ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНС ЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"23" червня 2011 р.
Справа № 5004/925/11
за позовом товариства з обмеженою відповідальніст ю "Торговий дім "Ніка", м. Луцьк
третіх осіб на стороні поз ивача, які не заявляють самос тійних вимог на предмет спор у:
громадської організації і нвалідів "Волинський фонд ак тивної реабілітації неповно справних", м. Луцьк
регіонального відділення Фонду Державного майна Украї ни по Волинській області, м. Лу цьк
до відповідачів: Луцько ї міської ради, м. Луцьк
територіального ц ентру обслуговування пенсіо нерів та одиноких непрацезда тних громадян, м. Луцьк
громадської орга нізації "Культурно-просвітни цький центр "Нове життя", м. Луц ьк
виконавчого комі тету Луцької міської ради, м. Л уцьк
про визнання недійсним Свідоцтва про право власнос ті від 22.03.1999р., визнання незакон ним рішення виконавчого комі тету №317-15 від 17.05.2007р., визнання нед ійсним договору оренди нежит лових приміщень №1103 від 17.05.2007р., в итребування майна з чужого н езаконного володіння
Судд я Войціховський В.А.
за участю представників ст орін:
від позивача: Гапанюк Г.Г . - директор ТзОВ "Торговий ді м "Ніка"
від відповідачів: ОСО БА_1. - представник Луцької міської ради та виконавчого комітету Луцької міської ра ди (дов. від 15.11.2010р. №1.1-8/4812)
в судовому засіданні взяли участь: Гапанюк Г.Г. - голо ва громадської організації і нвалідів "Волинський фонд ак тивної реабілітації неповно справних"
ОСОБА_2 - помічник прокур ора міста Луцька (дов. №67-2619 від 2 1.04.2011р.)
Суть спору:
Рішенням господарського с уду Волинської області від 22.0 9.2010р. у справі №01/50/2-92, залишеним бе з змін у відповідності до пос танови Львівського апеляцій ного господарського суду від 08.12.2010р., було задоволено позовн і вимоги товариства з обмеже ною відповідальністю "Торгов ий дім "Ніка" та визнано недійс ним свідоцтво про право кому нальної власності Луцької мі ської ради на будівлю підпри ємства "Кулішна" за адресою: м. Луцьк, вул. Львівська, 31, видано го 22.03.1999р. та зареєстрованого в Волинському обласному бюро т ехнічної інвентаризації за р еєстровим номером 634 від 05.04.1999р. в реєстрову книгу №6, визнано не законним рішення виконкому Л уцької міської ради №317-15 від 17.05 .2007р. "Про оренду нежитлового пр иміщення", визнано недійсним договір оренди нежитлових п риміщень комунальної власно сті №1103 від 17.05.2007р., зобов' язано Луцьку міську раду повернут и приміщення по вул. Львівськ ій, 31 у м. Луцьку ТзОВ "Торговий дім "Ніка", а також стягнуто з Л уцької міської ради на корис ть товариства з обмеженою ві дповідальністю "Торговий дім "Ніка" витрати, пов' язані з р озглядом справи в суді.
Постановою Вищого господа рського суду України від 12.04.2011р . постанову Львівського апел яційного господарського суд у від 08.12.2010р. та рішення господа рського суду Волинської обла сті від 22.09.2010р. у справі №01/50/2-92 було скасовано та передано матер іали зазначеної справи на но вий розгляд до господарськог о суду Волинської області.
При цьому Вищий господарсь кий суд України виходив з тог о, що оскаржувані в касаційно му порядку рішення та постан ова не можуть вважатися обґр унтованими, оскільки, в поруш ення вимог ч. 1 ст. 43 ГПК України , прийняті без повного та всеб ічного з' ясування всіх сутт євих обставин справи, що мают ь юридичне значення для її ро згляду і вирішення по суті, зо крема, без встановлення суда ми того, чи відповідає предме т позову (про визнання недійс ним свідоцтва про право влас ності) способам захисту прав та інтересів, встановленим з аконом на момент пред' явлен ня вказаної позовної вимоги.
У відповідності до положен ь ст. 11112 Господарського процес уального кодексу України вка зівки, що містяться у постано ві касаційної інстанції, є об ов' язковими для суду першої інстанції під час нового роз гляду справи.
Ухвалою господарського су ду від 16.05.2011р. справі було присв оєно №5004/925/11, прийнято останню д о розгляду та призначено роз гляд справи в судовому засід анні з врахуванням при цьому встановлених при попередньо му розгляді даної справи гос подарським судом Волинської області та оформлених відпо відними ухвалами суду обстав ин і вчинених дій, за виключен ням скасованого в касаційном у порядку рішення суду у спра ві.
При цьому суд виходив з того , що у випадку зміни складу суд у, що розглядає справу, процес уальні дії, вчинені й належни м чином оформлені в ній попер еднім складом суду, є обов' я зковими для нового складу су ду, крім тих випадків, коли про цесуальні документи, змінено або скасовано в установлено му законом порядку.
Ухвалою суду від 06.06.2011р. за пис ьмовим клопотанням представ ника Луцької міської ради та враховуючи невиконання відп овідачами вимог суду розгляд справи відкладався.
В судовому засіданні предс тавник позивача надавши суду додаткові письмові поясненн я, а також посилаючись на пояс нення та клопотання, надані т овариством з обмеженою відпо відальністю "Торговий дім "Ні ка" під час попереднього розг ляду даної справи господарсь ким судом, пред' явлені това риством з обмеженою відповід альністю "Торговий дім "Ніка" п озовні вимоги підтримала, пр осить суд задовольнити остан ні в повному об' ємі, визнати недійсним свідоцтво про пра во власності від 22.03.1999р., визнат и незаконним рішення виконко му Луцької міської ради №317-15 ві д 17.05.2007р., визнати недійсним дог овір оренди нежитлових примі щень №1103 від 17.05.2007р., витребувати із незаконного володіння Лу цької міської ради приміщенн я по вул. Львівській, 31 у м. Луць ку, а також покласти на Луцьку міську раду обов' язок відш кодування позивачу понесени х у зв' язку з поданням позов у до суду витрат.
При цьому представником п озивача було здійснено посил ання на те, що Свідоцтво про пр аво комунальної власності на будівлю підприємства "Куліш на" було видане Луцькій міськ ій раді без жодних правових п ідстав, рішення виконкому №317- 15 від 17.05.2007р. прийнято, договір ор енди нежитлових приміщень №1 103 від 17.05.2007р. між Територіальним центром обслуговування пенс іонерів та одиноких непрацез датних громадян та громадськ ою організацією "Культурно-п росвітницький центр "Нове жи ття" укладено всупереч вимог законодавства, а також засві дчено, що Луцька міська рада н езаконно володіє приміщення м по вул. Львівській, 31 у м. Луць ку, зокрема, з тих підстав, що в процесі приватизації в скла ді приватизованого майна пер ейшло у власність організаці ї орендарів ОВТП "Кулішна", а з гідно з п.1.1. Статуту ТзОВ "Ніка" створене на базі викупленої на підставі договору купівл і-продажу від 27.11.1995р. частки дер жавного майна комунальної вл асності і є правонаступником його майнових та немайнових прав та обов' язків.
Відповідно до клопотання п рокуратури міста Луцька №215-07 в ід 02.11.2007р. ( том 1 а.с. 95-96) у справу вст упив прокурор. Присутня в суд овому засіданні помічник про курора міста Луцька пред' яв лені ТзОВ "Торговий дім "Ніка" позовні вимоги підтримала, з аперечивши при цьому обстави ни, викладені представником Луцької міської ради у відзи ві на позовну заяву.
В судовому засіданні предс тавник Луцької міської ради та виконавчого комітету Луць кої міської ради (пояснення в ід 22.06.2011р. №221/01-11 - том 6 а.с. 65-68) з прив оду позовних вимог ТзОВ "Торг овий дім "Ніка" засвідчив, що в ідповідно до ст. 328 ЦК України п раво власності набувається н а підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочин ів. Звертаючись до суду з позо вом позивач вказує на те, що у 1995 році на підставі договору к упівлі-продажу державного ма йна комунальної власності № 87-П/В ще організацією орендарі в ОВТП "Кулішна" правонаступн иком якого є ТзОВ "Торговий ді м "Ніка", було викуплено приміщ ення по вул. Львівській, 31 у міс ті Луцьку. Відповідно до ст. 2 З акону України "Про приватиза цію невеликих державних підп риємств (малу приватизацію)" б удівлі (споруди приміщення) п риватизуються разом з розташ ованими в них об' єктами при ватизації, крім випадків від мови покупця від приватизаці ї будівлі (споруди, приміщенн я), в якій розташований об'єкт, що приватизується шляхом ви купу.
У разі відмови покупця від п риватизації будівлі (споруди , приміщення), в якій розташова ний об' єкт, що приватизуєть ся шляхом викупу, зазначені б удівлі (споруди, приміщення) п ередаються у встановленому п орядку власникам приватизов аних об' єктів в оренду на ст рок не менше як десять років.
Як вбачається з витягу прот околу зборів колективу ОВТП "Кулішна" від 03.11.1995р. було виріше но викупити майно ОВТП "Куліш на" без приміщення кафе по вул . Львівській, 31 у місті Луцьку, щ о і свідчить про відмову поку пця від приватизації будівлі кафе "Кулішна", що приватизува лось шляхом викупу за готівк ові кошти.
Відповідно до договору куп івлі-продажу державного майн а комунальної власності міст а Луцька №87-п/в від 27.11.1995р. органі зацією орендарів орендного в иробничо-торгового підприєм ства "Кулішна" придбано майно ОВТП "Кулішна" (без приміщення кафе по вул. Львівській, 31). Це п ідтверджується актом оцінки цілісного майнового комплек су підприємства, затверджено го 30.10.1995р. начальником представ ництва ФДМУ у місті Луцьку та протоколом загальних зборів ОВТП "Кулішна" від 03.11.1995р.
В акті оцінки п. 20 п.п. 2 проведе на сума зменшення вартості ц ілісного майнового комплекс у на 320 млн. крб. (ця сума відпові дає залишковій балансовій ва ртості приміщення кафе "Кулі шна") з відомості інвентариза ції № 1 основних засобів ОВТП " Кулішна".
Підтвердженням того, що при міщення не викуплялося в про цесі приватизації є також і т е, що ТзОВ Торговий дім "Ніка" б уло придбано у представництв а Фонду державного майна Укр аїни за договором купівлі-пр одажу №39 від 07.03.1996р. патент на пра во оренди будівлі загальною площею 360,80 кв.м., яка знаходитьс я за адресою вул. Львівська,31 (з гідно п. 5.10.5 договору від 27.11.1995р. п окупець зобов' язаний у міся чний термін виготовити техпа спорт орендованого приміщен ня, подати заяву на продаж при міщення або патенту на право оренди приміщення та укласт и договір), а також договором о ренди нежитлових приміщень № 39 від 30 червня 2000 року.
У зв' язку з несплатою орен дної плати, господарським су дом було розірвано вищезазна чений договір, припинено дію патенту та виселенно з оренд ованого приміщення кафе "Кул ішна" ТзОВ "Торговий дім "Ніка" . На виконання рішення господ арського суду від 21.03.2003р. по спр аві №06/12-30 був виданий наказ про примусове виконання рішення .
За актом приймання-передач і від 20.05.2003р. приміщення по вул. Л ьвівській, 31 у м. Луцьку було са мим же ТзОВ "Торговий дім "Ніка " повернуто Луцькій міській р аді.
Підтвердженням того, що ТзО В "Торговий дім "Ніка" ніколи н е викуплялося спірне приміще ння, а лише перебувало на прав і користування є також зверн ення позивача з листами (за пі дписом нинішнього вже голови правління) від 28.02.2004р. №4 та від 28.0 2.2004р. №2 про надання спірного пр иміщення в оренду.
Зазначається представнико м Луцької міської ради також і те, що позивачем не надано н алежних доказів які б свідчи ли яке саме майно в процесі пр авонаступництва перейшло ві д ОВТК "Кулішна" до ТзОВ "Торго вий дім "Ніка".
Згідно ст. 387 Цивільного коде ксу України власник має прав о витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відп овідної правової підстави за володіла ним.
Як зазначено в постанові го сподарського суду Волинсько ї області від 04.03.2009p., позивачем в установленому законом поряд ку не оформлено правовстанов люючі документи на об' єкт н ерухомого майна - приміщенн я "Кулішна" по вул. Львівській, 31 у м. Луцьку.
Витребування власником св ого майна із чужого незаконн ого володіння здійснюється ш ляхом подання до суду віндик аційного позову, об' єктом я кого може бути індивідуально визначене майно, яке існує в н атурі на момент подачі позов у. Позивачем у віндикаційном у позові може бути власник ма йна, відповідачем за віндика ційним позовом є особа, яка не законно володіє майном (неза лежно від того, чи заволоділа вона майном незаконно сама, ч и придбала його у особи, яка не мала права його відчужувати ), тобто заволоділа ним без від повідної правової підстави. Незаконність володіння майн ом відповідачем повинна бути доведена позивачем у суді, ос кільки законодавство презюм ує добросовісне (правомірне) володіння чужим майном, якщо інше не випливає з закону або не встановлено рішенням суд у (ч. 3 ст. 397 Цивільного Кодексу У країни).
Крім того, підстави, зазначе ні позивачем у позовній заяв і, повинні підтверджувати пр аво власності (інше суб' єкт ивне право титульного володі ння) позивача на витребуване майно, факт вибуття майна з йо го володіння, наявність майн а у незаконному володінні ві дповідача, відсутність у від повідача правових підстав дл я володіння майном. На підтве рдження наявності у позивача суб' єктивного права на вит ребуване майно останній пови нен надати суду відповідні д окази.
Відповідно до статті 33 ГПК У країни, кожна сторона повинн а довести ті обставини, на які вона посилається як на підст аву своїх вимог і заперечень . Згідно ч. 2 ст. 34 ГПК України обс тавини справи, які відповідн о до законодавства повинні б ути підтверджені певними зас обами доказування, не можуть підтверджуватись іншими зас обами доказування.
Враховуючи викладене пред ставник міської ради вважає, що позивачем не надано належ них доказів, що підтверджува ли б право власності ТзОВ "Тор говий дім "Ніка" на приміщення по вул. Львівській, 31 у м. Луцьк у.
Згідно ст. 257 Цивільного коде ксу України встановлюється з агальна позовна давність три валістю у три роки. Позовна да вність щодо вимог витребуван ня майна з чужого незаконног о володіння становить три ро ки. Як вбачається з доказів до лучених до матеріалів справи , а саме договору купівлі-прод ажу №39 від 07.03.1996р. патенту на прав о оренди будівлі та свідоцтв а про право власності від 22 бе резня 1999 року позивачем пропу щений трирічний строк позовн ої давності.
Враховуючи викладені обст авини представник Луцької мі ської ради та її виконавчого комітету зазначає, що ні орга нізація орендарів ОВТП "Кулі шна", ні ТзОВ "Торговий дім "Нік а" не були і не є власником при міщення по вул. Львівській, 31 у м. Луцьку та не можуть виступа ти позивачем у віндикаційном у позові, вважає позов безпід ставним та таким, що не підляг ає задоволенню, просить суд з астосувати строки позовної д авності та відмовити позивач у у задоволенні позовних вим ог останнього.
Відповідач - територіал ьний центр обслуговування пе нсіонерів та одиноких непрац ездатних громадян не дивлячи сь на належне повідомлення п ро день та час розгляду справ и в суді не надав суду витребу ваних пояснень з приводу поз овних вимог товариства "торг овий дім "Ніка", не направив в с удове засідання свого повнов ажного представника.
Разом з тим, у наявних в мате ріалах справи поясненнях №Д- 792 від 10.12.2007р. (том 1 а.с. 138), №Д-305 від 23.02.20 10р. (том 2 а.с. 19-20) територіальний ц ентр обслуговування пенсіон ерів та одиноких непрацездат них громадян позову не визна в, посилаючись на наступне:
Згідно з рішенням виконавч ого комітету Луцької міської ради від 31.01.2004р. №11 на баланс тер иторіальному центру було пер едано будівлю колишнього каф е "Кулішна" загальною площею 36 0,8 кв.м. по вул. Львівській, 31 у м. Л уцьку. Розпорядженням Луцько го міського голови від 06.09.2004р. № 783 територіальному центру доз волено укласти договір оренд и нежитлового приміщення заг альною площею 360,8 кв.м за адресо ю: м. Луцьк, вул. Львівська, 31, з Во линським фондом активної реа білітації неповносправних з 01.09.2004р. до 30.08.2005р., встановивши річ ну орендну плату в розмірі од нієї гривні. Даний договір бу ло укладено з дотриманням вс іх вимог. Згідно з розпорядже нням Луцького міського голов и від 26.12.2005р. №1049 повторно було ук ладено договір оренди нежитл ового приміщення загальною п лощею 360,8 кв.м. за адресою: м. Луць к, вул. Львівська ,31, з Волинськи м фондом активної реабілітац ії неповносправних з 01.09.2005р. до 30.08.2006р., з річною орендною плато ю в розмірі однієї гривні. Дан ий договір також було укладе но з дотриманням всіх вимог. Р ішенням постійної комісії ві дділу майна міської комуналь ної власності департаменту е кономіки Луцької міської рад и Волинському фонду активної реабілітації неповносправн их відмовлено у продовженні договору оренди нежитлового приміщення, що на вул. Ль вівській, 31, та поставлено вим огу звільнити дане приміщенн я в термін до 15.01.2007р. ( лист відділ у майна міської комунальної власності департаменту екон оміки Луцької міської від 25.12.20 06р. №310). Згідно з рішенням викон авчого комітету Луцької місь кої ради від 17.05.2007р. №317-15 укладено договір оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Луць к, вул. Львівська, 31 між те риторіальним центром та гром адською організацією "Культу рно-просвітницький центр "Но ве життя" з 17.05.2007р. до 15.05.2010р. з оренд ною платою в сумі 794,80 грн. щоміс ячно. Даний договір укладено з дотриманням всіх вимог.
Громадська організація "К ультурно-просвітницький цен тр "Нове життя" не дивлячись на належне повідомлення про де нь та час розгляду даної спра ви судом, вимог суду в частині подання письмових пояснень з приводу позовних вимог та н аправлення в судове засіданн я повноважного представника не виконала.
У наявних в матеріалах спра ви поясненнях №1-вих від 10.12.2007р. (т ом 1 а.с. 139-140) громадська організ ація просить суд у задоволен ні позову відмовити, посилаю чись на таке:
- позивачем не ставит ься позовної вимоги про скас ування свідоцтва про право в ласності та скасування реєст рації права власності на дан е спірне приміщення, проведе не КП "ВОБТІ", а без цієї вимоги неможливе витребування з чу жого незаконного володіння м айна, яке є предметом розгляд у справи. Позовні вимоги про в изнання недійсним договору о ренди стосуються виключно ст орін договору та позивача, як ий вважає, що його права поруш ені, проте не може цього довес ти, відповідно і участь в спра ві Луцької міської ради не зр озуміла, більше того орендод авець є і балансоутримувачем даного спірного приміщення.
На підставі ст.ст. 203, 215, 216 ЦК України визначено перел ік підстав для визнання прав очину недійсним. Позивач не н аводить аргументів, на підст аві яких просить визнати пра вочин недійсним.
Згідно із ст. 331 ЦК Украї ни право власності на нерухо ме майно набувається з момен ту його державної реєстрації в КП "Волинське обласне бюро т ехнічної інвентаризації", пр оте позивач не надає доказів звернення до КП "ВОБТІ" і не на дає витягу про реєстрацію св ого права власності.
Позивачем не подано рішення суду про визнання пр ава власності на спірне прим іщення по вул. Львівській, 31, у м . Луцьку, не надано і доказів о плати цього приміщення перед Луцькою міською радою.
Договір купівлі-про дажу 1995 року містить суперечл иві поняття щодо можливого п ридбання патенту на право ор енди даного приміщення заміс ть права власності на дане пр иміщення і то не за позивачем , а за попередником щодо цих пр ав.
Позивачем не надано д оказів оформлення свого прав а власності у вигляді рішенн я міськвиконкому про оформле ння такого права власності.
В розділі договору к упівлі-продажу "Відповідальн ість" вказано про можливість одностороннього розірвання договору у випадку невикона ння вимог договору по оплаті прав, які переходять згідно д оговору.
Якщо припустити укла дення такого правочину, то мі ською радою вже вжито всіх за ходів щодо одностороннього р озірвання договору. Позивач не може представити на розгл яд суду оригінали документів , на підставі яких нібито дово дить свої позовні вимоги.
Ухвалою господарського с уду від 09.06.2010р. (том 4 а.с. 117) до участ і у розгляді справи на підста ві ст. 27 ГПК України було залуч ено третьою особою на сторон і позивача, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору, регіональне відділення Фонду Державного майна Украї ни по Волинській області.
В письмових поясненнях №10-06-1 527 від 16.09.2010р. (том 5 а.с. 37-39), а також №10 -06-898 від 08.06.2011р. (том 6 а.с. 20-21) регіонал ьне відділення ФДМУ по Волин ській області посилається на таке:
- відповідно до протоколу за гальних зборів орендарів ОВТ П "Кулішна" від 30.01.1995р. учасникам и зборів прийнято рішення пр о викуп майна та приміщення О ВТП "Кулішна".
17.03.1995р. організацією орендарі в подано заяву в комітет по ма йну комунальної власності на проведення приватизації вка заного підприємства.
09.03.1995р. представництвом Фонду Державного майна у м. Луцьку в идано наказ №7 "Про визначення способу проведення приватиз ації об'єктів комунальної вл асності міста", згідно якого т рудовому колективу організа ції орендарів орендно-виробн ичого підприємства "Кулішна" запропоновано провести прив атизацію шляхом викупу держа вної частки майна вказаного підприємства.
На підставі наказу предста вництва ФДМУ у м. Луцьку від 10.03 .1995р. №21 "Про проведення інвента ризації та здійснення оцінки вартості майна ОВТП "Кулішна " та наказу від 14.03.1995р. №7/К "Про ств орення інвентаризаційної ко місії з оцінки вартості майн а" комісією з оцінки вартості майна проведено інвентариза цію майна орендно-виробничог о торгового підприємства "Ку лішна" та складено акт оцінки вартості майна орендного ви робничо-торгового підприємс тва "Кулішна" на суму 589 млн. крб ., який затверджений начальни ком представництва ФДМУ у м. Л уцьку 30.10.1995р.
Відповідно до п.39 Методики оцінки вартості об'єктів при ватизації, затвердженої пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 18.01.1995р. №36 в акті оцінки вартості майна ОВТП "Кулішна " зменшено вартість цілісног о майнового комплексу на 320 мл н. крб. (ця сума відповідає зал ишковій вартості приміщення кафе "Кулішна" з відомості роз рахунку вартості будівель, с поруд і передавальних пристр оїв станом на 01.04.1995 ОВТП "Кулішн а").
Згідно з договором купівлі -продажу державного майна ко мунальної власності міста Лу цька від 27.11.1995р. № 220-к організаці єю орендарів орендного вироб ничо-торгового підприємства "Кулішна" придбано майно ОВТП "Кулішна" на суму 589 млн. крб.
Відповідно до ст. 2 Закону Ук раїни "Про приватизацію неве ликих державних підприємств (малу приватизацію)" будівлі ( споруди, приміщення) привати зуються разом з розташованим и в них об' єктами приватиза ції, крім випадків відмови по купця від приватизації будів лі (споруди, приміщення), в які й розташований об' єкт, що пр иватизується шляхом викупу.
У разі відмови покупця від п риватизації будівлі (споруди , приміщення), в якій розташова ний об' єкт, що приватизуєть ся шляхом викупу, зазначені б удівлі (споруди, приміщення) п ередаються у встановленому п орядку власникам приватизов аних об'єктів в оренду на стро к не менш як десять років.
На підтвердження факту, що б удівля кафе не була приватиз ована в складі ЦМК є заключен ня експерта від 10.10.1995, згідно як ого вартість даної будівлі с тановила 4300 млн. крб. (чотири мі льярди триста мільйонів карб ованців), що була значно більш ою, ніж вартість приватизаці ї ЦМК і у зв'язку з відсутністю коштів у ОВТП "Кулішна" трудов ий колектив протоколом загал ьних зборів вирішив приміщен ня кафе не викуповувати за го тівкові кошти, а оформити пат ент.
У відповідності до п.5.10.5 дого вору від 27.11.1995р. № 220-к покупець зо бов' язаний у місячний термі н виготовити техпаспорт орен дованого приміщення, подати заяву на продаж приміщення а бо патенту на право оренди пр иміщення та укласти договір" , тобто ТзОВ "Торговий дім "Нік а" як правонаступник організ ації орендарів мало право ку пити це приміщення або патен т на право його оренди.
07.03.1996р. між представництвом Ф ДМУ у м. Луцьку та ТзОВ "Торгов ий дім "Ніка" було укладено дог овір №39 купівлі-продажу патен ту на право оренди будівлі пл ощею 360 кв.м. в м. Луцьку по вул. Ль вівська, 31. На підставі патент у на право оренди нежитловог о приміщення 29.04.1996р. між цими ст оронами було укладено догові р оренди нежитлового приміще ння №39 на строк з 01.01.1996р. по 01.01.2006р.
Враховуючи вищевикладене, приміщення кафе "Кулішна" не п риватизовувалося по договор у купівлі-продажу державного майна комунальної власності міста Луцька від 27.11.1995 № 220-к. Дане приміщення відноситься до м іської комунальної власност і згідно із свідоцтвом про пр аво власності від 22.03.1999р.
Згідно із ст. 60 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні" органи місцевого самоврядування від імені де ржави та в інтересах територ іальних громад відповідно до закону здійснюють правомочн ості щодо володіння, користу вання та розпорядження об' є ктами права комунальної влас ності. Доцільність, порядок т а умови відчуження об'єктів п рава комунальної власності в изначаються відповідною рад ою.
Дослідивши матеріали сп рави і додатково долучені ст оронами до останньої докумен ти, заслухавши пояснення пре дставників позивача та запер ечення представника відпові дачів, господарський суд,-
ВСТАНОВИВ:
04.02.1992р. відповідно до Закону України "Про оренду майна дер жавних підприємств та органі зацій" у виконкомі Луцької мі ської ради зареєстроване Пол оження про організацію оренд арів кафе "Кулішна".
Вказаною організацією оре ндарів 24.12.1992р. укладено договір оренди майна, а саме основних та оборотних засобів, включа ючи будівлю колишнього кафе "Кулішна" згідно з додатком до договору на строк з 01.10.199 2р. до 01.12.1995р.
Відповідно до протоколу за гальних зборів орендарів ОВТ П "Кулішна" від 30.01.1995р. учасникам и зборів прийнято рішення пр о викуп майна та приміщення О ВТП "Кулішна", а 06.02.1995р. організац ією орендарів подано заяву в комітет по майну комунально ї власності на проведення пр иватизації вказаного підпри ємства.
Представництвом ФДМУ у м. Лу цьку 09.03.1995р. видано наказ №7 "Про в изначення способу проведенн я приватизації об' єктів ком унальної власності міста" (то м 1 а.с. 66-68), згідно з яким трудово му колективу організації оре ндарів орендного виробничо-т оргового підприємства "Куліш на" запропоновано провести в икуп державної частки майна вказаного підприємства.
10.03.1995р. представництвом ФДМУ у м. Луцьку видано наказ №21 "Пр о проведення інвентаризації та здійснення оцінки вартос ті майна ОВТП "Кулішна" та нака з "Про створення інвентариза ційної комісії з оцінки варт ості майна" (том 1 а.с. 70-71).
На підставі вказаних наказ ів проведено інвентаризацію майна орендного-торгового п ідприємства "Кулішна" та 30.10.1995р. протоколом засідання комісі ї по оцінці вартості майна ОВ ТП "Кулішна" було затверджено акт оцінки вартості майна вк азаного підприємства, який т акож 30.10.1995р. затверджений начал ьником представництва Фонду Державного майна у м. Луцьку ( том 1 а.с. 73-79). Згідно з п.22 акту оці нки вартість майна, що підляг ає приватизації (державна ча стка у статутному фонді) скла дає 589 млн. крб.
Згідно з відомістю інвента ризації №1 від 01.04.1995р. обладнанн я, транспорту, інвентарю та ін струментів, які рахуються в с кладі основних засобів ОВТП "Кулішна", до складу основних з асобів входить і будівля "Кул ішна" залишковою балансовою вартістю близько 320 млн. крб.
Між представництвом Фонду та організацією орендарів О ВТП "Кулішна" 27.11.1995р. було укладе но договір купівлі-продажу д ержавного майна комунальної власності м. Луцька (том 1 а.с. 57-6 5), відповідно до якого покупец ь отримує майно згідно акту п риймання-передачі за ціною 589 млн. крб.
Пунктом 1.5. цього договору ви значено, що повне право власн ості переходить до покупця з моменту підписання акту при йому-передачі.
Вказаний договір у встанов леному законодавством поряд ку було посвідчено державним нотаріусом 08.12.1995р.
12.01.1996р. складено акт прийманн я-передачі майна від Предста вництва ФДМУ у м. Луцьку до ОВТ П "Кулішна" (том 1 а.с. 17), згідно з я ким продавець передав, а поку пець прийняв продане 27.11.1995р. май но орендного виробничо-торго вого підприємства "Кулішна" з гідно з актом оцінки вартост і майнового комплексу вартіс тю 589 млн. крб.
Згідно із п.8.2. Положення про застосування способів прива тизації майна державних підп риємств, затвердженого наказ ом ФДМУ №56 від 04.02.1993р., діючого на час приватизації майна, пере лік проданого майна повинен відповідати акту інвентариз ації.
Як зазначено в акті прийман ня-передачі, додатками до ньо го є 3 інвентаризаційних опис и майна, в першому з яких в пер еліку майна значиться будівл я залишковою балансовою варт істю 320 млн. крб.
Наведені обставини дають п ідстави дійти висновку про т е, що в процесі приватизації п риміщення по вул. Львівській , 31 у м. Луцьку в складі приватиз ованого майна перейшло у вла сність організації орендарі в ОВТП "Кулішна" та спростовую ть доводи регіонального відд ілення ФДМУ по Волинській об ласті про те, що зазначено май но приватизовано не було.
В рядку "Об' єкти, які не під лягають приватизації" акту о цінки (п.20.5.) будь-які записи від сутні.
Доводи Луцької міської ра ди та виконавчого комітету Л уцької міської ради про те, що приміщення не було приватиз овано, оскільки було проведе но зменшення вартості цілісн ого майнового комплексу на 320 млн. крб., тобто на суму вартос ті будівлі, про що свідчить п.2 0 п.п. 2 акту оцінки, не приймають ся судом до уваги.
Згідно з п. 20 п.п. 2 акту оцінки вартість цілісного майновог о комплексу зменшено на варт ість майна, щодо якого встано влено пільги - 320 млн.
Проте Луцькою міською радо ю та виконавчим комітетом Лу цької міської ради не обґрун товано та не подано доказів п ро те, що будівлю по вул. Львів ській, 31 у м. Луцьку було відне сено до об' єктів, щодо яких в становлено пільги.
У відповідності із п.3 ст. 2 За кону України "Про приватизац ію невеликих державних підпр иємств (малу приватизацію)" бу дівлі (споруди, приміщення) пр иватизуються разом з розташо ваними в них об' єктами прив атизації, крім випадків відм ови покупця від приватизації будівлі (споруди, приміщення ), в якій розташований об' єкт , що приватизується шляхом ви купу, або якщо на це немає прям ої заборони відповідно Фонду державного майна України, Ве рховної Ради Автономної Респ убліки Крим чи місцевої Ради відповідного рівня.
Доказів, які б свідчили про те, що позивач відмовився від приватизації будівлі не под ано. Позивач в письмових пояс неннях (том 3 а.с. 94), представник товариства "Торговий дім "Нік а" в судовому засіданні той фа кт, що він відмовлявся від при міщення, заперечує.
Відповідно до ст. 128 Цивільно го кодексу УРСР (в редакції 1963р ., положення котрого діяли на ч ас приватизації майна) право власності у набувача майна з а договором виникає з момент у передачі речі, якщо інше не п ередбачено договором або Зак оном.
Згідно з установчим догово ром від 18.01.1996р. на базі орендног о підприємства ОВТП "Кулішна " було засноване ТзОВ "Торгови й дім "Ніка", яке зареєстроване у виконавчому комітеті Луць кої міської ради 24.01.1996р.
Протоколом №1 установчих зб орів засновників від 18.01.1996р. зат верджено, а розпорядженням в иконкому Луцької міської рад и від 24.01.1996р. зареєстровано Стат ут ТзОВ "Торговий дім "Ніка".
Згідно з п.1.1. Статуту ТзОВ "Ні ка" засновано згідно з рішенн ям засновника від 18.01.1996р., яке ст ворюється на базі викупленої частки державного комунальн ого майна орендного підприє мства кафе "Кулішна", і є право наступником його майнових т а немайнових прав та обов' я зків
Статтею 32 Господарського пр оцесуального кодексу Україн и передбачено, що доказами у с праві є будь-які фактичні дан і, на підставі яких господарс ький суд у визначеному закон ом порядку встановлює наявні сть чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також і нші обставини, які мають знач ення для правильного вирішен ня господарського спору. Ці д ані встановлюються письмови ми і речовими доказами, висно вками судових експертиз.
07.03.1996р. між представництвом ФДМУ у м. Луцьку та ТзОВ "Торго вий дім "Ніка" було укладено до говір №39 купівлі-продажу пате нту на право оренди будівлі п лощею 360 кв. м. в м. Луцьку по вул. Львівська, 31 (том 1 а.с. 157-158).
На підставі патенту на прав о оренди нежитлового приміще ння 29.04.1996р. між цими ж сторонами було укладено договір оренд и нежитлового приміщення №39 н а строк дії останнього з 01.01.1996р. по 01.01.2006р. (том 1 а.с. 162-166).
30.06.2000р. між відділом обліку ма йна міської комунальної влас ності Луцької міської ради і товариством з обмеженою відповідальніст ю "Торговий дім "Ніка" було укл адено договір оренди вказано го приміщення №39 на строк з 01.06.20 00р. по 01.01.2006р. (том 1 а.с. 167-169).
Проте рішенням господарсь кого суду Волинської області від 21.03.2003р. у справі №06/12-30 договір оренди №39 від 30.06.2000р. розірвано, дію патенту №39 від 29.04.1996р. на прав о оренди нежитлового приміще ння площею 360,8 кв.м., що знаходит ься по вул. Львівській, 31 у м. Лу цьку припинено, постановлено виселити ТзОВ "Ніка" із зазнач еного приміщення.
16.12.1997р. управлінням юстиції В олинської області було зареє стровано Статут Волинського фонду активної реабілітації неповносправних (том 1 а.с. 28-38).
Згідно з протоколом зборів засновників ТзОВ "Тор говий дім "Ніка" від 14.06.2003р. (том 1 а .с. 19-21) збори прийняли рішення п ро внесення змін до установч ого договору та Статуту това риства, відповідно до яких Во линський фонд активної реабі літації неповносправних ста в власником статутного фонду ТзОВ "Торговий дім "Ніка".
Розпорядженням Луцького міського голови від 06.09.2004р. №783 (т ом 2 а.с. 23) надано дозвіл терито ріальному центру обслуговув ання пенсіонерів та одиноких непрацездатних громадян м. Л уцька укласти договір оренди нежитлового приміщення по в ул. Львівській, 31 з Волинським фондом активної реабілітаці ї неповносправних на строк з 1.09.2004р. до 30.08.2005р.
На підставі вказаного розп орядження було укладено дого вір оренди від 01.09.2004р. (том 2 а.с. 24-25) .
Розпорядженням Луцького м іського голови від 26.12.2004р. №1049 те риторіальному центру обслуг овування пенсіонерів та один оких непрацездатних громадя н м. Луцька надано дозвіл укла сти договір оренди вказаного приміщення з Волинським фон дом активної реабілітації не повносправних на строк з 03.09.2005р . до 30.08.2006р.
На підставі вказаного розп орядження 26.12.2005р. було укладено договір оренди приміщення № 551 (том 2 а.с. 27-28).
Представники Волинського фонду активної реабілітації неповносправних 22.08.2006р. зверну лись до територіального цент ру обслуговування пенсіонер ів та одиноких непрацездатни х громадян м. Луцька із заявою №22 про продовження терміну до говору та з проектом договор у оренди строком на 5 років.
Документи були направлені для розгляду у відділ обліку майна комунальної власності виконкому Луцької міської р ади.
Листом від 11.09.2006р. територіал ьному центру обслуговування пенсіонерів та одиноких неп рацездатних громадян м. Луць ка відмовлено в продовженні терміну дії договору оренди у зв' язку із по рушенням 45-денного терміну по дачі заяви на продовження ст року дії договору, передбаче ного п. 9.8 договору оренди від 26 .12.2005р.
Листом відділу обліку майн а комунальної власності вико нкому Луцької міської ради № 310 від 25.12.2006р. (том 2 а.с. 29) Волинськи й фонд активної реабілітації неповносправних повідомлен о про те, що їх заява розглянут а на засіданні постійної ком ісії з питань комунального м айна та приватизації, в продо вженні терміну дії договору відмовлено і запропоновано д о 15.01.2007р. звільнити приміщення.
Рішенням виконавчого комі тету Луцької міської ради ві д 20.02.2007р. №101-19 територіальний цен тр обслуговування пенсіонер ів та одиноких непрацездатни х громадян м. Луцька зобов' я зано укласти договір оренди нежитлового приміщення по ву л. Львівській, 31 з громадською організацією "Культурно-про світницький центр "Нове житт я"
У зв' язку із порушенням ви конавчим комітетом Луцької м іської ради вимог ст. 118 Закону України "Про Державний бюдже т на 2007 рік" на рішення виконком у від 20.02.2007р. №101-19 прокуратурою м іста Луцька було внесено про тест №1555вих.07 від 25.03.2007р. За наслід ками розгляду протесту проку рора рішенням виконавчого ко мітету Луцької міської ради від 06.04.2007р. №228-1 протест задоволе но, вказане рішення виконком у скасоване.
Згідно з протоколом №19 засі дання конкурсної комісії з п роведення конкурсів на право оренди нежитлових приміщень від 10.05.2007р. одноголосним голосу ванням комісія вирішила нада ти в оренду нежитлове приміщ ення по вул. Львівській грома дській організації “Культур но-просвітницький центр "Нов е життя", а рішенням виконавчо го комітету Луцької міської ради № 317-15 від 17.05.2007р. повторно зоб ов' язано територіальний це нтр обслуговування пенсіоне рів та одиноких непрацездатн их громадян м. Луцька укласти з громадською організацією "Культурно-просвітницький це нтр "Нове життя" договір оренд и нежитлового приміщення по вул. Львівській, 31 в м. Луцьку.
На підставі рішення виконк ому Луцької міської ради від № 317-15 від 17.05.2007р. територіальний центр обслуговування пенсіо нерів та одиноких непрацезда тних громадян м. Луцька як оре ндодавець 17.02.2007р. уклав із грома дською організацією "Культур но-просвітницький центр "Нов е життя", як орендарем, догові р оренди приміщення по вул. Ль вівській, 31 у м. Луцьку (том 1 а.с. 12). Згідно з п.9 зазначеного дого вору строк його дії встановл ено з 17.05.2007р. по 15.05.2010р.
07.12.2006р. виконавчим комітетом Луцької міської ради було пр ийнято рішення №639-1, яким встан овлено порядок оформлення пр ава власності на об' єкти не рухомого майна.
Згідно із п.1.1. цього рішення свідоцтво про право власност і видається на підставі ріше ння виконкому про оформлення права власності і повинно мі стити відомості, зазначені в п. 63 Тимчасового положення пр о порядок державної реєстрац ії прав власності на нерухом е майно.
В свідоцтві на право власно сті на будівлю підприємства "Кулішна" від 22.03.1999р., виданому Лу цькій міській раді Волинськи м обласним бюро технічної ін вентаризації, зазначено про те, що воно посвідчує право ко мунальної власності на будів лю підприємства "Кулішна" по в ул. Львівській, 31 у м. Луцьку і в идане на підставі рішення Лу цької міської ради від 11.03.1999р. № 90.
Згідно із реєстраційним на писом запис в реєстрову книг у проведено 05.04.1999 р. за №634.
Проте постановою господар ського суду Волинської облас ті від 04.03.2009р. у справі №05/122/22-11А вст ановлено, що Луцька міська ра да не приймала рішення від 11.03.1 999р. №90, а відтак у виконавчого к омітету Луцької міської ради не було правових підстав вка зувати як підставу видачі св ідоцтва рішення Луцької місь кої ради від 11.03.1999р. № 90.
Як зазначено у згаданій пос танові, в процесі розгляду ці єї справи суду не було надано доказів на підтве рдження прийняття радою ріше ння щодо права власності на н ежитлове приміщення ОВТП "Ку лішна" по вул. Львівській, 31 у м. Луцьку. У зв' язку з цим рішен ня Луцької міської ради від 11. 03.1999р. №90 в судовому порядку було визнано нечинним.
Під час апеляційного перег ляду зазначеної постанови Ль вівським апеляційним адміні стративним судом (постанова суду від 07.04.2011р. №35076/10/9104 - том 6 а.с. 69 -70) було також встановлено, що "в архіві Луцької міської ради відсутнє оскаржуване позива чем рішення від 11.03.1999 року №90, на підставі якого було видане с відоцтво про право комунальн ої власності Луцької міської ради на будівлю підприємств а "Кулішна". Згідно копії повід омлення архівного відділу Лу цької міської ради 11 березня 1 999 року рішення та розпоряджен ня Луцької міської ради і міс ьквиконкому не приймались. З а №90 від 25.02.1999 року в архіві знахо диться рішення Луцької міськ ої ради про припинення випла ти щомісячної грошової допом оги. Представник Луцької міс ької ради, на якого у відповід ності до вимог ч.2 ст. 721 КАС Укра їни покладено обов' язок щод о доказування правомірності рішення, дії чи бездіяльност і відповідача, не надав суду к опії рішення Луцької міської ради, на підставі якого було в идано свідоцтво про право ко мунальної власності Луцької міської ради на будівлю підп риємства "Кулішна".
За таких обставин та врахов уючи встановлення факту відс утності існування в природі як такого рішення Луцької мі ської ради від 11.03.1999р. №90, на підс таві котрого в подальшому Лу цькій міській раді було вида но свідоцтво на право власно сті на будівлю підприємства "Кулішна" від 22.03.1999р., постановою Львівського апеляційного ад міністративного суду від 07.04.201 1р. постанову господарського суду Волинської області від 04.03.2009р. у справі №05/122/22-11А в частині визнання нечинним рішення Л уцької міської ради №90 від 11.03.199 9р. було скасовано та прийнято нову постанову про відмову п озивачу у задоволенні цих по зовних вимог.
Відповідно до ч.2 ст. 35 ГПК Укр аїни факти, встановлені ріше нням господарського суду (ін шого органу, який вирішує гос подарські спори), за винятком встановлених рішенням трете йського суду, під час розгляд у однієї справи, не доводятьс я знову при вирішенні інших с порів, в яких беруть участь ті ж самі сторони.
У відповідності із п. 6 додат ку 1 до Інструкції про порядок реєстрації права власності на об' єкти нерухомого майна , що перебувають у власності ю ридичних і фізичних осіб, зат вердженої наказом Міністерс тва юстиції України від 09.06.1998, з ареєстрованої 26.06.1998 за №399/2839, що д іяла на час проведення держа вної реєстрації права власно сті, до правовстановлюючих д окументів, на підставі яких п роводиться державна реєстра ція права власності на об' є кти нерухомого майна, віднос яться свідоцтва про право вл асності на об' єкти нерухомо го майна, видані органами міс цевої виконавчої влади та мі сцевого самоврядування.
Як вбачається із відповіді комунального підприємства " Волинське обласне бюро техні чної інвентаризації" №803 від 17.0 2.2010р. (том 2 а.с.11) право власності за Луцькою міською радою бул о зареєстровано на підставі свідоцтва про право власност і, виданого виконкомом Луцьк ої міської ради 22.03.1999р. згідно з рішенням №90 від 11.03.1999р., і підста вою відмови у скасуванні реє страції права власності на н ерухоме майно по вул. Львівсь кій, 31 у м. Луцьку є саме та обст авина, що це свідоцтво не скас оване і не визнане недійсним .
Відповідно до діючої на мом ент видачі свідоцтва ч. 1 ст. 57 З акону України "Про власність " якщо в результаті видання ак та органом державного управл іння або місцевим органом де ржавної влади, що не відповід ає законові, порушуються пра ва власника та інших осіб щод о володіння, користування чи розпорядження належним майн ом, такий акт визнається неді йсним чи незаконним і скасов ується за позовом власника а бо особи, права якої порушено .
Саме по собі свідоцтво про право власності не є актом не нормативного характеру, оскі льки воно самостійно не поро джує певні правові наслідки, а є лише похідним документом від рішення.
Свідоцтво про право власно сті, видане на підставі відпо відного акта не може виступа ти предметом спору, оскільки не має статусу акта державно го чи іншого органу (п.4 Інформ аційного листа Вищого господ арського суду України від 13.08.20 08 р. №01-8/482 "Про деякі питання заст осування норм Господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, порушені у доповідних з аписках про роботу господарс ьких судів у першому піврічч і 2008 р.").
Однак, в даному випадку суд вважає, що наявність цього до кумента істотно порушує прав а позивача у справі, оскільки саме свідоцтво (а не рішення р ади) згідно із п. 6 додатку 1 до І нструкції про порядок держав ної реєстрації права власнос ті на об' єкти нерухомого ма йна, що перебувають у власнос ті юридичних та фізичних осі б, затвердженої наказом Держ авного комітету будівництва , архітектури та житлової пол ітики України від 09 червня 1998 р оку №121, зареєстровано в Мініс терстві юстиції України 26 чер вня 1998 року за №399/2839, (що діяла на ч ас проведення державної реєс трації права власності), було правовстановлюючим докумен том, на підставі якого за Луць кою міською радою було і є зар еєстроване право власності н а будівлю по вул. Львівській, у м. Луцьку, і саме наявність ць ого документа, незважаючи вс тановлення в судовому порядк у факту відсутності як таког о рішення Луцької міської ра ди від 11.03.1999р. №90, є підставою, чер ез яку КП "Волинське ОБТІ" відм овлено позивачу у скасуванні запису про скасування реєст рації права власності за Луцькою міською радою та у реєстрації права власност і за ТзОВ "Ніка".
Разом з цим при вирішенні за значеного питання по суті су д вважає за необхідне засвід чити наступне:
Вирішуючи спір, господарсь кий суд встановлює відповідн ість обраного позивачем спос обу захисту його порушеного чи охоронюваного законом інт ересу.
Відповідно до положень ст. 1 6 ЦК України, чинного на момент пред' явлення товариством з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Ніка" позовної вимоги, зокрема, про визнання недійсним свідоцтва про пра во власності, способами захи сту цивільних прав та інтере сів можуть бути: визнання пра ва; визнання правочину недій сним; припинення дії, яка пору шує право; відновлення стано вища, яке існувало до порушен ня; примусове виконання обов ' язку в натурі; зміна правов ідношення; припинення правов ідношення; відшкодування зби тків та інші способи відшкод ування майнової шкоди; відшк одування моральної (немайнов ої) шкоди; визнання незаконни ми рішення, дій чи бездіяльно сті органу державної влади, о ргану влади Автономної Респу бліки Крим або органу місцев ого самоврядування, їхніх по садових і службових осіб; суд може захистити цивільне пра во або інтерес іншим способо м, що встановлений договором або законом.
Згідно з ч. 2 ст. 20 ГК України, ч инного на момент пред' явлен ня позовної вимоги про визна ння недійсним свідоцтва про право власності, права та зак онні інтереси суб' єктів гос подарювання захищаються шля хом: визнання наявності або в ідсутності прав; визнання по вністю або частково недійсни ми актів органів державної в лади та органів місцевого са моврядування, актів інших су б'єктів, що суперечать законо давству, ущемлюють права та з аконні інтереси суб' єкта го сподарювання або споживачів ; визнання недійсними господ арських угод з підстав, перед бачених законом; відновлення становища, яке існувало до по рушення прав та законних інт ересів суб' єктів господарю вання; припинення дій, що пору шують право або створюють за грозу його порушення; присуд ження до виконання обов' язк у в натурі; відшкодування зби тків; застосування штрафних санкцій; застосування операт ивно-господарських санкцій; застосування адміністратив но-господарських санкцій; ус тановлення, зміни і припинен ня господарських правовідно син; іншими способами, передб аченими законом.
Засади і способи захисту пр ава власності передбачено та кож главою 29 ЦК України, у тому числі право власника на витр ебування майна з чужого неза конного володіння (ст. 387 ЦК Укр аїни), пред' явлення позову п ро визнання права власності, якщо це право оспорюється аб о не визнається іншою особою (ст. 392 ЦК України), визнання нез аконним правового акта, що по рушує право власності (ст. 393 ЦК України) та ін.
Судом встановлено, що позов на вимога товариства з обмеж еною відповідальністю "Торго вий дім "Ніка" в частині визна ння недійсним свідоцтва на п раво власності Луцької міськ ої ради на будівлю ОВТП "Куліш на" по вул. Львівській, 31, видано го 22 березня 1999 року №02007) не відпо відає способам захисту прав та інтересів суб' єкта госпо дарювання, встановленим поло женнями чинного, на момент пр ед' явлення цієї вимоги до с уду, законодавства України.
У відповідності до постано ви Верховного Суду України в ід 13.07.2004р. №10/732, п. 14 Інформаційного листа Вищого господарського суду України від 11.04.2005р. №01-8/344 "Про деякі питання практики заст осування норм господарськог о процесуального кодексу Укр аїни, порушені у доповідних з аписках про роботу господарс ьких судів у 2004 році", п. 3 Інформа ційного листа Вищого господа рського суду України від 13.08.2008р . №01-8/482 "Про деякі питання практи ки застосування норм господа рського процесуального коде ксу України, порушені у допов ідних записках про роботу го сподарських судів у першому півріччі 2008 року", дійшовши вис новку про те, що предмет позов у не відповідає встановленим законом або договором спосо бом захисту прав, суд повинен відмовити в позові, а не припи няти провадження у справі за її непідвідомчістю.
Враховуючи викладені обст авини суд вважає за доцільне відмовити позивачу в частин і задоволення позовних вимог ТзОВ "Торговий дім "Ніка" щодо визнання недійсним свідоцтв а на право власності Луцької міської ради на будівлю ОВТП "Кулішна" по вул. Львівській, 31, виданого 22 березня 1999 року №02007.
Рішенням виконавчого к омітету Луцької міської ради №317-15 від 17.05.2007р. територіальний ц ентр обслуговування пенсіон ерів та одиноких непрацездат них громадян м. Луцька зобов' язано повторно укласти з гро мадською організацією "Культ урно-просвітницький центр "Н ове життя" договір оренди неж итлового приміщення по вул. Л ьвівській, 31 в м. Луцьку.
Приймаючи це рішення, вико нком Луцької міської ради ке рувався ст. 35 Закону України "П ро власність", ст.ст. 29, 52, 59, Закону України "Про місцеве самовря дування в Україні" Законом Ук раїни "Про оренду державного та комунального майна", рішен нями міської ради №5/134 від 08.09.2006р . "Про врегулювання оренди не рухомого майна територіальн ої громади м. Луцька", №9/12 від 27.12.2 006р. "Про оренду нежитлових при міщень" та результатами конк урсу.
У відповідності із ч.1 ст. 29 За кону України "Про місцеве сам оврядування в Україні" до від ання виконавчих органів сіль ських, селищних, міських рад н алежить, зокрема, управління в межах, визначених радою, май ном, що належить до комунальн ої власності відповідних тер иторіальних громад;
Статтею 52 Закону визначено повноваження виконавчого ко мітету сільської, селищної, м іської, районної у місті ради .
Згідно із ч.6 ст. 59 Закону вико навчий комітет сільської, се лищної, міської, районної у мі сті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень пр иймає рішення.
Аналіз положень законодав ства, на підставі яких викона вчим комітетом приймалось рі шення, дозволяють дійти висн овку про те, що шляхом передач і спірного майна в оренду вик онком здійснював повноваже ння щодо управління майном, щ о належить до комунальної вл асності.
Порядок надання об' єктів права власності територіаль ної громади міста Луцька у ко ристування визначений Полож енням про оренду майна терит оріальної громади міста Луць ка, затвердженим рішенням Лу цької міської ради №5/134 від 8.09.2006р . (том 1 а.с. 108-117)
Згідно з п.2.3. цього Положення орендодавцем майна може вис тупати його балансоутримува ч, а в окремих ви падках - відділ майна місько ї комунальної власності як у повноважений орган.
Рішенням виконкому Луцько ї міської ради №11 від 31.01.2004р. "Про будівлю на вул. Львівській, 31" м іському територіальному цен тру обслуговування пен сіонерів та одиноких непраце здатних громадян було переда но на баланс будівлю загальн ою площею 360,8 кв.м. по вул. Львівс ькій, 31 у м. Луцьку.
Проте, як Луцька міська рада , так і виконавчий комітет Луц ької міської ради без достат ньої правової підстави здійс нювали повноваження по управ лінню спірним майном, зокрем а, приймали рішення та зобов' язували укласти договір оре нди з огляду на таке.
Статті 142-144 Конституції Укра їни визначають, що матеріаль ною і фінансовою основою міс цевого самоврядування є рухо ме і нерухоме майно, доходи мі сцевих бюджетів, інші кошти, з емля, природні ресурси, що є у власності територіальних гр омад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об' єкти їхн ьої спільної власності, що пе ребувають в управлінні район них і обласних рад. Органи міс цевого самоврядування в межа х повноважень, визначених за коном, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Згідно із ст.ст. 19, 41 Конституц ії України правовий порядок в Україні ґрунтується на зас адах, відповідно до яких ніхт о не може бути примушений роб ити те, що не передбачено зако нодавством. Органи державної влади та органи місцевого са моврядування, їх посадові ос оби зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважен ь та у спосіб, що передбачені К онституцією та законами Укра їни. Кожен має право володіти , користуватися і розпоряджа тися своєю власністю, резуль татами своєї інтелектуально ї, творчої діяльності.
У відповідності із ст. 327 Циві льного кодексу України у ком унальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній гро маді.
Управління майном, що є у ко мунальній власності, здійсню ють безпосередньо територіа льна громада та утворені нею органи місцевого самоврядув ання.
У відповідності із ст. 1, п.п. 9, 10 ст. 30 Закону України "Про місц еве самоврядування в Україні " право комунальної власност і - це право територіальної громади володіти, доцільно, е кономно, ефективно користува тися і розпоряджатися на сві й розсуд і в своїх інтересах м айном, що належить їй, як безпо середньо, так і через органи м ісцевого самоврядування; а д о повноважень виконавчого ко мітету ради віднесено тільки облік нежилих приміщень на в ідповідній території незале жно від форм власності, внесе ння пропозицій їх власникам щодо використання таких прим іщень для задоволення потреб територіальної громади, обл ік та реєстрація відповідно до закону об' єктів нерухомо го майна незалежно від форм в ласності.
Право комунальної власнос ті на рухоме і нерухоме майно , доходи місцевих бюджетів, ін ші кошти тощо належить терит оріальним громадам сіл, сели щ, міст, районів у містах (пунк т 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Ук раїні"), які згідно зі статтею 143 Конституції України безпос ередньо або через утворені н ими органи місцевого самовря дування управляють майном, щ о є у комунальній власності. Я к передбачено пунктом 5 статт і 60 Закону України "Про місцев е самоврядування в Україні", з азначені органи від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності що до володіння, користування т а розпорядження об'єктами пр ава комунальної власності.
Представницькі органи мі сцевого самоврядування - сі льські, селищні, міські ради - вправі приймати рішення про передачу іншим органам окрем их повноважень щодо управлін ня майном, яке належить до ком унальної власності відповід ної територіальної громади, визначення меж цих повноваже нь та умов їх здійснення (пунк т 31 статті 26 цього ж Закону). Зок рема, до відання виконавчих о рганів цих рад належить упра вління в межах, визначених ра дою, майном, що належить до ком унальної власності.
Якщо державна виконавча вл ада здійснюється місцевою де ржавною адміністрацією, оста ння в межах повноважень, деле гованих їй згідно зі статтею 119 Конституції України відпов ідною радою, здійснює управл іння майном, що належить до ко мунальної власності.
Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону Укра їни "Про оренду державного та комунального майна" до об' є ктів оренди віднесено нерухо ме майно (будівлі, споруди, при міщення) та інше окреме індив ідуально визначене майно під приємств, орендодавцями яких згідно із ст. 5 вказаного зако ну є органи, уповноважені орг анами місцевого самоврядува ння управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексі в підприємств, їх структурни х підрозділів та нерухомого майна, яке перебуває у комуна льній власності.
Згідно із ч. 2 ст. 331 ЦК України якщо право власності на неру хоме майно відповідно до зак ону підлягає державній реєст рації, право власності виник ає з моменту державної реєст рації.
Відповідно до ч. 1 ст. 761 ЦК Укра їни право передання майна у н айм має власник речі або особ а, якій належать майнові прав а.
Встановлення в судовому по рядку факту відсутності як т акого рішення Луцької місько ї ради №90 від 11.03.1999р., а також відс утність у зв' язку з цим прав ових підстав для видачі свід оцтва про право власності на будівлю ОВТП "Кулішна" по вул. Львівській, 31, виданого 05.04.1999р., т ягнуть за собою скасування д ержавної реєстрації права ко мунальної власності на вказа не майно за Луцькою міською р адою, а оскільки інших належн их доказів перебування вказа ної будівлі в комунальній вл асності відповідачами суду н е подано, то у виконавчого ком ітету Луцької міської ради н е було правових підстав розп оряджатися майном - приймат и рішення №317-15 від 17.05.2007р. та перед авати приміщення в оренду, на лежність якого до комунально ї власності не доведена.
Статтею 328 Цивільного кодек су України передбачено, що пр аво власності вважається наб утим правомірно, якщо інше пр ямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена суд ом.
За змістом ч. 2 ст. 16 ЦК України одним із способів захисту ци вільних прав та інтересів мо же бути визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльност і органів державної влади, аб о органу місцевого самовряду вання, їхніх посадових і служ бових осіб.
За таких обставин, коли вста новлено, що Луцькою міською р адою у встановленому законом порядку не приймалось рішен ня №90 від 11.03.1999р., на підставі яко го їй було видано свідоцтво п ро право комунальної власнос ті на будівлю підприємства "К улішна" по вул. Львівській, 31 у м . Луцьку, у виконавчого коміте ту Луцької міської ради не бу ло правових підстав розпоряд жатись спірним приміщенням, а саме: приймати рішення та зо бов' язувати територіальни й центр обслуговування пенсі онерів та одиноких непрацезд атних громадян м. Луцька укладати договір оренди ць ого приміщення, а тому рішенн я №317-15 від 17.05.2007р. про передачу ма йна в оренду прийнято всупер еч наведеним вище нормам зак онодавства, а відтак його слі д визнати незаконним.
Статтею 215 Цивільного кодек су України встановлено підст ави недійсності правочину.
Дана норма відсилає до ст. 203 цього ж Кодексу, відповідно д о якої зміст правочину не мож е суперечити Цивільному коде ксу, іншим актам цивільного з аконодавства та моральним за садам суспільства.
Відповідно до частини 2 стат ті 203 Цивільного кодексу Украї ни особа, яка вчиняє правочин , повинна мати необхідний обс яг цивільної дієздатності.
Оскільки Луцька міська рад а та її виконавчий комітет не вправі були розпоряджатися спірним майном, то і договір о ренди №1103 від 17.05.2007р., за яким спір не приміщення територіальни м центром обслуговування пен сіонерів та одиноких непраце здатних громадян передано в оренду, також не відповідає н аведеним нормам законодавст ва, оскільки орендодавець, пе редаючи майно, діяв на підста ві рішення виконавчого коміт ету №317-15 від 17.05.2007р.
У зв' язку з цим суд вважає, що договір оренди нежитлово го приміщення комунальної вл асності №1103 від 17.05.2007р. слід визн ати недійсним.
Звертаючись з позовом до господарського суду, позивач з врахуванням письмових зая в про уточнення позовних вим ог (том 3 а.с. 92-148, том 4 а.с. 135-137), а тако ж пояснень по суті позовних в имог від 06.06.2011р. №2 (том 6 а.с. 26-31), прос ить також витребувати від Лу цької міської ради приміщенн я по вул. Львівській, 31 і переда ти його товариству з обмежен ою відповідальністю "Торгови й дім "Ніка".
У відповідності із ст. 387 ЦК У країни власник має право вит ребувати своє майно від особ и, яка незаконно, без відповід ної правової підстави заволо діла ним.
Обґрунтовуючи зазначену в имогу, позивач посилається н а те, що будівля була набута в процесі приватизації майна о рганізацією орендарів, а в по дальшому - позивачем на підс таві створення на базі викуп леної частки державного майн а комунальної власності ТзОВ "Ніка", яке є правонаступником майнових та немайнових прав та обов' язків орендного пі дприємства кафе "Кулішна".
Відповідно до ст. 86 ЦК УРСР, с т. 2 Закону України "Про власні сть", які діяли на час передачі майна за актом приймання-пер едачі від 12.01.1996р., право власнос ті - це врегульовані законо м суспільні відносини щодо в олодіння, користування і роз порядження майном.
Підставою для набуття прав а власності є певні юридичні факти, з якими закон пов' язу є виникнення права власності .
В силу ст. 128 ЦК УРСР право вла сності (право оперативного у правління) у набувача майна з а договором виникає з момент у передачі речі, якщо інше не п ередбачено законом або догов ором.
Отже, позивач набув права вл асності на спірне майно з мом енту його передачі відповідн о до акту приймання-передачі організації орендарів ОВТП "Кулішна" та послідуючого ств орення на базі викупленої на підставі договору купівлі-п родажу від 27.11.1995р. частки держав ного майна комунальної власн ості ТзОВ "Ніка", яке є повним п равонаступником майнових т а немайнових прав та обов' я зків орендного підприємства кафе "Кулішна".
Відповідно до статті 328 Циві льного кодексу України право власності набувається на пі дставах, що не заборонені зак оном, зокрема із правочинів. П раво власності вважається на бутим правомірно, якщо інше п рямо не випливає із закону аб о незаконність набуття права власності не встановлена су дом.
Захист відносин власності в Україні здійснюється на пі дставі загальних засад, визн ачених Конституцією України , Цивільним кодексом України .
Як зазначено в частині 1 ста тті 386 Цивільного кодексу Укра їни, держава забезпечує рівн ий захист прав усіх суб'єктів права власності. За статтею 15 Цивільного кодексу України, кожна особа має право на захи ст свого цивільного права у р азі його порушення, невизнан ня або оспорювання.
Відповідно до статті 392 Циві льного кодексу України власн ик майна може пред' явити по зов про визнання його права в ласності, якщо це право оспор юється або не визнається інш ою особою, а також у разі втрат и ним документа, який засвідч ує його право власності. Одни м із способів захисту права в ласності є витребування майн а із чужого незаконного воло діння.
Згідно зі статтею 387 Цивільн ого кодексу України власник має право витребувати своє м айно від особи, яка незаконно , без відповідної правової пі дстави заволоділа ним.
Оскільки Луцька міська рад а не подала належних доказів на підтвердження перебуванн я будівлі по вул. Львівській, 3 1 у м. Луцьку в комунальній вла сності, а відтак не довела у вс тановленому законом порядку своє право на неї, то володінн я нею спірним приміщенням є н езаконним, а тому суд вважає, щ о вимога позивача про поверн ення приміщення по вул. Львів ській, 31 товариству з обмежено ю відповідальністю "Торговий дім "Ніка" підлягає до задовол ення.
Згідно ст. 32 Господарського процесуального кодексу Укра їни доказами у справі є будь-я кі фактичні дані, на підставі яких господарський суд у виз наченому законом порядку вст ановлює наявність чи відсутн ість обставин, на яких ґрунту ються вимоги і заперечення с торін, а також інші обставини , які мають значення для прави льного вирішення господарсь кого спору.
Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК Ук раїни кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог і заперечень. Д окази подаються сторонами і іншими учасниками судового п роцесу. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені п евними засобами доказування , не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування .
В даному випадку відповіда чі не довели належними та доп устимими доказами відповідн о до положень статей 33, 34 ГПК Ук раїни підставність обставин , котрі було покладено останн іми в основу заперечень на пр ед' явлений позов, не навели аргументів на спростування обставин, визначених позивач ем.
Згідно з поясненнями позив ача, не спростованими відпов ідачами, про наявність свідо цтва про право власності на с пірне приміщення у Луцької м іської ради товариству з обмеженою відповідальніст ю "Торговий дім "Ніка" стало ві домо в березні місяці 2007 року. З відповідним позовом до суду позивач звернувся в жовтні 200 7 року.
У відповідності із ст. 257, ч.1 ст . 261 Цивільного кодексу Україн и загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки. Перебіг позовної да вності починається від дня, к оли особа довідалася або мог ла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила. А тому не можна погодитись з доводами Луцьк ої міської ради про те, що пози вач при зверненні до суду з ві дповідним позовом пропустив строки позовної давності.
Враховуючи ті обставини, що даний спір виник внаслідок н еправильних дій Луцької місь кої ради, суд вважає за необхі дне саме на останню покласти обов' язок відшкодування по зивачу понесених ТзОВ "Торго вий дім "Ніка" у зв' язку з под анням позову до суду витрат.
На підставі вищевикла деного, керуючись п. 3 ст. 2 Закон у України "Про приватизацію н евеликих державних підприєм ств (малу приватизацію)", ст. 1, п . п. 9, 10 ст. 30, ч. 1 ст. 29, ст. 52, 59 Закону Ук раїни "Про місцеве самовряду вання в Україні", ч. 1 ст. 4 Закону України "Про оренду державно го та комунального майна", ст.с т. 16, 203, 215, 257, 261, 327, 328, 331, 386, 387, 392, 864 Цивільног о кодексу України, ст.ст. 32-35, 44, 49, 82 -85 Господарського процесуаль ного кодексу України, господ арський суд,-
вирішив:
1. Позов задовольни ти частково.
2. Визнати незаконним ріше ння виконавчого комітету Луц ької міської ради №317-15 від 17.05.2007р . "Про оренду нежитлового прим іщення".
3. Визнати недійсним дого вір оренди нежитлових приміщ ень комунальної власності №1 103 від 17.05.2007р.
4. Зобов' язати Луцьку м іську раду (м. Луцьк, вул. Б. Хмел ьницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204) пов ернути приміщення по вул. Льв івській, 31 у м. Луцьку товарист ву з обмеженою відповідальні стю "Торговий дім "Ніка" (факти чна адреса: м. Луцьк, вул. Горді юк, 29/116, юридична адреса: м. Луцьк , вул. Львівська, 31, код ЄДРПОУ 1335 6514).
5. Стягнути з Луцької мі ської ради (м. Луцьк, вул. Б. Хмел ьницького, 19, код ЄДРПОУ 34745204) на користь товариств а з обмеженою відповідальніс тю "Торговий дім "Ніка" (фактич на адреса: м. Луцьк, вул. Гордію к, 29/116, юридична адреса: м. Луцьк, вул. Львівська, 31, код ЄДРПОУ 13356 514) 215 грн. в повернення витрат по сплаті державного мита та 118 г рн. в повернення витрат по опл аті інформаційно-технічного забезпечення судового проце су.
6. В задоволенні позовних вимог щодо визнання недійсн им Свідоцтва про право комун альної власності Луцької міс ької ради на будівлю підприє мства "Кулішна" за адресою: м. Л уцьк, вул. Львівська, 31, виданог о 22.03.1999р. та зареєстрованого в к омунальному підприємстві "Во линське обласне бюро технічн ої інвентаризації" за реєстр овим номером 634 від 05.04.1999р. в реєс трову книгу № 6, відмовити.
Суддя В. А. Войціхо вський
Повний текст рішення
складено та підписано
24.06.11
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2011 |
Оприлюднено | 01.07.2011 |
Номер документу | 16518576 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Господарське
Господарський суд Волинської області
Войціховський Віталій Антонович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні