Копія
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
21 червня 2011 р. Сп рава № 2a-1870/2091/11
Сумський окружний адм іністративний суд в складі :
головуючого судді - Гелета С.М.
за участю секретаря судово го засідання Кліщенко В.О.,
представника позивача Тр оценко К.В.
представника відповідача Курило Р.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду в м. Суми адміністрати вну справу за позовом Кредит ної спілки «Злата-М» до Охтир ської міжрайонної державної податкової інспекції про ви знання нечинним податкове по відомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Кредитна спілка «Злата- М»(далі - позивач, КС «Злата-М ») звернулася до Сумського ад міністративного суду з позов ом до Охтирської міжрайонно ї державної податкової інспе кції (далі - відповідач, Охти рська МДПІ), в якому просить ви знати нечинним повідомлення -рішення №0006321710/0 від 14.12.2010р.
Свої вимоги позивач обґрун товує тим, що податковим пові домленням-рішенням КС «Злат а-М»донараховано податкове з обов' язання по податку з до ходів фізичних осіб в сумі 3516,93 грн. та застосовано штрафні (ф інансові) санкції в сумі 7033,86 гр н., але оспорюване рішення при йняте на підставі акту перев ірки у якому перевіряючі зро били безпідставний висновок про обов' язок позивача спл атити такий податок з доході в у вигляді процентів, сплаче них (нарахованих) на додатков і пайові внески членів креди тної спілки за ставкою 15%, що на думку позивача суперечить п .п. 7.2 ст. 7 Закону України „Про по даток з доходів фізичних осі б” та п.2,3 ст. 21 Закону України « Про кредитні спілки».
Представник позивача в суд овому засіданні позовні вимо ги підтримав в повному обсяз і та просив суд їх задовольни ти.
Представник Охтирської МД ПІ проти позову заперечувала , зазначала, що спірне податко ве повідомлення-рішення є за конним, обґрунтованим, підст ави для його скасування відс утні, у письмовому відзиві на позов просить суд відмовити в задоволенні адміністрати вного позову.
Суд заслухавши представни ка позивача та відповідача, д ослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази в їх сукупності, вважає, що позовн і вимоги підлягають задоволе нню з наступних підстав.
Як встановлено в судовому з асіданні, Охтирською МДПІ бу ло проведено планову виїзну перевірку дотримання позива чем вимог податкового та вал ютного законодавства за пері од з 01.07.2007р. по 30.06.2010р., за результат ами якої складено акт №219/2332/26265983 в ід 03.12.2010р. (а.с.6-18)
Із п. 3.3.1 п.3.3 акту перевірки вба чається, що в період з 01.07.2007 року по 30.06.2010р. позивачем виплачено вкладникам (членам кредитної спілки) проценти на внесені д одаткові пайові внески на за гальну суму 23446,20 грн., в т.ч. у 2008 ро ці в сумі 11384,06 грн., у 2009 році в сум і 8980,33 грн., у 2010 році в сумі 3081,80 грн., при цьому податок з доходів ф ізичних осіб з вказаних вище сум КС «Злата-М» не утримав та до бюджету не перерахував.
Даний факт в судовому засід анні представником позивача не спростовувався, що також п ідтверджується матеріалами справи, зокрема, аналітичним и відомостями по рахункам 673/2 « Розрахунки з членами кредитн ої спілки за нарахованою пла тою (процентами) на додаткові пайові внески за період з 01.01.2008 року по 31.12.2010р. (а.с. 84-86).
За результатами проведено ї перевірки податковим орган ом зроблено висновок про пор ушення КС «Злата-М» п. п. 9.2.3 п. 9.2 с т. 9 Закону України «Про подато к з доходів фізичних осіб».
На підставі акту перевірки №219/2332/26265983 від 03.12.2010р. Охтирською МД ПІ було прийнято податкове п овідомлення-рішення №0006321710/0 від 14.12.2010р., яким КС «Злата-М»донара ховано податкове зобов' яза ння по податку з доходів фізи чних осіб в сумі 3516,93 грн. та заст осовано штрафні (фінансові) с анкції в сумі 7033,86 грн. (а.с.19).
Як вбачається із розрахунк у штрафних санкцій, податков им органом відповідно до п. 7.1 с т. 7 Закону України «Про подато к на доходи фізичних осіб»бу ло донараховано податкове зо бов' язання 3516,93 грн. (сума випл ачених процентів, на додатко ві пайові внески - 23446,20 грн. Х 15 %) , а також застосовані фінансо ві санкції відповідно до п. 17.1.9 ст. 17 Закону України «Про поря док погашення зобов' язань п латників податків перед бюдж етами та державними цільовим и фондами» в сумі 7033,86 грн. (3516,93 грн . Х 2) (а.с.60).
З таким висновком відповід ача суд не погоджується, з огл яду на наступне.
Стаття 1 Закону України „Про кредитні спілки” від 20.12.2001р. №2980 8-ІІІ (далі - Закон №2908-ІІІ) кред итну спілку визначає як непр ибуткову організацію, заснов ану фізичними особами, профе сійними спілками, їх об'єднан нями на кооперативних засада х з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредит уванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кре дитної спілки. Кредитна спіл ка є фінансовою установою, ви ключним видом діяльності яко ї є надання фінансових послу г, передбачених цим Законом.
Статтею 19 Закону №2908-ІІІ вста новлено, що майно кредитної с пілки формується за рахунок:
вступних, обов'язкових пайо вих та інших внесків членів к редитної спілки (крім внескі в (вкладів) на депозитні рахун ки);
плати за надання своїм член ам кредитів та інших послуг, а також доходів від проваджен ня інших видів статутної дія льності;
доходів від придбаних кред итною спілкою державних цінн их паперів;
грошових та інших майнових пожертвувань, благодійних в несків, грантів, безоплатної технічної допомоги як юриди чних, так і фізичних осіб, у то му числі іноземних;
інших надходжень, не заборо нених законодавством.
Майно кредитної спілки є її власністю. Кредитна спілка в олодіє, користується та розп оряджається належним їй майн ом відповідно до закону та св ого статуту.
У статті 21 Закону №2987-ІІІ зазн ачено, зокрема, що кредитна сп ілка відповідно до свого ста туту приймає вступні та обов 'язкові пайові та інші внески від членів спілки, залучає н а договірних умовах внески (в клади) своїх членів на депози тні рахунки як у готівковій, т ак і в безготівковій формі. Кр едитна спілка має право само стійно встановлювати розмір плати (процентів), яка розподі ляється на пайові членські в нески та нараховується на вн ески (вклади), що знаходяться н а депозитних рахунках членів кредитної спілки.
Стаття 23 Закону №2908-ІІІ перед бачає, що внески (вклади) члені в кредитної спілки на депози тні рахунки, а також нарахова на на такі кошти та пайові вне ски плата (проценти) належать членам кредитної спілки на п раві приватної власності.
Згідно з ст. 14 Закону України від 25.06.1991р. №1251-ХІІ „Про систему о податкування” (чинного на ча с виникнення спірних правові дносин) податок з доходів фіз ичних осіб є загальнодержавн им податком.
Підпункт 4.2.12 п. 4.2 ст. 4 Закону Ук раїни «Про податок з доходів фізичних осіб» від 22.05.2003р. №889-ІУ (далі - Закон №889-ІУ) в редакції , яка була чинною на час виникн ення спірних правовідносин, передбачає, що до складу зага льного місячного оподаткову ваного доходу включається до хід у вигляді процентів (диск онтних доходів), дивідендів т а роялті, виграшів, призів; інш і доходи, крім зазначених у пу нкті 4.3 цієї статті.
Відповідно до пп. „в” пп. 4.3.5 п. 4.3 ст. 4 Закону №889-ІУ (чинного на ч ас виникнення спірних правов ідносин) до складу загальног о місячного або річного опод атковуваного доходу платник а податку не включаються сум и виплат чи відшкодувань (крі м заробітної плати чи інших в иплат та відшкодувань за цив ільно-правовими договорами), що здійснюються з урахуванн ям норм пункту 9.7 статті 9 цього Закону іншими неприбутковим и організаціями (крім кредит них спілок та інших небанків ських фінансових установ) та благодійними фондами Україн и, чий статус визначається ві дповідно до закону, на корист ь отримувачів таких виплат, к рім будь-яких виплат або відш кодувань членам керівних орг анів таких організацій або ф ондів та пов'язаним з ними фіз ичним особам.
Пунктом 7.2 ст. 7 Закону №889-ІУ (чи нного на час виникнення спір них правовідносин) встановлю валося, зокрема, що ставка под атку становить 5 відсотків ві д об'єкта оподаткування, нара хованого податковим агентом як процент на вклад (внесок) д о кредитної спілки, створено ї відповідно до закону.
Згідно з пп. 9.2.1 п. 9.2 ст. 9 Закону № 889-ІУ (чинного на час виникненн я спірних правовідносин) под атковим агентом платника под атку при нарахуванні (сплаті ) на його користь доходів, визн ачених у пункті 7.2 статті 7 цьог о Закону, є особа, яка здійснює таке нарахування (сплату). Заг альна сума податків, утриман их протягом звітного податко вого місяця з таких нарахова них (сплачених) процентів пла тнику податку, сплачується (п ерераховується) таким податк овим агентом до бюджету у стр оки, визначені законом для мі сячного податкового періоду .
Пунктом 19.2 ст. 19 №889-ІУ (чинного на час виникнення спірних пр авовідносин) встановлено, що особи, які відповідно до цьог о Закону мають статус податк ових агентів, зобов'язані сво єчасно та повністю нараховув ати, утримувати та сплачуват и (перераховувати) до бюджету податок з доходу, який виплач ується на користь платника п одатку та оподатковується до або під час такої виплати та з а її рахунок.
Підпункт 22.1.4 п. 22.1 ст. 22 Закону №8 89-ІУ (в редакції Закону Україн и від 01.07.2004 р. N 1958-IV, із змінами, внес еними згідно із Законом Укра їни від 21.12.2004 р. N 2273-IV) передбачала, що підпункт 4.2.12 пункту 4.2 статті 4 цього Закону у частині включ ення до загального місячного оподатковуваного доходу дох одів у вигляді процентів на п оточний або депозитний (вкла дний) банківський рахунок (у т ому числі картковий рахунок) , вклад до небанківських фіна нсових установ згідно із зак оном або процентів (дисконтн их доходів) на депозитний (оща дний) сертифікат та підпункт и 9.2.1 і 9.2.2 пункту 9.2 статті 9 цього З акону у частині оподаткуванн я процентів набирають чиннос ті з 1 січня 2010 року.
Законом України від 23.06.2009 р. N 15 33-VI «Про внесення змін до деяки х законів України з метою под олання негативних наслідків фінансової кризи» підпункт 22.1.4 п. 22.1 ст. 22 Закону №889-ІУ передба чав, що підпункт 4.2.12 пункту 4.2 ст атті 4 цього Закону у частині в ключення до загального місяч ного оподатковуваного доход у доходів у вигляді проценті в на поточний або депозитний (вкладний) банківський рахун ок (у тому числі картковий рах унок), вклад до небанківських фінансових установ згідно і з законом або процентів (диск онтних доходів) на депозитни й (ощадний) сертифікат та підп ункти 9.2.1 і 9.2.2 пункту 9.2 статті 9 ць ого Закону у частині оподатк ування процентів набирають ч инності з 1 січня 2013 року.
З наведених вище норм закон одавства вбачається, що Зако н №889-ІУ (чинного на час виникне ння спірних правовідносин) д ля цілей оподаткування подат ком з доходів фізичних осіб н е розділяє проценти на такі, щ о були нараховані на внески (в клади) членів кредитної спіл ки на депозитні рахунки і на інші види внесків (вкладів) чл енів кредитної спілки, у тому числі і на додаткові пайові в нески. Навпаки цей Закон вста новлює єдиний механізм опода ткування податком з доходів фізичних осіб за ставкою 5 від сотків для усіх згадуваних у ньому процентів на внески (вк лади) членів кредитної спілк и і запроваджував таке опода ткування лише з 01.01.2013р.
Із правового змісту наведе них законодавчих норм вбача ється, що дохід, нарахований ч ленам кредитної спілки у виг ляді процентів, нарахованих на додаткові пайові внески т аких членів, має оподатковув атися за ставкою 5%, але з 01.01.2013р. (в редакції Закону №889-ІУ чинног о на час виникнення спірних п равовідносин)
З огляду на викладене донар ахування податковим органом КС «Злата-М»податку з доході в фізичних осіб на суми випла чених позивачем у 2008 - 2010р.р. чл енам кредитної спілки процен тів на їх додаткові пайові вк лади в сумі 3516,93 грн. та застосув ання штрафних (фінансових) са нкцій в сумі 7033,86 грн. є необґру нтованим та неправомірним.
Разом з тим, слід зазначити, що позовними вимогами КС «Зл ата-М»при розгляді даної спр ави є визнання нечинним пові домлення-рішення Охтирської МДПІ від 14.12.2010р. № 0006321710/0, але вимог а про визнання нечинним акта може стосуватися лише норма тивно-правового акта, а щодо а кта індивідуальної дії прави льними вимогами має бути : виз нання його протиправним (нед ійсним, незаконним, неправом ірним, скасування), які є одним і тим же способом захисту пор ушеного права згідно ст. ст. 105, 162 КАС України, сформульованим у різних словесних формах
Таким чином суд відмовляє К С «Злата-М» в задоволенні поз овних вимог про визнання неч инним повідомлення-рішення О хтирської МДПІ від 14.12.2010р. № 0006321710/0 .
Разом з тим, відповідно до ч . 2 ст. 11 Кодексу адміністративн ого судочинства України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за поз овною заявою, поданою відпов ідно до цього Кодексу, і не мо же виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі , якщо це необхідно для повно го захисту прав, свобод та і нтересів сторін чи третіх ос іб, про захист яких вони прос ять.
Виходячи із вищевикладено го, для повного захисту прав п озивача, суд вважає за необхі дне, враховуючи приписи ст. 11 К АС України вийти за межі позо вних вимог та скасувати пода ткове повідомлення-рішення О хтирської міжрайонної держа вної податкової інспекції № 0006321710/0 від 14.12.2010р. про визначення К редитній спілці «Златі-М» по даткового зобов' язання з по датку з доходів фізичних осі б в сумі 10550,79 грн., в т.ч. 3516,93 грн. осн овного платежу, 7033,86 грн. штрафн их (фінансових) санкцій.
Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 К АС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позо в Кредитної спілки «Злата-М» до Охтирської міжрайонної де ржавної податкової інспекці ї про визнання нечинним пода ткове повідомлення-рішення - задовольнити частково.
Скасувати податкове повід омлення-рішення Охтирської м іжрайонної державної податк ової інспекції № 0006321710/0 від 14.12.2010р. про визначення Кредитній сп ілці «Златі-М»(м. Охтирка, вул. Ярославського,19,і.к.26265983) податк ового зобов' язання з податк у з доходів фізичних осіб в су мі 10550,79 грн., в т.ч. 3516,93 грн. основног о платежу, 7033,86 грн. штрафних (фін ансових) санкцій.
В задоволенні інших вимог - відмовити.
Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Сумський окружний адм іністративний суд шляхом под ачі апеляційної скарги на по станову суду в десятиденний строк з дня отримання постан ови в повному обсязі.
Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я, набрання законної сили ріш ення за наслідками апеляційн ого провадження, закінчення апеляційного розгляду справ и.
Суддя (підпис) С.М. Гелета
З оригіналом згід но
Суддя С.М. Гелета
Повний текст п останови складено та підписа но 24.06.2011 р.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.06.2011 |
Оприлюднено | 05.07.2011 |
Номер документу | 16521785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Гелета
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні