Постанова
від 12.08.2009 по справі 2-а-275/2009
ТЕТІЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-275/ 2009 р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2009 року Тетіївський районний суд Київської області в складі:

головуючого судді: Лісовенко П.І.

при секретарі: Ковальчук В.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Тетієві адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Тетіївському районі про поновлення пропущеного строку для звернення до суду та визнання бездіяльності Управління Пенсійного фонду України в Тетіївському районі неправомірною та стягнення недорахованої щомісячної державної соціальної допомоги „Дітям війни", -

ВСТАНОВИВ:

Позивач ОСОБА_1 звернулася до суду із вищеназваним позовом, мотивуючи тим, що вона є дитиною війни, а тому, згідно ст. 6 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни" її щомісячно, починаючи з 01.01.2006 року, повинна була виплачуватися соціальна допомога в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком. Проте протягом 2006-2008 років вказана соціальна допомога не виплачувалась, і вона, посилаючись на вказану норму Закону та рішення Конституційного суду України від 09.07.2007 року № 6-РП, яким були визнані неконституційними окремі Положення ЗУ „Про державний бюджет на 2007 рік" та рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № Ю-РП/2008, просить суд визнати неправомірними дії відповідача управління Пенсійного фонду в Тетіївському районі щодо відмови у проведенні нарахування та виплаті соціальної допомоги відповідно до ст. 6 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни" в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, починаючи з 01.01.2006 року до 31.12.2008 року, відновити пропущений строк звернення до суду та зобов’язати Управління Пенсійного фонду в Тетіївському районі нарахувати на її користь та виплатити недоплачену щомісячну соціальну допомогу за 2006-2008 роки в сумі 4297 грн. 41 коп.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні позов не визнала в повному обсязі та пояснила суду, що управління пенсійного фонду України в Тетіївському районі діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України та керується в своїй діяльності Законами України, Постановами Кабінету Міністрів України. Бюджет цього фонду також затверджується Кабінетом Міністрів України. Поскільки особам даної категорії гроші в Пенсійний фонд не поступали, тому і не проводилася оплата. Вважає, що питання визначення величини мінімальної пенсії за віком, що застосовується для обчислення підвищення пенсії особам, які мають статус «Дітей війни», має бути вирішено в законодавчому порядку, оскільки визначення мінімального розміру пенсії за віком надано лише в ст. 28 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування". Так, ч. 1 ст. 28 даного закону встановлено, що за наявності у чоловіків 25, а у жінок - 20 років страхового стажу мінімальний розмір пенсії встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, і застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених лише за цим Законом. Тобто, для перерахунків або підвищень пенсій не застосовується.

Стаття 7 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" передбачає, що фінансове забезпечення державних соціальних гарантій здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Згідно ст. 6 Закону "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" непрацездатні громадяни, крім пенсійних виплат, із системи пенсійного забезпечення мають право отримувати доплати, надбавки та підвищення до зазначених виплат, додаткову пенсію в порядку та за рахунок коштів зазначених законодавством.

Згідно ст. 4 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" Кабінет Міністрів України розробляє і включає до загальнодержавних програм відповідні положення щодо захисту дітей війни і здійснює контроль за їх виконанням. Положення про соціальний захист дітей війни повинні бути відображені в програмах діяльності КМУ, які схвалюються Верховною Радою України.

Вказує, що з 01.01.2008 року механізм реалізації положень ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» врегульовано шляхом внесення змін до цієї статті Законом України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України. Зокрема відповідно до підпункту 2 п. 41 розділу 1 1 вищевказаного Закону текст ст. 6 спеціального Закону № 2195 -ГУ викладено в такій редакції: «Дітям війни (окрім тих, на яких поширюється дія Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту«) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціального допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни.

Згідно зі ст. 14 Закону України «« Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту« учасникам війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсій, підвищується на 10 % від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність і складає з 01.01.2008 року 47 гривень, які щомісячно у вказаному розмірі виплачуються дітям війни.

Вважає, що Управління Пенсійного Фонду України у Тетіївському районі діє саме в межах своїх повноважень та у спосіб, що передбачені вищевказаними нормативно-правовими актами. Просить відмовити позивачу в задоволенні позову на підставі ст. 99, 100 КАС України.

За письмовою згодою сторін, суд розглядає справу без фіксування судового процесу технічними засобами.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи із наступного.

Так, в судовому засіданні встановлено, що позивач ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, відповідно до ст. 1 ЗУ „Про соціальний захист дітей війни" є дитиною війни, що підтверджується паспортними даними та копією посвідчення АВ № 1 16420

Згідно ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни" дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується на 30 % мінімальної пенсії за віком.

При вирішені спору суд бере до уваги, що п.17 ст. 77 Закону України « Про Державний бюджет на 2006 рік» від 20.12.2005 року № 3235-IV в редакції закону, що діяла до 02.04.2006 року дію ст. 6 Закону „Про соціальний захист дітей війни" зупинено на 2006 рік.

02 квітня 2006 року набрав чинності Закон України « Про внесення змін до Закону України « Про Державний бюджет на 2006 рік « від 19 січня 2006 року № 3367- IV. Цим Законом виключено п.17 ст. 77 Закону № 3235-ІУта встановлено, що пільги дітям війни, передбачені ст. 6 «„Про соціальний захист дітей війни" запроваджуються поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

В 2006 році порядок запровадження пільг дітям війни визначений не був.

За таких обставин, суд не знаходить підстав для задоволення позову в частині вимог позивача щодо стягнення з відповідача підвищення до пенсії за 2006 рік.

Судом встановлено, що п. 41 розділу 11 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України « від 28.12.2007 року № 107-VI текст ст. 6 Закону № 2195-ГУ викладено в новій редакції, з якою дітям війни (окрім тих, на яких поширюється дія Закону України « Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту«) до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціального допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціального допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України» Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» дане підвищення проводиться за їх вибором згідно з одним із законів.

Тобто відповідач і керувався даними Законами і протягом 2008 року повністю нарахував і виплатив позивачу таку надбавку у розмірі 10 % встановленого на 2008 рік прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність за період з 01.01.2008 року - 01.03.2008 року по 47 гривень щомісячно, з 01.04.2008 року по 01.06.2008 року- по 48, 10 грн., з 01.07.2008 року по вересень 2008 року по 48, 20 грн., з жовтня 2008 року по грудень 2008 року - по 49, 80 грн.

Разом з тим відповідачем не було прийнято до уваги, що рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-РП /2008 положення п. 41 розділу 11 Закону « Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007 року визнано такими, що не відповідають Конституції України.

Конституційний Суд дійшов висновку, що законом про Державний бюджет не можна вносити зміни до інших законів, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки з об»єктивних причин, це створює протиріччя у законодавстві і як наслідок - скасування та обмеження прав, свобод людини і громадянина, у разі необхідності зупинення дії законів, внесення змін до них і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони. Рішення Конституційного Суду є обов»язковим до виконання на території України є остаточним і не може бути оскарженим, крім того дане рішення у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв»язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними.

Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.

Ч. 3 ст. 22 Конституції України передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Суд вважає, що при прийнятті Закону України „Про державний бюджет" на відповідні роки, були значною мірою звужені, гарантовані Конституцією України та Законом України „Про соціальний захист дітей війни", права позивачки на соціальний захист, зокрема на отримання щомісячного підвищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком.

Враховуючи вищенаведене, при визначенні розміру щомісячної надбавки до пенсії позивачці, як дитині війни, суд вважає за необхідне застосувати саме положення Конституції України та Закону України „Про соціальний захист дітей війни", а не Закону України "Про державний бюджет України на 2008 рік», які визнані неконституційними. А тому відповідач повинен був керуватися попередньою редакцією ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни»

Відповідно до п. 2 ст. 99 КАС України передбачено річний строк для звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів, представник відповідача наполягає на застосуванні даної статті, тому позовні вимоги розглядаються з урахуванням вимог даної статті, а саме за період 2008 року.

Ч. 3 ст. 46 Конституції України передбачено, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечити рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відповідно до ст. 28 ЗУ „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року № 1058 - IV з 12 січня 2005 року мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму.

Законом України „Про державний бюджет України на 2008 рік" від 28 грудня 2007 року був затверджений прожитковий мінімум на одну особу, яка втратила працездатність з 1 січня -470 грн., з 1 квітня -481 грн., з 1 липня -482 грн., з 1 жовтня - 498 грн.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають частковому задоволенню за період з 22.05.2008 року по 31.12.2008 року, з урахуванням здійснення позивачу часткової виплати протягом зазначеного періоду у вигляді підвищення до пенсії у розмірі 10 % прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб.

Приймаючи до уваги, що позивачу не було нараховане підвищення до пенсії, суд не може підміняти інші органи влади та самостійно здійснити таке нарахування. За таких обставин, суд не знаходить підстав для задоволення позову в частині стягнення підвищення до пенсії в твердій грошовій сумі. Разом з тим, суд вважає за можливе зобов»язати відповідача здійснити нарахування та виплату позивачу підвищення до пенсії за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року.

Положення ч.3 ст. 28 Закону України « Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування «, на думку суду, не є перешкодою для застосування зазначеної величини (мінімального розміру пенсії за віком) для розрахунку інших пов»язаних з нею пенсій чи доплат, оскільки чинним законодавством не встановлено іншого мінімального розміру пенсій за віком, крім передбаченого ч. 1 цієї статті.

Таким чином суд встановив, що мали місце обставини, якими позивач обгрунтував вимоги, частково підтвердив їх доказами, а тому позов підлягає частковому задоволенню, оскільки виходячи із аналізу чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства України, а саме Законів України « Про Державний бюджет на 2008 рік», ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», суд приходить до висновку, що розмір пенсії позивача повинен був бути підвищений на 30 % від розміру мінімальної пенсії за віком в період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року, разом з тим, позивачу за вказаний період були нараховані та виплачені надбавки з 01.04.2008 року по 01.07.2008 року по 48, 10 грн. щомісячно, з 01.07.2008 року по вересень - по 48, 20 грн. -щомісячно, в жовтні -грудні 2008 року по 49, 80 грн. щомісячно, атому вказані виплати повинні бути враховані відповідачем при перерахуванні пенсії позивача.

Відповідач підлягає звільненню від сплати судового збору на підставі п. 34 ст. 4 Декрету КМУ „Про державне мито".

Керуючись ст. ст. 6, 9, 11, 14, 17, 89, 99, 100, 158-163, 185, 186 КАС України, ст. ст. 22, 46 Конституції України, ст. ст. 6, 7 Закону України „Про соціальний захист дітей війни", Законом України „Про Державний бюджет України на 2008 рік", Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10- рп/2008р., ст. 28 Закону України „Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування", суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Визнати відмову Управління Пенсійного фонду України в Тетіївському районі щодо перерахунку та виплати ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії, як дитині війни, виходячи з розміру 30 % мінімальної пенсії за віком за період з 22 травня 2008 року по 31.12.2008 року, відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни", неправомірною.

Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України в Тетіївському районі здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, жителю м. Тетієва, вул. З.Космодем"янської-31, Київської області з підвищенням її на 30 % мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України « Про загальнообов»язкове державне пенсійне страхування»та провести виплати у відповідності до ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» за період з 22 травня 2008 року по 31 грудня 2008 року з урахуванням проведених за цей період виплат.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Київського апеляційного адміністративного суду через Тетіївський районний суд шляхом подачі в десятиденний строк з дня проголошення постанови заяви про апеляційне оскарження і поданням після цього протягом двадцяти днів апеляційної скарги, з подачею її копії до апеляційної інстанції.

СудТетіївський районний суд Київської області
Дата ухвалення рішення12.08.2009
Оприлюднено01.07.2011
Номер документу16497368
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-275/2009

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Бульба О. М.

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Бульба О. М.

Ухвала від 26.01.2018

Адміністративне

Енергодарський міський суд Запорізької області

Вільямовська Н. О.

Ухвала від 27.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Корнієнко Н. В.

Ухвала від 18.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Корнієнко Н. В.

Ухвала від 23.03.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Трюхан Г. М.

Постанова від 05.04.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Черкаської області

Трюхан Г. М.

Постанова від 12.08.2009

Адміністративне

Тетіївський районний суд Київської області

Лісовенко П. І.

Ухвала від 12.03.2009

Адміністративне

Харцизький міський суд Донецької області

Кодолов В.О.

Постанова від 05.06.2009

Адміністративне

Дергачівський районний суд Харківської області

Нев'ядомський Денис Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні