9/197-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13.01.11 Справа № 9/197-10.
за позовом: Конотопського транспортного прокурора в інтересах держави в особі:
1)Державної екологічної інспекції в Сумській області, м. Суми
2) Ворожбянської міської ради, м. Ворожба, Білопільський район, Сумська область
до відповідача: Державного територіально-галузевого об‘єднання «Південно-Західна залізниця» в особі Локомотивного депо Конотоп, Сумська область
про стягнення: 9 630 грн. 42 коп.
Суддя КОВАЛЕНКО О.В.
Представники:
Від позивачів: 1) Матюха Д.М., довіреність №2/-03 від 04.01.2011 р.;
2) не з‘явився
Від відповідача не з‘явився.
Прокурор: не з‘явився
У засіданні брали участь: Секретар судового засідання Котенко Н.М.
СУТЬ СПОРУ: Прокурор просить суд стягнути з відповідача на користь другого позивача 9 630 грн. 42 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.
Представники другого позивача, відповідача і прокурор в судове засідання не з‘явились, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, тому відповідно до вимог ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
Від другого позивача надійшов лист №19 від 05.01.2011 р., в якому він зазначив, що позовні вимоги підтримує в повному обсязі, просить суд розглянути справу без участі його представника.
Відповідач письмового відзиву на позов не подав.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника першого позивача, дослідивши докази по справі, суд встановив:
Відповідно до Положення про Міністерство охорони навколишнього природного середовища України, затвердженого Указом Президента України від 27.12.2005 р. №1842/2005, дане міністерство є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, екологічної безпеки, заповідної справи, поводження з відходами, геологічного вивчення надр, а також топографо-геодезичної та картографічної діяльності, є головним (провідним) органом у системі центральних органів виконавчої влади у зазначеній сфері.
Міністерство охорони навколишнього природного середовища України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи, яким є Державна екологічна інспекція в Сумській області.
Згідно з вимогами ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об‘єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Статтею 142 Конституції України встановлено, що природні ресурси, які перебувають у власності територіальних громад, є складовою частиною матеріальної і фінансової основи місцевого самоврядування.
Згідно ч. 1 ст. 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища.
Зі змісту п. б) ч.2 цієї ж статті вбачається, що республіканський Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища утворюються у складі республіканського бюджету Автономної Республіки Крим та відповідного місцевого бюджету за місцем заподіяння екологічної шкоди за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.
Крім того, повноваження місцевих рад у галузі охорони навколишнього природного середовища визначені статтями 15 та 19 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
Статтею 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що до компетенції спеціально уповноважених органів державного управління в галузі охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів і його органів на місцях належать зокрема подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Таким чином, суд дійшов до висновку про те, що позивачі є уповноваженими державою органами на здійснення відповідних функцій у спірних правовідносинах.
Судом встановлено, що під час проведення планової перевірки Державною екологічною інспекцію в Сумській області дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони та раціонального використання водних ресурсів, атмосферного повітря та поводження з відходами на Оборотному депо Ворожба (Локомотивне депо Конотоп) Державного територіально-галузевого об‘єднання «Південно-Західна залізниця», яка відбувалася з 22.04.2010 р. по 17.05.2010 р. встановлено, що у 2008 р. та 2009 р. підприємство працювало без дозволу на викиди, що є порушенням ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Крім того, встановлено, що у 2009 році для підприємства Оборотне депо Ворожба ВАТ «УкрНТЕК» проведена інвентаризація стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та розроблені документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. На підставі розроблених документів підприємству був виданий Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Сумській області дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами №5920610300-10 від 15.12.2009 р. з терміном дії до 15.12.2014 р. попередній дозвіл на викиди діяв до 01.01.2008 р.
Відповідно до пункту 4. Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства”, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 464 від 15.01.2009р. акт перевірки - є документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.
Згідно статті 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” підприємства, установи, організації зобов‘язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, як правило в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Статтею 11 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” передбачено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров‘я.
Пунктом 1.2. Методики розрахунку розміру відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря” від 10.12.2008р. № 639 передбачається, що ця Методика встановлює порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб).
Пунктами 2.1., 2.1.2 Методики встановлено, що наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються, викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, включаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.
Розмір збитків, заподіяних державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин з боку підприємства відповідача за 2009 рік, розрахований згідно із зазначеною з Методикою та даними акту планової перевірки, складає 9 630 грн. 42 коп.
Відповідно до пункту 3 частини 3 статті 9 Бюджетного кодексу України передбачено, що одним із різновидів неоподаткованих надходжень до бюджету - є надходження від штрафів та фінансових санкцій, відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності; джерелами формування спеціального фонду місцевих бюджетів у 2010 році є 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, що зараховується до місцевих бюджетів.
Відповідно до ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Таким чином, відповідач не подав суду доказів сплати боргу або обґрунтованих заперечень, тому вимоги прокурора і позивачів є правомірними та підлягають задоволенню в повному обсязі, а з відповідача необхідно стягнути 9 630 грн. 42 коп. шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу.
Згідно ст. ст. 44, 49 ГПК України держмито в сумі 102 грн. 00 коп. та 236 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу підлягають стягненню з відповідача в доход державного бюджету.
Керуючись ст. ст. 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з Державного територіально-галузевого об‘єднання «Південно-Західна залізниця» в особі Локомотивного депо Конотоп (41600, Сумська область, м. Конотоп, вул. Свободи, 93, код 01070480) на користь Ворожбянської міської ради (41812, Сумська область, Білопільський район, м. Ворожба, вул. Ворошилова, 8, код 23635149) 9 630 грн. 42 коп. заборгованості.
3. Стягнути з Державного територіально-галузевого об‘єднання «Південно-Західна залізниця» в особі Локомотивного депо Конотоп (41600, Сумська область, м. Конотоп, вул. Свободи, 93, код 01070480) в доход державного бюджету м. Суми (р/р 31112095700002 в УДК в Сумській області, МФО 837013, код ЗКПО 23636315, код 22090200, символ 095) 102 грн. 00 коп. державного мита.
4. Стягнути з Державного територіально-галузевого об‘єднання «Південно-Західна залізниця» в особі Локомотивного депо Конотоп (41600, Сумська область, м. Конотоп, вул. Свободи, 93, код 01070480) в доход державного бюджету м. Суми (р/р 31215259700002 в ГУДК в Сумській області, МФО 837013, код ЗКПО 23636315) 236 грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
5. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Суддя О.В. КОВАЛЕНКО
Суд | Господарський суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2011 |
Оприлюднено | 27.01.2011 |
Номер документу | 13506376 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Подобєд Ігор Миколайович
Господарське
Господарський суд Сумської області
Коваленко Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Сумської області
Коваленко Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Сумської області
Коваленко Олександр Вікторович
Господарське
Господарський суд Сумської області
Коваленко Олександр Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні