Постанова
від 28.03.2011 по справі 2а-10292/10/0870
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АД МІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2011 року о 11 год . 16 хв. Спра ва № 2а-10292/10/0870

Запорізький окружний ад міністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О., при секретарі Іс аєвій Н.С., за участю представн ика позивача Красних О.О., представника відповідача, т ретьої особи Щедріна О.П. розглянувши у місті Запоріжж і у відкритому судовому засі данні адміністративну справ у

за заявою прокурора Новоми колаївського району Запоріз ької області

до Новомиколаївської сели щної ради Новомиколаївськог о району Запорізької області

третя особа на стороні відп овідача Приватне підпри ємство «Агробізнес»

про визнання незаконним та скасування рішення виконавч ого комітету Новомиколаївсь кої селищної ради № 76 від 22.09.2010,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Новомиколаївськ ого району Запорізької облас ті звернувся з позовом до Нов омиколаївської селищної рад и Новомиколаївського району Запорізької області, третя о соба на стороні відповідача Приватне підприємство «А гробізнес», в якому просить в изнати незаконним і скасуват и рішення виконавчого коміте ту Новомиколаївської селищн ої ради Запорізької області № 76 від 22.09.2010 «Про погодження ПП «Агробізнес» самовільно поб удованих будівель по вул. Лен іна, 48».

У позові прокурором зазнач ено, що при проведенні переві рки прокуратурою Новомикола ївського району Запорізької області встановлено прийнят тя виконавчим комітетом Ново миколаївської селищної ради Запорізької області Рішення №76 від 22.09.2010 «Про погодження ПП « Агробізнес» самовільно побу дованих будівель по вул. Лені на, 48». 08.11.2010, в порядку ст.21 Закону України «Про прокуратуру», п рокурором принесено протест на вказане рішення. За повідо мленням Новомиколаївської с елищної ради Запорізької обл асті від 15.11.2010 вказаний протест буде розглянутий на чергові й сесії. 24.11.2010 прокурором отрима но листа Новомиколаївської с елищної ради Запорізької обл асті, яким вимоги щодо скасув ання вказаного Рішення викон авчого комітету повністю від хилено. Дії відповідача щодо відхилення протесту є незак онними, оскільки суперечать ст.25 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» , ст.4 Закону України «Про дозв ільну систему у сфері господ арської діяльності» - серед переліку повноважень викона вчого комітету відсутнє прав о узаконення чи погодження с амовільно побудованої будів лі; виключно законами, які рег улюють відносини, пов' язані з одержанням документів доз вільного характеру, встановл юються необхідність одержан ня документів дозвільного ха рактеру та їх види. Таким чино м, виконавчий комітет Новоми колаївської селищної ради За порізької області не мав пра вового підґрунтя приймати рі шення про погодження самовіл ьно побудованих будівель. Кр ім того, ст.376 Цивільного кодек су України встановлений єдин ий порядок легалізації самов ільних будівель, за яким, на ви могу власника (користувача) з емельної ділянки суд може ви знати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочи нно збудоване на ній, якщо це н е порушує права інших осіб. От же, виконавчий комітет Новом иколаївської селищної ради З апорізької області вийшов за межі наданих йому повноваже нь.

У судовому засіданні проку рор на задоволенні позовних вимог наполягав, просив позо в задовольнити.

Відповідачем подано до суд у письмові заперечення, у яки х зазначено, що принесення пр окурором протесту Голові Нов омиколаївської селищної рад и Запорізької області супере чить приписам ст.ст. 12, 42 Закону України «Про місцеве самовр ядування в Україні», оскільк и до повноважень голови не ві днесено скасування рішень ви конавчого комітету селищної ради. В той же час, відповідно до п.15 ч.1 ст.26 Закону України «Пр о місцеве самоврядування в У країні» виключно на пленарни х засіданнях селищної ради в ирішуються питання про скасу вання актів виконавчих орган ів ради, які не відповідають К онституції чи законам Україн и, іншим актам законодавства , рішенням відповідної ради, п рийнятим у межах її повноваж ень. Отже, прокурором принесе но протест особі, до компетен ції якої не віднесено скасув ання рішень виконавчого орга ну селищної ради. Також, Рішен ня виконавчого комітету Ново миколаївської селищної ради Запорізької області прийнят о відповідно до загальних по вноважень, викладених у ст.ст . 30, 31 Закону України «Про місце ве самоврядування в Україні» і, оскільки вказана норма не м істить прямої заборони на по годження самовільно побудов аних будівель, то цей акт не су перечить діючому законодавс тву і є легітимним.

У судовому засіданні предс тавник відповідача, третьої особи на стороні відповідача проти позову заперечував, пр осив відмовити у його задово ленні позову.

Судом з' ясовано наступне .

ПП «Агробізнес» з листом ві д 17.09.2010 за №7 звернулось до викон авчого комітету Новомиколаї вської селищної ради Запоріз ької області у якому зазначи ло: «ПП «Агробізнес» на праві власності належить нежитлов е приміщення магазину, розта шоване за адресою: смт.Новоми колаївка, вул.Леніна, 48. Приміщ ення було придбано у занедба ному та зруйнованому стані. П ри відновленні даного приміщ ення деякі його частини були змінені. За результатами інв ентаризації приміщення БТІ б уло виявлено самовільно відб удовані будови. Для узаконен ня даних будов та з метою врег улювання питання щодо цільов ого використання зазначеног о приміщення прошу погодити самовільно побудовані будов и та використання даної буді влі в якості магазину. Додатк и: копія технічної документа ції, копії установчих докуме нтів».

У Рішенні виконавчого комі тету Новомиколаївської сели щної ради Новомиколаївськог о району Запорізької області від 22.09.2010 №76 «Про погодження ПП « Агробізнес» самовільно побу дованих будівель по вул. Лені на, 48» зазначено наступне: «Ро зглянувши заяву приватного п ідприємства «Агробізнес» та надані до неї матеріали, керу ючись ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Ук раїні», виконавчий комітет Н овомиколаївської селищної р ади Новомиколаївського райо ну Запорізької області виріш ив: 1. Погодити приватному підп риємству «Агробізнес» самов ільно побудовані будівлі маг азин А, гараж Г, туалет У, душ Д, №4 - забір, № 5, 6 - ворота, №7 - бас ейн», що знаходяться за адрес ою: Запорізька область, Новом иколаївський район, смт.Ново миколаївка, вул. Леніна, 48».

08.11.2010 за №95-2785вих-10 прокурором Но вомиколаївського району Зап орізької області принесено п ротест на рішення виконавчог о комітету №76 від 22.09.2010 Новомико лаївської селищної ради Запо різької області. Протест при несено Новомиколаївському с елищному голові Польській В.М.

У протесті прокурором зазн ачено наступне: «… Прокурату рою Новомиколаївського райо ну проведено перевірку в Нов омиколаївській селищній рад і щодо додержання законодавс тва про погодження самовільн о-побудованих будівель.

Перевіркою встановлено, що до Новомиколаївської селищн ої ради надійшла заява прива тного підприємства «Агробіз нес» про самовільно-побудова ні будівлі, які знаходяться з а адресою: Запорізька област ь, Новомиколаївський район, с мт. Новомиколаївка, вул. Ленін а, 48.

На підставі вказаної заяви виконавчим комітетом Новоми колаївської селищної ради пр ийнято рішення №76 від 22.09.2010 про п огодження ПП «Агробізнес» са мовільно-побудованих будіве ль.

Відповідно до ч.2 ст.19 Констит уції України органи державно ї влади та органи місцевого с амоврядування, їх посадові о соби зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Статтею 25 Закону України «П ро місцеве самоврядування в Україні» визначено перелік п овноважень виконавчого комі тету серед яких відсутнє пра во погодження самовільно-поб удованих будівель.

Так ст.376 Цивільного кодексу України передбачено, що особ а, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерух омого майна, не набуває права власності на нього. На вимогу власника (користувача) земел ьної ділянки суд може визнат и за ним право власності на не рухоме майно, яке самочинно з будоване на ній, якщо це не пор ушує права інших осіб.

В порушення вимог вище вказ аного законодавства виконав чий комітет вийшов за межі на даних повноважень.

З огляду на це, вважаю, що ріш ення №76 від 22.09.2010 прийнято з пору шенням вимог діючого законод авства, а тому підлягає скасу ванню.

Відповідно до вимог п.15 ст.26 З акону України «Про місцеве с амоврядування в Україні» ріш ення виконавчого комітету ск асовується виключно на сесії відповідної ради …».

У вказаному протесті проку рор, керуючись ст.21 Закону Укр аїни «Про прокуратуру», вима гає: «1. Розглянути даний проте ст. 2. Рішення виконавчого комі тету Новомиколаївської сели щної ради №76 від 22.09.2010 скасувати , як незаконне. Протест підляг ає обов' язковому розгляду у 10-ти денний термін з дня його н адходження. Про наслідки роз гляду протесту письмово пові домити прокурора району в це й же строк».

15.11.2010 за №1115 селищним головою Польською В.М. на адресу про курора Новомиколаївського р айону надіслано листа у яком у зазначено наступне: «Новом иколаївська селищна рада Нов омиколаївського району Запо різької області повідомляє, що протест на рішення викона вчого комітету №76 від 22.09.2010 буде розглянутий на черговій сес ії Новомиколаївської селищн ої ради». Даний лист надійшов до прокуратури Новомиколаїв ського району 15.11.2010 за вхідним № 3075вх-10.

24.11.2010 за №1115 селищним головою Польською В.М. на адресу про курора Новомиколаївського р айону надіслано листа у яком у зазначено наступне:

«На Ваш протест №95-2785 вих.10 від 08.11.2010 на рішення виконавчого ко мітету №76 від 22.09.2010 повідомляєм о наступне.

Відповідно до п.9. ч.1 ст.31 Закон у України «Про місцеве самов рядування в Україні», ст.12 Зак ону України «Про планування і забудову територій», до пов новажень виконавчого коміте ту селищної ради належить на дання дозволу на спорудження об' єктів містобудування не залежно від форм власності; в ирішення питання щодо розташ ування та проектування новог о будівництва, здійснення ре конструкції, реставрації, ка пітального ремонту об' єкті в містобудування та упорядку вання територій.

Відповідно до Тимчасового Положення про порядок реєст рації прав власності на неру хоме майно: «8.1. Оформлення пра ва власності на нерухоме май но проводиться з видачею сві доцтва про право власності з а заявою про оформлення прав а власності на нерухоме майн о органами місцевого самовря дування».

Згідно п.1 ч.1 ст.14 Закону Украї ни «Про основи містобудуванн я» прийняття в експлуатацію завершеним будівництвом об' єктів відноситься до делегов аних повноважень виконавчих органів, сільських, селищних , міських рад.

Враховуючи зазначені норм и законодавства виконавчий к омітет селищної ради мав пра во на погодження самовільно побудованих ПП «Агробізнес» будівель.

… Ненормативні правові акт и органу місцевого самовряду вання є актами одноразового застосування, вичерпують сво ю дію фактом їхнього виконан ня, тому вони не можуть бути ск асовані чи змінені органом м ісцевого самоврядування піс ля їх виконання.

Рішення виконавчого коміт ету №76 від 22.09.2010 виконане, на підс таві даного рішення виникли правовідносини, тому воно не може бути скасоване селищно ю радою».

Відповідно до копії Довідк и АБ №134212 з Єдиного державного реєстру підприємств та орган ізацій України (ЄДРПОУ) При ватне підприємство «Агроб ізнес» має ідентифікаційний код 30072116, зареєстроване 06.09.1999 Нов омиколаївською районною дер жавною адміністрацією як суб ' єкт підприємницької діяль ності за адресою: 70100, Запорізьк а область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, в ул. Леніна, буд.48.

До суду надано прокурором, п редставником відповідача, тр етьої особи на стороні відпо відача копії:

- Викопіювання із схеми план у будівельного кварталу у см т.Новомиколаївка, вул.Леніна , 48 в якому станом на 08.06.2001 зазнач ено: «адмінбудівля, господар ська прибудова, огорожа, воро та, замощення».

- Оціночний акт №1 від 07.06.2001 на а дміністративну будівлю 1957 рок у будівництва по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новоми колаївського району Запоріз ької області.

- Оціночний акт №2 від 07.06.2001 гос подарсько-побутові будівлі т а внутрішньодворові споруди по вул.Леніна, 48 у смт.Новомико лаївка Новомиколаївського р айону Запорізької області.

- Зведений оціночний акт по домоволодінню по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новоми колаївського району Запоріз ької області в якому станом н а 07.06.2001 зазначено наступні буді влі та споруди: адміністрати вна будівля, господарська пр ибудова, крильця, огорожі та к алитка, замощення.

- Зведеного оціночного акту по домоволодінню за адресою : смт. Новомиколаївка, вул. Лен іна, буд.48, згідно якого об' єк т складається з магазину, гар ажу, уборної, душу, огорожі, хв іртки, воріт, замощення, басей ну. Реєстрація поточних змін 09.09.2010. Загальна відновлювальна вартість: експертна.

- Викопіювання із схеми план у будівельного кварталу у см т.Новомиколаївка, вул.Леніна , 48 в якому станом на 09.09.2010 зазнач ено: «вибудовані самовільно: магазин, гараж, уборна, душ, ог орожа, ворота, басейн».

- Державного акту на право в ласності на земельну ділянку Серії ЗП №084882 від 18.10.2004, згідно як ого ПП «Агробізнес» є власни ком земельної ділянки площею 0,16736 га, розташованої по вул.Лен іна, 48 у смт.Новомиколаївка Но вомиколаївського району Зап орізької області.

- Абрис земельної ділянки, р озташованої по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомико лаївського району Запорізьк ої області.

Судом досліджено Протокол №08 засідання виконавчого ком ітету Новомиколаївської сел ищної ради від 22.09.2010, за яким на п орядку денному розглядалось питання про погодження ПП «А гробізнес» самовільно побуд ованих будівель по вул. Ленін а, буд.48, вирішено (рішення №76 - додається).

Відповідно до Свідоцтва, ви даного 19.07.2001 державним нотаріу сом ОСОБА_5 Приватному під приємству «Агробізнес» нале жить на праві власності майн о, яке складається з: адмініст ративної будівлі, яка розташ ована за адресою Запорізька область, смт. Новомиколаївка , вул. Леніна, буд.48 (згідно техн ічного паспорту БТІ від 07.06.2001 ро ку будинок позначений - літ . А, загальною площею 271,9 кв.м.; за бор - №1, 3; ворота - № 2; замощен ня - І). Вказане майно придбан о Приватним підприємств ом «Агробізнес» за 6400 грн. 00 коп . у Новомиколаївського Райаг робуду на підставі Свідоцтва про право на власність, яке ви дане на підставі рішення вик онкому Новомиколаївської се лищної Ради за №83 від 19.04.2001 та зап исане в реєстрову книгу №1 за р еєстрованим №16 від 20.04.2001 у Новом иколаївському БТІ.

Вислухавши думку прокурор а, представника відповідача, третьої особи на стороні від повідача та дослідивши матер іали справи, суд вважає, що поз овна заява не підлягає задов оленню з наступних підстав.

1. У ст.21 Закону України « Про прокуратуру» зазначено, що протест на акт, який супере чить закону, приноситься про курором, його заступником до органу, який його видав, або д о вищестоящого органу. У тако му ж порядку приноситься про тест на незаконні рішення чи дії посадової особи. У протес ті прокурор ставить питання про скасування акта або прив едення його у відповідність з законом, а також припинення незаконної дії посадової ос оби, поновлення порушеного п рава. Протест прокурора зупи няє дію опротестованого акта і підлягає обов'язковому роз гляду відповідним органом аб о посадовою особою у десятид енний строк після його надхо дження. Про наслідки розгляд у протесту в цей же строк пові домляється прокурору. У разі відхилення протесту або ухи лення від його розгляду прок урор може звернутися з заяво ю до суду про визнання акта не законним. Заяву до суду може б ути подано протягом п'ятнадц яти днів з моменту одержання повідомлення про відхилення протесту або закінчення пер едбаченого законом строку дл я його розгляду. Подача такої заяви зупиняє дію правового акта.

Як зазначено у ч.1, ч.2 ст.11 Зако ну України «Про місцеве само врядування в Україні»,

виконавчими органами сіль ських, селищних, міських, райо нних у містах (у разі їх створе ння) рад є їх виконавчі коміте ти, відділи, управління та інш і створювані радами виконавч і органи. Виконавчі органи сі льських, селищних, міських, ра йонних у містах рад є підконт рольними і підзвітними відпо відним радам, а з питань здійс нення делегованих їм повнова жень органів виконавчої влад и - також підконтрольними в ідповідним органам виконавч ої влади.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України «Про місцеве самовря дування в Україні» сільський , селищний, міський голова є го ловною посадовою особою тери торіальної громади відповід но села (добровільного об'єдн ання в одну територіальну гр омаду жителів кількох сіл), се лища, міста.

Згідно з ч.3 ст.12 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні» сільський, сели щний, міський голова очолює в иконавчий комітет відповідн ої сільської, селищної, міськ ої ради, головує на її засідан нях.

Відповідно до п.15 ч.1 ст.26 Закон у України «Про місцеве самов рядування в Україні» виключн о на пленарних засіданнях сі льської, селищної, міської ра ди вирішуються питання: скас ування актів виконавчих орга нів ради, які не відповідають Конституції чи законам Укра їни, іншим актам законодавст ва, рішенням відповідної рад и, прийнятим у межах її повнов ажень.

Згідно з ч.4 ст.42 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні» сільський, сели щний, міський голова:

1) забезпечує здійснення у м ежах наданих законом повнова жень органів виконавчої влад и на відповідній території, д одержання Конституції та зак онів України, виконання акті в Президента України та відп овідних органів виконавчої в лади;

2) організує в межах, визначе них цим Законом, роботу відпо відної ради та її виконавчог о комітету;

3) підписує рішення ради та ї ї виконавчого комітету;

4) вносить на розгляд ради пр опозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради;

5) вносить на розгляд ради пр опозиції про кількісний і пе рсональний склад виконавчог о комітету відповідної ради;

6) вносить на розгляд ради пр опозиції щодо структури вико навчих органів ради, апарату ради та її виконавчого коміт ету, їх штатів, встановлених в ідповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міні стрів України;

7) здійснює керівництво апар атом ради та її виконавчого к омітету;

8) скликає сесії ради, вносит ь пропозиції та формує поряд ок денний сесій ради і голову є на пленарних засіданнях ра ди;

9) забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програ м соціально-економічного та культурного розвитку, цільов их програм з інших питань сам оврядування, місцевого бюдже ту та звіту про його виконанн я, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; опр илюднює затверджені радою пр ограми, бюджет та звіти про їх виконання;

10) призначає на посади та зві льняє з посад керівників від ділів, управлінь та інших вик онавчих органів ради, підпри ємств, установ та організаці й, що належать до комунальної власності відповідних терит оріальних громад, крім керів ників дошкільних, загальноос вітніх та позашкільних навча льних закладів;

11) скликає загальні збори гр омадян за місцем проживання;

12) забезпечує виконання ріш ень місцевого референдуму, в ідповідної ради, її виконавч ого комітету;

13) є розпорядником бюджетни х коштів, використовує їх лиш е за призначенням, визначени м радою;

14) представляє територіальн у громаду, раду та її виконавч ий комітет у відносинах з дер жавними органами, іншими орг анами місцевого самоврядува ння, об'єднаннями громадян, пі дприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами , а також у міжнародних віднос инах відповідно до законодав ства;

15) звертається до суду щодо в изнання незаконними актів ін ших органів місцевого самовр ядування, місцевих органів в иконавчої влади, підприємств , установ та організацій, які о бмежують права та інтереси т ериторіальної громади, а так ож повноваження ради та її ор ганів;

16) укладає від імені територ іальної громади, ради та її ви конавчого комітету договори відповідно до законодавства , а з питань, віднесених до вик лючної компетенції ради, под ає їх на затвердження відпов ідної ради;

17) веде особистий прийом гро мадян;

18) забезпечує на відповідні й території додержання закон одавства щодо розгляду зверн ень громадян та їх об'єднань;

18-1) бере участь у здійсненні державної регуляторної полі тики у сфері господарської д іяльності в межах та у спосіб , встановлені Законом Україн и «Про засади державної регу ляторної політики у сфері го сподарської діяльності»;

19) здійснює інші повноважен ня місцевого самоврядування , визначені цим та іншими зако нами, якщо вони не віднесені д о виключних повноважень ради або не віднесені радою до від ання її виконавчих органів;

20) видає розпорядження у меж ах своїх повноважень.

Отже, вищестоящим орг аном виконавчого комітету Но вомиколаївської селищної ра ди Запорізької області є без посередньо Новомиколаївськ а селищна рада Запорізької о бласті, а не селищний голова.

Скасовувати акти вик онавчого комітету Новомикол аївської селищної ради Запор ізької області має право лиш е Новомиколаївська селищна р ада Запорізької області, а не селищний голова.

З урахуванням зазнач еного, прокурором Новомикола ївького району Запорізької о бласті, всупереч ст.21 Закону У країни «Про прокуратуру», пр инесено протест не до вищест оящого органу виконавчого ко мітету Новомиколаївської се лищної ради Запорізької обла сті.

Крім того, прокурором Новомиколаївького району За порізької області зобов' яз ано Новомиколаївського сели щного голову вчинити протипр авні дії, які не обумовлені йо го повноваженнями, а саме: роз глянути протест та скасувати рішення виконавчого комітет у Новомиколаївської селищно ї ради №76 від 22.09.2010.

З урахуванням матері алів справи, прокурором не до ведено принесення протесту с аме до Новомиколаївської сел ищної ради та відхилення або ухилення нею від розгляду да ного протесту. Звідси, прокур ором не доведена протиправні сть дій або бездіяльності ві дповідача, а отже даний орган місцевого самоврядування бе зпідставно залучений до учас ті у справі як відповідач.

2. У ч.1 ст.376 Цивільного ко дексу України зазначено, що ж итловий будинок, будівля, спо руда, інше нерухоме майно вва жаються самочинним будівниц твом, якщо вони збудовані або будуються на земельній діля нці, що не була відведена для ц ієї мети, або без належного до зволу чи належно затверджено го проекту, або з істотними по рушеннями будівельних норм і правил.

Особа, яка здійснила а бо здійснює самочинне будівн ицтво нерухомого майна, не на буває права власності на ньо го (ч.2 ст.376 Цивільного кодексу України).

На вимогу власника (ко ристувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно , яке самочинно збудоване на н ій, якщо це не порушує права ін ших осіб (ч.5 ст.376 Цивільного ко дексу України).

У п.6.1 «Тимчасового пол оження про порядок державної реєстрації прав власності н а нерухоме майно», затвердже ного наказом Міністерства юс тиції України від 07.02.2002 №7/5 (у ред акції наказу Міністерства юс тиції України від 28.01.2003 №6/5), заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 18.02.2002 за №157/6445 (дал і - «Тимчасове положення пр о порядок державної реєстрац ії прав власності на нерухом е майно»), в редакції чинній на час винесення оспорюваного рішення виконавчого комітет у, зазначено, що оформлення пр ава власності на об'єкти неру хомого майна провадиться з в идачею свідоцтва про право в ласності, зокрема, органами м ісцевого самоврядування.

Згідно з п.2.4 «Тимчасов ого положення про порядок де ржавної реєстрації прав влас ності на нерухоме майно» для здійснення реєстрації права власності на нерухоме майно власник (власники) або належн им чином уповноважена ним (ни ми) особа подає заяву встанов леної форми.

Як свідчать матеріал и справи, ПП «Агробізнес» зве рнулося до виконавчого коміт ету Новомиколаївської селищ ної ради із зверненням щодо п огодження самовільно побудо ваних будов, а не з заявою про реєстрацію права власності н а нерухоме майно.

Рішенням виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради від 22.09.2010 №76 не уза конювались самовільні будів лі шляхом визнання права вла сності, а тому твердження про курора про порушення виконав чим комітетом Новомиколаївс ької селищної ради вимог ст.376 Цивільного кодексу України є безпідставним.

У ч.2 ст.12 Закону України «Про планування і забудову т ериторій», чинній на час вине сення оспорюваного рішення в иконавчого комітету, зазначе но, що відповідно до генераль них планів населених пунктів сільські, селищні, міські рад и та їх виконавчі органи в меж ах повноважень, визначених з аконом, а також Київська та Се вастопольська міські держав ні адміністрації у разі деле гування їм таких повноважень відповідними радами:

- готують обгрунтовані проп озиції щодо встановлення та зміни меж населених пунктів;

- готують вихідні дані для р озроблення планів земельно-г осподарського устрою терито рії населеного пункту та інш ої землевпорядної документа ції;

- вирішують питання щодо роз ташування та проектування но вого будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єкт ів містобудування та упорядк ування територій;

- вирішу ють питання вибору, вилученн я (викупу), надання у власність чи в користування земельних ділянок;

- організують розроблення т а затвердження місцевих прав ил забудови, детальних плані в території, планів червоних ліній, іншої містобудівної д окументації та проектів;

- організують проведення гр ошової оцінки земель;

- розробляють і затверджуют ь місцеві містобудівні прогр ами та програми соціально-ек ономічного розвитку населен их пунктів;

- організують роботу з прове дення оцінки впливу діяльнос ті підприємств, установ та ор ганізацій незалежно від форм власності на стан довкілля т а визначають шляхи та засоби зменшення цього впливу;

- узгоджують питання забудо ви та іншого використання те риторій, в яких заінтересова ні територіальні громади сум іжних адміністративно-терит оріальних одиниць;

- встановлюють на відповідн их територіях режим використ ання земель, передбачених дл я містобудівних потреб;

- вирішують інші питання.

Згідно з ст.30 Закону Ук раїни «Про місцеве самовряду вання в Україні» до відання в иконавчих органів сільських , селищних, міських рад у в гал узі житлово-комунального гос подарства, побутового, торго вельного обслуговування, гро мадського харчування, трансп орту і зв'язку належать насту пні повноваження:

а) власні (самоврядні) повно важення:

1) управління об'єктами житл ово-комунального господарст ва, побутового, торговельног о обслуговування, транспорту і зв'язку, що перебувають у ко мунальній власності відпові дних територіальних громад, забезпечення їх належного ут римання та ефективної експлу атації, необхідного рівня та якості послуг населенню;

2) облік громадян, які відпов ідно до законодавства потреб ують поліпшення житлових умо в; розподіл та надання відпов ідно до законодавства житла, що належить до комунальної в ласності; вирішення питань щ одо використання нежилих при міщень, будинків і споруд, що н алежать до комунальної власн ості;

3) сприяння розширенню житло вого будівництва, подання гр омадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництв і житла, в отриманні кредитів , у тому числі пільгових, та су бсидій для будівництва чи пр идбання житла; подання допом оги власникам квартир (будин ків) в їх обслуговуванні та ре монті; сприяння створенню об 'єднань співвласників багато квартирних будинків, реєстра ція таких об'єднань;

4) реєстрація житлово-будіве льних і гаражних кооперативі в; прийняття рішень про орган ізацію стоянок автомобільно го транспорту, здійснення ко нтролю за їх діяльністю відп овідно до закону;

5) забезпечення соціально-ку льтурних закладів, які належ ать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення пал ивом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вир ішення питань водопостачанн я, відведення та очищення сті чних вод; здійснення контрол ю за якістю питної води;

6) вирішення питань збирання , транспортування, утилізаці ї та знешкодження побутових відходів, знешкодження та за хоронення трупів тварин;

7) організація благоустрою н аселених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і мате ріально-технічних ресурсів п ідприємств, установ та орган ізацій незалежно від форм вл асності, а також населення; зд ійснення контролю за станом благоустрою виробничих тери торій, організації озелененн я, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць від починку громадян;

8) організація місцевих ринк ів, ярмарків, сприяння розвит ку всіх форм торгівлі;

9) встановлення зручного для населення режиму роботи під приємств комунального госпо дарства, торгівлі та громадс ького харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності ві дповідних територіальних гр омад;

10) затвердження маршрутів і графіків руху місцевого пас ажирського транспорту незал ежно від форм власності, узго дження цих питань стосовно т ранзитного пасажирського тр анспорту у випадках, передба чених законодавством;

11) забезпечення утримання в належному стані кладовищ, ін ших місць поховання та їх охо рони;

12) залучення на договірних з асадах підприємств, установ та організацій, що не належат ь до комунальної власності в ідповідних територіальних г ромад, до участі в обслуговув анні населення засобами тран спорту і зв'язку;

13) надання дозволу в порядку , встановленому законодавств ом, на розміщення реклами;

14) сприяння діяльності Держ авної служби спеціального зв 'язку та захисту інформації У країни;

15) затвердження схем саніта рного очищення населених пун ктів та впровадження систем роздільного збирання побуто вих відходів;

16) затвердження норм наданн я послуг з вивезення побутов их відходів;

б) делеговані повноваження :

1) здійснення заходів щодо р озширення та вдосконалення м ережі підприємств житлово-ко мунального господарства, тор гівлі, громадського харчуван ня, побутового обслуговуванн я, розвитку транспорту і зв'яз ку;

2) здійснення відповідно до законодавства контролю за на лежною експлуатацією та орга нізацією обслуговування нас елення підприємствами житло во-комунального господарств а, торгівлі та громадського х арчування, побутового обслуг овування, транспорту, зв'язку , за технічним станом, викорис танням та утриманням інших о б'єктів нерухомого майна усі х форм власності, за належним и, безпечними і здоровими умо вами праці на цих підприємст вах і об'єктах; прийняття ріше нь про скасування даного ним и дозволу на експлуатацію об 'єктів у разі порушення норма тивно-правових актів з охоро ни праці, екологічних, саніта рних правил, інших вимог зако нодавства;

3) здійснення контролю за до триманням законодавства щод о захисту прав споживачів;

4) встановлення за погодженн ям з власниками зручного для населення режиму роботи роз ташованих на відповідній тер иторії підприємств, установ та організацій сфери обслуго вування незалежно від форм в ласності;

5) облік відповідно до закон у житлового фонду, здійсненн я контролю за його використа нням;

6) надання відповідно до зак ону громадянам, які потребую ть соціального захисту, безо платного житла або за доступ ну для них плату;

7) здійснення контролю за ст аном квартирного обліку та д одержанням житлового законо давства на підприємствах, в у становах та організаціях, ро зташованих на відповідній те риторії, незалежно від форм в ласності;

8) видача ордерів на заселен ня жилої площі в будинках дер жавних та комунальних органі зацій;

9) облік нежилих приміщень н а відповідній території неза лежно від форм власності, вне сення пропозицій їх власника м щодо використання таких пр иміщень для задоволення потр еб територіальної громади;

10) облік відповідно до закон у об'єктів нерухомого майна н езалежно від форм власності;

11) вирішення відповідно до з аконодавства питань, пов'яза них з наданням Державній слу жбі спеціального зв'язку та з ахисту інформації України сл ужбових жилих приміщень, жит лової площі та інших об'єктів , житлово-комунальних послуг ; здійснення контролю за їх ви користанням та наданням посл уг;

12) здійснення заходів щодо в едення в установленому поряд ку єдиного державного реєстр у громадян, які потребують по ліпшення житлових умов.

Відповідно до ст.31 Зак ону України «Про місцеве сам оврядування в Україні» до ві дання виконавчих органів сіл ьських, селищних, міських рад у галузі будівництва належа ть наступні повноваження:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) організація за рахунок вл асних коштів і на пайових зас адах будівництва, реконструк ції і ремонту об'єктів комуна льного господарства та соціа льно-культурного призначенн я, жилих будинків, а також шлях ів місцевого значення;

2) виконання або делегування на конкурсній основі генера льній будівельній організац ії (підрядній організації) фу нкцій замовника на будівницт во, реконструкцію і ремонт жи тла, інших об'єктів соціально ї та виробничої інфраструкту ри комунальної власності;

3) розгляд і внесення до відп овідних органів виконавчої в лади пропозицій до планів і п рограм будівництва та реконс трукції об'єктів на відповід ній території;

4) залучення на договірних з асадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі в ро звитку потужностей будівель ної індустрії і промисловост і будівельних матеріалів, у с творенні, розвитку та реконс трукції об'єктів інженерного забезпечення і транспортног о обслуговування;

5) визначення у встановленом у законодавством порядку від повідно до рішень ради терит орії, вибір, вилучення (викуп) і надання землі для містобуд івних потреб, визначених міс тобудівною документацією;

6) підготовка і подання на за твердження ради відповідних місцевих містобудівних прог рам, генеральних планів забу дови населених пунктів, іншо ї містобудівної документаці ї;

7) встановлення на відповідн ій території режиму використ ання та забудови земель, на як их передбачена перспективна містобудівна діяльність;

8) координація на відповідні й території діяльності суб'є ктів містобудування щодо ком плексної забудови населених пунктів;

9) надання відповідно до зак ону містобудівних умов і обм ежень забудови земельних діл янок;

10) проведення громадського обговорення містобудівної д окументації;

б) делеговані повнова ження:

1) участь у прийнятті в експл уатацію закінчених будівниц твом об'єктів у порядку та у ви падках, встановлених законом ;

2) організація роботи, пов'яз аної зі створенням і ведення м містобудівного кадастру на селених пунктів;

3) здійснення в установленом у порядку державного контрол ю за дотриманням законодавст ва, затвердженої містобудівн ої документації при плануван ні та забудові відповідних т ериторій; зупинення у випадк ах, передбачених законом, буд івництва, яке проводиться з п орушенням містобудівної док ументації і проектів окремих об'єктів, а також може заподія ти шкоди навколишньому приро дному середовищу;

4) здійснення контролю за за безпеченням надійності та бе зпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і тех ногенних явищ та процесів;

5) організація охорони, рест аврації та використання пам' яток історії і культури, архі тектури та містобудування, п алацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природ них заповідників;

6) вирішення відповідно до з аконодавства спорів з питань містобудування.

Наведені норми закон одавства безпосередньо не пе редбачають повноваження вик онавчого комітету селищної р ади можливості погодження са мовільно побудованих будіве ль і споруд, використання буд івлі як магазину.

Водночас, вказані нор ми уповноважують виконавчий комітет селищної ради на мож ливість вирішення широкого к ола питань у галузі будівниц тва, житлово-комунального го сподарства, побутового, торг овельного обслуговування, гр омадського харчування, транс порту і зв'язку.

З матеріалів справи в бачається, що ПП «Агробізнес » було самовільно побудовані будівлі при відновленні неж итлової будівлі по вул.Ленін а, 48 у смт.Новомиколаївка. Дана нежитлова будівля по вул.Лен іна, 48 у смт.Новомиколаївка та земельна ділянка для її обсл уговування на час винесення виконавчим комітетом Новоми колаївської селищної ради №7 6 від 22.09.2010 належали на праві вла сності ПП «Агробізнес».

Погодження виконавчи м комітетом Новомиколаївськ ої селищної ради самовільно побудованих будівель ПП «Агр обізнес» будь-чиїх прав, своб од та інтересів не порушує.

Суд вважає, що виконав чий комітет Новомиколаївськ ої селищної ради за вказаних обставин міг погодити ПП «Аг робізнес» самовільно побудо вані будівлі шляхом прийнятт я вказаного рішення.

Крім того, можливість погодження використання вка заної будівлі як магазину шл яхом прийняття зазначеного р ішення також не суперечить п овноваженням виконавчого ко мітету селищної ради, передб аченим нормами Закону Україн и «Про місцеве самоврядуванн я в Україні». При цьому, таке п огодження також будь-чиїх пр ав, свобод та інтересів не пор ушує.

3. Відповідно до ст.121 Кон ституції України прокуратур а України становить єдину си стему, на яку покладаються:

1) підтримання державного об винувачення в суді;

2) представництво інтересів громадянина або держави в су ді у випадках, визначених зак оном;

3) нагляд за додержанням зак онів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльн ість, дізнання, досудове слід ство;

4) нагляд за додержанням зак онів при виконанні судових р ішень у кримінальних справах , а також при застосуванні інш их заходів примусового харак теру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Згідно з ч.1 ст.60 КАС Укр аїни у випадках, встановлени х законом, Уповноважений Вер ховної Ради України з прав лю дини, прокурор, органи держав ної влади, органи місцевого с амоврядування, фізичні та юр идичні особи можуть звертати ся до адміністративного суду із адміністративними позова ми про захист прав, свобод та і нтересів інших осіб і брати у часть у цих справах.

Відповідно до ч.2 ст.60 КА С України прокурор здійснює в суді представництво інтере сів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами , і може здійснювати представ ництво на будь-якій стадії ад міністративного процесу.

Як зазначено у ч.1 ст.36-1 З акону України «Про прокурату ру» представництво прокурат урою інтересів громадянина а бо держави в суді полягає у зд ійсненні прокурорами від іме ні держави процесуальних та інших дій, спрямованих на зах ист у суді інтересів громадя нина або держави у випадках, п ередбачених законом.

Підставою представни цтва у суді інтересів громад янина є його неспроможність через фізичний чи матеріальн ий стан, похилий вік або з інши х поважних причин самостійно захистити свої порушені чи о спорювані права або реалізув ати процесуальні повноважен ня, а інтересів держави - наявн ість порушень або загрози по рушень економічних, політичн их та інших державних інтере сів внаслідок протиправних д ій (бездіяльності) фізичних а бо юридичних осіб, що вчиняют ься у відносинах між ними або з державою (ч.2 ст.36-1 Закону Укра їни «Про прокуратуру»).

Формами представницт ва є:

- звернення до суду з позова ми або заявами про захист пра в і свобод іншої особи, невизн аченого кола осіб, прав юриди чних осіб, коли порушуються і нтереси держави, або про визн ання незаконними правових ак тів, дій чи рішень органів і по садових осіб;

- участь у розгляді судами с прав;

- внесення апеляційної, каса ційної скарги на судові ріше ння або заяви про їх перегляд за нововиявленими обставина ми, заяви про перегляд Верхов ним Судом України судового р ішення (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Таким чином, прокурор здійснює в адміністративном у суді від імені держави проц есуальні та інші дії, спрямов ані на захист у суді інтересі в громадянина або держави, чи м реалізує представницьку фу нкцію прокуратури у суді, пер едбачену п.2 ст.121 Конституції У країни. Тобто, будь-які процес уальні дії прокурора у суді м ають вчинятися з метою предс тавництва інтересів громадя нина або держави.

У п.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного су ду України від 06.03.2008 №2 «Про прак тику застосування адміністр ативними судами окремих поло жень Кодексу адміністративн ого судочинства України під час розгляду адміністративн их справ» зазначено, що згідн о з частинами першою та четве ртою статті 21 Закону України « Про прокуратуру» протест на акт, що суперечить закону, при носиться прокурором, його за ступником до органу, який йог о видав, або до вищестоящого о ргану. У разі відхилення прот есту або ухилення від його ро згляду прокурор може звернут ися із заявою до суду про визн ання акта незаконним. У цьому випадку прокурор у адмініст ративній справі може бути по зивачем і не повинен визнача ти орган чи особу, в інтересах якої він звертається до суду з позовною заявою.

Прокурор Новомиколаї вського району Запорізької о бласті звернувся до суду з ад міністративним позовом у яко му є позивачем.

Відповідно до ст.104 КАС України позов пред'являєтьс я шляхом подання позовної за яви до суду першої інстанції .

Як зазначено у п.6 ч.1 ст. 3КАС України, адміністративн ий позов - це звернення до адмі ністративного суду про захис т прав, свобод та інтересів у п ублічно-правових відносинах ;

Згідно з п.8 ч.1 ст.3 КАС Ук раїни, позивач - це особа, на захист прав, свобод та інтере сів якої подано адміністрати вний позов до адміністративн ого суду, а також суб'єкт владн их повноважень, на виконання повноважень якого подана по зовна заява до адміністратив ного суду.

Таким чином, зверненн я до адміністративного суду прокурора Новомиколаївсько го району Запорізької област і як позивача з адміністрати вним позовом передбачає необ хідність захисту прав, свобо д та інтересів у публічно-пра вових відносинах

Зі змісту позовної за яви прокурора та документів доданих до позову в його обґр унтування, матеріалів справи , не вбачається порушень будь -чиїх прав, свобод та інтересі в у публічно-правових віднос инах при винесенні виконавчи м комітетом Новомиколаївськ ої селищної ради Запорізької області рішення №76 від 22.09.2010.

Отже, прокурор Новоми колаївського району Запоріз ької області безпідставно, в супереч наведених норм чинно го законодавства, пред' явив до адміністративного суду п озовну заяву.

У відповідності зі ст.19 Конс титуції України, органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов' язані діяти лише на підставі, в межах повн оважень та у спосіб, що передб ачені Конституцією та закона ми України.

За змістом ст.71 КАС України, к ожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться її вимоги та запереченн я, крім випадків, встановлени х статтею 72 цього Кодексу. В ад міністративних справах про п ротиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта вла дних повноважень обов' язок щодо доказування правомірно сті свого рішення, дії чи безд іяльності покладається на ві дповідача, якщо він заперечу є проти адміністративного по зову.

З урахуванням зазначеного , суд дійшов висновку, що адмін істративний позов є не обґру нтованим і не підлягає задов оленню.

На підставі викладеного, ст .ст. 94, 71, 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову проку рора Новомиколаївського рай ону Запорізької області до Н овомиколаївської селищної р ади Новомиколаївського райо ну Запорізької області про в изнання незаконним та скасув ання рішення виконавчого ком ітету Новомиколаївської сел ищної ради № 76 від 22.09.2010 «Про пог одження ПП «Агробізнес» само вільно-побудованих будівель по вул. Леніна, 48» - відмовити у повному обсязі.

Постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення строку пода ння заяви про апеляційне оск арження, встановленого Кодек сом адміністративного судоч инства України, якщо таку зая ву не було подано.

Апеляційна скарга подаєть ся до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ух валив оскаржуване судове ріш ення. Копія апеляційної скар ги одночасно надсилається ос обою, яка її подає, до суду апе ляційної інстанції.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодекс у, а також прийняття постанов и у письмовому провадженні а пеляційна скарга подається п ротягом десяти днів з дня отр имання копії постанови.

Якщо суб' єкта владних пов новажень у випадках та поряд ку, передбачених частиною че твертою статті 167 цього Кодекс у, було повідомлено про можли вість отримання копії постан ови суду безпосередньо в суд і, то десятиденний строк на ап еляційне оскарження постано ви суду обчислюється з насту пного дня після закінчення п 'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення пр о можливість отримання копії постанови суду.

Суддя (підпис) О.О. Прасов

Постанова виготовлена у по вному обсязі 01.04.2011.

Постанова не набрала закон ної сили

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2011
Оприлюднено18.04.2011
Номер документу14875249
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10292/10/0870

Ухвала від 14.12.2010

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 10.02.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 27.01.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні