Головуючий у 1 інстанції - Смагар С.В.
Суддя-доповідач - Ханова Р.Ф.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2011 року справ а №2а-26762/10/0570
приміщення суду за адресою : 83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26
Колегія суддів Донецького апеляційного адміністратив ного суду у складі:
головуючого судді Ханової Р.Ф.
суддів Гайдара А.В. , Якове нка М.М.
при секретарі судового зас ідання: Чуріковій Я.О.
за участю сторін:
від позивача: Шугалєєва І .Г. - за дов. від 1 вересня 2010 ро ку
від відповідача: не з' яви вся
від третьої особи: Телеп О .П.- за дов. від 28 грудня 2010 року
розглянувши у відкритому с удовому засіданні апеляційн і скарги командитного т овариства «ПО Ясинуватський комбінат хлібопродуктів»
Ясинуватської об' єднаної державної податкової інспек ції
на постанову Донецьк ого окружного адміністратив ного суду
від 20 грудня 2010 року (у по вному обсязі складена 24 грудн я 2010 року)
по адміністративній справ і № 2а-26762/10/0570 (суддя Смагар С .В.)
за позовом командитного то вариства «ПО Ясинуватський к омбінат хлібопродуктів»
до Ясинуватської об' єдна ної державної податкової інс пекції
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на сторон і відповідача
Головне управління Держав ного казначейства України в Донецькій області
про визнання недійсною пер шої податкової вимоги від 11 ли стопада 2010 року № 1/98, -
ВСТАНОВИЛА:
Постановою Донецького окр ужного адміністративного су ду від 20 грудня 2010 року позов ко мандитного товариства «ПО Яс инуватський комбінат хлібоп родуктів» до Ясинуватської о б' єднаної державної податк ової інспекції про визнання недійсною першої податкової вимоги від 11 листопада 2010 року № 1/98, якою визначено податкови й борг в сумі 802394 грн. 78 коп. задов олено частково.
Визнано частково недійсно ю першу податкову вимогу Яси нуватської об' єднаної держ авної податкової інспекції в ід 11 листопада 2010 року № 1/98 в част ині визначення суми боргу як узгодженого податкового зоб ов' язання та в частині розп овсюдження права податкової застави на активи командитн ого товариства «ПО Ясинуватс ький комбінат хлібопродукті в» з 1 жовтня 1996 року згідно з За коном України «Про порядок п огашення зобов' язань платн иків податків перед бюджетам и та державними цільовими фо ндами» (арк. справи 77-78).
В апеляційній скарзі позив ач посилаючись на невідповід ність висновків суду першої інстанції застосованим норм ам права, просить скасувати п останову Донецького окружно го адміністративного суду та ухвалити нове рішення, яким в изнати недійсною першу подат кову вимогу від 11 листопада 2010 року № 1/98, якою визначено подат ковий борг в сумі 802394 грн. 78 коп. (а рк. справи 82-84).
В апеляційній скарзі відпо відач, посилаючись на неповн е з' ясування судом першої і нстанції обставин, що мають з начення для справи, просить с касувати рішення суду першої інстанції в частині визнанн я частково недійсною першої податкової вимоги в частині визначення суми боргу як узг одженого податкового зобов' язання та в частині розповсю дження права податкової заст ави на активи позивача з 1 жовт ня 1996 року, та в цій частині при йняти нову постанов, якою від мовити позивачу в задоволені позовних вимог, в іншій части ні постанову суду першої інс танції залишити без змін.
Представник відповідача в судове засідання не з' явив ся, про дату, час і місце судов ого розгляду повідомлен нале жним чином, що не перешкоджає судовому розгляду справи ві дповідно до частини 4 статті 19 6 КАС України.
Колегія суддів, заслу хавши доповідь судді-доповід ача, дослідивши матеріали сп рави і обговоривши доводи ап еляційних скарг, встановила наступне.
Командитне товариство «ПО Ясинуватський комбінат хліб опродуктів» є юридичною особ ою, включене до ЄДРПОУ за номе ром 00957643, знаходиться на податк овому обліку в Ясинуватській об' єднаній державній подат ковій інспекції, є правонаст упником Закритого акціонерн ого товариства «Ясинуватськ ий комбінат хлібопродуктів» (арк. справи 15, 16).
11 листопада 2010 року відповід ачем прийнята спірна вимога № 1/98 стосовно позивача, в якій в изначено, що позивач станом н а 10 листопада 2010 року має суму п одаткового боргу за узгоджен ими податковими зобов' язан нями у розмірі 802394 грн. 78 коп., у то му числі Д/к 1996, код платежу 80138300 у розмірі 246600 грн., Д/к 1997 код плате жу 80138300 у розмірі 209200 грн., та за на рахованою пенею за 1996 та 1997 роки у розмірі 346594 грн. 78 коп. (арк.спра ви 7).
Крім цього, спірною вимогою визначено, що з 1 жовтня 1996 року на активи позивача розповсю джується право податкової за стави згідно із Законом Укра їни «Про порядок погашення з обов' язань платників подат ків перед бюджетами та держа вними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 року № 2181-ІІІ (надалі Закон 2181).
Правовою підставою прийня ття спірної вимоги відповіда ч визначив норми статей 6, 8, 10, 11, 16 , 17 Закону № 2181.
Підставою для прийняття сп ірної вимоги відповідачем ст ало отримання з Управління д ержавного казначейства у м. Я синувата (надалі органом каз начейства) подання від 20 жовтн я 2010 року № 80 щодо наявності заб оргованості перед Державним бюджетом України у позивача на загальну суму 802394 грн. 78 коп. (а рк. справи 33).
Сума податкового боргу, що є предметом спірної вимоги за узгодженими податковими зоб ов' язаннями станом на 10 лист опада 2010 року складає 804394,78 грн., з яких :
- сума заборгованості за бюджетною позичкою на зак упівлю сільськогосподарськ ої продукції за держконтракт ом 1996 року (код платежу 80138300) скла дає 246600,00 грн.;
- сума заборгованості за бюджетною позичкою на зак упівлю сільськогосподарськ ої продукції за держконтракт ом 1997 року (код платежу 80138400) скла дає 348323,08 грн.;
- сума нарахованої пен і - (код платежу 06030000) складає 3483 23,08 грн.
Даною вимогою позивача пов ідомлено про те, що з 01 жовтня 19 96 року, на його активи поширює ться право податкової застав и.
Згідно пункту 1.10 Закону Укра їни №2181 податковою вимогою є п исьмова вимога податкового о ргану до платника податків п огасити суму податкового бор гу.
Порядок направлення прийн яття та направлення податков их вимог встановлений пункт у 6.2 статті 6 зазначеного закон у. Відповідно до підпункту 6.2.1 п ункту 6.2. статті 6 даного закону передумовою прийняття подат кової вимоги є нездійснення платником податків своєчасн ої сплати узгодженої суми п одаткового зобов'язання в ус тановлені строки.
У разі, якщо контролюючий ор ган, що провів процедуру узго дження суми податкового зобо в'язання з платником податкі в, не є податковим органом, так ий контролюючий орган надсил ає відповідному податковому органу подання про здійснен ня заходів з погашення подат кового боргу платника податк ів, а також розрахунок його ро зміру, на підставі якого пода тковий орган надсилає податк ові вимоги.
Таким чином, податкова вимо га формується органом держа вної податкової служби після закінчення ним процедури уз годження податкового зобов' язання або внаслідок отриман ня подання від контролюючого органу, який не є податковим о рганом, сформованого після з акінчення процедури узгодже ння суми податкового зобов' язання. Здійснення узгодженн я зобов' язання контролюючи м або податковим органом та й ого несвоєчасна сплата є виз начальною умовою поняття под аткового боргу, який є предме том податкових вимог.
Стосовно здійснення проце дури узгодження суми зобов' язання, визначеного предмето м першої податкової вимоги, с уд зазначає наступне.
Податковим зобов' язанням є зобов'язання платника пода тків сплатити до бюджетів аб о державних цільових фондів відповідну суму коштів у пор ядку та у строки, визначені ци м Законом або іншими законам и України (пункт 1.2. Закону Укра їни № 2181). Тобто, зобов' язання сплатити відповідну суму кош тів до бюджету є безумовним т а виникає за прямою вказівко ю щодо обов' язку сплати, що м іститься у відповідному зак онодавчому акті.
Як встановлено в судовому з асіданні, предметом оскаржув аної позивачем податкової в имоги відповідачем визначе но сума заборгованості за от римані бюджетні позички у 1996 т а 1997 роках.
Третьою особою без самості йних вимог на предмет спору з азначено, що сумою заборгова ності за бюджетним позичками , є отримана позивачем на під ставі Порядку надання і пове рнення бюджетної позички на закупівлю продовольчого зер на, елітного та сортового нас іння за державним замовлення м (контрактом ) 1996 року, затверд женого Наказом Міністерства фінансів України № 72/113 від 11 кві тня 1996 року, прийнятого у відпо відності до постанови Кабіне ту Міністрів України від 12 бер езня 1996 року № 323 "Про задоволенн я державних потреб у сільськ огосподарській продукції на 1996 рік" та Наказу Міністерства фінансів України, Міністерс тва сільського господарства та продовольства України, Де ржавної акціонерної компані ї «Хліб України» № 70/54/18 від 04 бер езня 1997 року «Про надання і по вернення бюджетної позички н а закупівлю продовольчого зе рна і сортового насіння за д ержавним замовленням (контра ктом) 1997 року», прийнятого на ви конання Постанови Кабінету М іністрів України від 4 лютого 1997 року № 124 «Про задоволення де ржавних потреб у зерні в 1997 роц і».
Постановами Кабінету Міні стрів України № 124 від 04 лютого 1997 року та № 323 від 12 березня 1996 ро ку встановлені обсяги закупі влі за державним замовленням сільськогосподарської прод укції та продовольства, а так ож продовольчого зерна, еліт ного і сортового насіння на 199 6 рік та обсяги закупівлі за де ржавним замовленням продово льчого зерна, непродовольчог о зерна для спиртової промис ловості і сортового насіння зернових культур у 1997 році.
Забезпечення встановлених обсягів закупівлі зерна та і ншої сільськогосподарської продукції було здійснено шл яхом надання бюджетних позич ок виконавцям державного зам овлення (сільськогосподарсь ким товаровиробники усіх фор м власності), в порядку, передб аченому Наказом Міністерств а фінансів України № 72/113 від 11 кв ітня 1996 року (далі Наказ № 72/113) та Наказу Міністерства фінансі в України, Міністерства сіль ського господарства та продо вольства України, Державної акціонерної компанії «Хліб У країни» № 70/54/18 від 04 березня 1997 ро ку (далі Наказ № 70/54/18).
Згідно умов зазначених вищ е нормативно-правових актів, бюджетні позички на закупів лю продовольчого зерна та ін шої сільськгоспродукції мал и надаватися у межах коштів, передбачених на цю мету, на ум овах забезпечення поверненн я та встановлення відповідал ьності за цільове ефективне використання коштів. Відділе ннями державного казначейст ва України укладалися догово ри із заготівельними підприє мствами та товаровиробникам и про надання бюджетної пози чки для авансування закупівл і зерна за державним замовле нням 1996 та 1997 років на всю суму н алежного господарству аванс у з подальшим уточненням фак тичного його розміру.
Для остаточних розрахункі в за закуплену за державним з амовленням продукцію у 1996 та 1 997 року, між відділеннями Держ авного казначейства в района х і заготівельними підприємс твами укладалися договори пр о надання бюджетної позички. Перерахування коштів органа ми державного казначейства з дійснювалося на підставі укл адених договорів про надання бюджетних позичок та відбув алося через рахунки державно го казначейства України. Заз наченими догори мали визнача ти мету надання бюджетної по зички, її суму, терміни поверн ення та санкції за порушення умов договору.
Таким чином, бюджетні позич ки на виконання Наказів № 72/113 т а № 70/54/18, отримувалися на догові рних засадах. Саме умовами ук ладених договорів передбача вся порядок їх отримання та п овернення. Виникнення в суб' єкта господарювання обов' я зку щодо повернення коштів д о бюджету, отриманих на умова х укладеного договору про на дання бюджетної позички не є податковим зобов' язанням н а відміну від виникнення в су б' єкту господарювання без умовного обов' язку перерах увати кошти до бюджету виклю чно на підставі закону.
Згідно підпункту 6.2.1. пункту 6.2. статті 6 Закону України №2181 пі дставою для прийняття податк овим органом податкової вим оги є отримання відповідног о подання від контролюючого органу, що провів процедуру у згодження.
Згідно пункту 1.12 Закону Укра їни контролюючим є державни й орган, який у межах своєї ком петенції, визначеної законод авством, здійснює контроль з а своєчасністю, достовірніст ю, повнотою нарахування пода тків і зборів (обов'язкових пл атежів) та погашенням податк ових зобов'язань чи податков ого боргу. Вичерпний перелік контролюючих органів визнач ається статтею 2 цього Закону .
Статтею 2 цього закону до ко нтролюючих віднесені наступ ні органи:1) митні органи стос овно акцизного збору та пода тку на додану вартість, ввізн ого та вивізного мита, інших п одатків і зборів (обов'язкови х платежів), які відповідно до законів справляються при вв езенні (пересиланні) товарів і предметів на митну територ ію України або вивезенні (пер есиланні) товарів і предметі в з митної території України ; 2) органи Пенсійного фонду Ук раїни стосовно збору на обов 'язкове державне пенсійне ст рахування; 3) органи фондів заг альнообов'язкового державно го соціального страхування - стосовно внесків на загальн ообов'язкове державне соціал ьне страхування, у межах комп етенції цих органів, встанов леної законом; 4) податкові орг ани стосовно податків і збор ів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів.
Крім цього, в матеріалах спр ави відсутні документи, які б свідчили про здійснення Упр авлінням державного казначе йства у м. Ясинувата Головног о управління державного казн ачейства України в Донецькій області узгодження суми бор гу позивача у розмірі 804 123,08 грн. , з яких сума заборгованості з а бюджетною позичкою на заку півлю сільськогосподарсько ї продукції за держконтракто м 1996 року (код платежу 80138300) склад ає 246600,00 грн. сума заборгованост і за бюджетною позичкою на за купівлю сільськогосподарсь кої продукції за держконтрак том 1997 року (код платежу 80138400) скл адає 348323,08 грн. сума нарахованої пені - (код платежу 06030000) склад ає 348323,08 грн.
Неможливість визначення с уми заборгованості за бюджет ною позичкою податковим зобо в' язанням та не проведення процедури узгодження зазнач еної суми зобов' язання, сві дчить про відсутність визна чених підпунктом 6.2.1. пункту 6.2. с татті 6 Закону України № 2181 підс тав для прийняття податково ї вимоги.
Відповідно до підпункту 8.2.1. пункту 8.2. статті 8 Закону Украї ни № 2181 право податкової заста ви виникає у разі: неподання а бо несвоєчасного подання пла тником податків податкової д екларації - з першого робочог о дня, наступного за останнім днем строку, встановленого з аконом про відповідний подат ок, збір (обов'язковий платіж) для подання такої податкової декларації; несплати у строк и, встановлені цим Законом, су ми податкового зобов'язання, самостійно визначеної платн иком податків у податковій д екларації, - з дня, наступного за останнім днем зазначеного строку; несплати у строки, вст ановлені цим Законом, суми по даткового зобов'язання, визн аченої контролюючим органом , - з дня, наступного за останні м днем граничного строку так ого погашення, визначеного у податковому повідомленні.
Право податкової застави п оширюється на будь-які види а ктивів платника податків, як і перебували в його власност і (повному господарському ві данні) у день виникнення тако го права, а також на будь-які і нші активи, на які платник под атків набуде прав власності у майбутньому, до моменту пог ашення його податкових зобов 'язань або податкового боргу .
Як зазначено в оскаржувані й податковій вимозі починаю чи з 01 жовтня 1996 року на активи п озивача, розповсюджується пр аво податкової застави. Суд з азначає, що приписами статті 8 закону № 2181 виникнення права податкової застави пов' яза но із настанням однієї з визн аченій в підпункті 8.2.1. пункту 8 .2. статті 8 закону обставин. В бу дь-якому випадку право подат кової застави не може виника ти раніше 01 квітня 2001 року - дати набрання чинності Законом У країни 2181.
Таким чином, суд зазначає на допущенні відповідачем пору шення застосування статті 8 н аведеного закону при зазначе нні в першій податковій вимо зі про поширення права подат кової застави на активи пози вача з 01 жовтня 1996 року.
Черговість направлення по даткових вимог визначена під пунктом 6.2.3. пункту 6.2. статті 6 За кону України №2181. Перша податк ова вимога надсилається не р аніше першого робочого дня п ісля закінчення граничного с троку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання. Пе рша податкова вимога містить повідомлення про факт узгод ження податкового зобов'язан ня та виникнення права подат кової застави на активи плат ника податків, обов'язок пога сити суму податкового боргу та можливі наслідки непогаше ння його у строк.
Колегія суддів приймає до у ваги посилання відповідача н а статтю 21 Закону України «Пр о Державний бюджет на 2010 рік», я кою визначено, що у 2010 році орга ни державної податкової служ би України органами стягненн я заборгованості суб'єктів г осподарювання перед державо ю за кредитами, залученими де ржавою або під державні гара нтії, бюджетними позичками т а фінансовою допомогою, нада ною на поворотній основі (кош ти від повернення якої надхо дять за кодами програмної кл асифікації видатків та креди тування державного бюджету 2 801380, 2801400, 2801410, 2801440, 3511530, 3511550, 3511560, 3511630, 3511660), а тако ж заборгованості з відсотків за користування позиками, на даними за рахунок коштів, зал учених державою, та з плати за надання гарантій та позик, от риманих за рахунок коштів, за лучених державою та/або під д ержавні гарантії. При цьому т ака заборгованість вважаєть ся податковим боргом і стягу ється відповідно до Закону У країни "Про порядок погашенн я зобов'язань платників пода тків перед бюджетами та держ авними цільовими фондами".
Приписи цієї статті коресп ондуються із приписами підпу нкту 3.1.1 пункту 3.1 статті 3 Закону України «Про порядок погаше ння зобов' язань платників п одатків перед бюджетом та де ржавними цільовими фондами» , що діяв на момент виникнення спірних правовідносин, якою визначалась можливість при мусового стягнення активів п латника податків в рахунок п огашення його податкового бо ргу за рішенням суду. Згідно пункту 1.6. статті 1 цього закону примусовим стягненням є зве рнення стягнення на активи п латника податків у рахунок п огашення його податкового бо ргу, без попереднього узгодж ення його суми таким платник ом податків.
З огляду на наведене вище, в раховуючи порушення відпові дачем підпунктів 6.2.1. та 6.2.3. пунк ту 6.2. статті 6, статі 8 Закону Ук раїни «Про порядок погашенн я зобов' язань платників под атків перед бюджетами та дер жавними цільовими фондами» при прийнятті спірної вимог и колегія суддів дійшла висн овку про обґрунтованість зая влених позивачем вимог та на явність підстав для їх задов олення, і як наслідок цього за доволення апеляційної скарг и позивача. Підстав для задов олення апеляційної скарги ві дповідача колегія суддів не вбачає.
Колегія суддів зазначає, що суд першої інстанції ухвали в рішення з порушенням норм м атеріального права, що є підс тавою для скасування постано ви та ухвалення нового рішен ня.
Керуючись статтями 24, 89, 99, 100, 102, 18 4, 195, 199, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни, колегія суддів, -
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу Команди тного товариства «ПО Ясинува тський комбінат хлібопродук ті» на постанову Донецького окружного адміністративног о суду від 20 грудня 2010 року у сп раві № 2а-26762/10/0570 задовольнити пов ністю.
Апеляційну скаргу Ясинува тської об' єднаної державно ї податкової інспекції на по станову Донецького окружног о адміністративного суду ві д 20 грудня 2010 року у справі № 2а-2676 2/10/0570 задовольнити частково.
Постанову Донецького окру жного адміністративного суд у від 20 грудня 2010 року у справі № 2а-26762/10/0570 скасувати.
Позовні вимоги Командитно го товариства «ПО Ясинуватсь кий комбінат хлібопродуктів » задовольнити.
Визнати недійсною першу по даткову вимогу Ясинуватсько ї об' єднаної державної пода ткової інспекції від 11 листоп ада 2010 року за № 1/98, якою визначе но податковий борг в сумі 802394 г рн. 78 коп.
Стягнути з Державного бюджету України на користь К омандитного товариства «ПО Я синуватський комбінат хлібо продуктів» судовий збір у су мі 3 грн. 40 коп.
Постанова складена та підп исана у нарадчій кімнаті та п роголошені її вступна та рез олютивні частини у судовому засіданні 2 лютого 2011 року у при сутності представників стор ін. Повний текст складений та підписаний 2 лютого 2011 року.
Постанова суду апеляційно ї інстанції за наслідками пе регляду набирає законної сил и з моменту проголошення.
Постанова може бути оскарж ена до Вищого адміністративн ого суду України протягом д вадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенн ям суду апеляційної інстанці ї, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складен ня в повному обсязі.
Головуючий: Р.Ф. Ханова
Судді: А.В. Гайдар
М.М. Яковенко
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2011 |
Оприлюднено | 07.02.2011 |
Номер документу | 13635773 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Р.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні