5004/924/11
РІВНЕНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"16" січня 2012 р. Справа № 5004/924/11
Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії:
Головуючий суддя Мельник О.В.
суддя Савченко Г.І. ,
суддя Грязнов В.В.
секретар судового засідання Яковлєв Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Рівненського апеляційного господарського суду апеляційну скаргу позивача Свято - Покровської релігійної громади Української Православної церкви на рішення господарського суду Волинської області від 27.10.11 р. у справі № 5004/924/11
за позовом Свято-Покровської релігійної громади Української Православної церкви
до Маяківської сільської ради, Управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Свято-Покровської релігійної громади Української Православної церкви Київського Патріархату
про визнання незаконними рішень та скасування державних актів на право постійного користування земельною ділянкою,
за участю представників:
позивача - Приступи П.Я., Хохлова В.О.,
відповідача 1 - Ярмольського І.П., Спіріної Ю.П.,
відповідача 2 - не з'явився,
третьої особи - не з'явився.
ВСТАНОВИВ:
Свято-Покровська релігійна громада Української Православної церкви звернулась до господарського суду з позовом до Маяківської сільської ради та Управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області, в якому просить:
- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №10/5.12 від 30.05.2008 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду громаді Свято-Покровського храму с. Маяки";
- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №15/4.6.3 від 25.06.2009 року "Про надання у користування земельної ділянки релігійній громаді Свято-Покровської Церкви УПЦ КП";
- визнати незаконним та скасувати рішення Маяківської сільської ради №16/3.6.4 від 30.09.2009 року "Про розгляд клопотання держземінспекції";
- скасувати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 033336, виданий 10.07.2009 року Свято-Покровській громаді Української автокефальної православної церкви на земельну ділянку площею 0,2395 га для обслуговування церковного будинку по вул. Садовій в с. Маяки;
- скасувати державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серія ЯЯ № 033337, виданий 10.07.2009 року Свято - Покровській громаді Української автокефальної православної церкви на земельну ділянку площею 0,3259 га для обслуговування Свято-Покровського храму по вул. 17 Вересня в с. Маяки.
Рішенням господарського суду Волинської області від 27.10.2011 року (суддя Кравчук В.О.) у задоволенні позовних вимог відмовлено повністю.
Своє рішення суд першої інстанції обґрунтував тим, що на день звернення позивача з даним позовом Свято - Покровська релігійна громада Української Православної Церкви не була користувачем будівлі Свято - Покровського храму, тому рішення Маяківської сільської ради про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання в постійне користування земельної ділянки для обслуговування цієї культової будівлі не може суперечити інтересам позивача та порушити його майнові права, й вимоги, пред'явлені позивачем за даним позовом, не стосуються безпосередньо його прав і обов'язків. Суд також вказав, що позивач не є користувачем будівлі Свято - Покровського храму, а тому Свято - Покровська релігійна громада Української Православної Церкви не має права на звернення до суду з позовом про визнання незаконним і скасування рішень Маяківської сільської ради з мотивів порушення його переважного права, як користувача культової будівлі, на передачу в постійне користування земельної ділянки необхідної для обслуговування храму. Окрім того, суд зазначив, що позивачем не доведено, що оскаржувані Державні акти на право постійного користування земельними ділянками видані Управлінням державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області не відповідають вимогам чинного законодавства, чи порушують у зв'язку з видачею останніх права та охоронювані законом інтереси Свято-Покровської релігійної громади Української Православної церкви.
Позивач з прийнятим рішенням господарського суду не погодився та подав апеляційну скаргу в якій просить його скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задоволити повністю.
Апеляційна скарга обґрунтована неповним з'ясуванням обставин, що мають значення для справи, не доведенням обставин, що мають значення для справи і які суд визнав встановленими , невідповідністю висновків, викладених у рішенні місцевого суду обставинам справи, порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права, що призвело до прийняття незаконного рішення. Апелянт зокрема вказує, що суд не прийняв до уваги факти передачі державою у 1948 році релігійній громаді позивача Свято-Покровського храму з подальшими укладеннями в 1986 та 1989 роках чинних на сьогодні договорів про безоплатне і безстрокове користування вказаною культовою будівлею. В цьому ж контексті судом не враховано п. 5 роз'яснень Вищого арбітражного суду України №02-5/109 від 29.02.1996 року. Судом не враховано, що з 1948 року позивач є єдиним та законним користувачем будівлі Свято-Покровського храму с. Маяки, а віруючими новоствореної релігійної автокефальної громади, правонаступником якої є третя особа, в 1991 році було незаконно захоплено вказану культову будівлю. Окрім того вказує, що судом помилково не прийнято до уваги відсутність в ЄДРПОУ реєстрації релігійних громад, як юридичних осіб станом на день прийняття оскаржуваних рішень Маяківською сільською радою. Вказує, що суд не звернув увагу на те, що на підставі рішення Маяківської сільської ради № 15/4.6.3 від 25 червня 2009 р. про передачу в постійне користування земельної ділянки загальною площею 0,5654 га релігійної громади Свято-Покровської церкви української Православної Церкви Київського Патріархату управління держкомзему у Луцькому районі 10 липня 2009 р. видало державні акти на право постійного користування земельною ділянкою Свято - Покровській громаді Української автокефальної православної церкви.
Представник відповідача-1 надала відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення місцевого суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення. Вказує, що Свято-Покровська громада Української автокефальної православної церкви с. Маяки (Сирники) з 1991 року відкрито, безперешкодно користується Свято-Покровським храмом, тому й звернулась до відпвідача-1 з клопотанням про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду. Після внесення змін до ст. 92 ЗК України на підставі позитивного рішення постійної депутатської комісії з питань земельної реформи і розвитку підприємництва на підставі п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та ст. 12 ЗК України радою і було прийняте рішення про передачу земельних ділянок у постійне користування релігійній громаді. Просить суд звернути увагу на те, що позивач має окрему земельну ділянку, передану йому в постійне користування для будівництва і обслуговування культової споруди, для будівництва будинку священика по вул. 17 вересня,1а в с. Маяки Луцького району, на якій збудовано храм, будується дзвіниця і регулярно проводяться богослужіння. Позивач не користується Свято-Покровським храмом. Вважає, що судом в оскаржуваному рішенні дотримано принцип рівності всіх релігій, й на даний час всі православні мешканці с. Маяки, с. Сирники мають змогу вільно сповідувати релігію обраної ними конфесії.
Відповідач 2 – Управління державного комітету із земельних ресурсів у Луцькому районі Волинської області надав відзив на апеляційну скаргу в якому просить рішення суду залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення посилаючись на те, що рішення суду є законним та обґрунтованим, оскільки винесено в повній відповідності з нормами матеріального та процесуального права, при цьому були належним чином з'ясовані та доведені всі обставини, що мають значення для справи. Вказує, що відповідачем-2 не було порушено порядку складання та видачі Державних актів на землю.
Представники позивача, представники відповідача-1 в судовому засіданні підтримали свої доводи і заперечення з підстав, викладених у апеляційній скарзі та відзиві на неї.
Представник відповідача-2 та третьої особи на розгляд апеляційної скарги до суду не з'явились, про поважність причин своєї неявки суд не повідомили, хоча про місце, день та час судового засідання були повідомлені належним чином.
Розглянувши апеляційну скаргу та відзив на неї, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення місцевим господарським судом, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Рівненського апеляційного господарського суду вважає, що рішення господарського суду Волинської області від 27.10.2011 року слід залишити без змін, апеляційну скаргу – без задоволення, виходячи з наступного.
Апеляційним господарським судом встановлено, що 21.06.1948 року Уповноваженим ради у справах православної церкви при Волинському облвиконкомі під № 192-3 зареєстрована приходська православна община Покровської церкви, що знаходиться в с. Сирники Луцького району з наданням їй в користування кам'яного будинку ( т.1 а.с. 19).
03.07.1986 року між членами православного релігійного об'єднання Свято-Покровської церкви с. Сирники Луцького району та виконавчим комітетом Луцької районної ради Волинської області було укладено договір безоплатного і безстрокового користування церквою, що знаходиться в с. Маяки Луцького району.
24.04.1989 року між членами Парафіяльних зборів Свято - Покровської церкви с. Маяки Луцького району Волинської області та виконавчим комітетом Луцької районної ради було укладено договір безоплатного користування мурованою молитовною будівлею с. Маяки Луцького району.
Відповідно до статей 13 і 14 Закону України від 23 квітня 1991 року "Про свободу совісті та релігійні організації" релігійні громади одержують правоздатність юридичної особи з моменту реєстрації їх статуту (положення) у обласній, Київській і Севастопольській міських державних адміністраціях, а в Автономній Республіці Крим - в Уряді цієї Республіки. Релігійні центри, управління, монастирі, релігійні братства, місії та духовні навчальні заклади визнаються юридичними особами з моменту реєстрації їх статутів (положень) у державному органі України у справах релігій.
Рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради № 182 від 12.08.1991 року на підставі ст. 14, ст. 17 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та п. 4 постанови Верховної ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" було зареєстровано статут релігійної громади Української автокефальної православної церкви с. Сирники Луцького району, й Волинською обласною державною адміністрацією 12.08.1991 року видане свідоцтво № 1919 про реєстрацію статуту релігійної громади Св.Покрови Пресвятої Богородиці УАПЦ з вказівкою про поширення діяльності релігійної громади на с. Сирники Луцького району (т. 1 а.с. 26,31,33).
Рішенням виконавчого комітету Волинської обласної ради № 266 від 24.12.1991 року на підставі ст. 14 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" та п. 4 постанови Верховної Ради України "Про порядок введення в дію Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" Покровській релігійній громаді Української православної церкви в с. Маяки (Сирники) Луцького району було надано правоздатність юридичної особи та цієї ж дати зареєстровано статут Свято - Покровської релігійної громади Української православної церкви, діяльність якої поширюється на с. Маяки (Сирники) Луцького району, що підтверджується відповідним свідоцтвом № 288, виданим Волинською обласною державною адміністрацією (т.1 а.с. 24, 25).
Отже, у період з 1948 року по 1991 рік на території сіл Маяки, Сирники Луцького району діяла громада Російської Православної церкви, в користуванні якої перебувала церква, розташована в с. Маяки, й станом на 24.12.1991 року органом місцевого самоврядування було проведено реєстрацію двох релігійних громад с. Маяки (Сирники) Луцького району, що мають різну віросповідну (конфесійну) приналежність.
Відповідно до затверджених розпорядженням Волинської обласної державної адміністрації за №55 від 15.02.2011 змін до статуту, Свято-Покровська релігійна громада Української Православної церкви с. Маяки (Сирники) Луцького району є правонаступницею: приходської православної общини Покровської церкви Російської Православної церкви села Сирники Луцького району, Свято-Покровської церкви Української Православної церкви села Маяки Луцького району, Свято-Покровського храму Української Православної церкви села Маяки Луцького району. Указаний факт встановлений постановою Луцького міськрайонного суду Волинської області (справа № 2а-5571/11), а тому в силу положень ст. 35 ГПК України не потребує доказування.
Окрім того, будь - яких доказів правонаступництва релігійної громади св.Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с.Сирники приходської православної общини Покровської церкви Російської Православної церкви села Сирники Луцького району, Свято-Покровської церкви Української Православної церкви села Маяки Луцького району, Свято-Покровського храму Української Православної церкви села Маяки Луцького району сторонами суду надано не було і матеріали справи таких доказів не містять.
12.05.2011 року на підставі розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації №202 "Про реєстрацію внесених змін до статутів релігійних громад" релігійна громада св.Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с.Сирники була перетворена в Свято-Покровську релігійну громаду Української православної церкви Київського патріархату с. Маяки-Сирники.
Як слідує із правової позиції, сформованої Вищим арбітражним судом України у п. 5 роз'яснення № 02-5/109 від 29.02.1996 року, права релігійних громад, які в установленому порядку користувалися культовими будівлями і майном до введення в дію Закону, зберігаються і після одержання ними правоздатності юридичної особи згідно з пунктом 4 Постанови Верховної Ради України від 23 квітня 1991 року про порядок введення цього Закону в дію. Права громад щодо володіння і користування цими будівлями і майном зберігаються також за їх правонаступниками.
Відповідно до статті 8 Закону держава визнає право релігійної громади на її підпорядкованість у канонічних, організаційних питаннях будь-яким діючим в Україні та за її межами релігійним центрам (управлінням) і вільну зміну цієї підпорядкованості. Тому зміна підпорядкованості релігійною громадою або перехід її у іншу віросповідну (конфесійну) приналежність не може тягти за собою втрату прав і зобов'язань цієї громади за усіма угодами, що були раніше укладені нею. Договори про передачу в безоплатне користування релігійним громадам молитовних споруд і культового майна (в тому числі й безстрокові), укладені до або після введення в дію Закону, можуть бути розірвані або припинені лише відповідно до підстав, передбачених у статтях 329 - 331 Цивільного кодексу. Зазначені договори укладаються від імені релігійної громади і підписуються її представниками. Такий же порядок діяв до введення в дію Закону (статті 28 - 32 Положення про релігійні об'єднання в Українській РСР, затвердженого Указом Президії Верховної Ради України від 1 листопада 1976 р., з наступними змінами і доповненнями, стаття 20 Закону УРСР "Про охорону і використання пам'яток історії та культури", пункти 59, 61 "Положение об охране и использовании памятников истории и культуры", затвердженого постановою Ради Міністрів СРСР від 16.09.82 N 865).
30.05.2008р. Маяківською сільською радою прийнято рішення №10/5.12 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу їх в оренду громаді Свято-Покровського храму с. Маяки", де було вирішено затвердити розроблений відповідно до рішення Маяківської сільської ради від 28.12.2007р. №8/5.14 проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок в довгострокову оренду на 49 років загальною площею 0,5664 га в с. Маяки за рахунок земель Маяківської сільської ради, не переданих у власність та не наданих у користування, в тому числі для обслуговування Свято-Покровського храму по вул. 17 вересня, площею 0,3259 га (згідно форми № 6-зем. графа 43 - землі громадського призначення, в тому числі: графа 43.1 - капітальна одноповерхова забудова - 0,0343га, графа 43.4 - під спорудами - 0,0003га, графа 43.5 - під проїздами, проходами, площадками - 0,1788га, графа 43.8 - під газонами - 0,1125га), для обслуговування церковного будинку по вул. Садова площею 0,2395га (згідно форми № 6-зем. графа 35 - під житловою забудовою, в тому числі: графа 35.. 1 - капітальна одноповерхова забудова - 0,0091га, графа 35.4 - рілля - 0,1243га, графа 35.5 - багаторічні насадження - 0,0655га, графа 35.6 - під проїздами, проходами, площадками - 0,0406га).
Цим же рішенням Маяківська сільська рада вирішила передати громаді Свято -Покровського храму с. Маяки в довгострокову оренду на 49 років земельні ділянки загальною площею 0,5654 га в тому числі: 0,3259 га для обслуговування Свято-Покровського храму та 0,2392 га для обслуговування церковного будинку за рахунок земель Маяківської сільської ради, не переданих у власність та не наданих у користування.
20.06.2008р. між Маяківською сільською радою та Свято-Покровською громадою УАПЦ було укладено договори оренди земельних ділянок: для обслуговування Свято-Покровського храму у с. Маяки по вул. 17 Вересня, 125А (державна реєстрація цього договору відбулася 25.12.2008 р.. реєстраційний номер 040807600022) та для обслуговування церковного будинку по вул. Садовій (державна реєстрація цього договору відбулася 25.12.2008 р., реєстраційний номер 040807600021).
25.06.2009р. Маяківською сільською радою прийнято рішення №15/4.6.3 "Про надання в користування земельної ділянки релігійній громаді Свято - Покровської Церкви УПЦ КП", яким орган місцевого самоврядування вирішив передати релігійній громаді Свято-Покровської церкви Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Маяки в постійне користування земельні ділянки загальною площею 0,5654 га, в тому числі: 0,3259 га для обслуговування Свято-Покровської церкви та 0,2392 га для обслуговування церковного будинку за рахунок земель села Маяки Маяківської сільської ради, не переданих у власність та не наданих в користування та зобов'язала релігійну громаду Свято-Покровської церкви Української Православної Церкви Київського Патріархату в місячний термін виготовити державний акт на право постійного користування земельними ділянками загальною площею 0,5654 га в с. Маяки Луцького району.
30.09.2009р. Маяківською сільською радою винесено рішення №16/3.6.4 "Про розгляд клопотання держземінспекції", яким вирішено внести зміни в рішення сесії Маяківської сільської ради № 15/4.6.3 "Про надання у користування земельної ділянки, релігійній громаді Свято-Покровської Церкви УПЦ КП", а саме в назві рішення слово "УПЦ КП" викласти в редакції - "УАПЦ". Крім того, в п.1 вказаного рішення слова "Українська Православна Церква Київського Патріархату" викласти у редакції "Української Автокефальної Православної Церкви", в п.2. даного рішення слова "Української Православної Церкви Київського Патріархату" викласти у редакції "Української Автокефальної Православної Церкви".
Аналіз змісту спірних рішень відповідача вказує на те, що Маяківська сільська рада передала в постійне користування земельні ділянки релігійній громаді Української автокефальної православної церкви, як користувачу Свято-Покровської церкви, а не Свято-Покровській релігійній громаді УАПЦ.
На підставі рішення №15/4.6.3 "Про надання у користування земельної ділянки релігійній громаді Свято - Покровської Церкви УПЦ КП" Свято - Покровській громаді Української Автокефальної Православної Церкви видано Державні акти на право постійного користування землею, які зареєстровані в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №030907600004 та №030907600005 від 10.07.2009р.
Колегією суддів апеляційного господарського суду також встановлено, що 24.12.1991 року Волинською обласною державною адміністрацією було видане свідоцтво № 288 про реєстрацію статуту Свято-Покровської громади Української автокефальної православної церкви с. Маяки Луцького району, яке розпорядженням голови Волинської ОДА №155 від 01.06.2010 року було визнане недійсним.
Суб'єктивне право на земельну ділянку виникає і реалізується на підставах і в порядку, визначених Конституцією України, Земельним Кодексом та іншими законами України, що регулюють земельні відносини.
Підставою для виникнення права на земельну ділянку є відповідний юридичний факт. Чинний Земельний Кодекс України серед підстав набуття права на землю громадянами та юридичними особами не називає оформлення чи переоформлення прав на земельні ділянки.
Відповідно до статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом (частина перша); набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (частина друга). Право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації (частина перша статті 125 ЗК України).
Спеціальною нормою, що визначає поняття постійного користування земельною ділянкою та його суб'єктно-об'єктний склад є ст. 92 ЗК України.
Право постійного користування земельними ділянками є специфічним речовим правом. Воно характеризується обмеженим суб'єктно - об'єктним складом : об'єктом права власності можуть бути лише земельні ділянки державної або комунальної власності; суб'єктами можуть бути лише юридичні особи, визначені ч. 2 ст. 92 ЗК України.
Відповідно до п. "в" ч. 1 ст. 92 ЗК України, права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності.
Відповідно до положення, що міститься в п. "а", п. "в" ст. 12 ЗК України до повноважень селищних рад у галузі земельних відносин належить розпорядження землями територіальних громад та надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Згідно з п. 12 Прикінцевих положень ЗК України, до розмежування земель державної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.
Судом встановлено, що спірні земельні ділянки знаходяться в межах населеного пункту.
Земельний кодекс України та Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачають виключну компетенцію відповідних місцевих рад щодо передачі земельних ділянок комунальної власності у власність чи користування юридичних осіб.
Пункт 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначає виключну компетенцію сільських, селищних, міських рад у вирішенні відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Ця норма є одним із засобів забезпечення провідної ролі відповідних місцевих рад як органів місцевого самоврядування, які покликані представляти відповідні територіальні громади та здійснювати від свого імені та в їхніх інтересах функції та повноваження місцевого самоврядування. Виключна компетенція місцевих рад означає, що ніякі інші органи чи посадові особи не мають права приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції рад.
Статтею 71 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що територіальні громади, органи та посадові особи місцевого самоврядування самостійно реалізують надані їм повноваження.
Наведене узгоджується з положеннями ч. 1 ст. 116, ч. 1 ст. 123 ЗК України, згідно яких юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель комунальної власності за рішенням органів місцевого самоврядування та надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Зважаючи на викладене, необхідною умовою набуття права постійного користування земельною ділянкою, яка перебуває у комунальній власності, є наявність відповідного рішення сільської, селищної, міської ради. Тому, набуття такого права за відсутності відповідного рішення є порушенням виключного, передбаченого Конституцією України, права відповідача-1 на здійснення права власності від імені Українського народу та управління землями.
Аналізуючи викладене, апеляційний господарський суд прийшов до висновку, що чинним законодавством не передбачено автоматичного переходу права постійного користування земельною ділянкою до правонаступника.
У контексті наведених вище норм, як спеціальних норм, що регулюють такі правовідносини, загальні положення ст. 104 ЦК України не підлягають застосуванню.
Відповідно до статті 16 Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" діяльність релігійної організації може бути припинена у зв'язку з її реорганізацією (поділом, злиттям, приєднанням) або ліквідацією.
Як було зазначено вище та встановлено постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 14.12.2011 року (справа №5004/11), 12.05.2011 року на підставі розпорядження голови Волинської обласної державної адміністрації №202 "Про реєстрацію внесених змін до статутів релігійних громад" релігійна громада св.Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с.Сирники була перетворена в Свято-Покровську релігійну громаду Української православної церкви Київського патріархату с. Маяки - Сирники. При цьому Волинською ОДА було видане нове свідоцтво № 1996, яким раніше зареєстрований рішенням виконкому Волинської обласної ради від 12.08.1991 року № 182 статут релігійної громади УАПЦ с. Сирники (ідентифікаційний код 21735125), було зареєстровано у новій редакції за Свято - Покровською релігійною громадою Української православної церкви Київського патріархату, діяльність якої поширюється на с. Маяки - Сирники Луцького району Волинської області (ідентифікаційний код 21735125).
Наведене свідчить про те, що Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви Київського патріархату с. Маяки - Сирники, як правонаступник релігійної громади св. Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с. Сирники автоматично не набула права постійного землекористування спірними земельним ділянками.
Отже, станом на день винесення рішення судом першої інстанції, право постійного землекористування спірних земельних ділянок релігійної громади св.Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с.Сирники припинилось, а Свято-Покровська релігійна громада Української православної церкви Київського патріархату с. Маяки - Сирники таке право не набула, оскільки відповідного рішення про це Маяківська сільська рада Луцького району не приймала.
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
В пункті 2 роз'яснення президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 № 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" зазначено, зокрема, що обов'язковою умовою визнання акта недійсним є порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до ст.32 ГПК України, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення спору.
За змістом статті 33 ГПК України, обов'язок доказування та подання доказів розподіляється між сторонами, виходячи з того, хто посилається на юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги і заперечення.
Проте, позивач не надав суду доказів у підтвердження порушення будь-яких його прав Маяківською сільською радою внаслідок прийняття оскаржуваних рішень, за умови фактичного припинення права постійного землекористування на спірні земельні ділянки релігійної громади св. Покрови Пресвятої Богородиці Української автокефальної православної церкви с. Сирники, перетвореної в Свято-Покровську релігійну громаду Української православної церкви Київського патріархату с. Маяки –Сирники.
Враховуючи викладене, колегія суддів апеляційного господарського суду прийшла до висновку про відсутність за наведених обставин станом на день винесення оскаржуваного рішення порушення права позивача на постійне землекористування спірними земельними ділянками, у зв'язку з чим суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про відмову в задоволенні позову.
На підставі викладеного, керуючись ст. 99, 101, п.1 ст.103, ст.105 Господарського процесуального кодексу України, Рівненський апеляційний господарський суд,
ПОСТАНОВИВ:
1. Рішення господарського суду Волинської області від 27.10.2011 року у справі № 5004/924/11 залишити без змін, апеляційну скаргу Свято - Покровської релігійної громади Української Православної церкви - без задоволення.
2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку.
Головуючий суддя Мельник О.В.
Суддя Савченко Г.І.
Суддя Грязнов В.В.
01-12/786/12 786/12
Суд | Рівненський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2012 |
Оприлюднено | 20.01.2012 |
Номер документу | 20913637 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Рівненський апеляційний господарський суд
Мельник О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні