Справа № 2-а-393/09
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2009 року м. Київ Солом’янський районний суд м. Києва у складі:
головуючого судді Українця В.В.
при секретарі Клімовських С. А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві про визнання дій протиправними, зобов’язання визнати право на перерахунок пенсії, провести перерахунок пенсії,
встановив:
11 березня 2009 року ОСОБА_1 звернувся в суд з адміністративним позовом до відповідача у якому посилається на його неправомірні дії щодо відмови у перерахунку пенсії.
Просить суд ухвалити рішення, яким: - зобов’язати відповідача усунути порушення, визнати за ним право на перерахунок пенсії з урахуванням премії з 01 квітня 2007 року у розмірі 40 %; зобов’язати відповідача перерахувати розмір пенсії з урахуванням 40 % премії.
Свої вимоги мотивує тим, що у 2002 році був звільнений з військової служби у відставку за станом здоров’я та виключений зі списків особового складу та всіх видів забезпечення. Перебуває на обліку в Пенсійному фонді України.
Зазначає, що на підставі наказу Міністра Оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року «Про встановлення граничного розміру пенсії військовослужбовців Збройних Сил України» має право на перерахунок пенсії, проте відповідач неправомірно відмовив йому у такому перерахунку.
У судове засідання позивач не з’явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (а.с. 16), зазначив, що просить розглядати справу буз його участі на підставі наявних у справі матеріалів (а.с. 7).
Представник відповідача позов не визнала, пояснила суду, що зазначений наказ міністра оборони не зареєстрований в Міністерстві юстиції, а тому не є нормативно-правовим актом і не можу бути підставою для перерахунку пенсії.
Заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного.
Судом встановлено, що з 2002 року позивач є військовим пенсіонером, у зв’язку з чим йому була призначена пенсія на підставі закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».
Відповідач листом відмовив позивачу у перерахунку пенсії (а.с. 13).
Відповідно до ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (зі змінами та доповненнями) пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з, розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, та у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 7 постанови KM України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей» встановлено, що пенсії обчислюються з таких видів грошового забезпечення: відповідних окладів за посадою, військовим (спеціальним) званням (для осіб рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту щомісячної надбавки за спеціальне звання) та відсоткової надбавки за вислугу років у розмірах, установлених за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням; щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення, крім щомісячних надбавок (доплат), установлених особам, які мають право на пенсію за вислугу років згідно із законодавством і залишені за їх згодою та в інтересах справи на службі) та премії.
Таким чином, зазначеними нормами права визначено, що грошове забезпечення військовослужбовців та прирівняних до них осіб складається з основних видів (окладу за штатною посадою, окладу за військове або спеціальне звання та процентної надбавки за вислугу років) і додаткових, що надаються щомісяця (надбавки за вчене звання і науковий ступінь, кваліфікацію та умови служби), а також премії.
При призначенні пенсії основні види грошового забезпечення враховуються в установленому розмірі за останньою штатною посадою, займаною перед звільненням, а додаткові види грошового забезпечення - середньомісячної їх суми за 24 або 60 календарних місяців.
Суд вважає, що запроваджені нові щомісячні надбавки до грошового забезпечення військовослужбовців є додатковим видом грошового забезпечення за умови служби.
Те, що їх розмір визначено у відсотках від окладів грошового забезпечення та надбавки за вислугу років, тобто основних видів грошового забезпечення, не свідчить, що вони є складовими цих основних видів.
Постановою Кабінету Міністрів України № 594 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу у 2007 році» від 28 березня 2007 року Міністерству оборони, Міністерству внутрішніх справ. Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерству транспорту та зв’язку. Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації, Службі безпеки, Службі зовнішньої розвідки. Адміністрації Державної прикордонної служби, Державному департаменту з питань виконання покарань і Управлінню державної охорони було дозволено здійснювати у поточному році, починаючи з 01 квітня преміювання військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу (насамперед осіб рядового, сержантського та старшинського складу, які проходять військову службу за контрактом, осіб рядового, молодшого та середнього начальницького складу та осіб молодшого офіцерського складу понад встановлений законодавством розмір у межах видатків, передбачених для грошового забезпечення у 2007 році.
Граничні розміри премій, які можуть бути виплачені військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, встановлюються керівниками зазначених органів у межах затвердженого фонду грошового забезпечення.
Постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 не змінює діючі норми законодавства в частині розміру фонду преміювання і розмірів премій для обчислення пенсії військовослужбовців.
Слід також зазначити, що Департамент фінансів Міністерства оборони України листом від 29 травня 2007 року № 248/6П426-Д у зв’язку з численними зверненнями пенсіонерів - колишніх військовослужбовців та членів їхніх сімей щодо проведення перерахунку пенсії проінформував про опрацювання Мінпраці, Мінфіном, Мін’юстом, Мінекономіки, Міноборони, МВС, СБУ та Пенсійним фондом питання щодо наявності правових підстав для проведення перерахунку пенсій у зв’язку з підвищенням з 01 квітня 2007 року граничних розмірів премій військовослужбовцям. Вищезазначені органи вважають, що підстав для здійснення перерахунку пенсій військовослужбовцям та членам їхніх сімей не вбачається, оскільки постанова Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594 не вносить змін до інших правових актів у частині розміру фонду преміювання.
Кабінет Міністрів України 07 листопада 2007 року скасував свою постанову № 594, тобто на даний час постанова, на яку посилається позивач як на підставу для перерахунку пенсії, взагалі втратила чинність.,
14 квітня 2007 року Міністром оборони України було видано наказ № 175 «Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних Сил України». Відповідно до зазначеного наказу з 01 квітня 2007 року введені в дію збільшені граничні розміри премії, яка була виплачена у відсотках від грошового забезпечення військовослужбовцям, виходячи з посадових окладів і стажу безперервної військової служби.
Пунктом 4 цього наказу граничні розміри військовослужбовцям затверджені з 01 квітня 2007 року у межах видатків на грошове забезпечення на 2007 рік.
Суд вважає, що цей наказ не є підставою для перерахунку пенсії у бік збільшення, оскільки він, крім того, носить тимчасових характер.
Пунктом 1 Указу Президента «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів та інших органів виконавчої влади» від 03 жовтня 1992 № 493/92 передбачено, що з 01 січня 1993 року нормативно-правові акти, які видаються міністерствами, іншими органами виконавчої влади, органами господарського управління та контролю і які зачіпають права, свободи і законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 року № 731 затверджене Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади, яким визначено, що державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, що зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян, а також ті, що прийняті уповноваженими на це суб’єктами нормотворення у визначеній законодавством формі та за встановленою законодавством процедурою, що містять норми права, мають неперсоніфікований характер і розраховані на неодноразове застосування, незалежно від строку їх дії (постійні чи обмежені певним, часом) та характеру відомостей, що в них містяться, у тому числі з грифами «Для службового користування», «Особливої важливості», «Цілком таємно», «Таємно» та іншими, а також прийняті в порядку експерименту.
Наказ Міністра оборони України від 14 квітня 2007 року № 175 «Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних Сил України» у Міністерстві юстиції не зареєстрований, виданий в межах компетенції Міністра оборони України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 березня 2007 року № 594, має організаційно-розпорядчий характер, спрямований на виконання рішення Уряду і не містить нових правових норм.
Відповідно до ст. 105 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», умови оплати праці працівників підприємств, установ та організацій, що фінансуються чи дотуються з бюджету, керівників підприємств, заснованих на державній. Комунальній власності, а також умови грошового забезпечення військовослужбовців (осіб рядового і начальницького складу) затверджуються виключно Кабінетом Міністрів України.
Так, згідно зі ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, у розмірах, встановлених законодавством.
Подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, призначених відповідно до згаданого вище Закону, регулюються Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року. Зазначений порядок погоджено, зокрема, з Міністерством оборони України.
Розміри премій для військовослужбовців встановлені такими нормативно-правовими актами: Указами Президента України від 04 жовтня 1996 № 925, № 926, постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2000 року № 829 «Про грошове забезпечення військовослужбовців», згідно яких преміювання військовослужбовців здійснюється в межах фонду преміювання, створеного у розмірі чотиримісячного фонду грошового забезпечення.
Суду не надані докази, що позивач отримував премію, передбачену Положенням про порядок виплати грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України, яке було затверджено Міністерством оборони 05 березня 2001 № 75, у зв’язку з чим у суду відсутні підстави для перерахунку позивачу пенсії з 01 квітня 2007 року.
Відповідно до п. 8 Постанови Пленуму Верховного Суду України № 4 від 15 квітня 2005 року «Про окремі питання застосування судами законодавства про пенсійне забезпечення військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб» законодавство з питань пенсійного забезпечення, яке діяло до 01 січня 2005 року, не передбачало можливість перерахунку раніше призначених пенсій у зв’язку із запровадженням після звільнення військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом, нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, яких вони не отримували під час служби, а також премій. Закон України «Про внесення змін до ст. 43 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу внутрішніх справ та деяких інших осіб», котрий набув чинності з 01 січня 2005 року, немає зворотної сили, тому вимоги щодо перерахування пенсії з урахуванням запроваджених після звільнення зі служби нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій за минулий час до 1 січня 2005 року задоволенню не підлягають.
За таких обставин, відмова Головного управління Пенсійного фонду України у м. Києві у перерахунку пенсії була правомірною.
З огляду на наведене, у задоволенні адміністративного позову слід відмовити.
Керуючись статтями 43, 51, 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ звільнених з військової служби та деяких інших осіб», ст. 105 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», ст. 105 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393 «Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей», Постановою Пленуму Верховного Суду України № 4 від 15 квітня 2005 року «Про окремі питання застосування судами законодавства про пенсійне забезпечення військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової служби), осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та деяких інших осіб», Наказом Міністра оборони України № 175 від 14 квітня 2007 року «Про встановлення граничних розмірів премій військовослужбовцям Збройних Сил України», статтями 9, 11, 69-71, 86, 94, 97, 100, 102, 128, 158-163, 167 КАС України, суд, -
постановив:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1.
Постанова може бути оскаржена до апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання протягом десяти днів з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви протягом десяти днів з дня проголошення постанови або протягом двадцяти днів з дня подання заяви про апеляційне оскарження.
Суд | Солом'янський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2009 |
Оприлюднено | 16.02.2011 |
Номер документу | 13726892 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Коростенський міськрайонний суд Житомирської області
Коваленко В. П.
Адміністративне
Солом'янський районний суд міста Києва
Українець В.В.
Адміністративне
Чорноморський районний суд Автономної Республіки Крим
Бондаренко Анатолій Анатолійович
Адміністративне
Старобільський районний суд Луганської області
Озеров Віталій Олександрович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Євпак Валентина Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні