Рішення
від 24.03.2008 по справі 15/210-4881(9/144-2022)
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

15/210-4881(9/144-2022)

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"24" березня 2008 р.Справа № 15/210-4881(9/144-2022)

Господарський суд Тернопільської області

у складі судді Бучинської Г.Б.

Розглянув справу

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Будзамовник" вул. Опільського, 6, м. Тернопіль

до відповідача-1: Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Департаменту економіки, м. Тернопіль, вул. Шевченка, 21.

до відповідача -2: Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5.

до відповідача –3: Тернопільської міської ради, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5.

про виконання обов'язку за договором оренди.

За участю представників сторін:

позивача:                     Осадчук С.С. -  довіреність від 15.05.2007р.

відповідача 1:           Коковська І.А. –довіреність № 1348-у від 05.11.2007р.

відповідачів 2,3 :          Гірняк В.М. –начальник юридичного управління, довіреність № 1430/01 від 13.11.06р

Суть справи: Позивач –Товариство з обмеженою відповідальністю "Будзамовник", звернулося 16.05.2006р. з позовом до управління обліку та контролю за використанням комунального майна Департаменту економіки Тернопільської міської ради, м. Тернопіль, (в подальшому - Управління) третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - виконкому Тернопільської міської ради (в подальшому –виконком) та просить зобов'язати Управління виконати обов'язки за договором оренди цілісного майнового комплексу комунальної власності № 6 від 11.05.2002р. в частині видання наказу про припинення діяльності КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" шляхом реорганізації через приєднання Комунального підприємства до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будзамовник", визнання ТзОВ "Будзамовник" правонаступником комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник" протягом 3 –х днів з часу набрання рішенням законної сили .

Обґрунтовуючи доводи, позивач посилається на те, що на підставі договору оренди цілісного майнового комплексу, укладеного 11.05.2002р., виконком, як орендодавець передав, а ТзОВ "Будзамовник" прийняв у строкове платне користування та володіння цілісний майновий комплекс - комунальне підприємство фірми "Тернопільбудінвестзамовник". Разом з тим, орендар цілісного майнового комплексу, отримавши майно, що забезпечувало діяльність комунального підприємства, стверджує, що виконком не передав, а орендар не отримав усього комплексу прав та обов'язків, які мало комунальне підприємство.

А відтак, у відповідності до ст. 14 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та п. 1.2. договір оренди цілісного майнового комплексу комунальної власті № 6 від 11 .05.2002р., позивач просить позов задовольнити.

Управління  не визнає себе зобов'язаним у припиненні діяльності КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник", посилаючись на статут Комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник", згідно з відомостями якого воно створене на підставі рішення виконкому.

В процесі судового розгляду, беручи до уваги вказівки Верховного суду України, викладені в Постанові від 09.10.2008р. та враховуючи доводи сторін, положення Статуту КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник", суд в порядку ст. 24 ГПК України, за згодою позивача змінив процесуальне становище виконавчого комітету міської ради, залучивши його в якості відповідача у справі.

Тернопільська міська рада та виконавчий комітет у відзиві на позовну заяву заперечують позовні вимоги, посилаючись при цьому на ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", у відповідності до якої прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади належить до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад. П. 1.2 статуту КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" визначено, що засновником комунального підприємства є виконавчий комітет, а власником майна –міська рада.

Згідно з приписами Господарського кодексу України, зокрема ст. 59, припинення діяльності суб'єкта господарювання здійснюється шляхом його реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації - за рішенням власника (власників) чи уповноважених ним органів, за рішенням інших осіб - засновників суб'єкта господарювання чи їх правонаступників, а у випадках, передбачених цим Кодексом, - за рішенням суду. У зв'язку з цим відповідачі 2, 3 вважають, що вирішення питання щодо ліквідації чи реорганізації підприємства комунальної власності належить до компетенції власника –колегіального органу Тернопільської міської ради, яка приймає свої рішення шляхом голосування, у звязку з чим позовні вимоги щодо позитивного вирішення питання щодо припинення діяльності КП є безпідставними, оскільки вимога може стосуватися лише розгляду даного питання без вказівки на результат його вирішення. Також на думку відповідачів не заслуговують на увагу посилання позивача на рішення виконавчого комітету від 19.03.02р. № 279, на підставі якого укладено договір № 6 від 11.05.02р., оскільки дане рішення передбачало виключно надання в оренду майна комунальної власності і уповноваження управлінння на укладення догвоору без визначення зобовязань в частині ліквідації, а п.п. 1.2, 1.3 договру можуть визначати лише можливість сторони по договору ініціювання на розгляд власника питання щодо ліквідації чи реорганізації підприємства.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши подані сторонами докази, заслухавши доводи представників сторін, судом встановлено наступне.

Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради № 279 "Про надання в оренду цілісного майнового комплексу", керуючись Законом України "Про оренду державного та комунального майна" вирішено надати в оренду ТзОВ "Будзамовник" цілісний майновий комплекс комунального підприємства "Тернопільбудінвестзамовник", управлінню комунального майна укласти договір з товариством терміном на пятадцять років.

На виконання даного рішення 11.05.2002р. між орендодавцем - виконавчим комітетом Тернопільської міської ради в особі Управління комунального майна міста, як органу, уповноваженого по укладанню договорів оренди, правонаступником якого є відповідач-1 згідно затвердженого рішення міської ради від 22.04.2004р. № 4/11/6 положення "Про управлення обліку та контролю за використанням комунального майна департаменту економіки", з однієї сторони, та ТзОВ "Будзамовник", з іншої сторони, як орендарем, був укладений договір оренди цілісного майнового комплексу комунальної власності № 6 - Комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник", що знаходиться по вул. Ю.Опільського, 6. Згідно п.п. 1.2, 1.3 договору оренди –після підписання даного договору комунальне підприємство реорганізується, орендар стає правонаступником прав та обов'язків реорганізованого комунального підприємства в частині орендованого майна.

Згідно акта приймання –передачі від 11.05.2002р. комунального майна цілісного майнового комплексу підтверджує, що Управління передало, а Орендар - ТзОВ "Будзамовник" прийняв в оренду цілісний майновий комплекс відповідно до інвентаризаційних описів та передаточного балансу, складеного станом на 31.03.2002р., в тому числі: основні засоби за первісною вартістю 413 551 грн., основні засоби, залишковою вартістю 272 041 грн..; оборотні матеріальні засоби на суму 5502 грн. –у власність орендаря на підставі договору купівлі-продажу від 11.05.2002р. (шляхом викупу), що укладався одночасно з договором оренди № 6.

У відповідності до ст. 14 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", припинення діяльності підприємства або його структурного підрозділу здійснюється шляхом його реорганізації через приєднання до орендаря, а структурного підрозділу - шляхом виділення з підприємства з наступним приєднанням до орендаря з дати видання про це відповідного наказу органу, уповноваженого управляти майном. Приєднання підприємства або його структурного підрозділу до орендаря здійснюється за відповідним рішенням органу управління орендаря.

Однак, всупереч нормам закону та умовам укладеного договору орган, в повноваження якого входить управляти комунальним майном, не припинив діяльність підприємства шляхом його приєднання до орендаря, майно якого, як цілісний майновий комплекс, передано в оренду позивачу.

Суд виходить з того, що правовий режим майна суб'єкта господарювання, заснованого на державній (комунальній) власності, може бути змінений шляхом здачі цілісного майнового комплексу підприємства або майнового комплексу його структурного підрозділу в оренду (ст. 145 ГК України).

Для забезпечення власної діяльності підприємство наділяється  майном, в межах якого відповідає за своїми зобов'язаннями. Вилучення майна, яким забезпечується його майнова самостійність, тягне за собою виведення підприємства з числа учасників цивільного обороту.

Оціненими судом доказами та поясненнями сторін доведено, що усе майно, яке забезпечувало майнову самостійність КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" у цивільному обороті, було передане в оренду Товариству, однак, комплекс зобов'язань та прав комунального підприємства, які були набуті ним внаслідок здійснення господарської діяльності із всіма можливими ризиками орендар не отримав, адже діяльність підприємства, як юридичної особи, у порядку, визначеному ст. 14 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та ст. 37 ЦК УРСР у редакції закону, що діяв на час укладення договору оренди, не припинена шляхом реорганізації через приєднання до Товариства "Тернопільбудінвестзамовник", чим порушено п. 1.2. договору від 11.05.2002р. оренди цілісного майнового комплексу та ст. 14 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Відповідно до п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Цивільного кодексу України, який набрав чинності 01.01.04р., щодо цивільних відносин, які виникли до набрання чинності Цивільним кодексом України, положення цього Кодексу застосовуються до тих прав і обов'язків, що виникли або продовжують існувати після набрання ним чинності.

Оскільки зобов'язання, передбачені умовами договору оренди цілісного майнового комплексу № 6 від 11.05.2002р. не виконані і продовжують існувати на момент набрання чинності ЦК України від 16.01.2003р. № N v0065483-03, тому до нього застосовуються положення даного кодексу.

Згідно ст. 526 ЦК України, зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Органом, що управляє майном, що належить до комунальної власності міста, згідно п. 2.1.3. Положення про управління обліку та контролю за використанням комунального майна департаменту економіки, затвердженого рішенням міської ради від 22.04.2004р. № 4/11/6, визначено Управління. Однак, відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 15.08.2002р. № 4/4/62 "Про розмежування повноважень по управлінню майном, що належить до комунальної власності м. Тернополя " КП "Тернопільбудінвестзамовник" не знаходиться у Переліку підприємств, установ та організацій комунальної власності міста Тернополя, повноваження управління майном яких покладено на Управління обліку та контролю за використанням комунального майна департаменту економіки.

На вимогу ухвали суду від 30.01.2008р., щодо надання доказів на підтвердження повноважень особи, на яку в даний час покладені обов'язки щодо управління майном комунального підприємства "Тернопільбудінвестзамовник", Тернопільською міською радою надано рішення від 24.11.2006р. № 5/4/14 про розмежування повноважень по управлінню майном, що є комунальною власністю міста Тернополя, у відповідності з яким повноваження на управління майном КП "Тернопільбудінвестзамовник" покладені на Управління містобудівного та архітектурного комплексу.

Згідно довідки державного реєстратора № 308/02-2 від 18.03.2008р., відповідно до рішення сесії міської ради від 01.02.2007р. № 5/6/9 управління містобудівного та архітектурного комплексу Тернопільської міської ради не є юридичною особою і у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради не реєструвалося, а відтак не може бути стороною у справі.

У відповідності до Положення про управління містобудівного та архітектурного комплексу, затвердженого рішенням Тернопільської міської ради № 5/2/48 від 28.09.2006р., управління в межах своїх повноважень здійснює організаційно-функціональні повноваження виконавчих органів міської ради з метою забезпечення виконання вимог законодавства та для задоволення потреб та запитів громади міста у сфері, визначеній міською радою, виконавчим комітетом та міським головою, в своїй роботі підконтрольне і підзвітне міській раді, підпорядковане виконавчому комітету, міському голові, заступнику міського голови з питань містобудування та архітектури, регулювання земельних відносин, керівництво діяльністю управління здійснює начальник, який приймає рішення в межах повноважень, делегованих міською радою. Разом з тим, Положення не містить прямої вказівки щодо права управління приймати рішення щодо реорганізації підприємств комунальної власності.

Згідно ч. 2 ст. 65 Господарського кодексу України, власник здійснює свої права щодо управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи відповідно до статуту підприємства чи інших установчих документів.

Статтею 4 Закону України "Про власність", який діяв на момент виникнення правовідносин, передбачено, що власник на свій розсуд володіє, користується і розпоряджається належним йому майном.

Згідно п. 30 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад віднесено прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна; затвердження місцевих програм приватизації, а також переліку об'єктів комунальної власності, які не підлягають приватизації; визначення доцільності, порядку та умов приватизації об'єктів права комунальної власності; вирішення питань про придбання в установленому законом порядку приватизованого майна, про включення до об'єктів комунальної власності майна, відчуженого у процесі приватизації, договір купівлі-продажу якого в установленому порядку розірвано або визнано недійсним, про надання у концесію об'єктів права комунальної власності, про створення, ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади.

Оскільки власником КП "Тернопільбудінвестзамовник" є Тернопільська міська рада, до компетенції якої віднесено вирішення питань щодо реорганізації підприємства комунальної власності, вона і є тим органом, за наказом якого повинна бути припинена діяльність цього підприємства.

Враховуючи викладене, позовні вимоги про зобов'язання Тернопільської міської ради протягом 3 –х днів з часу набрання рішенням законної сили прийняти рішення про припинення діяльності КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" шляхом реорганізації через приєднання Комунального підприємства до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будзамовник", визнати ТзОВ "Будзамовник" правонаступником комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник" та створити реорганізаційну комісію для складення передавального балансу, виключення КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" з державного реєстру підприємницької діяльності та зняття з реєстрації в органі статистки, підлягають до задоволення.

У задоволенні вимог до Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Департаменту економіки Тернопільської міської ради та виконавчого комітету Тернопільської міської ради - відмовити.

При таких обставинах справи, позов підлягає до задоволення частково, а судові витрати згідно ст. 49 ГПК України, покладаються на Тернопільську міську раду та позивача порівно.

За згодою представників сторін відповідно до ч. 2 ст. 85 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення .

З огляду на наведене, керуючись ст. ст. 22, 33, 43, 49, 77, 82, 84, 85, 116, 117 ГПК України, ст. 14 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", господарський суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити частково.

2.Зобов'язати Тернопільську міську раду, м. Тернопіль, протягом 3 –х днів з часу набрання рішенням законної сили прийняти рішення про припинення діяльності КП фірми "Тернопільбудінвестзамовник" шляхом реорганізації через приєднання Комунального підприємства до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будзамовник", визнати ТзОВ "Будзамовник" правонаступником комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник" та створити реорганізаційну комісію для складення передавального балансу, виключення Комунального підприємства фірми "Тернопільбудінвестзамовник" з державного реєстру підприємницької діяльності та зняття з реєстрації в органі  статистки.

3.У задоволенні вимог до Управління обліку та контролю за використанням комунального майна Департаменту економіки Тернопільської міської ради та виконавчого комітету Тернопільської міської ради - відмовити.

4.Стягнути 101,5 грн. судових витрат з виконавчого комітету Тернопільської міської ради, м. Тернопіль, вул. Листопадова, 5, р/р 35412009001685 УДК в Тернопільській  області, код 04058344, МФО 838012 в користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Будзамовник", м. Тернопіль, вул. Опільського, 6, р/р 26000770516870 в АКБ УСБ України, МФО 338017, код 31830694.

Накази видати після набрання рішення законної сили.

На рішення суду, яке не на брало законної сили, сторони мають право подати апеляційну скаргу, а прокурор –апеляційне подання, протягом десяти днів з дня прийняття (підписання) рішення "19" травня 2008р., через місцевий господарський суд.

 

          Суддя                                                                                          

СудГосподарський суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення24.03.2008
Оприлюднено04.06.2008
Номер документу1670988
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/210-4881(9/144-2022)

Постанова від 23.06.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Ухвала від 19.05.2009

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 22.01.2009

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кордюк Г.Т.

Постанова від 11.11.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Полянський А.Г.

Постанова від 08.07.2008

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Ухвала від 16.06.2008

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Зварич О.В.

Рішення від 24.03.2008

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 12.02.2008

Господарське

Господарський суд Тернопільської області

Бучинська Г.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні