Постанова
від 27.09.2006 по справі 15/310-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

15/310-06

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця,  Хмельницьке шосе, 7  тел. 66-03-00, 66-11-31     http://vn.arbitr.gov.ua


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ  

27 вересня 2006 р.                                                                                Справа № 15/310-06

Суддя господарського суду Курко О.П.

при секретарі судового засідання Білоконна О.В. , розглянувши матеріали справи

за позовом: Сільськогосподарського виробничого колективу "Мічурінець" (вул. Леніна, 5, с. Кіровка, Калинівського р-ну, Вінницької обл.)   

до: Державної податкової інспекції у Калинівському районі Вінницької області (вул. Дзержинського, 28, м. Калинівка, Вінницької обл.)  

про визнання податкових  повідомлень-рішеннь нечинними

          

Представники :

позивача     :   Катрич П.С. - за довіреністю

відповідача :   Янушевич Н.Ю. - за довіреністю

ВСТАНОВИВ :

Подано позов про визнання нечинними податкові повідомлення рішення ДПІ у Калинівському районі Вінницької обл.  № 0000342300/0, № 0000332300/0, № 0000322300/0, № 0000312300/0, № 0000372300/0, № 0000382300/0, № 0000442300/0 від 25.02.2005р.

Позов мотивовано тим, що відповідач застосував до СВК "Мічурінець" штрафні санкції за порушення строків сплати фіксованого сільськогосподарського податку передбачені Законом України "Про фіксований сільськогосподарський податок", а не Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетом та державними цільовими фондами", чим порушив вимоги п. 17.1 ст. 17 цього Закону.

Крім того, позивач вважає, що відповідач відповідно до розрахунку штрафних санкцій до податкового повідомлення-рішення № 0000322300/0 від 25.02.05 нарахував штрафні санкції    в сумі 9 268,80 грн. на підставі невизначеного документа, тобто дана сума штрафних санкцій нарахована зовсім безпідставно, так як не вказаний документ згідно якого позивач повинен сплатити податкове зобов'язання. Відповідно до податкового повідомлення-рішення № 0000342300/0 від 25.02.05р. відповідач нарахував штрафні санкції за платежем фіксований с/г податок нарахований до 01.01.2001р., хоча відповідно до розрахунку штрафних санкцій доданого до даного рішення визначено, що штрафні санкції в сумі 478,69 грн. нараховані на підставі невизначеного документа, а також в даному розрахунку вказані штрафні санкції в розмірі 1490,64 грн., які нараховані на податковий борг, який був розстрочений відповідно до договору № 29 від 17.05.2001р, на строк до 20.08.05р. Даний договір з боку Відповідача розірвано не було, а також Законом 2181 не передбачено нарахування штрафних санкцій на суми розстроченого податкового боргу.

В податкових повідомленнях-рішеннях за забруднення навколишнього середовища не вказано коли було нараховано даний податок, а також відсутній розрахунок нарахованих штрафних санкцій і за таких обставин дані рішення не можуть бути підтверджені чи спростовані позивачем.

В письмових запереченнях на позовну заяву та в уточненнях до заперечень відповідач позов визнає частково з тих підстав, що частково податковими повідомленнями-рішеннями № 0000342300/0, № 0000332300/0, № 0000322300/0, № 0000312300/0 від 25.02.2005р. були застосовані штрафні санкції на списані та розстрочені суми податкового боргу, а також при внесені уточнюючого розрахунку № 5976 від 03.06.2004р та в результаті проведення інвентаризації за актом інвентаризації № 1 від 20.07.2001р. на загальну суму 5614,48 грн., а саме № 0000342300/0 - 1891,59грн., № 0000332300/0 - 138,71 грн., № 0000322300/0 - 1404,65 грн., № 0000312300/0 -2179,53 грн.

В решті позовних вимог відповідач позов не визнає, вважаючи що податковою інспекцією штрафні санкції до СВК "Мічурінець" за порушення граничних строків сплати узгодженого податкового зобов'язання застосовано правильно.

В судовому засіданні представником позивача подана заява про відмову від позову в частині оскарження податкових повідомлень-рішень № 0000372300/0, № 0000382300/0, № 0000442300/0 від 25.02.2005р. про нарахування штрафних санкцій по збору за забруднення навколишнього середовища, яка була прийнята судом. В решті - позовні вимоги були підтримані в повному обсязі.

Представник відповідача в судовому засіданні підтримала викладені в письмовій формі заперечення на позовну заяву з відповідними уточненнями та додатково визнала позов в частині нарахування штрафної санкції податковим повідомленням-рішенням № 0000342300/0 від 25.02.2005р. в сумі 77,86 грн. у зв'язку з їх неправомірним нарахуванням.

Суд, заслухавши пояснення сторін, оцінивши надані докази та матеріали справи встановив наступне:

Сільськогосподарський виробничий кооператив "Мічурінець" взятий на облік у ДПІ у Калинівському районі 14.03.1995р. за № 361 та є платником фіксованого сільськогосподарського податку.

Відповідно до акту перевірки № 121 від 25.02.2005р., проведеної ДПІ у Калинівському районі зазначено що СВК "Мічурінець"  несвоєчасно сплачено узгоджені податкові зобов'язання по фіксованому сільськогосподарському податку.

На підставі зазначеного акта та п.п. 17.1.7 п. 17.1 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" відповідачем прийняті оспорювані податкові повідомлення-рішення від 25.02.2005р. про застосування до позивача штрафних санкцій:

- № 0000322300/0, яким за затримку на 90 календарних днів граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання застосовано штраф в розмірі 20% узгодженої суми - 14091,45 грн.;

- № 0000312300/0, яким за затримку на 204 календарних днів граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання застосовано штраф в розмірі 50% узгодженої суми - 17995,99 грн.;

- № 0000332300/0, яким за затримку на 30 календарних днів граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання застосовано штраф в розмірі 10% узгодженої суми - 342,15 грн.;

- № 0000342300/0, яким за затримку на 33 календарних днів граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання застосовано штраф в розмірі 20% узгодженої суми - 1969,33 грн.

В судовому засіданні представником відповідача позовні вимоги в частині нарахованих штрафних санкцій по податковим повідомленням-рішенням № 0000342300/0 на суму 1891,59грн., № 0000332300/0 на суму 138,71 грн., № 0000322300/0 на суму  1404,65 грн., № 0000312300/0 на суму 2179,53 грн. визнані як такі, що застосовані неправильно, оскільки нараховані на списані та розстрочені суми податкового боргу, а також при внесені уточнюючого розрахунку № 5976 від 03.06.2004р та в результаті проведення інвентаризації за актом інвентаризації № 1 від 20.07.2001р. Також визнані позовні вимоги в частині нарахування штрафної санкції по податковому повідомленню-рішенню № 0000342300/0 від 25.02.2005р. в сумі 77,86 грн. в зв'язку з неправомірним нарахуванням, а саме пропуском строку давності, передбаченого ст. 15 Закону України "Про порядок погашення платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

За вказаних обставин часткове визнання позову відповідачем судом прийнято як таке, що не суперечить закону, не порушує чиї-небудь права, свободи або інтереси, в зв'язку з чим позов в цій частині підлягає задоволенню.

Згідно ч. 2 ст. 11 Закону України "Про систему оподаткування" фінансові санкції за наслідками документальних перевірок та ревізій, які здійснюються органами державної податкової служби України та іншими уповноваженими державними органами, застосовуються у розмірах, передбачених законодавчими актами, чинними на день завершення таких перевірок або ревізій.

Як зазначено у преамбулі Закону України № 2181-Ш, він є спеціальним законом з питань оподаткування, який встановлює порядок погашення зобов'язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов'язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків контролюючими органами, та визначає процедуру оскарження дій органів стягнення.

     Цим Законом запроваджено нові механізми процедури адміністрування податків, зокрема передбачено право платників податків самостійно визначати суму податкових зобов'язань та узгоджувати таку суму податкових зобов'язань шляхом подання податкової декларації (п  5.1 статті 5).

     Під останньою, як передбачено пунктом 1.11 статті 1 Закону № 2181-Ш, розуміється і розрахунок суми податку (збору) який подає платник податку до податкового органу в передбаченому законодавством порядку та за встановленою формою.

Згідно пп. 17.1.7 п. 17.1 ст. 17 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" у разі коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених цим Законом, такий платник податку зобов'язаний сплатити штраф у таких розмірах: при затримці до 30 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання, - у розмірі десяти відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці від 31 до 90 календарних днів включно, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання, - у розмірі двадцяти відсотків погашеної суми податкового боргу; при затримці, що є більшою 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженої суми податкового зобов'язання, - у розмірі п'ятдесяти відсотків погашеної суми податкового боргу. Отже, штрафи, передбачені даною правовою нормою, застосовуються у разі, коли платник податків не сплачує узгоджену суму податкового зобов'язання протягом граничних строків, визначених Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами".

Згідно пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкові декларації подаються за базовий податковий (звітний) період, що дорівнює:

а) календарному місяцю (у тому числі при сплаті місячних авансових внесків), - протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця;

б) календарному кварталу або календарному півріччю (у тому числі при сплаті квартальних або піврічних авансових внесків), - протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя);

в) календарному року, крім випадків, передбачених підпунктом "г" підпункту 4.1.4 цього пункту, - протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року. Таким чином, як випливає з приписів даної правової норми, граничні строки (їх термін) подання податкової декларації залежать від базового податкового (звітного) періоду.

Згідно ч. 2 пп. 4.1.4 п. 4.1 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" для цілей підпункту 4.1.4 цього пункту під терміном "базовий податковий період" слід розуміти перший податковий період звітного року, визначений відповідним законом з питань оподаткування, зокрема календарний квартал для цілей оподаткування прибутку підприємств.

Порядок нарахування та строки сплати фіксованого сільськогосподарського податку визначені ст. 5 Закону України "Про фіксований сільськогосподарський податок", згідно якої   "Платники податку визначають суму фіксованого сільськогосподарського податку на поточний рік у порядку і розмірах, передбачених цим Законом, і подають розрахунок органу державної податкової служби за місцем знаходження платника податку до 1 лютого поточного року.

Строки погашення податкового зобов'язання визначені п. 5.3 ст. 5 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", згідно пп. 5.3.1 якого платник податків зобов'язаний самостійно сплатити суму податкового зобов'язання, зазначену у поданій ним податковій декларації, протягом десяти календарних днів, наступних за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого підпунктом 4.1.4 пункту 4.1 статті 4 цього Закону для подання податкової декларації.

Під останньою, як передбачено пунктом 1.11 ст. 11 вказаного Закону розуміється як власне податкова декларація, так і розрахунок суми податку (збору).

Таким чином, законодавець визначив, що базовим податковим (звітним) періодом для сплати фіксованого сільськогосподарського податку є календарний рік, в зв'язку з чим сплата останнього повинна бути здійснена протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року. Тобто відповідач повинен здійснювати нарахування штрафу за несплату податкового зобов'язання по фіксованому сільськогосподарському податку за 2001 р. починаючи з 12.03.2002р., за 2002р. починаючи з 12.03.2003р., за 2003р. починаючи з 10.03.2004р., за 2004р. починаючи з 14.03.2005р.

Згідно п.п. 18.1.3. ст. 18 вказаного Закону списанню з платників податків підлягають пеня та штрафні санкції, нараховані на податковий борг, визначений у підпунктах 18.1.1 та 18.1.2 цього пункту, та не сплачені до дня набрання чинності цією статтею.

Як свідчать матеріали справи по податковому повідомленню- рішенню № 0000312300/0 від 25.02.2005р. нараховані штрафні санкції в сумі 1404,65 грн. на списаний безнадійний борг згідно рішення № 23 від 26.08.2003р. а також на уточнюючий розрахунок № 5976 від 03.06.2004р.; по податковому повідомленню - рішенню № 0000322300/0 від 25.02.2005р. нараховані штрафні санкції в сумі 2179,53 на списаний безнадійний борг згідно рішення № 23 від 26.08.2003р., на уточнюючий розрахунок № 5976 від 03.06.2004р. та в результаті проведення інвентаризації за актом № 1 від 20.07.2001р.; по податковому повідомленню рішенню № 0000332300/0 від 25.02.2005р. нараховані штрафні санкції в сумі 138,71 грн. на списаний безнадійний борг; по податковому повідомленню-рішенню № 0000342300/0 від 25.02.2005р. нараховані штрафні санкції на розстрочені суми податкового боргу згідно договору про розстрочення № 29 від 17.05.2001р. в сумі 1891,59 грн. Таким чином податкові повідомлення-рішення в даній частині слід визнати нечинними.

Відповідно до п. 15.1.1. ст. 15 Закону № 2181 за винятком випадків, визначених підпунктом 15.1.2 цього пункту, податковий орган має право самостійно визначити суму податкових зобов'язань платника податків у випадках, визначених цим Законом, не пізніше закінчення 1095 дня, наступного за останнім днем граничного строку подання податкової декларації, а у разі, коли така податкова декларація була надана пізніше, - за днем її фактичного подання. Якщо протягом зазначеного строку податковий орган не визначає суму податкових зобов'язань, платник податків вважається вільним від такого податкового зобов'язання, а спір стосовно такої декларації не підлягає розгляду в адміністративному або судовому порядку.

Як слідує з розрахунку штрафних санкцій по податковому повідомленню рішенню № 0000342300/0 від 25.02.2005р. штрафна санкція в сумі 77,86 грн. нарахована за несвоєчасну сплату податкового зобов'язання визначеного на підставі розрахунку фіксованого сільськогосподарського податку за 2000р. № 651 від 25.01.2000р., тобто з пропуском строку давності. За вказаних обставин податкове повідомлення-рішення в цій частині слід визнати нечинним.

В судовому засіданні спір з боку сторін стосувався виключно встановлення граничних строків сплати узгодженого податкового зобов'язання та неоднозначного трактування та застосування останніми до одних і тих же правовідносин різних нормативно-правових актів, в зв'язку з чим в даному випадку на думку суду вбачається конфлікт інтересів, що регулюється п.п. 4.4.1 п. 4.4 ст. 4 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", зокрема у разі коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.  

За таких обставин штрафні санкції по податкових повідомленнях - рішеннях ДПІ у Калинівському районі Вінницької обл. № 0000342300/0, № 0000332300/0, № 0000322300/0, № 0000312300/0 від 25.02.2005р.  розраховані та застосовані без врахування граничних строків, встановлених Законом України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", в зв'язку з чим їх слід визнати нечинними.

Згідно ч. 1, ч.2 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи вказані обставини а також часткове визнання відповідачем позову суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та їх задоволення.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 136, 158, 162, 163, 167, 255, 257  КАС України, -

ПОСТАНОВИВ :

Позов задовольнити.

Визнати нечинними податкові повідомлення-рішення  Державної податкової інспекції у Калинівському районі  від 25.02.2005р. № 0000342300/0, № 0000332300/0, № 0000322300/0, № 0000312300/0.

Стягнути з Державного Бюджету України на користь СВК "Мічурінець" 3,40 грн. судових витрат по сплаті державного мита.

Відповідно до ст. 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. При цьому апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження , якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до суду апеляційної інстанції через суд , який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ст. 254 КАС України постанова набирає законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає сили після закінчення цього строку.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя                                                    Курко О.П.

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення27.09.2006
Оприлюднено21.08.2007
Номер документу151075
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/310-06

Ухвала від 17.07.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Курко О.П.

Ухвала від 08.02.2007

Господарське

Житомирський апеляційний господарський суд

Майор Г.І.

Ухвала від 13.11.2006

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 27.09.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Курко О.П.

Постанова від 27.09.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Курко О.П.

Рішення від 15.09.2006

Господарське

Господарський суд Одеської області

Петров В.С.

Ухвала від 28.07.2006

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Курко О.П.

Рішення від 20.07.2006

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резниченко О.Ю.

Ухвала від 06.07.2006

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резниченко О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні