Постанова
від 04.07.2011 по справі 2а/1770/2197/2011
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 2а/1770/2197/2011

04 липня 2011 року 16год. 45хв. м. Рівне

Рівненський окружний ад міністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д. П . за участю секретаря судовог о засідання Зозулі Д. П. та сто рін і інших осіб, які беруть уч асть у справі:

позивача: представник не з 'явився,

відповідача: представник н е з'явився,

розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за позовом

Управління Пенсійного фонду України в Костопільс ькому районі

до Відділення виконавчої дир екції Фонду соціального стра хування від нещасних випадкі в на виробництві та професій них захворювань у Костопільс ькому районі Рівненської обл асті

про зобов'язання вчинення п евних дій, -

ВСТАНОВИВ :

Позивач - управлінн я Пенсійного фонду Украї ни в Костопільському районі - звернувся до Рівненського окружного адміністративног о суду з позовом до Відділенн я виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань у Костопільському район і Рівненської області про зо бов' язання вчинення певних дій.

Позовні вимоги обґру нтовано тим, що ФССНВ не здійс нює відшкодування коштів, по в' язаних із виплатою пенсій громадянам держав - учасникі в СНД, які отримали каліцтво в державах СНД і переїхали на п остійне місце проживання в У країну та щомісячної державн ої адресної допомоги, пенсіо нерам, які отримують пенсії п о інвалідності внаслідок нещ асного випадку на виробництв і або професійного захворюва ння та пенсій у зв' язку з втр атою годувальника, який поме р внаслідок нещасного випадк у на виробництві або професі йного захворювання.

Посилаючись на поруш ення відповідачем положень З аконів України "Про загально обов' язкове державне соціа льне страхування від нещасно го випадку на виробництві аб о професійного захворювання , які спричинили втрату праце здатності", "Про страхові тари фи на загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня від нещасного випадку на в иробництві або професійного захворювання, які спричинил и втрату працездатності", "Про пенсійне забезпечення", прос ить зобов'язати Відділення в иконавчої дирекції Фонду соц іального страхування від нещ асних випадків на виробництв і та професійних захворювань України в Костопільському р айоні включити в акти щоміся чної звірки невідшкодовані в итрати управління Пенсійн ого фонду України в Костопі льському районі на виплату п енсій та інших виплат зазнач еним категоріям осіб за пері од з січня по квітень 2011 року на загальну суму 199 146 (сто дев'янос то дев'ять тисяч сто сорок шіс ть) гривень 38 коп.

До початку судового з асідання від позивача надійш ла заява про зміну позовних в имог, згідно якої позовні вим оги викладено у наступній ре дакції:

- стягнути з Відділенн я виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві та професійних захворю вань України в Костопільсько му районі невідшкодовані вит рати управління Пенсійног о фонду України в Костопіль ському районі на виплату пен сій та інших виплат зазначен им категоріям осіб за період з січня по квітень 2011 року на з агальну суму 199 146 (сто дев'яност о дев'ять тисяч сто сорок шіст ь) гривень 38 коп.

Позивач у судове засіданн я не з'явився, про дату, час, міс це судового засідання судом повідомлявся належним чином . До початку судового засідан ня подав заяву про розгляд сп рави без участі представника позивача. Судом не визнавала ся обов'язковою участь предс тавника позивача в судовому засіданні. За таких обставин , суд вважає за можливе розгля нути справу без участі предс тавника позивача на підставі наявних у справі доказів.

Відповідач адміністрати вний позов заперечив у повно му обсязі з мотивів, викладен их в письмовому запереченні. Обґрунтовує свою позицію ти м, що статтею 21 Закону України "Про загальнообов' язкове д ержавне соціальне страхуван ня від нещасних випадків на в иробництві та професійних за хворювань, які спричинили вт рату працездатності" не пере дбачено такого виду соціальн их виплат, що має здійснювати сь та відшкодовуватись Відді ленням виконавчої дирекції Ф онду соціального страхуванн я від нещасних випадків на ви робництві та професійних зах ворювань, як щомісячна держа вна адресна допомога. Крім то го, зазначила, що згідно п. 5 "Пор ядку відшкодування Пенсій ному фонду України витрат, пов' язаних з виплатою пенсі й по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробни цтві або професійного захвор ювання та пенсій у зв' язку з втратою годувальника, який п омер внаслідок нещасного вип адку на виробництві або проф есійного захворювання", орга ни Пенсійного фонду Укра їни повинні проводити з відд іленнями виконавчої дирекці ї Фонду соціального страхува ння від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в района х, містах обласного значення звірення затрат по особових справах потерпілих та склад ати акти щомісячної звірки п о особовим справам потерпіли х, які подають відповідно до Г оловних управлінь ПФУ та упр авлінь Фонду соцстрахування від нещасних випадків на вир обництві. Таким чином відпов ідач наполягає на відмові в з адоволенні позовних вимог, о скільки в ВВД Фонду соцстрах ування від нещасних випадків на виробництві не заведені с прави на потерпілих, а загаль не відшкодування витрат має проводитись на централізова ному рівні. Також зазначає, що вищезазначений Порядок розр облено з метою добровільного відшкодування витрат, а поси лання на нього позивачем для вирішення спірних питань є б езпідставними.

Представник відповідача у судове засідання не з'явивс я, про дату, час, місце судовог о засідання судом повідомляв ся належним чином. До початку судового засідання представ ником відповідача подано кло потання про розгляд справи з а відсутності представника в ідповідача. Судом не визнава лася обов'язковою участь пре дставника відповідача в судо вому засіданні. За таких обст авин, суд вважає за можливе ро зглянути справу без участі п редставника відповідача на п ідставі наявних у справі док азів.

Враховуючи, що клопотання про розгляд справи за їх відс утності заявили всі особи, як і беруть участь у справі, суд к еруючись ч. 4 ст. 122 КАС України з дійснює судовий розгляд спра ви в порядку письмового пров адження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши у відкритому су довому засіданні подані пись мові докази, оцінивши їх за св оїм внутрішнім переконанням , що ґрунтуються на всебічном у, повному і об' єктивному ро згляді у судовому процесі вс іх обставин справи в їх сукуп ності, суд приходить до висно вку, що позов слід задовольни ти частково виходячи з насту пного.

Судом встановлено, що за січ ень-квітень 2011 року позивачем було виплачено 196038,60 грн. на вип лату щомісячної державної ад ресної допомоги встановлено ї постановою Кабінету Мініст рів України № 265 від 26.03.2008 року,1776,14 грн. на виплату пенсії по інва лідності ОСОБА_2, ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та витрати на їх доставку та 1331,64 грн. - допомога на поховання та витрати на її виплату і доставку.

Вказані суми витрат включа лися позивачем до актів щомі сячної звірки, але не були при йняті до заліку та не відшкод овувались відповідачем.

На правовідносини сторін , що виникли, поширюються норм и Основ законодавства Україн и про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я №16/98-ВР від 14.01.1998 року, Закону Укр аїни „Про пенсійне забезпече ння” №1788-ХІІ від 05.11.1991 року, Закон у України „Про загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування від нещасного випа дку на виробництві та профес ійного захворювання, які спр ичинили втрату працездатнос ті” №1105-ХІV від 23.09.1999 року, Закону У країни „Про страхові тарифи на загальнообов'язкове держа вне соціальне страхування ві д нещасного випадку на вироб ництві та професійного захво рювання, які спричинили втра ту працездатності” №2272-ІІІ ві д 22.02.2001 року, постанови Кабінету Міністрів України „Деякі питання пенсійного забезпе чення громадян” №265 від 26.03.2008 рок у, Порядку відшкодування Фон дом соціального страхування від нещасних випадків на вир обництві і професійних захво рювань України Пенсійному фонду України витрат, пов' язаних з виплатою пенсій по і нвалідності, внаслідок нещас ного випадку на виробництві, або професійному захворюван ні і пенсій у випадку втрати г одувальника, що помер внаслі док нещасного випадку на вир обництві або професійного за хворювання, затвердженого по становою Правління Пенсій ного фонду України і Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробн ицтві і професійних захворюв ань України №5-4/4 від 04.03.2003 року та зареєстрованого у Міністерс тві юстиції України 16.05.2003 за №376/7 697.

Як вбачається з матеріалі в справи, відповідач підписа в акти щомісячних звірок з та блицями розбіжностей (а.с. 17-24). В казані таблиці розбіжностей є невід' ємними частинами а ктів, отже в такому вигляді і м ають подаватись до Головного управління Пенсійного ф онду та Управління виконавчо ї дирекції Фонду соціального страхування. Такий самий пор ядок був затверджений спільн им листом Пенсійного фон ду України (23.10.2007р. №16842/04-30) та Викон авчої дирекції Фонду соціаль ного страхування від нещасни х випадків на виробництві та професійних захворювань Укр аїни (19.10.2007р. №183-08-4), де було вказано , що у разі розбіжностей необх ідно скласти таблиці розбіжн остей по кожному місяцю окре мо, в яких зазначити причини, п о яких управління виконавчої дирекції Фонду не приймало д о відшкодування витрати, виз начені головним управлінням Пенсійного фонду. В подал ьшому, починаючи з жовтня 2007 ро ку, спільно узгоджені Довідк а і таблиця розбіжностей, під писані начальником головног о управління Пенсійного фонду та начальником управл іння виконавчої дирекції Фон ду соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань України надсилається у Пенсійний фонд України та виконавчу дирекцію Фонду у встановлені строки.

Адресна допомога встанов лена постановою Кабінету Мін істрів України „Деякі пи тання пенсійного забезпечен ня громадян” № 265 від 26.03. 2008 року і передбачена у разі, коли щомі сячний розмір пенсійних випл ат не досягає в осіб, яким приз начено пенсію у зв'язку з втра тою годувальника, на одного н епрацездатного члена сім'ї 100 %, на двох - 120 %, на трьох і більше - 150 % прожиткового мінімуму, вст ановленого законом для осіб, які втратили працездатність , а також у разі, коли щомісячн ий розмір пенсійних виплат і нвалідам з дитинства, дітям-і нвалідам, особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам не досягає прожиткового мін імуму, встановленого законом для осіб, які втратили працез датність, як щомісячна держа вна допомога до пенсії у сумі , що не вистачає до зазначених розмірів. Згідно з п. 4 постано ви, виплата такої адресної до помоги здійснюється за рахун ок коштів, з яких виплачуєтьс я пенсія або державна соціал ьна допомога.

При цьому, постанова Кабіне ту Міністрів України № 265 від 26 .03. 2008 року не передбачає відшко дування Пенсійному фонд у України витрат на виплату і доставку вказаних видів адр есної допомоги з боку Фонду с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України.

Діючим законодавством так ож не передбачено відшкодува ння Пенсійному фонду Укр аїни витрат на виплату і дост авку вказаної адресної допом оги з боку Фонду соціального страхування від нещасних ви падків на виробництві та про фесійних захворювань Україн и.

Так, стаття 21 Закону України „Про загальнообов'язкове де ржавне соціальне страхуванн я від нещасного випадку на ви робництві та професійного за хворювання, які спричинили в трату працездатності” №1105-ХІV від 23.09.1999 року дає повний перел ік соціальних послуг та випл ат, які здійснюються Фондом с оціального страхування від н ещасних випадків. Державна а дресна допомога, не відносит ься до переліку виплат для ві дшкодування завданої каліцт вом шкоди, окрім того, вона не пов' язані із страховими вип адками, а тому не повинна відш кодовуватись відповідачем.

Відшкодування відповідаче м Пенсійному Фонду Украї ни, витрат пов' язаних з випл атою пенсій регулюється Поря дком відшкодування Фондом со ціального страхування від не щасних випадків на виробницт ві і професійних захворювань України Пенсійному фонд у України витрат, пов' язани х з виплатою пенсій по інвалі дності, внаслідок нещасного випадку на виробництві, або п рофесійному захворюванні і п енсій у випадку втрати годув альника, що помер внаслідок н ещасного випадку на виробниц тві або професійного захворю вання, затвердженим постанов ою Правління Пенсійного фонду України і Фонду соціал ьного страхування від нещасн их випадків на виробництві і професійних захворювань Укр аїни № 5-4/4 від 04.03.2003 року та зареєс трованим у Міністерстві юсти ції України 16.05.2003 за №376/7697. Однак, ц им Порядком також не передба чений обов' язок Фонду соціа льного страхування від нещас них випадків на виробництві і професійних захворювань Ук раїни відшкодовувати щоміся чну державну адресну допомог у та витрати на її доставку.

Тому, Відділення виконавчо ї дирекції Фонду соціального страхування від нещасних ви падків на виробництві та про фесійних захворювань Україн и в Костопільському районі н е зобов' язане включати до з аліку суми витрат по виплаті адресної допомоги по особов их справах потерпілих, яким в иплачено пенсії по інвалідно сті внаслідок нещасного випа дку на виробництві або профе сійного захворювання та відш кодовувати витрати з виплати та доставки вищевказаної пе нсії.

Крім того, п. 5 Порядку відшко дування Фондом соціального с трахування від нещасних випа дків на виробництві і профес ійних захворювань України Пенсійному фонду України в итрат, пов' язаних з виплато ю пенсій по інвалідності, вна слідок нещасного випадку на виробництві, або професійном у захворюванні і пенсій у вип адку втрати годувальника, що помер внаслідок нещасного в ипадку на виробництві або пр офесійного захворювання, зат вердженого постановою Правл іння Пенсійного фонду Ук раїни і Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві і професі йних захворювань України №5-4/4 від 04.03.2003 року та зареєстровано му у Міністерстві юстиції Ук раїни 16.05.2003 за №376/7697, передбачено, що органи Пенсійного фон ду щомісяця, до 10 числа місяця , наступного за звітним, разом з відділеннями виконавчої д ирекції Фонду соціального ст рахування від нещасних випад ків на виробництві та профес ійних захворювань України ск ладають акт щомісячної звірк и за особовими справами поте рпілих, яким виплачено пенсі ї по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробни цтві або професійного захвор ювання та пенсій у зв'язку з вт ратою годувальника, який пом ер внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання, у якому визначають загальну суму ви трат, що підлягають відшкоду ванню. На підставі вказаного акту Головним управлінням Пенсійного фонду та Управл інням виконавчої дирекції Фо нду соціального страхування узгоджується довідка про ві дшкодування, згідно з якою на централізованому рівні до 25 ч исла місяця, наступного за зв ітним, Фонд соціального стра хування перераховує відпові дні кошти Пенсійному фон ду України (п.6 та п.7 Порядку).

Таким чином, суд пого джується з доводами відповід ача в тій частині, що сторони у даній, справі позбавлені пра ва на проведення розрахунків на своєму рівні.

Також суду слід зазн ачити, що Порядок не врегульо вує спірні відносини, так як р озрахований на відсутність с пору, разом з тим він чітко окр еслює повноваження робочих о рганів на місцях, які полягаю ть лише у проведенні взаємоз вірок та підписання відповід них актів.

Враховуючи дані обставин и суд дійшов висновку щодо ві дмови у задоволенні позову в частині стягнення з відпові дача на користь позивача нев ідшкодованих витрат на випла ту щомісячної державної адре сної допомоги на загальну су му 196038 грн. 60 коп.

Судом встановлено, що у сі чні 2011 року позивачем сім' ї п омерлого пенсіонера ОСОБА _6, яка отримувала пенсію по і нвалідності внаслідок нещас ного випадку на виробництві, було виплачено 1331 грн. 64 коп. на поховання.

Вказані суми витрат позива ч подав на відшкодування до в ідповідача, про що було видан о довідку (копія Довідки - а .с. 15).

Пунктом 5 Порядку передбач ено, що органи Пенсійного фонду щомісяця, до 10 числа міс яця, наступного за звітним, р азом з відділеннями виконавч ої дирекції Фонду соціальног о страхування від нещасних в ипадків на виробництві та пр офесійних захворювань Украї ни складають акт щомісячної звірки за особовими справами потерпілих, яким виплачено п енсії по інвалідності внаслі док нещасного випадку на вир обництві або професійного за хворювання та пенсій у зв'язк у з втратою годувальника, яки й помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або п рофесійного захворювання (да лі - Акт), у якому визначають за гальну суму витрат, що підляг ають відшкодуванню. На підст аві Акту узгоджується Довідк а про відшкодування (Головни м управлінням Пенсійного фонду та Управлінням викона вчої дирекції Фонду соціальн ого страхування), згідно якої на централізованому рівні д о 25 числа місяця, наступного з а звітним, Фонд соціального с трахування перераховує відп овідні кошти Пенсійному фонду України, як то передбач ено пунктами 6 та 7 Порядку.

Таким чином, Порядком перед бачено перерахування відпов ідних коштів лише на централ ізованому рівні Фондом соціа льного страхування від нещас них випадків на виробництві та професійних захворювань У країни Пенсійному фонду України. Тобто, відповідно до вимог Порядку, сторони у дані й справі позбавлені права на проведення розрахунків на с воєму рівні.

Враховуючи викладене, вимо га позивача про стягнення ос порюваних сум з відповідача є необґрунтованою, оскільки їх погашення має відбуватись на централізованому рівні н а підставі актів щомісячної звірки.

Пунктом 5 статті 24 Закону Укр аїни "Про загальнообов'язков е державне соціальне страхув ання від нещасного випадку н а виробництві та професійног о захворювання, які спричини ли втрату працездатності" вс тановлено обов'язок Фонду сп івпрацювати з фондами з інши х видів соціального страхува ння у фінансуванні заходів, пов'язаних з матеріальним за безпеченням та наданням соц іальних послуг застрахован им, у кожному конкретному вип адку спільно приймаючи рішен ня щодо того, хто з них братим е участь у фінансуванні цих з аходів. Якщо після призначе ння застрахованій особі ма теріальної допомоги чи нада ння соціальних послуг між Фондом соціального страхув ання від нещасних випадків і страховиками з інших видів соціального страхування вин икають спори щодо понесени х витрат, виплата здійснюєть ся страховиком, до якого звер нувся застрахований. При цьо му такий страховик має право звернутися до відповідного страховика з інших видів соц іального страхування щодо в ідшкодування понесених ним витрат.

Відповідно до пункту 9 статт і 34 Закону України «Про загаль нообов'язкове державне соціа льне страхування від нещасно го випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працез датності" у разі смерті потер пілого, який одержував страх ові виплати і не працював, роз мір відшкодування шкоди ос обам, зазначеним у статті 33 ц ього Закону, визначається ви ходячи із суми щомісячних ст рахових виплат і пенсії, які одержував потерпілий на день його смерті, з відповідним коригуванням щомісячних ст рахових виплат згідно із ста ттею 29 цього Закону. Причинн ий зв'язок смерті потерпіло го з одержаним каліцтвом аб о іншим ушкодженням здоров'я має підтверджуватися виснов ками відповідних медичних за кладів.

На необхідність встановле ння причинного зв' язку між смертю та отриманою травмою також вказано в п. 20 пп. «в" пост анови Пленуму Верховного суд у України № 6 від 27.03. 1992 року.

Позивач не надав доказів ви плати допомоги на поховання на підставі відповідних меди чних висновків чи доказів на стання смерті потерпілого вн аслідок одержаного каліцтва . В той же час судом враховано, що виплата допомоги на похов ання передбачена також статт ею 91 Закону України "Про пенс ійне забезпечення", згідно я кої у разі смерті пенсіонера його сім'ї або особі, яка здій снила похорон, виплачується допомога на поховання в розм ірі двомісячної пенсії.

З огляду на наведене вище, п озовні вимоги є безпідставни ми та до задоволення не підля гають.

Щодо стягнення витрат пон есених на виплату пенсій гро мадянам, які отримали травми за межами України, а саме гр. ОСОБА_2 за січень-квітень 2011 р оку - в сумі 529,12 грн., витрати на в иплату та доставку пенсії 47,02 г рн., гр. ОСОБА_3 за січень-кв ітень 2011 року - в сумі 600,00 грн., гр. ОСОБА_4 за січень-квітень 2011 року - в сумі 600,00 грн., то судом встановлено, а матеріалами с прави підтверджено, що з гр. ОСОБА_2. 08.06. 1975 року, з гр. ОСОБ А_3 25.04. 1987 року, з гр. ОСОБА_4 02.0 2. 2007 року сталися нещасні випад ки, пов'язані з виробництвом, у зв'язку з чим їх було визнано інвалідами внаслідок трудов ого каліцтва (а.с. 6, 7, 8-11, 12, 13, 14). Протя гом січня-квітня 2011 року їм бул а виплачена пенсія по інвалі дності внаслідок трудового к аліцтва в загальному розмірі 1776 грн. 14 коп., і вказана сума не б ула прийнята відповідачем до відшкодування.

Положенням Угоди про спів робітництво в галузі трудово ї міграції та соціального за хисту трудящих-мігрантів (ук ладеної в рамках Співдружнос ті Незалежних Держав, підпис аної від імені Уряду України у м. Москві 15 квітня 1994 року, рат ифікованої Законом України в ід 11 липня 1995 року N 290/95-ВР; далі - Уг ода), в якій зазначено, що відш кодування потерпілому шкоди , заподіяної внаслідок нещас ного випадку на виробництві, здійснюється стороною тієї держави, де стався страховий випадок.

Положення Угоди поширюють ся на правовідносини, що вини катимуть після її ратифікаці ї державами-учасницями, і не м ожуть застосовуватися до пра вовідносин, які виникли рані ше, оскільки не містять норми про її зворотну дію. Правовід носини щодо відшкодування ви трат із пенсійного забезпече ння осіб, яким призначено пен сії внаслідок нещасного випа дку на виробництві або профе сійного захворювання та у зв 'язку з утратою годувальника , який помер унаслідок такого випадку або захворювання на території СРСР у період його існування, не належать до сфе ри регулювання цієї Угоди. То му застосування її норм відп овідачем, як на підставу відм ови у виплаті вищезазначених сум є неправильним.

Згідно зі статтею 25 Основ за конодавства України про зага льнообов'язкове державне соц іальне страхування від 14 січн я 1998 року N 16/98-ВР одним із видів со ціальних послуг і матеріальн ого забезпечення, які надают ься за таким страхуванням, є с трахування від нещасного вип адку на виробництві та профе сійного захворювання, що вкл ючає, зокрема, пенсію по інвал ідності, яка настала з таких п ричин.

Частиною 4 статті 26 зазначен ого законодавчого акта встан овлено, що в разі, коли після п ризначення застрахованій ос обі матеріальної допомоги чи надання соціальних послуг м іж страховиками виник спір щ одо понесених витрат, виплат а здійснюється страховиком, до якого звернулася така осо ба. При цьому неналежний стра ховик має право звернутися д о належного щодо відшкодуван ня понесених ним витрат.

У пункті 2 статті 7 "Прикінцев і положення" Закону України в ід 22 лютого 2001 року N 2272-III "Про стра хові тарифи на загальнообов' язкове державне соціальне ст рахування від нещасного випа дку на виробництві та профес ійного захворювання, які спр ичинили втрату працездатнос ті" (набрав чинності з 1 квітня 2001 року), встановлено, що Фонд с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України (далі - Фонд) сплачу є страхові виплати і надає со ціальні послуги працівникам (членам їх сімей), які потерпі ли на виробництві до 1 квітня 2 001 року, з того часу, коли відпов ідні підприємства передали й ому в установленому порядку документи, що підтверджують право цих працівників (члені в їх сімей) на такі страхові ви плати та соціальні послуги, а бо коли таке право встановле но в судовому порядку. Потерп ілі, документи яких не були пе редані до Фонду, продовжують отримувати належні виплати і соціальні послуги від свог о роботодавця, Пенсійного фонду України та Фонду соціа льного страхування України. При цьому кошти, виплачені по терпілому страхувальником, з араховуються Фондом у рахуно к його страхових внесків на з агальнообов'язкове державне соціальне страхування від н ещасного випадку на виробниц тві та професійного захворюв ання, а між страховиками з інш их видів страхування і Фондо м у подальшому відбуваються відповідні розрахунки.

Частиною 2 статті 24 Закону Ук раїни від 23 вересня 1999 року N 1105-XIV " Про загальнообов'язкове держ авне соціальне страхування в ід нещасного випадку на виро бництві та професійного захв орювання, які спричинили втр ату працездатності" (далі - Зак он N 1105-XIV) також передбачено: якщ о після призначення застрахо ваній особі матеріальної доп омоги чи надання соціальних послуг між Фондом і страхови ками з інших видів соціально го страхування виникають спо ри щодо понесених витрат, вип лата здійснюється страховик ом, до якого звернувся застра хований; при цьому зазначени й страховик має право зверну тися до відповідного страхов ика з інших видів соціальног о страхування щодо відшкодув ання понесених ним витрат.

Дія зазначеного Закону пош ирюється на осіб, які працюют ь на умовах трудового догово ру (контракту) на підприємств ах, в установах, організаціях , незалежно від їх форм власно сті та господарювання, у фізи чних осіб, на осіб, які забезпе чують себе роботою самостійн о, та на громадян - суб'єктів пі дприємницької діяльності.

Згідно з частиною 2 статті 2 З акону N 1105-XIV особи, право яких на отримання відшкодування шко ди раніше було встановлено з аконодавством СРСР або Украї ни про відшкодування шкоди, з аподіяної працівникам унасл ідок травмування на виробниц тві чи професійного захворюв ання, пов'язаних із виконання м ними трудових обов'язків, ма ють право на забезпечення зі страхування від нещасного в ипадку відповідно до зазначе ного Закону.

При цьому право на таке забе зпечення, встановлене в Укра їні, не залежить від того, в як ій із колишніх республік СРС Р стався нещасний випадок на виробництві із застраховано ю особою або виникло професі йне захворювання, пов'язане з виконанням нею трудових обо в'язків.

У пункті "а" статті 27 Закону У країни від 5 листопада 1991 року N 1788-XII "Про пенсійне забезпеченн я" передбачено, що громадянам України - переселенцям з інши х держав, які не працювали в Ук раїні, пенсії по інвалідност і внаслідок трудового каліцт ва або професійного захворюв ання призначаються незалежн о від стажу роботи.

Відповідно до пункту 3 розді лу XI "Прикінцеві положення" Закону N 1105-XIV Фондом провадя ться відшкодування шкоди, ме дична, професійна та соціаль на реабілітація також зазнач еним у статті 8 цього Закону ос обам, які потерпіли до набран ня ним чинності та мали право на такі страхові виплати і со ціальні послуги (абзац 2); уся з аборгованість потерпілим на виробництві та членам їх сім ей, яким до набрання чинності зазначеним Законом підприєм ства, установи й організації не відшкодували матеріально ї та моральної (немайнової) шк оди, заподіяної ушкодженням здоров'я, виплачується цими п ідприємствами, установами й організаціями, а в разі їх лік відації без правонаступника - Фондом (абзац 3).

Отже, за змістом наведеної н орми обов'язок Фонду відшкод увати потерпілим на виробниц тві та членам їх сімей матері альну і моральну (немайнову) ш коду, заподіяну ушкодженням здоров'я, не залежить від того , чи сплачували Фонду страхов і платежі підприємства, які л іквідовано та на яких було уш коджено здоров'я потерпілого .

Як зазначено в абзаці 7 того самого пункту, Фонд є правона ступником державного, галузе вих та регіональних фондів о хорони праці, передбачених с таттею 21 Закону України від 14 ж овтня 1992 року N 2694-XII "Про охорону п раці", які ліквідуються.

Відповідно до статті 1 Угоди про гарантії прав громадян д ержав - учасниць Співдружнос ті Незалежних Держав у галуз і пенсійного забезпечення, п ідписаної в м. Москві 13 березн я 1992 року, пенсійне забезпечен ня громадян держав - учасниць цієї Угоди та членів їх сімей здійснюється за законодавст вом держави, на території яко ї вони проживають.

У статті 3 зазначеної Угоди встановлено, що всі витрати, п ов'язані зі здійсненням пенс ійного забезпечення за Угодо ю, несе держава, яка його надає . За змістом наведеної норми в заємні розрахунки між держав ами можуть провадитися лише на підставі двосторонніх дог оворів.

Викладене свідчить про те, щ о страховиком, який має випла чувати пенсію по інвалідност і особі, котра стала інвалідо м внаслідок нещасного випадк у на виробництві на територі ї колишніх республік СРСР, є Ф онд. Він також має відшкодову вати витрати в разі виплати т акої пенсії органами Пенсі йного фонду України.

Разом з тим, спільною постан овою правління Пенсійного фонду України та Разом з ти м, спільною постановою правл іння Пенсійного фонду Ук раїни та правління Фонду соц іального страхування від нещ асних випадків на виробництв і та професійних захворювань України від 04.03. 2003 року № 5-4/4 затве рджено Порядок відшкодуванн я Фондом Пенсійному фонд у України втрат, пов'язаних з в иплатою пенсій по інваліднос ті внаслідок нещасного випад ку на виробництві або профес ійного захворювання, яким вс тановлено механізм погоджен ня та відшкодування таких ви трат.

правління Фонду соціально го страхування від нещасних випадків на виробництві та п рофесійних захворювань Укра їни від 04.03. 2003 року № 5-4/4 затвердже но Порядок відшкодування Фон дом Пенсійному фонду Укр аїни втрат, пов'язаних з випла тою пенсій по інвалідності в наслідок нещасного випадку н а виробництві або професійно го захворювання, яким встано влено механізм погодження та відшкодування таких витрат.

Чинним законодавством не п ередбачений порядок, відпові дно до якого спір з цього пита ння міг би вирішуватись між у правлінням Пенсійного ф онду України та відділеннями виконавчої дирекції Фонду с оціального страхування від н ещасних випадків на виробниц тві та професійних захворюва нь України на місцях. Такий сп ір, в тому числі і стягнення не відшкодованих сум пенсії по інвалідності особі, яка стал а інвалідом внаслідок нещасн ого випадку на виробництві н а території колишніх республ ік СРСР та витрат на її достав ку повинен вирішуватися на ц ентралізованому рівні між пр авлінням Пенсійного фон ду України та правлінням Фон ду соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань України.

За таких підстав в задовол енні позовних вимог в частин і стягнення з відділення Фон ду заборгованості по невідшк одованих сумах пенсій ОСОБ А_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 та в итрати на їх доставку за січе нь-квітень 2011 року у розмірі 1776 г рн. 14 коп. слід відмовити.

Враховуючи наведене вище у задоволенні позову Управлін ня Пенсійного фонду Укра їни в Костопільському районі до Відділення виконавчої ди рекції Фонду соціального стр ахування від нещасних випадк ів на виробництві та професі йних захворювань у Костопіль ському районі Рівненської об ласті про зобов' язання вчин ення певних дій слід відмови ти повністю

Оскільки позивачем не над ано доказів понесення судови х витрат, то підстави для заст осування вимог статті 94 КАС У країни у суду відсутні.

Керуючись статтями 160-163 Коде ксу адміністративного судоч инства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:.

В задоволенні позову Упр авління Пенсійного фонд у України в Костопільському районі (35000, вул. Грушевського, 34а , м. Костопіль, Рівненської обл асті, код ЄДРПОУ 22553805) до Відділе ння виконавчої дирекції Фон ду соціального страхування в ід нещасних випадків на виро бництві та професійних захво рювань у Костопільському рай оні Рівненської області (35000, ву л. Б. Хмельницького, 15, м. Костоп іль, Рівненська області, код Є ДРПОУ 25930496) про зобов' язання в чинення певних дій відмовити повністю.

Постанова суду першої інст анції набирає законної сили після закінчення строку пода ння апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після повернення апеляці йної скарги, відмови у відкри тті апеляційного провадженн я або набрання законної сили рішенням за наслідками апел яційного провадження.

Апеляційна скарга подаєть ся до Житомирського апеляцій ного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасн о надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апел яційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на поста нову суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адмі ністративного судочинства У країни, а також прийняття пос танови у письмовому провадже нні апеляційна скарга подаєт ься протягом десяти днів з дн я отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повно важень у випадках та порядку , передбачених частиною четв ертою статті 167 Кодексу адміні стративного судочинства Укр аїни, було повідомлено про мо жливість отримання копії пос танови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк н а апеляційне оскарження пост анови суду обчислюється з на ступного дня після закінченн я п'ятиденного строку з момен ту отримання суб'єктом владн их повноважень повідомлення про можливість отримання ко пії постанови суду.

Суддя < П ідпис > Зоз уля Д. П.

Постанова складена в по вному обсязі 08.07.11р.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.07.2011
Оприлюднено14.10.2011
Номер документу18513150
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а/1770/2197/2011

Постанова від 16.09.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 14.07.2015

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Гломб Ю.О.

Ухвала від 04.11.2011

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 22.08.2011

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 30.01.2012

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 04.11.2011

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Ухвала від 04.11.2011

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Франовська К.С.

Постанова від 04.07.2011

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 25.05.2011

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

Ухвала від 25.05.2011

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні