Постанова
від 22.10.2007 по справі 32/360
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

32/360

      КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД       

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8                                                            т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

 22.10.2007                                                                                           № 32/360

 Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

 головуючого:           Гарник Л.Л.

 суддів:              

 при секретарі:             

 За участю представників:

 від позивача -Ніколаєва Л.В. (довіреність б/н від 21.06.2007р.);

 від відповідача 1- Донченко К.Ю. (довіреність від 12.09.2007р. № 225-КР-1117),

                                Сторожук А.В. (довіреність від 28.08.2007р. № 225-КР-1068);

від відповідача 2: Сторожук А.В. (довіреність від 03.11.2006р. № 06-34/31593);

 розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)

 на рішення Господарського суду м.Києва від 05.07.2007

 у справі № 32/360  

 за позовом                               Товариство з обмеженою відповідальністю "ЕРА"

 до                                                   Київська міська рада

                                                  Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації)

             

                       

 про                                                  визнання договру купівлі-продажу земельної ділянки укладеним

 Склад колегії суддів змінений згідно розпорядження голови Київського апеляційного господарського суду від 28.09.2007р.

  У судовому засіданні оголошувалась перерва до 08.10.2007р., 22.10.2007р.

ВСТАНОВИВ:

 Рішенням господарського суду міста Києва від 05.07.2007р. у справі                                     № 32/360 позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „ЕРА” до Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задоволені; визнано укладеним                 з дня набрання рішенням законної сили договір купівлі-продажу земельної                           ділянки по вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва загальною площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) між Київською міською радою (продавець) та ТОВ „ЕРА” (покупець) для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-громадського центру з торгівельними приміщеннями в редакції, яка викладена                     у позовній заяві, та переданою дану земельну ділянку на умовах, визначених договором, зміст якого наведений в рішенні; Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зобов'язано                      в установленому порядку зареєструвати зазначений договір з усіма додатками, що є його невід'ємними частинами, між Київською міською радою (продавець) та ТОВ „ЕРА” (покупець); стягнуто з Київської міської ради на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „ЕРА” 42,50 грн. державного мита, 59,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу; стягнуто з Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „ЕРА” 42,50 грн. державного мита, 59,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

 Не погоджуючись з прийнятим рішенням, Київська міська рада, Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернулися до Київського апеляційного господарського суду з апеляційними скаргами, в яких просять скасувати оскаржене рішення та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Скарги мотивовані порушенням місцевим господарським судом норм матеріального права.

Київська міська рада у поданій апеляційній скарзі зазначає, що місцевий господарський суд всупереч положень частини 3 статті 128 Земельного кодексу України, пункту 2.7 рішення Київської міської ради від 14.03.2002р. № 304/1738 залишив поза увагою ту обставину, що Київською міською радою не приймалось рішення про продаж спірної земельної ділянки; відсутність зазначеного рішення свідчить про відсутність згоди сторін щодо ціни продажу земельної ділянки та як наслідок унеможливлює укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки. Крім того, позивачем не додержано загальний порядок укладення господарських договорів, встановлений статтею 181 Господарського кодексу України.

Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в апеляційній скарзі зазначає, що місцевий господарський суд залишив поза увагою ту обставину, що згідно пункту 3.13 затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.03.2002р. № 304/1738 Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), останнє організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію. Управління не має ліцензії на проведення робіт із землеустрою, тоді як згідно статті 26 Закону України                           „Про землеустрій” розробниками документації з землеустрою є юридичні та фізичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Товариство з обмеженою відповідальністю „ЕРА” надало відзив на апеляційну скаргу Київської міської ради, в якому просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду -  без змін, вважаючи його законним та обґрунтованим.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представники скаржників висловилися за задоволення апеляційних скарг, представник позивача просив апеляційні скарги залишити без задоволення.

Колегія суддів, обговоривши доводи апеляційних скарг, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, перевіривши правильність застосування господарським судом при прийнятті оскарженого рішення норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про те, що апеляційні скарги задоволенню не підлягають виходячи з наступного.

Товариством з обмеженою відповідальністю „ЕРА” (далі по тексту – позивач) пред'явлено позов до Київської міської ради (далі по тексту – відповідач 1), Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі по тексту – відповідач 2) про визнання укладеним між Київською міською радою та ТОВ „ЕРА” з дня набрання рішенням законної сили договору купівлі-продажу земельної ділянки по вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва загальною площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-громадського центру                           з торгівельними приміщеннями в редакції, запропонованій позивачем; про визнання переданою даної земельної ділянки на умовах, викладених у цьому договорі;                               про зобов'язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в установленому порядку зареєструвати зазначений договір з усіма додатками, що є його невід'ємними частинами.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю „ЕРА” як власник нежитлового приміщення загальною площею 1 221,9 кв. м,                           яке знаходиться за адресою: вул. Ольгинська, 4-а у Печерському районі м. Києва, 01.11.2004р. звернулося з клопотанням до Київської міської ради з клопотанням                      про продаж земельної ділянки площею 0,23 га для будівництва офісно-громадського центру з торговельними приміщеннями за вказаною адресою. 22 лютого 2007 року Київська міська рада прийняла рішення № 245/906 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «ЕРА» для будівництва офісно-громадського центру з торговельними приміщеннями на вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі               м. Києва», згідно якого позивачу вирішено продати земельну ділянку площею 0,1641 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017).

Викладені обставини й, зокрема, ту обставину що відповідач 1 у встановлені законодавством строки не надав відповідь про відмову від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) по вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва                           та не прийняв рішення про її продаж, позивач розглядає як підставу звернення до господарського суду з позовом про визнання укладеним договору купівлі-продажу зазначеної земельної ділянки та спонукання відповідача 2 зареєструвати зазначений договір в установленому порядку.

Задовольняючи позов Товариства з обмеженою відповідальністю „ЕРА”, місцевий господарський суд встановив, що згідно рішення господарського суду міста Києва                   від 16.12.2002р. у справі № 8/637 позивач набув право власності на нежитлове приміщення загальною площею 1 221,9 кв. м., яке знаходиться за адресою:                                 вул. Ольгинська, 4-а Печерського району м. Києва (а.с. 15-16).

06.06.2003р. був укладений договір № 258 про участь у реалізації заходів, передбачених Програмою соціально-економічного та культурного розвитку Печерського району м. Києва, предметом регулювання якого стали відносини Печарської районної                у місті Києві державної адміністрації й позивача з приводу співробітництва у будівництві офісно-громадського центру з торговельними приміщеннями на вул. Ольгинській. 4-а                у Печерському районі м. Києва (а.с. 27-28).

На підставі рішення Київської міської ради від 15.07.2004р. № 419-17/1829                     укладені договори оренди земельної ділянки від 07.06.2005р. (а.с. 29-34, 40-46), згідно  яких відповідач 1 передав в оренду позивачу земельні ділянки площею 694 кв. м (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) й 1 641 кв. м (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017), розташовані за адресою: м. Київ, вул. Ольгинська, 4-а.         

Названі договори були посвідчені нотаріально і зареєстровані Головним  управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 10.06.2007р. за  № 82-6-00302 й № 82-6-00303 відповідно.

01.11.2004р. позивач звернувся до Київської міської ради з клопотанням про продаж земельної ділянки загальною площею 0,23 га для будівництва, експлуатації та обслуговування офісно-громадського центру з торгівельними приміщеннями                                по вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва (а.с. 52).

22.02.2007р. Київська міська рада прийняла рішення № 245/906 «Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «ЕРА» для будівництва офісно-громадського центру з торговельними приміщеннями на вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва», згідно якого позивачу вирішено продати земельну ділянку площею 0,1641 га, яка перебуває в оренді у позивача згідно договору оренди земельної ділянки від 10.06.2005р. № 82-6-00303 (а.с. 54-56).

На підставі названого рішення 30.03.2007р. був укладений та нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення, відповідно до умов якого відповідач 1 продав, а позивач купив земельну ділянку площею 0,1641 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017), розташовану за адресою: м. Київ, вул. Ольгинська, 4-а (а.с. 57-59).

Викладені обставини не заперечуються сторонами, спір між сторонами з цього приводу відсутній.

В контексті викладеного, враховуючи ту обставину, що відповідач 1 протягом встановленого законодавством строку не прийняв рішення про продаж земельної ділянки площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023), розташованої за адресою: м. Київ, вул. Ольгинська, 4-а, але й не повідомив позивача про відмову укласти договір купівлі-продажу цієї земельної ділянки, місцевий господарський суд дійшов висновку про те, що у відповідача 1 відсутні законні підстави для відмови у продажу спірної земельної ділянки позивачу.

Колегія суддів Київського апеляційного господарського суду на підставі встановлених обставин справи вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельним ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, та земель, на яких розташовані державні, в тому числі казенні, підприємства, господарські товариства, у статутних фондах яких державі належать частки (акції, паї), об'єкти незавершеного будівництва та законсервовані об'єкти, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.

Відповідно до статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради у галузі земельних відносин на її території належить, зокрема, розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; організація землеустрою.

Згідно частини 2 статті 120 Земельного кодексу України у випадку, якщо договором про відчуження житлового будинку, будівлі або споруди розмір земельної ділянки не визначено, до набувача переходить право власності на ту частину земельної ділянки, яка зайнята житловим будинком, будівлею або спорудою, та на частину земельної ділянки, яка необхідна для їх обслуговування.

Відповідно до частини 2 статті 127 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної та комунальної власності громадянам та юридичним особам здійснюється на конкурсних засадах (аукціон, конкурс), крім викупу земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, що є власністю покупців цих ділянок.

Відповідно до статті 128 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, зацікавлені у придбанні земельних ділянок у власність, подають заяву (клопотання)                  до відповідного органу виконавчої влади або сільської, селищної, міської ради                        (частина 2); міська рада у місячний термін розглядає заяву і приймає рішення про продаж земельної ділянки або про відмову в продажу із зазначенням причини відмови (частина 3).

Згідно пункту 2.2 Тимчасового порядку продажу земельних ділянок у місті Києві, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.03.02 № 304/1738                   Головне управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації:

- опрацьовує представлені матеріали і при можливості подальшого їх оформлення організовує проведення експертної грошової оцінки та складання технічної документації з продажу земельної ділянки, або готує відповідь про відмову;

- погоджує документацію та готує проект рішення Київради про продаж земельної ділянки і подає його разом з технічною документацією та звітом про експертну грошову оцінку для розгляду та погодження постійною комісією Київради з питань містобудування та землекористування.

Як встановлено місцевим господарським судом, і це підтверджується наявними матеріалами справи, відповідач внаслідок бездіяльності відповідачів не отримав аргументованої відповіді з приводу укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023), розташованої за адресою: м. Київ, вул. Ольгинська, 4-а.

Вичерпний перелік обставин, які є підставою для відмови в продажу земельної ділянки, визначено частиною 5 статті 127 Земельного кодексу України.

Такими обставинами є: а) неподання документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу такої земельної ділянки; б) виявлення недостовірних відомостей у поданих документах; в) якщо щодо суб'єкта підприємницької діяльності порушена справа про банкрутство або припинення його діяльності.  

Докази наявності означених обставин в матеріалах справи відсутні, спору з цього приводу між сторонами немає.

Докази наявності у відповідачів будь-яких зауважень щодо поданих позивачем документів, необхідних для прийняття рішення щодо продажу спірної земельної ділянки, в матеріалах справи відсутні, спору з цього приводу між сторонами немає.

Під час розгляду справи місцевий господарський суд встановив,                                           що вартість спірної земельної ділянки загальною площею 694 кв. м. (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) складає 1 604 861,00 гривень без урахування ПДВ (з розрахунку вартості одного квадратного метра в сумі 2 312,48 гривень без урахування ПДВ.

При цьому місцевий господарський суд виходив з наступних обставин:

-  земельна ділянка площею 0,1641 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017)         так само як  земельна ділянка площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) знаходяться за однією адресою (вул. Ольгинська, 4-а у Печерському районі м. Києва) та відрізняються лише площею та кадастровим номером;

- згідно нормативної грошової оцінки про ринкову вартість 1 кв. м. земельної ділянки площею 0,1641 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017) складає                                2 312,48 гривень без урахування ПДВ.

- вартість 1 кв. м земельної ділянки площею 0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) рівнозначна вартості земельної ділянки площею 0,1641 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0017).

Статтею 5 Земельного кодексу України встановлено, що земельне законодавство базується, зокрема на принципі забезпечення гарантій прав на землю.

Згідно положень Господарського кодексу України органи місцевого самоврядування здійснюють свої повноваження щодо суб'єктів господарювання виключно в межах, визначених Конституцією України, законами про місцеве самоврядування та іншими законами, що передбачають особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі, іншими законами (частина 1 статті 23); органи, посадові та службові особи місцевого самоврядування несуть відповідальність за свою діяльність перед суб'єктами господарювання, підстави, види і порядок якої визначаються Конституцією України та законом. Спори про поновлення порушених прав суб'єктів господарювання та відшкодування завданої їм шкоди внаслідок рішень, дій чи бездіяльності органів, посадових або службових осіб місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень вирішуються в судовому порядку (частина 7 статті 23).

Стаття 20 Господарського кодексу України встановлює, що кожний суб'єкт господарювання має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема визнання наявності або відсутності прав та іншими способами, передбаченими законом.

Відповідно до статті 10 Господарсько процесуального кодексу України спори, що виникають при укладенні господарських договорів, можуть бути подані на вирішення господарського суду.

Частиною 1 статті 181 Господарського кодексу України визначено, що господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами та скріпленого печатками. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів.

Відповідно до частини 1 статті 187 Господарського кодексу України спори,                   що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням,                       або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Згідно частини 2 статті 187 Господарського кодексу України день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.

Враховуючи викладені норми чинного законодавства й фактичні обставини справи, колегія суддів вважає, що місцевий господарський суд обґрунтовано визнав неправомірною бездіяльність відповідачів у справі та у цьому зв'язку задовольнив позовні вимоги про визнання укладеним договору купівлі-продажу земельної ділянки                             по вул. Ольгинській, 4-а у Печерському районі м. Києва загальною площею                0,0694 га (кадастровий номер 8000000000:76:035:0023) у запропонованій позивачем редакції; про визнання переданою даної земельної ділянки на умовах, викладених у цьому договорі. про зобов'язання відповідача 2 в установленому порядку зареєструвати зазначений договір з усіма додатками, що є його невід'ємними частинами.

Крім того, колегія суддів зазначає, що місцевий господарський суд правильно задовольнив решту позовних вимог про зобов'язання Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) зареєструвати в установленому порядку названий договір.

Відповідно     до     статті     33     Закону     України     «Про     місцеве самоврядування  в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать реєстрація суб'єктів права власності на землю; видача документів, що посвідчують право власності на землю.

Відповідно до Положення про Головне управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) затверджене рішенням Київської міської ради від 19,12.2002 № 182/342, дане управління організовує видачу державних актів на право власності на землю і право користування землею, оформлення та видачу договорів оренди земельних ділянок та здійснює їх реєстрацію.

Згідно рішення Київської міської ради від 29.05.2003 № 433/593 «Про забезпечення ефективного землекористування в місті Києві» Головному управлінню земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) доручено здійснювати підготовку документів, що посвідчують право власності та право користування, відповідно до пункту «з» статті 9 та пункту «є» статті 184 Земельного кодексу України.

Вищезазначене спростовує доводи скаржників, викладені в апеляційних скаргах, на підставі чого судова колегія доходить висновку про те, що рішення господарського суду міста Києва від 05.07.2007р. у справі № 32/360 постановлено при повному з'ясуванні обставин справи, порушення норм матеріального чи процесуального права, які могли призвести до зміни чи скасування рішення по справі відсутні, а мотиви з яких подано апеляційні скарги, не можуть бути підставою для його зміни чи скасування.

Керуючись ст.ст. 101-105 ГПК України, Київський апеляційний господарський суд,-

ПОСТАНОВИВ:

 

Рішення Господарського суду м Києва від 05.07.2007р. у справі                                    № 32/360 залишити без змін, а апеляційні скарги Київської міської ради, Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) –  без задоволення.

Справу № 32/360 повернути до господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку до Вищого господарського суду України через суд апеляційної інстанції протягом місяця з дня набрання постановою законної сили.

Постанову підписано 26.10.2007р.

 Головуючий суддя                                                                      

 Судді                                                                                          

 29.10.07 (відправлено)

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.10.2007
Оприлюднено09.04.2008
Номер документу1505848
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/360

Ухвала від 13.02.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 14.11.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 12.12.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 24.10.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 28.11.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 26.09.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 12.09.2012

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Рішення від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Ухвала від 04.04.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

Ухвала від 23.12.2013

Господарське

Господарський суд міста Києва

Любченко М.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні