ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА
01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 3/144
12.07.11
За позовом Дочірнього підприємства «Агенство професійної безпеки «Сокіл»
До Відкритого акціонерного товариства «Укртелеком»
Про визнання недійсним результатів торгів на закупівлю послуг
Суддя Сівакова В.В.
Представники сторін:
Від позивача ОСОБА_1. –по дов. № 8 від 26.05.2010
Від відповідача ОСОБА_2 –по дов. № 464 від 01.11.2010
СУТЬ СПОРУ:
На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Дочірнього підприємства «Агенство професійної безпеки «Сокіл»про визнання недійсними відкритих торгів відносно закупівлі послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки, що відбулись 03.03.2011 та проводились Відкритим акціонерним товариством «Укртелеком» відповідно до опублікованого оголошення в державному офіційному виданні з питань державних закупівель від 31.01.2011 за № 14321, ВДЗ № 13/4 (459/4).
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 23.06.2011 порушено провадження у справі № 3/144 та призначено її до розгляду на 07.07.2011.
Представником відповідача в судовому засіданні 07.07.2011 було заявлено усне клопотання про відкладення розгляду справи.
На підставі ст. 77 Господарського процесуального кодексу України в судовому засіданні 07.07.2011 було оголошено перерву до 12.07.2011.
11.07.2011 позивачем до відділу діловодства суду подано клопотання про витребування оригіналу пропозиції конкурсних торгів на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю «Київське детективно-охоронне агентство «Безпека-ЛТД». Позивач вважає, що дані документи нададуть можливість підтвердити невідповідність пропозиції останнього умовам які зазначені в технічних вимогах документації конкурсних торгів та відповідно відповідач мав відхилити їх.
Представник відповідача в судовому засіданні 12.07.2011 заперечував проти задоволення даного клопотання позивача.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 38 Господарського процесуального кодексу України сторона у разі неможливості самостійно надати докази вправі подати клопотання про витребування господарським судом доказів. У клопотанні повинно бути зазначено: який доказ витребовується; обставини, що перешкоджають його наданню; підстави, з яких випливає, що цей доказ має підприємство чи організація; обставини, які може підтвердити цей доказ. У разі задоволення клопотання суд своєю ухвалою витребовує необхідні докази.
Суд розглянувши клопотання позивача про витребування пропозиції конкурсних торгів вважає, що воно не відповідає вимогам ст. 38 Господарського процесуального кодексу України та не підлягає задоволенню з огляду на те, що документи, які просить витребувати позивач не можуть підтвердити обставин на які посилається позивач в позовній заяві, оскільки предметом позову в даній справі є оскарження проведених відповідачем відкритих торгів, при цьому Дочірнє підприємство «Агенство професійної безпеки «Сокіл» не просить визнати недійсним правочин укладений внаслідок проведених торгів. А тому дослідження оригіналу пропозиції конкурсних торгів на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю «Київське детективно-охоронне агентство «Безпека-ЛТД»не встановить наявність або відсутність обставин на яких ґрунтуються позовні вимоги.
Відповідач у поданому в судовому засіданні 12.07.2011 відзиві проти позову заперечує, оскільки позивачем на підтвердження визначених відповідачем кваліфікаційних критеріїв до учасників конкурсних торгів були надані усі документи, відповідач не мав правових підстав для відхилення пропозиції конкурсних торгів позивача. У складі своєї пропозиції позивач надав підписані його уповноваженою особою та засвідчені власною печаткою технічні вимоги, які відповідно до п. 6.1 документації конкурсних торгів повинні міститися у пропозиції конкурсних торгів учасника. Таким чином, позивач підтвердив, що він був обізнаний про вимоги відповідача щодо наявності при наданні послуг з фізичної охорони вогнепальної зброї, і гарантував, що послуги будуть надаватись ним з дотриманням технічних вимог замовника (відповідача) тобто із застосуванням нарізної вогнепальної зброї (службово-штатної). Безумовним правом сторони під укладення договору є їх право на з‘ясування обставин, що мають істотне значення для його укладення. З метою мінімізації ризиків відповідача та з‘ясування достовірності наданої позивачем інформації щодо відповідності послуг з охорони об‘єктів технічним вимогам відповідача, як обставини, що має істотне значення для укладення договору про закупівлю, позивачу було запропоновано надати документи для підтвердження дотримання ним вимог актів законодавства щодо використання вогнепальної зброї. Проте позивач до закінчення строку підписання договору про закупівлю (до 215.04.2011) підписані два примірники договору та документи для підтвердження дотримання законодавства щодо використання вогнепальної зброї не надав. Враховуючи викладене відповідач повторно визначив найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів та прийняв рішення по визнання переможцем особу, яка під укладення договору документально підтвердила відповідність послуги вимогам замовника.
Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні 12.07.2011 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані матеріали справи, та заслухавши пояснення представників відповідачів, Господарський суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Єдиного комітету з конкурсних торгів Відкритого акціонерного товариства «Укртелеком»від 27.01.2011 було узгоджено проведення відкритих торгів на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки (код ДК 016097:74.60.1), а саме послуг з фізичної охорони об‘єктів Апарату управління ВАТ «Укртелеком»та узгоджено документацію конкурсних торгів (далі - документація).
Пунктом 1.2. документації визначено, що при проведенні процедури закупівлі послуг з фізичної охорони об‘єктів Апарату управління ВАТ «Укртелеком»керується Законом України «Про здійснення державних закупівель».
Відкритим акціонерним товариством «Укртелеком»(відповідачем), відповідно до опублікованого оголошення в офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель від 31.01.2011 № 14321, ВДЗ № 13/4 (459/4), було проведено 03.03.2011 відкриті торги на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки, а саме: послуги з фізичної охорони об‘єктів Апарату управління ВАТ «Укртелеком».
Статтею 27 Закону України «Про здійснення державних закупівель» встановлено, що розкриття пропозицій конкурсних торгів здійснюється в день закінчення строку їх подання у час та в місці, що зазначені в оголошенні про проведення процедури закупівлі.
До участі у процедурі розкриття пропозицій конкурсних торгів замовником допускаються всі учасники або їх уповноважені представники. Відсутність учасника або його уповноваженого представника під час процедури розкриття пропозицій конкурсних торгів не є підставою для відмови в розкритті чи розгляді або для відхилення його пропозиції конкурсних торгів.
Під час розкриття пропозицій конкурсних торгів перевіряється наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів, а також оголошуються найменування та місцезнаходження кожного учасника, ціна кожної пропозиції конкурсних торгів або частини предмета закупівлі (лота). Зазначена інформація вноситься до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів.
Протокол розкриття пропозицій конкурсних торгів складається у день розкриття пропозицій конкурсних торгів за формою, встановленою уповноваженим органом.
Відповідно до протоколу відповідача про розкриття пропозицій конкурсних торгів № 03/4277/02 від 03.03.2011 участь в торгах прийняли :
1. TOB «Київське детективно-охоронне агентство «Безпека-ЛТД»(ідентифікаційний код 21610122, м. Київ, Чоколівський бульвар, 27-6) (далі –учасник-1);
2. Дочірнє підприємство «АПБ «Сокіл»(ідентифікаційний код 31507838, м. Київ, вул. Туполєва, 6) (позивач);
3. 1-й загін воєнізованої охорони (ВОХР) першої категорії Державного підприємства спеціального зв‘язку (ідентифікаційний код 01181742, м. Київ, вул. Соломянська, 3) (далі –учасник-2).
Згідно п.п. 4, 5 ст. 28 Закону України «Про здійснення державних закупівель»замовник проводить оцінку пропозицій конкурсних торгів та визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції торгів яких не було відхилено згідно з цим Законом (у кількості не менше двох), на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів.
Результатом проведення торгів є акцепт пропозиції конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно вигідною за результатом оцінки (п. 21.1 документації).
Відповідно до п. 1, ч. 1 п. 2 ст. 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель»у день визначення переможця замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно вигідною за результатами оцінки. Замовник зобов‘язаний протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про визначення переможця надіслати переможцю торгів повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, а всім учасникам - письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням найменування та місцезнаходження учасника - переможця, пропозицію конкурсних торгів якого визнано найбільш економічно вигідною за результатами оцінки.
18.03.2011 відповідачем було прийнято рішення про акцепт пропозиції конкурсних торгів позивача, про що на адресу позивача було надіслано повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів від 21.03.2011 за № 534-03/11-ТК та повідомлено позивача, що кінцевий строк укладення договору про закупівлю 15.04.2011.
Позивач вважає, що процедура відкритих торгів на закупівлю послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки, оголошення в офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель від 31.01.2011 № 14321, ВДЗ № 13/4 (459/4), було проведена відповідачем з порушенням вимог статей 16, 29, 30 Закону України «Про здійснення державних закупівель»та повинна бути визнана недійсною.
Стаття 29 Закону України «Про здійснення державних закупівель»визначає, що замовник відхиляє пропозицію конкурсних торгів, у разі якщо учасник не відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим статтею 16 цього Закону.
Відповідно до частини 1 ст. 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель»замовник вимагає від учасників подання документального підтвердження інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Перелік критеріїв зазначено в ч. 2 ст. 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель», а саме:
наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів;
наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).
Згідно п. 3 ст. 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель»визначені замовником згідно з цією статтею кваліфікаційні критерії та перелік документів, що підтверджують інформацію учасників або учасників попередньої кваліфікації про відповідність їх таким критеріям, зазначаються в документації конкурсних торгів або кваліфікаційній документації та вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування процедури закупівлі в одного учасника).
Згідно п. 4.1. документації відповідачем визначено, що для участі у конкурсних торгах учасники торгів повинні у складі пропозиції конкурсних торгів надати документальну інформацію відповідно до додатку 1, що підтверджує відповідність учасника таким кваліфікаційним критеріям:
- наявність фінансової спроможності;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів;
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Пунктом 4.2. документації визначено, що відповідність учасників встановленим кваліфікаційним критеріям встановлюється на підставі письмових документів, наданих учасниками. Пропозиція конкурсних торгів, що не містить вказаних документів про відповідність учасника встановленим кваліфікаційним критеріям підлягає відхиленню.
Позивачем на підтвердження визначених відповідачем кваліфікаційних критеріїв до учасників конкурсних торгів були надані усі документи, а тому відповідач не мав правових підстав для відхилення пропозиції конкурсних торгів позивача.
Технічні вимоги відповідача, що містяться у додатку 5 до документації є документом, у якому містяться технічні вимоги замовника безпосередньо до предмета закупівлі, а не до учасника процедури конкурсних торгів.
При цьому позивач в позовній заяві сам вказує на те, що пропозиції конкурсних торгів позивача та учасника-1 не відповідають умовам технічних вимог (додаток 5 до документації), в зв‘язку з відсутністю у них нарізної вогнепальної зброї (службова-штатна).
Позивач в позовній заяві також посилається на те, що позивач і учасник-1 є юридичними особами недержавної власності, які в силу постанови Верхової Ради України від 17.06.1992 № 2471-ХХІІ «Про право власності на окремі види майна»не можуть володіти зброєю та боєприпасами, а тому відповідач повинен був відхили конкурсні пропозиції до оцінки та на підставі п. 1 ст. 30 Закону України «Про здійснення державних закупівель»відмінити торги (менше двох учасників).
Проте, суд не погоджується з даними твердженнями, оскільки зазначена постанова Верхової Ради України містить примітку про те, що не можуть перебувати у власності юридичних осіб недержавних форм власності - спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації та електрошокові пристрої і спеціальні засоби, що застосовуються правоохоронними органами.
Відповідно до вимог п. 3 ч. 2 ст. 22 Закону України «Про здійснення державних закупівель»документація конкурсних торгів повинна містити, поряд з іншим, інформацію щодо технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, вимоги замовника щодо технічних і функціональних характеристик предмета закупівлі. А згідно із ст. 14 Закону України «Про інформацію»відомості та/або дані, які розкривають кількісні, якісні та інші характеристики товару (роботи, послуги) вважаються інформацією про товар (роботу, послугу), а не про особу учасника конкурсних торгів.
Технічні вимоги до послуг з фізичної охорони, викладені відповідачем у додатку 5 до документації конкурсних торгів передбачають, що послуги з охорони об'єктів повинні надаватися учасником у певному складі варти із озброєнням нарізною вогнепальною зброєю (службово-штатною) та із застосуванням спецзасобів самозахисту.
У складі своєї пропозиції конкурсних торгів позивач надав підписані його уповноваженою особою та засвідчені власною печаткою технічні вимоги, які відповідно до п. 6.1 документації конкурсних торгів повинні міститися у пропозиції конкурсних торгів учасника. Таким чином, позивач підтвердив, що він був обізнаний про вимоги відповідача щодо наявності при наданні послуг з фізичної охорони вогнепальної зброї, і гарантував, що послуги будуть надаватися ним з дотриманням технічних вимог замовника (відповідача), тобто із застосуванням нарізної вогнепальної зброї (службово-штатної). Одним із основних принципів інформаційних відносин, закріплених у Законі України «Про інформацію»є принцип достовірності та повноти інформації (ст. 2 Закону).
Згідно із ч. 1 ст. 40 Закону України «Про здійснення державних закупівель»договір про закупівлю укладається в письмовій формі відповідно до положень Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою-третьою, п’ятою та шостою статті 203 цього Кодексу. Під недійсним правочином розуміють дії фізичних і юридичних осіб, які хоч і спрямовані на встановлення, зміну чи припинення цивільних прав та обов’язків, але не створюють цих наслідків, внаслідок невідповідності вчинених дій вимогам закону.
Як передбачено частиною 1 статті 203 Цивільного кодексу України, зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
В частині 3 статті 203 Цивільного кодексу України зазначено, що волевиявлення учасника має бути вільним і відповідати його внутрішній волі.
Частиною 5 статті 203 Цивільного кодексу України закріплено, що правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
Згідно зі ст. 230 Цивільного кодексу України може бути визнаний судом недійсним і правочин, вчинений під впливом обману.
Таким чином, безумовним правом сторони по договору під час укладення правочину є її право на з‘ясування обставин, що мають істотне значення для його укладання.
З з‘ясування достовірності наданої позивачем інформації щодо відповідності послуг з охорони об'єктів технічним вимогам відповідача, як обставини, що має істотне значення для укладення договору про закупівлю, позивачу було запропоновано надати документи для підтвердження дотримання ним вимог актів законодавства щодо використання вогнепальної зброї.
Перелік цих документів був зазначений в п. 3.9. проекту договору і сформований відповідачем на підставі вимог, викладених в Положенні про дозвільну систему, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.1992 № 576, відповідно до якого використання, зберігання, перевезення вогнепальної зброї підприємствами здійснюється після отримання дозволу на вогнепальну зброю, що видається на ім'я керівника підприємства в порядку визначеному МВС України, та положень Інструкції про порядок виготовлення, придбання, зберігання, обліку, перевезення та використання вогнепальної, пневматичної і холодної зброї, пристроїв вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями металевими снарядами несмертельної дії, та зазначених патронів, а також боєприпасів до зброї та вибухових матеріалів, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 21.08.1998 № 622.
Листом № 3374-17-1 від 08.04.2011 відповідачем було надіслано позивачу для погодження (підписання) 2 примірники проекту договору щодо закупівлі послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки. В якому відповідач на підтвердження пункту п. 3.9 проекту договору та вимог додатку 5 документації конкурсних торгів просить позивача разом з підписаним договором (2 примірники) подати документи, які підтверджують право позивача на придбання, зберігання, облік, перевезення та використання вогнепальної зброї, а саме:
- копію відомчого наказу підприємства про охоронну діяльність з використанням вогнепальної зброї, погодженого МВС України;
- загальний дозвіл на об‘єкт дозвільної системи ГУ МВС України в м. Києві, виданий на ім‘я керівника підприємства;
- загальний дозвіл, виданий ГУ МВС України в м. Києві під персональну відповідальність керівника об‘єкта дозвільної системи на придбання відомчої нарізної вогнепальної (службово-штатної) зброї;
- оригінали індивідуальних дозволів охоронців підприємства на право носіння відомчої нарізної вогнепальної (службово-штатної) зброї із зазначенням системи, калібру та номера такої зброї, виданих ГУ МВС України в м. Києві, на кожного охоронника, який буде нести охорону об‘єкта замовника;
- список наявної на об‘єкті нарізної вогнепальної (службово-штатної) зброї (із зазначенням заводських номерів), зареєстрований у дозвільній системі ГУ МВС України в м, Києві;
- копію наказу по підприємству про закріплення вогнепальної зброї на кожного охоронника, який буде нести охорону об‘єкту замовника;
- копію договору обов‘язкового страхування цивільної відповідальності громадян України, що мають у власності чи іншому законному володінні зброю, за шкоду, яка може бути заподіяна третій особі або майну внаслідок володіння, зберігання чи використання цієї зброї.
Цим же листом відповідачем було повідомлено позивача, що у разі ненадання підписаного позивачем проекту договору (2 примірники) та/або документів, перелік яких зазначено в п. 3.9 проекту договору, договір про закупівлю вважатиметься неукладеним.
Відповідно до ч. 3 п. 2 ст. 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель»замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладеним раніше ніж через 14 днів з дати публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів.
12.04.2011 позивачем на адресу відповідача було направлено (цінним листом з описом вкладення) лист № 103 з підписаними примірниками договору та протоколом розбіжностей стосовно умов договору. Лист № 103 від 12.04.2011 було отримано відповідачем 22.04.2011, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення кореспонденції.
Отже, проект договору про закупівлю надійшов на адресу відповідача після закінчення строку при цьому з протоколом розбіжностей та без документів, зазначених в п. 3.9. цього договору.
Частина 5 п. 2 ст. 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель»встановлює, що договір про закупівлю, укладений з порушенням строків, передбачених абзацами третім, четвертим цієї частини, є нікчемним.
Відповідно до п. 3 ст. 31 Закону України «Про здійснення державних закупівель»у разі письмової відмови переможця торгів підписати договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів або неукладення договору про закупівлю з вини учасника у строк, визначений цим Законом, замовник повторно визначає найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів з тих, строк дії яких ще не минув.
Пункт 21.3. та пункт 24.3. документації кореспондуються з вищезазначеною нормою Закону.
Оскільки у встановлений для підписання строк позивача на адресу відповідача не направив два підписані примірника договору про закупівлю в редакції відповідача та не надав документів для підтвердження дотримання законодавства щодо використання вогнепальної зброї, відповідач відповідно до вищезгаданої норми Закону та застережень викладених в листі № 3374-17-1 від 08.04.2011, розцінив такі дії позивача як відмову переможця торгів від підписання договору наданого відповідачем, в зв‘язку з чим відповідач листом від 18.04.2011 за № 3621-14-1 повідомив позивача про даний висновок та визнав договір неукладеним.
22.04.2011 відповідач повторно визначив найбільш економічно вигідну пропозицію конкурсних торгів та прийняв рішення про визнання переможцем конкурсних торгів учасника-2.
Враховуючи викладене, суд вважає, що позовні вимоги позивача про визнання недійсним відкритих торгів відносно закупівлі послуг з проведення розслідувань і забезпечення безпеки, що відбулись 03.03.2011 необґрунтовані та задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України підприємства та організації мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених прав та охоронюваних законом інтересів.
Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу України обов'язок доказування тих обставин, на які посилається сторона як на підставу своїх вимог та заперечень, покладається на сторону.
Це стосується позивача, який мав довести наявність тих обставин, на підставі яких він звернувся до господарського суду з позовними вимогами.
З урахуванням викладеного суд вважає, що позовні вимоги Закритого акціонерного товариства Дочірнього підприємства «Агенство професійної безпеки «Сокіл»необґрунтовані та задоволенню не підлягають повністю.
Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті державного мита та витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу покладаються на позивача.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 49, 82 –85 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва, –
В И Р І Ш И В:
В позові відмовити повністю.
Суддя В.В.Сівакова
Рішення підписано 18.07.2011
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 12.07.2011 |
Оприлюднено | 25.08.2011 |
Номер документу | 17852898 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні