Постанова
від 12.03.2009 по справі 4/2679
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИ Й ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД



10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"12" березня 2009 р. Справа № 4/2679

Житомирський апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:

головуючого судді Черпака Ю.К.

суддів: Веденяп іна О.А.

Зав'яз уна В.С.

при секретарі Бугирі Ю .Г. ,

за участю представників ст орін:

від позивача: Давиденко С .А. (довіреність №14-04/7157 від 05.12.2008р .),

від відповідача: Кіналев ський М.Є. - ліквідатор,

від прокуратури: Новосад Л.П.(посвідчення № 62),

розглянувши апеляційне по дання першого заступника про курора Житомирської області

на рішення господарського суду Житомирської області

від "13" листопада 2008 р. у справі

за позовом першого заступн ика прокурора Житомирської о бласті в інтересах державив

особі Головного управлінн я Державного казначейства Ук раїни у Житомирській області

(м.Житомир)

до відкритого акціонерног о товариства "Агрофірма "Сіль госптехніка" (м.Андрушівка

Житомирської області)

про стягнення 227227,31 грн.,

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2005 року виконуючий обов'язки прокурора Андруші вського району Житомирської області звернувся до господ арського суду Житомирської о бласті з позовом в інтересах держави в особі відділення Д ержавного казначейства у Анд рушівському районі про стягн ення з відкритого акціонерно го товариства "Агрофірма "Сіл ьгосптехніка" на користь дер жави незаконно отриманих бюд жетних коштів у сумі 227227 грн. 31 к оп.

Ухвалою господарського су ду Житомирської області від 12.03.2008р. здійснено заміну сторон и - відділення Державного каз начейства у Андрушівському р айоні на правонаступника - Го ловне управління Державного казначейства у Житомирській області (т.1 а.с.97).

Рішенням господарського с уду Житомирської області від 13.11.2008р. в задоволенні позову ві дмовлено.

В апеляційному поданні пер ший заступник прокурора Жито мирської області просить ска сувати рішення господарсько го суду від 13.11.2008р. та прийняти н ове рішення про задоволення позову. Вважає, що судом непов но з'ясовані обставини, які ма ють значення для справи, непр авильно застосовані норми ма теріального права. Посилаєть ся на те, що відповідач безпід ставно отримав кошти з держа вного бюджету для погашення заборгованості із заробітно ї плати своїм працівникам в с умі 227227,31 грн., оскільки він не був збанкрутілим та лікві дованим підприємством. Зазна чає, що згідно з ухвалою госп одарського суду Житомирсько ї області від 03.12.2003р. у справі № 5/ 4/131"Б" запроваджено процедуру с анації ВАТ "Агрофірма "Сільго сптехніка", а не визнання його банкрутом.

На думку автора апеляційно го подання, суд не надав оцінк у доводам прокурора щодо вчи нення відповідачем бюджетно го правопорушення, що й мало с лугувати підставою для стяг нення спірних коштів до бюдж ету. Вважає неправильним вис новок суду про те, що ВАТ "Агро фірма "Сільгосптехніка" безп осередньо не отримало спірни х коштів. Судом залишено поза увагою той факт, що ВАТ "Агроф ірма "Сільгосптехніка" списа ло заборгованість із заробіт ної плати перед працівниками на суму 227227,31 грн. з балансу това риства, що є рівноцінним тому , що воно отримало б ці кошти (т .1 а.с.136 - 137).

У відзиві на апеляційне под ання Головне управління Держ авного казначейства України у Житомирській області прос ить скасувати рішення суду в ід 13.11.2008р. і прийняти нове рішен ня, яким позов задовольнити. З азначає про прийняття судом першої інстанції рішення за неповно з'ясованих обставин, що мають значення для справи , внаслідок чого, неправильно застосовано норми матеріаль ного права. Винні дії товарис тва "Агрофірма "Сільгосптехн іка" полягали в тому, що воно, з наючи про відсутність права на отримання спірних коштів, не вжило заходів для повідом лення відповідних державних органів про дані обставини, щ о призвело до безпідставного отримання бюджетних коштів в сумі 227227,31 грн. Тому відповідно до ст.1212 ЦК України ВАТ "Агрофі рма "Сільгосптехніка" зобов'я зане повернути безпідставно набуті кошти до Державного б юджету України через рахунки Головного управління Держав ного казначейства України у Житомирській області (т.1 а.с.142) .

У відзиві на апеляційне под ання ВАТ "Агрофірма "Сільгосп техніка" просить залишити рі шення суду від 13.11.2008р. без змін. П осилається на те, що кошти в су мі 227227,31 грн. товариство не отрим увало, отже, у нього не може ви никати обов'язку з їх поверне ння.

На думку відповідача, при ви рішенні даного спору потрібн о керуватися ч.1 ст.119 Бюджетног о кодексу України, тому що бюд жетне правопорушення допуще не розпорядником бюджетних к оштів, а спірні кошти є видатк ами бюджету. Відповідно до ч.2 ст.1 ЦК України до бюджетних ві дносин цивільне законодавст во не застосовується (т.1 а.с.146).

Вислухавши пояснення прок урора і представника Головно го управління Державного каз начейства України у Житомирс ькій області, які підтримали доводи апеляційного подання , пояснення ліквідатора ВАТ "А грофірма "Сільгосптехніка" щ одо законності і обґрунтован ості судового рішення, апеля ційний господарський суд вва жає, що подання прокурора під лягає задоволенню з таких пі дстав.

Згідно з постановою Кабіне ту Міністрів України "Про зат вердження Порядку спрямуван ня надходжень від приватизац ії державного майна понад об сяги, визначені статтею 26 Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2004 рік" від 25.08.2001р. № 1111 Мінагрополітики уповнов ажено на погашення у пріорит етному порядку заборгованос ті із заробітної плати збанк рутілих та ліквідованих підп риємств агропромислового ко мплексу станом на 1 січня 2004 рок у з передбаченням у механізм і перерахування порядку розр ахунку з погашення цієї забо ргованості через установи ВА Т "Державний ощадний банк" (т.1, а .с.86-87).

07 вересня 2004 року Міністерст вом аграрної політики Україн и та Міністерством фінансів України видано наказ № 325/556 „Пр о затвердження Порядку перер ахування коштів на погашення заборгованості із заробітно ї плати збанкрутілих та лікв ідованих підприємств агропр омислового комплексу за стан ом на 1 січня 2004 року” (далі "Поря док"), який зареєстровано Міні стерством юстиції України 08.09 .2004р. за № 1116/9715 (т.1, а.с.88-90).

За змістом додатку №1 до пун кту 4 Порядку збанкрутілим є п ідприємство, щодо якого є пос танова господарського суду п ро визнання його банкрутом (і з зазначенням номера і дати).

На виконання вказаного Пор ядку розпорядженням голови А ндрушівської районної держа вної адміністрації від 29.09.2004р. № 552 створено комісію з питань п роведення інвентаризації за боргованості із заробітної п лати збанкрутілих та ліквідо ваних підприємств агропроми слового комплексу, головою я кого призначено начальника у правління сільського господ арства і продовольства райде ржадміністрації ОСОБА_5 (т .1, а.с.17-18).

Відповідно до пункту 4 Поряд ку Андрушівським управління м сільського господарства і продовольства було створено реєстр збанкрутілих та лікв ідованих підприємств агропр омислового комплексу Андруш івського району, яким необхі дно спрямувати кошти на пога шення заборгованості із заро бітної плати за станом на 01 сі чня 2004 року, не погашеної на зві тну дату, до якого включено і В АТ "Агрофірма "Сільгосптехні ка" із кількістю осіб, яким не виплачена заробітна плата - 194 чол. та заборгованістю у роз мірі 227227,31 грн. (т.1, а.с.19-20).

Матеріали справи свідчать , що дані реєстру сформовані н а підставі, зокрема, відомост і про 194 працівників збанкруті лих та ліквідованих підприєм ств, яким за рахунок коштів де ржавного бюджету виплачуєть ся заборгована заробітна пла та в сумі 227227 грн. 31 коп., яка підписана головою правління і бухгалтером агрофірми "Сіл ьгосптехніка" та затверджена головою комісії ОСОБА_5 28 в ересня 2004 року (т.1, а.с.43-50, 67).

Платіжне доручення від 18.10.2004р . № 419, лист відповідача від 11.10.2005р . та лист Корольовського відд ілення № 8093 ВАТ "Державний ощадний банк України" від 23.11.2005р . підтверджують факт перерах ування управлінням сільсько го господарства 227227,31 грн. на осо бові рахунки працівників ВАТ "Агрофірма "Сільгосптехніка ", відкриті в Андрушівському в ідділенні Ощадного банку згі дно з наданим списком (т.1, а.с.27, 3 0, 36, 41, 51).

Баланси агрофірми "Сільгос птехніка" на 01.01.2004р., 24.02.2005р. і поясн ення ліквідатора Кіналевс ького М.Є. від 14.12.2005р. свідчать про списання підприємством заборгованості із заробітно ї плати перед своїми працівн иками (т.1, а.с.62-66).

В період складання відпові дачем відомості про працівни ків збанкрутілого підприємс тва, яким за рахунок коштів де ржавного бюджету виплачуєть ся заборгована заробітна пла та, і перерахування коштів на особові рахунки цих працівн иків в банківську установу, а грофірма "Сільгосптехніка" н е мало статусу банкрута. Ухва лою господарського суду Жито мирської області від 03.12.2003р. у с праві №5/4/131"б" запроваджена про цедура санації ВАТ "Агрофірм а "Сільгосптехніка" (м.Андруші вка), а постановою цього ж суду від 24.02.2005р. підприємство визнан о банкрутом (т.1, а.с.93, т.2, а.с.4-5).

Документальною перевіркою законності виділення, розпо ділу та цільового використан ня коштів на погашення забор гованості із заробітної плат и збанкрутілих та ліквідован их підприємств агропромисло вого комплексу Андрушівсько го району, проведеною контро льно-ревізійним відділом у А ндрушівському районі, за рез ультатами якої складено акт від 11.02.2005р. № 20-25/5, виявлено, що ВАТ " Агрофірма "Сільгосптехніка", не набувши статусу збанкрут ілого господарства, в поруше ння вимог наказу Міністерств а аграрної політики України та Міністерства фінансів Укр аїни від 07.09.2004р. № 325/556 „Про затвер дження Порядку перерахуванн я коштів на погашення заборг ованості із заробітної плати збанкрутілих та ліквідовани х підприємств агропромислов ого комплексу за станом на 1 сі чня 2004 року” відшкодувало за р ахунок коштів державного бюд жету заборговану працівника м господарства заробітну пла ту в загальній сумі 227227,31 грн. (т.1, а.с.5-16).

Постановою Попільнянськог о районного суду Житомирсько ї області від 10.11.2005р. в кримінал ьній справі №1-105/2005 встановлено , що начальник управління сіл ьського господарства та прод овольства Андрушівської рай держадміністрації ОСОБА_5 допустив службову н едбалість та вчинив службове підроблення, включивши до сп иску п'яти збанкрутілих підп риємств ще шість підприємств , в тому числі ВАТ "Аг рофірма "Сільгосптехніка", як і станом на 01.01.2004р. не були визна ні банкрутами. Внаслідок цьо го через відділення Держказн ачейства в Андрушівському ра йоні були перераховані в Анд рушівське відділення ВАТ "Де ржавний ощадний банк" кошти д ля погашення заборгованої за робітної плати працівникам п ідприємств, не визнаних банк рутами станом на 01.01.2004р., зокрем а, ВАТ "Агрофірма "Сільгосптех ніка" 227227,31 грн. Цією постановою суду ОСОБА_5 звільнено від кримінальної відповідально сті на підставі пунктів "г", "е" с т.1 Закону України "Про амністі ю" (а.с.74-77).

Вирішуючи справу і відмовл яючи в задоволенні позову, мі сцевий господарський суд вих одив з того, що прокурором обр аний неправильний спосіб зах исту порушеного права позива ча. Спірні кошти є видатками б юджету, які регулюються Бюдж етним кодексом України. Відп овідно до ч.2 ст.1 ЦК України до б юджетних відносин цивільне з аконодавство не застосовуєт ься, тому безпідставними є по силання прокурора на статті 1212 - 1215 ЦК України. До того ж, відпо відач не набув майно (спірні к ошти).

З таким висновком не погодж ується апеляційний господар ський суд зважаючи на наступ не.

За змістом ст.1 Бюджетного к одексу України, цим кодексом регулюються відносини, що ви никають у процесі складання, розгляду, затвердження, вико нання бюджетів та розгляду з вітів про їх виконання, а тако ж контролю за виконанням Дер жавного бюджету України та м ісцевих бюджетів.

Статтею 20 Бюджетного кодекс у України визначається, що уч асниками бюджетного процесу є органи та посадові особи, я кі наділені бюджетними повно важеннями. Бюджетними повно важеннями визнаються права і обов'язки учасників бюджет них правовідносин.

Як вбачається з матеріалів справи, між сторонами у справ і склалися не бюджетні право відносини, а зобов'язання у зв 'язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правов ої підстави, що є цивільно-пра вовим і регулюється цивільни м законодавством, зокрема, ст аттею 1212 Цивільного Кодексу У країни. Такий спір підвідомч ий господарському суду (ст.12 Г ПК України).

В силу ч.1 і ч.2 ст.1212 ЦК України о соба, яка набула майно або збе регла його у себе за рахунок і ншої особи (потерпілого) без д остатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), з обов'язана повернути потерпі лому це майно. Особа зобов'яза на повернути майно і тоді, кол и підстава, на якій воно було н абуте, згодом відпала. Положе ння цієї глави застосовуютьс я незалежно від того, чи безпі дставне набуття або збережен ня майна було результатом по ведінки набувача майна, поте рпілого, інших осіб чи наслід ком події.

Отримання грошей в сумі 227227,31 грн. не безпосередньо господ арством, а його працівниками не може слугувати підставою для звільнення агрофірми "Сі льгосптехніка" від відповіда льності з повернення цих кош тів, оскільки вони використа ні на погашення боргу підпри ємства, яке повинно було само стійно виконати обов'язок з о плати праці своїх працівникі в.

Отже, в даній ситуації ВАТ "А грофірма "Сільгосптехніка" п огасило власний борг перед п рацівниками (зберегло майно у себе) за рахунок іншої особи (держави) без достатньої прав ової підстави. При цьому, підп риємство не є учасником бюдж етного процесу, а спірна сума коштів не є для нього видатка ми бюджету.

Юридичні наслідки таких ді й передбачені ч.1 ст.1212 ЦК Украї ни - особа зобов'язана поверну ти безпідставно набуте майно .

Статтею 86 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2005 рік", який діяв на момент зв ернення з позовом, було устан овлено, що нецільове викорис тання бюджетних коштів, тобт о витрачання їх на цілі, що не відповідають бюджетним приз наченням, встановленим закон ом про Державний бюджет Укра їни чи рішенням про місцевий бюджет, виділеним бюджетним асигнуванням чи кошторису, м ає наслідком зменшення бюдже тних призначень головним роз порядником бюджетних коштів на суму коштів, що витрачені н е за цільовим призначенням, у порядку, визначеному Кабіне том Міністрів України.

В силу ст.87 Закону контроль з а справлянням (стягненням) пл атежів до бюджету здійснював ся органами, які повинні забе зпечувати їх надходження, зг ідно з додатком № 8 до цього За кону. В переліку таких органі в зазначено Державне казнач ейство України, яким здійсню ється контроль операцій з ко штами державного бюджету при зарахуванні надходжень, при йнятті зобов'язань та провед енні платежів за всіма кодам и бюджетної класифікації.

На момент вирішення спору д іяв Закон України "Про Держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України", с таттею 69 якого передбачалось , що допущення нецільового ви користання бюджетних коштів у поточному чи минулих роках має наслідком: для розпорядн иків бюджетних коштів - зменш ення асигнувань цим розпоряд никам на суму коштів, що витра чені не за цільовим призначе нням; для одержувачів бюджет них коштів - повернення кошті в у сумі, що витрачена не за ці льовим призначенням, у дохід відповідних бюджетів. Поряд ок зменшення асигнувань та п овернення бюджетних коштів д о відповідних бюджетів визна чається Кабінетом Міністрів України.

Контроль за справлянням (ст ягненням) платежів до бюджет у також здійснювався Державн им казначейством України.

Згідно з п.2 постанови Кабін ету Міністрів України "Про за твердження Порядку зменшенн я бюджетних асигнувань та по вернення коштів у разі неціл ьового використання бюджетн их коштів у поточному чи мину лих роках" від 13.04.2006р. № 492 нецільо вим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на ціл і, що не відповідають бюджетн им призначенням, затверджени м законом про Державний бюдж ет України або рішенням про м ісцевий бюджет, встановленим бюджетним асигнуванням, кош торису або плану використанн я бюджетних коштів.

Пунктом 14 цієї постанови пе редбачено, що у разі невикона ння одержувачем бюджетних ко штів вимоги про їх поверненн я контролюючий орган звертає ться в установленому порядку до суду щодо стягнення з одер жувача бюджетних коштів в до хід відповідного бюджету кош тів у сумі, яка була використа на ним не за цільовим признач енням.

Таким чином, прокурором обґ рунтовано визначено в якості позивача саме орган державн ого казначейства, а не Мініст ерство аграрної політики (йо го структурні підрозділи), чи державну податкову службу, о скільки кошти на виплату заб оргованості із заробітної пл ати виділялися з державного бюджету органами казначейст ва, куди і мають бути повернут і.

За наведеного положення, ко ли висновки суду першої інст анції не відповідають обстав инам справи і суд неправильн о застосував норми матеріаль ного права, що потягло неправ ильне вирішення справи, то пр ийняте ним рішення підлягає скасуванню з ухваленням апел яційною інстанцією нового рі шення.

Керуючись ст.ст. 101,103,105 Господ арського процесуального код ексу України, Житомирський а пеляційний господарський су д

ПОСТА НОВИВ:

1. Апеляційне подання перш ого заступника прокурора Жит омирської області задоволь нити.

2. Рішення господарського су ду Житомирської області від 13.листопада 2008 року скасувати.

Прийняти нове рішення.

Позов задовольнити.

Стягнути з відкритого акці онерного товариства "Агрофір ма "Сільгосптехніка" (м.Андруш івка, вул. М.Лисенка, 8, ідентифі каційний код 00903707):

- на користь держави в особі Головного управління Держав ного казначейства України у Житомирській області 227227 грн. 3 1 коп.;

- в дохід Державного бюджету України 2272 грн. 27 коп. державног о мита;

- на користь ДП "Судовий інфо рмаційний центр" 118 грн. витрат на інформаційно-технічне за безпечення судового процесу .

3. Видачу наказів доручити г осподарському суду Житомирс ької області.

4. Справу №4/2679 повернути до гос подарського суду Житомирськ ої області.

Головуючий суддя Черпак Ю.К.

судді:

Ве деняпін О.А.

За в'язун В.С.

Повний текст постанови скл адено та підписано 16.03.2009р.

Надруковано 6 прим.:

1 - в справу,

2 - позивачу,

3,4 - прокурорам Андрушівсько го району і Житомирській обл асті,

5 - ліквідатору ВАТ "Агрофірм а "Сільгосптехніка" Кіналев ському М.Є. (АДРЕСА_1),

6 - в наряд.

Дата ухвалення рішення12.03.2009
Оприлюднено19.05.2010
Номер документу6056282
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/2679

Ухвала від 06.08.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Ухвала від 11.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Кидисюк Р.А

Ухвала від 19.07.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Постанова від 12.03.2009

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Черпак Ю.К.

Рішення від 13.11.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Тимошенко О.М.

Постанова від 10.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 14.04.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 12.03.2008

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Лозинська І.В.

Рішення від 15.02.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

Ухвала від 06.02.2007

Господарське

Господарський суд Львівської області

Іванчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні