Постанова
від 26.09.2011 по справі 6/139
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26.09.2011 № 6/139

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Зубець Л.П.

суддів:

при секретарі:

за участю представників:

від позивача - не з' яв ився

від відповідача - ОСОБА _1 (дов. б/н від 18.05.2011 р.)

розглянувши у відкритому

судовому засіданні

апеляційну скаргу Державн ої екологічної інспекції в Х арківській області

на рішення Господар ського суду міста Києва

від 16.06.2011 р.

у справі №6/139 (судд я Ковтун С.А.)

за позовом Державн ої екологічної інспекції в Х арківській області

до Закрито го акціонерного товариства « Укргазвидобуток»

про відшкод ування шкоди, заподіяної вна слідок самовільного та неціл ьового

викорис тання земельних ділянок у ро змірі 49324,45 грн.

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна ін спекція в Харківській област і (далі за текстом - позивач) звернулась до Господарськог о суду міста Києва з позовом д о Закритого акціонерного тов ариства «Укргазвидобуток» (д алі за текстом - відповідач , ЗАТ «Укргазвидобуток») про в ідшкодування шкоди, заподіян ої внаслідок самовільного та нецільового використання зе мельних ділянок у розмірі 49324,45 грн.

Рішенням Господарського с уду міста Києва від 16.06.2011 р. у спр аві №6/139 у задоволенні позову в ідмовлено повністю.

Не погоджуючись із вказани м рішенням суду, Державна еко логічна інспекція в Харківсь кій області звернулась до Ки ївського апеляційного госпо дарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасу вати рішення Господарського суду міста Києва від 16.06.2011 р. у сп раві №6/139, прийняти нове рішенн я, яким позов задовольнити у п овному обсязі.

Вимоги та доводи апеляційн ої скарги мотивовані тим, що с удом першої інстанції було н еповно з' ясовано обставини , які мають значення для справ и, а також невірно застосован о норми матеріального і проц есуального права, що призвел о до неправильного вирішення справи.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 17.08.2011 р. апеляційну скаргу по зивача було прийнято до пров адження та призначено до роз гляду в судовому засіданні н а 12.09.2011 р.

Розпорядженням Голови Киї вського апеляційного господ арського суду від 09.09.2011 р. №01-23/1/3 зм інено склад колегії суддів.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 12.09.2011 р. розгляд апеляційної скарги відкладено на 26.09.2011 р., в з в' язку з неявкою представни ка відповідача.

Розпорядженням Секретаря судової палати Київського ап еляційного господарського с уду від 26.09.2011 р. №01-23/3/5 змінено скла д колегії суддів.

В судове засідання апеляці йної інстанції 26.09.2011 р. представ ник позивача не з' явився.

Враховуючи те, що в матеріал ах справи мають місце докази належного повідомлення всіх учасників судового процесу про час та місце проведення с удового засідання по розгляд у апеляційної скарги, колегі я суддів вважає можливим зді йснити перевірку рішення суд у першої інстанції у даній сп раві в апеляційному порядку за наявними матеріалами спра ви та без участі представник а позивача.

В судовому засіданні апеля ційної інстанції 26.09.2011 р. предст авник відповідача заперечув ав проти апеляційної скарги, просив апеляційну скаргу за лишити без задоволення, а оск аржуване рішення залишити бе з змін, вважаючи оскаржуване рішення законним та обґрунт ованим..

Розглянувши доводи апеляц ійної скарги, перевіривши ма теріали справи, заслухавши п ояснення представника відпо відача, докази, проаналізува вши на підставі встановлених фактичних обставин справи п равильність застосування су дом першої інстанції норм за конодавства, колегія встанов ила наступне.

Державною екологічною інс пекцією в Харківській област і проведена планова перевірк а дотримання вимог природоох оронного законодавства ВАТ « Укргазвидобуток», якою встан овлено, що відповідачем здій снювались роботи з промислов ої розробки Островерхівсько го газоконденсатного родови ща за відсутності документів , що посвідчують право корист ування земельною ділянкою, щ о є порушенням ст. 96 Земельног о кодексу України та вимог ек ологічних карток щодо відвед ення земельних ділянок.

За результатами перевірки був складений акт перевірки дотримання вимог природоохо ронного законодавства № 00615 ві д 23.06-10.07 2008 року.

22.10.2009 р. Державною екологічно ю інспекцією в Харківській о бласті листом №4467/01-13/04-13 було нап равлено на адресу ВАТ «Укрга звидобуток» претензію № 452 про відшкодування шкоди в розмі рі 49324,45 грн. завданої державі вн аслідок самовільного занятт я та нецільового використанн я земельних ділянок.

Правові, економічні та соці альні основи організації зді йснення державного контролю за використанням та охороно ю земель визначає Закон Укра їни «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003 р. № 963-ІV, який сп рямований на забезпечення ра ціонального використання і в ідтворення природних ресурс ів та охорону довкілля.

Статтею 5 даного Закону визн ачені спеціально уповноваже ні органи виконавчої влади у сфері державного контролю з а використанням та охороною земель.

Зокрема, державний контрол ь за використанням та охорон ою земель здійснює спеціальн о уповноважений орган викона вчої влади з питань земельни х ресурсів, державний контро ль за додержанням законодавс тва про охорону земель здійс нює спеціально уповноважени й орган виконавчої влади з пи тань екології та природних р есурсів, моніторинг родючост і ґрунтів проводить спеціаль но уповноважений орган викон авчої влади з питань аграрно ї політики.

Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель» здійснення держав ного контролю за використанн ям та охороною земель у части ні додержання органами держа вної влади, органами місцево го самоврядування, юридичним и та фізичними особами вимог земельного законодавства Ук раїни та встановленого поряд ку набуття і реалізації прав а на землю віднесено до повно важень спеціально уповноваж еного органу виконавчої влад и з питань земельних ресурсі в у сфері державного контрол ю за використанням та охорон ою земель.

Виходячи зі змісту ст. 7 Зако ну України «Про державний ко нтроль за використанням та о хороною земель» до повноваже нь спеціально уповноваженог о органу виконавчої влади з п итань екології та природних ресурсів у сфері державного контролю за додержанням вимо г законодавства України про охорону земель не входять по вноваження щодо здійснення к онтролю за використанням зем ель в частині додержання пор ядку набуття і реалізації пр ав на землю.

Відповідно до Постанови Ка бінету Міністрів України від 17.11.2001 р. №1520 «Про затвердження По ложення про Державну екологі чну інспекцію» основними зав даннями Державної екологічн ої інспекції є: участь у межах своєї компетенції у реаліза ції державної політики у сфе рі охорони навколишнього при родного середовища, раціонал ьного використання природни х ресурсів (земля, поверхневі води, атмосферне повітря, тва ринний та рослинний світ, при родні ресурси територіальни х вод, континентального шель фу та виключної (морської) еко номічної зони України), повод ження з відходами, небезпечн ими хімічними речовинами, пе стицидами та агрохімікатами , екологічної та радіаційної безпеки; здійснення державн ого контролю за додержанням вимог законодавства про охор ону навколишнього природног о середовища, раціональне ви користання природних ресурс ів (крім надр та лісів), еколог ічну та в межах своєї компете нції радіаційну безпеку, пов одження з відходами.

Статтею 2 ГПК України передб ачено, що господарський суд п орушує справи за позовними з аявами державних та інших ор ганів, які звертаються до гос подарського суду у випадках, передбачених законодавчими актами України.

Колегія суддів погоджуєть ся з висновками місцевого го сподарського суду щодо відс утності у позивача повноваже нь на здійснення контролю за використанням земель в част ині додержання порядку набут тя та реалізації прав на земл ю.

Також суд апеляційної інст анції вважає, що твердження п озивача щодо самовільного за йняття відповідачем земельн ої ділянки є безпідставним з огляду на наступне.

Відкрите акціонерне товар иство «Укргазвидобуток» зді йснювало роботи з промислово ї розробки Островерхівськог о газоконденсатного родовищ а, для чого зайняло на територ ії Харківської області земел ьні ділянки під свердловиною № 20 площею 3,2 га, під свердловин ою № 22 площею 2,4 га Бистрівськог о блоку (далі за текстом - зем ельні ділянки).

Як вбачається з матеріалів справи, використання земель них ділянок здійснювалося н а підставі угод від 23.03.2006 р. та ві д 02.04.2007 р. між ВАТ «Укргазвидобу ток» та Товариством з обмеже ною відповідальністю «Дельт а», якими TOB «Дельта» дозволяє ВАТ «Укргазвидобуток» займа ти земельні ділянки для пров едення розвідувальних робіт по бурінню та облаштуванню о ціночно-експлуатаційних све рдловин №20 та №22 відповідно та на підставі дозволів Управл іння з питань контролю за вик ористанням та охороною земел ь у Харківській області на зн яття та перенесення ґрунтово го покрову (родючого шару ґру нту) земельної ділянки.

04.10.2007 р. ВАТ «Укргазвидобуток » отримало спеціальний дозві л №4404 на користування надрами Островерхівського газоконд енсатного родовища з терміно м дії 20 років.

Відповідно до ст. 96 Земельно го кодексу України землекори стувачі зобов'язані: а) забезп ечувати використання землі з а цільовим призначенням та з а свій рахунок приводити її у попередній стан у разі незак онної зміни її рельєфу, за вин ятком випадків незаконної зм іни рельєфу не власником так ої земельної ділянки; б) додер жуватися вимог законодавств а про охорону довкілля; в) своє часно сплачувати земельний п одаток або орендну плату; г) не порушувати прав власників с уміжних земельних ділянок та землекористувачів; ґ) підвищ увати родючість ґрунтів та з берігати інші корисні власти вості землі; д) своєчасно нада вати відповідним органам вик онавчої влади та органам міс цевого самоврядування дані п ро стан і використання земел ь та інших природних ресурсі в у порядку, встановленому за коном; е) дотримуватися прави л добросусідства та обмежень , пов'язаних з встановленням з емельних сервітутів та охоро нних зон; є) зберігати геодези чні знаки, протиерозійні спо руди, мережі зрошувальних і о сушувальних систем.

Підприємства, установи та о рганізації, які здійснюють г еологознімальні, пошукові, г еодезичні та інші розвідувал ьні роботи, можуть проводити такі роботи на підставі угод и з власником землі або за пог одженням із землекористувач ем (ст. 97 Земельного кодексу Ук раїни).

Землекористувачем спірних земельних ділянок є ТОВ «Дел ьта». Роботи з промислової ро зробки Островерхівського га зоконденсатного родовища зд ійснювалися відповідачем на підставі угод з землекорист увачем та дозволів на здійсн ення робіт.

Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про державний контрол ь за використанням та охорон ою земель» самовільне зайнят тя земельної ділянки - будь-як і дії, які свідчать про фактич не використання земельної ді лянки за відсутності відпові дного рішення органу виконав чої влади чи органу місцевог о самоврядування про її пере дачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого право чину щодо такої земельної ді лянки, за винятком дій, які ві дповідно до закону є правомі рними.

Оскільки право відповідач а на користування земельними ділянками виникло на підста ві угод, укладених із землеко ристувачем, таке використанн я відбувається за наявності вчиненого правочину щодо так ої земельної ділянки та є пра вомірним.

Згідно з ч. 2 ст. 22 Цивільного к одексу України збитками є вт рати, яких особа зазнала у зв'я зку зі знищенням або пошкодж енням речі, а також витрати, як і особа зробила або мусить зр обити для відновлення свого порушеного права (реальні зб итки, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайн их обставин, якби її право не б уло порушене (упущена вигода ).

Підставою для відшкодуван ня збитків відповідно до п. 1 с т. 611 Цивільного кодексу Украї ни є порушення зобов' язання .

Відповідно до ст. 224 Господар ського кодексу України учасн ик господарських відносин, я кий порушив господарське зоб ов'язання або установлені ви моги щодо господарської діял ьності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, п рава або законні інтереси як ого порушені. Під збитками ро зуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а та кож не одержані нею доходи, як і управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарс ької діяльності другою сторо ною.

Підставою господарсько-пр авової відповідальності уча сника господарських відноси н є вчинене ним правопорушен ня у сфері господарських від носин (ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України).

Позивачем не доведено факт у самовільного зайняття і не цільового використання відп овідачем земельних ділянок т а завдання останнім шкоди де ржаві внаслідок порушення за конодавства про охорону навк олишнього природного середо вища.

Підставою для стягнення зб итків є наявність вини та при чинно-наслідкового зв' язку між діями особи та завданими збитками.

З огляду на викладене, з ура хуванням відсутності вини в діях відповідача щодо викори стання земельних ділянок, ко легія суддів вважає, що позов ні вимоги є безпідставними, д окументально не доведеними т а такими, що не підлягають зад оволенню.

Відповідно до ст. 33 Господар ського процесуального кодек су України кожна сторона пов инна довести ті обставини, на які вона посилається як на пі дставу своїх вимог і запереч ень.

Доводи, викладені в апеляці йній скарзі, висновків місце вого господарського суду не спростовують.

Враховуючи викладені обст авини справи в їх сукупності , суд дійшов висновку про те, щ о рішення Господарського суд у міста Києва від 16.06.2011 р. у справ і №6/139 прийнято у відповідност і до норм чинного законодавс тва, з повним, всебічним та об' єктивним з' ясуванням обста вин, які мають значення для сп рави, у зв' язку з чим апеляці йна скарга задоволенню не пі длягає, а рішення необхідно з алишити без змін.

У зв' язку з відмовою в задо воленні апеляційної скарги, відповідно до ст. 49 Господарсь кого процесуального кодексу України, витрати по сплаті де ржавного мита за її подання і розгляд покладаються на поз ивача (апелянта).

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101-103, 105 Госпо дарського процесуального ко дексу України, Київський апе ляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скарг у Державної екологічної інсп екції в Харківській області залишити без задоволення, рі шення Господарського суду мі ста Києва від 16.06.2011 р. у справі №6/ 139 - без змін.

2. Матеріали справи №6/139 повер нути до Господарського суду міста Києва.

3. Постанова набирає законно ї сили з дня її прийняття та м оже бути оскаржена до суду ка саційної інстанції у встанов лені законом порядку та стро ки.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.09.2011
Оприлюднено26.10.2011
Номер документу18744380
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —6/139

Ухвала від 19.02.2013

Господарське

Господарський суд Київської області

Черногуз А.Ф.

Ухвала від 29.12.2012

Господарське

Господарський суд Київської області

Черногуз А.Ф.

Ухвала від 12.07.2012

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 06.12.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Подколзіна Л.Д.

Ухвала від 24.10.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Рунова Вікторія Вікторовна

Ухвала від 08.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Черногуз А.Ф.

Постанова від 26.09.2011

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 26.09.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Рунова Вікторія Вікторовна

Рішення від 30.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Подколзіна Л.Д.

Ухвала від 16.08.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Подколзіна Л.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні