10/45пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
15.03.11 р. Справа № 10/45пн
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”, м.Донецьк, ЄДРПОУ 34435405
до відповідача: Донецької міської ради, м.Донецьк, ЄДРПОУ 26502957
про визнання права
Суддя Любченко М.О.
Представники:
від позивача: Єрмоленко Л.О. – по дов.
від відповідача: Головченко О.І. – по дов.
В засіданні суду брали участь:
СУТЬ СПРАВИ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”, м.Донецьк звернувся до господарського суду Донецької області з позовною заявою до відповідача, Донецької міської ради, м.Донецьк про визнання права на оформлення та підписання усіх необхідних документів для укладання договору оренди земельної ділянки орієнтовною площею 374,7 га у Будьонівському районі міста Донецька із земель запасу та резерву колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства „Тепличний” для ведення сільськогосподарського виробництва шляхом розгляду вказаного питання на пленарному засіданні Донецької міської ради в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на наявність у нього права на оформлення документів для набуття спірної земельної ділянки в оренду на умовах та в порядку, передбачених Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” з заявою до Донецького міського голови.
Відповідач у відзиві без номеру та дати, який надійшов до господарського суду 15.03.2011р., зазначив, що внаслідок внесення змін Законом України №509-VI від 16.09.2008р. до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі”, отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно на земельних торгах.
Згідно із ст.75 Господарського процесуального кодексу України судом встановлено, що наявні у матеріалах справи документи достатні для прийняття повного та обґрунтованого рішення по справі.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення позивача та відповідача, господарський суд встановив:
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно із ст.ст.13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до ст.ст.142, 143, 144, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Зокрема, у відповідності із ст.12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Статтею 116 Земельного кодексу України (в редакції, яка діяла на час звернення позивача з заявою до Донецького міського голови) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст.123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України „Про оренду землі”.
В силу ст.124 Земельного кодексу України (у відповідній редакції) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Згідно із ч.1 ст.16 Закону України „Про оренду землі” (в редакції, яка діяла на час звернення позивача з заявою до Донецького міського голови) особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Таким чином, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладання договору оренди земельної ділянки реалізується шляхом подання заяви до міського голови.
Як встановлено судом, 07.02.2007р. позивач звернувся до Донецького міського голови з заявою про надання земельної ділянки строком на 5 років площею 374,7 га із земель сільськогосподарського призначення (резервний фонд запасу) на території Донецької міської ради. Тобто, враховуючи положення ст.16 Закону України „Про оренду землі” і ст.124 Земельного кодексу України, позивачем порядок отримання земельних ділянок в оренду було дотримано, внаслідок чого після накладення Донецьким міським головою відповідної резолюції, майбутнім орендарем було розпочато проведення дій, пов'язаних з фактичним отриманням в оренду відповідної земельної ділянки.
Зокрема, Товариством з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” були одержані наступні погоджувальні документи:
- лист №01-1 від 23.02.2009р. управління культури і туризму Донецької міської ради;
- лист №415 від 10.03.2009р. Донецької міської санітарно-епідеміологічної станції;
- висновок №01/17-1139 від 11.03.2009р. Головного управління містобудування і архітектури Донецької міської ради;
- висновок №05/684 від 11.03.2009р. відділу регуляторної політики Державного управління охорони навколишнього природного середовища в Донецькій області;
- висновок №05-6-2136 від 30.06.2009р. управління Держкомзему у місті Донецьку Донецької області;
- висновок б/н від 09.07.2009р. постійної комісії міської ради з питань архітектури, містобудування та землекористування.
За змістом листа №1 від 16.12.2010р. позивач звернувся до органів місцевого самоврядування з заявою про надання Товариству з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” в оренду спірної земельної ділянки.
Листом №72исх-вх4998 від 21.01.2011р. управління земельних ресурсів Донецької міської ради, позивача було повідомлено про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Підставою для відмови в продовженні відведення спірної земельної ділянки вказано ті обставини, що внаслідок внесення змін до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі” отримання права оренди земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, на теперішній час відбувається виключно за результатами проведення земельних торгів.
Як вказує позивач, бездіяльність органів місцевого самоврядування щодо оформлення документів на відведення спірної земельної ділянки в оренду є необґрунтованою та незаконною, порушує його права, внаслідок чого позивачем заявлені вимоги про визнання права на оформлення та підписання усіх необхідних документів для укладання договору оренди земельної ділянки орієнтовною площею 374,7 га у Будьонівському районі міста Донецька із земель запасу та резерву колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства „Тепличний” для ведення сільськогосподарського виробництва шляхом розгляду вказаного питання на пленарному засіданні Донецької міської ради в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.
Внаслідок внесення змін Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р. до ст.124 Земельного кодексу України, ст.16 Закону України „Про оренду землі” передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів.
Одночасно, за приписами ст.16 Закону України „Про оренду землі” (в редакції після внесення змін згідно з положеннями вказаних вище Законів України) укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.
Проте, за висновками суду, правовідносини щодо оренди землі виникли між органами місцевого самоврядування та Товариством з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” з моменту подання клопотання щодо надання в оренду спірної земельної ділянки. Тобто, до набрання чинності змінами до ст.16 Закону України „Про оренду землі” та ст.124 Земельного кодексу України.
Згідно ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до ч.4 п.3 мотивувальної частині рішення №1-рп/99 Конституційного суду України від 09.02.1999р. по справі №1-7/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
Таким чином, посилання органів місцевого самоврядування на неможливість розгляду документів з відведення позивачу спірної земельної ділянки у зв'язку із внесенням змін до Земельного кодексу України та Закону України „Про оренду землі” є необґрунтованими та такими, що порушують права позивача на оренду земельної ділянки.
Одночасно, відповідно до ч.6 ст.16 Закону України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на час звернення позивача з заявою до Донецького міського голови, проведення відповідними органами виконавчої влади чи органами місцевого самоврядування аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди земельної ділянки вимагається у разі надходження двох або більше заяв (клопотань) на оренду однієї і тієї самої земельної ділянки.
При цьому, як свідчать матеріали справи, стосовно оренди земельної ділянки, розташованої у Будьонівському районі міста Донецька (землі запасу та резерву колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства „Тепличний”), була подана тільки одна заявка - Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”. Відповідачем вказані обставини не спростовані, доказів подання заявок іншими особами до матеріалів справи не надано.
За таких обставин, враховуючи, що позивач є єдиною особою, яка реалізувала своє право на оренду спірної земельної ділянки, проведення аукціону або конкурсу щодо набуття права оренди спірної земельної ділянки, нормами ст.16 Закону України „Про оренду землі”, ст.124 Земельного кодексу України у відповідній редакції не вимагається.
Посилання Донецької міської ради на неправомірність позовних вимог у зв'язку із відсутністю відповідного рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду спірної земельної ділянки суд вважає безпідставними, враховуючи, що предметом позовних вимог є визнання права позивача на оформлення та підписання документів, необхідних для набуття в оренду земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” з заявкою до Донецького міського голови.
Тобто, рішенням суду фактично визнається правомірність дій позивача як єдиної особи, що може реалізувати своє право на оформлення документів щодо отримання спірної земельної ділянки в оренду, а також визнається, що такі дії проводяться в порядку, встановленому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” до внесення у вказані нормативно-правові акти відповідних змін.
Як встановлено судом вище, 16.12.2010р. позивач звернувся до Донецького міського голови в передбаченому законодавством порядку з заявою про надання Товариству з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” в оренду земельної ділянки.
Листом №72исх-вх4998 від 21.01.2011р. Донецької міської ради Товариство з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” було повідомлено про неможливість передачі в оренду спірної земельної ділянки.
Таким чином, фактично на момент розгляду справи відповідачем оспорюється та не визнається право позивача на оформлення та підписання документів, необхідних для набуття в оренду спірної земельної ділянки в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови.
При цьому, твердження відповідача щодо безпідставності позовних вимог з огляду на відсутність рішення Донецької міської ради про відмову у передачі позивачу в оренду спірної земельної ділянки суд до уваги не приймає, враховуючи, що діяльність органів місцевого самоврядування опосередковується не лише шляхом прийняття обов'язкових для виконання рішень, а у тому числі, через листування з громадянами та юридичними особами, внаслідок чого, за висновками суду, лист №72исх-вх4998 від 21.01.2011р. Донецької міської ради є належним доказом порушення органом місцевого самоврядування права позивача на оформлення та підписання документів, необхідних для набуття в оренду спірної земельної ділянки.
За змістом ст.1 Господарського процесуального кодексу України підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Згідно із ч.1 ст.16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до п.1 ч.2 ст.16 вказаного Кодексу та ч.2 ст.20 Господарського кодексу України способом захисту прав та інтересів може бути, в тому числі, визнання права.
Відповідно до п.34 ст.26, п.2 ст.77 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
За висновками суду, порушені права позивача підлягають захисту способами, передбаченими ст.152 Земельного кодексу України.
Зокрема, згідно з вказаною статтею захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, в тому числі, шляхом визнання прав.
При цьому, у такому випадку рішення суду опосередковує не захист вже наявного у особи права, а виступає саме правостворюючим чинником та направлено на захист майнових, охоронюваних законом інтересів Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”, як особи, що вчинила дії, скеровані на оформлення та підписання документів, необхідних для набуття в оренду спірної земельної ділянки до набрання чинності Законами України №107-VI від 28.12.2007р., №309-VI від 03.06.2008р., №509-VI від 16.09.2008р.
За таких обставин, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” до Донецької міської ради про визнання права на оформлення та підписання усіх необхідних документів для укладання договору оренди земельної ділянки орієнтовною площею 374,7 га у Будьонівському районі міста Донецька із земель запасу та резерву колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства „Тепличний” для ведення сільськогосподарського виробництва шляхом розгляду вказаного питання на пленарному засіданні Донецької міської ради в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення позивача з заявою до Донецького міського голови, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
При визначенні підвідомчості цієї справи суд виходив з того, що між сторонами існує спір про право позивача на отримання в оренду спірної земельної ділянки.
Тобто, правовідносини, що склалися між сторонами з приводу наявності чи відсутності у позивача права на оренду носять договірний характер, який є наслідком виниклих між сторонами господарських відносин у сфері землеустрою.
При цьому, відповідач у спірних правовідносинах не здійснює владних повноважень, а виступає як суб'єкт господарських відносин. Таким чином, цей спір підвідомчий господарському суду.
У відповідності до вимог ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати підлягають віднесенню на позивача повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”, м.Донецьк до Донецької міської ради, м.Донецьк задовольнити повністю.
Визнати право Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ”, м.Донецьк на оформлення та підписання усіх необхідних документів для укладання договору оренди земельної ділянки орієнтовною площею 374,7 га у Будьонівському районі міста Донецька із земель запасу та резерву колишнього Колективного сільськогосподарського підприємства „Тепличний” для ведення сільськогосподарського виробництва шляхом розгляду вказаного питання на пленарному засіданні Донецької міської ради в порядку, передбаченому Земельним кодексом України та Законом України „Про оренду землі” в редакції, яка діяла на момент звернення Товариства з обмеженою відповідальністю „Велес СВВ” з заявою до Донецького міського голови.
У судовому засіданні 15.03.2011р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суддя Любченко М.О.
Повне рішення складено 15.03.2011р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2011 |
Оприлюднено | 29.03.2011 |
Номер документу | 14405994 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Любченко М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні