Рішення
від 12.03.2008 по справі 4/2679
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

4/2679

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області

————————————————————————————————————————* 10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, '481-620

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Від "12" березня 2008 р. Справа № 4/2679

Господарський суд Житомирської області у складі:

Головуючого  судді   

                          судді  Лозинської І.В.

                          судді   

за участю представників сторін

від позивача:  Білий В.Л.-головний спеціаліст юридичного відділу Головного управління Державного казначества України, дов. від 21.01.2008 р., вих. №14-11/345 (в засіданні суду 11.03.2008 р.) Кузьменко Н.М. - провідний спеціаліст юридичного відділу Головного управління Державного казначейства України в Житомирській області, дов. від 10.01.2008 р., вих.№14-11/142 ( в засіданні суду 04.03.2008 р.).

від відповідача  Кіналевський М.Є. - ліквідатор ( в засіданнях суду 04.03.2008 р. та 11.03.2008 р.).

третіх осіб  

прокурора  Замега О.В. - прокурор облпрокуратури

Розглянув справу за позовом Прокурора Андрушівського району в інтересах держави в особі Головного управління Державного казначейства України у Житомирській області.  

до Відкритого акціонерного товариства "Агрофірма "Сільгосптехніка" (м.Андрушівка)

про стягнення 227227,31 грн.

Прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави простягнення з відповідача на користь позивача - відділення Державного казначейства в Андрушівському районі незаконно отриманих бюджетних коштів в сумі 227227 грн. 31 коп.

Відповідно до ст. 77 ГПК України в судовому засіданні 04.03.2008 р. оголошувалась перерва до 16:00 11.03.2008р.; 11 березня 2008 р. в засіданні суду була оголошена перерва до 16:00 12.03.2008р.

Ухвалою від 12.03.2008 р. господарський суд замінив позивача - відділення Державного казначейства в Андрушівському районі на його правонаступника - Головне управління Державного казначейства України у Житомирській області.

Представники позивача та прокурор в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив.

Розглянувши матеріали справи №4/2679, оглянувши в судових засіданнях справу №5/4/131"Б" про визнання відповідача банкрутом, заслухавши пояснення представників сторін, доводи  прокурора, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Постановою Кабінету Міністрів України №1111 від 25.08.2004р. затверджено Порядок спрямування надходжень від приватизації державного майна понад обсяги визначені ст. 26 Закону України "Про Державний бюджет України на 2004" рік (а.с.86,87).

 Згідно з п. 4 зазначеного Порядку, Мінагрополітики,зокрема, зобов'язане до 15 числа місяця, що настає за звітним подати Міністерству фінансів за формою, визначеною у механізмах перерахування коштів, розрахунки об'ємів коштів, які спрямовуються у пріоритетному порядку на погашення заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу станом на 1 січня 2004р. з передбаченням у механізмі перерахування порядку розрахунку з погашення цієї заборгованості через установи ВАТ "Державний ощадний банк".

7.09.2004 р. Міністерством аграрної політики України та Міністерством фінансів України видано наказ N 325/556 "Про затвердження Порядку перерахування коштів на погашення заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу за станом на 1 січня 2004 р.", який був зареєстрований  Міністерством юстиції України 08.09. 2004 р. за N1116/9715 (а.с.88).

Пунктом 2 вказаного Порядку передбачено, що  для забезпечення його реалізації при Раді міністрів АР Крим, обласних, Севастопольській міській, районних держадміністраціях утворюються комісії для проведення інвентаризації заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу за станом на 01.01.2004р. Пунктом 3 цього ж Порядку передбачено, що комісії Севастопольської міської, районних держадміністрацій проводять інвентаризацію із заробітної плати станом на 01 січня 2004 року збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу, які розміщені на території регіону, складають відомості працівників, яким не виплачена заробітна плата, вказавши при цьому їх ідентифікаційні номери, паспортні дані та адреси. Пункт 4 Порядку передбачає, що перелік підприємств, списки осіб та відомості інвентаризації заборгованості із заробітної плати оформляються протокольно та затверджуються головою районної комісії і подаються на розгляд відповідних комісій при Раді міністрів АР Крим та обласних державних адміністраціях.

Розпорядженням голови Андрушівської районної державної адміністрації від 29.09.2004р. №552 було створено комісію з питань проведення інвентаризації заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу" та затверджено її склад, згідно з додатком до розпорядження  ( копія розпорядження в справі на а.с. 17-18).

На виконання Наказу та з урахуванням реєстру збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу, яким необхідно спрямувати кошти на погашення заборгованості із заробітної плати за станом на 01 січня 2004 року, не погашеної на звітну дату по Андрушівському району ( копія реєстру в справі на а.с.19), управлінням сільського господарства та продовольства Андрушівської РДА  платіжним дорученням №419 від 18.10.2004р. було перераховано 227227,31грн. Корольовському відділенню ВАТ"Державний ощадний банк України". (а.с.27).

На думку прокурора, грошові кошти в сумі 227227 грн.31 коп. були неправомірно отримані відповідачем, оскільки останній не є збанкрутілим або ліквідованим підприємством. Посилається на ухвалу господарського суду Житомирської області від 03.12.2003р. у справі №5/4/131 "Б" якою запроваджено процедуру санації товариства, а не визнання його банкрутом ( копія ухвали на а.с. 93)

Вважає, що відповідач набув кошти з Державного бюджету України без достатньої правової підстави.

Здійснення органами Державного казначейства контролюючих функцій щодо дотримання учасниками бюджетного процесу бюджетного законодавства стало підставою визначення прокурором в якості позивача відділення державного казначейства в Андрушівському районі.

Представник відповідача проти позову заперечив та повідомив, що в касу відповідача грошові кошти в сумі 227227 грн.31 коп. не надходили, оскільки були перераховані безпосередньо на рахунки працівників (а.с.43-50). Підтвердив списання заборгованості із заробітної плати з балансу підприємства (а.с.62-63).

Господарський суд, врахувавши пояснення представників сторін, доводи прокурора, дослідивши матеріали справи, вважає позов безпідставним виходячи з  наступного.

Відповідно до постанови КМ України №1111 "Про затвердження Порядку спрямування надходжень від приватизації державного майна понад обсяги визначені ст.26 Закону України "Про державний бюджет України на 2004 рік" Мінагрополітики уповноважено на погашення у пріоритетному порядку заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу станом на 1 січня 2004 р. з передбаченням у механізмі перерахування порядку розрахунку з погашення цієї заборгованості через установи ВАТ "Державний ощадний банк".

В зазначеному наказі Міністерства аграрної політики України та Міністерства фінансів України від 07.09. 2004 року N 325/556 встановлено, що для забезпечення реалізації зазначеного Порядку при Раді міністрів АР Крим, обласних, Севастопольській міській, районних держадміністраціях утворюються комісії для проведення інвентаризації заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу за станом на 01.01.2004 р.. До складу комісій входять представники структурних підрозділів держадміністрацій, органів державної статистики, територіальних відділень державного органу з питань банкрутства, державної виконавчої служби, представники органів праці та соціального захисту населення, державної контрольно-ревізійної служби.

Перелік підприємств, списки осіб та відомості інвентаризації заборгованості із заробітної плати оформляються протокольно та затверджуються головою районної комісії і подаються на розгляд відповідних комісій при Раді міністрів АР Крим та обласних державних адміністраціях.

Затверджені головами комісій при Раді міністрів АР Крим, обласних, Севастопольській міській держадміністраціях вказані документи направляються Міністерству аграрної політики України до 10-го числа місяця, що настає за звітним. Крім того, подається реєстр збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу, яким необхідно спрямувати кошти на погашення заборгованості із заробітної плати за станом на 1 січня 2004 року, не погашеної на звітну дату, за формою згідно з додатком 1.

Міністерство фінансів України вносить і затверджує зміни до розпису Державного бюджету України на 2004 рік по загальному фонду, визначивши Міністерство аграрної політики України головним розпорядником бюджетних коштів відповідних бюджетних асигнувань.

Державне казначейство України за розподілом Міністерства аграрної політики України виділяє асигнування Міністерству агропромислового комплексу Автономної Республіки Крим, головним управлінням сільського господарства і продовольства обласних та Головному управлінню промисловості та сільського господарства Севастопольської міської держадміністрацій відповідно до чинного порядку касового виконання державного бюджету за видатками.

Міністерство агропромислового комплексу АР Крим, головні управління сільського господарства і продовольства обласних держадміністрацій на підставі затверджених відомостей інвентаризації заборгованості із заробітної плати підприємств у встановленому порядку спрямовують відповідні кошти на реєстраційні рахунки управлінь сільського господарства та продовольства райдержадміністрацій.

Управління сільського господарства і продовольства районних та Головне управління промисловості та сільського господарства Севастопольської міської держадміністрацій через установи ВАТ "Державний ощадний банк" перераховують суми заборгованої заробітної плати на особисті рахунки працівників збанкрутілих та ліквідованих підприємств.

Отже, як вбачається з вищевикладеного, головним розпорядником коштів є Міністерство аграрної політики України,  а до повноважень Державного казначейства України відповідно до абзацу 2 пункту 9 Порядку перерахування коштів на погашення заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу за станом на 1 січня 2004 р. віднесено виділення асигнувань відповідно до порядку касового виконання державного бюджету за видатками згідно  розподілу головного розпорядника коштів ( а.с. 89).

Господарський суд погоджується з позивачем, що відповідач на момент роботи комісії з питань проведення інвентаризації заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу не мав статусу збанкрутілого або ліквідованого підприємства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", банкрутство - визнана господарським судом неспроможність боржника відновити свою платоспроможність та задовольнити визнані судом вимоги кредиторів не інакше як через застосування ліквідаційної процедури, а  ліквідація - припинення діяльності суб'єкта підприємницької діяльності, визнаного господарським судом банкрутом, з метою здійснення заходів щодо задоволення визнаних судом вимог кредиторів шляхом продажу його майна.

Жодних рішень щодо визнання відповідача банкрутом або ліквідованим на час формування реєстру збанкрутілих та ліквідованих підприємств прийнято не було.

Тому ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка"  було безпідставно включено до реєстру збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу.

Однак, матеріали справи свідчать про те, що кошти по виплаті заборгованості із заробітної плати зараховувались безпосередньо на вкладні рахунки працівників відповідача, відкриті в філії Корольовського відділення № 8093 ВАТ "Державний ощадний банк України", як клієнтам банку (а.с. 42).

Відповідач - ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка"  грошові коштів в сумі 227227,31 грн. не отримував,  в зв'язку з цим у нього не може виникати обов'язку по їх поверненню.

Списання суми заборгованості із заробітної плати працівників з балансу підприємства без достатніх правових підстав не може бути доказом отримання ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка" грошових коштів.

За таких умов, відсутні підстави для стягнення з ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка" грошових коштів в розмірі 227227,31 грн.

Відповідно до ст.116 Бюджетного кодексу України бюджетним правопорушенням визнається недотримання учасником бюджетного процесу встановленого цим Кодексом та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету.

В результаті безпідставного зарахування ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка" (відповідач по справі) до реєстру збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу, бюджетні кошти витрачені на цілі, що не відповідають бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України на 2004р. Таким чином наявні ознаки бюджетного правопорушення на стадії виконання Державного бюджету України на 2004 рік у вигляді нецільового використання бюджетних коштів.

Згідно з ч. 1 ст. 119 Бюджетного кодексу України нецільове використання бюджетних коштів, тобто витрачання їх на цілі, що не відповідають бюджетним призначенням, встановленим законом про Державний бюджет України чи рішенням про місцевий бюджет, виділеним бюджетним асигнуванням чи кошторису, має наслідком зменшення асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на суму коштів, що витрачені не за цільовим призначенням, і притягнення відповідних посадових осіб до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності у порядку, визначеному законами України.

Частиною 2 ст. 119 Бюджетного кодексу України передбачено, що у разі нецільового використання бюджетних коштів, отриманих у вигляді субвенції, зазначені кошти підлягають обов'язковому поверненню до відповідного бюджету у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідні посадові особи притягаються до відповідальності згідно з законом.

Перелік підприємств, працівникам яких мала проводитись виплата заборгованості по заробітній платі визначався не самим підприємством, а районною комісією, відповідно до Порядку перерахування коштів на погашення заборгованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу  станом на 1 січня 2004 року.

У зв'язку з використанням не за цільовим призначенням бюджетних коштів, внаслідок чого спричинені державі збитки в особливо великих розмірах, постановою слідчого прокуратури Андрушівського району Житомирської області від 18.04.2005р.  порушено кримінальну справу відносно колишнього начальника управління сільського господарства і продовольства Андрушівської райдержадміністрації Роя П.С. за ознаками злочинів, передбачених ст.ст. 364 ч. 2, 366 ч. 2, 210 ч. 2 КК України.

Як вбачається з постанови Попільнянського районного суду Житомирської області від 10.11.2005р. у справі №1/105/2005,  Рой П. С. будучи службовою особою і головою комісії з питань проведення інвентаризації заборгованості із зарплати збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу Андрушівського району, вчинив службове підроблення - склав за відомо неправдивий документ, а саме підписав протокол №1 від 29.09.2004р. засідання комісії з питань проведення інвентаризації заборгованості із заробітної плати. Внаслідок неналежного виконання своїх службових обов'язків, Рой П.С. допустив службову недбалість, яка полягала у затвердженні ним (за його підписом  та печаткою) реєстру збанкрутілих та ліквідованих підприємств агропромислового комплексу Андрушівського району, до якого включено, у тому числі і ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка". Такі дії Роя П.С. призвели до нецільового використання бюджетних коштів ( а.с. 75-77).

Безпосередньо відповідач - ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка"  не допустив бюджетного правопорушення, а отже відсутні підстави для притягнення його до юридичної відповідальності, відповідно норм до Бюджетного кодексу України.

За наведених обставин, господарський суд приходить до висновку, що з відповідача не може бути стягнута в доход державного бюджету сума коштів в розмірі 227227,31 грн., спрямованих на погашення заборгованості відповідача із заробітної плати.

Згідно з ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення. Позивач повинен належними доказами довести факти, на підставі яких пред'явлено позов.

Позивачем не доведено факт безпідставного набуття юридичною особою - ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка" майна (грошових коштів) чи вчинення відповідачем бюджетного правопорушення.

Оцінивши в сукупності матеріали справи, господарський суд вважає позовні вимоги безпідставними, та такими, що не ґрунтуються на законі.

У позові слід відмовити.

На підставі ст. 1 Цивільного кодексу України, ст.ст.1, 116, 119 Бюджетного кодексу України, керуючись ст.ст. 33, 49, 69, 82 - 85 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У позові відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Суддя Лозинська І.В.      

Дата підписання

1-в справу

2,3 - сторонам

4,5 - в прокуратуру   

 

 

 

  

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення12.03.2008
Оприлюднено02.04.2008
Номер документу1483740
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/2679

Ухвала від 06.08.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Ухвала від 19.07.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Постанова від 12.03.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Черпак Ю.К.

Рішення від 13.11.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О.М.

Постанова від 10.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 14.04.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 12.03.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Рішення від 15.02.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 06.02.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні