Справа № 2-а-560/2010 р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2010 року м. Гуляйполе
Суддя Гуляйпільського р айонного суду Запорізької об ласті Каракай Н.Д., розглянувш и в порядку письмового прова дження адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Гуляйпільському райо ні Запорізької області про в изнання дій суб`єкту владних повноважень неправомірними та стягнення недоплаченої с уми щомісячної державної соц іальної допомоги, як дітям ві йни,-
В С Т А Н О В И В:
23.09.2010 року до суду звернувс я позивач з позовом до відпов ідача про визнання незаконо ю бездіяльності та зобов`яза ння виплати недоплачену сум у виплат дитині війни.
В позові позивач посилав ся на те, що як дитина війни ві дповідно до ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни» має право на надбав ку до пенсії в розмірі 30 % мінім альної пенсії за віком, однак Законом України «Про держав ний бюджет України на 2006 рік» т а Законом України «Про держа вний бюджет України на 2007 рік» дія ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » призупинена, рішеннями Кон ституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року та № 10 рп/2008 від 22.05.2008 року положення Закону Укр аїни «Про державний бюджет У країни на 2006 рік», Закону Украї ни «Про державний бюджет на 200 7 рік» та Закону України «Про д ержавний бюджет України» на 2008 рік та про внесення змін до д еяких законодавчих актів Укр аїни”, якими призупинена дія ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» в изнані неконституційними, ві дповідач повинен був сплатит и підвищення до пенсії за пер іод з 2007 року по 2010 рік, а всього - 5335 грн., але сплатив меншу су му доплат. Прохає суд визнати незаконною бездіяльність ві дповідача та зобов`язати йог о виплатити недоплачену суму виплат дитині війни пенсії з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 рок у по теперішній час з урахува нням підвищення її на 30 % від мі німальної пенсії за віком, як дитині війни.
Позивач в судове засід ання не з`явився, в позові прох ає справу розглянути в його в ідсутність у письмовому пров адженні.
Відповідач також подав с уду заяву про розгляд справи в його відсутність, в своїх пи сьмових запереченнях прохає суд в задоволенні позовних в имог позивача відмовити, пос илаючись на те, що відсутні пі дстави для призначення підви щення пенсії позивачу за пер іод з 09.07.2007 року по 01.01.2008 р., так як фі нансування виплат за законом № 2195 здійснюється з Державног о бюджету України, а не з бюдже ту пенсійного фонду України. Порядок обчислень підвищень пенсій неврегульований, з 01.01.2 008 року не визначено механізм розрахунку підвищення пенсі й, крім того відповідач напол ягає на застосуванні перебіг у строку позовної давності, с праву розглянути без участі його представника у письмово му провадженні.
23.12.2010 року ухвалою Гуляйп ільського районного суду Зап орізької області ухвалено су довий розгляд здійснити в пи сьмовому провадженні згідно письмових клопотань позивач а і відповідача.
Судом встановлені насту пні обставини:
Позивач народився ІН ФОРМАЦІЯ_1 ( а. с. 5) та є особою, н а яку поширюється дія абзацу 1 ст. 1 Закону України “Про соці альний захист дітей війни” № 2195- IV від 18.11.2004 року ( далі по тексту - Закон України № 2195-IV).
Позивач має статус “ди тини війни”, що підтверджуєт ься копією посвідчення ( а. с. 6 ) .
З 01.01.2008 року позивачу випл ачується підвищення до пенсі ї в розмірі 10 % як дитині війни.
Позов підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав.
Відповідно до ст. 6 Закон у України № 2195 - IV дітям війни пен сії або щомісячне довічне гр ошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищується на 30 % мінімальної пе нсії за віком. Редакція цієї с татті набрала чинності з 01.01.2006 р оку.
Згідно з ч.1 ст. 28 Закону Укр аїни “Про загальнообов`язков е державне пенсійне страхува ння” від 09.07.2003 року № 1058- IV (далі по т ексту -Закон України № 1058 - IV ) мінімальний розмір пенсії з а віком встановлюється в роз мірі прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, визначеного законом .
Суд вважає за необхідне прийняти у своїх висновках п оняття “мінімальна пенсія за віком”, про яке йдеться в ст. 28 Закону України № 1058- IV, оскільки саме це правове визначення з астосовується виключно в дія х відповідача під час визнач ення пенсій громадянам та їх призначення.
Положення ст. 28 Закону Укр аїни № 1058 - IV не є перешкодою для застосування даної величини (мінімального розміру пенсі ї за віком) для обрахування ін ших пенсій чи доплат пов`язан их з мінімальною пенсією за в іком, оскільки чинним законо давством не встановлено іншо го, крім передбаченого ч.1 дано ї статті, мінімального розмі ру пенсій за віком.
З набранням чинності 01.01.200 6 року Закону України № 2195- IV дія ст. 6 цього Закону була
призупинена на 2006 рік Законо м України « Про Державний бюд жет України на 2006 рік».
2.
Законом України від 19.01.2006 року № 3367-VI «Про внесення змін д о Закону України «Про Держав ний бюджет України на 2006 рік» п . 17 ст. 77 виключено та ст. 110 (виклад еною цим законом у новій реда кції) встановлено, що пільги д ітям війни, передбачені абза цом 7 ст. 5 Закону України № 2195-IV, за проваджуються з 01.01.2006 року , а ст аттею 6- у 2006 році поетапно, за ре зультатами виконання бюджет у у першому півріччі у порядк у, визначеному Кабінетом Мін істрів України за погодження м із Комітетом Верховної Рад и України з питань бюджету.
Цей Закон був опублік ований 22.03.2006 року і набрав чинно сті 02.04.2006 року.
Тобто з 02.04.2006 року ст. 6 Закон у України № 2195- IV знову почала ді яти. Але підвищення пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком, як визначив законо давець, могло здійснюватися лише за певних умов, зокрема: п оетапно, за результатами вик онання бюджету у першому пів річчі у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням із Комітетом Верховної Ради України з пит ань бюджету.
Кабінетом Міністрів Ук раїни протягом 2006 року рішенн я на виконання вимог ст. 110 «Про Державний бюджет України на 2006 рік» не приймались.
Протягом 2007 року підвище ння пенсій дітям війни випла чувалось в порядку встановле ному ст.111 Закону України від 19. 12.2006 року № 489-V «Про Державний бюд жет України на 2007 рік», яка пере дбачала виплату такого підви щення особам, що є інвалідами у розмірі 50 % від розміру надба вки, встановленої для учасни ків війни.
Водночас п.12 ст.71 вказано го Закону дія ст. 6 Закону Укра їни № 2195- IV була призупинена.
Рішенням Конституційн ого Суду України №6-рп/2007 від 09.07.20 07 року положення п. 12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» визнано н еконституційними щодо зупин ення дії на 2007 рік ст. 6 Закону Ук раїни № 2195-IV.
Таким чином з 01.01.2007 по 09.07.2007 р оку до спірних правовідносин застосуванню підлягали прип иси ст.111 Закону України від 19.12.2 006 року №489-V «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» як такі, щ о прийняті пізніше в часі, у зв `язку з чим мали пріоритет пор івняно з нормою ст. 6 Закону Ук раїни № 2195- IV.
Після прийняття Консти туційним Судом України вказа ного рішення знову почали ді яти положення ст.6 Закону Укра їни № 2195- IV, тобто з часу прийнятт я такого рішення відновлено право на підвищення пенсії н а 30 відсотків мінімальної пен сіїї за віком.
В період з 09.07.2007 року по 31.12.200 7 року слід керуватися ст. 6 Зак ону України № 2195-IV при визначен ні розміру виплат.
Однак суд, відмовляючи в задоволенні позовних вимог за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року виходить з того, що позивач пр опустив строк звернення до с уду за захистом свого поруше нного права, встановлений ст . 99 КАС України, діючої на час ви никнення спірних правовідно син, без поважної причини та н е приймає до уваги зазначене в позові пояснення, що суми де ржавної соціальної допомоги виплачуються за минулий час без урахування давності буд ь-яким часом, так як позивачу п овинно було стати відомо про порушення права з дня опублі кування Рішення Конституцій ного Суду України № 6-рп/2007 від 09. 07.2007 року, яким положення п. 12 ст.71 Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2007 рік» ви знано неконституційними, а с аме в липні 2007 року, так як на ць оиу наполягає відповідач в п исьмових запереченнях.
А тому незважаючи на те, щ о його право в цей період було порушено, суд керуючись ч. 1 ст . 100 КАС України, так як на цьому наполягає відповідач в пись мових запереченнях, вважає з а необхідне відмовити позива чу в задоволенні цієї частин и позовних вимог в зв`язку з п ропуском ним строку звернен ня до суду за захистом свого п ропущеного права.
Відносно вимог позивач а по виплатам за 2008 рік, суд вра ховує, що п. п. 2 п. 41 розділу II Зак ону України № 107-VI “Про державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України” тек ст ст. 6 Закону України № 2195-IV вик ладено в наступній редакції: дітям війни ( крім тих, на яких поширюється дія Закону Укра їни “Про статус ветеранів ві йни, гарантії їх соціального захисту”) до пенсії або щоміс ячного довічного грошового у тримання чи державної соціал ьної допомоги, що виплачуєть ся замість пенсії, виплачуєт ься підвищення у розмірі над бавки, встановленої для учас ників війни.
Підстави для підвищенн я пенсії за період з 01 січня по 22 травня 2008 року були відсутні , оскільки позивачу пенсія ви плачується у збільшеному роз мірі у січні-березні 2008 року на 47 грн., щомісячно ( 10% від 470 грн. - пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь), а в квітні на 48,10 грн., тому поз овні вимоги за цей період не підлягають задоволенню.
Проте, Рішенням Конститу ційного суду України № 10-рп ві д 22.05.2008 року визнано неконститу ційним положення Закону Укра їни “Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України” № 107- VI від 28.12.2007 ро ку щодо викладення положень ст. 6 Закону України “Про соціа льний захист дітей війни” № 219 5-IV в новій редакції. Таким чино м, відновлено дію ст. 6 Закону У країни № 2195-IV.
Ст. 58 Закону України “Пр о державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни” прожитковий мінімум для осіб, які втратили працез датність на 2008 рік
затверджений у наступному розмірі: з 1 січня - 470 грн., з 1 кв ітня - 481 грн. з 1 липня - 482 грн., то му
3.
відповідач повинен був пр овести підвищення пенсії у з більшеному розмірі відповід но до вимог ст. 6 Закону Україн и № 2195- IV, починаючи з 22 травня 2008 ро ку по 31 грудня 2008 року.
Суд, відмовляючи в задов оленні позовних вимог за пер іод з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року виход ить з того, що позивач пропуст ив строк звернення до суду за захистом свого порушенного права, встановлений ст. 99 КАС У країни, діючої на час виникне ння спірних правовідносин, б ез поважної причини, так як на цьому наполягає відповідач в письмових запереченнях.
Щодо вимог позивача сто совно виплати за 2009 рік, суд кер ується ст. 54 Закону України “П ро державний бюджет України на 2009 рік”, якою встановлено, що у 2009 році прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто в ідноситься до основних соціа льних і демографічних груп н аселення, встановлений в роз мірах, що діяли у грудні 2008 року .
Ст. 71 Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” Кабінету Міністрів Ук раїни надано право у 2009 році вс тановлювати розміри соціаль них виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімал ьної заробітної плати, в абсо лютних сумах у межах асигнув ань, передбачених за відпові дними бюджетними програмами .
Названа норма передбача є встановлення в абсолютних сумах розмірів лише тих випл ат, вихідним критерієм яких є розмір мінімальної заробітн ої плати. Відповідно її дія не поширюється на спірні відно сини, оскільки розмір зазнач ених соціальних виплат згідн о із Законом України № 2195-IV зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Тому відпові дач повинен був провести під вищення пенсії у збільшеному розмірі відповідно до вимог ст. 6 Закону України № 2195-IV.
Суд, відмовляючи в задов оленні позовних вимог за пер іод з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 р. виходить з т ого, що позивач пропустив стр ок звернення до суду за захис том свого порушенного права встановлений ст. 99 КАС України , без поважної причини, так як на цьому наполягає відповіда ч в письмових запереченнях.
Щодо вимог позивача стос овно виплати за 2010 рік, відпові дно до ст. 52 Закону України “Пр о державний бюджет України” на 2010 рік встановлено, що у 2010 ро ці прожитковий мінімум для о сіб, які втратили працездатн ість становить: з 01 січня - 695 грн ., з 01 квітня - 706 грн., тому відпо відач повинен був провести п ідвищення пенсії у збільшено му розмірі, відповідно до вим ог ст. 6 Закону України № 2195-IV за п еріод з 01.01.2010 року по 29.05.2010 року від повідно ( 695х 30 % ) щомісячно, з 01.04.2010 року відповідно ( 706х 30 %) щомісяч но.
Суд, відмовляючи в задов оленні позовних вимог за пер іод з 01.01.2010 року по 22.03.2010 року виход ить з того, що позивач пропуст ив строк звернення до суду за захистом свого порушенного права, встановлений ст. 99 КАС У країни, діючої на час виникне ння спірних правовідносин, б ез поважної причини, так як на цьому наполягає відповідач в письмових запереченнях.
Таким чином в період з 23.0 3.2010 року по 23.12.2010 року позивач має право на підвищення пенсії в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни № 2195-IV.
Таким чином, бездіяльніс ть відповідача щодо нездійсн ення перерахунку та виплати доплати до пенсії позивачу в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни № 2195-IV за період з 23.03.2010 року по 23.12.2010 року повинна буди визнана протиправною і відповідач з обов`язаний здійснити перера хунок та виплатити доплату д о пенсії відповідно до ст. 6 За кону України № 2195-IV за період з 23.03.2010 року по 23.12.2010 року з урахуван ням різниці, що виплачена за ц ей період.
А тому бездіяльність від повідача щодо перерахування та виплати підвищення до пен сії позивачу в цей період пов инна бути визнана протиправн ою, так як не грунтується на за коні, тоді як позовні вимоги в цій частині підлягають задо воленню як такі, що грунтують ся на законі.
Суд не приймає до уваги д оводи відповідача в письмови х запереченнях щодо відсутно сті бюджетних коштів на випл ату даних підвищень до пенсі ї, відсутність рішень держав них органів влади та механіз му перерахунку даних підвище нь до пенсії, так як органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів, як на підставу невиконання с воїх зобов”язань, які встано влені ст. 46 Конституції Україн и та ст. 6 Закону України № 2195-1V з о гляду на можливість відповід ача звернутися за встановлен ням порядку виконання судово го рішення. Крім того, Пенсійн ий фонд України діє у відпові дності до Положення “Про Пен сійний фонд України” і здійс нює свої повноваження на під ставі п.15 зазначеного Положен ня через створені в установл еному порядку територіальні управління.
Відповідно до Закону Ук раїни № 1058- IV рішення щодо призн ачення, донарахування, перер ахунок пенсії приймаються те риторіальними органами Пенс ійного фонду України за місц ем проживання пенсіонерів. Т аким чином, обов”зок по нарах уванню та виплатї пенсій та н адбавок до неї покладено на в ідповідні територіальні упр авління за місцем проживання позивача, а порушене право п ідлягає захисту і гарантуєть ся рішенням суду захист інте ресів позивача від порушень з боку суб`єкта владних повно важень.
Керуючись ст. ст. 8-11, 99-100, 159-164 КА С України, ст. 6 Закону України “Про сціальний захист дітей війни”, п. 12 ст. 71, 111 Закону Україн и “Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік”, ст. 58 Закону Украї ни “Про державний бюджет Укр аїни на 2008 рік та про внесення з мін до деяких законодавчих а ктів України”, рішенням Конс титуційного Суду України № 6-р п/2007 р. від 09.07.2007 року, рішенням Кон ституційного Суду України № 10-рп 2008 р. від 22.05.2008 року, ст. 28 Закону України “Про державне загал ьнообов`язкове соціальне стр ахування”, ст. 54 Закону Україн и “Про Державний бюджет Укра їни на 2009
4.
рік”, ст. 52 Закону України “П ро Державний бюджет України на 2010 рік”, рішенням Конституц ійного суду України № 19-рп/2010 (v019р 710-10) від 09.09.2010 року, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Позов ОСОБА_1 до упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Гуляйпільському районі Запорізької області про виз нання незаконною бездіяльно сті та зобов`язання виплатит и недоплачену суму виплат ді тям війни задовольнити частк ово.
Визнати неправомірною б ездіяльність управління Пен сійного Фонду України в Гуля йпільському районі Запорізь кої області щодо нездійсненн я перерахунку та виплати доп лати до пенсії ОСОБА_1 від повідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» за період з 23.03.2010 року п о 23.12.2010 року у розмірі 30 % мінімал ьної пенсії за віком.
Зобов`язати управління Пенсійного Фонду України в Г уляйпільському районі Запор ізької області здійснити пер ерахунок та виплатити доплат у до пенсії ОСОБА_1 відпов ідно до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» за період з 23.03.2010 року по 2 3.12.2010 року у розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком, з урахуван ням різниці, яка була виплаче на у цей період.
В задоволенні решти позо вних вимог відмовити.
Постанова може бути оска ржена до Дніпропетровського апеляційного адміністратив ного суду Запорізької област і через Гуляйпільський райо нний суд Запорізької області шляхом подання апеляційної скарги протягом 10 днів з дня ї ї проголошення.
Суддя:
Суд | Гуляйпільський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2010 |
Оприлюднено | 18.01.2011 |
Номер документу | 13248217 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Артемівський міськрайонний суд Донецької області
Кляночкін О.В.
Адміністративне
Чорнухинський районний суд Полтавської області
Орел Іван Іванович
Адміністративне
Гуляйпільський районний суд Запорізької області
Каракай Наталія Дмитрівна
Адміністративне
Баштанський районний суд Миколаївської області
Муругов Віталій Васильович
Адміністративне
Гайворонський районний суд Кіровоградської області
Панасюк Ігор Валентинович
Адміністративне
Баштанський районний суд Миколаївської області
Муругов Віталій Васильович
Адміністративне
Баштанський районний суд Миколаївської області
Муругов Віталій Васильович
Адміністративне
Косівський районний суд Івано-Франківської області
Турянський Ігор Євгенович
Адміністративне
Чигиринський районний суд Черкаської області
Ткаченко Світлана Євгенівна
Адміністративне
Валківський районний суд Харківської області
Бондаренко Віктор Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні