Рішення
від 06.05.2011 по справі 10/277(10)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

          

06.05.11                                                                                           Справа№ 10/277(10)

За позовом  Державна  екологічна інспекція  у Львівській  області           

До відповідача  ФОП  ОСОБА_1, с. Конюшків, Бродовського  району, Львівської  області

Про  відшкодування 7057,00 грн.  збитків, завданих державі  внаслідок  порушення  вимог  природоохоронного  законодавства.  

             Суддя   Довга О.І.

                                                                                                              Секретар  Скремета О.О.

Представники:  

Від  позивача: не з‘явився

Від відповідача :  ОСОБА_1 –ФОП

Представникам сторін  роз’яснено їх права  та обов’язки передбачені  ст. 22 ГПК України та право відводу  судді ( ст. 20 ГПК України) . Заяв та клопотань про відвід судді  не подано ( не заявлено).

          Клопотань про здійснення  технічної фіксації  судового процесу на  адресу суду не  надходило.

Суть спору:

          Державна екологічна інспекція у Львівській області звернулась до господарського суду Львівської області з позовом до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про відшкодування збитків, завданих державі, внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, в сумі 7057 грн.

          Розгляд справи  неодноразово відкладався з  підстав,  викладених у  попередніх ухвалах суду.

Відповідно до позовної заяви, в ході проведеної Позивачем перевірки встановлено, що ФОП ОСОБА_1 проводив самовільний забір піщано-гравійної суміші на земельній ділянці площею 0,56 га без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, в результаті чого державі заподіяно збитки на суму 7057грн.    

Позовні вимоги мотивовані, зокрема, копією акту перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства №161 від 04.09.2008р.; копією претензії №18 від 21.11.2008р., копією розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу, підтвердженням відправки позовної заяви відповідачу; ст.ст.20, 68 Закону України «Про охорону навколишнього природнього середовища», ст.ст. 2, 12, 54, 55, 56, 57 Господарського процесуального кодексу України.

09.10.2009 року Позивачем  подано уточнення до позовної заяви , в якому  зазначено, що відповідно до п.3.1. Порядку видачі та аналювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельних ділянок, затвердженого Наказом Державного комутету України по земельних ресурсах від 04.01.2005року №1 та зареєстрованого в Мінюсті 20.01.2005 року за № 70/10350, власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов‘язані отримати дозвіл на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару грунту. Для отримання дозволу власник земельної ділянки, землекористувач або їх представник звертається із відповідною заявою до відповідно органу Держкомзему. Однак, Позивач стверджує, що Відповідач на момент перевірки (04.09.2008року) проводив будівництво рибогосподарських споруд за межами населеного пункту, і проводив самовільний забір піщано-грунтової суміші без спеціального дозволу, і за даним дозволом не звертався.

Позивача подано листи Держземінспекції України та головного управління Держкомузему у Львівській області. Держземінспекція повідомила в своєму листі, що ПП ОСОБА_1 дозволи на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) при здійснення будівництва та реконструкції рибогосподарських ставків на території Язлівчицької та Шнирівської сільських рад Бродівського району Львівської області не видавалися.

Представник Відповідача в судове засідання з’явився, проти позову заперечив.

Відповідачем зазначено, що в складеному держінспекторами державної екологічної інспекції в Львівській області та держземінспектором (за наслідками проведеної 04.08.2008р. перевірки) протоколі, встановлено, що реконструкція рибогосподарських ставків проводиться згідно проектно-кошторисної документації, погодженої більш як в 20 інстанціях. За наслідками перевірки було нараховано втрат на суму 973,62грн. та накладено адміністративний штраф. Хоча Відповідач вважав дані документи незаконними, проте, знаючи, що сплачені ним кошти поступають в місцевий бюджет села, сплатив їх. Проте, за матеріалами тієї ж перевірки Позивачем виставлено ще одну претензію, де, як і в першому випадку, нарахування розміру шкоди проводилось згідно додатку №4 «Методичних рекомендацій методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу».

В поданій заяві Відповідач також зазначає, що 06.05.2003р. сесія Бродівської районної ради винесла рішення №71 «Про перелік об’єктів водного фонду із земель запасу місцевих рад району, які підлягають передачі в оренду». В додатку до рішення №71 від 06.05.2003р. вказано перелік об’єктів водного фонду із земель запасу місцевих рад району, які підлягають передачі в оренду, в тому числі по Шнирівській сільській раді.

Відповідач зазначив, що в 2007р. виготовлено технічну документацію та «Робочий проект реконструкції рибогосподарських ставків ОСОБА_1 …», погоджений в   Державному управлінні охорони навколишнього природного середовища в Львівській області, яке погодило, в тому числі, умови використання вийнятого при реконструкції грунту, передбачені проектом. Проектом передбачалась зрізка рослинного шару грунту з ложа ставків і трас дамб з подальшим його використанням для присипки гребеня і укосів дамб. 11.09.2007р. Шнирівська сільська рада, як власник земель, рішенням сесії № 69 від 11.09.2007р. погодила проект реконструкції, 08.10.2007р. Бродівська районна державна адміністрація погодила проект, як розпорядник земель.

На  обґрунтованість своїх  заперечень Відповідачем подано копії наступних документів: рішення Бродівської районної ради №71 від 06.05.2003р. «Про перелік об’ктів водного фонду із земель запасу місцевих рад району, які підлягають передачі в оренду»та додаток  до вказаного рішення (перелік об’єктів водного фонду із земель запасу, які підлягають передачі в оренду); розпорядження голови Бродівської райдержадміністрації №298 від 07.09.2005р.; технічну документацію на земельну ділянку (включаючи  акт встановлення та узгодження в натурі зовнішніх меж земельної ділянки, план встановлення меж, кадастровий план); інформаційна довідка ВАТ «Геотехнічний інститут»№ 07-09/254 від 05.06.2007р.; технічні умови на експлуатацію ставка, який передається в оренду № 03/585 від 03.05.2007р.; паспорт ставка; висновок про відсутні  земельні сервітути №01-38/2563 від 08.08.2007р.; розпорядження голови Бродівської райдержадміністрації № 97 від 18.03.2008р.; розпорядження голови Бродівської райдержадміністрації № 264 від 08.09.2004р.; рішення Шнирівської сільської ради №69 від 11.09.2007р.; висновок відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури №825 від 24.12.2008р.; висновок Державного управління охорони навколишнього природного середовища про погодження проекту відведення земельної ділянки №04-02-1056 від 02.03.2009р.; розпорядження голови Бродівської райдержадміністрації №440 від 23.09.2009р.; платіжні доручення №1830 від 23.06.2009р. та №1829 від 23.06.2009р.; технічні умови № 03/837 від 11.08.2004р., довідка про правовий статус земельної ділянки управління земельних ресурсів у Бродівському районі Львівської області; робочий проект «Реконструкція рибогосподарських ставків ПП ОСОБА_1 (шифр 33.62-19-07/І.1-ПЗ)»; погодження відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства № 416 від 08.10.2007р.; викопіювання з плану формування території; проект відведення в картографічному вигляді (експлікація); висновок Золочівського управління водного господарства від 16.10.2007р. щодо проекту реконструкції рибогосподарських ставків ПП ОСОБА_1 на землях Язлівчицької та Шнирівської сільських рад; висновки Державного управління охорони навколишнього природного середовища №11-5972 від 23.10.2007р.

          Крім зазначеного, Відповідач вказав, що Відповідно до п.2.2 Порядку видачі та аналювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельних ділянок, дозвіл не вимагається у випадках, якщо переміщення грунтового покриву (родючого шару грунту) здійснюється в межах однієї й тієї самої земельної ділянки, що надана для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів. Також, представником відповідача подано лист державного комітету України по земельних ресурсах, в якому зазначається, що риборозведення є одним із видів сільськогосподарського виробництва, підприємство відповідача підпадає під дію вказаної статті і звільняється від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва при наданні сільськогосподарських угідь для будівництва рибогосподарських ставків.

Подача позову відбувається  шляхом звернення  до суду  з письмовою заявою,  в якій  зацікавлена особа ( позивач )   формулює свою вимогу  до  осіб, до яких звернена вимога.  Правова природа  позову  як процесуального  засобу  захисту  права  полягає у тому, щоб суд, прийнявши  позовну заяву, у  певному  процесуальному порядку  перевірив  законність та обґрунтованість  цієї  матеріально-правової  вимоги  однієї особи  до іншої, які стають  сторонами процесу  і між якими  відбувається спір.

Сторони зобов‘язані  добросовісно користуватись  належними їм  процесуальними  правами, виявляти  взаємну  повагу до прав  і охоронюваних  законом інтересів другої сторони, вживати заходів  до всебічного, повного  та об‘єктивного  дослідження  всіх обставин справи.

Розглянувши подані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників, створивши, у відповідності до ч. 3 ст. 4-3 ГПК України сторонам, які беруть участь у справі, необхідні умови для встановлення фактичних обставин і правильного застосування законодавства, суд встановив наступне.

          Відповідно до статті 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державне управління в галузі охорони навколишнього природного середовища здійснюють Кабінет Міністрів України, ради та їх виконавчі і розпорядчі органи, а також спеціально уповноважені на те державні органи по охороні навколишнього природного середовища і використанню природних ресурсів та інші державні органи відповідно до законодавства України.

          Державна екологічна інспекція у Львівській області, відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого Наказом Мінприроди №55 від 19.02.2007 року, є спеціальним підрозділом Мінприроди, який підзвітний та підконтрольний в частині здійснення державного контролю Державній екологічній інспекції України.

          Згідно п. «б»ч.1 ст.20, ч.2 ст.35 Закону, до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить державний контроль за використанням і охороною земель.

          Відповідно до п. «з»ч.1 ст. 20 Закону, до компетенції спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів і його органів на місцях належить подання позовів про відшкодування збитків і втрат, заподіяних в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Право землекористування Відповідачем земельною ділянкою (реконструкція рибогосподарських ставків) обґрунтовується наявними в матеріалах справи документами: розпорядженням голови Бродівської райдержадміністрації №298 від 07.09.2005р. про затвердження технічної документації на земельну ділянку, яка надається в оренду підприємцю ОСОБА_1; технічною документацією на земельну ділянку; рішенням Шнирівської сільської ради № 69 від 11.09.2007р., яким погоджено термін оренди земельної ділянки та встановлено розмір орендної плати; розпорядженням голови Бродівської райдержадміністрації № 440 від 23.09.2009р. «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для передачі в оренду ОСОБА_1.»; платіжними дорученнями №1830 від 23.06.2009р. та №1829 від 23.06.2009р. про сплату Відповідачем орендної плати; та факт землекористування підтверджується в тому числі даними акту перевірки №161 від 04.09.2008р.          

Відповідно до акту перевірки № 161 від 04.09.2008р. дотримання вимог природоохоронного законодавства ПП ОСОБА_1 при будівництві рибогосподарських ставків на території Шнирівської с/р за межами населеного пункту в урочищі «Романці», проведеною Державною екологічною інспекцією в Львівській області, ПП ОСОБА_1 проведено самовільний забір піщано-грунтової суміші на земельній ділянці площею 0,56га без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, що є порушенням ст.168 Земельного кодексу України.

Відповідно до розрахунку розміру шкоди, заподіяної внаслідок зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу ПП ОСОБА_1, проведеного держінспектором з охорони навколишнього природного середовища О..Кравацем відповідно до «Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу», затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. N 963, розмір заподіяної Відповідачем шкоди становить 7056,57 грн.

Відповідно до ч.2 ст.168 Земельного кодексу України, п.3.1 «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок», затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005р. N1, власники земельних ділянок та землекористувачі не мають права здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок без спеціального дозволу органів, що здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель.

В акті  перевірки  зазначено, що  землі, на  яких виявлено  правопорушення,  належать  до категорії  земель сільськогосподарського призначення. Докази  такого твердження в матеріалах справи  відсутні.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону земель», ґрунт - природно-історичне органо-мінеральне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості –родючості; родючість ґрунту - здатність ґрунту задовольняти потреби рослин в елементах живлення, воді, повітрі і теплі в достатніх кількостях для їх нормального розвитку, які в сукупності є основним показником якості ґрунту. Відповідно до «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок», затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.01.2005р. N1, ґрунтовий покрив земельних ділянок - поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю.

Відтак, грунтовий покрив земельних ділянок характеризується родючістю і підлягатиме землюванню, якщо буде відповідати вимогам та показникам, встановленим у ГОСТ 17.5.1.03-78, ГОСТ 17.4.2.02-83, ГОСТ 17.5.3.05-84, ГОСТ 26213-84, ГОСТ 17.5.3.06-85. Ґрунтовий покрив земельних ділянок, який не відповідає вимогам та показникам, встановленим у зазначених ГОСТах, не є родючим, а отже, дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок не видається.

В матеріалах справи відсутні та Позивачем, на вимогу ухвали суду, не подані докази того, що піщано-грунтова суміш, самовільний забір якої встановлено Позивачем, характеризується родючістю, відповідає зазначеним вище ГОСТам, та, відповідно, не подано доказів родючості піщано-грунтової суміші, самовільний забір якої вчинив Відповідач.

Відповідно до  «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок», спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок - це офіційний документ, який видається на підставі затвердженого в установленому законом порядку проекту землеустрою  та  дає право власнику земельної ділянки чи землекористувачу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки.

Відповідно до «Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) без спеціального дозволу»розраховується шкода саме за зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу.

Відповідно до п.3.1. «Порядку видачі та анулювання спеціальних дозволів на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок», власники земельних ділянок та землекористувачі, які проводять гірничодобувні, геологорозвідувальні, будівельні та інші роботи, зобов'язані отримати дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельної ділянки, якщо це призводить до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту.

Докази порушення поверхневого (родючого) шару грунту в матеріалах перевірки, проведеної Позивачем, відсутні.

Відповідач не заперечує того факту, що не звертався до відповідного органу з заявою про видачу дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту), оскільки не здійснював зняття та перенесення грунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, наданої йому в оренду; реконструкція рибогосподарських ставків проведена ним згідно проектно-кошторисної документації, погодженої у встановленому законом порядку.

Як вбачається зі справи та з вищевказаних документів, Відповідачу було надано в оренду земельну ділянку загальною площею 10,8122 га., в тому числі: ставок – 4,9415 га, заболочені землі –1,6082 га, відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом –1,9424 га, сіножать –2,3201 га терміном на 49 років для рибозведення зі земель запасу за межами населених пунктів Язлівчицької сільської ради (урочище «Романці»).

Відповідно до ст.1 Закону України «Про охорону земель»ґрунт - природно-історичне органо їдальне тіло, що утворилося на поверхні земної кори і є осередком найбільшої концентрації поживних речовин, основою життя та розвитку людства завдяки найціннішій своїй властивості –родючості.

Поняття «ґрунтовий покрив земельних ділянок»визначено і у Порядку №1, де під ґрунтовим покривом земельних ділянок слід розуміти поверхневий шар ґрунту, який характеризується родючістю.

Ґрунтовий покрив земельних ділянок, який не говідає вимогам та показникам, встановленим у зазначених ГОСТах, не є родючим, а отже, дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) земельних ділянок не видається.

Докази того, що піщано-грунтова суміш, самовільний забір якої зафіксовано у акті перевірки, характеризується родючістю та  відповідає зазначеним вище ГОСТам у справі відсутні.

В позовній заяві стверджується про самовільний забір піщано-гравійної суміші.

Таким чином, акт перевірки, в якому мова йде про «самовільний забір піщано-грунтової суміші», не може бути належним та допустимим доказом того, що Відповідачем проведено «зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту)», стягнення збитків  яке передбачене Методикою №963.

Окрім наведеного Позивачем документально не підтверджено, що «забір піщано-грунтової суміші» призвів до порушення поверхневого (родючого) шару ґрунту, на що відповідно до Порядку №1 потрібно отримувати спеціальний дозвіл органів, що здійснюють  державний контроль за використанням та охороною земель.

За Розрахунком  Позивача сума збитків, завданих  державі порушенням  природоохоронного  законодавства  внаслідок  зняття  родючого  покриву  без спеціального  дозволу  складає  7057,00 грн.  Однак, Позивачем у справі  не доведено  наявність  та розмір збитків, завданих   Відповідачем, та причинно-наслідкового зв’язку  між збитками  та діями  Відповідача.

Склад зазначеного  порушення  передбачає  обов‘язкову  наявність вини.

Відповідно до п.1 ст. 224  ГК України  учасник господарських відносин, який порушив  господарське зобов’язання  або установлені  вимоги щодо здійснення  господарської діяльності, повинен відшкодовувати  завдані  цим збитки  суб’єкту  права  законні  інтереси  якого порушено.

Проте, вина  Відповідача  Позивачем не доведена, що підтверджено   матеріалами справи. Відповідно  до ст. 1166 ЦК України  майнова шкода, завдана  неправомірними діями  чи бездіяльністю  особистим  немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або  юридичної  особи, відшкодовується  в повному обсязі особою, яка  її завдала.  Особа, яка завдала  шкоди, звільняється  від її  відшкодування, якщо  вона  доведе, що  шкоду завдано  не з її вини.

З приписів  вищезазначених статей  вбачається, що для  застосування  деліктної відповідальності  необхідна  наявність  складу  правопорушення:  протиправної поведінки ( дії чи  бездіяльності)  особи;  шкоди; причинного  зв’язку між  протиправною поведінкою і шкодою; вини особи, яка заподіяла шкоду.

Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи наведене, суд вважає, що в задоволені позову слід відмовити.

Керуючись  ЗУ «Про охорону навколишнього  природного  середовища»,  ст.ст. 12,33,34,49,82-84 ГПК України, суд –

                                                        В И Р І Ш И В:

В задоволенні  позовних вимог відмовити.

                 Суддя                                                                              Довга О.І.

Згідно частини 3 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Львівського апеляційного господарського суду через господарський суд Львівської області.

    

Суддя                                                                                                     

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення06.05.2011
Оприлюднено16.06.2011
Номер документу16120177
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/277(10)

Ухвала від 03.11.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Першиков Є.В.

Ухвала від 02.09.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Постанова від 15.08.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 18.07.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 05.07.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Ухвала від 05.07.2011

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Якімець Г.Г.

Рішення від 06.05.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Довга О.І.

Ухвала від 12.04.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Довга О.І.

Ухвала від 29.03.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Довга О.І.

Ухвала від 03.03.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Довга О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні