донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
03.10.2011 р. справа №5/5009/3229/11
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:
Калантай М.В.
суддів:
Богатиря К.В.
Дучал Н.М.
за участю представників сторін:
прокурор:
не з’явився
від позивача:
не з’явився
від відповідача:
ОСОБА_1. –від 27.03.11.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу
Енергодарської міської ради м. Енергодар
на рішення
господарського суду
Запорізької області
від
08.08.2011 року
у справі
№5/5009/3229/11
за позовом:
Прокурора м. Енергодара, заявленого в інтересах держави в особі Енергодарської міської ради м. Енергодар
до відповідача:
Товариства з обмеженою відповідальністю "Технокомплект 2001" м. Енергодар
про
зміну договору оренди земельної ділянки
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Запорізької області від 08.08.2011 року у справі №5/5009/3229/11 (суддя Проскуряков К.В.) відмовлено в задоволенні позову Прокурора м. Енергодара, заявленого в інтересах держави в особі Енергодарської міської ради м. Енергодар до Товариства з обмеженою відповідальністю "Технокомплект 2001" м. Енергодар про внесення змін до пункту 8 договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,3847га, розташованої у промисловій зоні (район ДБК) у м. Енергодар, укладений між Енергодарською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Технокомплект 2001".
Не погоджуючись з рішенням господарського суду позивач, Енергодарська міська рада м. Енергодар, звернувся з апеляційною скаргою про скасування рішення господарського суду, оскільки вважає, що воно прийняте з неповним з’ясуванням обставин, що мають значення для справи та з порушенням норм матеріального права. Скаржник в апеляційній скарзі посилається на необхідність внесення змін до спірного договору щодо орендної плати у зв’язку із внесенням змін до чинного земельного законодавства. Позивач наполягає на тому, що господарський суд безпідставно відмовив у задоволенні позову, просить апеляційну скаргу задовольнити, оспорюване рішення у даній справі скасувати та прийняти нове, яким позов задовольнити.
Заявником апеляційної скарги на адресу суду було направлене клопотання, в якому він просив здійснити розгляд справи без участі його представників.
Прокурор наданим йому правом не скористався, представника в судове засідання не направив, відзиву на апеляційну скаргу не надав.
Про час та місце судового засідання сторони були сповіщені належним чином.
Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Технокомплект 2001" м. Енергодар, проти апеляційної скарги заперечує, вважає рішення господарського суду законним та обґрунтованим, прийнятим відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач наполягає на необґрунтованості та безпідставності мотивів, з яких подана апеляційна скарга. Відповідач просить залишити рішення господарського суду –без змін, апеляційну скаргу –без задоволення.
Зважаючи на нез’явлення в судове засідання прокурора та представника заявника апеляційної скарги, достатність наданих сторонами доказів, та керуючись статтею 75 Господарського процесуального кодексу України –справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У відповідності до статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв‘язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Вивчивши матеріали справи, доводи заявника апеляційної скарги, вислухавши представника відповідача, що прибув в судове засідання, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, судова колегія встановила.
Енергодарською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Технокомплект 2001" (орендар) 08.07.2004 року укладено договір оренди землі (далі –договір оренди землі), відповідно до п. 1 якого орендодавець на підставі рішення двадцять третьої сесії Енергодарської міської ради №5 від 19.05.2004 року двадцять четвертого скликання, передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка розташована в м. Енергодарі, Запорізької області, в промисловій зоні (район ДБК).
Відповідно до п. 2 договору в оренду передається земельна ділянка площею 0,3847 гектара для зберігання автокранів.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 146840грн. (п.4 договору).
Згідно з п. 7 даного договору, цей договір укладено на 10 років: з 19.05.2004 року по 19.05.2014 року.
Відповідно до пункту 8 договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовому відбитку в розмірі 14618грн. за термін дії договору, за загальну площу земельної ділянки.
Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. (п.9).
У відповідності до п.10 договору орендна плата вноситься в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати щомісяця до 20 числа на розрахунковий рахунок 33215812800015 (копію квитанції про сплату орендної плати пред’являти в Енергодарський міський відділ земельних ресурсів).
Пунктом 11 договору встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до п.32. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв’язується у судовому порядку.
Договір оренди землі 08.07.2004 року посвідчений приватним нотаріусом Енергодарського міського нотаріального округу Запорізької області за №5857, зареєстрований у Камянсько-Дніпровському відділі Запорізької регіональної філії державного земельного кадастру при Держкомземі України у книзі №4, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 08.10.2004 р. за №44.
Фінансове управління Енергодарської міської ради листом від 14.09.2009 року за вих.№03-12/933 запросив ТОВ "Технокомплект 2001" на засідання комісії з питань визначення та відшкодування збитків, заподіяних територіальній громаді міста внаслідок порушення земельного законодавства, стосовно приведення у відповідність до вимог ст.7 Закону України "Про оплату за землю" та ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розміру орендної плати за землю. У даному листі вказано, що засідання комісії відбудеться 23.09.2009 року.
08.10.2009 року Фінансове управління Енергодарської міської ради направило на адресу відповідача лист №03-12/1056, у якому зазначено, що на засіданні комісії 23.09.2009 року було розглянуто питання щодо необхідно укладання ТОВ "Технокомплект 2001" додаткової угоди до договору оренди землі.
Зазначено про те, що у 2009 року по населених пунктах, грошову оцінку земель яких не проведено, застосовуються ставки земельного податку, встановлені ч.2 ст.7 Закону України "Про плату за землю", що дорівнює 1,953 грн. на рік за 1 квадратний метр. Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у комунальній власності, не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що дорівнює 5,86 грн. на рік за 1 квадратний метр земельної ділянки.
Відповідач, ТОВ "Технокомплект 2001", згоди на укладання додаткової угоди щодо збільшення орендної плати не надав.
Рішенням Виконавчого комітету Енергодарської міської ради від 15.10.2009 року №253 "Про затвердження протоколу засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків, заподіяних територіальній громаді міста внаслідок порушення земельного законодавства" було затверджено протокол засідання комісії від 23.09.2009 року №3, відповідно до якого вирішено фінансовому управлянню стосовно землекористувача ТОВ "Технокомплект 2001", з метою приведення розміру орендної плати за землю у відповідність до вимог чинного законодавства підготувати необхідні документи для поданні до суду.
На адресу ТОВ "Технокоплект 2001" був надісланий лист-попередження від 28.02.2011 року №02-27/0828, в якому зазначено про необхідність укладення та оформлення належним чином додаткової угоди до договору оренди землі, з метою приведення розміру орендної плати у відповідності до статті 288.5.1. Податкового кодексу України. Додаток до даного листа –проект додаткової угоди до договору оренди землі на 1 арк. Даний лист відповідач отримав 03.03.2011 року.
У матеріалах справи наявна копія листа Державної податкової інспекції у м. Енергодар від 18.05.2011 року №6981/9/15-207, яким прокуратурі м. Енергодара надана інформація про порушення п.п.288.5.1. п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України. За результатами перевірки податкової звітності по орендній платі за землю за 2011 рік встановлена невідповідність договорів оренди земельних ділянок вищевказаним вимогам по 5 підприємствам, в тому числі з ТОВ "Технокомплект 2001" (договір оренди земельної ділянки ВВК №165335 від 19.05.2004 р.).
Відділ Держкомзему м. Енергодар листом від 18.07.2011 р. №352/03-06 повідомив ТОВ "Технокомплект 2001" про те, що станом на 18.07.2011 року у м. Енергодар нормативна грошова оцінка земель не введена в дію, тому надати довідку про грошову оцінку земельної ділянки площею 0,3847га у м. Енергодарі неможливо. Ставка земельного податку на 2011 рік складає 2,016 грн. за 1 кв.м.
Листом від 21.07.2011 року ДПІ у м. Енергодар повідомила відповідача про те, що станом на 21.07.2011 року за ТОВ "Технокомплект 2001" податковий борг з орендної плати за землю за даними карток особових рахунків, що ведуться ДПІ у м. Енергодар, не обліковується.
Оцінюючи правильність застосування місцевим господарським судом норм чинного законодавства, судова колегія дійшла висновку, що рішення господарського суду у справі відповідає вимогам матеріального права та не підлягає скасуванню з наступних підстав.
Згідно зі статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Частина 7 ст. 93 Земельного кодексу України встановлює, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
До набрання чинності Податковим кодексом України та на час виникнення договірних відносин між позивачем і відповідачем питання стосовно оренди земельної ділянки та розміру орендної плати за землю регулювались Законом України "Про оренду землі" та Законом України "Про плату за землю".
Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 13 цього ж закону передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов’язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов’язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
З огляду на наведені приписи чинного законодавства, правовідносини щодо оренди землі полягають у оплатному користуванні земельною ділянкою на умовах, передбачених договором. Такі правовідносини (і зобов’язання щодо оплатної передачі і зобов’язання щодо користування і сплати орендної плати) виникають між орендодавцем і орендарем одночасно в момент укладання договору оренди.
Статтями 18, 20 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди набирає чинності після його державної реєстрації. Державна реєстрація договорів оренди провадиться у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата, із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату
Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю").
Річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону і не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового Кодексу України встановлено, що розмір орендної плати не може бути меншим розміру земельного податку для земель сільськогосподарського призначення та трикратного розміру земельного податку для інших категорій земель.
Статтею 654 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає зі звичаїв ділового обороту.
У відповідності до ст. 188 Господарського кодексу України зміна господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну або розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
У статті 26 цього ж закону визначено виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад. Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються, зокрема, питання регулювання земельних відносин (п.34); затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України (п.35).
Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що рада в межах повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно зі ст. 144 Конституції України є обов’язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.
Відповідно до п.4 ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільський, селищний, міський голова організовує в межах, визначених цим законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; забезпечує виконання рішень місцевого референдуму, відповідно ради, її виконавчого комітету; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства; укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради; здійснює інші повноваження місцевого самоврядування, визначені цим та іншими законами, якщо вони не віднесені до виключних повноважень ради або не віднесені радою до відання її виконавчих органів.
Таким чином, до виключної компетенції міської ради належить вирішення питання регулювання земельних відносин.
Відповідно до розділу XIX Прикінцевих положень Податковий кодекс України набирає чинності з 1 січня 2011 року
Як вбачається з матеріалів справи з моменту набрання чинності Податковим кодексом України, Енергодарською міською радою рішення щодо затвердження ставок земельного податку відповідно до ст. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України та приведення договорів оренди земельних ділянок всіх суб’єктів господарювання у м. Енергодарі Запорізької області до вимог чинного законодавства в частині встановлення орендної плати за землю не приймались.
Таким чином за відсутності відповідного рішення міської ради лист-попередження від 28.02.2011 року №02-27/0828 та листи від 08.10.2009 року, від 14.09.2009 року, які були направлені на адресу відповідача стосовно необхідності приведення договору оренди землі до вимог законодавства, не можна вважати пропозицією уповноваженого суб’єкта про внесення змін до договору оренди землі, здійсненою відповідно до ст. 42 Закону України "Про місцеве самоврядування", тому позовні вимоги є недоведеними та необґрунтованими.
Беручи до уваги наведене, суд першої інстанції правомірно відмовив в задоволенні позову.
Доводи, викладені заявником в апеляційній скарзі, не можуть вважатись підставою для її задоволення, оскільки спростовуються матеріалами справи.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що норми чинного законодавства місцевим господарським судом застосовані правильно, рішення відповідає приписам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, а мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування рішення, оскільки спростовуються вищевикладеним.
Керуючись статтями 49, 93, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Енергодарської міської ради м. Енергодар на рішення господарського суду Запорізької області від 08.08.2011 року у справі №5/5009/3229/11 –залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Запорізької області від 08.08.2011 року у справі №5/5009/3229/11 –залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття. Постанову апеляційної інстанції може бути оскаржено до Вищого господарського суду України у встановленому законодавством порядку.
Повний текст постанови підписаний 06.10.11.
Головуючий М.В.Калантай
Суддя К.В.Богатир
Суддя Н.М.Дучал
Надруковано 7 прим.:
1 прим. –у справу;
2 прим. –прокурору;
2 прим. - сторонам;
1 прим. –ГСЗО;
2 прим. –ДАГС.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 06.10.2011 |
Оприлюднено | 20.10.2011 |
Номер документу | 18584660 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Калантай М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні