26/37
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
79010, м.Львів, вул.Личаківська,81
ПОСТАНОВА
22.02.11 Справа № 26/37
Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:
головуючого-судді Мельник Г.І.
суддів: Новосад Д.Ф.
Михалюк О.В.
розглянувши апеляційну скаргу Державного підприємства «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат», м. Івано-Франківськ № 268 від 23.11.2010 року
на рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.11.2010 року
у справі № 26/37
за позовом: Державної екологічної інспекції в Львівській області, м. Львів
про відшкодування збитків, завданих державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства,
за участю представників сторін:
від позивача: Нирка М.М. (довіреність № 03-78 від 11.01.2011 року);
від відповідача: Мацелюх Г.З. (довіреність № 55 від 13.01.2011 року),
Ференц О.О. –начальник лісгоспу (посвідчення № 112 від 01.07.2010 року);
В С Т А Н О В И В :
Рішенням господарського суду Івано-Франківської області (суддя Кобрин О.М.) від 11.11.2010 року у справі № 26/37 позов задоволено: стягнуто з Державного підприємства «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат», м. Івано-Франківськ на користь держави в особі Державної екологічної інспекції в Львівській області, м. Львів на спеціальний рахунок Старичівської селищної ради збитки в розмірі 62 641,00 грн., заподіяні державі внаслідок порушень вимог природоохоронного законодавства.
Відповідач –ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат»з постановленим рішенням не погодилося, подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти постанову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити повністю, оскільки вважає дане рішення таким, що прийняте за неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, та недоведеності обставин, які місцевий господарський суд визнав встановленими. Свої вимоги скаржник аргументує, зокрема тим, що жоден з працівників Старицького військового лісгоспу не був присутній під час проведення позивачем перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства та складанні акту перевірку № 85, а в.о. начальника Старицького військового лісгоспу Наумко М.С. тільки розписався про отримання копії цього акту. Посилається також на передчасність висновку місцевого господарського суду про задоволення позовних вимог, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення вини працівників Старицького військового лісгоспу у нанесенні шкоди навколишньому природному середовищу не було встановлено.
Позивач – Державна екологічна інспекція в Львівській області правом, наданим ст. 96 ГПК України, не скористалася, відзиву на апеляційну скаргу не подала, проте, її представник в судовому засіданні проти доводів апеляційної скарги заперечив, просив залишити оскаржуване рішення місцевого господарського суду без змін, апеляційну скаргу – без задоволення.
Розгляд справи відкладався з підстав, викладених в ухвалі Львівського апеляційного господарського суду від 18.01.2011 року. В судовому засіданні 08.02.2011 року оголошувалась перерва до 22.02.2011 року.
Розглянувши апеляційну скаргу, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.11.2010 року у справі № 26/37 –залишити без змін, виходячи з наступного.
Аналізом матеріалів справи та наявних у ній доказів колегією суддів встановлено, що 21 липня 2010 року державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Львівській області в присутності помічника військового прокурора Львівського гарнізону та в.о. начальника Старицького військового лісгоспу на вимогу військової прокуратури Львівського гарнізону № 2773 від 05.07.2010 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Старицьким військовим лісгоспом (смт. Старичі, Яворівський район, Львівська область), за результатами якої складено відповідний акт.
Актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 85 від 21.07.2010 року встановлено, що у виділах 11, 25 кварталу № 55 Верблянського лісництва Старицького військового лісгоспу на площі 1,6 га проведено самовільну вирубку 217 дерев загальною масою 29,55 м3, яка зафіксована 07.05.2010 року у польовій переліковій відомості самовільно зрізаних дерев, проте, даний факт у книзі обліку лісопорушень не зафіксований, протокол про лісопорушення не складений, що є порушенням п. 3 ст. 91 Лісового кодексу України, ст. 254 КУпАП та посадових обов'язків працівників підприємства; 02.06.2010 року Старицький військовий лісгосп виписав лісорубний квиток № 268158/23 для проведення ландшафтної рубки дерев на території Верблянського лісництва на площі 1,6 га; оскільки дерева в кількості 217 штук були вирубані до виписки вищевказаного лісорубного квитка, дану рубку слід вважати незаконною.
На підставі вказаного акту позивачем проведено розрахунок шкоди, заподіяної лісу внаслідок незаконної вирубки 217 дерев в кв. 55 Верблянського лісництва Старицького військового лісгоспу, в розмірі 62 641,00 грн.
13.08.2010 року позивач надіслав відповідачу претензію № 261 про відшкодування збитків в сумі 62 641,00 грн., заподіяних державі порушенням вимог природоохоронного законодавства, в місячний термін, яка залишена останнім без задоволення, у зв'язку з чим позивач звернувся до господарського суду Львівської області з позовом про стягнення з відповідача зазначених коштів в примусовому порядку.
У відповідності до положень ст. 105 Лісового кодексу України порушенням лісового законодавства, що тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність відповідно до закону, визнається незаконне вирубування та пошкодження дерев і чагарників.
Статтею 107 цього ж Кодексу передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.
Виходячи зі змісту ст. 1166 Цивільного кодексу України, підставою цивільно-правової (господарсько-правової) відповідальності за заподіяння шкоди, в тому числі внаслідок порушення лісового законодавства, є склад цивільного (господарського) правопорушення, яке включає в себе протиправну поведінку заподіювача шкоди, наявність негативних наслідків (шкоди), причинновий зв'язок між протиправною поведінкою та наслідками, а також вину правопорушника.
Факт незаконної вирубки 217 дерев в кварталі № 55 Верблянського лісництва Старицького військового лісгоспу, що встановлений актом перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 85 від 21.07.2010 року, підтверджується ще й іншими документальними доказами у справі, зокрема, польовою переліковою відомістю самовільно зрізаних дерев від 07.05.2010 року та актом огляду місця рубки лісу від 07.05.2010 року, які складені та підписані начальником Старицького військового лісгоспу, інженером по охороні і захисту лісу Старицького військового лісгоспу та старшим оперуповноваженим 2 сектору 2 відділу Управління військової контррозвідки Служби безпеки України у Західному регіоні.
Слід зазначити, що по даному факту військовою прокуратурою Львівського гарнізону було проведено перевірку додержання посадовими особами Академії сухопутних військ імені гетьмана П.Сагайдачного та Старицького військового лісгоспу ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат»вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої 16.11.2010 року винесено постанову про відмову у порушенні кримінальної справи відносно військовослужбовців Центру забезпечення навчального процесу Академії сухопутних військ імені гетьмана П.Сагайдачного за ознаками злочину, передбаченого ст. 246 КК України, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 6 КПК України та відносно майстра лісу Верблянського лісництва Старицького військового лісгоспу Тістечка М.О. за ознаками злочину, передбаченого ст. 367 КК України, на підставі п. 2 ч. 1 ст. 6 КПК України.
Водночас, у вирішенні спорів щодо відшкодування шкоди, заподіяної порушенням вимог лісового законодавства у випадках встановлення контролюючими органами при проведенні перевірок дотримання природоохоронного законодавства на підвідомчій лісовому господарству території факту правопорушення, вчиненого невстановленими особами, необхідно виходити з того, що обов'язки із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, дотримання правил і норм використання лісових ресурсів, ведення лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування, здійснення використання лісових ресурсів способами, які забезпечують збереження оздоровчих і захисних властивостей лісів, а також створюють сприятливі умови для їх охорони, захисту та відтворення, відповідно до статті 19 Лісового кодексу України, покладено на постійних лісокористувачів (таку правову позицію викладено у п. 6.1.2 Роз'яснення Вищого арбітражного суду України від 27.06.2001 року № 02-5/744 «Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних із застосуванням законодавства про охорону навколишнього природного середовища»з наступними змінами та доповненнями).
Аналізом матеріалів справи колегією суддів встановлено, що лісова ділянка кварталу № 55 Верблянського лісництва згідно матеріалів лісовпорядкування входить до складу Старицького військового лісгоспу, який є структурним підрозділом ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат». Відповідно до довідки з ЄДРПОУ основним видом діяльності ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат»є діяльність у сфері оборони, лісівництво та лісозаготівля, а тому відповідач за змістом ст. 17 Лісового кодексу України являється постійним лісокористувачем на землях Верблянського лісництва і несе обов'язки, покладені на нього ст. 19 Лісового кодексу України.
Статтею 89 Лісового кодексу України встановлено, що охорону і захист лісів на території України здійснює лісова охорона постійних лісокористувачів.
Окрім того, згідно ч. 2 ст. 101 цього ж Кодексу охорона, захист, використання та відтворення лісів на землях оборони проводяться спеціалізованими лісогосподарськими підрозділами з урахуванням режиму цих територій в порядку, встановленому Законом України «Про використання земель оборони», цим Кодексом та іншими актами законодавства.
Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що в даному випадку неналежне виконання лісокористувачем ДП «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат»та його структурним підрозділом Старицьким військовим лісгоспом обов'язків щодо забезпечення охорони і захисту лісів на землях Верблянського лісництва, призвело до самовільної порубки дерев, яку своєчасно не було виявлено, що свідчить про порушення відповідачем вимог лісового законодавства, внаслідок чого заподіяно шкоду лісовим угіддям.
При цьому, слід враховувати, що вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, слід виходити з презумпції вини правопорушника, а тому позивач не повинен доводити наявність вини відповідача у заподіянні шкоди навколишньому природному середовищу, навпаки, відповідач повинен довести, що у його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.
Разом з тим, відповідач, заперечуючи наявність його вини у заподіянні шкоди лісу, не надав суду жодних доказів вчинення ним дій та вжиття передбачених законом заходів щодо збереження та охорони лісів на підвідомчій йому території.
Розрахунок шкоди, заподіяної лісу внаслідок незаконної вирубки 217 дерев в кварталі № 55 Верблянського лісництва Старицького військового лісгоспу, в сумі 62 641,00 грн. проведено позивачем на підставі польової перелікової відомості самовільно зрізаних дерев від 07.05.2010 року відповідно до діючих такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 665 від 23.07.2008 року.
Враховуючи викладені обставини справи в їх сукупності, колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що протиправна поведінка (в даному випадку –бездіяльність) відповідача та його вина у заподіянні шкоди лісу внаслідок порушення вимог лісового законодавства, поряд з іншими складовими елементами, що утворює склад правопорушення, встановленого цим законодавством, підтверджуються матеріалами справи та наявними у ній доказами. Доводи апеляційної скарги вказаного висновку не спростовують.
Відтак, колегія суддів вважає вірним висновок господарського суду першої інстанції про законність і обґрунтованість позовних вимог та стягнення з відповідача 62 641,00 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства.
Отже, з огляду на викладене вище, колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.11.2010 року відповідає матеріалам справи, ґрунтується на чинному законодавстві і підстав для його скасування немає, а зазначені в апеляційній скарзі інші доводи скаржника не відповідають матеріалам справи, документально не обґрунтовані, не базуються на законодавстві, що регулює спірні правовідносини, а тому не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст. 104 ГПК України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення.
Керуючись ст. ст. 99, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд –
П О С Т А Н О В И В :
1. Рішення господарського суду Івано-Франківської області від 11.11.2010 року у справі № 26/37 залишити без змін, апеляційну скаргу Державного підприємства «Івано-Франківський військовий ліспромкомбінат», м. Івано-Франківськ № 268 від 23.11.2010 року –без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку.
3. Матеріали справи повернути господарському суду Івано-Франківської області.
Головуючий-суддя Мельник Г.І.
Суддя Новосад Д.Ф.
Суддя Михалюк О.В.
Суд | Львівський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 22.02.2011 |
Оприлюднено | 14.03.2011 |
Номер документу | 14103875 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Львівський апеляційний господарський суд
Мельник Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні