Постанова
від 19.08.2011 по справі 18/39/2011
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

 

Постанова

Іменем України

16.08.2011 р.           справа №18/39/2011

Донецький апеляційний господарський суд  у складі колегії суддів:

головуючого:

Калантай М.В.    

суддів:

Запорощенка М.Д.

М'ясищева А.М.

за участю  представників сторін:

прокурор:

Пономарьов А.О.

від позивача:

не з’явився

від відповідача:

ОСОБА_1 –дов. від 12.07.11.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги

Прокурора м. Луганська та Луганської міської ради м. Луганськ

на рішення господарського суду

Луганської області

від

23.05.2011 року

у справі

№18/39/2011                                       

за позовом:

Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ

до відповідача:

Селянського (фермерського) господарства "Агро-Тек"                смт. Новоайдар

про

стягнення заборгованості в сумі 115942,02 грн. та пені в сумі 4831,38грн.

                            

   ВСТАНОВИВ:

                                                                        

Рішенням господарського суду Луганської області від 23.05.2011 року у справі                №18/39/2011 (суддя  Корнієнко В.В.) відмовлено в задоволенні позову Прокурора                    м. Луганська, заявленого в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ, до Селянського (фермерського) господарства "Агро-Тек" смт. Новоайдар про стягнення  заборгованості з орендної плати за землю в сумі 115942,02 грн. та пені в сумі 4831,38 грн.

Не погоджуючись з рішенням господарського суду, Прокурор м. Луганська та Луганська міська рада  м. Луганськ, звернулись з апеляційними скаргами про скасування рішення господарського суду, оскільки вважають, що воно прийняте з неповним з’ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права. Скаржники, зокрема, наполягають на тому, що умовами договору оренди землі безпосередньо передбачено, що розмір орендної плати може бути змінений без внесення до нього відповідних змін.

Заявники апеляційних скарг просять скасувати рішення господарського суду та прийняти нове, яким позов задовольнити.

Відповідач,  Селянське (фермерське) господарство "Агро-Тек" смт. Новоайдар, проти апеляційних скарг заперечує, вважає рішення господарського суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства, наполягає на необґрунтованості та безпідставності мотивів, з яких подані апеляційні скарги. Відповідач стверджує про належне виконання ним свого зобов’язання з оплати орендної плати за договором оренди землі. Відповідач просить залишити рішення господарського суду без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.

У відповідності до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення  місцевого господарського суду у повному обсязі.

Вивчивши матеріали справи, доводи заявників апеляційних скарг, вислухавши прокурора та представника відповідача, що прибули в засідання суду, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, судова колегія встановила.

Луганською міською радою (орендодавець) та Селянським (фермерським) господарством "Агро-Тек" (орендар) 22.07.2005 року був укладений договір оренди землі (зареєстрований 14.09.2005 року за №040540200099) (далі –договір).

За умовами даного договору орендодавець на підставі рішення Луганської міської ради від 30.11.2004 року №27/291 надав орендарю в оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 0,4978 га під благоустрій прилеглої території з улаштуванням стоянки тимчасового перебування автотранспорту, яка розташована за адресою:  м. Луганськ, вул. Краснодонська, 11.

Згідно з пунктом 2.4 договору нормативна грошова оцінка орендованої земельної ділянки становить 128616,38 грн.

У відповідності до пункту 4.1. договору розмір річної орендної плати дорівнює розміру земельного податку (річного) збільшеного на коефіцієнт 2,5. Річна орендна плата сплачується на підставі довідки, яка видається Управлінням Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин. На момент укладення договору розмір орендної плати складав 3215,41 грн.

Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель (п. 4.3. договору);

 Орендна плата сплачується щомісяця протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця (п. 4.5. договору);

 Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря; в інших випадках передбачених законом (п. 4.6. договору).

У пункті 9.4. договору оренди землі встановлено, що орендар зобов’язаний:

Для обчислення розміру орендної плати звертатися в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди, а у подальшому звертатися щороку, не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому законодавством порядку індексації грошової оцінки землі, до Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин для отримання відповідної довідки; самостійно, на підставі вищезазначеної довідки, обчислювати розмір орендної плати.

Згідно з пунктом 11.1 договору зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін.

Сторонами  були узгоджені всі умови договору оренди землі.

Рішенням Луганської міської ради від 28.12.2007 року №28/10 була затверджена нова  нормативна грошова оцінка земель м. Луганська, яка набрала чинності з  01.03.2008 року.

           На підставі цього рішення Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів перерахувало нормативну грошову оцінку орендованої відповідачем земельної ділянки і, виходячи з цієї нової оцінки позивачем було перераховано розмір орендної плати (орендна плата була збільшена).

Зміни до договору оренди щодо порядку визначення розміру річної орендної плати та розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки сторонами не вносились.  

При прийнятті оскаржуваного рішення у даній справі господарський суд Луганської області дійшов висновку про те, що умова договору (розмір грошової оцінки землі) не може змінюватися в односторонньому порядку без внесення відповідних змін до договору оренди, так як зміна розміру грошової оцінки землі по суті є зміною розміру орендної плати, що тягне порушення прав відповідача, тому  відмовив у задоволенні позову у зв'язку з його необґрунтованістю та безпідставністю.  

Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі не відповідає вимогам матеріального права та підлягає скасуванню з наступних підстав.

Предметом спору у даній справі є вимога про стягнення заборгованості з орендної плати та пені у зв’язку з невиконанням відповідачем обов'язку зі сплати орендної плати (з врахуванням збільшеної грошової оцінки земельної ділянки) за договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (стаття 15 Закону).

Статтею 21 цього Закону передбачено, що розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").

Відповідно до статті 2 Закону України "Про плату за землю" (чинний на момент, за який нарахована та заявлена до стягнення заборгованість) використання землі в Україні є платним. Плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.

Статтею 13 цього ж Закону було передбачено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

У відповідності до статті 14 Закону України "Про плату за землю" платники земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (крім громадян) самостійно обчислюють суму земельного податку та орендної плати щороку за станом на 1 січня і до 1 лютого поточного року подають відповідному органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою центральним податковим органом, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій.

Згідно зі статтею 19 даного Закону розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) (стаття 19 Закону).

Як вбачається із матеріалів справи рішенням Луганської міської ради від           28.12.2007 року №28/10, яке було надруковано у газеті "Жизнь Луганска" від 27.02.08 № 9 (919) та від 02.04.08 № 14 (924), була затверджена нова нормативна грошова оцінка земель міста Луганська.

Нормативна грошова оцінка земель м. Луганська - це розрахунок вартості 1 кв.м землі в оціночному районі згідно з функціональним призначенням (не враховуючи окрему земельну ділянку) та схема економіко-планування території.

Нормативна грошова оцінка є складовою земельного податку, який встановлюється у відсотковому відношенні до неї та в розмірі якого визначена орендна плата у договорі, укладеному між сторонами, а тому у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінюється відповідно і розмір земельного податку.

Сторони у договорі передбачили, що орендна плата обчислюється самостійно орендарем з урахуванням індексу інфляції, а також з урахуванням інших змін розмірів земельного податку, що відбувається протягом терміну дії договору оренди.

Тобто, орендар повинен був враховувати зміни складових земельного податку, що як наслідок спричиняє і зміну його розміру, для обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку, яка надана відповідачу на підставі договору оренди землі

Пунктом 9.4.1 договору передбачено, що для обчислення розміру річної орендної плати орендар зобов’язаний звернутись в тижневий термін з моменту державної реєстрації договору оренди, а в подальшому звертатись щороку не пізніше місячного терміну після проведення у встановленому законодавством порядку індексації грошової оцінки землі, до Управління Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин для отримання відповідної довідки та самостійно на підставі вищезазначеної довідки обчислювати розмір орендної плати.

Із матеріалів справи вбачається, що Управлінням Луганської міської ради з питань регулювання земельних відносин відповідачу надавались довідки за 2007-2010 роки зі змінами розміру нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем земельної ділянки.

Згідно з пунктом 4.7 договору, у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, з орендаря справляється пеня у розмірі пені за несвоєчасну сплату земельного податку від несплаченої суми за кожен день прострочення.

Враховуючи приписи законодавства, умови укладеного між сторонами договору оренди землі та встановлені під час розгляду справи, судова колегія вважає обґрунтованими вимоги  прокурора та позивача стосовно стягнення з відповідача заборгованості з орендної плати у вигляді різниці між розміром орендної плати, обчисленої з урахуванням раніше діючої нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати, обчисленої з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки, у сумі 115942,02 грн. за період з 01.12.2007 року по 31.12.2010 року та пені у розмірі 4831,38 грн.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов хибного висновку про відмову в задоволенні позову.

Беручи до уваги вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані неправильно, рішення не відповідає приписам матеріального права, а також фактичним обставинам справи, тому апеляційна скарга підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення –скасуванню.

З огляду на це, Донецький апеляційний господарський суд приймає нове рішення про задоволення позову.

Керуючись  ст. ст. 49, 93, 99, 101, 102, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський  суд, -           

                                                                   

                                                П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Прокурора м. Луганська та Луганської міської ради м. Луганськ на рішення господарського суду Луганської області від 23.05.2011 року у справі №18/39/2011  -    задовольнити.

Рішення господарського суду Луганської області від 23.05.2011 року у справі №18/39/2011 - скасувати.

Позов прокурора м. Луганська, заявлений в інтересах держави в особі Луганської міської ради м. Луганськ, про стягнення  заборгованості з орендної плати за землю в сумі 115942,02 грн. та пені в сумі 4831,38 грн. задовольнити.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Агро-Тек" (93500, Луганська область, смт. Новоайдар, вул. Банківська,42"а", код 30531875, р/р 260000161379, МФО 304289, Укрексімбанк м. Луганськ) на користь Луганської міської ради заборгованість з орендної плати за землю в сумі  115942,02грн. та пені в сумі 4831,38грн., з перерахуванням цих коштів на р/р місцевого бюджету Артемівського району м. Луганська (УДК у Луганській області, МФО 804013, код 24046582, р/р 33217812700003, код платежу13050200).

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Агро-Тек" (93500, Луганська область, смт. Новоайдар, вул. Банківська,42"а", код 30531875, р/р 260000161379, МФО 304289, Укрексімбанк м. Луганськ) на користь державного бюджету України державне мито в сумі 1811,60грн.

Стягнути з Селянського (фермерського) господарства "Агро-Тек" (93500, Луганська область, смт. Новоайдар, вул. Банківська,42"а", код 30531875, р/р 260000161379, МФО 304289, Укрексімбанк м. Луганськ) витрати на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу в сумі 236грн. (р/р 31217264700006  у ГУ ДКУ у Луганської області, МФО 804013, ЄДРПОУ 24046582, Отримувач : УДК у м. Луганську, код бюджетної класифікації 22050003).

Господарському суду Луганської області видати накази

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку.

Повний текст постанови підписаний 19.08.11.

Головуючий                                                                                                М.В.Калантай

Суддя                                                                                                           М.Д.Запорощенко

Суддя                                                                                                           А.М.М'ясищев  

                                                          Надруковано 8 прим.

                                                          1 прим. – у справу;

                                                          2 прим. –прокурору;

                                                          2 прим. - сторонам;

                                                          1 прим. –ГСЛО;

                                                          2 прим. –ДАГС

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення19.08.2011
Оприлюднено12.10.2011
Номер документу18498653
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —18/39/2011

Ухвала від 14.01.2013

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 21.12.2012

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Постанова від 02.04.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Ухвала від 20.03.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Рогач Л.I.

Постанова від 24.11.2011

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 19.08.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Ухвала від 13.07.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Ухвала від 01.07.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Ухвала від 01.07.2011

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Калантай М.В.

Рішення від 21.05.2011

Господарське

Господарський суд Луганської області

Корнієнко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні