Рішення
від 17.06.2008 по справі 2/358-пд-06
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

2/358-ПД-06

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

17.06.2008                                                                Справа №  2/358-ПД-06

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Александрової Л.І. при секретарі Шевченко М.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом Прокурор Великоолександрівського району Херсонської області в інтересах держави в особі Великоолександрівської селищної ради

до відповідача-1: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Господар"

відповідача 2: Відкритого акціонерного товариства "Великоолександрівський райагрохім"

відповідача 3: Приватного підприємства "Агрпроменерго"

про визнання установчого договору недійсним

за участю прокурора Мясникова К.К. та представників сторін:

від позивача - Ревка О.В. представник;

від відповідача1 - Білецький О.В. представник;

від відповідача2 - не прибув;

від відповідача3 - не прибув;

Строк розгляду справи продовжено до 21 червня 2008 року ухвалою заступника голови господарського суду від 21.05.2008 р.

В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення після закінчення розгляду справи.  

Прокурор Великоолександрівського району Херсонської області в інтересах держави в особі Великоолександрівському селищної ради звернувся до господарського суду з позовом про визнання установчого договору СТОВ "Господар" недійсним та застосування наслідків, передбачених ч. 2 ст. 48 ЦК УРСР.

Відповідач-1 проти позову заперечує.

Відповідачі 2, 3 належним чином повідомлені про час та розгляд справи явку уповноважених представників в судове засідання не забезпечили.

Розглянувши матеріали справи

в с т а н о в и в:

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення Великоолександрівської селищної ради № 98 від 03.03.03 р. "Про створення Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Господар", з посиланням на п. 32 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" створено СТОВ "Господар", співвласниками якого визначено Великоолександрівську селищну раду, ПП "Агропроеменрго" та ВАТ “Великоолександрівський райагрохім”.

22 квітня 2003 року укладено та зареєстровано установчий договір СТОВ "Господар".

Згідно п.п. 15-17 вказаного договору, для забезпечення діяльності Товариства, за рахунок внесків його учасників, створюється статутний фонд в розмірі 617436 гривень. Частка в статутному фонді Великоолександрівської селищної ради становить 185231 грн, що складає 30% у статутному фонді, ПП "Агропроменерго" -  246974 грн., що складає 40% у статутному фонді та ВАТ “Великоолександрівський райагрохім” - 185231грн., що складає 30% у статутному фонді. Засновники вносять свої вклади належним чином, згідно переліку, визначеному в додатках № 1, 2, 3, які підписуються всіма учасниками та є невід'ємною частиною Установчого договору. При цьому селищна рада вносить в статутний фонд на момент підписання цього договору 100% визначеного майна, ПП "Агропроменерго" та ВАТ “Великоолександрівський райагрохім” вносять у статутний фонд майно більш як на 30% від частки в статутному фонді.

До статутного фонду селищна рада внесла 100% частки у статутному фонді (а саме: спірне комунальне майно, визначене в додатку № 1 до договору: будівлю каналізаційно-насосної станції, башту, артсвердловини, станки, компресор, повітряну та водопровідну мережу, трансформатори, автомобілі, трактори тощо (а.с. 13,14). При цьому частка селищної ради у статутному фонді становила лише 30%, останні ж учасники внесли більше ніж 30%.

Прокурор Великоолександрівського району Херсонської області в інтересах держави в особі Великоолександрівському селищної ради звернувся до господарського суду з позовом про визнання зазначеного вище установчого договору СТОВ "Господар" недійсним та застосування наслідків, передбачених ч. 2 ст. 48 ЦК УРСР. Підставою для представництва інтересів Великоолександрівської селищної ради в суді стало порушення права власності територіальної громади на комунальне майно.

Так, до прокуратури Херсонської області для розгляду по суті надійшов депутатський запит народного депутата України Ткаченка О.С. про надання правової оцінки законності передачі комунального майна (водопровідної та каналізаційної мережі) на баланс СТОВ "Господар". За результатами перевірки прокурором був внесений протест на рішення Великоолександрівської селищної ради від 03.03.03р. № 98 та рішенням від 14.03.06 р. № 758 зазначене рішення було скасоване.

Згідно з абзацом 4 ч. 1 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд порушує справи за позовними заявами прокурорів та їх заступників, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною третьою цієї статті передбачено, що у позовній заяві прокурор самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави та обґрунтовує необхідність її захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Це право передбачене, крім того, п. 2  ст. 121 Конституції України та ст.36-1 Закону України “Про прокуратуру”.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України №3-рп/99 від 08.04.1999 року, прокурори мають право звертатися до господарського суду з позовними заявами виключно в інтересах держави в особі органів державної влади або місцевого самоврядування, яким законом надані повноваження органів виконавчої влади. При цьому прокурор самостійно визначає та обґрунтовує в чому саме полягає порушення інтересів держави.

Як вбачається з  матеріалів справи, прокурор звернувся з позовом саме в інтересах держави, в особі селищної ради, тобто в межах повноважень, наданих йому законом. При цьому прокурор обґрунтував, в чому полягає порушення інтересів держави та вказав орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Великоолександрівську селищну раду.

Відповідно до п. 32 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, на підставі якої прийнято рішення про створення СТОВ "Господар", виключно  на  пленарних  засіданнях  сільської,  селищної, міської ради вирішуються питання створення  у  разі  необхідності  органів  і  служб   для забезпечення здійснення з іншими суб'єктами комунальної власності спільних проектів або спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, установ та організацій, визначення повноважень цих органів (служб).

Згідно ч. 2 ст. 142 Конституції України територіальні громади сіл, селищ і міст можуть об'єднувати на договірних засадах об'єкти комунальної власності, а також кошти бюджетів для виконання спільних проектів або для спільного фінансування (утримання) комунальних підприємств, організацій і установ, створювати для цього відповідні органи і служби.

Частиною 1 ст. 143 Конституції України передбачено, що територіальні  громади  села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності… утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю.

Згідно ч.ч. 1, 3 ст. 8 Господарського кодексу України держава, органи  державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання. Господарська компетенція органів державної влади та органів місцевого самоврядування реалізується від імені відповідної державної чи комунальної установи. Безпосередня участь держави, органів державної влади та органів місцевого самоврядування у господарській діяльності може здійснюватися лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 ст. 24 зазначеного вище Кодексу суб'єктами господарювання комунального сектора економіки є суб'єкти, що діють на основі лише комунальної власності, а також суб'єкти, у статутному фонді яких частка комунальної власності перевищує п'ятдесят відсотків чи становить величину, яка забезпечує органам місцевого самоврядування право вирішального впливу на господарську діяльність цих суб'єктів.

Таким чином, селищна рада не мала права бути засновником суб'єкта підприємницької діяльності, СТОВ "Господар", яке є суб'єктом колективної власності.

Крім того, рішенням Великоолександрівської селищної ради від 14.03.06 р. № 758 скасовано рішення № 98 від 03.03.03р., на підставі якого відбувалось створення СТОВ “Господар” і передача йому комунального майна. СТОВ “Господар” зверталось до суду з позовом про визнання нечинним та скасування рішення селищної ради № 758 від 14.03.06р., але господарським судом по справі 13/433-АП-06 відмовлено в задоволенні позову. Ухвалою Запорізького апеляційного господарського суду від 27.02.07р.  та ухвалою вищого адміністративного суду України від 15.04.2008 р. постанова місцевого суду залишена без змін.

Таким чином, підстави для створення СТОВ “Господар” та передачі в статутний фонд комунального майна відсутні.

Оскільки створення СТОВ “Господар” відбувалось у 2003 році, то для вирішення питання законності створення даного товариства необхідно застосовувати норми законодавства діючого на момент створення.

Відповідно до ст. 1 Закону України “Про господарські товариства”, господарськими   товариствами  цим Законом визнаються підприємства, установи, організації, створені на засадах угоди юридичними особами і громадянами шляхом  об'єднання  їх  майна  та підприємницької діяльності з метою одержання прибутку.

Згідно ст. 41 ЦК УРСР, угодами визнаються дії громадян і організацій, спрямовані  на встановлення, зміну або припинення цивільних прав або обов'язків.

Угоди можуть бути односторонніми і дво- або  багатосторонніми (договори).

Установчий Договір СТОВ “Господар” є  трьохсторонньою угодою.

Відповідно до ст. 5 Закону України “Про підприємства в Україні”, підприємство  створюється  згідно  з  рішенням  власника (власників) майна чи   уповноваженого ним  (ними) органу, підприємства-засновника,  організації або за  рішенням трудового колективу у випадках і порядку, передбачених цим Законом та іншими законами України.

Частиною 3 статті 6 Закону України “Про власність” також встановлено, що лише власник засобів виробництва та іншого майна має право створити у    встановленому законом порядку підприємство, організацію, що є юридичною особою.

Юридична  особа  здійснює  право  володіння,  користування  і розпорядження  закріпленим  за  нею  майном власника відповідно до свого статуту (положення).

Згідно ч. 8 ст. 60 Закону України “Про місцеве самоврядування”, об'єкти  права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам  права власності  без  згоди  безпосередньо  територіальної  громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Відповідно до ст.48 ЦК УРСР, недійсною є та угода, що  не  відповідає  вимогам   закону.

По недійсній  угоді  кожна  із  сторін  зобов'язана  повернути другій  стороні  все одержане  за  угодою,  а  при   неможливості повернути одержане в натурі - відшкодувати його вартість у грошах, якщо інші наслідки недійсності угоди не передбачені  законом.

Оскільки Великоолекндрівська селищна рада не мала права на укладання установчого договору СТОВ “Господар” з внесенням до статутного фонду майна спільної власності територіальної громади, то дана угода (Установчий Договір) не відповідає вимогам закону та відповідно до ст. 48 ЦК УРСР має бути визнаний недійсним та застосувано наслідки недійсності угоди у вигляді зобовязання СТОВ “Господар” повернути Великоолександрівській селищній раді належне їй майно, що становить 100% частки у Статутному фонді Великоолександрівської селищної ради, зазначене у додатку №1 до Установчого договору.

За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати покладаються на відповідачів.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85  Господарського процесуального кодексу України, суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним установчий договір від 22 квітня 2003 року між Великоолександрівською селищною радою В.Олександрівського району Херсонської області Відкритим акціонерним товариством "Великоолександрівський райагрохім" (смт. В.Олександрівка Херсонської області), Приватним підприємством "Агропроменерго" (смт. В.Олександрівка Херсонської області) про створення Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Господар" (смт. В.Олександрівка Херсонської області).

3. Зобов'язати СТОВ "Господар" повернути Великоолександрівській селищній  раді належне йому майно, що становить 100% частки у Статутному фонді Великоолександрівської селищної ради  з оцінкою його вартості у розмірі 185231,00 грн. на час створення СТОВ "Господар", зазначене у додатку № 1 до Установчого договору від 22.04.2003 року у п.п.1-43.

4. Стягнути з:

- Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Господар", 74100 Херсонська область, смт. В.Олександрівка, вул. Леніна, 94, код ЄДРПОУ 32342225, р/р.260082043  МФО 352598 Н.Каховська АППБ "Аваль"

- Відкритого акціонерного товариства "Великоолександрівський райагрохім", 74100 Херсонська область, смт.В.Олександрівка, вул.Виробнича, 1, код ЄДРПОУ 05487254, р/р 2606301159 Ощадбанк, МФО 342070, р/р.26001243 в ХФ ВАТ "Мегабанк", МФО 352714

- Приватного підприємства "Агропроменерго", 74100 Херсонська область, смт. В.Олександрівка, вул. Леніна, 94, код ЄДРПОУ 31712574, р/р 26009222308001 МФО 352479 в КБ "Приватбанк" м.Херсон:

а) на користь держави в дохід державного бюджету - р/р 31119095700002 МФО 852010 код за ЄДРПОУ 24104230 отримувач УДК у м. Херсоні банк ГУДКУ по Херсонській області - по 28,33 грн. (двадцять вісім грн. 33 коп.) державного мита;

б) на користь держави в дохід державного бюджету - р/р 31212259700002, МФО 852010 код за ЄДРПОУ 24104230 отримувач УДК у м. Херсоні банк ГУДКУ по Херсонській області - по 39,33 грн. (тридцять дев'ять грн. 33 коп.) витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

6. Рішення надіслати сторонам по справі.

         Суддя                                                                                    Л.І. Александрова

Дата підписання рішення 27.06.2008 р.

              

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення17.06.2008
Оприлюднено04.07.2008
Номер документу1773509
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —2/358-пд-06

Постанова від 24.12.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г.В.

Ухвала від 29.10.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г.В.

Постанова від 28.08.2008

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Шевченко Т.М.

Рішення від 17.06.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Александрова Л.І.

Постанова від 13.06.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г.В.

Постанова від 06.03.2007

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Антонік С.Г.

Постанова від 06.03.2007

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Антонік С.Г.

Ухвала від 22.05.2007

Господарське

Вищий господарський суд України

Жаботина Г.В.

Рішення від 18.12.2006

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Скобєлкін С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні