Постанова
від 28.03.2011 по справі 2а-10292/10/0870
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2011 року о 11 год. 16 хв.Справа № 2а-10292/10/0870 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О., при секретарі Ісаєвій Н.С., за участю представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача, третьої особи ОСОБА_2 розглянувши у місті Запоріжжі у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за заявою прокурора Новомиколаївського району Запорізької області

до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області

третя особа на стороні відповідача ОСОБА_3 підприємство «Агробізнес»

про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради № 76 від 22.09.2010,

ВСТАНОВИВ:

Прокурор Новомиколаївського району Запорізької області звернувся з позовом до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області, третя особа на стороні відповідача ОСОБА_3 підприємство «Агробізнес», в якому просить визнати незаконним і скасувати рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області № 76 від 22.09.2010 «Про погодження ПП «Агробізнес» самовільно побудованих будівель по вул. Леніна, 48».

У позові прокурором зазначено, що при проведенні перевірки прокуратурою Новомиколаївського району Запорізької області встановлено прийняття виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради Запорізької області Рішення №76 від 22.09.2010 «Про погодження ПП «Агробізнес» самовільно побудованих будівель по вул. Леніна, 48». 08.11.2010, в порядку ст.21 Закону України «Про прокуратуру», прокурором принесено протест на вказане рішення. За повідомленням Новомиколаївської селищної ради Запорізької області від 15.11.2010 вказаний протест буде розглянутий на черговій сесії. 24.11.2010 прокурором отримано листа Новомиколаївської селищної ради Запорізької області, яким вимоги щодо скасування вказаного Рішення виконавчого комітету повністю відхилено. Дії відповідача щодо відхилення протесту є незаконними, оскільки суперечать ст.25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» - серед переліку повноважень виконавчого комітету відсутнє право узаконення чи погодження самовільно побудованої будівлі; виключно законами, які регулюють відносини, пов'язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюються необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види. Таким чином, виконавчий комітет Новомиколаївської селищної ради Запорізької області не мав правового підґрунтя приймати рішення про погодження самовільно побудованих будівель. Крім того, ст.376 Цивільного кодексу України встановлений єдиний порядок легалізації самовільних будівель, за яким, на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб. Отже, виконавчий комітет Новомиколаївської селищної ради Запорізької області вийшов за межі наданих йому повноважень.

У судовому засіданні прокурор на задоволенні позовних вимог наполягав, просив позов задовольнити.

Відповідачем подано до суду письмові заперечення, у яких зазначено, що принесення прокурором протесту Голові Новомиколаївської селищної ради Запорізької області суперечить приписам ст.ст. 12, 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», оскільки до повноважень голови не віднесено скасування рішень виконавчого комітету селищної ради. В той же час, відповідно до п.15 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях селищної ради вирішуються питання про скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень. Отже, прокурором принесено протест особі, до компетенції якої не віднесено скасування рішень виконавчого органу селищної ради. Також, Рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області прийнято відповідно до загальних повноважень, викладених у ст.ст. 30, 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і, оскільки вказана норма не містить прямої заборони на погодження самовільно побудованих будівель, то цей акт не суперечить діючому законодавству і є легітимним.

У судовому засіданні представник відповідача, третьої особи на стороні відповідача проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні позову.

Судом з'ясовано наступне.

ПП «Агробізнес» з листом від 17.09.2010 за №7 звернулось до виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області у якому зазначило: «ПП «Агробізнес» на праві власності належить нежитлове приміщення магазину, розташоване за адресою: смт.Новомиколаївка, вул.Леніна, 48. Приміщення було придбано у занедбаному та зруйнованому стані. При відновленні даного приміщення деякі його частини були змінені. За результатами інвентаризації приміщення БТІ було виявлено самовільно відбудовані будови. Для узаконення даних будов та з метою врегулювання питання щодо цільового використання зазначеного приміщення прошу погодити самовільно побудовані будови та використання даної будівлі в якості магазину. Додатки: копія технічної документації, копії установчих документів».

У Рішенні виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області від 22.09.2010 №76 «Про погодження ПП «Агробізнес» самовільно побудованих будівель по вул. Леніна, 48» зазначено наступне: «Розглянувши заяву приватного підприємства «Агробізнес» та надані до неї матеріали, керуючись ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області вирішив: 1. Погодити приватному підприємству «Агробізнес» самовільно побудовані будівлі магазин А, гараж Г, туалет У, душ Д, №4 - забір, № 5, 6 - ворота, №7 - басейн», що знаходяться за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт.Новомиколаївка, вул. Леніна, 48».

08.11.2010 за №95-2785вих-10 прокурором Новомиколаївського району Запорізької області принесено протест на рішення виконавчого комітету №76 від 22.09.2010 Новомиколаївської селищної ради Запорізької області. Протест принесено Новомиколаївському селищному голові ОСОБА_4

У протесті прокурором зазначено наступне: «… Прокуратурою Новомиколаївського району проведено перевірку в Новомиколаївській селищній раді щодо додержання законодавства про погодження самовільно-побудованих будівель.

Перевіркою встановлено, що до Новомиколаївської селищної ради надійшла заява приватного підприємства «Агробізнес» про самовільно-побудовані будівлі, які знаходяться за адресою: Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Леніна, 48.

На підставі вказаної заяви виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради прийнято рішення №76 від 22.09.2010 про погодження ПП «Агробізнес» самовільно-побудованих будівель.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено перелік повноважень виконавчого комітету серед яких відсутнє право погодження самовільно-побудованих будівель.

Так ст.376 Цивільного кодексу України передбачено, що особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього. На вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

В порушення вимог вище вказаного законодавства виконавчий комітет вийшов за межі наданих повноважень.

З огляду на це, вважаю, що рішення №76 від 22.09.2010 прийнято з порушенням вимог діючого законодавства, а тому підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог п.15 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» рішення виконавчого комітету скасовується виключно на сесії відповідної ради …».

У вказаному протесті прокурор, керуючись ст.21 Закону України «Про прокуратуру», вимагає: «1. Розглянути даний протест. 2. Рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради №76 від 22.09.2010 скасувати, як незаконне. Протест підлягає обов'язковому розгляду у 10-ти денний термін з дня його надходження. Про наслідки розгляду протесту письмово повідомити прокурора району в цей же строк».

15.11.2010 за №1115 селищним головою ОСОБА_4 на адресу прокурора Новомиколаївського району надіслано листа у якому зазначено наступне: «Новомиколаївська селищна рада Новомиколаївського району Запорізької області повідомляє, що протест на рішення виконавчого комітету №76 від 22.09.2010 буде розглянутий на черговій сесії Новомиколаївської селищної ради». Даний лист надійшов до прокуратури Новомиколаївського району 15.11.2010 за вхідним №3075вх-10.

24.11.2010 за №1115 селищним головою ОСОБА_4 на адресу прокурора Новомиколаївського району надіслано листа у якому зазначено наступне:

«На Ваш протест №95-2785 вих.10 від 08.11.2010 на рішення виконавчого комітету №76 від 22.09.2010 повідомляємо наступне.

Відповідно до п.9. ч.1 ст.31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.12 Закону України «Про планування і забудову територій», до повноважень виконавчого комітету селищної ради належить надання дозволу на спорудження об'єктів містобудування незалежно від форм власності; вирішення питання щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудування та упорядкування територій.

Відповідно до Тимчасового Положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно: «8.1. Оформлення права власності на нерухоме майно проводиться з видачею свідоцтва про право власності за заявою про оформлення права власності на нерухоме майно органами місцевого самоврядування».

Згідно п.1 ч.1 ст.14 Закону України «Про основи містобудування» прийняття в експлуатацію завершеним будівництвом об'єктів відноситься до делегованих повноважень виконавчих органів, сільських, селищних, міських рад.

Враховуючи зазначені норми законодавства виконавчий комітет селищної ради мав право на погодження самовільно побудованих ПП «Агробізнес» будівель.

… Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

Рішення виконавчого комітету №76 від 22.09.2010 виконане, на підставі даного рішення виникли правовідносини, тому воно не може бути скасоване селищною радою».

Відповідно до копії Довідки АБ №134212 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) ОСОБА_3 підприємство «Агробізнес» має ідентифікаційний код 30072116, зареєстроване 06.09.1999 Новомиколаївською районною державною адміністрацією як суб'єкт підприємницької діяльності за адресою: 70100, Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Леніна, буд.48.

До суду надано прокурором, представником відповідача, третьої особи на стороні відповідача копії:

- Викопіювання із схеми плану будівельного кварталу у смт.Новомиколаївка, вул.Леніна, 48 в якому станом на 08.06.2001 зазначено: «адмінбудівля, господарська прибудова, огорожа, ворота, замощення».

- Оціночний акт №1 від 07.06.2001 на адміністративну будівлю 1957 року будівництва по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області.

- Оціночний акт №2 від 07.06.2001 господарсько-побутові будівлі та внутрішньодворові споруди по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області.

- Зведений оціночний акт по домоволодінню по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області в якому станом на 07.06.2001 зазначено наступні будівлі та споруди: адміністративна будівля, господарська прибудова, крильця, огорожі та калитка, замощення.

- Зведеного оціночного акту по домоволодінню за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Леніна, буд.48, згідно якого об'єкт складається з магазину, гаражу, уборної, душу, огорожі, хвіртки, воріт, замощення, басейну. Реєстрація поточних змін 09.09.2010. Загальна відновлювальна вартість: експертна.

- Викопіювання із схеми плану будівельного кварталу у смт.Новомиколаївка, вул.Леніна, 48 в якому станом на 09.09.2010 зазначено: «вибудовані самовільно: магазин, гараж, уборна, душ, огорожа, ворота, басейн».

- Державного акту на право власності на земельну ділянку Серії ЗП №084882 від 18.10.2004, згідно якого ПП «Агробізнес» є власником земельної ділянки площею 0,16736 га, розташованої по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області.

- Абрис земельної ділянки, розташованої по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області.

Судом досліджено Протокол №08 засідання виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради від 22.09.2010, за яким на порядку денному розглядалось питання про погодження ПП «Агробізнес» самовільно побудованих будівель по вул. Леніна, буд.48, вирішено (рішення №76 - додається).

Відповідно до Свідоцтва, виданого 19.07.2001 державним нотаріусом ОСОБА_5 Приватному підприємству «Агробізнес» належить на праві власності майно, яке складається з: адміністративної будівлі, яка розташована за адресою Запорізька область, смт. Новомиколаївка, вул. Леніна, буд.48 (згідно технічного паспорту БТІ від 07.06.2001 року будинок позначений - літ. А, загальною площею 271,9 кв.м.; забор - №1, 3; ворота - № 2; замощення - І). Вказане майно придбано ОСОБА_3 підприємством «Агробізнес» за 6400 грн. 00 коп. у Новомиколаївського Райагробуду на підставі Свідоцтва про право на власність, яке видане на підставі рішення виконкому Новомиколаївської селищної Ради за №83 від 19.04.2001 та записане в реєстрову книгу №1 за реєстрованим №16 від 20.04.2001 у Новомиколаївському БТІ.

Вислухавши думку прокурора, представника відповідача, третьої особи на стороні відповідача та дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позовна заява не підлягає задоволенню з наступних підстав.

1. У ст.21 Закону України «Про прокуратуру» зазначено, що протест на акт, який суперечить закону, приноситься прокурором, його заступником до органу, який його видав, або до вищестоящого органу. У такому ж порядку приноситься протест на незаконні рішення чи дії посадової особи. У протесті прокурор ставить питання про скасування акта або приведення його у відповідність з законом, а також припинення незаконної дії посадової особи, поновлення порушеного права. Протест прокурора зупиняє дію опротестованого акта і підлягає обов'язковому розгляду відповідним органом або посадовою особою у десятиденний строк після його надходження. Про наслідки розгляду протесту в цей же строк повідомляється прокурору. У разі відхилення протесту або ухилення від його розгляду прокурор може звернутися з заявою до суду про визнання акта незаконним. Заяву до суду може бути подано протягом п'ятнадцяти днів з моменту одержання повідомлення про відхилення протесту або закінчення передбаченого законом строку для його розгляду. Подача такої заяви зупиняє дію правового акта.

Як зазначено у ч.1, ч.2 ст.11 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,

виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Згідно з ч.3 ст.12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

Відповідно до п.15 ч.1 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання: скасування актів виконавчих органів ради, які не відповідають Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням відповідної ради, прийнятим у межах її повноважень.

Згідно з ч.4 ст.42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільський, селищний, міський голова:

1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;

2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету;

3) підписує рішення ради та її виконавчого комітету;

4) вносить на розгляд ради пропозицію щодо кандидатури на посаду секретаря ради;

5) вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради;

6) вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів, встановлених відповідно до типових штатів, затверджених Кабінетом Міністрів України;

7) здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету;

8) скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради;

9) забезпечує підготовку на розгляд ради проектів програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань самоврядування, місцевого бюджету та звіту про його виконання, рішень ради з інших питань, що належать до її відання; оприлюднює затверджені радою програми, бюджет та звіти про їх виконання;

10) призначає на посади та звільняє з посад керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, крім керівників дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів;

11) скликає загальні збори громадян за місцем проживання;

12) забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідної ради, її виконавчого комітету;

13) є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою;

14) представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства;

15) звертається до суду щодо визнання незаконними актів інших органів місцевого самоврядування, місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права та інтереси територіальної громади, а також повноваження ради та її органів;

16) укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради;

17) веде особистий прийом громадян;

18) забезпечує на відповідній території додержання законодавства щодо розгляду звернень громадян та їх об'єднань;

18-1) бере участь у здійсненні державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності в межах та у спосіб, встановлені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;

19) здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів;

20) видає розпорядження у межах своїх повноважень.

Отже, вищестоящим органом виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області є безпосередньо Новомиколаївська селищна рада Запорізької області, а не селищний голова.

Скасовувати акти виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області має право лише Новомиколаївська селищна рада Запорізької області, а не селищний голова.

З урахуванням зазначеного, прокурором Новомиколаївького району Запорізької області, всупереч ст.21 Закону України «Про прокуратуру», принесено протест не до вищестоящого органу виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради Запорізької області.

Крім того, прокурором Новомиколаївького району Запорізької області зобов'язано Новомиколаївського селищного голову вчинити протиправні дії, які не обумовлені його повноваженнями, а саме: розглянути протест та скасувати рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради №76 від 22.09.2010.

З урахуванням матеріалів справи, прокурором не доведено принесення протесту саме до Новомиколаївської селищної ради та відхилення або ухилення нею від розгляду даного протесту. Звідси, прокурором не доведена протиправність дій або бездіяльності відповідача, а отже даний орган місцевого самоврядування безпідставно залучений до участі у справі як відповідач.

2. У ч.1 ст.376 Цивільного кодексу України зазначено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього (ч.2 ст.376 Цивільного кодексу України).

На вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб (ч.5 ст.376 Цивільного кодексу України).

У п.6.1 «Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно», затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/5 (у редакції наказу Міністерства юстиції України від 28.01.2003 №6/5), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.02.2002 за №157/6445 (далі - «Тимчасове положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно»), в редакції чинній на час винесення оспорюваного рішення виконавчого комітету, зазначено, що оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності, зокрема, органами місцевого самоврядування.

Згідно з п.2.4 «Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно» для здійснення реєстрації права власності на нерухоме майно власник (власники) або належним чином уповноважена ним (ними) особа подає заяву встановленої форми.

Як свідчать матеріали справи, ПП «Агробізнес» звернулося до виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради із зверненням щодо погодження самовільно побудованих будов, а не з заявою про реєстрацію права власності на нерухоме майно.

Рішенням виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради від 22.09.2010 №76 не узаконювались самовільні будівлі шляхом визнання права власності, а тому твердження прокурора про порушення виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради вимог ст.376 Цивільного кодексу України є безпідставним.

У ч.2 ст.12 Закону України «Про планування і забудову територій», чинній на час винесення оспорюваного рішення виконавчого комітету, зазначено, що відповідно до генеральних планів населених пунктів сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи в межах повноважень, визначених законом, а також Київська та Севастопольська міські державні адміністрації у разі делегування їм таких повноважень відповідними радами:

- готують обгрунтовані пропозиції щодо встановлення та зміни меж населених пунктів;

- готують вихідні дані для розроблення планів земельно-господарського устрою території населеного пункту та іншої землевпорядної документації;

- вирішують питання щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об'єктів містобудування та упорядкування територій;

- вирішують питання вибору, вилучення (викупу), надання у власність чи в користування земельних ділянок;

- організують розроблення та затвердження місцевих правил забудови, детальних планів території, планів червоних ліній, іншої містобудівної документації та проектів;

- організують проведення грошової оцінки земель;

- розробляють і затверджують місцеві містобудівні програми та програми соціально-економічного розвитку населених пунктів;

- організують роботу з проведення оцінки впливу діяльності підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності на стан довкілля та визначають шляхи та засоби зменшення цього впливу;

- узгоджують питання забудови та іншого використання територій, в яких заінтересовані територіальні громади суміжних адміністративно-територіальних одиниць;

- встановлюють на відповідних територіях режим використання земель, передбачених для містобудівних потреб;

- вирішують інші питання.

Згідно з ст.30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв'язку належать наступні повноваження:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) управління об'єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв'язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню;

2) облік громадян, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов; розподіл та надання відповідно до законодавства житла, що належить до комунальної власності; вирішення питань щодо використання нежилих приміщень, будинків і споруд, що належать до комунальної власності;

3) сприяння розширенню житлового будівництва, подання громадянам, які мають потребу в житлі, допомоги в будівництві житла, в отриманні кредитів, у тому числі пільгових, та субсидій для будівництва чи придбання житла; подання допомоги власникам квартир (будинків) в їх обслуговуванні та ремонті; сприяння створенню об'єднань співвласників багатоквартирних будинків, реєстрація таких об'єднань;

4) реєстрація житлово-будівельних і гаражних кооперативів; прийняття рішень про організацію стоянок автомобільного транспорту, здійснення контролю за їх діяльністю відповідно до закону;

5) забезпечення соціально-культурних закладів, які належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, а також населення паливом, електроенергією, газом та іншими енергоносіями; вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод; здійснення контролю за якістю питної води;

6) вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин;

7) організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою виробничих територій, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян;

8) організація місцевих ринків, ярмарків, сприяння розвитку всіх форм торгівлі;

9) встановлення зручного для населення режиму роботи підприємств комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, що належать до комунальної власності відповідних територіальних громад;

10) затвердження маршрутів і графіків руху місцевого пасажирського транспорту незалежно від форм власності, узгодження цих питань стосовно транзитного пасажирського транспорту у випадках, передбачених законодавством;

11) забезпечення утримання в належному стані кладовищ, інших місць поховання та їх охорони;

12) залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій, що не належать до комунальної власності відповідних територіальних громад, до участі в обслуговуванні населення засобами транспорту і зв'язку;

13) надання дозволу в порядку, встановленому законодавством, на розміщення реклами;

14) сприяння діяльності Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України;

15) затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів;

16) затвердження норм надання послуг з вивезення побутових відходів;

б) делеговані повноваження:

1) здійснення заходів щодо розширення та вдосконалення мережі підприємств житлово-комунального господарства, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, розвитку транспорту і зв'язку;

2) здійснення відповідно до законодавства контролю за належною експлуатацією та організацією обслуговування населення підприємствами житлово-комунального господарства, торгівлі та громадського харчування, побутового обслуговування, транспорту, зв'язку, за технічним станом, використанням та утриманням інших об'єктів нерухомого майна усіх форм власності, за належними, безпечними і здоровими умовами праці на цих підприємствах і об'єктах; прийняття рішень про скасування даного ними дозволу на експлуатацію об'єктів у разі порушення нормативно-правових актів з охорони праці, екологічних, санітарних правил, інших вимог законодавства;

3) здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо захисту прав споживачів;

4) встановлення за погодженням з власниками зручного для населення режиму роботи розташованих на відповідній території підприємств, установ та організацій сфери обслуговування незалежно від форм власності;

5) облік відповідно до закону житлового фонду, здійснення контролю за його використанням;

6) надання відповідно до закону громадянам, які потребують соціального захисту, безоплатного житла або за доступну для них плату;

7) здійснення контролю за станом квартирного обліку та додержанням житлового законодавства на підприємствах, в установах та організаціях, розташованих на відповідній території, незалежно від форм власності;

8) видача ордерів на заселення жилої площі в будинках державних та комунальних організацій;

9) облік нежилих приміщень на відповідній території незалежно від форм власності, внесення пропозицій їх власникам щодо використання таких приміщень для задоволення потреб територіальної громади;

10) облік відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності;

11) вирішення відповідно до законодавства питань, пов'язаних з наданням Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України службових жилих приміщень, житлової площі та інших об'єктів, житлово-комунальних послуг; здійснення контролю за їх використанням та наданням послуг;

12) здійснення заходів щодо ведення в установленому порядку єдиного державного реєстру громадян, які потребують поліпшення житлових умов.

Відповідно до ст.31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва належать наступні повноваження:

а) власні (самоврядні) повноваження:

1) організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об'єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, а також шляхів місцевого значення;

2) виконання або делегування на конкурсній основі генеральній будівельній організації (підрядній організації) функцій замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об'єктів соціальної та виробничої інфраструктури комунальної власності;

3) розгляд і внесення до відповідних органів виконавчої влади пропозицій до планів і програм будівництва та реконструкції об'єктів на відповідній території;

4) залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі в розвитку потужностей будівельної індустрії і промисловості будівельних матеріалів, у створенні, розвитку та реконструкції об'єктів інженерного забезпечення і транспортного обслуговування;

5) визначення у встановленому законодавством порядку відповідно до рішень ради території, вибір, вилучення (викуп) і надання землі для містобудівних потреб, визначених містобудівною документацією;

6) підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації;

7) встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність;

8) координація на відповідній території діяльності суб'єктів містобудування щодо комплексної забудови населених пунктів;

9) надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;

10) проведення громадського обговорення містобудівної документації;

б) делеговані повноваження:

1) участь у прийнятті в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів у порядку та у випадках, встановлених законом;

2) організація роботи, пов'язаної зі створенням і веденням містобудівного кадастру населених пунктів;

3) здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу;

4) здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів;

5) організація охорони, реставрації та використання пам'яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників;

6) вирішення відповідно до законодавства спорів з питань містобудування.

Наведені норми законодавства безпосередньо не передбачають повноваження виконавчого комітету селищної ради можливості погодження самовільно побудованих будівель і споруд, використання будівлі як магазину.

Водночас, вказані норми уповноважують виконавчий комітет селищної ради на можливість вирішення широкого кола питань у галузі будівництва, житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв'язку.

З матеріалів справи вбачається, що ПП «Агробізнес» було самовільно побудовані будівлі при відновленні нежитлової будівлі по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка. Дана нежитлова будівля по вул.Леніна, 48 у смт.Новомиколаївка та земельна ділянка для її обслуговування на час винесення виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради №76 від 22.09.2010 належали на праві власності ПП «Агробізнес».

Погодження виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради самовільно побудованих будівель ПП «Агробізнес» будь-чиїх прав, свобод та інтересів не порушує.

Суд вважає, що виконавчий комітет Новомиколаївської селищної ради за вказаних обставин міг погодити ПП «Агробізнес» самовільно побудовані будівлі шляхом прийняття вказаного рішення.

Крім того, можливість погодження використання вказаної будівлі як магазину шляхом прийняття зазначеного рішення також не суперечить повноваженням виконавчого комітету селищної ради, передбаченим нормами Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». При цьому, таке погодження також будь-чиїх прав, свобод та інтересів не порушує.

3. Відповідно до ст.121 Конституції України прокуратура України становить єдину систему, на яку покладаються:

1) підтримання державного обвинувачення в суді;

2) представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом;

3) нагляд за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання, досудове слідство;

4) нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян.

Згідно з ч.1 ст.60 КАС України у випадках, встановлених законом, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокурор, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до адміністративного суду із адміністративними позовами про захист прав, свобод та інтересів інших осіб і брати участь у цих справах.

Відповідно до ч.2 ст.60 КАС України прокурор здійснює в суді представництво інтересів громадянина або держави в порядку, встановленому цим Кодексом та іншими законами, і може здійснювати представництво на будь-якій стадії адміністративного процесу.

Як зазначено у ч.1 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокуратурою інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні прокурорами від імені держави процесуальних та інших дій, спрямованих на захист у суді інтересів громадянина або держави у випадках, передбачених законом.

Підставою представництва у суді інтересів громадянина є його неспроможність через фізичний чи матеріальний стан, похилий вік або з інших поважних причин самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження, а інтересів держави - наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчиняються у відносинах між ними або з державою (ч.2 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Формами представництва є:

- звернення до суду з позовами або заявами про захист прав і свобод іншої особи, невизначеного кола осіб, прав юридичних осіб, коли порушуються інтереси держави, або про визнання незаконними правових актів, дій чи рішень органів і посадових осіб;

- участь у розгляді судами справ;

- внесення апеляційної, касаційної скарги на судові рішення або заяви про їх перегляд за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд Верховним Судом України судового рішення (ч.3 ст.36-1 Закону України «Про прокуратуру»).

Таким чином, прокурор здійснює в адміністративному суді від імені держави процесуальні та інші дії, спрямовані на захист у суді інтересів громадянина або держави, чим реалізує представницьку функцію прокуратури у суді, передбачену п.2 ст.121 Конституції України. Тобто, будь-які процесуальні дії прокурора у суді мають вчинятися з метою представництва інтересів громадянина або держави.

У п.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06.03.2008 №2 «Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ» зазначено, що згідно з частинами першою та четвертою статті 21 Закону України «Про прокуратуру» протест на акт, що суперечить закону, приноситься прокурором, його заступником до органу, який його видав, або до вищестоящого органу. У разі відхилення протесту або ухилення від його розгляду прокурор може звернутися із заявою до суду про визнання акта незаконним. У цьому випадку прокурор у адміністративній справі може бути позивачем і не повинен визначати орган чи особу, в інтересах якої він звертається до суду з позовною заявою.

Прокурор Новомиколаївського району Запорізької області звернувся до суду з адміністративним позовом у якому є позивачем.

Відповідно до ст.104 КАС України позов пред'являється шляхом подання позовної заяви до суду першої інстанції.

Як зазначено у п.6 ч.1 ст.3КАС України, адміністративний позов - це звернення до адміністративного суду про захист прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах;

Згідно з п.8 ч.1 ст.3 КАС України, позивач - це особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано адміністративний позов до адміністративного суду, а також суб'єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подана позовна заява до адміністративного суду.

Таким чином, звернення до адміністративного суду прокурора Новомиколаївського району Запорізької області як позивача з адміністративним позовом передбачає необхідність захисту прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах

Зі змісту позовної заяви прокурора та документів доданих до позову в його обґрунтування, матеріалів справи, не вбачається порушень будь-чиїх прав, свобод та інтересів у публічно-правових відносинах при винесенні виконавчим комітетом Новомиколаївської селищної ради Запорізької області рішення №76 від 22.09.2010.

Отже, прокурор Новомиколаївського району Запорізької області безпідставно, всупереч наведених норм чинного законодавства, пред'явив до адміністративного суду позовну заяву.

У відповідності зі ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ст.71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є не обґрунтованим і не підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, ст.ст. 94, 71, 158-163 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні позову прокурора Новомиколаївського району Запорізької області до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Новомиколаївської селищної ради № 76 від 22.09.2010 «Про погодження ПП «Агробізнес» самовільно-побудованих будівель по вул. Леніна, 48» - відмовити у повному обсязі.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку заяву не було подано.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя (підпис) О.О. Прасов

Постанова виготовлена у повному обсязі 01.04.2011.

Постанова 20.05.2011 набрала законної сили

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.03.2011
Оприлюднено26.06.2015
Номер документу45361268
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-10292/10/0870

Ухвала від 14.12.2010

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Постанова від 28.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 14.03.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 10.02.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 27.01.2011

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні