Справа № 2-а- 140 2009р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 лютого 2009року смт. Береза нка
Березанський районний суд Миколаївської області в скл аді:
головуючого - судді Старчеу с О.П.
при секретарі - Максименко С .Ф.,
за участю позивача - ОСОБА _1
представника відповідача - Васьків A.M.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Бер езанка адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Березанському районі Миколаївської області про з обов' язання нарахувати та в иплатити недоплачену щоміся чну державну соціальну допом огу, як дитині війні, в сумі 3593 г рн. 10коп., -
встановив:
Позивачка ОСОБА_1 зверн улась до суду з адміністрати вним позовом до управління П енсійного фонду України в Бе резанському районі Миколаїв ської області за захистом по рушених прав, свобод та інтер есів, посилаючись на те, що вон а відповідно до законодавств а має статус дитини війни і пр аво на пільги, передбачені За коном України "Про соціальни й захист дітей війни", в ст. 6 яко го зазначено, що дітям війни п енсії або щомісячне довічне утримання чи державна соціал ьна допомога, що виплачуєтьс я замість пенсії, підвищуєть ся у розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком. Разом з тим, від повідач всупереч вимогам Зак ону щомісячну державну соціа льну допомогу за 2006-2007 роки їй не виплатив, а також не доплачує їй і за 2008 рік, тому вона просит ь зобов' язати відповідача н арахувати та виплатити за вк азаний період недоплачену що місячну державну соціальну д опомогу, як дитині війни, в сум і 3593 грн.10 коп., відновивши їй про пущений строк для звернення до суду.
В судовому засіданні позив ачка позовні вимоги підтрима ла, просила стягнути з відпов ідача зазначену в позовній з аяві суму. Пропуск строку зве рнення до суду пояснила своє ю юридичною необізнаністю, о скільки про те, що їй повинна н араховуватися доплата до пен сії, як дитині війни, і що така доплата не нараховується та не виплачується їй стало від омо два місяці тому від знайо мих, в зв' язку з чим просить п оновити строк позовної давно сті.
Представник відповідача - у правління Пенсійного фонду У країни в Березанському район і позов не визнав, надав суду п исьмове заперечення проти по зову, посилаючись на те, що нез важаючи на прийняття Закону "Про соціальний захист дітей війни", розмір мінімальної пе нсії за віком, що застосовуєт ься для обчислення підвищенн я пенсії особам, яким встанов лено статус "діти війни", закон одавчо не врегульовано, а мін імальний розмір пенсії за ві ком, встановлений Законом Ук раїни "Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання", застосовується виклю чно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим законом, і не може бути за стосований для визначення ро змірів соціальних виплат неп рацездатним громадянам. Тако ж зазначив, що підвищення до п енсії на підставі Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни" повинне виплачув атись за рахунок коштів Держ авного бюджету України, а не з а рахунок коштів Пенсійного фонду, тому підстави для зобо в' язання управління Пенсій ного фонду України в Березан ському районі провести перер ахунок пенсії та забезпечити її виплату дітям війни відсу тні. Крім того, представник ві дповідача посилався на пропу ск позивачкою строку звернен ня до суду за захистом поруше ного права, передбаченого ст аттею 99 КАС України.
Суд, дослідивши доводи пози вача та заперечення представ ника відповідача, вивчивши м атеріали справи, вважає, що по зовні вимоги підлягають част ковому задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Відповідно до ст.1 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" від 18.11.2004р. № 2195-1V, дити ною війни визнається особа, я ка є громадянином України та якій на час закінчення (2 вере сня 1945 року) Другої світової ві йни було менше 18 років.
Судом встановлено, що позив ачка ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ _1, відноситься до категорії осіб із статусом дитина війн и, що підтверджується відміт кою в пенсійному посвідченні (а.с.6), і на неї повністю розпов сюджуються всі пільги та соц іальні гарантії, передбачені Законом України "Про соціаль ний захист дітей війни".
Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" № 2195-IV дітям війни п енсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державн а соціальна допомога, що випл ачується замість пенсії, під вищуються на 30 відсотків міні мальної пенсії за віком.
Згідно зі ст.7 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" фінансове забезпече ння державних соціальних гар антій, передбачених цим Зако ном, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету У країни.
Пунктом 17 статті 77 Закону Укр аїни "Про Державний Бюджет Ук раїни на 2006 рік" від 20.12.2005р. № 3235-IV, ді ю ст.6 Закону України "Про соці альний захист дітей війни" на 2006 рік зупинено.
Законом України "Про внесен ня змін до Закону України "Про Державний Бюджет України на 2006 рік" від 19.01.2006 року № 3367-IV п.17 ст.77 вк азаного Закону виключено, а с т. 110 цього ж Закону викладено в новій редакції, згідно якої п ільги дітям війни, передбаче ні ст.6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни", з апроваджуються у 2006 році поет апно, за результатами викона ння бюджету у першому півріч чі, у порядку, визначеному Каб інетом Міністрів України за погодженням з Комітетом Верх овної Ради України з питань б юджету. Протягом 2006 року Верхо вною Радою України та Кабіне том Міністрів відповідних но рмативно-правових актів не в идавалось і положення ст.110 За кону України "Про Державний Б юджет України на 2006 рік" в зазна ченій частині не реалізовані .
Положення Закону України "П ро Державний бюджет України на 2006 рік" рішеннями Конституц ійного Суду України неконсти туційними не визнавались.
Відповідно до п.12 ст.71 та ст.111 З акону України "Про Державний бюджет України на 2007 рік" від 19.1 2.2006 року № 489-V, дію ст.6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни на 2007 рік" зупинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп /07 у справі № 1-29/2007 положення Зако ну України "Про Державний бюд жет України на 2007 рік" щодо зупи нення дії положення статті 6 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни" визнані неконституційними.
Відповідно до п.5 резолютивн ої частини вказаного рішення Конституційного Суду Україн и, зазначене рішення має прею диціальне значення для судів загальної юрисдикції при ро згляді ними позовів у зв' яз ку з правовідносинами, які ви никли внаслідок дії положень статей законів, що визнані не конституційними.
Таким чином, відповідно до ч .2 ст.152 Конституції України, ч.2 с т.73 Закону України "Про Консти туційний Суд України", закони , інші правові акти або їх окре мі положення, що визнані неко нституційними, втрачають чин ність з дня ухвалення Консти туційним Судом України рішен ня про їх неконституційність , рішення Конституційного Су ду України № 6-рп/2007 від 09.07.2007 року зворотної дії в часі не має, і на період до 09 липня 2007 року не п оширюється.
Враховуючи викладене, суд н е знаходить підстав для задо волення позовних вимог позив ача в частині стягнення на її користь недоплаченої, як дит ині війни, щомісячної держав ної соціальної допомоги за п еріод 2006 року та до 09.07.2007 року.
Згідно пп.2 п.41 розділу Україн и "Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України" від 28.12.207 року № 107-VI, ст .6 Закону України "Про соціальн ий захист дітей війни" виклад ено в новій редакції згідно я кої, дітям війни (крім тих, на я ких поширюється дія Закону У країни "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціально го захисту") до пенсії виплачу ється підвищення у розмірі н адбавки, встановленої для уч асників війни.
Частиною 4 статті 14 Закону Ук раїни "Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту" від 22.10.1993 року № 3551-ХІІ в изначено, що учасникам війни пенсії підвищуються на 10 відс отків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працез датність.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 ро ку № 10-рп/2008 пп.2 п.41 розділу II Закон у України "Про Державний бюдж ет України на 2008 рік та про внес ення змін до деяких законода вчих актів України" визнано н еконституційним.
Отже, з 22 травня 2008 року катего рії осіб зі статусом "Діти вій ни" поновлено право на отрима ння пенсії або щомісячного д овічного грошового утриманн я чи соціальної допомоги, які виплачуються замість, пенсі ї, що підвищуються на 30 відсот ків мінімальної пенсії за ві ком.
Таким чином, позовні вимоги в частині нарахування на кор исть позивача недоплаченої, як дитині війни, щомісячної д ержавної соціальної допомог и починаючи з 22 травня 2008 року п ідлягають задоволенню.
Позовні вимоги в частині на рахування на користь позивач а недоплаченої, як дитині вій ни, щомісячної державної соц іальної допомоги за період з 01 січня 2008 року до 21 травня 2008 рок у задоволенню не підлягають.
Відповідно до ч.2 ст.8 Констит уції України, Конституція Ук раїни має найвищу юридичну с илу. Закони та інші нормативн о-правові акти приймаються н а основі Конституції України і повинні відповідати їй.
В ст. 22 Конституції України з акріплено гарантію конститу ційних прав і свобод, які не мо жуть бути скасовані. При прий нятті нових законів або внес енні змін до чинних законів н е допускається звуження зміс ту та обсягу існуючих прав і с вобод.
Згідно з ч.2 ст.3 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" державні соціальні г арантії дітям війни, встанов лені цим Законом, не можуть бу ти обмежені або скасовані ін шими нормативно-правовими ак тами.
Відповідно до ст.46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Реалізація особою права, що пов' язане з отриманням бюд жетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на ч ас виникнення спірних правов ідносин нормативно-правових актів національного законод авства, не може бути поставле на у залежність від бюджетни х асигнувань, тобто посиланн я органами державної влади н а відсутність коштів як на пр ичину невиконання своїх зобо в' язань судом не приймаєтьс я до уваги. На даному положенн і закону акцентував свою ува гу Європейський Суд з прав лю дини у справі "Кечко проти Укр аїни, констатуючи, що не прийм ає аргумент Уряду щодо бюдже тних асигнувань, оскільки ор гани державної влади не можу ть посилатись на відсутність коштів як на причину невикон ання своїх зобов' язань.
Конституційний Суд Україн и у рішенні від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005 (справа про рівень пенс ії і щомісячного довічного г рошового утримання) зазначив , що зміст прав і свобод людини - це умови і засоби, які визнач ають матеріальні та духовні можливості людини, необхідні для задоволення потреб її іс нування і розвитку. Обсяг пра в людини - це кількісні показн ики відповідних можливостей , які характеризують його мно жинність, величину, інтенсив ність і ступінь прояву та вир ажені у певних одиницях вимі ру.
Звуження змісту прав і своб од означає зменшення ознак, з містовних характеристик мож ливостей людини, які відобра жаються відповідними правам и та свободами, тобто якісних характеристик права. Звужен ня обсягу прав і свобод - це зм еншення кола суб' єктів, роз міру території, часу, розміру або кількості благ чи будь-як их інших кількісно вимірюван их показників використання п рав і свобод, тобто їх кількіс ної характеристики.
Враховуючи те, що позивач є дитиною війни, він наділений державою певним правовим ст атусом, який включає в себе й п раво на додаткові елементи с оціального захисту, зокрема право на отримання надбавки до пенсії.
Наділивши дітей війни зазн аченою соціальною гарантією , держава, таким чином, взяла н а себе публічне зобов' язанн я забезпечити належний матер іальний рівень осіб, які є діт ьми війни.
Тобто, між позивачем і держа вою встановлено певний право вий зв' язок у визначеній сф ері життєдіяльності, який ха рактеризується наявністю зо бов' язання держави забезпе чити соціальний захист дітей війни.
Відповідно до частин 1, 2 стат ті 8 КАС України суд при виріше нні справи керується принцип ом верховенства права, відпо відно до якого, зокрема, людин а, її права та свободи визнают ься найвищими цінностями та визначають зміст і спрямован ість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховен ства права з урахуванням пра ктики Європейського суду з п рав людини.
Відповідно до п.п.2 п.2.1. та п.п.7 п .2.2 "Положення про районні упра вління Пенсійного фонду Укра їни в районах, містах і района х у містах" затвердженого Пос тановою правління Пенсійног о фонду України № 8-2 від 30.04.2002р., на відповідача покладено обов' язок своєчасного нарахуванн я, перерахування та виплати п енсій за рахунок коштів Фонд у та інших джерел, встановлен их законодавством України.
Крім того, статтею 72 Закону У країни "Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування" від 09.07.2003, № 1058-IV передбаче но, що джерелами формування к оштів Пенсійного фонду є так ож кошти державного бюджету та цільових фондів, що перера ховуються до Пенсійного фонд у у випадках, передбачених ци м Законом. Статтею 113 вказаног о Закону встановлено що у раз і виникнення дефіциту коштів Пенсійного фонду для фінанс ування виплати пенсій у солі дарній системі (перевищення видатків над доходами, у тому числі з урахуванням резерву коштів Пенсійного фонду) у зв ' язку із забезпеченням випл ати пенсій в розмірі, передба ченому статтею 28 цього Закону , такий дефіцит покривається за рахунок коштів Державног о бюджету України.
Тому посилання відповідач а на відсутність у нього повн оважень щодо виплати зазначе них коштів з Державного бюдж ету України не відповідають діючому законодавству Украї ни.
Розмір мінімальної пенсії за віком визначений ст. 28 Зако ну України "Про загальнообов ' язкове державне пенсійне с трахування", згідно з якою мін імальна пенсія за віком дорі внює прожитковому мінімуму в становленого для осіб, що втр атили працездатність.
Відповідно до ч.1 ст.2 Закону У країни "Про прожитковий міні мум" від 15 липня 1999 року, прожитк овий мінімум застосовується для встановлення розмірів м інімальної заробітної плати та мінімальної пенсії за вік ом.
Розмір прожиткового мінім уму затверджений Законом Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік.
Правовідносини, що виникаю ть в процесі реалізації прав а на отримання щомісячної де ржавної соціальної допомоги дітям війни, засновані на при нципі юридичної визначеност і. Зазначений принцип не дозв оляє державі посилатися на в ідсутність певного норматив ного акту, який визначає меха нізм реалізації прав та своб од громадян, закріплених у ко нституційних та інших актах. Як свідчить позиція Європей ського Суду у справі Yvonne van Duym v. Home Offi ce (Case 41/74 van Duym v. Home Office) принцип юридично ї визначеності означає, що за цікавлені особи повинні мати змогу покладатися на зобов' язання, взяті державою, навіт ь якщо такі зобов' язання мі стяться у законодавчому акті , який загалом не має автомати чної прямої дії. Така дія зазн аченого принципу пов' язана з іншим принципом - відповіда льності держави, який поляга є у тому, що держава не може по силатися на власне порушення зобов' язань для запобіганн я відповідальності. При цьом у, якщо держава чи орган публі чної влади схвалили певну ко нцепцію, в даному випадку нею є надання щорічної грошової допомоги інвалідам та учасн икам війни, держава чи орган в важатимуться такими, що діют ь протиправно, якщо вони відс туплять від такої політики ч и поведінки, оскільки схвале ння такої політики чи поведі нки дало підстави для виникн ення обґрунтованих сподіван ь у фізичних осіб стосовно до держання державою чи органом публічної влади такої політ ики чи поведінки.
Відповідно до частин 1 та 2 ст атті 2 Кодексу адміністратив ного судочинства України зав данням адміністративного су дочинства є захист прав, своб од та інтересів фізичних осі б, прав та інтересів юридични х осіб у сфері публічно-право вих відносин від порушень з б оку органів державної влади, органів місцевого самовряду вання. їхніх посадових і служ бових осіб, інших суб' єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на ос нові законодавства, в тому чи слі на виконання делегованих повноважень.
Частиною 1 статті 71 Кодексу а дміністративного судочинст ва України передбачено, що ко жна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтую ться її вимоги та запереченн я, крім випадків, встановлени х статтею 72 цього Кодексу.
Згідно з частиною 2 статті 71 К одексу адміністративного су дочинства України в адмініст ративних справах про протипр авність рішень, дій чи бездія льності суб' єкта владних по вноважень обов' язок щодо до казування правомірності сво го рішення, дії чи бездіяльно сті покладається на відповід ача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Зважаючи на викладене, поси лання представника відповід ача на неврегульованість пит ання обчислення розміру пенс ії дітям війни чинним законо давством, не приймається суд ом до уваги, оскільки ст.6 Зако ну України "Про соціальний за хист дітей війни" визначено, щ о дітям війни пенсії або щомі сячне довічне грошове утрима ння чи державна соціальна до помога, що виплачується замі сть пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсі ї за віком. З огляду на викладе не, дане питання чинним закон одавством України врегульов ане.
Крім того, незважаючи на ком петенцію деяких органів влад и по наданню обов' язкових р оз' яснень щодо виконання ви мог законодавства, наявність чи відсутність будь-яких від омчих чи міжвідомчих роз' яс нень, інструкцій та розпоряд жень щодо механізму виконанн я норм Закону України не може бути підставою для невикона ння цих норм, якщо це тягне за собою порушення прав та зако нних інтересів громадян Укра їни. Зважаючи на те, що суд не в праві виконувати функції суб ' єкта владних повноважень, покладені на нього законом, т а питання щодо здійснення пе рерахунку пенсії відносятьс я до компетенції органів Пен сійного фонду України, суд вв ажає необхідним зобов' язат и управління Пенсійного фонд у України в Березанському ра йоні Миколаївської області, здійснити перерахунок щоміс ячного підвищення до пенсії позивачу, починаючи з 09 липня по 31 грудня 2007 року, а також за пе ріод з 22 травня 2008 року по 31 груд ня 2008 року відповідно до ст.6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни " та здійсн ити її виплату.
Відповідно до статті 99 Коде ксу адміністративного судоч инства України встановлено, що адміністративний позов мо же бути подано в межах строку звернення до адміністративн ого суду, встановленого цим К одексом або іншими законами. Для звернення до адміністра тивного суду за захистом пра в, свобод та інтересів особи в становлюється річний строк, який, якщо не встановлено інш е, обчислюється з дня, коли осо ба дізналася або повинна бул а дізнатися про порушення св оїх прав, свобод чи інтересів .
Наслідки пропущення строк ів звернення до адміністрати вного суду встановлені части нами 1 та 2 статті 100 Кодексу адм іністративного судочинства України, згідно з якими пропу щення строку звернення до ад міністративного суду є підст авою для відмови у задоволен ні адміністративного позову за умови якщо на цьому наполя гає одна із сторін. Зважаючи н а похилий вік позивачки та її юридичну необізнаність, суд визнає поважною причину про пуску строку звернення її до суду та вважає за необхідне в ідновити пропущений позивач кою строк.
Оскільки адміністративний позов підлягає частковому з адоволенню, на підставі ч. 1 та ч.3 ст.94 КАС України судові витр ати, здійснені позивачем, при суджуються йому відповідно д о задоволених вимог з Держав ного бюджету України.
Керуючись ст.ст.86, 94, 159-163, 167 КАС У країни, суд, -
вирішив:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фон ду України в Березанському р айоні Миколаївської області про зобов' язання нарахуват и та виплатити недоплачену щ омісячну державну соціальну допомогу, як дитині війни, в с умі 3593грн. 10коп. - задовольнити ч астково.
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Бе резанському районі Миколаїв ської області здійснити пере рахунок пенсії ОСОБА_1 за період з 09 липня по 31 грудня 2007ро ку, а також за період з 22 травня 2008 року по 30 вересня 2008року, з ура хуванням доплат, передбачени х статтею 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни".
В іншій частині позовних в имог відмовити.
Стягнути з Державного бюд жету України на користь ОСО БА_1 державне мито в сумі 1, 70 г рн.
Заяву про апеляційне оскар ження постанови суду може бу ти подано до Одеського апеля ційного адміністративного с уду протягом десяти днів з дн я складання постанови в повн ому обсязі шляхом подачі зая ви через Березанський районн ий суд.
Апеляційну скаргу на поста нову суду може бути подано до Одеського апеляційного адмі ністративного суду протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення з подачею апеляції чере з Березанський районний суд, або без попереднього поданн я заяви в строк, встановлений для подання заяви про апеляц ійне оскарження. Копія апеля ційної скарги одночасно надс илається особою, що її подає, д о суду апеляційної інстанції .
Відповідно до ст.254 КАС Украї ни постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження. Якщо було под ано заяву про апеляційне оск арження, але апеляційна скар га не була подана у строк, вста новлений КАС України, постан ова набирає законної сили пі сля закінчення цього строку.
Суд | Березанський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 05.02.2009 |
Оприлюднено | 11.07.2011 |
Номер документу | 16569259 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Березанський районний суд Миколаївської області
Старчеус О. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні