12/146пд
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.04.11 р. Справа № 12/146пд
Господарський суд Донецької області, у складі судді Ушенко Л.В., при секретарі судового засідання Новикової В.Р, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали за позовною заявою Донецької міської ради, м. Донецьк
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю „Кронас”, м. Донецьк
третя особа: Управління земельних ресурсів Донецької міської ради, м. Донецьк
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) площею 0,0585 га по вул. Поліграфічній, 3 від 12.07.2006р., укладеного між Виконавчим комітетом Донецької міської ради та Товариством з обмеженої відповідальністю „Кронас”, який зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.09.2006р. № 040614600139 в частині викладення пунктів 4, 8, 10 в наступній редакції:
- Пункт 4.: „4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) з 01.01.2010 року становить 658234 гривень 39 копійок.”
- Пункт 8.: „Оренда плата вноситься орендарем з 01.-1.2010 року у грошові формі та в розмірі 3,0 відсотка від нормативної грошової оцінки і становить 19747 гривень 03 копійки на рік.”
- Пункт 10.: „10. Орендна плата вноситься на бюджетний рахунок місцевого бюджету київського району номер рахунку 33217812700006 в ГУ ДКУ у Донецькій області, код ЄДРПОУ 34687001 МФО 834016, код бюджетної класифікації 13050200 рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця”.
В присутності представників сторін:
від позивача: Бренець Д.О. – довіреність
від відповідача: не з'явився
третя особа: Бренець Д.О. – довіреність
ВСТАНОВИВ:
Донецька міська рада, м. Донецьк звернулась із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю „Кронас”, м. Донецьк, третя особа Управління земельних ресурсів Донецької міської ради, м. Донецьк про внесення змін до договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) площею 0,0585 га по вул. Поліграфічній, 3 від 12.07.2006р., укладеного між Виконавчим комітетом Донецької міської ради та Товариством з обмеженої відповідальністю „Кронас”, який зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.09.2006р. № 040614600139 в частині викладення пунктів 4, 8, 10 в наступній редакції: Пункт 4.: „4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) з 01.01.2010 року становить 658234 гривень 39 копійок.”; Пункт 8.: „Оренда плата вноситься орендарем з 01.-1.2010 року у грошові формі та в розмірі 3,0 відсотка від нормативної грошової оцінки і становить 19747 гривень 03 копійки на рік.”; Пункт 10.: „10. Орендна плата вноситься на бюджетний рахунок місцевого бюджету київського району номер рахунку 33217812700006 в ГУ ДКУ у Донецькій області, код ЄДРПОУ 34687001 МФО 834016, код бюджетної класифікації 13050200 рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця”.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що на підставі рішення Донецької міської ради від 26.04.2006 р. № 212/6 „Про надання Товариству з обмеженою відповідальністю „Кронас” земельної ділянки в оренду для експлуатації існуючого складу пиломатеріалів та самовільно збудованої будівлі сторожки та прибудови по вул. Поліграфічній,3 у Київському районі”, між виконавчим комітетом Донецької міської ради та ТОВ „Кронас” 12.07.2006р. за реєстровим №2190 було укладено договір оренди земельної ділянки. Донецька міська рада рішенням від 23.07.2009 р. № 35/37 „Про нормативну грошову оцінку земель м. Донецька” затвердила нову нормативну грошову оцінку земель, які розташовані на території м. Донецька, яка вводиться в дію з 01.01.2010 р. Листами №01/3-863, №01/3-864, №01/3-865 від 11.03.2010р. на адресу ТОВ „Кронас” було направлено проект договору про внесення змін в договір оренди земельної ділянки з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку, який отримано представником відповідача 29.03.2010р. на підставі виданого доручення. Проте, як зазначає позивач, в порушення чинного законодавства до теперішнього часу від ТОВ „Кронас” відповідь на пропозицію про внесення змін в договори оренди земельних ділянок не надходили і договори про внесення змін не укладено.
Відповідач не надав відзиву на позовну заяву, в судові засідання не з'являвся.
Третя особа письмових пояснень по справі не надала.
Ухвалою від 30.08.2010 р. Господарського суду Донецької області по даній справі було зупинено провадження до розгляду адміністративної справи №2-а-2781/10, предметом спору в якій було визнання недійсним рішення Донецької міської ради від 23.07.2009р. № 35/37 „Про нормативну грошову оцінку земель м. Донецька”
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 27.09.2010р. по справі 12/146пд апеляційна скарга Донецької міської ради, м. Донецьк на ухвалу господарського суду Донецької області від 30.08.2010р. по справі №12/146пд залишена без задоволення, а вказана ухвала залишена без змін.
Постановою Вищого господарського суду України від 24.11.2010р. по справі 12/146пд касаційна скарга Донецької міської ради, м. Донецьк на Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 27.09.2010р. по справі №12/146пд залишена без задоволення, а вказана постанова залишена без змін.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 28.02.2011р. по справі 12/146пд було поновлене провадження у справі.
Постановою Верховної Ради України від 03.03.2011р. Склярук О.І. було обрано на посаду судді Донецького апеляційного господарського суду. Розпорядженням від 10.03.2011р. Господарського суду Донецької області справа 12/146пд була передана на повторний автоматичний розподіл справи, за результатами якого справа 12/146пд була передана до провадження судді Ушенко Л.В.
Технічна фіксація судового процесу не здійснювалась за клопотанням представників сторін.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд встановив наступне:
Рішенням Виконавчого комітету Донецької міської ради від 26.04.2006 р. № 212/6 було затверджено ТОВ „Кронас” проект відводу земельної ділянки площею 0,0585 га для експлуатації існуючого складу пиломатеріалів та самовільно побудованої будівлі сторожки та добудови, яка знаходиться на території Київського району м. Донецька по вул. Поліграфічній, 3, а також надано вказану земельну ділянку в оренду строком на 5 років, встановлено річну орендну плату – у розмірі 1,5 відсотку від грошової оцінки землі.
Відповідно до Акту Управління земельних ресурсів м. Донецька від 18.05.2006р., відбувся виніс в натуру меж земельної ділянки по вул. Поліграфічній, 3 м. Донецька.
12.07.2006р. між Виконавчим комітетом Донецької міської ради (Орендодавець) та ТОВ „Кронас” (Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого Орендодавець надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) для експлуатації існуючого складу пиломатеріалів та самовільно побудованої будівлі сторожки та добудови, яка знаходиться на території Київського арйону м. Донецька по вул. Поліграфічній, 3.
Відповідно до п.8 договору орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі та розмірі 1,5 відсотків від нормативної грошової оцінки і становить 4983 грн. 18 коп. на рік.
Згідно з положеннями п. 11 зазначеного договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, орендної плати, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Договір укладено до 26.04.2011р. (п. 7 договору).
Вищезазначена земельна ділянка була передана Виконавчим комітетом Донецької міцської ради ТОВ „Кронас” на підставі акту про передачу та прийом в оренду земельної ділянки від 12.07.2006р.
Відповідно до довідки № Ю-9473/2006 від 05.04.2006 р., нормативно-грошова оцінка земельної ділянки по вул. Поліграфічній, 3 м. Донецька склала 332211,84 коп.
23.07.2009 р. було прийняте Рішення Донецької міської ради №35/37, згідно з яким з урахуванням висновку державної експертизи землевпорядної документації Держкомзему України від 12.03.2009 р. № 124-09, затверджено нормативну грошову оцінку земель м. Донецька, яка введена в дію з 01.01.2010р. та введено в дію середню базову вартість 1 кв.м. земель в Донецьку у розмірі 248,80 грн.
Листом від 11.03.2010р. Київської районної у м. Донецьку раді було надіслано ТОВ „Кронас” проект договору про внесення змін і доповнень до договору від 12.07.2006р
Пункт 4: „4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) з 01.01.2010 року становить 658 234 гривні 39 копійок";
Пункт 8: ,,8. Орендна плата вноситься орендарем з 01.01.2010 року у грошовій формі та в розмірі 3,0 відсотків від нормативної грошової оцінки і становить 19747 гривень 03 копійки) на рік";
Пункт 10: „10. Орендна плата вноситься на бюджетний рахунок місцевого бюджету Київського району р/р 33217812700006 в ГУ ДКУ у Донецькій області, код ЄДРПОУ 34687001, МФО 834016, код бюджетної класифікації 13050200 рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця ".
Відповідач, отримав вказаний лист 29.03.2010р., що підтверджується поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення № 2077233.
Доказів надання відповіді на пропозицію про внесення змін до договору оренди землі відповідачем не надано.
Господарський суд вважає, що вимоги позивача не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Статтею 1 Закону України “Про оренду землі” передбачено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.2 Закону України “Про плату за землю” використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. Розміри податку за земельні ділянки, грошову оцінку яких не встановлено, визначаються до її встановлення в порядку, визначеному цим Законом.
Згідно з ст.21 Закону України “Про оренду землі” орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, не може бути меншою для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”, і для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України “Про плату за землю”, а також не може перевищувати 12 відсотків їх нормативної грошової оцінки.
Зі змісту статті 19 Закону України “Про плату за землю” та ст.21 Закону України “Про оренду землі” вбачається, що розмір орендної плати встановлюється за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Таким чином, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах, передбачених договором.
Господарським кодексом України, зокрема, статтею 188 передбачена процедура зміни та розірвання договору, проте, матеріальні підстави для зміни або розірвання договору передбачені положеннями укладеного сторонами Договору, нормами статей 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.30 Закону України “Про оренду землі”.
Так, відповідно до ч.1 ст.30 Закону України “Про оренду землі” зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Частинами 1 статей 651, 652 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Щодо зміни договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін, то наведені норми передбачають таку можливість або у випадку істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках встановлених договором або законом, або у зв'язку з істотною зміною обставин у виняткових випадках.
Згідно з положеннями п. 11 договору від 12.07.2006 р. розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, орендної плати, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Отже, обставини, на які посилається позивач, як на підставу зміни розміру орендної плати, в даному випадку, відсутні, а прийняте рішення Донецької міської ради від 23.07.2009р. №35/37 про нову нормативну грошову оцінку земель м. Донецька не може бути підставою для зміни розміру орендної плати за рішенням суду відповідно до змісту договору оренди, оскільки не є індексацією в законодавчому порядку грошової оцінки земель чи ставкою податку тощо.
Відповідно до ст.24 Закону України “Про плату за землю” грошова оцінка застосовується для економічного регулювання земельних відносин при укладенні цивільно-правових угод. Отже, грошова оцінка землі передує укладенню цивільно-правових угод в тому числі договорів оренди землі, а тому встановлення нової грошової оцінки земель породжує правові наслідки стосовно договорів оренди землі, укладених після її встановлення, та не є обов'язковою підставою для внесення до договору оренди земельної ділянки змін в частині розміру орендної плати, якщо інше не встановлено договором.
Таким чином, встановлення Донецькою міською радою нової грошової оцінки земель міста Донецька породжує правові наслідки стосовно договорів оренди землі, укладених після 01.01.2010 року (коли почала діяти затверджена нормативна грошова оцінка), та не є обов'язковою підставою для внесення до договору оренди земельної ділянки від 12.07.2006р. змін в частині розміру орендної плати. Для сторін за даним договором залишається незмінною та чинною нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки, яка зазначена в п. 4 договору.
Окрім того, згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін.
Отже, нормативна чи експертна грошова оцінка землі не входить до переліку істотних умов договору оренди землі, які можуть змінюватися сторонами та потягнути зміну інших істотних умов, зокрема, орендної плати.
Відповідно до ст.58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, за винятком коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Крім того, як вбачається з розрахунку орендної плати, пов'язаної із зміною базової (нормативної) грошової оцінки землі, розмір орендної плати щодо якої позивач просить внести зміни до договору, визначений з урахуванням зміненого коефіцієнту (відсотку) від нормативної грошової оцінки землі, однак позивач взагалі в позовній заяві не обґрунтував необхідність і підстави для його змін. Фактично зміна відсотків спричинює збільшення розміру орендної плати.
За таких обставин та враховуючи вищевикладене, господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову про внесення змін до Договору, оскільки наведені позивачем обставини, зокрема, прийняття органом місцевого самоврядування рішення щодо встановлення з 01.01.2010 р. нової нормативно-грошової оцінки земель у м. Донецьку, не є підставами для зміни розміру орендної плати, оскільки вони не передбачені, а ні умовами укладеного договору, а ні чинним законодавством і в силу вимог ст.58 Конституції України рішення Донецької міської ради від 23.07.2009 р. №35/37 про нову нормативну грошову оцінку земель м. Донецька не має зворотної дії і до спірних орендних правовідносин не застосовується, оскільки стосується договорів оренди землі, укладених після набрання ним чинності.
Враховуючи викладене, господарський суд вважає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Судові витрати по справі покладаються на позивача відповідно до ст. 49 ГПК України.
Керуючись Законом України „Про плату за землю”, Законом України „Про оренду землі”, Господарським кодексом України, ст.ст. 1, 2, 22, 32, 33, 43, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, господарський суд –
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Донецької міської ради, м. Донецьк до Товариства з обмеженою відповідальністю „Кронас”, м. Донецьк, третя особа Управління земельних ресурсів Донецької міської ради про внесення змін до договору оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) площею 0,0585 га по вул. Поліграфічній, 3 від 12.07.2006р., укладеного між Виконавчим комітетом Донецької міської ради та Товариством з обмеженої відповідальністю „Кронас”, який зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, про що вчинено запис 29.09.2006р. № 040614600139 в частині викладення пунктів 4, 8, 10 в наступній редакції: Пункт 4.: „4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (кадастровий номер 1410136900:00:015:0018) з 01.01.2010 року становить 658234 гривень 39 копійок.”; Пункт 8.: „Оренда плата вноситься орендарем з 01.-1.2010 року у грошові формі та в розмірі 3,0 відсотка від нормативної грошової оцінки і становить 19747 гривень 03 копійки на рік.”; Пункт 10.: „10. Орендна плата вноситься на бюджетний рахунок місцевого бюджету київського району номер рахунку 33217812700006 в ГУ ДКУ у Донецькій області, код ЄДРПОУ 34687001 МФО 834016, код бюджетної класифікації 13050200 рівними частинами щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця” - відмовити.
Судові витрати по справі покласти на позивача.
Вступну та резолютивну частини рішення долучити до матеріалів справи.
Рішення господарського суду може бути оскаржене до Донецького апеляційного господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Суддя Ушенко Л.В.
Повний текст рішення складений та підписаний 12 квітня 2011р.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2011 |
Оприлюднено | 28.04.2011 |
Номер документу | 15095757 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Ушенко Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні