Постанова
від 17.12.2009 по справі 2-а-1874/09
КОСТЯНТИНІВСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

№2-а-1874/09

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2009 року. Костя нтинівський міськрайонний с уд Донецької області у склад і:

головуючого судді Янюка Ю.Б.

при секретарі Бочарової Т.В.

за участю:

позивача -

представника відповідача -

представника третьої особ и -

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Костя нтинівка справу за адмініст ративним позовом ОСОБА_1 до Управління пенсійного фо нду України в м.Костянтинівк а Донецької області, третя ос оба - Головне управління держ авного казначейства України в Донецькій області, про визн ання дій протиправними, зобо в'язання здійснити нарахуван ня та виплату недоотриманого щомісячного підвищення до п енсії особі, що має статус дит ини війни, -

В С Т А Н О В И В:

30 листопада 2009 року позивачка ОСОБА_1 звернул ась в суд з позовом до Управлі ння пенсійного фонду України в м.Костянтинівка Донецької області, третя особа - Головне управління державного казна чейства України в Донецькій області про визнання дій про типравними, зобов'язання зді йснити нарахування та виплат у недоотриманого щомісячног о підвищення до пенсії особі , що має статус дитини війни, о бґрунтовуючи свої вимоги тим , що є дитиною війни та згідно Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" має пра во на отримання щомісячної державної соціальної допом оги у розмірі 30 відсотків міні мальної пенсії за віком. У пер іод з 2006 року по 2007 рік відповіда ч таку допомогу їй не виплачу вав, а у 2008-2009 роках допомога ви плачувалася у неповному обся зі, у зв'язку з чим виникла заб оргованість. Просила поновит и пропущений строк для зверн ення до суду, визнати дії відп овідача неправомірними та зо бов'язати його нарахувати та сплатити їй недоотримане пі двищення до пенсії за період з 1 січня 2006 року по листопад 2009 року.

Позивачка ОСОБА_1 в судове засідання не явила сь, подала заяву, в якій позовн і вимоги підтримала та проси ла розглянути справу за її ві дсутності.

Представник відпов ідача в судове засідання не я вився, подав заяву, в якій прос ив розглянути справу за його відсутності. В запереченнях проти позову представник ві дповідача позовні вимоги не визнав, посилаючись на те, що у правління Пенсійного фонду У країни в м.Костянтинівка дія ло в межах повноважень, надан их йому законами України та п ідзаконними нормативно-прав овими актами. Посилався на ві дсутність бюджетного фінанс ування витрат на виплату діт ям війни надбавок до пенсії. П росив також застосувати позо вну давність, оскільки позив ачкою без поважних причин пр опущений строк звернення в с уд з адміністративним позово м

Представник Головног о управління Державного казн ачейства України у Донецькій області в судове засідання н е явився, подав заяву, в якій п росив розглянути справу за й ого відсутності та відмовити позивачці у задоволенні поз овних вимог.

Суд, дослідивши пода ні документи і матеріали, вва жає, що позов підлягає частко вому задоволенню з наступни х підстав.

ОСОБА_1 знаходить ся на обліку в управлінні Пен сійного фонду України в м.Кос тянтинівка Донецької област і і отримує пенсію за віком.

Згідно із статтею 1 За кону України "Про соціальний захист дітей війни"від 18.11.2004 № 2 195-ІV (далі Закон № 2195-ІV) дитин ою війни є особа, яка є громадя нином України та якій на час з акінчення (2 вересня 1945 року) Др угої світової війни було мен ше 18 років.

Позивачка ОСОБА_1 народилась ІНФОРМАЦІЯ_1. Відповідно, вона є дитиною в ійни в розумінні Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", що підтверджуєтьс я копією паспорту, відміткою в пенсійному посвідченні (а.с .4-7).

Виходячи із того, що п озивачка є дитиною війни в ро зумінні Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", суд вважає, що на неї повніст ю розповсюджуються всі пільг и та соціальні гарантії, пере дбачені Законом України "Про соціальний захист дітей вій ни", зокрема, право на підвищен ня пенсії на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком, як пер едбачено статтею 6 зазначено го Закону.

Базою для розрахунк у підвищень за Законом Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" встановлено мініма льну пенсію за віком.

Статтею 28 Закону Укра їни "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" передбачено, що мінімальн ий розмір пенсії за віком, вст ановлений абзацом першим час тини першої цієї статті, заст осовується виключно для визн ачення розмірів пенсій, приз начених згідно з цим Законом . При цьому, у частині 2 статті 5 Закону "Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання" встановлено, що виключ но цим Законом визначається мінімальний розмір пенсії за віком.

Діючими законами Укр аїни на даний час не визначен о спеціального розміру мінім альної пенсії за віком, який п овинен застосовуватись щодо положень саме Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни".

Частиною третьою ст атті 46 Конституції України вс тановлено, що пенсії, інші вид и соціальних виплат та допом оги, що є основним джерелом іс нування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від пр ожиткового мінімуму, встанов леного законом. Іншими слова ми, пенсії та інші види соціал ьних виплат, що є єдиним джере лом існування, не можуть бути нижче від прожиткового міні муму, який встановлюється за коном.

У відповідності до п оложень статті 46 Конституції України прийнято Закон У країни "Про прожитковий міні мум"(№ 966-XIV від 15.07.1999р.). Цей Закон дає визначення прожитковом у мінімуму, закладає правову основу для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень.

Частиною другою ста тті 1 Закону України "Про прожи тковий мінімум"встановлено, що прожитковий мінімум визна чається нормативним методом у розрахунку на місяць на одн у особу, а також окремо для тих , хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком д о 6 років; дітей віком від 6 до 18 р оків; працездатних осіб; осіб , які втратили працездатніст ь.

Статтею 2 Закону Укра їни "Про прожитковий мінімум "визначено, що прожитковий мі німум застосовується, зокрем а, для:

- встановлення розмі рів мінімальної заробітної п лати та мінімальної пенсії з а віком, визначення розмірів соціальної допомоги, допомо ги сім'ям з дітьми, допомоги по безробіттю, а також стипенді й та інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституці ї України та законів України ;

- формування Державн ого бюджету України та місце вих бюджетів.

Тобто, з вищезазначен ого випливає, що прожитковий мінімум є базою для розрахун ку мінімальної заробітної пл ати, мінімальної пенсії за ві ком, інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституці ї України та законів України , та ґрунтується, зокрема, на ч астині 3 статті 46 Конституції, у відповідності до якої пенс ії, інші види соціальних випл ат та допомоги не можуть бути нижчими ніж прожитковий мін імум, встановлений законом. К рім того державний бюджет Ук раїни при його формуванні ґр унтується на прожитковому мі німумі, з огляду на що витратн а частина Бюджету України не може не базуватися на прожит ковому мінімумі як соціальні й гарантії, встановленій Кон ституцією України - Основним законом України, який має най вищу юридичну силу, норми яко го є нормами прямої дії; закон и та інші нормативно-правові акти приймаються на основі К онституції України і повинні відповідати їй.

У відповідності до с татті 22 Конституції України к онституційні права і свободи гарантуються і не можуть бут и скасовані. При прийнятті но вих законів або внесенні змі н до чинних законів не допуск ається звуження змісту та об сягу існуючих прав і свобод.

Таким чином, встановл ена частиною третьою статті 46 Конституції України мініма льна соціальна гарантія для визначення пенсії та інших в идів соціальних виплат, що є є диним джерелом існування, - пр ожитковий мінімум, який вста новлюється законом, не може б ути зменшений ані законом, ан і підзаконним нормативно-пра вовим актом.

Відповідно до статті 46 Конституції України громад яни мають право на соціальни й захист, що включає право на з абезпечення їх у разі повної , часткової або тимчасової вт рати працездатності, втрати годувальника, безробіття з н езалежних від них обставин, а також у старості та в інших ви падках, передбачених законом . Таким чином, щомісячна допла та до пенсії для дітей війни є формою соціального забезпеч ення громадян, які відповідн о до спеціального закону, є ді тьми війни. Тобто, фактично ця щомісячна надбавка є формою реалізації конституційного права громадян, які є дітьми в ійни, на соціальний захист.

В той же час, відповід но до статті 7 Закону України " Про соціальний захист дітей війни" фінансове забезпеченн я державних соціальних гаран тій здійснюється за рахунок Державного бюджету України, а не за рахунок бюджету Пенсі йного фонду України. За умови відсутності у державному бю джеті коштів на виплату щомі сячних надбавок дітям війни це створює ситуацію правової невизначеності стосовно дже рела коштів, з яких має виплач уватися зазначена надбавка. Однак, в той же час, на думку су ду, це не може бути підставою д ля порушення прав громадян н а соціальний захист, в тому чи слі й на отримання надбавки д о пенсії, яка прямо передбаче на законом.

Суд звертає увагу ст орін на те, що реалізація особ ою права, що пов'язане з отрима нням бюджетних коштів, яке ба зується на спеціальних та чи нних на час виникнення спірн их правовідносин нормативно -правових актів національног о законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань, тобто посилання органами державно ї влади на відсутність кошті в, як на причину невиконання с воїх зобов'язань, судом не при ймається до уваги.

Правовідносини, що виникають в процесі реалізац ії права на отримання надбав ки до пенсії основані на прин ципі юридичної визначеності . Зазначений принцип не дозво ляє державі посилатися на ві дсутність певного нормативн ого акта, який визначає механ ізм реалізації прав та свобо д громадян, закріплених у кон ституційних та інших актах. Я к свідчить позиція Суду ЄС у с праві Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office), при нцип юридичної визначеності означає, що зацікавлені особ и повинні мати змогу поклада тися на зобов'язання, взяті де ржавою, навіть якщо такі зобо в'язання містяться у законод авчому акті, який загалом не м ає автоматичної прямої дії. Т ака дія зазначеного принципу пов'язана з іншим принципом - відповідальності держави, як ий полягає у тому, що держава н е може посилатися на власне п орушення зобов'язань для зап обігання відповідальності. П ри цьому, якщо держава чи орга н публічної влади схвалили п евну концепцію, в даному випа дку це надання дітям війни на дбавок до пенсії у розмірі 30 % с аме від мінімальної пенсії з а віком, а не будь-якому іншому розмірі, така держава чи орга н вважатимуться такими, що ді ють протиправно, якщо вони ві дступлять від такої політики чи поведінки, зокрема, щодо фі зичних осіб без завчасного п овідомлення про зміни в такі й політиці чи поведінці, оскі льки схвалення такої політик и чи поведінки дало підстави для виникнення обґрунтовани х сподівань у фізичних осіб с тосовно додержання державою чи органом публічної влади т акої політики чи поведінки.

Згідно зі ст.8 Консти туції України, Конституція м ає найвищу юридичну силу, зак они та інші нормативно-право ві акти приймаються на основ і Конституції України і пови нні відповідати їй.

Відповідно до ст.22 Ко нституції України конституц ійні права і свободи гаранту ються і не можуть бути скасов ані. При прийнятті нових зако нів або внесенні змін до чинн их законів не допускається з вуження змісту та обсягу існ уючих прав і свобод.

Враховуючи те, що по зивач є дитиною війни, вона на ділена державою певним право вим статусом, який включає в с ебе й право на додаткові елем енти соціального захисту, зо крема, право на отримання над бавки до пенсії.

Наділивши дітей вій ни зазначеною соціальною гар антією, держава таким чином в зяла на себе публічне зобов'я зання забезпечити належний м атеріальний рівень осіб, які є дітьми війни.

Згідно з ч.2 ст.3 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни" державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

З огляду на зазначе не суд дійшов висновку про не припустимість при встановле нні розміру державної соціал ьної підтримки дітей війни в иходити з положень Законів У країни про Державний бюджет України на 2007 - 2008 роки, якими вип лата державної соціальної пі дтримки передбачена у значно менших розмірах, оскільки Ко нституція України має вищу ю ридичну силу порівняно з інш ими Законами України.

Відповідно до ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни" в редакці ї, яка діяла до 01.01.2007 року, дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищуються на 30 відсоткі в мінімальної пенсії за віко м.

Законами України "Пр о Державний бюджет" на 2006, 2007 та 200 8 роки були встановлені певні обмеження щодо виплат підви щень до пенсії дітям війни на підставі ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни".

Так, статтею 77 Закону України "Про Державний бюдже т України на 2006 рік" дію статті 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" було зу пинено.

Законом України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.12.2006 року, який набрав чинності з 01.01.2007 року, ст.111 було в становлено, що у 2007 році підвищ ення до пенсії або щомісячно го довічного грошового утрим ання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується з амість пенсії, відповідно до статті 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " виплачується особам, які є і нвалідами (крім тих, на яких по ширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, г арантії їх соціального захис ту"), у розмірі 50 відсотків від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Відповідно до п.12 ст. 71 цього Закону з метою приведе ння окремих норм законів у ві дповідність з цим Законом - зу пинена на 2007 рік дія ст.6 Закону України "Про соціальний захи ст дітей війни".

Пунктом 41 розділу ІІ Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України" з 01 с ічня 2008 року були внесені змін и, зокрема, до ст. 6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни" щодо виплати заміст ь пенсії підвищення у розмір і надбавки, встановленої для учасників війни, тобто 10 відс отків від прожиткового мінім уму для осіб, які втратили пра цездатність.

Рішенням Конституц ійного Суду України № 6-рп від 09.07.2007 положення ст.111 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" визнане неконс титуційним. Приймаючи зазнач ене Рішення, Конституційний Суд України, виходив з того, що Верховна Рада України не повноважна при прийнятті За кону про Державний бюджет вк лючати до нього положення пр о внесення змін до чинних зак онів України, зупиняти дію ок ремих законів України та/або будь-яким чином змінювати ви значене іншими законами Укра їни правове регулювання сусп ільних відносин.

22 травня 2008 року Рішен ням Конституційного суду Укр аїни № 10-рп/2008 були визнані неко нституційними положення пун кту 41 розділу ІІ Закону Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік" та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України", якими з 1 січня 2008 р оку були внесені зміни, зокре ма, до ст. 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни " щодо виплати замість пенсії підвищення у розмірі надбав ки, встановленої для учасник ів війни, тобто 10 відсотків ві д прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність.

Відповідно до прин ципу дії нормативно-правовог о акту у часі, у зв'язку з прийн яттям нової редакції статті 6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" (підпун кт 2 пункту 41 розділу II Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України"), редакція за значеної статті що існувала до 1 січня 2008 року втратила свою чинність. На підставі Рішенн я Конституційного Суду Украї ни №10-рп від 22 травня 2008року втра тила чинність нова редакція статті 6 Закону України "Про со ціальний захист дітей війни" , внаслідок чого відновлена п опередня редакція закону.

Відповідно до ст.152 К онституції України закони та інші правові акти, які за ріше нням Конституційного Суду Ук раїни визнаються неконститу ційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційн им Судом України рішення про їх неконституційність.

Таким чином, у зв'язк у з визнанням Конституційним Судом України такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) від повідних положень Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" та Закону Украї ни "Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів", на підставі яких позивач ці ОСОБА_1 не було нарахов ані доплати до пенсії, відпов ідач зобов'язаний здійснити позивачці перерахунок пенсі ї, тобто привести у відповідн ість з Рішеннями Конституцій ного Суду України розмір вип лат позивачці доплати до пен сії за період з 9 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року та за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 р оку.

Статтею 62 Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік" від 19 грудня 2006 ро ку № 489-5, був затверджений прожи тковий мінімум на одну особу , яка втратила працездатніст ь з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 387 гривень, з 1 жовтня - 395 гривень .

Зазначена стаття бу ла змінена Законом України в ід 15 березня 2007 року № 749-5 та існує в новій редакції з 28 березня 200 7 року, якою прожитковий мінім ум для особи, яка втратила пра цездатність, визначений з 1 сі чня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 грив ень, з 1 жовтня - 411 гривень. При ць ому, зазначена стаття доповн ена абзацом, яким передбачен о встановити, що для визначен ня мінімального розміру пенс ії за віком відповідно до абз ацу першого частини 1 статті 28 Закону України "Про загально обов'язкове державне пенсійн е страхування" з 1 квітня та з 1 ж овтня 2007 року застосовується прожитковий мінімум для осіб , які втратили працездатніст ь, визначений абзацом п'ятим ч астини першої цієї статті, зб ільшений на 1 відсоток, що скла дає відповідно 410 грн. 06 коп.; 415 гр н. 11 коп.

Статтею 58 Закону Укра їни 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих акті в" затверджений на 2008 рік прожи тковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розм ірі з 1 січня - 470 гривень, з 1 квіт ня - 481 гривні, з 1 липня - 482 гривень , з 1 жовтня - 498 гривень.

Відповідно до відом остей, що містяться у запереч еннях проти позову (а.с.13), у 2007 ро ці доплата до пенсії позива чу не здійснювалась, у 2008 році позивачу було сплачено допл ату до пенсії у розмірі, визна ченому п.8 постанови Кабінету Міністрів України №530 "Деякі п итання соціального захисту о кремих категорій громадян" : т равень - червень 2008 року - по 48 гр н.10коп, липень-вересень 2008 року - по 48 грн.20коп, з жовтня 2008 року п о теперішній час - по 49 грн.80коп , в той час як відповідно до ст атті 6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни" пі двищення до пенсії повинно н араховуватись у розмірі 30% мін імальної пенсії за віком, вна слідок чого є наявними право ві підстави для визнання про типравною бездіяльності ві дповідача в порушенні права позивача на отримання підви щення до пенсії з 22 травня 2008 рі ку по 31 грудня 2008 року відповід но до статті 6 Закону України " Про соціальний захист дітей війни" у розмірі 30% мінімально ї пенсії за віком.

На момент звернення позивача до суду, нарахуванн я доплати до пенсії в розмірі 30 відсотків від мінімальної п енсії за віком за періоди з 9.07 .2007 по 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2008 відповід ачем не здійснено.

Таким чином, з 9 липня 2007 року відповідач має нарах увати підвищення позивачу р озміру пенсії, як дитині війн и, по 31 грудня 2007 року у розмірі 710 грн.90коп. (410,06 :31 х23х30% + 410,06х30%+410,06 х30%+415,11х 30%+415,11 х30% + 415,11х30%).

За період з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року, врахо вуючи виплачені в зазначений період суми доплати, відпові дач має донарахувати позивач у підвищення пенсії у розмір і 715,21грн. (481 грн.: 31 х 10 х30% - 15,52грн.+ 481 гр н. х 30% -48,10грн. + 482грн. х 30% -48,20грн. + 482грн . х30% -48,20грн. + 482грн. х30% -48,20грн. + 498 грн. х 30 % - 49,8грн.+ 498 грн. х 30 % - 49,8грн.+ 498 грн. х 30 % - 49,8 грн.).

Відносини, що склали ся між позивачкою та відпові дачем є публічно-правовими в ідносинами, виходячи із зміс ту статті 3 та пункту 2 частини 1 статті 17 Кодексу адміністра тивного судочинства України .

Відповідно до части ни 1 та 2 статті 2 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни завданням адміністрати вного судочинства є захист п рав, свобод та інтересів фізи чних осіб, прав та інтересів ю ридичних осіб у сфері публіч но-правових відносин від пор ушень з боку органів державн ої влади, органів місцевого с амоврядування, їхніх посадов их і службових осіб, інших суб 'єктів при здійсненні ними вл адних управлінських функцій на основі законодавства, в то му числі на виконання делего ваних повноважень.

До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи безді яльність суб'єктів владних п овноважень, крім випадків, ко ли щодо таких рішень, дій чи бе здіяльності Конституцією чи законами України встановлен о інший порядок судового про вадження.

Відповідно до ст.8 Ко дексу адміністративного суд очинства України суд, при вир ішенні справи керується прин ципом верховенства права, ві дповідно до якого зокрема лю дина, її права та свободи визн аються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямо ваність діяльності держави.

Відповідно до части ни 1 статті 71 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни кожна сторона повинна дов ести ті обставини, на яких ґру нтуються її вимоги та запере чення, крім випадків, встанов лених статтею 72 цього Кодексу .

Відповідно до части ни 2 статті 71 Кодексу адмініст ративного судочинства Украї ни в адміністративних справа х про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкт а владних повноважень обов'я зок щодо доказування правомі рності свого рішення, дії чи б ездіяльності покладається н а відповідача, якщо він запер ечує проти адміністративног о позову.

Відповідачем не над ано суду доказів, які б підтв ердили його посилання на те, що видатки з Державного бюдж ету України в 2007-2008 роках, в пере рахунку на одну дитину війни , були меншими, ніж 30% мінімаль ної пенсії за віком в зазначе ний період.

Визнавши дії відпов ідача щодо відмови здійснит и перерахунок та виплату поз ивачу доплати до пенсії за пе ріод часу з 9 липня 2007 року по гр удень 2007 року включно та з 22 тр авня 2008 року по грудень 2008 року включно протиправними, слід зобов'язати Управління пенс ійного фонду України в м.Кост янтинівка Донецької області нарахувати та виплатити ОС ОБА_1 недоотриману доплату до пенсії за зазначений пері од у розмірі 30 відсотків міні мальної пенсії за віком, як пе редбачено статтею 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни".

Вимоги позивача пр о визнання протиправною безд іяльність відповідача з 01.01.2006р . по 31.12.2006р. та з 01.01.2009р. по 30.11.09р. зад оволенню не підлягають з нас тупних підстав.

Законом України "Пр о Державний бюджет України н а 2006 рік" № 3235-IV від 20.12.2005 дію ст.6 було зупинено на 2006 рік (п.17 ст. 77) та ус тановлено, що пільги дітям ві йни, передбачені абз. 7 ст. 5 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни", запроваджу ються у 2006 році поетапно, у поря дку, визначеному Кабінетом М іністрів України за погоджен ням з Комітетом Верховної Р ади України з питань бюджет у.

Законом України "П ро внесення змін до Закону Ук раїни "Про Державний бюджет У країни на 2006 рік" № 3367-IV від 19.01.2006 вик лючено п. 17 ст. 77 Закону України №3235-IV, у зв'язку з чим з 19.01.2006 віднов лено дію статті 6, а також ст. 110 в икладено в іншій редакції: ус тановлено, що пільги дітям ві йни, передбачені абзацом сьо мим статті 5 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", запроваджуються з 1 січня 2006 року, а статтею 6, - у 2006 році пое тапно, за результатами викон ання бюджету у першому піврі ччі, у порядку, визначеному Ка бінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Вер ховної Ради України з пит ань бюджету.

Законом України "Пр о Державний бюджет України н а 2009 рік" N 835-VI від 26.12.2008 надано пра во Кабінету Міністрів Укра їни у 2009 році встановлювати ро зміри соціальних виплат, які відповідно до законодавств а визначаються залежно від розміру мінімальної заробі тної плати, в абсолютних су мах у межах асигнувань,пер едбачених за відповідними бю джетними програмами(ст.51 Зако ну).

Тобто, у 2006 та 2009 роках реалізація відповідного пр ава позивачки була поставлен а законом в залежність від вс тановлення Кабінетом Мініст рів України відповідного по рядку, зазначеного вище.

Кабінетом Міністр ів України не встановлено та не погоджено з Комітетом Вер ховної Ради України з пит ань бюджету порядок виплати підвищення до пенсії дітям в ійни, у відповідності до яког о у 2006 році в силу положень Зак ону України від 19.01.2006 р. N 3367-IV, був б и зобов'язаний діяти відпові дач.

В період з 01.01.2009р. по 30. 11.09р. підвищення пенсії випла чувалось позивачці у встано вленому постановою Кабінету Міністрів України "Деякі пит ання соціального захисту окр емих категорій громадян" № 530 в ід 28.05.2008р., п.8 якої встановлено, щ о дітям війни до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, що виплач ується замість пенсії, підви щення проводиться у твердих розмірах: з 22 травня - 48,10грн, з 1 ли пня - 48,20грн, та з 1 жовтня - 49,80грн., щ о підтверджується вказаними вище відомостями відповідач а (а.с.13).

Таким чином, підвищ ення пенсії за січень-листоп ад 2009 року виплачене відповід ачем відповідно до діючого з аконодавства.

Оскільки наведен і положення Законів про держ бюджет не розглядались Конст итуційним Судом України щодо їх неконституційності, то ді ї відповідача щодо невиплати підвищення до пенсії у 2006 році та виплати підвищення пенсі ї у січні-листопаді 2009 року у ро змірі 49 грн.80коп. є правомірним и.

Щодо пропуску поз ивачкою строку звернення до суду з адміністративним позо вом, на чому наполягає предст авник відповідача, як на підс таві для відмови у задоволен ні позову, то дійсно у відпові дності до ст.99 КАС України для звернення до адміністратив ного суду за захистом прав, св обод, і інтересів особи встан овлюється річний строк, який , якщо не встановлено інше, обч ислюється з дня, коли особа ді зналася або повинна була діз натися про порушення своїх п рав, свобод чи інтересів. Згід но з ч.1 ст.100 КАС України пропущ ення строку звернення до адм іністративного суду є підста вою для відмови у задоволенн і адміністративного позову з а умови, якщо на цьому наполяг ає одна з сторін.

Позивачка просила п оновити пропущений строк зве рнення до суду, посилаючись н а те, що її права були обмежені шляхом прийняття окремих не конституційних положень нор мативно-правових актів, Зако нів України, грубе порушення його конституційних прав тр ивало понад півтора року. Згі дно ст.102 КАС України пропущен ий з поважних причин процесу альний строк, встановлений з аконом, може бути поновлений за клопотанням особи, яка бер е участь у справі. Суд вважає, що позивачці слід поновити п ропущений строк для зверненн я до суду, оскільки прийшов до висновку про поважність при чини його пропуску, так як вон а має похилий вік, її конститу ційні права грубо порушували сь державою.

Позивачкою заявлен о позовні вимоги щодо перера хунку та виплати підвищень п енсії. По суті спір відбуваєт ься навколо порядку нарахува нь, а не безпосередньо виплат и пенсії, хоча ця вимога є похі дною від першої. З урахування м зазначеного суд вважає, що в иплата сум заборгованості за пенсією повинна бути здійсн ена в силу закону саме після п ерерахування пенсії.

Відповідно до ч.3 ст. 94 КАС України, якщо адміністра тивний позов задоволено част ково, судові витрати, здійсне ні позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволен их вимог з Державного бюджет у України (або відповідного м ісцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевог о самоврядування, його посад ова чи службова особа), про що йдеться в ч.1 ст.94 КАС України.

На підставі вищевикл аденого, керуючись ст.ст. 71, 99,102, 16 0-163, 167, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Поновити ОСОБА_1 строк звернення до суду з а дміністративним позовом.

Позовні вимоги ОСО БА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправн ою бездіяльність управління Пенсійного фонду України в м .Костянтинівка Донецької обл асті щодо невиплати ОСОБА _1, як дитині війни, відповідн о до ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", підвищення до пенсії у розм ірі 30 відсотків мінімальної п енсії за віком у період з 9 лип ня 2007 року по 31 грудня 2007 року та щ одо виплати не в повному обся зі підвищення до пенсії у роз мірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, починаючи з 2 2 травня 2008 року по 31 грудня 2008 рок у.

Зобов'язати управлін ня Пенсійного фонду України в м.Костянтинівка Донецької області здійснити нарахува ння та виплату підвищення до пенсії ОСОБА_1, як дитині в ійни, відповідно до вимог ста тті 6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", в ре дакції яка діяла в цей період , у розмірі 30% мінімальної пенс ії за віком, з урахуванням фа ктично отриманих сум, за пері од з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року включно та з 22 травня 2008 ро ку по 31 грудня 2008 року включно.

У задоволені інших по зовних вимог відмовити.

Стягнути з Державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати по сплаті судового збору у сумі 1 (одна) г ривня 70 копійок.

Постанова може бути о скаржена в апеляційному поря дку до Донецького апеляційно го адміністративного суду ч ерез Костянтинівський міськ районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня складенн я постанови суду в повному об сязі заяви про апеляційне ос карження і поданням після ць ого протягом 20 днів апеляційн ої скарги, з направленням її к опії до апеляційної інстанці ї, або в порядку ч.5 ст.186 КАС Укра їни.

Постанова в повному обсязі складена 21 грудня 2009 ро ку.

Суддя

СудКостянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення17.12.2009
Оприлюднено31.03.2010
Номер документу8441989
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-1874/09

Ухвала від 13.08.2015

Адміністративне

Коростенський міськрайонний суд Житомирської області

Волкова Н. Я.

Ухвала від 26.05.2009

Адміністративне

Амвросіївський районний суд Донецької області

Радченко Е.А.

Постанова від 30.06.2009

Адміністративне

Калінінський районний суд м.Горлівки

Шипович В. В.

Постанова від 17.08.2009

Адміністративне

Микитівський районний суд м.Горлівки

Полтавець Н.З.

Постанова від 16.11.2010

Адміністративне

Чорноморський районний суд Автономної Республіки Крим

Бондаренко Анатолій Анатолійович

Ухвала від 02.03.2009

Адміністративне

Мукачівський міськрайонний суд Закарпатської області

Бондаренко Ю.О.

Постанова від 20.05.2009

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Запорожан Д.В.

Постанова від 17.12.2009

Адміністративне

Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області

Янюк Юрій Броніславович

Постанова від 29.12.2009

Адміністративне

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області

Олійник Володимир Петрович

Постанова від 28.12.2009

Адміністративне

Чорноморський районний суд Автономної Республіки Крим

Бондаренко Анатолій Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні