Постанова
від 21.09.2009 по справі 2-а-381/09
РІВНЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 2-а-381/09

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 вересня 2009 року Рівненськи й районний суд

Рівненської області (як міс цевий адміністративний суд) в особі судді Красовського О .О., розглянувши в м.Рівне в пор ядку письмового провадження справу за адміністративним позовом

ОСОБА_1

до управління Пенсійного ф онду України в Рівненському районі Рівненської області п ро зобов' язання відповідач а вчинити певні дії, -

встановив:

Позивач звернувся до суду з позовом про визнання дій ві дповідача протиправними, та зобов' язати відповідача зд ійснити перерахунок та випла тити 30 % надбавку до пенсії як « дітям війни» за період 2007-2008 рок и.

В судове засідання позивач не з' явився. Згідно заяви, по зов підтримав, просить справ у розглядати у його відсутні сть.

Представник відповідача в судове засідання не з' явил ася, просить справу розгляда ти у їх відсутність. Обґрунту вання правових позицій відпо відача викладені в поданих з апереченнях на адміністрати вний позов.

Дослідивши матеріали спра ви суд вважає, що позов підляг ає до задоволення, частково.

У розумінні ст. 1 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни», дитина війни -ос оба, яка є громадянином Украї ни та якій на час закінчення (2 вересня 1945 року) Другої світов ої війни було менше 18 років. Су дом встановлено, що позивачк а народилася в 1935 році, і є дити ною війни в розумінні вищеза значеного Закону, що підтвер джується копією паспорта поз ивачки та відміткою «Дитина війни», внесеною до пенсійно го посвідчення позивачки.

Виходячи з цього, позивачка має право на пільги та соціал ьні гарантії, передбачені За коном України «Про соціальни й захист дітей війни».

Згідно ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», дітям війни пенсії аб о щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціал ьна допомога, що виплачуєтьс я замість пенсії, підвищуєть ся на 30 % мінімальної пенсії за віком.

У відповідності із пунктом 12 статті 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік» від 19.12.2006 p. №489-V дію ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» було зупи нено на 2007 рік з урахуванням ст . 111 Закону № 489-V, яка передбачала , що у 2007 році підвищення до пен сії або щомісячного довічног о грошового утримання чи дер жавної соціальної допомоги, яка виплачується замість пен сії, відповідно до статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» виплачує ться особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), у ро змірі 50 відсотків від розміру надбавки, встановленої для у часників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 р. по спра ві № 6-рп/2007 визнані неконституц ійними положення пункту 12 ста тті 71 та ст. 111 Закону України «П ро державний бюджет України на 2007 рік». А отже, з 09.07.2007 р. дію ст. 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» відн овлено в повному обсязі. Відп овідно до пункту 5 резолютивн ої частини вказаного рішення Конституційного Суду, яке ма є преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у з в' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії по ложень статей зазначених зак онів, що визнані неконституц ійними.

Таким чином, з 09 липня по 31 гру дня 2007 року позивачка має прав о на підвищення розміру пенс ії відповідно до ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни».

Згідно з пунктом 41 розділу II Закону України «Про державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України» від 28.12.2007 р. статтю 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» викладено у новій ред акції, відповідно до якої діт ям війни (крім тих, на яких пош ирюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального зах исту») до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавк и, встановленої для учасникі в війни.

Проте, згідно з Рішенням Кон ституційного Суду України ві д 22.05.2008 р. №10-рп/2008 положення пункт у 41 розділу II Закону України «П ро державний бюджет України на 2008р. та про внесення змін до деяких законодавчих актів Ук раїни» від 28.12.2007 р. визнані таки ми, що не відповідають Консти туції України (є неконституц ійними).

Відповідно до п.6 резолютивн ої частини цього рішення, ріш ення Конституційного Суду Ук раїни у цій справі має преюди ціальне значення для судів з агальної юрисдикції при розг ляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які вини кли внаслідок дії положень З акону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України», виз наних неконституційними. Вка зане рішення набуло чинності з 22 травня 2008 року.

Таким чином, з 22 травня по 31 гр удня 2008 року позивачка має пра во на підвищення до пенсії в р озмірі 30 відсотків мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » в редакції, що діяла в період до внесення змін пп. 2 п. 41 розді лу II Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28.12.2007р. N107-VІ (що визнані некон ституційними).

Доводи відповідача про те, щ о відсутня затверджена закон одавством величина мінімаль ної пенсії за віком, від якої м ає бути обраховано 30 відсоткі в підвищення до пенсії дітям війни, а мінімальний розмір п енсії за віком, встановлений абз. 1 ч.1 ст. 28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Зак оном і застосуванню для обчи слення розміру підвищення до пенсій особам, які мають стат ус «дитина війни» відповідно до Закону України «Про соціа льний захист дітей війни», не підлягає, судом до уваги не пр иймаються, оскільки спростов уються наведеним нижче.

Згідно з ч.3 ст. 46 Конституції України пенсії, інші види соц іальних виплат та допомоги, щ о є основним джерелом існува ння, мають забезпечувати рів ень життя, не нижчий від прожи ткового мінімуму, встановлен ого законом.

Тому, пенсії та інші види со ціальних виплат, що є єдиним д жерелом існування, не можуть бути нижче від прожиткового мінімуму, який встановлюєть ся законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про прожитковий мі німум» від 15 липня 1999 року №966-14, д ля встановлення розмірів мін імальної заробітної плати та мінімальної пенсії за віком застосовується прожитковий мінімум.

З вищезазначеного виплива є, що прожитковий мінімум є ос новою для розрахунку мінімал ьної заробітної плати, мінім альної пенсії за віком, інших соціальних виплат виходячи з вимог Конституції України та законів України, та грунту ється, зокрема, на частині 3 ст атті 46 Конституції, у відповід ності до якої пенсії, інші вид и соціальних виплат та допом оги не можуть бути нижчими ні ж прожитковий мінімум, встан овлений законом.

Розмір прожиткового мінім уму для осіб, що втратили прац ездатність визначено Закона ми України про державний бюд жет на відповідний рік (2006, 2007 і 200 8 роки).

Так, прожитковий мінімум д ля вказаної категорії осіб с тановив:

• • 350 грн. - у період з 0 1 січня по 31 березня 2006 року;

• • 359 грн. - у період з 01 кв ітня по 30 вересня 2006 року;

• • 366 грн. - у період з 01 жо втня по 31 грудня 2006 року;

• • 380 грн. - у період з 01 сі чня по 31 березня 2007 року;

• • 410, 06 грн. - у період з 01 к вітня по 30 вересня 2007 року;

• • 415, 11 грн. - у період з 01 ж овтня по 31 грудня 2007 року;

• • 470 грн. - у період з 01 сі чня по 31 березня 2008 року;

• • 481 грн. - у період з 01 кв ітня по 30 червня 2008 року;

• • 482 грн. - у період з 01 ли пня по 30 вересня 2008 року;

• • 498 грн. - у період з 01 жо втня по 31 грудня 2008 року.

Отже, величиною мінімал ьної пенсії за віком, від якої має бути обраховано 30 відсотк ів підвищення до пенсії дітя м війни, є встановлений закон ом прожитковий мінімум.

Пунктом 8 Постанови Кабінет у Міністрів України від 28.05.2008 ро ку № 530 «Деякі питання соціаль ного захисту окремих категор ій громадян», встановлено, що дітям війни до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги, що виплачу ється замість пенсії, підвищ ення проводиться у таких роз мірах: з 22 травня - 48, 1 гривні,

3 1 липня - 48, 2 та з 1 жовтня - 49, 8 гри вні.

Однак, вказана постанова є п ідзаконним нормативно-право вим актом. А відповідно до ч.

4 ст. 9 КАС України у разі вини кнення колізії між підзаконн им нормативно-правовим актом та законом, застосуванню під лягають положення закону. Кр ім того, відповідно до ст.3 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» державні соціальні гарантії дітям ві йни, встановлені цим Законом , не можуть бути обмежені або с касовані іншими нормативно-п равовими актами.

Як вбачається із розрахунк ів суми позову, позивачка не о тримувала підвищення до пенс ії у розмірі 30 % мінімальної пе нсії за віком, як це визначено ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», х оча мали на це право.

Згідно зі ст. 19 Конституції У країни, органи державної вла ди та органи місцевого самов рядування, їх посадові особи зобов' язані діяти лише на п ідставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Ко нституцією та законами Украї ни.

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни», фінансове забе зпечення державних соціальн их гарантій, передбачених ци м Законом, здійснюється за ра хунок коштів Державного бюдж ету України.

Пунктом 3 «Положення про Пен сійний фонд України», затвер дженого Постановою Кабінету Міністрів України №1261 від 24.10.2007р . (далі Постанова № 1261), до основн их завдань Пенсійного фонду України віднесено, зокрема, з абезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги н а поховання, інших виплат, які згідно із законодавством зд ійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених зак онодавством. У п.8 вказаної Пос танови до джерел формування коштів Пенсійного фонду Укра їни відносяться також кошти державного бюджету та держав них цільових фондів, що перер аховуються до Фонду у випадк ах, передбачених законодавст вом.

Відповідно до Указу Презид ента України № 121/2001 від 01.03.2001 Пенс ійний фонд України є централ ьним органом виконавчої влад и, що здійснює керівництво та управління солідарною систе мою загальнообов' язкового державного пенсійного страх ування, провадить збір, акуму ляцію та облік страхових вне сків, призначає пенсії та гот ує документи для їх виплати, з абезпечує своєчасне і в повн ому обсязі фінансування та в иплату пенсій, допомоги на по ховання, інших соціальних ви плат, які згідно із законодав ством здійснюються за рахуно к коштів Пенсійного фонду Ук раїни.

Тому, беручи до уваги те, що з гідно із Законом України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» дітям війни виплачуєтьс я підвищення саме до пенсії а бо щомісячного довічного гро шового утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, су д, керуючись положеннями Ука зу Президента України № 121/2001 ві д 01.03.2001 р. та зазначеної вище Пос танови №1261, приходить до висно вку, що саме органами Пенсійн ого фонду України позивачам мало виплачуватись підвищен ня пенсії відповідно до ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни».

Доводи відповідача щодо не можливості задоволення позо вних вимог у зв' язку з відсу тністю бюджетних коштів, при значених на ці виплати, судом не приймаються до уваги.

Суд вважає необхідним визн ачити, що реалізація особою п рава, що пов' язане з отриман ням бюджетних коштів, яке баз ується на спеціальних та чин них на час виникнення спірни х правовідносин нормативно-п равових актів національного законодавства, не може бути п оставлена у залежність від б юджетних асигнувань, тобто п осилання суб' єктами владни х повноважень на відсутність коштів, як на причину невикон ання своїх зобов' язань, не п риймається до уваги. Так, у спр авах «Кечко проти України» т а «Бурдов проти Росії» Європ ейський Суд з прав людини кон статував, що не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атись на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов' язань.

Суд також не бере до уваги п осилання відповідача на те, щ о відсутній нормативно-право вий акт, який визначав би поря док реалізації ст. 6 Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни».

Керуючись принципом верхо венства права, суд з урахуван ням судової практики Європей ського Суду з прав людини, заз начає, що правовідносини, які виникають в процесі реаліза ції права на отримання надба вки до пенсії будуються на пр инципі юридичної визначенос ті. Зазначений принцип не доз воляє державі посилатися на відсутність певного нормати вного акта, який визначає мех анізм реалізації прав та сво бод громадян, закріплених у к онституційних та інших актах . Як свідчить позиція Суду ЄС у справі Yvonne van Duyn v. Home Office (Case 41/74 van Duyn v. Home Office) пр инцип юридичної визначеност і означає, що зацікавлені осо би повинні мати змогу поклад атися на зобов' язання, взят і державою, навіть якщо такі з обов' язання містяться у зак онодавчому акті, який загало м не має автоматичної прямої дії. Така дія зазначеного при нципу пов' язана з іншим при нципом - відповідальності де ржави, який полягає у тому, що держава не може посилатися н а власне порушення зобов' яз ань для запобігання відповід альності. При цьому, якщо держ ава чи орган публічної влади схвалили певну концепцію, в д аному випадку це надання діт ям війни підвищення до пенсі ї, то така держава чи орган вва жатимуться такими, що діють п ротиправно, якщо вони відсту плять від такої політики чи п оведінки, зокрема, щодо фізич них осіб без завчасного пові домлення про зміни в такій по літиці чи поведінці, оскільк и схвалення такої політики ч и поведінки дало підстави дл я виникнення обґрунтованих с подівань у фізичних осіб сто совно додержання державою чи органом публічної влади так ої політики чи поведінки.

Таким чином, суд вважає, що д ії відповідача щодо невиплат и позивачці підвищення пенсі ї на 30 % мінімальної пенсії за в іком, яка визначається в розм ірі прожиткового мінімуму дл я осіб, що втратили працездат ність, за періоди з 09 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня по 3 1 грудня 2008 року є протиправним и.

Згідно зі ст. 87 Закону Україн и «Про пенсійне забезпечення » суми пенсії, не одержані сво єчасно з вини органу, що призн ачає або виплачує пенсію, вип лачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком . Крім того, оскільки порушенн я щодо невиплати позивачам н адбавки до пенсії є триваючи м, і неможливо визначити поча ток перебігу строку зверненн я до суду, строк позовної давн ості не застосовується.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС Укр аїни, в адміністративних спр авах про протиправність ріше нь, дій чи бездіяльності суб' єкта владних повноважень обо в' язок щодо доказування пра вомірності свого рішення, ді ї чи бездіяльності покладаєт ься на відповідача, якщо він з аперечує проти адміністрати вного позову.

Враховуючи вищенаведене, с уд прийшов до висновку, що від повідач не довів правомірніс ть своїх дій.

У задоволенні позовних вим ог щодо стягнення невиплачен ого підвищення до пенсії за п еріод з 01 січня по 08 липня 2007 рок у та з 01 січня по 21 травня 2008 року слід відмовити, оскільки у вк азані періоди дію статті 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» було зуп инено відповідно пунктом 12 ст . 71 Закону України «Про держав ний бюджет України на 2007 рік» в ід 19.12.2006 p., а також Законом Україн и «Про державний бюджет Укра їни на 2008 рік та про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України» від 28.12.2007 р. відпов ідно до якого ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни» діяла в новій ред акції.

Відповідно вимог ст. 7 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» фінансове забезпечення державних соці альних гарантій, передбачени х цим Законом, здійснюється з а рахунок коштів Державного бюджету України.

Оскільки Державний бюджет України протягом 2007-2008 років та ких коштів не забезпечив, том у суд не може стягнути вказан і суми з відповідача. Можливи м є лише зобов' язати відпов ідача вчинити певні дії, які п олягають у нарахуванні та ви платі суми недоплаченого під вищення до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком .

Суд з відповідача судовог о збору не стягує, так як в сил у п.34 ч.1 ст.4 Декрету Кабінету Мі ністрів України «Про державн е мито» Пенсійний фонд Украї ни, його підприємства, устано ви й організації від сплати д ержавного мита звільняються . Судові витрати по справі слі д присудити позивачу з держа вного бюджету у відповідност і до вимог частини 3 статті 94 КА С України відповідно до задо волених вимог.

На підставі викладеного, с т. 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», та к еруючись ст.ст. 11, 71, 104, 143, 158-163 КАС Укр аїни, суд -

постановив:

Позов задоволити частково .

Визнати дії управління Пе нсійного фонду України в Рів ненському районі Рівненсько ї області щодо ненарахування та невиплати позивачці щомі сячного підвищення до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімал ьної пенсії за віком відпові дно до ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» за період з 09 липня по 31 гр удня 2007 року та з 22 травня по 31 гр удня 2008 року протиправними.

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Рі вненському районі Рівненськ ої області нарахувати та вип латити на користь ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, щомісячну д ержавну соціальну допомогу я к дитині війни, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни», у вигляді підвищення на 30 відсо тків від мінімальної пенсії за віком, встановленої Закон ом України „Про Державний бю джет України на 2007 рік" та Закон ом України „Про Державний бю джет України на 2008 рік", за пері од з 9 липня по 31 грудня 2007 року т а з 22 травня по 31 грудня 2008 року в ключно, враховуючи раніше ви плачене підвищення до пенсії за відповідні періоди.

В задоволення решти позов них вимог- відмовити.

Присудити з Державного бю джету України на користь поз ивача - ОСОБА_1 - сплачений с удовий збір в сумі 18.56 грн.

Про апеляційне оскарження рішення суду першої інстанц ії спочатку подається заява. Обгрунтування мотивів оскар ження і вимоги до суду апеляц ійної інстанції викладаютьс я в

апеляційній скарзі. Заява п ро апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до адміністративного суду а пеляційної інстанції через с уд першої інстанції, який ухв алив оскаржуване судове ріше ння. Копія апеляційної скарг и одночасно надсилається осо бою, яка її подає, до суду апел яційної інстанції. Заява про апеляційне оскарження поста нови суду першої інстанції п одається протягом десяти дні в з дня її проголошення, а в ра зі складення постанови у пов ному обсязі відповідно до ст атті 160 КАС України - з дня склад ення в повному обсязі Апеляц ійна скарга на постанову суд у першої інстанції подається протягом двадцяти днів післ я подання заяви про апеляцій не оскарження. Апеляційна ск арга може бути подана без поп ереднього подання заяви про апеляційне оскарження, якщо скарга подається у строк, вст ановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. З аява про апеляційне оскаржен ня чи апеляційна скарга, пода ні після закінчення строків, встановлених КАС України, за лишається без розгляду, якщо суд апеляційної інстанції з а заявою особи, яка їх подала, не знайде підстав для поновл ення строку, про що постановл яється ухвала.

СудРівненський районний суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення21.09.2009
Оприлюднено26.10.2011
Номер документу18714332
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-381/09

Ухвала від 27.04.2017

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 14.07.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Лівінський І. В.

Ухвала від 02.06.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Лівінський І. В.

Ухвала від 02.06.2010

Цивільне

Апеляційний суд Миколаївської області

Лівінський І. В.

Ухвала від 11.08.2015

Адміністративне

Інгулецький районний суд м.Кривого Рогу

Соловйова Л. Я.

Ухвала від 26.06.2015

Адміністративне

Інгулецький районний суд м.Кривого Рогу

Соловйова Л. Я.

Ухвала від 31.10.2014

Адміністративне

Олевський районний суд Житомирської області

Ковальчук М. В.

Постанова від 08.06.2012

Адміністративне

Апеляційний суд Сумської області

Ведмедь Н. І.

Постанова від 21.09.2009

Адміністративне

Рівненський районний суд Рівненської області

Красовський О.О.

Постанова від 11.06.2009

Адміністративне

Кіровський районний суд м.Макіївки

Ситенко А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні