Ухвала
від 30.08.2011 по справі 2а-3013/09
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2011 р. Справа № 4885/10

Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду в складі:

головуючого судді Попка Я.С.

суддів Онишкевича Т.В ., Сапіги В.П.

розглянувши у порядку пись мового провадження у м. Львов і апеляційну скаргу управлін ня Пенсійного фонду України у Свалявському районі Закарп атської області на постанову Свалявського районного суду Закарпатської області від 2 л ипня 2009 року у справі за позово м ОСОБА_1 до управління Пе нсійного фонду України у Сва лявському районі Закарпатсь кої області про стягнення до помоги дітям війни,-

В С Т А Н О В И Л А:

У червні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду з п озовом до управління Пенсійн ого фонду України у Свалявсь кому районі Закарпатської об ласті, в якому просить визнат и дії відповідача неправомір ними та зобов' язати відпові дача нарахувати та виплатити на його користь недоплачену щомісячну державну соціальн у допомогу як дитині війни за 2006-2008 роки у розмірі 3891,90 грн. Пози вач просить поновити строк з вернення до суду.

Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилався н а те, що маючи статус дитини ві йни, згідно ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни», має право на отрима ння державної щомісячної гро шової соціальної допомоги в розмірі 30% розміру мінімально ї пенсії за віком. Однак відпо відач, недивлячись на рішенн я Конституційного суду Украї ни від 09.07.2007 року № 6-рп/2007, не випла чує йому соціальну допомогу, заборгувавши позивачу в так ий спосіб 1911,60 грн.

Постановою Свалявського р айонного суду Закарпатської області від 2 липня 2009 року поз ов задоволено частково. Зобо в' язано управління Пенсійн ого фонду України у Свалявсь кому районі Закарпатської об ласті здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 та виплати ти йому пенсію з урахуванням підвищення до пенсії як дити ні війни в розмірі 30% мінімаль ної пенсії за віком, яка обчис люється відповідно до абзацу 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», за п еріод з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року, з 22. 05.2008 року по 31.12.2008 року. В задоволе нні решти позовних вимог від мовлено.

Постанова суду першої інст анції мотивована тим, що підв ищення до пенсії позивачу як дитині війни в розмірі 30% міні мальної пенсії за віком у 2007-2008 р оках повинно виплачуватися в ідповідно до ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», оскільки окремі п оложення статтей Законів Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2007 рік» та «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік» , які зменшували розмір


Головуючий у 1-й інст. суддя Л ичко Г.К. ряд. ст. зв. № 10.3.1 суддя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-3013/09/0710 справа № 4885/1 0/9104.doc

оспорюваної допомоги, виз нано неконституційними (ріше ння Конституційного Суду Укр аїни №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп /2008 від 22.05.2008 року). Після прийнятт я Рішень Конституційного Суд у України від 09.07.2007 року №6-рп/2007 та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року, якими визн ано неконституційними окрем і положення Законів України «Про Державний бюджет Україн и на 2007 рік» та «Про Державний б юджет України на 2008 рік», якими зупинено дію ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни», позивачу повинн о нараховуватись та виплачув атись щомісячне підвищення д о пенсії, визначене зазначен ою нормою Закону в розмірі 30% м інімальної пенсії за віком з врахуванням положень Закону України «Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування» та Законів України «Про Державний бюджет Україн и на 2007 рік» та «Про Державний б юджет України на 2008 рік». Таким чином, позивач має право на ви плату недоплаченого щомісяч ного підвищення до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком за період з 9 липня 2007 ро ку по 31 грудня 2007 року та з 22 трав ня 2008 року по 31 грудня 2008 року.

Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и щомісячне підвищення до пе нсії за період 2006 року, то такі не підлягають до задоволення , оскільки положення Закону У країни «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежувалася дія ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » на предмет конституційност і не розглядалися, у встановл еному порядку неконституцій ними визнані не були та своєї чинності не втратили.

Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Свалявського район ного суду Закарпатської обла сті від 2 липня 2009 року та ухвал ити нове рішення, яким повніс тю відмовити у задоволенні п озовних вимог.

Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений ст. 28 Закону України "Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування", застосову ється виключно для визначенн я розмірів пенсій, призначен их згідно з цим Законом. Питан ня, пов'язані з підвищенням ро зміру пенсії чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії відпо відно до ст. 6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни", слід вирішувати шляхом внесення змін до цього Закон у. Законодавством не визначе но, які органи повинні виплач увати підвищення розміру пен сії, за рахунок яких коштів і д жерел, в якому порядку і яким ч ином обчислювати даний розмі р.

Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:

Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Розглядаючи спір, колегія с уддів вважає, що висновки суд у першої інстанції лише част ково відповідають нормам мат еріального та процесуальног о права та фактичним обстави нам справи.

Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивач - ОСОБА_1, ІНФО РМАЦІЯ_1, є дитиною війни, що стверджується паспортом поз ивача та пенсійним посвідчен ням. У Законі України «Про соц іальний захист дітей війни» визначено, що державні соціа льні гарантії дітям війни, вс тановлені цим Законом, не мож уть бути обмежені або скасов ані іншими нормативно-правов ими актами.

Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищується на 30% мінімаль ної пенсії за віком.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мав п раво на отримання щомісячног о підвищення до пенсії як дит ина війни відповідно до ст.6 за значеного Закону.

Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008, а відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року по 31.12.2008 року, згідно позо вних вимог, мала право на отри мання щомісячного підвищенн я до пенсії як дитина війни в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком, відповідно до ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни».

Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.

Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).

Оскільки Рішення Конститу ційного Суду України від 09.07.2007 р оку № 6-рп/2007 було опубліковане 12.07.2007 року, то позивач дізнався або повинен був дізнатися пр о порушення свого права на пі двищення до пенсії в липні 2007 р оку.

Із матеріалів справи вбача ється, що ОСОБА_1 звернувс я до суду з даним позовом лише 19.06.2009 року, а відповідач наполя гав на застосуванні строків звернення до суду. В матеріал ах справи відсутні доводи по зивача, які б свідчили про пов ажність причини пропуску стр оку звернення до суду.

Враховуючи вищенаведене, к олегія суддів зазначає що по зивачем без поважних причин пропущено строк звернення до суду, а тому не підлягають до задоволення позовні вимоги щ одо доплати до пенсії за пері од з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2 008 року по 18.06.2008 року.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

Доводи відповідача про те, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом, том у цей розмір не може застосов уватись для інших розрахункі в (доплат, підвищень, дотацій, надбавок), є безпідставними, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання підвищення р озміру пенсії, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, як це встановлено ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни «Про виконання рішень та застосування практики Євр опейського суду з прав людин и» суди застосовують при роз гляді справ Конвенцію та пра ктику суду як джерело права.

Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.

За таких обставин, колегія с уддів вважає, що приймаючи За кони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік».

З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.

На думку колегії суддів, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що по зовні вимоги позивача в част ині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити поз ивачу щомісячне підвищення д о пенсії за 2006 рік не підлягают ь до задоволення, оскільки по ложення Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», як ими обмежувалася дія ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» на предме т конституційності не розгля далися, у встановленому поря дку неконституційними визна ні не були та своєї чинності н е втратили.

З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.

Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України у Свалявському райо ні Закарпатської області, ві дповідний обов' язок слід по класти на відповідача у спра ві.

Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.

Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України у Свалявському районі Закар патської області задовольни ти частково.

Постанову Свалявського ра йонного суду Закарпатської о бласті від 2 липня 2009 року у спр аві № 2-а-3013/09 скасувати та прийня ти нову постанову, якою адмін істративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України у Свалявському рай оні Закарпатської області що до не нарахування та невипла ти ОСОБА_1 щомісячного під вищення до пенсії як дитині в ійни в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком відповідно д о ст. 6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війни» за період з 19 червня 2008 року по 31 грудня 2008 року з врахуванням с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування».

Зобов'язати управління Пен сійного фонду України у Свал явському районі Закарпатськ ої області нарахувати та вип латити ОСОБА_1 щомісячне п ідвищення до пенсії як дитин і війни в розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 19 червня 2008 року по 31 грудня 2008 року з врахуванням ст. 28 Закону України «Про зага льнообов'язкове державне пен сійне страхування» та виплач ених сум.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку шляхом подачі к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.

Головуючий суддя Я.С. Попко

Судді Т.В. Онишкевич

В.П. Сапіга

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2011
Оприлюднено14.10.2011
Номер документу18568680
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-3013/09

Ухвала від 12.03.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Олендер І.Я.

Ухвала від 15.03.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Улицький В.З.

Ухвала від 09.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Любашевський В.П.

Ухвала від 15.12.2011

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Лиска Т.О.

Ухвала від 30.08.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Постанова від 15.05.2009

Адміністративне

Ленінський районний суд м. Луганськ

Таранова О.П.

Ухвала від 07.04.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Яворський І.О.

Ухвала від 09.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Любашевський В.П.

Ухвала від 01.07.2010

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Горяйнов А.М.

Постанова від 21.09.2009

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Кіровограда

Дьомич Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні