Постанова
від 07.09.2011 по справі 8/20/2011(4/208)
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"07" вересня 2011 р. Справа № 8/20/2011(4/208)

Вищий господарський суд У країни у складі: суддя Миро шниченко С.В. - головуючий, су дді Євсіков О.О., Хрипун О.О.

розглянув касаційні скарг и заступника прокурора Лу ганської області та Державно ї екологічної інспекції в Лу ганській області

на постанову Донецьког о апеляційного господарсько го суду від 21.06.2011

зі справи № 8/20/2011(4/208) господа рського суду Луганської обла сті

за позовом Державної ек ологічної інспекції в Луганс ькій області

до товариства з обмежен ою відповідальністю "Лугансь кий комбінат "Втормет"

за участю заступника п рокурора Луганської області

про стягнення 4772069,64 грн.

Судове засідання проведен о за участю представників:

прокурора - Громадського С.О.,

позивача - не з' яв.,

відповідача - Полторак К.А ., Луговського В.Г.

За результатами розгляд у касаційних скарг Вищий гос подарський суд України

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарськог о суду Луганської області ві д 21.04.2011 (суддя Середа А.П.) поз ов задоволено. Стягнуто з ТОВ "Луганський комбінат "Вторме т" на користь держави шкоду, за подіяну порушенням природоо хоронного законодавства, у р озмірі 4772069,64 грн.

Постановою Донецького апе ляційного господарського су ду від 21.06.2011 (колегія суддів у ск ладі: Дучал Н.М. - головуючий, судді Запорощенко М.Д., Новіко ва Р.Г.) вказане рішення скасов ано та прийнято нове, яким у за доволенні позову відмовлено .

У касаційних скаргах до Ви щого господарського суду Укр аїни заступник прокурора Луг анської області та Державна екологічна інспекція в Луган ській області просять скасув ати постанову Донецького апе ляційного господарського су ду від 21.06.2011, а рішення господар ського суду першої інстанції від 21.04.2011 залишити в силі. Скарг и мотивовані тим, що постанов а прийнята з порушенням норм матеріального та процесуаль ного права.

Перевіривши правильніст ь застосування апеляційним с удом норм процесуального та матеріального права, Вищий г осподарський суд України вва жає касаційні скарги такими, що не підлягають задоволенн ю.

Відповідного висновку суд дійшов на підставі такого.

Як встановлено апеляційни м судом, для досягнення мети с вого створення та виконання основного завдання статутно ї діяльності відповідач, окр ім іншого, виконує такі види р обіт та послуг як здійснення операцій з металобрухтом чо рних та кольорових металів.

Міністерством промислової політики України відповідач у видані ліцензії на право зд ійснення операцій з металобр ухтом, а саме:

- від 28.08.2006 АВ № 188891, вид г осподарської діяльності - з аготівля, переробка брухту ч орних металів; термін дії - з 28.0 8.2006 по 28.08.2011;

- від 28.08.06 АВ №188916, вид госпо дарської діяльності - загот івля, переробка металобрухту кольорових металів; термін д ії - з 28.08.2006 по 28.08.2011.

04.03.2008 Державною екологічно ю інспекцією в Луганській об ласті проведена перевірка ви конання припису акта перевір ки дотримання вимог природоо хоронного законодавства від 03-04.12.2007 на ТОВ "Луганський комбін ат "Втормет", у ході якої під ча с перевірки південно-західно ї сторони території ТОВ "Втор мет" встановлено незабезпече ння підприємством захисту зе млі, а саме: факт засмічення з емельної ділянки промислови ми відходами (скло, гума, іржа, промаслені обтиральні матер іали тощо), які утворюються ві д механічної переробки метал обрухту, що є порушенням ст.ст . 35, 46 Закону України "Про охорон у земель". Загальна площа засм ічення складає 1014,6 м2, об' єм ві дходів - 1724,82 м3.

06.03.2008 державним інспектором з охорони навколишнього приро дного середовища Луганської області було складено прото кол про адміністративне прав опорушення № 001523 щодо ОСОБА_1 - головного інженера ТОВ "В тормет", який не приймав участ ь у перевірці, за порушення ст . 52 Кодексу України про адміні стративні правопорушення та винесено постанову про накл адення адміністративного ст ягнення у сумі 255,00 грн., яка на да ний час не оскаржена.

Розмір шкоди, нанесеної дер жаві внаслідок порушення вим ог природоохоронного законо давства відповідачем, обчисл ений згідно з Методикою визн ачення розмірів шкоди, зумов леної забрудненням і засміче нням земельних ресурсів чере з порушення природоохоронно го законодавства, затверджен ої наказом Мінекобезпеки Укр аїни від 04.04.2007 № 149, склав 1491271,76 грн.

Листом від 14.04.2008 № 02-462/354-57 матеріа ли перевірки були направлені до прокуратури Артемівськог о району для вжиття заходів п рокурорського реагування.

Прокуратурою Артемівськог о району листом від 07.07.2008 повідо млено, що Інспекцією невірно обчислено розмір шкоди. Так, п ід час розрахунку було засто совано коефіцієнт засміченн я земельної ділянки, що харак теризує ступінь засмічення ї ї відходами, у розмірі 1,25. В той же час, відповідно до додатку 6 Методики при об' ємі відход ів понад 100 м застосовується к оефіцієнт 4.

Екологічна інспекція, отри мавши ці матеріали від проку ратури Артемівського району м. Луганська, виправила помил ку та визначила суму збитків з застосуванням коефіцієнту 4, внаслідок чого вона склала 4772069,64 грн., - про що листом від 07.08.2008 п овідомила прокуратуру.

Державною екологічною інс пекцією в Луганській області на адресу відповідача надіс лана претензія від 23.04.2010 № 25 з вим огою про сплату шкоди у розмі рі 4772069,64 грн., але відповідач від повідь на претензію не надав , збитки не відшкодував, у зв' язку з чим позивач звернувся до господарського суду з поз овом у даній справі.

Відповідно до приписів ст. 3 5 Закону "Про охорону навколиш нього природного середовища " державний контроль у галузі охорони навколишнього приро дного середовища здійснюєть ся Радами та їх виконавчими і розпорядчими органами, спец іально уповноваженим центра льним органом виконавчої вла ди з питань екології та приро дних ресурсів, його органами на місцях та іншими спеціаль но уповноваженими державним и органами. Державному контр олю підлягають використання і охорона земель, надр, поверх невих і підземних вод, атмосф ерного повітря, лісів та іншо ї рослинності, тваринного св іту, морського середовища та природних ресурсів територі альних вод, континентального шельфу та виключної (морсько ї) економічної зони республі ки, природних територій та об ' єктів, що підлягають особл ивій охороні, стан навколишн ього природного середовища т а ін. Порядок здійснення держ авного контролю за охороною навколишнього природного се редовища та використанням пр иродних ресурсів визначаєть ся цим Законом та іншим закон одавством України.

Згідно з п. 4 Положення про Де ржавну екологічну інспекцію в областях, містах Києві та Се вастополі, затвердженого Мін істерством охорони навколиш нього природного середовища України від 19.12.2006 № 548, вона здійс нює державний контроль за до держанням правил, нормативів , стандартів у сфері охорони н авколишнього природного сер едовища, додержанням умов ви даних дозволів, лімітів та кв от на спеціальне використанн я природних ресурсів, викиди та скиди забруднюючих речов ин у навколишнє природне сер едовище, забрудненням навкол ишнього природного середови ща внаслідок викидів та скид ів шляхом проведення інструм ентально-лабораторних вимір ювань показників складу та в ластивостей тощо.

При здійсненні державного контролю, інспекція має прав о (п. 5 Положення про інспекцію ) перевіряти документи на пра во спеціального використанн я природних ресурсів (ліценз ії, дозволи); складати акти пер евірок і протоколи про адмін істративні правопорушення т а розглядати справи про адмі ністративні правопорушення у межах повноважень, визначе них законом; давати обов' яз кові для виконання приписи щ одо усунення виявлених поруш ень; подавати позови про відш кодування втрат і збитків, за вданих унаслідок порушення в имог законодавства про охоро ну навколишнього природного середовища.

За приписами ст. 40 Закону Укр аїни "Про охорону навколишнь ого природного середовища" в икористання природних ресур сів громадянами, підприємств ами, установами та організац іями здійснюється з додержан ням обов' язкових екологічн их вимог: здійснення заходів щодо запобігання псуванню, з абрудненню, виснаженню приро дних ресурсів, негативному в пливу на стан навколишнього природного середовища.

Згідно зі ст. 35 Закону Україн и "Про охорону земель", власник и і землекористувачі, в тому ч ислі орендарі, земельних діл янок при здійсненні господар ської діяльності зобов' яза ні: дотримуватися вимог земе льного та природоохоронного законодавства України; пров одити на земельних ділянках господарську діяльність спо собами, які не завдають шкідл ивого впливу на стан земель т а родючість ґрунтів; забезпе чувати використання земельн их ділянок за цільовим призн аченням та дотримуватися вст ановлених обмежень (обтяжень ) на земельну ділянку; забезпе чувати захист земель від еро зії, виснаження, забруднення , засмічення, засолення, осоло нцювання, підкислення, перез воложення: підтоплення, заро стання бур' янами, чагарника ми і дрібноліссям; уживати за ходів щодо запобігання негат ивному і екологонебезпечном у впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цьо го впливу.

Відповідно до ст. 1 Закону У країни "Про відходи" відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у пр оцесі виробництва чи спожива ння, а також товари (продукція ), що повністю або частково втр атили свої споживчі властиво сті і не мають подальшого вик ористання за місцем їх утвор ення чи виявлення і від яких ї х власник позбувається має н амір або повинен позбутися ш ляхом утилізації чи видаленн я.

Згідно зі ст. 33 Закону Україн и "Про відходи" зберігання та в идалення відходів здійснюєт ься відповідно до вимог екол огічної безпеки та способами , що забезпечують максимальн е використання відходів чи п ередачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).

Статтею ст. 17 Закону України "Про відходи" передбачено, що суб' єкти господарської дія льності у сфері поводження з відходами зобов' язані: не д опускати зберігання та видал ення відходів у несанкціонов аних місцях чи об' єктах; від шкодовувати шкоду, заподіяну навколишньому природному се редовищу, здоров' ю та майну громадян, підприємствам, уст ановам та організаціям внасл ідок порушення встановлених правил поводження з відхода ми, відповідно до законодавс тва України.

Відповідно до ст. 6 Закону У країни "Про основні засади де ржавного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльно сті" (в редакції, що діяла на мо мент перевірки) підставами д ля здійснення позапланових з аходів є у тому числі перевір ка виконання суб' єктом госп одарювання приписів, розпоря джень або інших розпорядчих документів щодо усунення пор ушень вимог законодавства, в иданих за результатами прове дення планових заходів орган ом державного нагляду (контр олю). Під час проведення позап ланового заходу з' ясовують ся лише ті питання, необхідні сть перевірки яких стала під ставою для здійснення цього заходу, з обов' язковим зазн аченням цих питань у посвідч енні (направленні) на проведе ння державного нагляду (конт ролю). Проведення позапланов их заходів з інших підстав, кр ім передбачених цією статтею , забороняється, якщо інше не п ередбачається законом або мі жнародним договором України , згода на обов' язковість як ого надана Верховною Радою У країни.

Приймаючи рішення у справі суд апеляційної інстанції в иходив з того, що поданий пози вачем акт перевірки від 04.03.2008 не може вважатися належним док азом виявлених порушень з ог ляду на те, що, він складений з порушенням вимог чинного за конодавства, не містить необ хідних показників, які необх ідні для визначення розміру шкоди, в акті перевірки не заз начений склад відходів метал обрухту, не вказано, яким мето дом встановлено, що це відход и від металобрухту, яким спос обом визначена площа засміче ння, об' єм, які вимірювання п роводились, за якими прилада ми, не надано викопіювання чи план засміченої земельної д ілянки, її опис, схема її розмі щення відсутня.

У цьому ж зв' язку, відмов ляючи позивачу в задоволенні його вимог про стягнення з ві дповідача грошової суми збит ків, апеляційний суд правомі рно виходив з того, що позивач ем, в порушення вимог ст. 33 ГПК У країни, не доведено наявност і всіх передбачених законом умов виникнення цивільно-пра вової відповідальності за за вдання позивачу збитків, зок рема складу цивільного право порушення - протиправної пов едінки відповідача та причин ного зв' язку між діями відп овідача і зазначеними в позо вній заяві збитками.

При цьому доводи скарг, що стосуються встановлення суд ом обставин справи та оцінки поданих доказів, Вищий госпо дарський суд України відхиля є з огляду на положення части ни другої статті 1117 ГПК Україн и, відповідно до яких касацій на інстанція не має права вст ановлювати або вважати довед еними обставини, що не були вс тановлені у рішенні або пост анові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати пи тання про достовірність того чи іншого доказу, про переваг у одних доказів над іншими, зб ирати нові докази або додатк ово перевіряти докази.

Враховуючи зазначене, а та кож з огляду на те, що інші нав едені у касаційних скаргах д оводи висновків попередніх с удових інстанцій не спростов ують, суд не бере їх до уваги і вважає, що оскаржувана поста нова відповідає вимогам чинн ого законодавства і підстав для її скасування не вбачаєт ься.

Керуючись ст.ст. 1117, 1119, 11111 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Вищий господа рський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу заступ ника прокурора Луганської об ласті залишити без задоволен ня.

Касаційну скаргу Державно ї екологічної інспекції в Лу ганській області залишити бе з задоволення.

Постанову Донецького апе ляційного господарського су ду від 21.06.2011 у справі № 8/20/2011(4/208) зал ишити без змін.

Головуючий С. Мирошниченко

Суддя О. Євсіков

Суддя О. Хрипун

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення07.09.2011
Оприлюднено21.09.2011
Номер документу18195046
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/20/2011(4/208)

Постанова від 07.09.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Мирошниченко C.B.

Постанова від 30.06.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Ухвала від 19.05.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Дучал Н.М.

Рішення від 21.04.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Середа А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні