Постанова
від 30.06.2009 по справі 2-а-1874/09
КАЛІНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ГОРЛІВКИ

справа № 2-а-1874/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 червня 2009 року Калінінським районний суд міста Горлівка Донецької області у складі: головуючого - судді Шиповича В.В.

при секретарі Гордус О. В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Горлівка справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки про визнання дій неправомірними, зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, стягнення грошових коштів, -

ВСТАНОВИВ

ОСОБА_1 у травні 2009 року звернувся до суду з позовом до Управління пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки (далі УПФУ) про визнання дій неправомірними, зобов’язання здійснити перерахунок пенсії, вказавши, що має статус громадянина постраждалого від наслідків Чорнобильської катастрофи 1 категорії, є інвалідом 3 групи та перебуває на обліку в УПФУ. Посилався на те, що згідно із Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» має право на отримання основної пенсії як інвалід 3 групи у розмірі шести мінімальних пенсій за віком та додаткової пенсії у розмірі 50 відсотків мінімальної пенсії за віком. Звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії відповідно до вказаних норм закону, однак йому було відмовлено. Просив суд визнати такі дії УПФУ неправомірними, зобов’язати УПФУ здійснити з 01.04.2009 року перерахунок його основної та додаткової пенсії відповідно до Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

В судове засідання позивач надав заяву з проханням розглянути справу без його участі, підтримав позовні вимоги, наполягав на їх задоволенні.

Представники відповідача надали заяву про розгляд справи без їх участі, у своїх письмових запереченнях просили у задоволенні позову відмовити, вважали його необгрунтованим, а дії УПФУ правомірними. Посилалися на те, що заява ОСОБА_1 20.03.2009 року про перерахунок пенсії була невстановленої форми та подана в порядку передбаченому Законом України «Про звернення громадян». Законодавством України не передбачено автоматичного відновлення дії законів, які діяли до прийняття нормативних актів визнаних неконституційними. УПФУ керувалося Постановою Кабінбту Міністрів України № 530 від 28.05.2008 року «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», Постановою КМУ № 654 від 16.07.2008 року «Про підвищення рівня пенсійного забезпечення громадян». Крім того мінімальний розмір пенсії за віком, застосовується виключно для визначення розміру пенсій згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Розмір пенсії позивача значно більше прожиткового мінімуму встановленого законом.

Оголосивши заяву позивача, та письмові заперечення відповідача, дослідивши письмові докази, суд встановив наступні обставини та відповідні ним правовідносини.

ОСОБА_1 має статус особи яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та визнаний у встановленому порядку інвалідом 3 групи, що підтверджується посвідченням серії А № 052746, довідками МСЕК від 06.07.1997 року (а.с. 6-10). Інвалідність позивача пов’язана з виконанням обов’язків по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

20 березня 2009 року ОСОБА_1 звернувся із заявою до УПФУ з приводу перерахунку основної та додаткової пенсії відповідно до ч.4 ст. 54 та ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» (а.с. 3).

Листом УПФУ від 01.04.2009 року ОСОБА_1 було відмовлено у задоволенні його заяви (а.с. 4).

Відповідно до довідки УПФУ (а.с. 5) ОСОБА_1 з березня 2009 року отримує пенсію по інвалідності внаслідок Чорнобильської катастрофи як інвалід третьої групи та додаткову пенсію у розмірі 15 % від прожиткового мінімуму на місяць.

Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування їх посадові особи зобов"язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Відповідно до ст. 49 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» пенсії особам, віднесеним до категорій 1, 2, 3, 4, встановлюються у вигляді державної пенсії, додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю, яка призначається після виникнення права на державну пенсію.

Відповідно до ч.4 ст. 54 цього Закону в усіх випадках розміри пенсії для інвалідів, щодо яких встановлено зв’язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими по III групі інвалідності - 6 мінімальних пенсій за віком.

Пунктом 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» встановлено, що мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Згідно зі ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» особам, віднесеним до категорії 1, призначається щомісячна додаткова пенсія за шкоду заподіяну здоров’ю у розмірах, -інвалідам III групи 50 процентів мінімальної пенсії за віком.

Статтею 67 цього Закону встановлено, що у разі збільшення розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом, підвищується розмір пенсії, визначений відповідно до статті 54 цього Закону, а також розмір додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю, особам, віднесеним до категорії 1, 2, 3, 4 розмір щомісячної компенсації сім’ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи. Перерахунок пенсії здійснюється з дня встановлення нового розміру прожиткового мінімуму.

Визначення прожиткового мінімуму, закладення правової основи для його встановлення, затвердження та врахування при реалізації державою конституційної гарантії громадян на достатній життєвий рівень, дає Закон України «Про прожитковий мінімум», Закон України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», згідно статті 1 якого, прожитковий мінімум використовується для визначення, у тому числі, мінімального розміру пенсії за віком.

Суд вважає необгрунтованими посилання відповідача на те, що пенсія позивачу повинна розраховуватися відповідно до постанов КМУ № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2008 року.

Виходячи із загальних засад пріорітетності законів над урядовими нормативними актами відповідно до приписів ч. 4 ст. 9 КАС України при вирішенні даного спору підлягають застосуванню ст. 50 та 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», а не постанови № 530 від 28.05.2008 року та № 654 від 16.07.2008 року.

Статтею 92 Конституції України встановлено, що виключно Законами України визначаються основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Право на пенсію та додаткову пенсію, встановлює Закон України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування». Розмір пенсій встановлених законами, не підлягає зменшенню. Це гарантує ст. 22 Конституції України, відповідно до якої при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів, не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод.

. Неправомірна відмова відповідача у перерахунку пенсій (основної та додаткової) позивача призвела до звуження обсягу прав позивача, які існують в державі для відповідної категорії громадян.

Визначаючи період, з якого необхідно провести перерахунок пенсії суд керується ч. 4 ст. 45 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» відповідно до якої перерахунок пенсії здійснюється з першого числа місяця в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву зі всіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, чи з першого числа наступного місяця, якщо заява зі всіма необхідними документами подана після 15 числа.

Оскільки позивачем ОСОБА_1 таку заяву подано 20.03.2009 року то перерахунок пенсій необхідно здійснювати з 01.04.2009 року.

Розмір прожиткового мінімуму для осіб які втратили працездатність встановлено з 01.10.2008 року у розмірі 498 гривень.

Положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», якими були внесені зміни до ст. 50 та 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визнані неконституційними Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року.

Таким чином, з урахуванням викладених обставин суд визнає дії відповідача з відмови у перерахунку пенсії протиправними та зобов’язує відповідача здійснити перерахунок пенсій відповідно до Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 50, 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", ст. 28, 45 «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», ст.ст. 8-11, 158-161 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити. Визнати протиправними дії Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки щодо відмови у перерахунку ОСОБА_1 пенсії та додаткової пенсії відповідно до ч.4 ст. 54 та ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи».

Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Горлівки здійснити з 1 квітня 2009 року перерахунок пенсії ОСОБА_1 за інвалідністю відповідно до ч.4 ст. 54 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та додаткової пенсії за шкоду заподіяну здоров’ю, відповідно до ст. 50 Закону України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», виходячи з розміру прожиткового мінімуму встановленого для осіб, які втратили працездатність.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Заява про апеляційне оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України— з дня складення в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.

Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження.

СудКалінінський районний суд м.Горлівки
Дата ухвалення рішення30.06.2009
Оприлюднено01.07.2011
Номер документу16493839
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-1874/09

Ухвала від 13.08.2015

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

Ухвала від 26.05.2009

Адміністративне

Амвросіївський районний суд Донецької області

Радченко Е.А.

Постанова від 30.06.2009

Адміністративне

Калінінський районний суд м.Горлівки

Шипович В. В.

Постанова від 17.08.2009

Адміністративне

Микитівський районний суд м.Горлівки

Полтавець Н.З.

Постанова від 16.11.2010

Адміністративне

Чорноморський районний суд Автономної Республіки Крим

Бондаренко Анатолій Анатолійович

Ухвала від 02.03.2009

Адміністративне

Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області

Бондаренко Ю.О.

Постанова від 20.05.2009

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Постанова від 17.12.2009

Адміністративне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Янюк Юрій Броніславович

Постанова від 29.12.2009

Адміністративне

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області

Олійник Володимир Петрович

Постанова від 28.12.2009

Адміністративне

Чорноморський районний суд Автономної Республіки Крим

Бондаренко Анатолій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні