Рішення
від 13.09.2010 по справі 2-4008/2010
ТАРАЩАНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа 2 - 4008/2010 р.

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 вересня 2010 року Таращанський районний суд Ки ївської області в складі:

головуючого: судді Бабоїд О.М.,

при секретарі: Погорілій І .М

розглянувши у відкритому судовому засіданні м. Тараща цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Управлін ня Пенсійного фонду України в Таращанському районі Київс ької області про стягнення н едоплаченої щомісячної держ авної соціальної допомоги «Д ітям війни», -

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулас я до суду із вищеназваним поз овом, мотивуючи тим, що вона є «Дитиною війни», а тому згідн о із ст. 6 ЗУ «Про соціальний за хист дітей війни» їй щомісяч но, починаючи з 01.01.2006 року, повин на була виплачуватися соціал ьна допомога в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком. Прот е, на протязі 2006-2007 років їй вказ ана соціальна допомога не ви плачувалась, а з 2008 року виплач увалася не в повному обсязі, а тому вона посилаючись на вка зану норму Закону та рішення Конституційного суду Україн и від 09.07.2007 року № 6-РП та від 22.05.2008 ро ку № 10 - РП звернулася до відп овідача із заявою про перера хування та виплату недоплаче ної пенсії як «Дитині війни» . Проте відповідач відмовив ї й в даній заяві.

В зв' язку з цим позивачка з вернулася до суду з позовом, о скільки вважає свої права по рушеними.

Просить суд визнати протип равною відмову відповідача щ одо виплати соціальної допом оги відповідно до ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни» в розмірі 30% мінімальної п енсії за віком та зобов' яза ти відповідача перерахувати та сплатити на її користь нед оплачену щомісячну соціальн у допомогу за період з 09.07.2007 рок у по 31.12.2007 року, з 22.05.2008 року по дату винесення рішення та з послі дуючим перерахунком. Судові витрати покласти на відповід ача

Позивачка в судове засідан ня не з' явилася, про час та мі сце розгляду справи належним чином повідомлена, про причи ни неявки суд не повідомила, п роте надала до суду заяву в як ій зазначила, що просить суд р озглядати справу без її учас ті та без фіксування судовог о процесу технічними засобам и, позовні вимоги підтримує в повному обсязі та просить їх задовольнити.

Представник відповідача у судове засідання не з' явився, по час та місце розгля ду справи належним чином пов ідомлений, про причини неявк и суд не повідомив, проте нада в до суду заяву, в якій зазначи в, що просить суд розглядати с праву без його участі та без ф іксування судового процесу т ехнічними засобами, позов не визнане в повному обсязі. Крі м того, відповідач надав до су ду заперечення в якому зазна чив, що вважає позов не обґрун тованим, таким, що не підлягає задоволенню та просить зали шити без задоволення з насту пних підстав.

Механізм реалізації полож ень статті відсутній, а тому в ідповідно до роз'яснень Міні стерства юстиції України вир ішити питання про реалізацію вказаного Положення можливо лише внесенням змін в ЗУ «Про соціальний захист дітей вій ни». ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », згідно якої пенсії підвищу ються на 30%, мінімальної пенсі ї за віком є такою, що діє, прот е порядок надання пільг, Кабі нетом Міністрів України у 2006 р оці не було розроблено, а Зако ном України «Про Державній б юджет України на 2007 рік» дія ст . 6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" була взагалі призупинена, тому фі нансування цих витрат з держ бюджету не проводилось і на п ротязі 2007 року. Механізм реалі зації положень ст.6 «Про соціа льний захист дітей війни» бу ло законодавчо врегульовано прийнятим 28.12.2007 року Законом Ук раїни «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін д о деяких законодавчих актів України» згідно з яким внесе но зміни до ст. 6 ЗУ № 2195, де визна чено, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсії, виплачується підвищення у ро змірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Однак, Конституційний суд У країни своїм рішенням від 22.05.20 08 року, визнав неконституційн ими та такими, що втрачають чи нність з дня ухвалення рішен ня КСУ положення ЗУ «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ".

Разом з тим рішення про відн овлення дії вищезазначених з аконодавчих актів України у редакції, чинній до внесення змін до них, Верховною Радою н е приймалося. Внаслідок цьог о порядок обчислення пенсій та підвищень до них, передбач ених вищезазначеними законо давчими актами, залишився не врегульованим.

Відтак у 2008-2009 роках обчисленн я підвищення до пенсії, перед баченого ЗУ «Про соціальний захист «дітей війни» здійсню ється відповідно до постанов и КМУ від 28.05.2008 року № 530 «Деякі пи тання соціального захисту ок ремих категорій громадян», а тому свої дії вважає законни ми.

Отже, вважає, що УПФУ у Таращ анському районі діє саме в ме жах своїх повноважень та у сп осіб, що передбачені вищевка заними нормативно-правовими актами.

Відповідно до ч. 2 ст. 197 ЦПК Ук раїни у разі неявки в судове з асідання всіх осіб, які берут ь участь у справі, фіксування судового процесу за допомог ою звукозаписувального техн ічного засобу не здійснюєтьс я.

Згідно з ч. 4 ст. 174 ЦПК України у разі визнання відповідаче м позову суд за наявності до т ого законних підстав ухвалює рішення про задоволення поз ову.

Судом встановлено, щ о відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" до дітей війни відне сені особи, які є громадянами України та яким на час закінч ення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 ро ків.

В судовому засіданні встан овлено, що позивачка ОСО БА_1, 1942 року народження, в ідповідно до ст. 1 ЗУ «Про соці альний захист дітей війни» є дитиною війни, що підтверджу ється паспортом та пенсійни м посвідченням.

Згідно ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» дітям війни пенсії аб о щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціал ьна допомога, що виплачуєтьс я замість пенсії, підвищуєть ся на 30% мінімальної пенсії за віком.

Пунктом 17 ст. 77 Закону № 3235-4 від 20.12.2005 року «Про Державний бюдже т України на 2006 рік» було призу пинено дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» з метою приведення о кремих норм законів у відпов ідність із цим Законом (№ 3235-4).

Законом України від 19.01.2006 рок у № 3367 - 4 «Про внесення змін до За кону України «Про державний бюджет на 2006 рік» п. 17. ст. 77 ЗУ «Пр о Державний бюджет України н а 2006 рік» було виключено. Статт ю 110 даного Закону викладено в такій редакції: «Установити , що пільги дітям війни, передб ачені абз. 7 ст. 5 ЗУ «Про соціал ьний захист дітей війни», зап роваджуються з 01 січня 2006 року, а ст. 6 - у 2006 році поетапно за р езультатами виконання бюдже ту у першому півріччі, у поряд ку, визначеному КМУ за погодж енням з Комітетом ВРУ з питан ь бюджету».

Таким чином, дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» було відновле но.

Статтею 71 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2007 рік» було призупинено дію ст. 6 ЗУ «Про с оціальний захист дітей війни », з урахуванням ст. 111 ЗУ «Про Д ержавний бюджет України на 2007 рік», яка передбачала, що у 2007 р оці підвищення пенсії або що місячного грошового утриман ня, яке виплачується замість пенсії, згідно ст. 6 ЗУ «Про соц іальний захист дітей війни» виплачується особам, які є ін валідами, окрім тих, на яких р озповсюджується дія ЗУ «Про статус ветеранів війни, гара нтії їх соціального захисту» , в розмірі 50 % від розміру надба вки, встановленої для учасни ків війни.

Згідно ст. 14 ЗУ «Про статус ве теранів війни, гарантії їх со ціального захисту» учасника м війни підвищення пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, випл ачується незалежно від встан овлення інвалідності та у ро змірі, встановленому для уча сників війни - 10 % від прожитк ового мінімуму для осіб, які в тратили працездатність.

Рішенням Конституційного суду України № 6-РП від 09.07.2007 року визнано неконституційними п оложення п. 12 ст. 71 ЗУ «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» , якими зупинено на 2007 рік дію с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни» з ур ахуванням ст. 111 ЗУ «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік».

З 01.01.2008 року механізм реаліза ції положень ст.6 ЗУ«Про соціа льний захист дітей війни» бу ло врегульовано шляхом внесе ння змін до цієї статті п. 41 ЗУ « Про державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України », де визначено, що «дітям війн и» виплачується підвищення д о пенсії в розмірі надбавки, в становленої для учасників ві йни, а саме 10% прожиткового мін імуму осіб, які втратили прац ездатність.

Відповідач, виконуючи прип иси зазначеного закону в пер іод з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року діяв правомірно.

Рішенням Конституційного суду України від 22.05.2008 року № 10 - рп/2008 положення п. 41 розділу ІІ З акону України «Про державний бюджет України на 2008 рік» визн ано такими, що не відповідают ь Конституції України (є н еконституційними).

Положення ЗУ "Про Державни й бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких з аконодавчих актів України", в изнані неконституційними, вт рачають чинність з дня винес ення Конституційним Судом Ук раїни цього Рішення. Рішення Конституційного Суду Украї ни має преюдиціальне значен ня для судів загальної юрисд икції при розгляді ними позо вів у зв'язку з правовідносин ами, які виникли внаслідок д ії положень Закону України "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавч их актів України", визнаних н еконституційними. Рішення К онституційного Суду Україн и є обов'язковим до виконання на території України, оста точним і не може бути оскар жене.

Отже, з 22 травня 2008 року відно влена дія ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" в редакції до 1 січня 2008 р оку, відповідно до якої дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачується замість пен сії, підвищуються на 30% мініма льної пенсії за віком. Зміст статті був чинним і протягом 2009 року.

Починаючи з червня місяця 20 04 року мінімальна пенсія за ві ком в Україні встановлюється на рівні прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність.

За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами, передбаченими ч. 1 ст . 28 ЗУ «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння», іншого нормативно-прав ового акта, який би визначав ц ей розмір або встановлював і нший розмір, немає.

З огляду на викладене суд не приймає до уваги положення ч . 3 с. 28 ЗУ «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання», з якої випливає, що мін імальний розмір пенсії за ві ком, встановлений абз. І ч. 1 ціє ї статті, застосовується вик лючно для визначення розмірі в пенсій, призначених згідно з цим Законом, оскільки наявн ість такої норми за відсутно сті іншого мінімального розм іру пенсії за віком не є підст авою для відмови в реалізаці ї позивачем конституційної г арантії та права на отриманн я державна соціальна доп омога, яка підвищується на 30% м інімальної пенсії за віком , як це встановлено ст. 6 ЗУ «Про соціальний захист ді тей війни».

Аналіз зазначеної норми, як а є імперативною, свідчить, що підставою для перерахунку п енсії є встановлення нового розміру прожиткового мініму му, і цей перерахунок здійсню ється з дня встановлення цьо го мінімуму.

Відповідно до ч. 1 ст. 28 ЗУ «Про загальнообов'язкове державн е пенсійне страхування» міні мальний розмір пенсій за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.

Таким чином, новий мінімаль ний розмір пенсії за віком за лежить від нового розміру пр ожиткового мінімуму.

Оскільки позивачці слід ви значати державну соціал ьну допомогу, як «Дитині війн и» , виходячи з мінімально ї пенсії за віком, яка встанов люється в розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, то в раз і збільшення розміру цього п рожиткового мінімуму перера хунок пенсії позивачці повин ен проводитись, виходячи з но вого розміру мінімальної пен сії за віком.

Статтею 62 ЗУ „Про державний бюджет України на 2007 рік” від 1 9 грудня 2006 року № 489-5, що набрав чи нності з 01.01.2007 року, був затверд жений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила прац ездатність з 1 січня - 380 грн, з 1 к вітня -387 грн, з 1 жовтня - 395 грн.

Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15.03.2007 ро ку №749-5 та існує в новій редакці ї з 28.03.2007 року, якою прожитковий мінімум для особи, яка втрати ла працездатність, визначени й в наступних розмірах: з 1 січ ня - 380 грн, з 1 квітня - 406 грн, з 1 жовтня - 411 грн, при цьому дан а стаття доповнена, що для виз начення мінімального розмір у пенсії за віком відповідно до абз.1 ч.1 ст.28 ЗУ „ Про загально обов' язкове державне пенсі йне страхування” з 01 квітня та з 01 жовтня 2007 року застосовуєт ься прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездат ність, визначений абз.5 ч.1 цієї статті, збільшений на 1 відсот ок, що складає відповідно 410,06 г рн.; 415,11 грн.

Статтею 58 ЗУ „Про державний бюджет України на 2008 рік” № 107 - 4 від 28.12.2007 року, що набрав чиннос ті з 01.01.2008 року, був затверджени й прожитковий мінімум на одн у особу, яка втратила працезд атність з 1 січня - 470 грн, з 1 квіт ня - 481 грн, з 1 липня - 482 грн, з 1 жовт ня - 498 грн.

Відповідно до ст. 54, Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2009 рік» прожиткови й мінімум на одну особу та дл я тих, хто відноситься до о сновних соціальних і демогр афічних груп населення, вст ановлюється в розмірах, що д іяли у грудні 2008 року, тобто 498 грн, а з 01 листопада 2009 р оку - 573 грн.

Відповідно до ст. 52 ЗУ «Про де ржавний бюджет України на 2010 р ік» прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила пр ацездатність з 1 січня - 695 грн, з 1 квітня - 706 грн, з 1 липня - 709 грн , 3 1 жовтня - 723 грн, з 1 грудня - 7 34 грн.

Доводи відповідача про пра вомірність застосування пос танови КМУ № 530 від 28.05.2008 року для визначення розміру доплати до пенсії позивачці є необґр унтованими та такими, що супе речать ч.2 ст.19 Конституції України, згідно якої органи д ержавної влади та органи міс цевого самоврядування, їх по садові особи зобов' язані ді яти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та Законами України.

Згідно ст. 8 Конституції України, в Україні визнаєтьс я і діє принцип верховенства права. Конституція Украї ни має вищу юридичну силу. Зак они та інші нормативно-право ві акти приймаються на основ і Конституції України та повинні відповідати їй. Но рми Конституції України - є нормами прямої дії.

Відповідно до ст. 92 Консти туції України виключно зак онами України визначаються п рава і свободи людини і грома дянина ( п.1) та основи соціальн ого захисту ( п.6).

Статтею 113 Конституції У країни передбачено, що КМУ у с воїй діяльності керується Конституцією України та За конами України.

Відповідно до ст. 257 ЦК Україн и загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.

Таким чином, суд вважає, що в имоги позивачки підлягають з адоволенню, а саме з 08.09.2007 року п о 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року з ураху ванням фактично виплачених с ум.

Позивачка при подачі позов у до суду сплатила 37 грн витра т на інформаційно техніч не-забезпечення розгляду спр ави та 8,50 грн судового збору, як і підлягають стягненню з від повідача на її користь.

Указані обставини встанов лено з матеріалів справи, дос ліджених в судовому засіданн і.

Керуючись, ст. ст. 3, 10, 11, 15, 57-61, 88, 174, 197, 213-215, 294-296 ЦПК України, ст. 257 ЦК Украї ни, ст.ст. 8, 19, 22, 46, 92, 113 Конституці ї України, ст. ст. 1, 6, 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», ч. 1 ст. 28 Закону Ук раїни «Про загальнообов'язко ве державне пенсійне страхув ання», ст. ст. 71, 111 ЗУ «Про держав ний бюджет України на 2007 рік», Р ішенням Конституційного Суд у України від 09.07.2007 року № 6рп/2007 р, ст. 58 Закону України «Про держ авний бюджет на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України», Рішен ням Конституційного Суду Укр аїни від 22.05.2008 року № 10-рп, ст. 54 ЗУ « Про державний бюджет на 2009 рік », ЗУ «Про встановлення прожи ткового мінімуму та мінімаль ної заробітної плати» від 20.10.20 09 року № 1646-УІ, ст. 52 ЗУ «Про держав ний бюджет на 2010 рік», Декретом КМУ «Про державне мито», суд,-

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частко во.

Визнати відмову Управлінн я Пенсійного фонду України в Таращанському районі Київсь кої області у виплаті ОС ОБА_1 щомісячної допла ти до пенсії, як «дитині війни », виходячи з розміру 30 % мініма льної пенсії за віком, відпов ідно до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» - неправомірною.

Зобов'язати Управління Пен сійного фонду України в Тара щанському районі Київської о бласті здійснити нарахуванн я та виплату щомісячної допл ати до пенсії ОСОБА_1 , як «дитині війни», відпов ідно до ст. 6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", виходячи з розміру 30 % міні мальної пенсії за віком, визн аченої на підставі ч. 1 ст. 28 Зак ону України «Про загальнообо в' язкове державне пенсійне страхування» за період з 08.09.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року з урахуванням фактично отрима них сум.

В решті позову відмовити.

Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Таращ анському районі Київської об ласті на користь ОСОБ А_1 45,50 грн пон есених нею судових витрат.

Рішення може бути оскаржен е в апеляційному порядку до а пеляційного суду Київської о бласті через Таращанський су д шляхом подачі в 10 - денний с трок з дня проголошення ріше ння апеляційної скарги, а осо бами, які брали участь у спра ві, але не були присутні у судо вому засіданні під час прого лошення судового рішення, мо жуть подати апеляційну скарг у протягом десяти днів з дня о тримання копії цього рішення .

Головуючий:

Рішення не набрало законно ї сили.

СудТаращанський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення13.09.2010
Оприлюднено30.12.2010
Номер документу13141133
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —2-4008/2010

Рішення від 23.06.2010

Цивільне

Лисичанський міський суд Луганської області

Стахова Н. В.

Рішення від 23.08.2010

Цивільне

Селидівський міський суд Донецької області

Черков В. Г.

Ухвала від 06.10.2010

Цивільне

Лубенський міськрайонний суд Полтавської області

Чабаненко В. О.

Ухвала від 21.06.2010

Цивільне

Жовтневий районний суд м.Дніпропетровська

Ткаченко Н. В.

Рішення від 30.06.2010

Цивільне

Комінтернівський районний суд м.Харкова

Фанда О. А.

Рішення від 02.12.2010

Цивільне

Феодосійський міський суд Автономної Республіки Крим

Терентьєв Андрій Миколайович

Рішення від 13.09.2010

Цивільне

Таращанський районний суд Київської області

Бабоїд Олена Марківна

Ухвала від 24.12.2010

Цивільне

Заводський районний суд м. Запоріжжя

Яцун Олександр Сергійович

Рішення від 06.12.2010

Цивільне

Куп'янський міськрайонний суд Харківської області

Волчек Ольга Олексіївна

Рішення від 08.09.2010

Цивільне

Оріхівський районний суд Запорізької області

Щербань Лариса Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні