Рішення
від 06.10.2011 по справі 4/114-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

4/114-09

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М      У К Р А Ї Н И

06.10.2011                                                                Справа №  4/114-09

Господарський суд Херсонської області у складі судді  Ємленінової З.І. при секретарі Бєловій О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу              

за позовом державної екологічної інспекції в Херсонській області м. Херсон

до дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт " Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" м. Херсон  

про  стягнення   1496грн.88коп.

за участю  представників сторін:

від  позивача   -  головний  юрисконсульт  Ординська Е.І.     

від  відповідача    -  уповноважена особа Литовченко Т.Ю.

Державна екологічна інспекція в Херсонській області (позивач по  справі) звернулася з позовом до дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" (відповідач) про стягнення  1496грн.88коп. шкоди заподіяної навколишньому природному середовищу, посилаючись на те, що відповідачем в період  з 01.01.2008року по 01.10.2008року без дозволу на здійснення спеціального водовикористання  забрано   9900куб.м. підземної  води, чим порушено  вимоги водного  законодавства.

Представник позивача  в засіданні суду  позовні вимоги підтримав  та надав пояснення по  справі.

Відповідач   позовні вимоги не  визнає, обгрунтовуючи  свої  заперечення тим, що  ним проведена відповідна робота, але  державне  управління охорони навколишнього  природного середовища  Херсонської  області  безпідставно  відмовило  в продовженні  строку на спеціальне  водокористування  після 01.01.2008року.

Крім  того, відповідач вважає, що  позовні вимоги задоволенню не  підлягають, так як  позивачем не  доказана його вина в спричинені збитків державі.

Розглянувши матеріали  справи, дослідивши надані до справи докази, заслухавши   представників сторін, суд  -

в с т а н о в и в:

Відповідно до частин  1, 3 статті 38 Закону України  “Про охорону навколишнього природного  середовища” використання природних  ресурсів в Україні  здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального  використання природних ресурсів  громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних  дозволів, зареєстрованих  у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої  та іншої  діяльності, а у випадках, передбачених  законодавством України  - на пільгових  умовах.

Згідно з вимогами пунктів 1, 9 ст. 44, ст. 49 Водного Кодексу України водокористувачі зобов'язані  економно використовувати  водні ресурси, дбати про їх відновлення, поліпшення  якості та здійснювати  спеціальне водокористування лише за наявності дозволу на спеціальне водокористування, який оформляється  державними органами   охорони  навколишнього природного середовища.

Видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням  водокористувача з обгрунтуванням потреби у воді, погодженим з відповідними органами. У дозволі визначаються ліміти забору води та скидання забруднюючих речовин.

Відносини в галузі охорони навколишнього  природного середовища  в Україні  регулюються Конституцією України,  Цивільним Кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього  природного середовища", а також іншим  спеціальним законодавством, зокрема  Водним Кодексом України.

Статтею  19 Водного Кодексу України передбачено, що  державний контроль  за використанням і відтворенням водних ресурсів здійснюється спеціально  уповноваженим  центральним органом  виконавчої влади  з питань екології та природних ресурсів, його територіальними органами, а також іншими спеціально уповноваженими на це  органами  виконавчої влади. Порядок здійснення державного контролю у галузі  використання вод визначається відповідно до  закону.

Статтею 20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища",  позивачу, як спеціально уповноваженому органу з питань екології та природних ресурсів, надано право здійснювати контроль за використанням та охороною земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів, територіальних вод, дотриманням норм екологічної  безпеки, а  також  подання позовів про відшкодування збитків, заподіяних  в результаті порушення  законодавства про охорону навколишнього природного  середовища.

Відповідно до Положення про державну екологічну інспекцію  в областях, містах  Києві та Севастополі, затвердженого  наказом Міністерства охорони  навколишнього природного середовища України 19.12.2006року № 548, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.02.2007року за №120/13387, державна екологічна інспекція в Херсонській області здійснює реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, відтворення та охорони природних  ресурсів.

          Матеріалами справи підтверджується, що першим заступником головного  державного інспектора з охорони  навколишнього природного середовища Філіною О.М., в.о. старшого  інспектора з охорони  навколишнього природного середовища   Балудою М.С., державними  інспекторами з охорони  навколишнього природного середовища  державної  екологічної  інспекції  в Херсонській області Зінченко С.А., Юдко В.О., за участю провідного державного інспектора державної  організації «Чорноморська ТІ ДГК»Подкаминського О.Г.,  співробітника УСБУ в Херсонській області Лємєшова А.А., гідрогеолога  Південно-Української ГГЕ Горданя О.М., інженера з  використання водних  ресурсів Херсонського відділу  водних  ресурсів  Запорізького регіонального управління водних  ресурсів Крупи І.В., лікаря відділу комунальної  гігієни ДЗ «Херсонська обласна санепідемстанція»Сергієнко А.П., завідувача санітарно - гігієнічним відділом ДЗ «Портова санепідемстанція»Волошина Б.Ю., головного  спеціаліста управління екології  та природних  ресурсів Херсонської  міської  ради Гайбадулової А.В.  в присутності  помічника  начальника ДП «Херсонський  річковий порт»з охорони праці та екології Бокова О.М., інженера з охорони  праці  та навколишнього  природного середовища ДП «Херсонський  річковий порт» Жили Ю.І. здійснена перевірка дотримання вимог природоохоронного законодавства. За результатами  цієї перевірки  складено  акт №1262 перевірки дотримання  вимог природоохоронного законодавства від  06-11 листопада 2008року.

Вищезазначеним актом, зокрема, встановлено, що  в період з 01.01.2008року по  01.10.2008року  відповідач не  мав дозволу на спеціальне  водокористування, однак в цей період ним було  використано  9900куб. м. води   із  підземних  джерел.    

          Статистичним  звітом  ДП «Херсонський  річковий порт»про  використання води за 3 квартал  2008року підтверджується, що за  період з 01.01.2008року по 01.10.2008року відповідачем   забрано із  підземних  джерел 9900 куб.м. підземної води.           Документального  підтвердження отримання дозволу на спецводокористування в зазначений період відповідачем не  надано і станом на день   судового  засідання.  

          Згідно з наданим позивачем розрахунком, виконаним на підставі Методики розрахунку розміру відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України 18.05.1995р. №37 яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 01.06.1995р. за №162/698 із змінами, внесеними Мінекоресурсів України від  31.01.2002року №48 та зареєстрованими  в Міністерстві юстиції  України 18.02.2002року за № 155/6443,  за забір підземної  води без  дозволу  в період  з 01.01.2008року по  01.10.2008року відповідачем спричинено збитки  в сумі 1496грн.88коп.

          Відповідно до вимог  статей 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” та статей 110, 111 Водного Кодексу України водокористувачі зобов'язані відшкодувати збитки, завдані  внаслідок порушення вимог водного  законодавства щодо  спеціального водокористування.            

          Оскільки в засідання суду відповідач не надав доказів  існування дозволу на спецводокористування в  період  за який нараховано  збитки, або перерахування суми позову, позовні вимоги підлягають  задоволенню.

          Згідно з частиною 3 статті 32 Водного Кодексу України, збори  за використання  води з  водних  об'єктів  місцевого значення  надходять  до  республіканського бюджету Автономної  Республіки Крим  та місцевих  бюджетів.  З урахуванням  зазначеного, збитки підлягають  стягненню з відповідача   та зарахуванню  до  державного  фонду охорони навколишнього природного  середовища  Херсонської  міської  ради.

Посилання відповідача на те, що  державне  управління охорони навколишнього  природного середовища  Херсонської  області  безпідставно  відмовило  в продовженні  строку на спеціальне  водокористування  після 01.01.2008року. судом відхиляється, оскільки  належних  доказів в розумінні ст.. 32,34 ГПК України на підтвердження цього  факту відповідачем не надано, а постановою Херсонського окружного адміністративного  суду від 01.04.2011року по справі №2-а-9689/09/2170 за позовом відповідача до  Державного управління охорони навколишнього  природного середовища  Херсонської  області   про  визнання  неправомірними  дій  управління при зверненні відповідача про  продовження  строку дозволу на спеціальне  водокористування після 01.01.2008року, встановлено, що  Державне управління охорони навколишнього  природного середовища  Херсонської  області   правомірно  відмовило  в продовжені строку  дії дозволу № Укр 4870-ХРС, оскільки  відповідач не  усунув порушень природоохоронного законодавства, та не  виконав прийняті на себе зобов'язання щодо  обладнання мережі зливної  каналізації локальними очисними спорудами.

Безпідставне  і посилання відповідача на відсутність  його  вини  в спричинені збитків, оскільки  він  діяв всупереч  вимогам   статті 38 Закону України   “Про охорону навколишнього природного  середовища”  та ст.ст. 44, 49  Водного Кодексу України, відповідно до яких використання води без  дозволу на спецводокористування є  самовільними  діями  водокористувача. Таким чином сам  факт   використання підземної  води за відсутності дозволу на спецводокористування  свідчить  про  вину відповідача, а його посилання на вину  управління охорони навколишнього  природного середовища, спростовується  постановою Херсонського  окружного адміністративного  суду від 01.04.2011року по  справі №2-а-9689/09/2170.

До  того ж, відповідно до  ч.2 ст. 1166 ЦК України  в цивільному праві діє  презумпція вини порушника і відсутність  цієї вини  доказується  саме тією особою, яка  порушила  вимоги закону, тобто відповідачем.  

З урахуванням  вищезазначеного позовні вимоги підлягають  задоволенню  в повному розмірі.

          Державне мито та витрати за інформаційно-технічне  забезпечення судового  процесу відповідно до  ст.49 ГПК України  відносяться на відповідача.   

В засіданні  оголошувалася вступна і резолютивна частина рішення.

На підставі ст. 110, 111 Водного Кодексу України, ст.ст. 68, 69 Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища” та керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України суд, -

                                                  

в и р і ш и в:

1. Позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

          2. Стягнути  з дочірнього підприємства "Херсонський річковий порт" Акціонерної судноплавної компанії "Укррічфлот" м. Херсон Одеська площа № 6 р/р 26004002327 в «ЗахідІнкомБанку»м.Херсон МФО 352327 код 03150208:

а)  на користь Державної екологічної інспекції в Херсонській області  м.Херсон провулок Козацький № 10 код 34906216  та перерахувати до державного фонду охорони навколишнього природного середовища Херсонської міської ради м.Херсон, проспект Ушакова №37 на р/р № 33116331700002 в УДК м.Херсона МФО 852010  код    240104230   -  1496грн.88коп.;    

б) в доход державного бюджету –держувач управління Державного казначейства  у м.Херсоні р/р № 31119095700002 в Головному  управлінні Державного Казначейства по Херсонській області МФО 852010 код 24104230, код призначення платежу 22090200 символ звітності банку 095  -102 грн.00коп. державного мита;

в)  в доход державного бюджету на рахунок  р/р 31218264700002 банк ГУ ДКУ в Херсонській області МФО 852010 код ЄДРПОУ 24104230  отримувач платежу УДК м.Херсона, призначення платежу код 22050003 символ звітності банку 264 – 236грн.00коп. за інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.           

          Накази  видати після набрання рішенням законної сили.

  

         Суддя                                                                                      З.І. Ємленінова

           Дата підписання рішення

           відповідно до вимог ст. 84 ГПК України  10.10.2011р.                    

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення06.10.2011
Оприлюднено19.10.2011
Номер документу18590374
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —4/114-09

Судовий наказ від 30.11.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Судовий наказ від 30.11.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Судовий наказ від 30.11.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Постанова від 17.11.2011

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Величко Т.А.

Рішення від 06.10.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Ухвала від 22.09.2011

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ємленінова З.І.

Постанова від 27.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Дунаєвська Н.Г.

Ухвала від 14.01.2010

Господарське

Вищий господарський суд України

Дунаєвська Н.Г.

Постанова від 27.10.2009

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Таценко Н.Б.

Ухвала від 15.10.2009

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лугова Наталія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні