31/26
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
03.03.11 р. Справа № 31/26
Господарський суд Донецької області, у складі судді Ушенко Л.В., при секретарі судового засідання Павловій Я.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали за позовною заявою
Державної екологічної інспекції Азовського моря, м. Маріуполь
про стягнення на користь держави 43980,65 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел риб цеху №2
В присутності представників сторін:
від позивача: Костромітіну С.В. – довіреність
від відповідача: не з'явився
ВСТАНОВИВ:
Державна екологічна інспекція Азовського моря, м. Маріуполь звернулась з позовом до Дочірнього підприємства „Ілліч – Рибак” Відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча”, с. Широкіне про стягнення на користь держави 42557,69 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел риб цеху №2.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що в період з 11.08.2010р. по 01.09.2010р. була проведена перевірка відповідача щодо додержання вимог природоохоронного законодавства України, в ході якої виявлені порушення природоохоронного законодавства, в тому числі в галузі охорони атмосферного повітря, які відображені в акті перевірки №39 від 11.08-01.09.2009р. В процесі перевірки виявлено, що позивач ДП „Ілліч – Рибак” з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. включно та протягом 1,2 кварталів 2010 року здійснював свою виробничу діяльність за відсутності дозволу на викиди від стаціонарних джерел викидів в цілому та по кожному риб цеху окремо. Протягом 2009 року вищевказане порушення не усунено, наднормативний викид не ліквідовано, дозвіл на викиди не отримано. Внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел риб цеху №2 державі заподіяно збитків на суму 42557,69 грн.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому зазначає, що в акті перевірки, на який посилається позивач, не вказано, з якого конкретно, пересувного чи стаціонарного джерела здійснювалися викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а також не вказаний вплив фізичних та біологічних факторів забруднення і розрахунок суми шкоди складено без врахування території діяльності екологічної інспекції.
Технічна фіксація судового засідання не здійснювалась за клопотанням представників сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, встановив наступне.
В період з 11.08.2010р. по 01.09.2010р. Державною екологічною інспекцією Азовського моря проведено перевірку ДП „Ілліч-рибак” ВАТ ММК ім. Ілліча з питань дотримання вимог природоохоронного законодавства України за результатами якої складено акт №39.
В ході перевірки встановлено, що протягом 2009р., а саме з 01.01.2009р. по 31.12.2009р. включно та протягом 1, 2 кварталів 2010р., а саме з 01.01.2010р. до 30.06.2010р. і до часу перевірки підприємство здійснювало та здійснює свою виробничу діяльність за відсутності дозволу на викиди від стаціонарних джерел викидів по підприємству в цілому та по кожному риб цеху окремо. Контроль нормативів викидів від стаціонарних джерел підприємства протягом 2009-2010рр. не виконувався, перевірка ефективності ПГОУ не проводилась. Інвентаризація джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря протягом 2008-2009 років не проводилась. Рибцех №2 ДП „Ілліч – Рибак” ВАТ ММК ім.. Ілліча розташований за адресою: Донецька область, Ново азовський район, с. Широкино, вул. Рибацька, 1. Державною екологічною інспекцією Азовського моря винесено ряд рішень про тимчасову заборону (зупинення експлуатації стаціонарних джерел викидів, які працювали без дозволу на викиди до отримання підприємством такого дозволу. Таким чином рішення про тимчасову заборону, а саме: рішення №41,42,43,45, які тимчасово забороняють експлуатацію стаціонарних джерел викидів – коптильних камер, ковальського горну, акумуляторної, складу ПММ, зварювальних постів, деревообробки та холодильних камер до отримання дозволу на викиди – не виконувались з моменту їх винесення та отримання підприємством до теперішнього часу.
За результатами перевірки відповідачу видано припис від 01.09.2010р. щодо усунення порушень вимог природоохоронного законодавства. Крім того, позивачем здійснений розрахунок розміру відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів риб цеху №2 ДП „Ілліч-Рибак” ВАТ „ММК ім.. Ілліча” за 4 квартал 2009р., який розрахований відповідно до „Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затв. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639, відповідно до якої розмір шкоди склав 42557,69 грн.
Позивачем на адресу відповідача була направлена претензія №32 від 25.10.2010р. про відшкодування збитків, завданих порушенням природоохоронного законодавства в сумі 42557,69 грн., однак вказана шкода не відшкодована до теперішнього часу.
Господарський суд вважає, що вимоги Державної екологічної інспекції Азовського моря щодо стягнення збитків заподіяних внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря у сумі 42557,69 грн. підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію Азовського моря (затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.12.2006р. №527, зареєстрованого в Мін'юсті України 18.01.2007р. за №39/13306) Державна екологічна інспекція Азовського моря (далі - Інспекція) є спеціальним підрозділом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України (далі - Мінприроди) та входить до сфери його управління. Інспекція в межах своїх повноважень забезпечує реалізацію державної політики в галузі охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами) та небезпечними хімічними речовинами, пестицидами й агрохімікатами, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки.
Інспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за додержанням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної та в межах своєї компетенції радіаційної безпеки виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних і районних у містах ( у разі їх створення) рад з питань здійснення делегованих їм повноважень органами виконавчої щодо контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства, використанням, відтворенням і охороною природних ресурсів підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності та господарювання, громадянами України та особами без громадянства, а також іноземними юридичними і фізичними особами, у тому числі, у процесі функціонування діючих підприємств, експлуатації споруд та інших об'єктів, водо-, пило-, газоочисного обладнання, апаратури та інших природоохоронних споруд, уключаючи контроль за наявністю та станом обладнання й апаратури для обліку використання природних ресурсів, систем контролю за викидами (скидами) забруднювальних речовин у навколишнє природне середовище і додержанням установлених термінів їх атестації (п.5 Положення).
Інспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за виконанням вимог додержання правил, інструкцій, установлених Мінприроди, а також додержанням умов і вимог, установлених відповідно спеціально вповноваженим органом виконавчої влади в сфері охорони навколишнього природного середовища в автономній Республіці Крим, державними управліннями охорони навколишнього природного середовища в Донецькій, Запорізькій та Херсонській областях, а саме: дозволів на спеціальне водокористування; дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря; лімітів використання природних ресурсів; норм техногенно-екологічної безпеки (підпункт 8 пункту 5 Положення).
При здійсненні державного контролю, інспекція, зокрема, має право (пп.12 п.6 Положення про інспекцію) застосовувати у випадках, передбачених законодавством, економічні санкції до підприємств, установ та організацій за порушення вимог законодавства, уживати в установленому порядку заходів досудового врегулювання спорів та подавати позови про відшкодування збитків і втрат, завданих унаслідок порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 40 Закону України “Про охорону навколишнього середовища” від 25.06.1991р. № 1264/ХІІ (зі змінами та доповненнями) використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Статтею 51 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” обумовлено, що підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначені Законом України “Про охорону атмосферного повітря” від 16.10.1992 р. № 2707-XII (зі змінами та доповненнями).
Згідно статті 10 Закону України “Про охорону атмосферного повітря” підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Відповідно до ч. 5 ст. 11 цього Закону викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.
Згідно ст. 34 Закону України “Про атмосферне повітря”, шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Статтею 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” передбачена відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища і в тому числі зобов'язання підприємств відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок таких порушень.
Відповідно до статті 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, підлягає компенсації, як правило, в повному обсязі без застосування норм зниження розміру стягнення та незалежно від сплати збору за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Шкода, заподіяна внаслідок порушення цього законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.
Порядок обчислення збитків визначений „Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря”, затв. наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.12.2008р. №639 і зареєстрованої в МЮ за №41/16064 від 21.01.2009р.
Факт наднормативних викидів в атмосферу відповідач не оспорює, але заперечує стосовно розрахунку суми шкоди позивачем. При цьому відповідачем не було надано власного розрахунку відповідно до вказаних ним вимог та невідповідностей. Посилання відповідача на те, що перевірка позивачем проведена поза межами її територіальної діяльності судом не приймається до уваги з огляду на те, що відповідно до п.п.1 п.7 Положення про Державну екологічну інспекцію Азовського моря, її діяльність поширюється на територію від державного кордону України з Російською Федерацією (Новоазовський район Донецької області), територію завширшки сто метрів від урізу води Азовського моря, його заток та лиманів у межах Донецької, Запорізької, Херсонської областей та території Кримського півострова до мису Казантип (смт Щолкіне) включно, адміністративно-територіальних меж міст Маріуполя, Бердянська, Генічеська, а також Арабатської стрілки, коси Бирючий Острів, Федотової коси, коси Пересиль, Обитічної коси, Бердянської коси, Білосарайської коси, Кривої коси. Рибцех №2 розташований у с. Широкіне Новоазовського району Донецької області на узбережжі Азовського моря, а отже є об'єктом контролю Державної екологічної інспекції Азовського моря.
Таким чином, враховуючи викладене, позов Державної екологічної інспекції Азовського моря підлягає задоволення.
Судові витрати у справі покласти на відповідача відповідно до ст. 49 ГПК України
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.10, 11, 33, 34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря”, ст.ст. 40, 68 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, ст. 32-33,43,49,82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Державної екологічної інспекції Азовського моря, м. Маріуполь до Дочірнього підприємства „Ілліч – Рибак” Відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча”, с. Широкіне про стягнення на користь держави 42557,69 грн. шкоди, заподіяної державі внаслідок наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел риб цеху №2– задовольнити.
Стягнути з Дочірнього підприємства „Ілліч - Рибак” Відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” (87504, Донецька область, Новоазовський район, с. Широке, вул. Рибацька, 1, р/р 26005301539992 в БО „Новоазовська” філії Іллічівського ГО ПІБ в м. Маріуполь, МФО 33442, код ЄДРПОУ 32474000) на користь спеціального фонду місцевого бюджету на р/р 33118331700329, банк одержувач ГУДК у Донецькій області, МФО 834016, одержувач Широкінська сільська рада, код ЄДРПОУ 34686825, код платежу 24062100 збитки заподіяні внаслідок наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря сумі 42557,69 грн.
Стягнути з Дочірнього підприємства „Ілліч - Рибак” Відкритого акціонерного товариства „Маріупольський металургійний комбінат ім. Ілліча” (87504, Донецька область, Новоазовський район, с. Широке, вул. Рибацька, 1, р/р 26005301539992 в БО „Новоазовська” філії Іллічівського ГО ПІБ в м. Маріуполь, МФО 33442, код ЄДРПОУ 32474000) на користь державного бюджету України державне мито у сумі 425,58 грн. та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу у сумі 236,00грн.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів з дня його прийняття.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Ушенко Л.В.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2011 |
Оприлюднено | 15.03.2011 |
Номер документу | 14107120 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ушенко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні