2-а-1068/08
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 2-а-1068/08 Головуючий у 1-й інстанції: Бартко В.М.
Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.
ПОСТАНОВА
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"09" грудня 2010 р. м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді Вівдиченко Т.Р.,
Суддів: Глущенко Я.Б.,
Сауляка Ю.В.
при секретарі Корженкової І.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Фастівської міської ради Київської області на постанову Фастівського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2008 року по справі за адміністративним позовом генерального директора ТОВ фірма «Нафта-ЛТД»до Фастівської міської ради Київської області про відмову у підписанні договору оренди земельної ділянки,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач –генеральний директор ТОВ фірма «Нафта-ЛТД»звернувся з адміністративним позовом до Фастівської міської ради Київської області про відмову у підписанні договору оренди земельної ділянки.
Постановою Фастівського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2008 року позов генерального директора ТОВ фірма «Нафта-ЛТД»задоволено.
Зобов'язано Фастівського міського голову затвердити: проект землеустрою; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 32 091,00 грн.; орендну плату за земельну ділянку площею 1,28 га в розмірі 5% із суми нормативно-грошової оцінки земельної ділянки в сумі 934,38 грн. на рік.
Зобов'язано Фастівського міського голову укласти та нотаріально засвідчити договір оренди земельної ділянки площею 1, 28 га, що розташована в м. Фастові по вул. Фомічова (без номеру) та надати її в оренду ТОВ фірма «Нафта-ЛТД», терміном на 49 років з правом викупу.
Не погодившись з постановою суду, Фастівський міжрайонний прокурор Київської області, в інтересах держави в особі Фастівської міської ради Київської області, звернувся з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні заявлених позивачем вимог.
Заслухавши в судовому засіданні суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 31.03.2006 року рішенням Фастівської міської ради №6-31-540 було надано дозвіл TOB фірмі «Нафта - ЛТД»на підготовку матеріалів погодження місця розташування об'єкту (земельної ділянки) площею 1,28 га для облаштування дитячого оздоровчого майданчика та малого обслуговування в м. Фастові по вул. Фомічова ( територія ВАТ Унавське).
Рішенням Фастівської міської ради від 03.06.2006 року №10/6-IV-V було вилучено земельну ділянку площею 1, 28 га за згодою правління ВАТ «Унавське»за адресою вул. Фомічова для подальшої передачі TOB фірма «Нафта -ЛТД».
Рішенням Фастівської міської ради від 31.08.2006 року №3/7-IX-V було погоджено місце розташування будівництва, а рішенням Фастівської міської ради від 19.10.2006 року №6-31-1970 надано згоду на розробку проекту відведеної земельної ділянки, розташованої по вул. Фомічова (без номеру) в м. Фастів, Київської області поблизу річки Унава.
Виготовлення проекту відведення земельної ділянки в оренду позивач замовив у ТОВ «Ленд Компані», що спеціалізується на здійсненні даного виду діяльності по виконанню вказаного роду замовлень.
21.07.2008 року проект отримав позитивний висновок державної експертизи землевпорядної документації Головного управління земельних ресурсів в Київській області за № 10а-37е, що законодавчо давало позивачу право на укладення відповідного договору оренди спірної земельної ділянки.
У відповідь на звернення позивача щодо затвердження проекту землеустрою по відведенню земельної ділянки в оренду, останнім було отримано листа від Фастівської міської ради Київської області за № 6-31-1420 від 08.08.2008 року про відмову у вчиненні вищевказаних дій. Підставою для відмови стало відсутність законних підстав, які б надавали відповідачу право на затвердження проекту землеустрою по відведенню та наданню спірної земельної ділянки в оренду ТОВ фірма «Нафта-ЛТД». При цьому, в листі містилося посилання на норми Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»№ 309-VІ від 03.06.2008 року.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що спірна земельна ділянка необхідна позивачу для облаштування дитячого оздоровчого майданчику, облаштування пляжу, ігрових та спортивних майданчиків, а відтак наявність в останнього всіх необхідних дозвільних документів дає йому право отримати в оренду вказану земельну ділянку.
Колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з даним висновком суду з огляду на наступне.
Згідно до ч.2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно статей 123 Земельного кодексу України, юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. (ч. 2). Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки (ч. 6). Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, які розглядають його в місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 7).
Частиною 1 ст. 124 Земельного кодексу України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Таким чином, нормами діючого законодавства чітко визначено процедуру отримання земельної ділянки, дотримання якої для оформлення проекту землеустрою та його погодження є обов”язковим.
Частиною 3 ст. 16 Закону України «Про оренду землі»встановлено, що у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Згідно пункту 34 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування Україні», виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються зокрема питання щодо регулювання земельних відносин.
Відповідно до приписів статті 792 Цивільного кодексу України, відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно статті 20 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі підлягає державній реєстрації, яка проводиться у порядку, встановленому законом.
Таким, чином, колегія суддів вважає, що однією з умов укладання договору оренди земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності є наявність відповідного рішення сільської, селищної, міської ради про надання земельної ділянки в оренду, відсутність даного рішення унеможливлює процедуру передачі земельної ділянки в оренду. Зобов'язання сільської, селищної, міської ради на укладення договору оренди без зазначеного рішення є порушенням і таким що не відповідає вимогам Земельного кодексу України.
Відповідно до приписів статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад (п. "а"), надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу (п. "в").
При цьому, колегія суддів зважає на норми Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України»№ 309-VІ від 03.06.2008 року, яким статтю 16 Закону України «Про оренду землі»було викладено в наступній редакції, а саме: набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності шляхом проведення аукціонів (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі, набуття права на оренду земельних ділянок під об'єкти соціального призначення, будівництво соціального і доступного житла, використання земельних ділянок для розробки корисних копалин та спеціального водокористування відповідно до отриманих спеціальних дозволів (ліцензій), використання релігійними організаціями (під культовими будівлями), які легалізовані в Україні).
Не допускається проведення аукціонів щодо земельних ділянок, які (або будівлі на яких) орендують бюджетні установи, музеї, підприємства і громадські організації у сферах культури і мистецтв, у тому числі національні творчі спілки та їх члени (під творчі майстерні)".
Позивачем не було надано доказів на підтвердження проведення аукціону щодо набуття ним права на отримання в оренду спірної земельної ділянки, на що суд першої інстанції не звернув уваги та не дав належного правового висновку.
При цьому, судом першої інстанції не враховано право відповідача щодо самостійного вирішення питання про надання позивачу в користування спірної земельної ділянки. До компетенції суду належить право на спонукання відповідача розглянути клопотання щодо надання земельної ділянки в оренду без визнання самого змісту рішення сесії.
Також, колегія суддів звертає увагу на те, що судом першої інстанції неправомірно зобов'язано Фастівську міську раду Київської області укласти договір оренди земельної ділянки на 49 років, оскільки з аналізу положень Земельного кодексу України вбачається, що дані строки самостійно визначаються власником земельної ділянки.
Відповідно до положення ч. 1 ст. 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що постанова суду першої інстанції ухвалена з частковим порушенням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги частково спростовують висновки суду першої інстанції, а тому вбачаються підстави для скасування постанови та ухвалення нового рішення, яким позовні вимоги генерального директора ТОВ фірма «Нафта-ЛТД» слід задовольнити частково.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 202 КАС України - підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є, зокрема, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Керуючись ст. ст. 160, 198, 202, 205, 207, 212, 254 КАС України суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Фастівського міжрайонного прокурора Київської області в інтересах держави в особі Фастівської міської ради Київської області –задовольнити частково.
Постанову Фастівського міськрайонного суду Київської області від 29 серпня 2008 року –скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов генерального директора ТОВ фірма «Нафта-ЛТД»- задовольнити частково.
Зобов'язати Фастівську міську раду розглянути на найближчій сесії Фастівської міської ради питання щодо затвердження проекту землеустрою земельної ділянки в м. Фастові, Київської області, по вул. Фомічова.
В решті позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя:
Судді:
Повний текст постанови виготовлено 15 грудня 2010 р.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2010 |
Оприлюднено | 11.01.2011 |
Номер документу | 13328713 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Вівдиченко Т.Р.
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Яковлєв С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні