Постанова
від 11.04.2011 по справі 21/94-63
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

21/94-63

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

06.04.2011 р.           справа №21/94-63

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

Головуючого: Бойченка К.І.

Суддів: Діброви Г.І., Шевкової Т.А.

Розглянувши апеляційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь

на рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. по справі № 21/94-63

( суддя –Татенко В.М.)

за позовом Державного підприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ

до відповідача Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь

про стягнення 36 345,00грн.

За участю представників сторін:

від позивача –не з`явився

від відповідача –не з`явився

                                                         В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ  звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь 36 345,00грн. штрафу.

Рішенням господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. по справі № 21/94-63 позовні вимоги задоволені частково та стягнуто з Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" м.Дніпропетровськ штраф у розмірі 18172,50грн. за неправильно вказану у накладній масу вантажу; 363,45грн. на відшкодування сплаченого державного мита; 118,00грн. на відшкодування витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу. В іншій частині вимог відмовлено.

Дане рішення мотивовано наступним:

- положеннями п.2.1. Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644; ст.122, ст.118, ст.129, ч.1, ч.2 ст.24 Статуту залізниць України, ч.2 ст.233 Господарського кодексу України, п.3 ст.83 Господарського процесуального кодексу України.

- обгрунтованістю позовних вимог.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. у справі № 21/94-63, відповідач подав до Донецького апеляційного господарського суду апеляційну скаргу, в якій просить скасувати згадане рішення та відмовити у задоволенні позовних вимог про стягнення з ВАТ "Металургійний комбінат "Азовсталь" на користь Державного підприємства "Придніпровська залізниця" штрафних санкцій в розмірі 36 345,00грн.

В обґрунтування апеляційної скарги відповідач вказує на наступне:

- рішення господарського суду є необґрунтованим та таким, що не відповідає фактичним обставинам справи та суперечить вимогам матеріального та процесуального права;

- комерційний акт АА № 035465/51 від 22.05.2010р. не може бути доказом того, що вантажовідправник невірно вказав в накладній масу відправленого вантажу, оскільки складений з порушенням Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000р. № 644;

- суд першої інстанції не надав належної правової оцінки комерційному акту АА № № 035465/51 від 22.05.2010р.;

- суд клопотання відповідача про зменшення штрафу задовольнив не в повному обсязі та не обґрунтував своє рішення щодо стягнення з відповідача штрафу у розмірі 18172,50грн.

 Розглянувши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає  задоволенню з огляду на наступне.

Як вбачається з матеріалів справи і встановлено господарським судом Донецької області зі станції відправлення "Сартана" Донецької залізниці 18.05.2010р. на станцію призначення Кривий Ріг Придніпровської залізниці Відкритим акціонерним товариством "Металургійний комбінат "Азовсталь" був відправлений вантаж  - "Швелер 18У" у вагоні  № 60757978 за накладною від 18.05.2010р. № 52437722.

           Залізницею на станції Кривий Ріг Придніпровської залізниці 22.05.2010р. на підставі ст.24 Статуту залізниць України було проведено перевірку маси  вантажу та встановлено, що у вагоні № 60757978 в накладній від 18.05.2010р. № 52437722 маса "нетто" вказана 62880 кг, а фактично маса "нетто" склала 62400 кг, що менше  даних, вказаних в накладній, на 480 кг.

За даним фактом складено комерційний акт від 22.05.2010р. № АА 035465/51, згідно з розділом Д якого при перевірці маси вантажу за вимогою вантажоодержувача згідно ст.52 Статуту залізниць України в вагоні 60757978 вантаж швелер 18У вага згідно документу: брутто 85580кг, тара з брусу 22700 кг, нетто 62880 кг. Фактично виявилось: брутто 85100 кг, тара з брусу 22700 кг, нетто 62400 кг, що на 480 кг менше проти документу.

Прогрузка вантажу в вагоні рівномірна, нижче рівня бортів на 1200мм, вантаж на всю довжину вагону, щільно увґязаний в пачки в 4-х місцях, маркірований білою фарбою 3-ма полосами, впоперек  вантажу. Маркіровка не порушена. Вагон прибув в технічному та комерційному відношенні справний. Зважування вагону проводили на приписних вагонних вагах ВАТ "ПГЗК" справних в технічному відношенні, пройдених контроль придатності 15.03.2010р., вантажопідґємністю 150 тон. Зважування вагону виконувала вагар ВАТ "ПГЗК" Макаренкова в присутності приймоздавальника станції Кривий Ріг Пономаренко Л.П.

Справність вагонних ваг, на яких здійснювалось контрольне зважування вантажу у вищевказаному вагоні підтверджується витягом з технічного паспорту ваг № 095 (чергова повірка 15.03.2010р.), (а.с.22).

Відповідно до ст.908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення.

Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України (далі-Статут залізниць) накладна-це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обовґязковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Згідно зі ст.24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за № 644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній  відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно п.10 Правил складення актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 334 від 28.05.2002р., зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за № 567/6855, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника стягується штраф в розмірі згідно із ст.118 Статуту залізниць (5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення).У даному випадку  провізна плата –7269,00 грн., сума штрафних санкцій –7269 грн. х 5= 36345,00 грн.

Статтею 37 Статуту залізниць передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправник повинен зазначити  їх масу у накладній –основному перевізному документі, який підтверджує укладення договору перевезення вантажу.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Згідно п. 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку вагон є напіввагоном  та приймається залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, їх маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагонах без перевірки маси та кількості вантажу.

Частиною першою ст. 26 Закону "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть служити підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.

За змістом ст. 129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобовґязана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Статтею 129 Статуту залізниць передбачено, що порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами. Правила складання актів затверджені наказом Міністерства транспорту України за № 334 від 28.05.2002р.

За пунктом 4 Правил складання актів комерційні акти на місцях загального користування складаються у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу.

Наведені норми свідчать про те, що залізниця не зобовґязана перевіряти відповідність вказаних відправником вантажу даних, зазначених у накладних, фактичним даним при прийнятті вантажу до перевезення.

Матеріалами справи підтверджено, що відповідачем невірно вказані відомості у накладній, у звґязку з чим, відповідно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту залізниць, позовні вимоги є обґрунтованими.

Відповідач надав до господарського суду з відзив від 14.02.2011р. № 09-10/78 на позовну заяву, у якому клопоче про максимальне зменшення розміру стягуваємих штрафних санкцій.

Судова колегія вважає, що суд першої інстанції на законних підставах зменшив розмір штрафу за зазначеним порушенням, враховуючи таке.

Відповідно до ч.1 ст.230 Господарського  кодексу України, штрафними санкціями у цьому кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник  господарських зобовґязаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобовґязання.

Пунктом 1 статті  233 Господарського кодексу України закріплено, що суд має право зменшити розмір санкцій, якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора. При цьому повинно бути взято до уваги: ступень виконання зобовґязання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобовґязанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.

Згідно з ч.3 ст.551 Цивільного кодексу України розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. При цьому відсутність чи невисокий розмір збитків може бути підставою для зменшення судом розміру неустойки, що стягується з боржника.

Стаття 83 Господарського процесуального кодексу України, надає господарському суду право, приймаючи рішення, зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобовґязання.

Суд не позбавлений можливості визначити розмір зменшення стягуваємого штрафу на свій розсуд.

Судова колегія погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що порушення з боку відповідача не завдало збитків позивачу, тому, суд обґрунтовано зменшив розмір стягуваємого штрафу до 50 % , що складає: 36345,00грн. : 50% = 18172,50 грн.

          За таких обставин, доводи апелянта судова колегія залишає поза увагою.

 Таким чином, рішення господарського суду про часткове задоволення позову відповідає матеріалам справи, вимогам діючого законодавства та не підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 101, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів,-

П О  С  Т  А  Н  О  В  И  В:

           1) Апеляційну скаргу Відкритого акціонерного товариства "Металургійний комбінат "Азовсталь" м.Маріуполь на рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. по справі № 21/94-63 залишити без задоволення.

2) Рішення господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. по справі №21/94-63 залишити без змін.

       Дана постанова набирає законної сили з дня  її прийняття.

       Постанову може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом  двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий                                                                     К.І.Бойченко

Судді                                                                                 Г.І.Діброва

                                                                                                 

                                                                                                      Т.А.Шевкова

                                                                                                                                                                                             Надіслано 5 примірників:

                                                                                                                                                                                             1-позивачу

                                                                                                                                                                                             1-відповідачу

                                                                                                                                                                                             1-до справи

                                                                                                                                                                                             1-ДАГС

                                                                                                                                                         1-госп.суду

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення11.04.2011
Оприлюднено14.04.2011
Номер документу14764610
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —21/94-63

Ухвала від 20.03.2012

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Ухвала від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Постанова від 07.06.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Волковицька Н. О.

Постанова від 11.04.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 24.03.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Бойченко К.І.

Ухвала від 25.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Рішення від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Ухвала від 15.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Ухвала від 03.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Татенко В.М.

Постанова від 14.01.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Шевкова Т.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні