Постанова
від 22.07.2009 по справі 2а-2761/09
КАЛІНІНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДОНЕЦЬКА

Справа № 2а- 2761/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2009 року м.Донецьк

Калінінський районний суд у м. Донецька у складі судді Тк аченко Л.В., розглянувши у поря дку письмового провадження с праву за адміністративним по зовом ОСОБА_1 до Управлінн я Пенсійного фонду України в Калінінському районі м. Доне цька Донецької області про в ідновлення пропущеного стро ку за захистом порушених пра в та про зобов' язання нарах ування недоплаченої до пенсі ї щомісячної державної допом оги, як дитині війни,

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулася з ад міністративним позовом до Уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Калінінському районі м. Донецька Донецької област і, який уточнила, та просить ві дновити пропущений строк за захистом порушених прав та з обов' язати відпбвідача нар ахувати та виплатити щомісяч ну доплату до її пенсії, як дит ині війни за 2006-2008 p.p.

В обгрунтування позовних в имог позивач зазначила, що во на ІНФОРМАЦІЯ_1 має статус «дитини війни» у зв' язку з ч им, у відповідності до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», виплачу вана їй пенсія повинна щоміс ячно підвищуватись на 30 відсо тків мінімальної пенсії в Ук раїні за віком. Вважає, що поло ження Законів України «Про Д ержавний бюджет України на 2006 рік» та «Про Державний бюдже т України на 2007 рік» в частині з упинення дії ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» не відповідають К онституції України і тому не можуть застосовуватися відп овідачем. Рішенням Конституц ійного Суду України № 6 -рп\2007 ві д 9.07.2007 року визначено, що положе ння Закону України «Про держ авний бюджет України на 2007 рік », яким зупинено дію ст. 6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» є неконсти туційним, «оскільки відповід но до ч.2 ст. З Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» державні соціальні гар антії дітям війни, встановле ні цим Законом, не можуть бути обмежені, або скасовані інши ми нормативно-правовими акта ми. Позивачка просить суд пон овити пропущений строк для з вернення до адміністративно го суду за захистом її поруше них прав, так як її законне пра во було обмежено шляхом прий няття окремих неконституцій них положень нормативно-прав ових актів вищої сили законі в України, крім того її не було повідомлено відповідачем пр о належні йому виплати, тому п ро факт порушених його прав с тало відомо лише після висві тлення зазначених подій у пр есі у зв' язку з ухваленням в ідповідного рішення Констит уційного Суду України.

Позивачка у судове засідан ня не з' явилася, про дату, час та місце розгляду справи пов ідомлялася належним чином, о днак звернулася до суду з пис ьмовою заявою, в якій просить суд розглянути справу у її ві дсутність.

Представник відповідача, д іюча за дорученням ОСОБА_2 , у судове засідання не з' яви лася, про дату, нас та місце ро згляду справи повідомлялася належним чином, звернулася з заявою про розгляд справи у ї ї відсутність та надала запе речення проти позовних вимог , в яких просить відмовити у за доволені позову позивача у п овному обсязі та визнати дії відповідача правомірними, п осилаючись на те, що ст. 110 Закон у України «Про державний бюд жет на 2006 рік», було встановлен о, що пільги дітям війни, перед бачені абзацом 7 статті 5 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» запроваджу ються з 1.01.2006 року, а ст. 6 цього За кону - протягом року - поетапно , за результатами виконання б юджету в першому півріччі, в п орядку визначеному Кабінето м Міністрів України за погод женням з Комітетом Верховної ради України з питань бюджет у, ці статті не були визнані не конституційними, та у 2006 році у рядом не впроваджувався поря док надання пільг, передбаче них ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни ». Крім того, відповідно до ч.2 с т. 95 Конституції України виклю чно Законом України «Про Дер жавний бюджет України» визна чаються будь-які видатки дер жави на загальносуспільні по треби, розмір і цільове спрям ування цих видатків. Відпові дно до ч. 2 ст. 73 Закону України « Про загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування » забороняється використанн я коштів Пенсійного фонду дл я оплати договорів страхуван ня довічних пенсій і однораз ових виплат на цілі, не передб ачені цим Законом. У зв' язку з рішенням Конституційного суду України від 9.07.2007 року зако нодавчим органом не було при йнято жодних нормативних акт ів на виконання вимог Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», та не визнач ено на законодавчому рівні я кі органи повинні виплачуват и підвищені пенсії, за рахуно к яких коштів та джерел, а тако ж в якому порядку обчислюват и вказаний розмір, а тому не ма є підстав вважати, що саме орг ани Пенсійного фонду України повинні виплачувати таке пі двищення із бюджету Пенсійно го фонду. Підпунктом 2 п.41 розді лу 11 Закону України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік» та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України внесені зміни до Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», а саме текст ст. 6 в икладено у такій редакції: Ді тям війни (крім тих на яких пош ирюються дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту») до пенсій або щомісячн ого довічного утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Рі шенням Конституційного суду України від 22.05.2008 року визнані такими що не відповідають Ко нституції України (є неконст итуційними) положення, зокре ма п. 41 розділу 2 Закону України «Про державний бюджет Украї ни на 2008 рік». На підставі цього рішення нова редакція ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни», втратил а свою чинність. А ні рішенням Конституційного суду Україн и, а ні іншими нормативно - пра вовими актами не передбачено відновлення дії ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни» в редакції до 1. 01.2008 року. Для врегулювання сит уації, 28.05.2008 року КМ України бул а прийнята Постанова № 530 «Дея кі питання соціального захис ту окремих категорій громадя н», відповідно до п. 8 якої вста новлено, що «дітям війни» до п енсії або щомісячного грошов ого утримання чи державної с оціальної допомоги, що випла чується замість пенсії, підв ищення проводиться у відпові дних твердих розмірах, а тому саме за цим порядком органам и Пенсійного фонду України в иплачується доплата до пенсі й «дітям війни».

Оскільки усі сторони, які бе руть участь у розгляді цієї с прави, будучи належним чином повідомленими про час та міс це розгляду справи, заявили к лопотання про розгляд справи за їх відсутності, справа роз глянута відповідно до ч.3 ст. 122 КАС України у порядку письмо вого провадження.

На підставі вивчених докум ентів, які є у справі, позов О СОБА_1 підлягає частковому задоволенню з наступних підс тав:

З матеріалів справи вбачає ться, що позивачка має правов ий статус «дитина війни», що п ідтверджується пенсійним по свідченням № НОМЕР_1 (а. с. 6).

Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", який встановлює пра вовий статус дітей війни і ви значає основи їх соціального захисту та гарантує їх соціа льну захищеність шляхом нада ння пільг і державної соціал ьної підтримки, дитина війни - це особа, яка є громадянином України та якій на час закінч ення Другої світової війни (2 в ересня 1945 року) було менше 18 рок ів.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006 року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком.

Згідно зі ст. 7 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" фінансове забезпече ння соціальних гарантій, пер едбачених зазначеним законо м, здійснюється за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни.

Дію статті 6 цього Закону зу пинено на 2006 рік, згідно із Зако ном України від 20.12.2005 р. N 3235-IV «Про Д ержавний бюджет України на 2006 рік». Зупинення дії норматив ного акту не дає права на його застосування, а тому у позива ча не було права на отримання зазначеної в позові доплати до пенсії у 2006 році.

Відповідно до п.12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік» з метою пр иведення окремих норм законі в у відповідність із цим зако ном на 2007 рік зупинено, зокрема , дію статті 6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни".

9.07.2007 року Конституційним Суд ом України у справі № 1-29/2007 (спра ва про соціальні гарантії гр омадян) ухвалено Рішення № 6-рп /2007, відповідно до якого визнан і такими, що не відповідають К онституції України (є неконс титуційними), положення, зокр ема, пункту 12 статті 71 Закону Ук раїни «Про Державний бюджет України на 2007 рік», приписи яко го втратили чинність з дня ух валення Конституційним Судо м України цього Рішення. Пунк том 5 наведеного Рішення визн ачено, що воно має преюдиціал ьне значення для судів загал ьної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з пра вовідносинами, які виникли в наслідок дії положень статей зазначених законів, що визна ні неконституційними.

Конституційний Суд Україн и відзначив, що положеннями З акону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не мо жуть скасовуватися чи змінюв атися обсяги прав і обов' яз ків, пільг, компенсацій і гара нтій громадян, передбачених іншими законами України, не м ожуть вноситися зміни, зупин ятися дія чинних законів Укр аїни, а також встановлюватис я інше (додаткове) правове рег улювання відносин, що є предм етом інших законів України.

Таким чином, положення стат ті 6 Закону України «Про соціа льний захист дітей війни» ст осовно того, що дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком були ч инними лише з 9 липня 2007 року (з д ня ухвалення рішення Констит уційним Судом України) до 31 гр удня 2007 року.

Відповідно до статті 62 Зако ну України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» та абза цу першого частини 1 статті 28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не, страхування» у 2007 році діял и наступні розміри мінімальн ої пенсії за віком: з 1 квітня - 4 10, 06 грн., з 1 жовтня - 415.11 грн.

Законом України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України » було внесено зміни до ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни», відпові дно до яких дітям війни до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, що виплачується замість пенс ії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановл еної для учасників війни. Вет ерани війни мають право на от римання підвищення до пенсії або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсій, відповідно до цього Закону т а Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» зазнач ене підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним із законів. Згідно Закону Украї ни "Про статус ветеранів війн и, гарантії їх соціального за хисту" від 22.10.1993 року № 3551 -XII учасни кам війни, нагородженим орде нами і медалями колишнього С оюзу РСР за самовіддану прац ю і бездоганну військову слу жбу в тилу в роки Великої Вітч изняної війни, пенсії або щом ісячне довічне грошове утрим ання чи державна соціальна д опомога, що виплачується зам ість пенсії, підвищуються на 15. процентів прожиткового мін імуму для осіб, які втратили п рацездатність, іншим учасник ам війни на 10 процентів прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідач, виконуючи прип иси зазначеного закону в пер іод з 1.01.2008 року по 22.05.2008 року, діяв правомірно, тому визнати про типравними дії останнього за зазначений період неможливо .

Разом з тим, Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року № 10-рп/2008 визнані не конституційними, серед іншог о, і положення підпункту 2 пунк ту 41 розділу 11 Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Отже, з 22.05.2008 року відновлена д ія ст. 6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни" в редакції до 01.01.2008 року, відпові дно до якої дітям війни пенсі ї або щомісячне довічне грош ове утримання чи державна со ціальна допомога, що виплачу ється замість пенсії, підвищ уються на 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком.

А тому вимоги позивачки щод о зобов' язання Управління П енсійного фонду України в Ка лінінському районі м. Донець ка провести нарахування та в иплати щомісячної доплати до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком як дитині війни у 2008 році підля гають задоволенню лише з 22 тра вня 2008 року.

28 травня 2008 року Кабінетом Мі ністрів України була прийнят а Постанова № 530 «Деякі питанн я соціального захисту окреми х категорій громадян», відпо відно до пункту 8 якої встанов лено, що дітям війни до пенсії або щомісячного довічного г рошового утримання чи держав ної соціальної допомоги, що в иплачується замість пенсії, підвищення проводиться у тве рдих розмірах: з 22 травня - 48, 10 гр ивень, з 1 липня - 48, 20 гривень, з 1 ж овтня - 49, 80 гривень.

Таким чином, підвищення діт ям війни виплачуються органа ми Пенсійного фонду відповід но до зазначеної Постанови, а не Закону, внаслідок чого є на явними правові підстави для визнання бездіяльності відп овідача неправомірною в пору шенні права на отримання під вищеного розміру пенсії з 22 тр авня 2008 року відповідно до ста тті 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни».

Відповідно до ст. 58 Закону Ук раїни «Про державний бюджет України на 2008 рік» прожиткови й мінімум для осіб, які втрати ли працездатність з 1.04.2008 року в становлено - 481 грн., з 1.07.2008-482 грн., з 1.10.2008- 498 грн. Розміри державних с оціальних гарантій на 2008 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюються відповідними закон ами, цим Законом, та нормативн о - правовими актами Кабінету Міністрів України.

Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень, дає Закон України «Про п рожитковий мінімум» від 15 лип ня 1999 року № 966-14, а також Закон Укр аїни "Про державні соціальні стандарти та державні соціа льні гарантії" від 5 жовтня 2000 р оку № 22017-Ш, згідно статті 1 якого прожитковий мінімум викорис товується для визначення, у т ому числі мінімального розмі ру пенсії за віком, який відпо відно до статті 28 Закону Украї ни "Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня" встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для о сіб, які втратили працездатн ість, визначеного законом.

Частиною 3 статті 4 даного За кону (в редакції Закону № 2505-4 ві д 25 березня 2005 року, то діє з 31 бер езня 2005 року) передбачено, що пр ожитковий мінімум на одну ос обу, а також окремо для тих, хт о відноситься до основних со ціальних і демографічних гру п населення, щороку затвердж ується Верховною Радою Украї ни в законі про Державний бюд жет України на відповідний р ік. Прожитковий мінімум публ ікується в офіційних видання х загальнодержавної сфери ро зповсюдження.

Постановляючи судове ріше ння у даній справі, необхідно виходити з того, що конституц ійні принципи, на яких базуєт ься здійснення прав і свобод людини і громадянина в Украї ні, включаючи і право, на пенсі йне забезпечення, передбачен і статтями 1, 3, частиною 2 статті 6, статтею 8, частиною 2 статті 19, статтями 22, 23, частиною 1 статті 24 Конституції України, набуте у сфері пенсійного забезпеч ення, не може бути скасоване, з вужене. Правовою гарантією з абезпечення державою даного права є виконання прийнятих ' на себе зобов' язань, вихо дячи з положень принципу вер ховенства права, закріпленог о як статтею 8 Конституції Укр аїни, так і статтею 8 Кодексу а дміністративного судочинст ва України.

Конституційний Суд Україн и неодноразово розглядав про блему (про що зокрема зазначе но у рішенні № 8- рп/ 2005 від 11 жовтн я по справі № 1-21/2005), пов' язану з реалізацією права на соціал ьний захист, неприпустимістю обмеження конституційного п рава громадян на достатній ж иттєвий рівень, і сформулюва в правову позицію, згідно з як ою Конституція та закони Укр аїни виокремлюють певні кате горії громадян України, що по требують додаткових гаранті й соціального захисту з боку держави. До них, зокрема, нале жать громадяни, яким пенсія п ризначається за - спеціальни ми законами. У рішеннях Конст итуційного Суду України зазн ачалося, що пільги, компенсац ії, гарантії є видом соціальн ої допомоги і необхідною скл адовою конституційного прав а на достатній життєвий ріве нь, тому звуження змісту та об сягу цього права шляхом прий няття нових законів або внес ення змін до чинних законів з а статтею 22 Конституції Украї ни.

Таким чином, суд вважає необ хідним зобов' язати відпові дача нарахувати та сплатити позивачці підвищення до пенс ії, як дитині війни з 09.07.2007 року д о 31.12.2007 року, та з 22.05.2008 року.

Суд задовольняє вимоги поз ивачки щодо відновлення стро ку для звернення до суду за за хистом порушених прав та сво бод, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 99 КАС Украї ни для звернення до адмініст ративного суду за захистом п рав, свобод та інтересів особ и встановлюється річний стро к, який, якщо не встановлено ін ше, обчислюється з дня, коли ос оба дізналася або повинна бу ла дізнатися про порушення с воїх прав, свобод чи інтересі в.

Частиною 2 ст. 100 КАС України п ередбачено, що якщо суд визна є причину пропущення строку звернення до суду поважною, а дміністративна справа розгл ядається і вирішується в пор ядку, встановленому цим Коде ксом.

Суд дістається висновку, що строк звернення до суду проп ущено позивачкою з поважних причин, оскільки вона тривал ий час сподівалася на те, що ві дповідач, як державний орган влади, самостійно виплатить їй доплату до пенсії у розмір і 30 % мінімальної пенсії за вік ом.

Крім того, необхідно взяти д о уваги при цьому і положення статті 46 Закону України «Про загальнообов' язкове держа вне пенсійне страхування», з гідно з якими суми пенсії, не о тримані своєчасно з вини орг ану, що призначає і виплачує п енсію, виплачується за минул ий час без обмеження.

У відповідності до ч.2 ст. 71 КА С України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноваже нь обов' язок щодо доказуван ня правомірності свого рішен ня, дії чи бездіяльності покл адається на відповідача, якщ о він заперечує проти адміні стративного позову.

Відповідачем не надано суд у доказів та не доведена прав омірність свого рішення щодо не нарахування позивачу під вищення до пенсії відповідно до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни».

Керуючись ст.ст. 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-5 9, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-112, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фон ду України в Калінінському р айоні м. Донецька Донецької о бласті задовольнити частков о:

Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Каліні нському районі м. Донецька що до не нарахування ОСОБА_1 щомісячної доплати до пенсії , як дитині війни, за період з 9.0 7.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року відповідно до вимог ст атті 6 Закону України « Про соц іальний захист дітей війни», в редакції, яка діяла в цей пе ріод, у розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, встановлено ї ч.1 ст.28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», з ур ахуванням встановленого зак онодавством прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність.

Зобов' язати Управління П енсійного фонду України в Ка лінінському районі м. Донець ка здійснити нарахування та виплату за рахунок державног о бюджету України на користь ОСОБА_1 підвищення до пен сії відповідно до статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», в редакц ії, яка діяла в цей період, у ро змірі 30 % мінімальної пенсії з а віком, встановленої ч.1 ст.28 За кону України "Про загальнооб ов' язкове державне пенсійн е страхування", з урахуванням встановленого законодавств ом прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездат ність з 9.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22 травня 2008 року.

В іншій частині позовних в имог - відмовити за безпідста вністю.

Заяву про апеляційне оска рження постанови суду може б ути подано до Донецького Апе ляційного адміністративног о суду протягом 10 днів з дня пр оголошення постанови через К алінінський районний суд м. Д онецька.

Апеляційна скарга на пост анову суду подається до Доне цького Апеляційного адмініс тративного суду протягом 20 дн ів після подання заяви про ап еляційне оскарження через Ка лінінський районний суд м. До нецька. Апеляційна скарга мо же бути подана без попереднь ого подання заяви про апеляц ійне оскарження, якщо скарга подається у строк, встановле ний для подання заяви про апе ляційне оскарження.

Постанова суду набирає чи нності після закінчення стро ку подання заяви про апеляці йне оскарження, якщо заяву пр о апеляційне оскарження не б уло подано.

СудКалінінський районний суд м.Донецька
Дата ухвалення рішення22.07.2009
Оприлюднено01.08.2011
Номер документу16955741
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2761/09

Ухвала від 08.07.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Шолох З. Л.

Ухвала від 08.07.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Шолох З. Л.

Рішення від 25.08.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Шолох З. Л.

Постанова від 07.04.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ліщинський А.М.

Ухвала від 09.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Нос С.П.

Постанова від 22.07.2009

Адміністративне

Калінінський районний суд м.Донецька

Ткаченко Л. В.

Ухвала від 26.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Олендер І.Я.

Ухвала від 06.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Коваль Р.Й.

Ухвала від 15.02.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні