Рішення
від 31.10.2011 по справі 5004/924/11
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНС ЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" жовтня 2011 р.

Справа № 5004/924/11

за позовом Свято-Покро вської релігійної громади Ук раїнської Православної церк ви, с.Маяки Луцького району

до відповідачів: Маяків ської сільської ради, с.Маяки Луцького району

Управління державного комітету із земельних ресур сів у Луцькому районі Волинс ької області, м.Луцьк

третя особа на стороні ві дповідача, яка не заявляє сам остійних вимог на предмет сп ору: Свято-Покровська релі гійна громада Української Пр авославної церкви Київськог о патріархату, с.Маяки Луцько го району

про визнання незаконни ми рішень та скасування держ авних актів на право постійн ого користування земельною д ілянкою

Суддя Кравчук В.О.

за участю представників сторін:

від позивача: настоятел ь Свято-Покровської церкви с вященик Петро Приступа, посв ідчення №128 від 30.12.1999р.; ОСОБА_1 - адвокат, довіреність від 10.01.201 1р.

від відповідача-1: Ярмоль ський І.П. - голова Маяківської сільської ради, посвідчення від 01.11.2010р.; ОСОБА_2 - юрисконс ульт, доручення № 17/2011 від 19.09.2011р.

від відповідача-2: ОСОБА_3 - державний інспектор з ко нтролю за охороною та викори станням земель управління Де ржкомзему у Луцькому районні , довіреність №1510 від 28.09.2011р.; ОС ОБА_4 - представник, довірені сть № 1678 від 27.10.2011р.

третя особа на стороні від повідача, яка не заявляє само стійних вимог на предмет спо ру: Свято-Покровська реліг ійна громада Української Пра вославної церкви Київського патріархату: н/з

У судовому засіданні 25.1 0.2011р. за клопотанням представн ика третьої особи оголошувал ась перерва до 27.10.2011р. для предс тавлення письмових пояснень третьою особою.

Відповідно до ст. 20 Господа рського процесуального коде ксу України роз' яснено прав о відводу судді. Відводу судд і не заявлено. На підставі ст.с т. 22, 27 ГПК України роз' яснено процесуальні права та обов' язки учасникам судового про цесу.

Запис розгляду судової спр ави здійснюється за допомого ю технічних засобів, а саме: пр ограмно-апаратного комплекс у “Діловодство суду” за клоп отанням настоятеля Свято-Пок ровської релігійної громади Української Православної це ркви.

В судовому засіданні огол ошено вступну та резолютивну частину рішення, відповідно до вимог ст. 85 ГПК України.

Постановою Рівненсько го апеляційного господарськ ого суду від 05.04.2011 року ухвалу г осподарського суду Волинськ ої області від 19.02.2011 року про пр ипинення провадження у справ і №07/34-11 скасовано з передачею с прави на розгляд до господар ського суду Волинської облас ті.

13 травня 2011 року розгляд спр ави №5004/924/11 за позовом Свято-Пок ровської релігійної громади Української Православної це ркви до відповідачів: Маяків ської сільської ради, Управл іння державного комітету із земельних ресурсів у Луцьком у районі Волинської області про визнання незаконними ріш ень та скасування державних актів на право постійного ко ристування земельною ділянк ою в автоматичному режимі бу ло розприділено судді Кравчу ку В.О.

Суть спору: Позивач - Свято-Покровська релігійна г ромада Української Правосла вної церкви звернувся в госп одарський суд з позовом до Ма яківської сільської ради та Управління державного коміт ету із земельних ресурсів у Л уцькому районі Волинської об ласті, в якому просить:

- визнати незаконним та скас увати рішення Маяківської сі льської ради №10/5.12 від 30.05.2008 року “ Про затвердження проекту зем леустрою щодо відведення зем ельних ділянок та передачу ї х в оренду громаді Свято-Покр овського храму с. Маяки”;

- визнати незаконним та скас увати рішення Маяківської сі льської ради №15/4.6.3 від 25.06.2009 року “Про надання у користування земельної ділянки релігійні й громаді Свято-Покровської Церкви УПЦ КП”;

- визнати незаконним та скас увати рішення Маяківської сі льської ради №16/3.6.4 від 30.09.2009 року “Про розгляд клопотання держ земінспекції”;

- скасувати державний акт на право постійного користуван ня земельною ділянкою серія ЯЯ № 033336, виданий 10.07.2009 року Свято- Покровській громаді Українс ької автокефальної правосла вної церкви на земельну діля нку площею 0,2395 га для обслугову вання церковного будинку по вул. Садовій в с. Маяки;

- скасувати державний акт на право постійного користуван ня земельною ділянкою серія ЯЯ № 033337, виданий 10.07.2009 року Свято- Покровській громаді Українс ької автокефальної правосла вної церкви на земельну діля нку площею 0,3259 га для обслугову вання Свято-Покровського хра му по вул. 17 Вересня в с. Маяки.

Ухвалою господарського су ду від 30.05.2011р. провадження у спр аві №5004/924/11 було зупинено до зак інчення розгляду касаційної скарги.

Ухвалою суду від 18.07.2011р. прова дження у справі поновлено та призначено її до розгляду у с удовому засіданні у зв' язку із закінченням розгляду кас аційної скарги у Вищому госп одарському суді України (пос танова суду від 04.07.2011 р.).

В ході розгляду справи ухва лою суду від 04.10.2011р. до участі у с праві залучено третьою особо ю на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимо г на предмет спору, Свято-Покр овську релігійну громаду Укр аїнської Православної церкв и Київського патріархату в з в' язку з чим розгляд справи відкладено на 25.10.2011р.

Даною ухвалою суду від 25.10.2011р . зобов'язано позивача надісл ати третій особі на стороні в ідповідача, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору, Свято-Покровській релі гійній громаді Української П равославної церкви Київсько го патріархату копію позовно ї заяви та додані до неї додат ки. Докази надіслання подати суду. крім того, позивача зобо в' язано до 24.10. 2011р. подати суду :

- письмові поясненн я по справі з врахуванням зап еречень відповідача;

- письмові пояснення, в яких обґрунтувати порушення прав Свято-Покровської релі гійної громади Української П равославної Церкви с.Маяки (С ирники) прийняттям Маяківськ ою сільською радою рішень №10/5 .12 від 30.05.2008р., №15/4.6.3 від 25.06.2009р., №16/3.6.4 від 30.09.2009р. та державними актами на право постійного користуван ня земельною ділянкою серії ЯЯ №033336, виданого 10.07.2009р. та серії ЯЯ №033337, виданого 10.07.2009р.

Третій особі запропонов ано подати суду до 24.10.2011р. письм ові пояснення по суті заявле ного позову, заперечення на о станні, додаткові докази в їх обґрунтування (докази, які по даються в копіях повинні бут и належним чином засвідчені) ; установчі документи.

На виконання вимог ухвали суду від 04.10.2011р. представником позивача подано пояснення ві д 24.10.2011р. (вх. господарського суд у №01-29/14111/11д від 24.10.2011р.), відповідно до якого останній повідомив проте, що письмові обґрунтув ання щодо порушених прав осп орюваними рішеннями наданні позивачем 09.02.2011р. на виконання вимог ухвали суду по справі № 07/34-11 (судді Сур' як О.Г.) та містя ться в матеріалах справи.

Як встановлено, позивачем д о матеріалів справи долучено пояснення від 09.02.2011р. (вх. господ арського суду №01-29/1855/11 від 09.02.2011р.) в ідповідно до якого останній зазначає, що оспорювані ріше ння Маяківської сільської ра ди №10/5.12 від 30.05. р №15/4.6.3 від 25.06. 2009р. та № 16/3.6.4 від 30.09. 2009р. прямо порушують права та охоронювані зак оном інтереси Свято-Пок ровської релігійної громади Української Православної це ркви с. Маяки (Сирники) Лу цького району, як зако нного користувача Свято-Покр овського храму в с. Маяки з наступних причин:

- в Україні не існує в якості юридичної особи громади "Свя то-Покровського храму с. Маяки".

- в Україні не існує в якості юридичної особи релігійної громади "Свято- Покровської Ц еркви УПЦ КП".

- в Україні не існує в якості юридичної особи релігійної громади "Свято - Покровської У країнської автокефальної пр авославної церкви".

Також в даному поясненні з азначено, що лише Свято-Покро вська релігійна громада Укра їнської Православної церкви с. Маяки (Сирники) Луцького ра йону має юридичне право на от римання земельної ділянки у користування для обслуговув ання культової споруди біля Свято-Покровського храму в с . Маяки (а.с.58-59).

Крім того, представник пози вача в поясненні від 24.10.201р. зазн ачено, що з 1948 року по даний час позивач є єдиним та законним користувачем Свято-Покровсь кого храму в с. Маяки Луцького району, який був переданий органами державної влад и Свято-Покровській релігійн ій громаді Української Право славної церкви с. Маяки (Сирни ки) Луцького району в безопла тне та безстрокове користува ння, а тому саме позива ч має в першу чергу право прет ендувати на надання спірної земельної ділянки для обслуг овування вказаного храму, яку Маяківська сільська р ада безпідставно та незаконн о надала в користуван ня неіснуючій в України та не зареєстрованій в ЄДРПОУ юри дичній особі.

Доказом належності культо вого майна та будівлі Свято-П окровського храму в с. Маяки Л уцького району саме позивачу є рішення місцевих органів в лади та інші письмові докази , а саме:

- довідка Уповноваж еного Ради у справах правосл авної церкви при Волинському облвиконкомі № 192-3 від 21.06. 1948 р.;

- укладені в 03 липня 1986 р. та 24 квітня 1989 р. між виконавчим комітетом районної Ради нар одних депутатів Луцького рай ону та членами Парафіяльних Зборів Свято-Покровської цер кви с. Маяки, Луцького району д оговори про передачу в безоп латне та безстрокове користу вання муровану молитовну буд івлю, яка знаходиться в с. Маяк и Луцького району разом з кул ьтовим майном - Свято- Покровс ький храм;

- відповіді заступник а голови Волинської облдержа дміністрації С. Кравчука № 0685/54 /2-10 від 15.02.2010р, на запит першого за ступника прокурора Волинськ ої області.

У судовому засіданні 27.10.2011 р. представники позивача під тримали позовні вимоги, прос или позов задоволити в повно му об' ємі.

Відповідач - Маяківська с ільська рада в запереченні № б/н від 25.10.2011р. та у судовому засі данні 27.10.2011р. представники відп овідача позов не визнають та заперечують повністю, виход ячи з наступного.

Свято-Покровська громада У країнської Автокефальної Пр авославної Церкви с. Маяки (Си рники), яка відкрито, безпереш кодно користується Свято-Пок ровським храмом у с. Маяки з 1991 року, звернулась з клопотанн ям до Маяківської сільської ради з проханням дати дозвіл на розробку проекту землеус трою щодо відведення земельн их ділянок та передачу їх в ор енду. Дане клопотання підпис ане настоятелем громади - свя щеником ОСОБА_5.

30.05.2008р. рішенням Маяківської сільської ради № 10/5.12 було затв ерджено проект землеустрою щ одо відведення земельних діл янок та передачу їх в оренду г ромаді Свято-Покровського хр аму УАПЦ с. Маяки.

20.06.2008р. між Маяківською сільс ькою радою та Свято-Покровсь кою громадою УАПЦ було уклад ено договори оренди земельни х ділянок: для обслуговуванн я Свято-Покровського храму у с. Маяки по вул. 17 Вересня, 125А (де ржавна реєстрація цього дого вору відбулася 25.12.2008 р.. реєстра ційний номер 040807600022) та для обслу говування церковного будинк у по вул. Садовій (державна реє страція цього договору відбу лася 25.12.2008 р., реєстраційний ном ер 040807600021).

02.03.2009р. до Маяківської сільсь кої ради поступило відношенн я Волинської єпархії Українс ької Православної Церкви Киї вського Патріархату №38 щодо п ередачі Свято-Покровській гр омаді УАПЦ земельних ділянок , які перебували в оренді оста ннього, у постійне користува ння.

25.06.2009р. рішенням Маяківської сільської ради № 15/4.6.3 було пере дано Свято-Покровській грома ді УАПЦ в постійне користува ння земельні ділянки, зазнач ені вище.

Протягом 2009-2011 років дана гром ада змінювала свою назву на:

- Релігійну громаду Св . Покрови Пресвятої Богороди ці УАПЦ с. Сирники;

- Свято- Покровську рел ігійну громаду УПЦ КП с. Маяки -Сирники, про що повідомила Ма яківську сільську раду листо м від 20.06.2011 р.

Усі дії Маяківської сільсь кої ради були проведені у від повідності з вимогами Земель ного кодексу України щодо пе редачі земельних ділянок в о ренду та в постійне користув ання.

Крім того, в даному поясненн і відповідач зазначає, що поз ивач, Свято-Покровська реліг ійна громада УПЦ с. Маяки (Сирн ики), має свою земельну ділянк у, передану їй у постійне кори стування у 2001 році. Ділянка зна ходиться за адресою: с. Маяки, вул. 17 Вересня, 1а і складається з кількох частин:

- для будівництва і обс луговування культової спору ди,

- для будівництва буди нку священика тощо.

Збудовано храм, будується д звіниця, регулярно проводять ся богослужіння. Настоятелем громади є священик Петро При ступа. Ця громада не користув алася і не користується Свят о-Покровським храмом с. Маяки (вул. 17 Вересня, 125 А).

Також зазначає, що станом на сьогодні усі православні ме шканці с. Маяки, с.Сирники та і н. мають змогу вільно сповіду вати релігію, відправляти ре лігійні культи, оскільки у с. М аяки є дві діючі культові буд івлі: Київського та Московсь кого Патріархатів; кожна рел ігійна громада отримала земе льну ділянку в постійне кори стування. Отже, принцип рівно сті усіх релігій дотриманий.

З врахуванням зазначеного просить відмовити в позові п овністю.

Представники відповідача - Управління державного ком ітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області в судовому засіданн і усно зазначили, що даний поз ов не визнають, вважають його безпідставним, в задоволені останнього просять відмовит и.

Третя особа на стороні відп овідача, яка не заявляє самос тійних вимог на предмет спор у - Свято-Покровська релігійн а громада Української Правос лавної церкви Київського пат ріархату в судове засідання 27.10.2011р. після оголошеної перерв и не з' явилась. Проте, 27.10.2011р. на адресу суду подано поясненн я від 26.10.2011р. (вх. господарського суду №01-29/14330/11д), відповідно до як ого останній даний позов зап еречує повністю та вважає, що в задоволенні останнього сл ід відмовити, оскільки вимог и позивача є необґрунтованим и та безпідставними, що підтв ерджується наступним.

На момент звернення до суду Свято - Покровська релігійна громада Української Правосл авної Церкви не була користу вачем будівлі Свято - Покровс ького храму та не мала до неї ж одного відношення, а тому і рі шення Маяківської сільської ради про затвердження проек ту землеустрою щодо відведен ня земельної ділянки та нада ння в постійне користування земельної ділянки для обслуг овування цієї культової буді влі не може суперечити інтер есам позивача та порушити йо го майнові права, а тому, безза перечним є також той факт, що в имоги, пред'явлені позивачем за даним позовом, не стосують ся безпосередньо його прав і обов 'язків.

Крім того, зазначає, що пози вач не є користувачем будівл і Свято - Покровського храму, а тому Свято - Покровська реліг ійна громада Української Пра вославної Церкви не має прав а на звернення до суду з позов ом про визнання незаконним і скасування рішень Маяківськ ої сільської ради з мотивів п орушення його переважного пр ава, як користувача культово ї будівлі, на передачу в пості йне користування земельної д ілянки необхідної для обслуг овування храму.

Також звертає увагу суду н а те, що на згідно витягу з ЄДР юридичних осіб та фізичних о сіб - підприємців від 29.04.2010 року в реєстрі міститься чинний з апис про державну реєстрацію Свято - Покровської громади У країнської Автокефальної Пр авославної Церкви, а тому тве рдження позивача про те, що мо мент прийняття оскаржуваних рішень Свято - Покровської гр омади Української Автокефал ьної Православної Церкви не існувало, а спірну ділянки на дано релігійній громаді неза реєстрованій у встановленом у порядку є надуманими.

З врахуванням вище викладе ного просить в задоволені по зову відмовити повністю.

З врахуванням думки учасни ків судового процесу, суд вва жає за можливе розглянути сп раву в прядку ст. 75 Господарсь кого процесуального кодексу України за наявними докумен тами, оскільки їх цілком дост атньо для правильної юридичн ої кваліфікації спірних прав овідносин, а неявка без поваж них причин представника нале жним чином повідомленої трет ьої особи - Свято-Покровсько ї релігійної громади Українс ької Православної церкви Киї вського патріархату з огляду на приписи ст. ст. 4-3, 22, 27, 33 Господа рського процесуального коде ксу України істотним чином н е впливає на таку кваліфікац ію та не може вважатися підст авою для відкладення розгляд у справи, оскільки справа пов инна бути розглянута судом в продовж строку визначеного с т. 69 Господарського процесуал ьного кодексу України.

Заслухавши у судових за сіданнях представників стор ін, дослідивши матеріали спр ави та оцінивши надані суду д окази в порядку ст. 43 Господар ського процесуального кодек су України, суд

встановив:

30.05.2008р. Маяківською сільсь кою радою прийнято рішення № 10/5.12 “Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та переда чу їх в оренду громаді Свято-П окровського храму с. Маяки”, д е було вирішено затвердити р озроблений відповідно до ріш ення Маяківської сільської р ади від 28.12.2007р. №8/5.14 проект землеу строю щодо відведення земель них ділянок в довгострокову оренду на 49 років загальною пл ощею 0,5664 га в с. Маяки за рахунок земель Маяківської сільсько ї ради, не переданих у власніс ть та не наданих у користуван ня, в тому числі для обслугову вання Свято-Покровського хра му по вул.. 17 вересня, площею 0,3259 г а (згідно форми № 6-зем. графа 43 - з емлі громадського призначен ня, в тому числі: графа 43.1 - капіт альна одноповерхова забудов а - 0,0343га, графа 43.4 - під спорудами - 0,0003га, графа 43.5 - під проїздами, п роходами, площадками - 0,1788га, гр афа 43.8 - під газонами - 0,1125га), для о бслуговування церковного бу динку по вул. Садова площею 0,2395 га (згідно форми № 6-зем. графа 35 - під житловою забудовою, в то му числі: графа 35.. 1 - капітальна одноповерхова забудова - 0,0091га , графа 35.4 - рілля - 0,1243га, графа 35.5 - б агаторічні насадження - 0,0655га, графа 35.6 - під проїздами, проход ами, площадками - 0,0406га). Передат и громаді Свято-Покровського храму с. Маяки в довгостроков у оренду на 49 років земельні д ілянки загальною площею 0,5654 га в тому числі: 0,3259 га для обслуго вування Свято-Покровського х раму та 0,2392 га для обслуговуван ня церковного будинку за рах унок земель Маяківської сіль ської ради, не переданих у вла сність та не наданих у корист ування. Затвердити орендну п лату за земельні ділянки в ро змірі 132,75 гривень в місяць. Опл ату проводити на бюджетний р ахунок Маяківської сільсько ї ради та доручити сільськом у голові Маяківської сільськ ої ради укласти від імені рад и договір оренди земельних д ілянок на затверджених умова х, визначених в п.п. 2, 3 даного рі шення.

20.06.2008р. між Маяківською сільс ькою радою та Свято-Покровсь кою громадою УАПЦ було уклад ено договори оренди земельни х ділянок: для обслуговуванн я Свято-Покровського храму у с. Маяки по вул. 17 Вересня, 125А (де ржавна реєстрація цього дого вору відбулася 25.12.2008 р.. реєстра ційний номер 040807600022) та для обслу говування церковного будинк у по вул. Садовій (державна реє страція цього договору відбу лася 25.12.2008 р., реєстраційний ном ер 040807600021).

25.06.2009р. Маяківською сільською радою прийнято рішення №15/4.6.3 “ Про надання у користування з емельної ділянки релігійній громаді Свято-Покровської Ц еркви УПЦ КП” на підставі від ношення Волинської Єпархії У країнської Православної Цер кви Київського Патріархату № 38 від 02.03.2009 року, відповідно до р ішення Маяківської сільсько ї ради від 30 травня 2008 року № 10/5.12 « Про затвердження проекту зем леустрою щодо відведення зем ельних ділянок та передачу ї х в оренду громаді Свято- Покр овського Храму с. Маяки», дого вори оренди землі від 20.06.2008 року реєстраційні номери (Центру державного земельного кадас тру) № 040807600022, № 040807600021, згідно Закону України № 875-У1 «Про внесення зм ін в деякі законодавчі акти У країни відносно права релігі йних організацій на постійне користування земельною діля нкою», та керуючись Земельни м кодексом України, Законом У країни «Про місцеве самовряд ування в Україні», вирішила п ередати релігійній громаді С вято-Покровської церкви Укра їнської Православної Церкви Київського Патріархату с. Ма яки в постійне користування земельні ділянки загальною п лощею 0,5654 га в тому числі: 0,3259 га д ля обслуговування Свято-Покр овської церкви та 0,2392 га для об слуговування церковного буд инку за рахунок земель села М аяки Маяківської сільської р ади, не переданих у власність та не наданих в користування та зобов' язала релігійну г ромаду Свято-Покровської цер кви Української Православно ї Церкви Київського Патріарх ату в місячний термін вигото вити державний акт на право п остійного користування земе льними ділянками загальною п лощею 0,5654 га в с. Маяки Луцького району.

30.09.2009р. Маяківською сільською радою винесено рішення №16/3.6.4 “ Про розгляд клопотання держз емінспекції”, яким вирішено внести зміни в рішення сесії Маяківськї сільської ради № 15/4.6.3 «Про надання у користуван ня земельної ділянки, релігі йній громаді Свято-Покровськ ої Церкви УПЦ КП», а саме в наз ві рішення слово «УПЦКП»викл асти в такій редакції «УАПЦ» . Крім того, в п.1 вказаного ріше ння слова «Українська Правос лавна Церква Київського Патр іархату»викласти у редакції «Української Автокефальної Православної Церкви», в п.2. да ного рішення слова «Українсь кої Православної Церкви Київ ського Патріархату»викласт и у редакції «Української Ав токефальної Православної Це ркви».

На підставі рішення №15/4.6.3 “П ро надання у користування зе мельної ділянки релігійній г ромаді Свято-Покровської Цер кви УПЦ КП” Свято - Покровські й громаді Української Автоке фальної Православної Церкви видно Державні акти на право постійного користування зем лею, які зареєстровано в Книз і записів державних актів на право постійного користуван ня землею за №030907600004 та №030907600005 від 1 0.07.2009р.

Виходячи з принципу повно го, всебічного та об' єктивн ого розгляду всіх обставин с прави, суд вважає, що позивач н е надав суду доказів порушен ня, прийнятими рішеннями та д ержавними актами його прав т а охоронюваних законом інтер есів, а тому вимоги позивача є безпідставними та такими, що до задоволення не підлягают ь.

Висновок суду ґрунтується на наступному:

Відповідно до ч.1 ст. 15 ЦК Укра їни кожна сторона має право н а захист свого цивільного пр ава у разі його порушення, нев изнання або оспорювання.

Конституційний принцип до ступності правосуддя реаліз ується через приписи ст. 1 Госп одарського процесуального к одексу України згідно яких ю ридичні особи мають право зв ертатися до господарського с уду за захистом своїх поруше них або оспорюваних прав і ох оронюваних законом інтересі в.

Статтею 16 ЦК України закріп лено перелік способів захист у цивільних прав та інтересі в, згідно якими кожна особа ма є право звернутися до суду за захистом свого особистого н емайнового або майнового пра ва та інтересу. Дана норма кор еспондується з положеннями с т. 20 ГК України, якою визначено способи захисту прав і закон них інтересів суб' єктів гос подарювання та споживачів.

Як вбачається з матеріалі в справи, на день звернення по зивача з даним позовом Свято - Покровська релігійна грома да Української Православної Церкви не була користувачем будівлі Свято - Покровського храму та не мала до неї жодног о відношення, а тому і рішення Маяківської сільської ради про затвердження проекту зем леустрою щодо відведення зем ельної ділянки та надання в п остійне користування земель ної ділянки для обслуговуван ня цієї культової будівлі не може суперечити інтересам п озивача та порушити його май нові права, а тому, беззапереч ним є також той факт, що вимоги , пред'явлені позивачем за дан им позовом, не стосуються без посередньо його прав і обов'я зків.

Крім того, позивач не є кори стувачем будівлі Свято - Покр овського храму, а тому Свято - Покровська релігійна громад а Української Православної Ц еркви не має права на звернен ня до суду з позовом про визна ння незаконним і скасування рішень Маяківської сільсько ї ради з мотивів порушення йо го переважного права, як кори стувача культової будівлі, н а передачу в постійне корист ування земельної ділянки нео бхідної для обслуговування х раму.

Відповідно до статей 13, 41 Кон ституції України, земля є об'є ктом права власності Українс ького народу; від імені Украї нського народу права власник а здійснюють, зокрема, органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конст итуцією; кожен має право воло діти, користуватися і розпор яджатися своєю власністю.

Згідно вимог ст. ст. 140, 143 Конст итуції України місцеве самов рядування є правом територіа льної громади самостійно вир ішувати питання місцевого зн ачення в межах Конституції і законів України. Територіал ьні громади села, селища, міст а безпосередньо або через ут ворені ними органи місцевого самоврядування управляють м айном, що є в комунальній влас ності, а також вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Відповідно до статті 2 Зем ельного кодексу України (дал і - ЗК України) до земельних в ідносин належать відносини щ одо володіння, користування і розпорядження землею.

Статтею 3 ЗК України, визн ачено, що земельні відносини регулюються Конституцією Ук раїни, цим Кодексом, а також пр ийнятими відповідно до них н ормативно-правовими актами.

Зі змісту статей 12, 17 ЗК Украї ни, вбачається, що розпорядже ння землями територіальної г ромади та землями державної власності ( в межах, визначени х ЗК України), у тому числі над ання їх у користування, належ ить до повноважень органів м ісцевого самоврядування і ор ганів виконавчої влади та зд ійснюється відповідно до вим ог цього Кодексу.

Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компе тенції міських рад віднесено вирішення відповідно до зак ону питань регулювання земел ьних відносин.

Відповідно ч. 6 ст. 17 Закону У країни “Про свободу совісті та релігійні організації” ре лігійні організації мають пе реважне право на передачу їм культових будівель із земел ьною ділянкою, необхідною дл я обслуговування цих будівел ь.

Частина 7 ст. 17 вказаного Зак ону в редакції Закону Україн и № 875 від 15 січня 2009 року “Про вне сення змін до деяких законод авчих актів України щодо пра ва релігійних організацій на постійне користування земел ьною ділянкою” регламентує, що: “Користування землею ре лігійні організації здійсню ють у порядку, встановленому Земельним кодексом України та іншими законодавчими ак тами України”.

Законом України № 875 від 15 сі чня 2009 р. ч. 2 ст. 92 Земельного коде ксу України доповнено пункто м “в”, згідно якого право пост ійного користування земельн ою ділянкою із земель Держав ної та комунальної власності набувають також релігійні о рганізації України, статути (положення) яких зареєстрова но у встановленому законом порядку, виключно для будів ництва і обслуговування куль тових та інших будівель, нео бхідних для забезпечення їх діяльності.

Дана норма встановлює лиш е право релігійних організац ій на постійне користування земельними ділянками і не ре гламентує порядок їх надання .

Згідно ч. 2 ст. 17 Закону Украї ни “Про свободу совісті та ре лігійні організації” культо ві будівлі і майно, які станов лять державну власність, пер едаються організаціями, на б алансі яких вони знаходяться , у безоплатне користування а бо повертаються у власність релігійних організацій безо платно за рішеннями обласних , Київської та Севастопольсь кої міських державних адміні страцій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Відповідно до підпункту 9.4. п .9 Роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України № 02-5/109 від 29 лютого 1996 року “Про де які питання, що виникають при застосуванні Закону України "Про свободу совісті та реліг ійні організації", із змінами , внесеними Роз'ясненням Вищо го господарського суду N 04-5/609 ві д 31.05.2002р.- “Доказами належ ності культового майна або б удівель тій чи іншій релігій ній організації можуть бут и документи церковних орган ізацій, рішення місцевих орг анів влади та інші письмові д окази”.

Частиною 5 ст. 60 Закону Укра їни "Про місцеве самоврядува ння в Україні" передбачено, що лише органи місцевого самов рядування від імені та в інте ресах територіальних громад відповідно до закону здійсн юють правомочності щодо воло діння, користування та розпо рядження об'єктами права ком унальної власності, в тому чи слі виконують усі майнові оп ерації, можуть передавати об 'єкти права комунальної влас ності у постійне або тимчасо ве користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду.

У відповідності до п. 1 ст. 122 Зе мельного Кодексу України сіл ьські, селищні, міські ради ма ють право передавати земельн і ділянки у власність або у ко ристування із земель комунал ьної власності відповідним т ериторіальним громадам для в сіх потреб.

Згідно ст. 124 даного Кодексу о соба, зацікавлена в одержанн і у користування земельної д ілянки із земель державної а бо комунальної власності за проектом її відведення, звер тається з клопотанням про ви бір місця розташування земел ьної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської , районної, обласної ради, Кабі нету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Респуб ліки Крим, місцевої державно ї адміністрації (ч. 2). До клопот ання додаються матеріали, пе редбачені частиною п'ятою ст атті 151 Земельного Кодексу (ч. 3) . Розроблений проект відведе ння земельної ділянки погодж ується з територіальним орга ном виконавчої влади з питан ь земельних ресурсів, органо м містобудування і архітекту ри та охорони культурної спа дщини, природоохоронним і са нітарно-епідеміологічним ор ганами, а також з відповідним територіальним органом вико навчої влади з питань лісово го або водного господарства (у разі вилучення (викупу), над ання, зміни цільового призна чення земельних ділянок лісо господарського призначення чи водного фонду) (ч. 6). Погодже ний проект відведення земель ної ділянки після одержання позитивного висновку держав ної землевпорядної експерти зи у випадках, передбачених з аконом, подається разом з кло потанням про надання земельн ої ділянки до відповідної де ржавної адміністрації, Ради міністрів Автономної Респуб ліки Крим або сільської, сели щної, міської, районної, облас ної ради, які розглядають йог о в місячний строк і в межах св оїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають ріше ння про надання земельної ді лянки у користування (ч. 7).

Станом на сьогоднішній ден ь рішення Маяківської сільсь кої ради №10/5.12 від 30.05.2008 року “Про затвердження проекту землеу строю щодо відведення земель них ділянок та передачу їх в о ренду громаді Свято-Покровсь кого храму с. Маяки”; №15/4.6.3 від 25.0 6.2009 року “Про надання у користу вання земельної ділянки релі гійній громаді Свято-Покровс ької Церкви УПЦ КП”; №16/3.6.4 від 30.09 .2009 року “Про розгляд клопотан ня держземінспекції” є чинни ми.

Судом в ході розгляду справ и встановлено, що дані рішенн я Маяківської сільської ради відповідають вимогам чинног о законодавства, а тому немає підстав для їх скасування.

Право власності на земельн у ділянку, а також право пості йного користування та право оренди земельної ділянки вин икають з моменту державної р еєстрації цих прав.

Згідно з ч. 1 ст. 126 ЗК України, п раво власності на земельну д ілянку посвідчується держав ним актом, крім випадків, визн ачених частиною другою цієї статті.

Державний акт на право вла сності та право постійного к ористування земельною ділян кою видається на одну земель ну ділянку.

Як вбачається з матеріалі в справи, Свято - Покровській г ромаді Української Автокефа льної Православної Церкви ви дані Державні акти, зокрема, а кт на право постійного корис тування земельною ділянкою с ерії ЯЯ №033336, виданий 10.07.2009 року Св ято-Покровській громаді Укра їнської автокефальної право славної церкви на земельну д ілянку площею 0,2395 га для обслуг овування церковного будинку по вул. Садовій в с. Маяки та де ржавний акт серії ЯЯ №033337, вида ний 10.07.2009 року Свято-Покровські й громаді Української автоке фальної православної церкви на земельну ділянку площею 0,3 259 га для обслуговування Свято -Покровського храму по вул. 17 В ересня в с. Маяки., які зареєст ровані в Книзі записів держа вних актів на право постійно го користування землею за №.№ 030907600004 та №030907600005

Таким чином, на підставі Д ержавних актів на право пост ійного користування земельн ою ділянкою у Свято - Покровсь кої громади Української Авто кефальної Православної Церк ви виникло право постійного користування земельним діля нками площами 0,2395 га, за адресо ю с.Маяки, вул. Садова, Луцьког о району, Волинської області та 0,3259 га, за адресою с.Маяки, ву л.17 Вересня.

Згідно зі ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасов ує правовий акт індивідуальн ої дії, виданий органом держа вної влади, органом влади Авт ономної Республіки Крим або органом місцевого самовряду вання, якщо він суперечить ак там цивільного законодавств а і порушує цивільні права аб о інтереси.

Згідно зі ст.ст. 203, 215 цього Ко дексу зміст правочину не мож е суперечити цьому Кодексу, і ншим актам цивільного законо давства, а також інтересам де ржави і суспільства, його мор альним засадам. Недодержання в момент вчинення правочину таких вимог є підставою для в изнання зазначеного правочи ну недійсним.

Положеннями ст. 216 Цивільног о кодексу України передбачен о, що недійсний правочин не ст ворює юридичних наслідків, к рім тих, які пов'язані з його н едійсністю. У разі недійснос ті правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другі й стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину.

Відповідно до п. 1 Роз' ясне ння президії Вищого арбітраж ного суду України від 26.01.2000р. №02-5 /35 "Про деякі питання практики вирішення спорів пов' язани х з визнанням недійсним акті в державних чи інших органів " (з наступними змінами і допов неннями) акт державного чи ін шого органу - це юридична форм а рішень цих органів, тобто оф іційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на рег улювання тих чи інших суспіл ьних відносин і має обов'язко вий характер для суб'єктів ци х відносин.

Залежно від компетенції ор гану, який прийняв такий доку мент, і характеру та обсягу ві дносин, що врегульовано ним, а кти поділяються на нормативн і та індивідуальні, тобто так і, які породжують права і обов 'язки саме у того суб'єкта (чи в изначеного ним кола суб'єкті в), якому вони адресовані.

Питання щодо видачі держав них актів на право постійног о користування землею регулю ється Інструкцією про порядо к складання, видачі, реєстрац ії та зберігання державних а ктів на право приватної влас ності на землю, право колекти вної власності на землю, прав о власності на землю і право п остійного користування земл ею, договорів на право тимчас ового користування землею (в тому числі на умовах оренди) т а договорів оренди землі (дал і - Інструкція), затвердженої н аказом Державного Комітету У країни по земельних ресурсах №43 від 04.05.1999р. (із змінами від 16.03.2009р .).

Державний акт на право влас ності на земельну ділянку та державний акт на право пості йного користування земельно ю ділянкою видається на підс таві рішення Кабінету Мініст рів України, обласної, районн ої, Київської і Севастопольс ької міських, міської, селищн ої, сільської ради, Ради мініс трів Автономної Республіки К рим, обласної, районної Київс ької і Севастопольської місь ких державних адміністрацій (п.1.4 Інструкції).

Відповідно до вимог п.3.1 Інст рукції державні акти на прав о власності на земельну діля нку, на право постійного кори стування земельною ділянкою видаються структурними підр озділами Центру державного з емельного кадастру при Держк омземі України.

Підставою для видачі держа вного акту є рішення уповнов аженого органу - органу місце вого самоврядування, яке пор оджує права та обов'язки, посв ідчені відповідним актом.

Як встановлено судом, держа вні акти на право постійного користування земельними діл янками серії ЯЯ №033336 від 10.07.2009р. та державний акт серії ЯЯ №033337 ві д 10.07.2009р., зареєстровані в Книзі записів державних актів на п раво постійного користуванн я землею за №.№030907600004 та №030907600005 було видано третій особі на підст аві та на виконання рішення М аяківської сільської ради №1 5/4.6.3 від 25.06.2009 року “Про надання у користування земельної діля нки релігійній громаді Свято -Покровської Церкви УПЦ КП” т а рішення Маяківської сільсь кої ради №16/3.6.4 від 30.09.2009 року “Про розгляд клопотання держземі нспекції”, які як встановлен о судом прийнято з дотриманн ям вимог чинного законодавст ва.

В пункті 2 роз'яснення прези дії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнання м недійсними актів державних чи інших органів" зазначено, з окрема, що підставами для виз нання акта недійсним є невід повідність його вимогам чинн ого законодавства та/або виз наченій законом компетенції органу, який видав цей акт. Об ов'язковою умовою визнання а кта недійсним є також поруше ння у зв'язку з прийняттям від повідного акта прав та охоронюваних законом інтере сів підприємства чи організа ції - позивача у справі.

Якщо за результатами розг ляду справи факту такого пор ушення не встановлено, у госп одарського суду немає правов их підстав для задоволення п озову.

У відповідності з приписам и ст. 33 ГПК України, кожна сторо на повинна довести ті обстав ини, на які вона посилається я к на підставу своїх вимог і за перечень. Докази подаються с торонами та іншими учасникам и судового процесу.

Відповідно до статті 34 Госп одарського процесуального к одексу України господарськи й суд приймає тільки ті доказ и, які мають значення для спра ви. Обставини справи, які відп овідно до законодавства пови нні бути підтверджені певним и засобами доказування, не мо жуть підтверджуватись іншим и засобами доказування.

Судочинство у господарськ их судах здійснюється на зас адах змагальності. Сторони т а інші особи, які беруть участ ь у справі, обґрунтовують сво ї вимоги і заперечення подан ими суду доказами. Господарс ький суд створює сторонам та іншим особам, які беруть учас ть у справі, необхідні умови д ля встановлення фактичних об ставин справи і правильного застосування законодавства (ст. 4-3 Господарського процесу ального кодексу України).

На час розгляду спору у госп одарському суді позивач у вс тановленому порядку не довів , що відповідачем (Маяківсько ю сільською радою) при прийня тті оскаржуваних рішень допу щені порушення, які призвели до порушення його прав, у зв' язку з чим в суду немає підста в для визнання таких рішень н едійсними.

Також позивачем не доведен о, що оскаржувані Державні ак ти на право постійного корис тування земельними ділянкам и видані Управлінням державн ого комітету із земельних ре сурсів у Луцькому районі Вол инської області не відповіда ють вимогам чинного законода вства, чи порушують у зв' язк у з видачею останніх права та охоронювані законом інтерес и Свято-Покровської релігійн ої громади Української Право славної церкви.

За таких обставин суд вважа є, що позовні вимоги Свято-Пок ровської релігійної громади Української Православної це ркви про визнання недійсними рішень та державні акти, є без підставними та не обґрунтова ними, документально не підтв ердженими та не правомірними , тому позов до задоволення не підлягає.

Відповідно до ст.49 ГПК Украї ни, витрати по сплаті державн ого мита та витрати на інформ аційно-технічне забезпеченн я судового процесу покладают ься на позивача.

Керуючись ст. ст. 15, 16, 21, 203, 215, 216 Цивільного кодексу України , ст.ст. 2, 3, 12, 17, 92, 122, 124, 126 Земельного ко дексу України, ст.ст. 1, 33, 34, 43, 49, 82-85 ГПК України, Законами Ук раїни «Про місцеве самовряду вання», “Про свободу с овісті та релігійні організа ції”, господарський суд -

в и р і ш и в:

У задоволені позову С вято-Покровської релігійної громади Української Правосл авної церкви, с.Маяки Луцьког о району до відповідачів Мая ківської сільської ради, Упр авління державного комітету із земельних ресурсів у Луць кому районі Волинської облас ті, третьої особи на стороні в ідповідача, яка не заявляє са мостійних вимог на предмет с пору: Свято-Покровської релігійної громади Українсь кої Православної церкви Київ ського патріархату про визна ння незаконними рішень та ск асування державних актів на право постійного користуван ня земельною ділянкою - відмо вити.

Суддя В. О. Кравчук

Повний текст рішення

складено та підписано

31.10.11

СудГосподарський суд Волинської області
Дата ухвалення рішення31.10.2011
Оприлюднено04.11.2011
Номер документу18853340
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5004/924/11

Ухвала від 16.11.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Постанова від 14.06.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 24.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Ухвала від 16.05.2012

Господарське

Вищий господарський суд України

Швець В.О.

Постанова від 16.01.2012

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 20.12.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 05.12.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Ухвала від 16.11.2011

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Мельник О.В.

Рішення від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Віктор Оксентійович

Ухвала від 04.10.2011

Господарське

Господарський суд Волинської області

Кравчук Віктор Оксентійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні