14/251
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"25" березня 2008 р. Справа № 14/251
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Колодій С.Б., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу №14/251
за адміністративним позовом: Закритого акціонерного товариства "Каскадтранс", м. Олександрія Кіровоградської області
до відповідача: Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції, м. Олександрія Кіровоградської області
про визнання нечинними податкових повідомлень - рішень
Секретар судового засідання – А.В. Адаменко
Представники сторін:
від позивача - Таніч Ю.О., довіреність б/н від 04.02.2008 року;
від відповідача - Дьорко А.М., довіреність б/н від 10.01.2008 року;
від відповідача Бурлакова О.О., довіреність б/н 21.03.2008 року.
Час прийняття постанови - 15 год. 10 хв.
Закритим акціонерним товариством "Каскадтранс" подано позовну заяву про визнання нечинними податкових повідомлень-рішень Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції від 09.02.2007 року № 0002071720/0 на суму 25684,69 грн. податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин та від 09.02.2007 року № 0002081720/0 на суму 772,67 грн. податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин.
Позивач вважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Після припинення господарським судом Кіровоградської області справи про банкрутство закритого акціонерного товариства «Каскадтранс» у позивача відсутня заборгованість по сплаті податків та обов'язкових платежів. Розрахунок суми податку з власників транспортних засобів за 2007 рік до податкового органу не було подано, а відповідно граничні строки сплати податку з власників транспортних засобів не наступили. В спірних податкових повідомленнях-рішеннях відсутнє посилання на документи, що підтверджують узгодженість податкових зобов'язань. Надані до суду акти перевірки не відповідають вимогам, які повинні дотримуватись при складанні актів перевірок.
У запереченнях на позовну заяву відповідач вважає позов таким, що не підлягає задоволенню. Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція мала право проводити невиїзну перевірку позивача на підставі поданих податкових декларацій, та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі. Перебіг строку давності розпочинається з настання певної події, як то закінчення строку подання податкової декларації, або фактичне подання декларації. Штрафні санкції застосовані до позивача в межах строку визначення податкового зобов'язання, який обраховується с моменту сплати податкового боргу. У випадку коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання (податок з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин) протягом граничних строків нарахування штрафних (фінансових) санкцій здійснюється відповідно до п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами". Спірні податкові повідомлення-рішення прийняті в період коли мораторій закінчився.
Розглянувши матеріали даної справи, заслухавши пояснення представників сторін, здійснивши оцінку наявних в матеріалах справи доказів, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Старшим державним податковим інспектором відділу оподаткування фізичних осіб Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції Бурлаковою О.О. 09.02.2007 року проведені позапланові невиїзні перевірки закритого акціонерного товариства «Каскадтранс» з питання своєчасності сплати до бюджету податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів. За результатами перевірок складено акти № 207/1720 від 09.2007 року та № 208/1720 від 09.02.2007 року.
При перевірках встановлено, що за закритим акціонерним товариством «Каскадтранс» станом на 09.02.2007 року рахується довідково нарахована штрафна санкція по податку з власників транспортних засобів в сумі 26457,36 грн., що виникла в зв'язку з порушенням п.п. 5.3.1 п. 5.3 ст. 5 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників перед бюджетами та державними цільовими фондами».
Відповідно до п.п. 17.1 п. 17 ст. 17 Закону України «Про порядок погашення зобов'язань платників перед бюджетами та державними цільовими фондами» за затримку на 795 календарний день та 1 календарний день граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання по податку з власників транспортних засобів в розмірі 51369,38 грн. та 3863,35 грн. закритому акціонерному товариству "Каскадтранс" підлягає нарахуванню штрафна санкція у розмірі 50 відсотків та 20 відсотків від суми погашеного боргу, тобто відповідно 25684,69 грн. та 772,67 грн.
Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція податковим повідомленням-рішенням № 0002071720/0 від 09.02.2007 року за затримку на 795 календарних днів граничного строку сплати узгодженого зобов'язання з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин в розмірі 51369,38 грн. закрите акціонерне товариство «Каскадтранс» зобов'язано сплатити штраф у сумі 25684,69 грн.
Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція податковим повідомленням-рішенням № 0002081720/0 від 09.02.2007 року за затримку на 1 календарний день граничного строку сплати узгодженого зобов'язання з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин в розмірі 3863,35 грн. закрите акціонерне товариство «Каскадтранс» зобов'язано сплатити штраф у сумі 772,67 грн.
Господарський суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція в порушення ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України не доказала правомірність висновків за результатами перевірок закритого акціонерного товариства «Каскадтранс», що стали підставою для прийняття спірних податкових повідомлень-рішень.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч. 2 ст. 19 Конституції України).
П.п. 15.1.1. п. 15.1. ст. 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" передбачено, що податковий орган має право самостійно визначити суму податкових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Законом, не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації. Якщо протягом зазначеного строку податковий орган не визначає суму податкових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого зобов'язання.
Відповідно до п. 1.11 ст. 1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкова декларація, розрахунок (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків до контролюючого органу у строки, встановлені законодавством, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податку, збору (обов'язкового платежу).
Таким чином в тексті вказаного закону в термін податкова декларація включається і розрахунки податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів.
Підставою для нарахування штрафних санкцій позивачу, за висновком Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції, є затримка закритим акціонерним товариством «Каскадтранс» граничного строку сплати узгодженого зобов'язання з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин.
Юридичні особи на основі бухгалтерського звіту (балансу) у строки, визначені законом для річного звітного періоду, подають відповідному органу державної податкової служби за місцем реєстрації транспортних засобів розрахунок суми податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на поточний рік за формою, затвердженою центральним податковим органом України (ст. 6 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів»).
Закрите акціонерне товариство «Каскадтранс» подало до Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції розрахунки податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на 2000 рік (зареєстрований в органі державної податкової служби за № 823 від 15.03.2000 року) та на 2002 рік (зареєстрований в органі державної податкової служби за № 1527 від 01.03..2002 року).
Олександрійською об'єднаною державною податковою інспекцією з закритим акціонерним товариством «Каскадтранс» укладено договір про розстрочення податкового боргу № 25 від 27.06.2001 року, згідно якого підлягало розстрочення 32145,90 грн. несплаченого податкового боргу по транспортному податку, який виник за період з 01.01.2000 року по 01.01.2001 року.
Рішенням № 8 про дострокове розірвання договору про розстрочення податкового боргу від 08.07.2003 року було розірвано договір про розстрочення податкового боргу № 25 від 27.06.2001 року.
Позивачу були нараховані за користування податковим кредитом проценти.
Таким чином, Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція податковими повідомленнями-рішеннями № 0002071720/0 від 09.02.2007 року та № 0002081720/0 від 09.02.2007 року зобов'язала сплатити закрите акціонерне товариство «Каскадтранс» штраф за затримку граничного строку сплати податкового зобов'язання з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин, яке було самостійно узгоджено позивачем відповідно до розрахунків податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на 2000 рік (зареєстрований в органі державної податкової служби за № 823 від 15.03.2000 року) та на 2002 рік (зареєстрований в органі державної податкової служби за № 1527 від 01.03..2002 року).
Крім того, податковий орган зобов'язав позивача сплатити штраф за затримку граничного строку сплати податкового зобов'язання з податку з власників наземних транспортних засобів та інших самохідних машин в зв'язку з достроковим розірванням договору про розстрочення податкового боргу № 25 від 27.06.2001 року.
Відповідно до п.п. 17.3 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" сплата (стягнення) штрафних санкцій, передбачених статтею 17 (а при донарахуванні підприємству штрафних санкцій за несвоєчасну сплату податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів застосовувалась п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17) донараховані суми прирівнюються до податку (податкового зобов'язання).
Господарський суд прийшов до висновку, що граничний строк самостійного визначення відповідачем податкових зобов'язання, у даному випадку податкових зобов'язань з штрафних санкцій за порушення граничних строків сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2000 рік, 2002 рік закінчився відповідно в 2003 році та в 2005 році.
Враховуючи те, що штрафна санкція є податком (податковим зобов'язанням) і в закритого акціонерного товариства «Каскадтранс» виникають податкові зобов'язання то, відповідно до п.15.1.1 ст. 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція має право самостійно визначити суму податкових зобов'язань платника податків в випадках визначених даним Законом, але не пізніше закінчення 1095 днів, наступних за останнім днем граничного терміну подання податкової декларації. Якщо на протязі зазначеного терміну податковий орган не визначає суму податкових зобов'язань (в даному випадку не донараховує штрафні санкції за несвоєчасну сплату земельного податку) то платник податку вважається звільненим від такого податкового зобов'язання.
Штрафні санкції за порушення граничних строків сплати позивачем податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів за 2000 рік, 2002 рік визначені спірними податковими повідомленнями - рішеннями з порушенням строку давності, передбаченого п.п. 15.1.1. п. 15.1. ст. 15 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".
За таких обставин спірні податкові повідомлення – рішення підлягають визнанню нечинними.
Господарський суд вважає, що 1095 днів за останнім днем після граничного строку подання декларації або розрахунку є цілком достатнім строком для нарахування штрафних санкцій.
Крім того, господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п.п. 14.1.1, 14.1.3 п. 14.1 ст. 14 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” розстрочення податкових зобов'язань є надання платнику податків бюджетного кредиту на основну суму його податкових зобов'язань без урахування сум пені під проценти, розмір яких дорівнює розміру пені, визначеної згідно з пунктом 16.4 статті 16 цього Закону. Платник податків, який звертається до податкового органу з заявою про розстрочення, відстрочення податкових зобов'язань, вважається таким, що узгодив суму такого податкового зобов'язання.
Згідно п. 14.6 ст. 14 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” порядок реалізації цієї статті встановлюється центральним податковим органом.
З метою забезпечення практичного впровадження статті 14 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” наказом ДПА України № 378 від 18.09.2001 року затверджено Порядок розстрочення та відстрочення податкових зобов'язань платників податків, зареєстрований в Мін'юсті України 29.10.2001 р. №912\6103 (далі – Порядок).
Згідно пункту 1.7 Порядку податковий період при сплаті розстрочених (відстрочених) сум дорівнює календарному місяцю.
Згідно розділу 1 договору № 25 від 27.06.2001 року розстрочені сума податкового зобов'язання з податку на транспорт сплачується рівними частками в розмірі 32145,90 грн. у терміни IV квартал 2001 року - IV квартал 2004 року.
Відповідно до ч. 3 п.п. б) п. 4.3 Порядку договір про розстрочення може бути достроково розірвано у разі, якщо платник податків своєчасно не сплачує чергової частки розстроченої (відстроченої) суми та нараховані на неї проценти.
Згідно п. 4.7 Порядку від дня, наступного за днем розірвання договору, на розстрочені (відстрочені) суми, що залишились не сплаченими, нараховується пеня та штрафні санкції у розмірах, передбачених чинним законодавством.
П.п. 17.1.7 п. 17 ст. 17 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” передбачено, що у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у відповідних розмірах.
Отже, підставою для нарахування зазначених штрафів є сукупність двох обов'язкових умов – податкове зобов'язання повинно бути узгоджено та строк його сплати повинен бути визначений Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”.
Термін сплати розстрочених податкових зобов'язань регулюється не Законом України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, а договором про розстрочення і визначається у кожному конкретному договорі.
Від дня розірвання договору про розстрочення Порядок передбачає нарахування пені та штрафних санкцій у розмірах, передбачених чинним законодавством. Аналіз чинного законодавства стосовно нарахування пені та штрафних санкцій в разі розірвання договору про розстрочення податкового боргу не містить норм щодо порядку та розміру нарахування пені та штрафних санкцій в таких випадках.
Застосування податковим органом п.п. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України „Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” при нарахуванні штрафних санкцій на розстрочені суми, що залишилися не сплаченими після розірвання договору є неправомірним, оскільки строк сплати податкового боргу визначався не цим Законом, а договором про розстрочення.
Господарський суд вважає помилковими твердження позивача про відсутність заборгованості по сплаті податків та обов'язкових платежів. Відсутність у спірних податкових повідомленнях-рішеннях посилання на документи, що підтверджують узгодженість податкових зобов'язань не може бути підставою для задоволення позовних вимог тільки на цій підставі. Олександрійська об'єднана державна податкова інспекція мала право проводити невиїзні перевірку позивача на підставі поданих податкових декларацій, та інших документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податків та зборів (обов'язкових платежів) незалежно від способу їх подачі. Спірні податкові повідомлення-рішення прийняті в період коли мораторій введений господарським судом Кіровоградської області по справі № 9/132 про банкрутство позивача закінчився.
Враховуючи задоволення позову з Державного бюджету України на користь позивача необхідно стягнути 3,40 грн. судового збору.
Керуючись ч.ч. 1 - 3 ст. 160, ч.ч. 1 - 2 ст. 162, ст. 163, ч.ч. 1- 4 ст. 254, ст. 258, п. 6 роз. 7 "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, господарський суд
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги задовольнити повністю.
Визнати нечинними податкові повідомлення-рішення Олександрійської об'єднаної державної податкової інспекції від 09.02.2007 року № 0002071720/0 та № 0002081720/0.
Стягнути з Державного бюджету України на користь закритого акціонерного товариства "Каскадтранс" (27800, Кіровоградська область, м. Олександрія, вул. Паризької Комуни, 64, ідентифікаційний код 23683823, відомості про рахунки відсутні) судові витрати по справі в розмірі 3,40 грн. державного мита.
За заявою стягувача після набрання постановою законної сили господарський суд видає виконавчий лист.
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження, якщо таку заяву не було подано.
Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження , але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений Кодексом адміністративного судочинства України, постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення цього строку.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Якщо строк апеляційного оскарження буде поновлено, то вважається, що постанова чи ухвала суду не набрала законної сили.
Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через господарський суд Кіровоградської області.
Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складання постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України – з дня складання в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, і копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Суддя
Дата виготовлення постанови в повному обсязі - 27.03.2008 року. С. Б. Колодій
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 25.03.2008 |
Оприлюднено | 09.04.2008 |
Номер документу | 1505883 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні