ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" серпня 2011 р. Справа № 30/376
Вищий господарський суд У країни у складі колегії судд ів:
Божок В.С.- головуючого,
Костенко Т. Ф.,
Сибіги О.М.,
розглянувши матеріали
касаційної скарги Заступника прокурора м. Ки єва
на постанову Київського апеляційного г осподарського суду від 25.12.2007
у справі господарського суду м. Киє ва
за позовом ПП "Оберон - 2007"
до
за участю Регіонального відділення Фонду державного майна Укра їни по м. Києву
Прокуратури м. Києва
про зобов'язання укласти дого вір оренди,
в судовому засіданні взя ли участь представники:
позивача: не з' явилис ь,
відповідача: ОСОБА_1 (до в. від 29.06.11 № 28),
Генпрокуратури: Савиць ка О.В. (посв. № 231),
ВСТАНОВИВ:
Рішенням від 01.11.2007 господар ського суду м. Києва позов зад оволено, зобов' язано РВ ФДМ У по м. Києву укласти з позивач ем договір оренди державного нерухомого майна - частини берегоукріплювальної стінк и р. Дніпро у м. Києві довжиною 60п/м, розміщеної навпроти вул . Малоземельної у Дарницьком у районі м. Києва, строком на 15 р оків, проведено розподіл суд ових витрат.
Постановою від 25.12.07 Київсько го апеляційного господарськ ого суду вказане вище рішенн я залишено без змін.
Не погоджуючись з судовими рішеннями, Заступник прокур ора м. Києва звернувся до Вищо го господарського суду Украї ни з касаційною скаргою і про сить їх скасувати як прийнят і з порушенням норм матеріал ьного та процесуального прав а, прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмов ити.
Колегія суддів, приймаючи д о уваги межі перегляду справ и в касаційній інстанції, про аналізувавши на підставі фак тичних обставин справи засто сування норм матеріального т а процесуального права при в инесенні оспорюваного судов ого акту знаходить необхідни м касаційну скаргу задовольн ити.
Як було встановлено судами попередніх інстанцій, які пр иймали рішення у даній справ і, листом №1 від 07.08.2007 позивач зве рнувся до відповідача з прох анням надати в строкове (15 рок ів) платне користування держ авне нерухоме майно - частин у берегоукріплюваної стінки р. Дніпро у м. Києві, довжиною 60 п/м, яка розміщена навпроти ву л. Малоземельної у Дарницько му районі, - для використання в казаного майна з метою розмі щення стоянки плавзасобів. Д о вказаного листа позивачем було додано, зокрема, експерт ну оцінку спірного майна та п роект договору оренди.
Листом № 30-04/6979 від 04.09.2007 відповід ачем відмовлено позивачу в у кладенні договору оренди, з п осиланням на ст. 4 Закону Ук раїни "Про оренду державного та комунального майна", зг ідно якої об' єктами оренди не можуть бути об' єкти, що ма ють загальнодержавне значен ня; причали всіх категорій і п ризначень, а також причальні у портах і гідрографічні спо руди, набережні причалів є об ' єктами державної власност і, що мають загальнодержавне значення; відповідно до ст. 118 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" передача в оренду державно го та комунального майна мож е здійснюватись виключно на конкурентних засадах.
Вказані обставини стали пі дставою для звернення ПП "Обе рон-2007" з позовом у даній справі з посиланням на те, що берегоу кріплювальна стінка не відно ситься до об' єктів державно ї власності, які не можуть бут и орендовані, а на момент звер нення позивача із заявою про оренду спірного майна були в ідсутні інші заяви від юриди чних або фізичних осіб з таки ми ж пропозиціями.
Приймаючи оскаржувані ріш ення суди попередніх інстанц ій виходили з того, що перелік підстав для відмови в переда чі в оренду об' єктів держав ного майна, наведений в ч. 4 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", є вичерпним. Судами з' ясовано, що відповідач в о бґрунтування своєї відмови в наданні в оренду спірного м айна посилався, зокрема, на с т. 4 Закону України "Про орен ду державного та комунальног о майна". Проте, ані ч. 2 ст. 5 Закону України "Про приватиз ацію державного майна", ан і будь-якими іншими норматив но-правовими актами не встан овлено, що частина берегоукр іплювальної стінки є майном, що має загальнодержавне зна чення.
Також суди послались на ч. 7 с т. 9 Закону України "Про орен ду державного та комунальног о майна", якою встановлено , що за наявності заяв про орен ду цілісного майнового компл ексу підприємства, його стру ктурного підрозділу (за умов и відсутності заяви господар ського товариства, створеног о членами трудового колектив у підприємства, його структу рного підрозділу) або заяв пр о оренду нерухомого майна (за умови відсутності заяви бюд жетної установи, організації ) від двох або більше фізичних чи юридичних осіб орендар ви значається орендодавцем на к онкурсних засадах. При цьому судами враховано, що в матері алах справи відсутні, а відпо відачем не надані докази тог о, що із заявою про надання в о ренду частини берегоукріплю вальної стінки р. Дніпро до нь ого звертались дві або більш е фізичні чи юридичні особи.
Колегія суддів Вищого госп одарського суду України вваж ає такі висновки судів помил ковими, такими, що не відповід ають фактичним обставинам сп рави.
Згідно ч. 2 ст.4 Закону України "Про оренду державного та ком унального майна" не можуть бу ти об'єктами оренди об'єкти де ржавної власності, що мають з агальнодержавне значення і н е підлягають приватизації ві дповідно до частини другої с татті 5 Закону України "Про при ватизацію державного майна", а також об'єкти, включені до п ереліку об'єктів права держа вної власності, що не підляга ють приватизації, затверджен ого Законом України "Про пере лік об'єктів права державної власності, що не підлягають п риватизації", які випускають підакцизну продукцію, крім ц ілісних майнових комплексів , які випускають підакцизну п родукцію, переданих в оренду до набрання чинності Законо м України "Про внесення змін д о Закону України "Про оренду д ержавного та комунального ма йна" від 29 червня 2004 року.
Відповідно до п. "г" ч.2 ст.5 Зако ну України "Про приватизацію державного майна" об' єктам и загальнодержавного значен ня є акваторії портів, причал и всіх категорій і призначен ь, причальні у портах і гідрог рафічні споруди, набережні п ричалів, захисні споруди та с истеми сигналізації, портові системи інженерної інфрастр уктури та споруди зв'язку, ене рговодопостачання та водові дведення, автомобільні дорог и та залізничні колії (до перш ого розгалуження за межами т ериторії порту), навчальний т а гідрографічний флот, майно ві комплекси судноплавних ін спекцій, водосховища і водог осподарські канали комплекс ного призначення, міжгоспода рські меліоративні системи, гідротехнічні захисні спору ди.
При цьому, поза уваг ою судів попередніх інстанці й залишено положення п.1.4 Прав ил технічної експлуатації рі чкових портових гідротехніч них споруд, затверджених нак азом Мінтрансу України від 29.0 3.2004 №251 та зареєстрованих в Міню сті України 27.07.2004р. за №932/9531 (далі - Правила), згідно яких берего укріплювальна споруда визна чається як гідротехнічна спо руда для захисту берега від р озмивання і обвалів, а гідрот ехнічна споруда (ГТС) як спору да для використання водних р есурсів, а також для боротьби із шкідливою дією води.
В той же час, пунктом 4 чинно го Переліку майнових комплек сів державних підприємств, о рганізацій, їх структурних п ідрозділів основного виробн ицтва, передача в оренду яких не допускається (затверджен ий Декретом КМ України від 31.12.1 992р. №26-92), до відповідного перелі ку включено водосховища і во догосподарські канали компл ексного призначення, міжгосп одарські меліоративні систе ми, гідротехнічні захисні сп оруди.
Колегія суддів Вищого госп одарського суду України в да ному випадку зважає на той фа кт, що вертикальна берегоукр іплювальна стінка на березі річки є штучною спорудою, при значеною для захисту берега від розмивання та обвалів.
Тобто, судами прийнято ріше ння про зобов' язання РВ ФДМ У укласти з позивачем догові р довгострокової оренди держ авного нерухомого майна, яке відповідно до вказаних вище норм не може бути об' єктом о ренди.
Враховуючи викладене, судо ві рішення підлягають скасув анню як прийняті при неправи льному застосуванні норм мат еріального права з прийняття м нового рішення у справі.
На підставі викладеного, ке руючись ст.ст. п. 1-1 ст. 80, 1115, 1117, 1119, 11111, 111 13 ГПК України, Вищий господар ський суд України
ПО СТАНОВИВ :
Касаційну скаргу задо вольнити.
Рішення від 01.11.07 господарсь кого суду м. Києва та постанов у від 25.12.07 Київського апеляцій ного господарського суду у с праві № 30/376 скасувати.
В позові відмовити.
Головуючий Божок В. С.
Судді Костенко Т.Ф.
Сибіга О.М.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2011 |
Оприлюднено | 12.09.2011 |
Номер документу | 18108010 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Костенко Т.Ф.
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Євстигнеєва Надія Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні