ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"17" червня 2011 р.Справа № 5013/481/11
Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Кабакової В.Г., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 5013/481/11
за позовом: Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області, Кіровоградська область, Ульяновський район, м. Ульяновка,
до відповідача: приватного підприємства "ТрейдСервіс", Кіровоградська область, Голованівський район, смт. Голованівськ,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Грушківської сільської ради Ульяновського району Кіровоградської області, Кіровоградська область, Ульяновський район,
про визнання недійсним договору, зобов'язання повернути земельну ділянку,
за участю представників:
від позивача - участі не брали,
від відповідача - Тетева Ірина Василівна, директор,
від третьої особи - участі не брали.
Ульяновська районна державна адміністрація Кіровоградської області звернулася до господарського суду Кіровоградської області з позовною заявою від 24.04.2011 № Ю-1/11 до приватного підприємства "ТрейдСервіс" про визнання недійсним повністю договору оренди землі від 27 серпня 2010 року, зобов'язання повернути земельну ділянку загальною площею 3,0946 га та стягнення з приватного підприємства "ТрейдСервіс" судових витрат.
Відповідач, відзив в розумінні статті 59 Господарського процесуального кодексу України не надав, поряд з тим надав заяву про відсутність підстав для задоволення позову від 09.06.2011 б/н, за змістом якої вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, а безпідставність посилань позивача як у частині порушення його прав так і невідповідності спірного договору нормам чинного законодавства доведено належними та допустимими доказами, зокрема результатами проведеної прокуратурою перевірки (том 3, а.с. 64 - 66).
Ухвалою від 10.05.2011 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Грушківську сільську раду Ульяновського району Кіровоградської області.
Третьою особою надано заяву від 16.06.2011 № 174, згідно якої Грушківська сільська рада повідомила, що не підтримує позовні вимоги та не заперечує проти використання ПП "ТрейдСервіс" земельної ділянки площею 3,0946 га згідно укладеного договору оренди (том 3, а.с. 128).
В судовому засіданні 09.06.2011 оголошувалась перерва до 17.06.2011 до 14:00.
Розглянувши наявні матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Розпорядженням голови Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 17.05.2010 № 214-р "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою" приватному підприємству "Трейд-Сервіс" надано згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 49 років спірної земельної ділянки для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд.
Розпорядженням голови Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 04.06.2010 № 253-р "Про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки", затверджено проект землеустрою щодо відведення приватному підприємству "ТрейдСервіс" в оренду та надання в оренду терміном на 49 років земельної ділянки загальною площею 3,0946 га під господарськими будівлями та дворами за рахунок земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у запасі на території Грушківської сільської ради Ульяновського району Кіровоградської області для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд.
Вказаним розпорядженням також доручено заступнику голови районної державної адміністрації Чемерису К.К. укласти договір оренди.
Розпорядженням голови Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 04.06.2010 № 252-р "Про затвердження акта визначення збитків", затверджено акт визначення збитків власникам землі та землекористувачам, пов'язаних з відведенням приватному підприємству "ТрейдСервіс" в оренду зазначеної вище земельної ділянки.
Між Ульяновською районною державною адміністрацією в особі заступника голови райдержадміністрації Чемериса Костянтина Костянтиновича (Орендодавець) та приватним підприємством "Трейдсервіс" в особі директора Тетеви Ірини Василівни (Орендар) 27.08.2010 укладено договір оренди землі (том 3, а.с. 43-48, далі - Договір), згідно пункту 1.1 якого Орендодавець надає на підставі розпорядження голови Ульяновської райдержадміністрації від 04.06.2010 № 253-р, а Орендар приймає в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку для розміщення та експлуатації господарських будівель і споруд, яка знаходиться за адресою: Кіровоградська область, Ульяновський район, Грушківська сільська рада.
Згідно пункту 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,0946 га, у тому числі по угіддях: під господарськими будівлями і дворами. Кадастровий номер земельної ділянки - 3525581300:02:000:9005.
Відповідно до пункту 3 Договору, на земельній ділянці знаходиться нежитлова будівля свинарника (складу), яка належить орендарю, інші об'єкти інфраструктури відсутні.
Договір, як зазначено у пункті 8, укладено на 49 років. Початок дії договору - з моменту державної реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Земельна ділянка передається в оренду для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд (пункт 15 Договору).
Передача земельної ділянки орендарю здійснюється з розробленням проекту її відведення. Підставою розроблення проекту відведення земельної ділянки є: розпорядження голови Ульяновської райдержадміністрації від 17.05.2010 № 214-р. Передача в оренду земельної ділянки здійснюється у п'ятиденний строк після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі (пункти, 18, 20 Договору).
Договір зареєстрований в Ульяновському відділі Кіровоградської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 27.08.2010 за № 041038400028.
Позивач вважає, що укладення спірного Договору на підставі зазначених розпоряджень відбулось з грубим порушенням чинного земельного законодавства та процедури відведення земельних ділянок у довгострокову оренду.
Зокрема, як зазначає позивач, голова Ульяновської райдержадміністрації розглянувши в одноособовому порядку клопотання відповідача від 17.05.2010 за № 11-03 та прийнявши 17.05.2010 розпорядження № 214-р “Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою”, не тільки порушив установлений у райдержадміністрації порядок розгляду клопотань юридичних та фізичних осіб щодо передачі у користування та у власність земельних ділянок юридичним та фізичним особам, затверджений розпорядженням від 17.12.2009 № 606-р "Про комісію з вирішення питань надання та вилучення земельних ділянок юридичним та фізичним особам", а й вимоги ст. 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" щодо обов'язковості до врахування рішень комісії при прийнятті головою розпоряджень щодо передачі у користування та у власність земельних ділянок юридичним та фізичним особам, які є дорадчими органами райдержадміністрації.
Розпорядження голови Ульяновської районної державної адміністрації від 17.05.2010 № 214-р та від 04.06.2010 № 253-р прийняті поза межами визначених повноважень районної державної адміністрації щодо передачі земельних ділянок у користування, визначених ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України та з перевищенням головою Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області встановлених законодавством та наданих йому повноважень щодо розпорядження землями державної власності в межах визначених Земельним Кодексом України, оскільки таке рішення уповноважена згідно ч. 4 ст. 122 Земельного Кодексу України приймати, виключно обласна державна адміністрація, яка передає земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.
Розпорядження від 17.05.2010 за № 214-р та від 04.06.2010 № 253-р не відповідають приписам ст. 120 Земельного кодексу України, яка регулює порядок переходу права на земельну ділянку у разі набуття права на жилий будинок, будівлю або споруду, зокрема відповідачу передано спірну земельну ділянку з метою розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд, але відповідних документів на право власності чи право користування на нерухомість, яка розміщена на спірній земельній ділянці відповідачем не надано. Крім того, на нерухоме майно, розміщене на спірній земельній ділянці є законні власники, оскільки це майно розпайоване серед жителів с.Грушка та Станіславове Ульяновського району Кіровоградської області та знаходиться у їх спільній власності.
Спірна земельна ділянка передана в оренду відповідачу терміном на 49 років для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд на підставі незаконного розпорядження голови Ульяновської районної державної адміністрації від 04.06.2010 № 253-р без проведення земельних торгів на конкурентних засадах у формі земельного аукціону та без наявності належних документів, що підтверджують зареєстроване державою право власності чи право користування господарськими будівлями та спорудами розміщених на цій земельній ділянці, що давало б можливість (право) відповідачу отримати спірну земельну ділянку в оренду без проведення земельного аукціону з продажу права оренди земельної ділянки.
Проект землеустрою щодо відведення відповідачу в оренду терміном на 49 років спірної земельної ділянки для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд не передавався на розгляд та погодження Комісії Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, засідання Комісії по розгляду цього питання не проводилось, проект землеустрою на відповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів членами Комісії не перевірявся, висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні не готувався та не затверджувався складом комісії у порядку та строки визначені законодавством.
Вищезазначений погоджений Комісією Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки до відділу Держкомзему у Ульяновському районі для здійснення експертизи відповідно до закону не передавався з одночасним інформуванням про це в письмовому вигляді відділом Держкомзему у Ульяновському районі його розробника або представників замовника - відповідача.
Відповідно відділ Держкомзему у Ульяновському районі офіційно, як того вимагає законодавство, не направляв зазначений проект землеустрою на державну землевпорядну експертизу до Головного управління Держкомзему у Кіровоградській області.
Укладений між сторонами договір оренди від 27.08.2010, з боку позивача підписаний не уповноваженою належним чином посадовою особою - заступником голови Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області Чемерисом К.К., який до того ж вже не перебував на вказаній посаді, та з боку відповідача вказаний договір також підписаний не власноручно директором ПП "ТрейдСервіс" Тетевою І.В., а невстановленою особою.
Зазначене, на думку позивача, свідчить про те, що укладений договір не відповідає приписам ст.ст. 203, 628, ч. 1, 2 ст. 638 ЦК України, а також ст.ст. 122, 123, 124, 134, 186-1 Земельного кодексу України, положенням постанови КМУ від 23.12.2009 № 1420 "Про деякі питання реалізації статті 186-1 Земельного кодексу України", вимогам розпорядження голови Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 17.12.2009 № 606-р "Про комісію з вирішення питань надання та вилучення земельних ділянок юридичним та фізичним особам", від 25.01.2010 № 22-р "Про затвердження положення та складу комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою", а тому в силу положень ст. 204, ч. 2 ст. 215, ст. 216 ЦК України підлягає визнанню недійсним у судовому порядку, в порядку пред'явлення позову про визнання недійсним спірного договору з поверненням земельної ділянки
Крім того, позивачем надано додаткові пояснення у справі, викладені в яких факти та обставини позивач просить врахувати суд при вирішенні справи (том 1, а.с. 96 - 99, 100 - 102, 103 - 112).
Так, зокрема, умови підписаного сторонами спірного договору оренди землі не відповідають вимогам ст. 15 Закону України "Про оренду землі", зокрема щодо відсутності у спірному договорі оренди землі умови щодо орендної плати із зазначенням її розміру та передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки, що є доказом того, що сторони спірного договору оренди землі не досягли домовленості з усіх істотних умов договору, а тому спірний договір оренди землі відповідно до статті 638 ЦК України, ст. 180 ГК України та ст. 15 ЗУ "Про оренду землі" не можна вважати укладеним.
У зв'язку з тим, що спірний договір оренди землі укладений від імені Ульяновської районної державної адміністрації Кіровоградської області не уповноваженою особою, так само і від імені приватного підприємства "ТрейдСервіс" не уповноваженою та неустановленою особою, то це є відповідно до статей 203, 207, 215 Цивільного кодексу України, підставою для визнання такого правочину недійсним.
При укладенні договору оренди землі було порушено публічний порядок, оскільки останній був спрямований на незаконне заволодіння та користування майном держави, а саме об'єктом права власності українського народу - земельною ділянкою, загальною площею 3,0946 га, яка є предметом спірного договору оренди землі та основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, а тому в силу приписів ст. 228 ЦК України спірний договір оренди землі - є нікчемним.
Відповідачем, в свою чергу, надано договір оренди землі від 09.06.2010, за умовами якого на підставі розпорядження голови Ульяновської райдержадміністрації від 04.06.2010 № 253-р, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,0946 га, кадастровий номер 3525581300:02:000:9005, тобто та сама земельна ділянка, яка передана в оренду за спірним договором оренди землі від 27.08.2010.
Згідно відмітки на договорі оренди землі від 09.06.2010, договір зареєстрований в Ульяновському відділі Кіровоградської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 09.06.2010 за № 041038400006 (том 3 а.с. 97 - 102).
У наданому письмовому поясненні від 09.06.2011 б/н (том 3, а.с. 64 - 66) відповідач зазначив, що позовні вимоги задоволенню не підлягають з огляду на наступне.
З тексту позовної заяви не слідує, а подані позивачем на підтвердження своїх вимог документи жодним чином не свідчать про порушення будь-яких його прав, як орендодавця у зв'язку з укладенням спірного договору, а відтак, і виникнення права на позов.
Відповідач належним чином виконує взяті на себе зобов'язання по спірному договору, в тому числі і в частині повного та своєчасного внесення орендної плати.
Позивач, звертаючись до суду, діяв в інтересах саме фізичних осіб - співвласників майнових паїв СВК "ім. Шевченка".
За всіма обставинами та фактами, які викладені в позовній заяві було проведено перевірку в порядку статті 97 КПК України компетентним органом, про що свідчить надана копія відповіді прокуратруи Ульяновського району від 25.05.2011 № 2-1307 (том 3, а.с. 109 - 112) та повністю спростовує викладене в позовній заяві.
Проведеною перевіркою, у тому числі встановлено, що договір було підписано заступником голови Ульяновської РДА Чемерисом К.К. на виконання п. 3 розпорядження голови Ульяновської райдержадміністрації від 04.06.2010 № 253-р у відповідності до статті 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", саме 04.06.2010 з одночасним проставленням відтиску печатки керівником апарату Футоран Н.К. та за результатами проведеної прокуратурою району перевірки, підстав для скасування спірного договору оренди не виявлено.
При вирішенні даного спору господарським судом враховується наступне.
Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування та розпорядження землею.
Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.
Відповідно до статті 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є районні, обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації, Рада міністрів Автономної Республіки Крим та Кабінет Міністрів України в межах повноважень, визначених законом (ч. 4 статті 4 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до вимог частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Отже, зі змісту наведених норм вбачається, що підставою для укладання договору оренди землі є згода орендодавця, яка у відповідності до Закону України "Про місцеві державні адміністрації" оформлюється відповідним рішенням органу виконавчої влади. Таким рішенням відповідно до статті 6 Закону України "Про державні адміністрації" є розпорядження голови місцевої державної адміністрації.
Повноваження Ульяновської райдержадміністрації на розпорядження відповідною земельною ділянкою випливає з факту знаходження відповідної земельної ділянки за межами населеного пункту та положень статті 17 і пункту 12 розділу 10 "Перехідні положення" Земельного кодексу України.
Так, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці другому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради з урахуванням вимог абзацу третього цього пункту, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Згідно інформації, наданої відділом Держкомзему у Ульяновському районі від 03.06.2011 № 482, спірна земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту (том 3, а.с. 38), а згідно листа від 23.05.2011 № 440 також повідомлено, що по Грушківській сільській раді розмежування земель державної та комунальної власності не проведено (том 2, а.с. 79, 80).
Відповідно до частини 1 статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.
Статтею 203 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Позивач звернувся до господарського суду з позовом у даній справі, зокрема, про визнання недійсним вказаного договору оренди в зв'язку з тим, що при його укладенні не проведено земельні торги на право оренди.
Згідно зі статтями ст. 116 та 124 Земельного Кодексу України підставою для надання в оренду земельної ділянки державної або комунальної власності та передумовою укладення відповідного договору є рішення особи, яка здійснює розпорядження нею від імені власника.
З огляду на таке відповідний договір оренди земельної ділянки державної власності може бути визнаний недійсним з підстав незаконності передання в оренду земельної ділянки, зокрема через недодержання конкурентних засад, лише за умови визнання недійсним рішення органу державної влади про надання в оренду цієї ділянки, що є підставою для укладення оспорюваного договору.
Спірний у справі договір оренди укладений на підставі розпорядження голови Ульяновської районної державної адміністрації від 04.06.2010 № 253-р "Про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки".
Представниками сторін в судовому засіданні 09.06.2011 зазначено, що вказане розпорядження, як і інші, про які було зазначено вище, є чинним, тому відсутні підстави для визнання недійсним договору оренди земельної ділянки з цієї підстави, оскільки такі вимоги є передчасними.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду України від 16.03.2011 у справі № 9/72.
Позивачем не надано також належних доказів того, що нерухоме майно, крім будівлі свинарника, розміщене на спірній земельній ділянці перебуває за результатами розпайовки у спільній власності жителів сіл Грушка та Станіславове Ульяновського району Кіровоградської області.
Крім того, відповідачем надано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки приватному підприємству "ТрейдСервіс" в оренду строком на 49 років для розміщення та експлуатації господарських будівель та споруд за адресою: Кіровоградська область, Ульяновський район, Грушківська сільська рада, оригінал якого було оглянуто у судовому засіданні 09.06.2011 (том 3, а.с. 67 - 93), який, зокрема містить висновок комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою на території Ульяновського району Кіровоградської області та направлення на проведення державної експертизи землевпорядної документації.
Матеріали справи також містять висновок про державну реєстрацію (відмову в реєстрації) договору оренди земельної ділянки державної власності (том 3, а.с. 39).
Стосовно доводів відповідача щодо укладення на підставі розпорядження голови Ульяновської районної державної адміністрації від 04.06.2010 № 253-р "Про затвердження проекту землеустрою та надання в оренду земельної ділянки" договору оренди землі 09.06.2010 та зареєстрованого у Ульяновському відділі Кіровоградської регіональної філії державного підприємства "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 09.06.2010 за № 041038400006, то господарський суд враховує надану відділом Держкомзему у Ульяновському районі Кіровоградської області від 03.06.2011 (вих. № 482) інформацію, відповідно до якої у відділі Держкомзему у Ульяновському районі в наявності знаходиться договір оренди землі від 27.08.2010 № 041038400028, укладений між Ульяновською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "ТрейдСервіс" на земельну ділянку загальною площею 3,0940 га, державну реєстрацію якого проведено Ульяновським відділом Кіровоградської регіональної філії "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель вчинено відповідний запис.
Договору оренди землі по вищевказаній земельній ділянці від 09.06.2010 № 041038400006 у відділі Держкомзему у Ульяновському районі немає, за даним номером від 18.08.2010 зареєстрований договір оренди землі, укладений між орендодавцем Ходак Валентиною Романівною та орендарем ПП "ТрейдСервіс" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (том 3, а.с. 38).
Господарським судом також враховується, що договір оренди землі датований - 27.08.2010 та з боку Ульяновської районної державної адміністрації підписаний Чемерисом Костянтином Костянтиновичем, який, відповідно, на той момент вже був звільнений з посади заступника голови районної державної адміністрації (том 1 а.с. 68, том 2 а.с. 99 - 103).
Відповідач з посиланням на лист прокуратури Ульяновського району від 25.05.2011 № 2-1307вих (том 3 а.с. 109 - 112) стверджує, що договір Чемерисом К.К. (поряд з тим як зазначено у вказаному листі інформація з пояснень самого Чемериса К.К.) підписаний 04.06.2010.
Інших належних доказів підписання договору 04.06.2010 не надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі підлягає державній реєстрації та на підставі ч.1 ст. 210, ч. 3 ст. 640 ЦК України, ч.2 ст.125 ЗК України й ст. 18 ЗУ "Про оренду землі" є укладеним з моменту державної реєстрації.
Згідно із ч.1 ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
Згідно положень ст. 237 Цивільного кодексу України представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов'язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє.
Не є представником особа, яка хоч і діє в чужих інтересах, але від власного імені, а також особа, уповноважена на ведення переговорів щодо можливих у майбутньому правочинів.
Представництво виникає на підставі договору, закону, акта органу юридичної особи та з інших підстав, встановлених актами цивільного законодавства.
В силу ст. 244 Цивільного кодексу України, представництво, яке ґрунтується на договорі, може здійснюватися за довіреністю.
Представництво за довіреністю може ґрунтуватися на акті органу юридичної особи.
Довіреністю є письмовий документ, що видається однією особою іншій особі для представництва перед третіми особами. Довіреність на вчинення правочину представником може бути надана особою, яку представляють (довірителем), безпосередньо третій особі.
Таким чином, станом на 27.08.2010 Чемерис К.К. був звільнений з посади заступника голови Ульяновської райдержадміністрації та, відповідно, не мав статусу представника та повноважень на вчинення такого правочину.
Також, згідно пункту 20 договору, передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний строк після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі.
Враховуючи реєстрацію договору 27.08.2010, відповідно Чемерис К.К. не мав також повноважень на її передачу.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу, саме на момент вчинення правочину.
При цьому, не може бути визнаний недійсним правочин, який не вчинено.
Згідно ч. 2 ст. 207 Цивільного кодексу України правочин вважається таким, що вчинений у письмовій формі, якщо він підписаний його стороною (сторонами).
Правочин, який вчиняє юридична особа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства, та скріплюється печаткою.
За вимогами ч. 1 ст. 640 Цивільного кодексу України, договір є укладеним з моменту одержання особою, яка направила пропозицію укласти договір, відповіді про прийняття цієї пропозиції.
Так, в п. 8 Постанови пленуму Верховного суду України від 06.11.09 р. № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними", зокрема, зазначено, що не є укладеними правочини (договори), у яких відсутні встановлені законодавством умови, необхідні для їх укладення (відсутня згода за всіма істотними умовами договору; не отримано акцепт стороною, що направила оферту; не передано майно, якщо відповідно до законодавства для вчинення правочину потрібна його передачі тощо); недійсним може бути визнано лише укладений договір.
За вказаних обставин, враховуючи наведені вище норми матеріального права та судову практику, що склалася, господарський суд дійшов висновку, що у випадках, коли особа вчинила правочин взагалі не маючи статусу представника сторони за відсутності повноважень, такий правочин є неукладеним, і наступне його схвалення є неможливим.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові ВГСУ від 31.03.2011 у справі № 5\54 та у рішенні Верховного Суду України від 17.03.2010 у справі за позовом ОСОБА_6 до відкритого акціонерного товариства “Луцьке ремонтно-транспортне підприємство” про визнання недійсним договору оренди землі.
Крім того, згідно частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об'єкт оренди (місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.
Невід'ємною частиною договору оренди землі, згідно частини 2 статті 15 Закону України "Про оренду землі" є: план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.
Спірний договір не містить такої істотної вимоги як умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки, та враховуючи його державну реєстрацію 27.08.2010 не має додатка - акта приймання-передачі об'єкта оренди, відповдіно сторони не досягли згоди з усіх істотних умов договору, тому договір також є неукладеним.
Таким чином, у зв'язку з встановленням обставин не укладення правочину, господарський суд відмовляє в задоволенні позову про визнання договору недійсним.
Наслідки недійсності правочину не застосовуються до правочину, який не вчинено (п. 8 Постанови пленуму Верховного суду України від 06.11.09 р. № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними").
З огляду на викладене, та враховуючи надані в судових засіданнях пояснення відповідача стосовно підписання з боку відповідача спірного договору повноважною особою, недоведення протилежного позивачем та встановлення обставин неукладення договору, господарський суд відмовляє в задоволенні клопотання позивача про призначення у справі судової почеркознавчої експертизи мотивоване підписанням договору з боку відповідача не власноручно директором ПП "ТрейдСервіс" Тетевою І.В., а невстановленою особою.
Згідно ст. 49 Господарського процесуального кодексу України при відмові в позові витрати на державне мито та на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на позивача.
Керуючись статтями 33, 34, 49, 82 - 85, Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржене протягом десяти днів з дня його підписання до Дніпропетровського апеляційного господарського суду через господарський суд Кіровоградської області.
Суддя В.Г.Кабакова
Повне рішення складено 21.06.2011.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2011 |
Оприлюднено | 15.07.2011 |
Номер документу | 16935553 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Дніпропетровський апеляційний господарський суд
Євстигнеєв Олександр Сергійович
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Кабакова В.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні