ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 жовтня 2011 р. Справа № 52964/09
Колегія суддів Львівсько го апеляційного адміністрат ивного суду в складі:
головуючого судді Попка Я.С.
суддів Онишкевича Т. В., Сапіги В.П.
розглянувши у порядку пис ьмового провадження у м. Льво ві апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в м. Нововолинську у Волинськ ій області на постанову Ново волинського міського суду Во линської області від 30 червня 2009 року у справі за позовом О СОБА_1 до управління Пенсій ного фонду України в м. Новово линську у Волинській області про стягнення допомоги дітя м війни,-
В С Т А Н О В И Л А:
У січні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до управління Пенсі йного фонду України в м. Новов олинську у Волинській област і, в якому просить зобов' яза ти відповідача нарахувати на її користь недоплачену щомі сячну державну соціальну гро шову допомогу як дитині війн и за період за 2006-2007 роки та за 9 мі сяців 2008 року у розмірі 3600,00 грн. П озивач просить поновити стро к звернення до суду.
Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилалася на те, що маючи статус дитини в ійни, згідно ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», має право на отрим ання державної щомісячної гр ошової соціальної допомоги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Однак відповідач, не дивлячись на рішення Констит уційного суду України від 09.07.20 07 року № 6-рп/2007, не виплачує їй со ціальну допомогу, заборгував ши позивачу в такий спосіб 3600,00 грн.
Постановою Нововолинсько го міського суду Волинської області від 30 червня 2009 року по зов задоволено частково. Зоб ов' язано управління Пенсій ного фонду України в м. Новово линську у Волинській області нарахувати та виплатити дер жавну соціальну допомогу, пе редбачену Законом України «П ро соціальний захист дітей в ійни», ОСОБА_1 за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року до 31 грудня 2008 року у розмірі встановлено му ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» . В задоволенні решти позовни х вимог відмовлено.
Постанова суду першої інст анції мотивована тим, що держ авна соціальна допомога пози вачу як дитині війни в розмір і 30% мінімальної пенсії за вік ом у 2007-2008 роках повинна виплачу ватися відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни», оскільки окремі положення статтей За конів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розм ір оспорюваної допомоги, виз нано неконституційними (ріше ння Конституційного Суду Укр аїни №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп /2008 від 22.05.2008 року). Таким чином,
Головуючий у 1-й інст. суддя Кратюк С.П. ряд. ст. зв. № 10.3.1 суддя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-1330/09/0312 справа № 52964/09/910 4.doc
після прийняття Рішень Кон ституційного Суду України ві д 09.07.2007 року №6-рп/2007 та №10-рп/2008 від 22.0 5.2008 року, якими визнано неконст итуційними окремі положення Законів України «Про Держав ний бюджет України на 2007 рік» т а «Про Державний бюджет Укра їни на 2008 рік», якими зупинено д ію ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни» , позивачу повинна нараховув атись та виплачуватись держа вна соціальна допомога, визн ачена зазначеною нормою Зако ну в розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком з врахуванням п оложень Законів України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «Про Державний бюдж ет України на 2008 рік». Таким чин ом, позивач має право на випла ту йому державної соціальної допомоги за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 тр авня 2008 року по 31 грудня 2008 року у розмірі встановленому ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».
Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и щомісячну соціальну допомо гу за період 2006 року, то такі не підлягають до задоволення, о скільки положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет н а 2006 рік», якими обмежувалася д ія ст.6 Закону України «Про соц іальний захист дітей війн» н а предмет конституційності н е розглядалися, у встановлен ому порядку неконституційни ми визнані не були та своєї чи нності не втратили.
Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Нововолинського мі ського суду Волинської облас ті від 30 червня 2009 року та ухвал ити нову постанову, якою повн істю відмовити у задоволенні позовних вимог.
Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що враховуючи те, що Зак он України «Про соціальний з ахист дітей війн» передбачає , що фінансування виплат по да ному Закону проводиться із Д ержавного бюджету України, я кий затверджується Верховно ю Радою України, а не із бюджет у Пенсійного фонду України, я кий затверджується Кабінето м Міністрів України, тому буд ь-яких порушень законодавств а з боку управління Пенсійно го фонду України в м. Нововоли нську у Волинській області н е вбачається.
Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:
Із змісту ст. 19 Конституції України вбачається, що право вий порядок в Україні ґрунту ється на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути при мушений робити те, що не перед бачено законодавством. Орган и державної влади та органи м ісцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.
Розглядаючи спір, колегія суддів вважає, що висновки су ду першої інстанції лише час тково відповідають нормам ма теріального та процесуально го права та фактичним обстав инам справи.
Судом встановлено, підтвер джено матеріалами справи, що позивач - ОСОБА_1, ІНФО РМАЦІЯ_1, є дитиною війни, що стверджується паспортом поз ивача та пенсійним посвідчен ням. У Законі України «Про соц іальний захист дітей війни» визначено, що державні соціа льні гарантії дітям війни, вс тановлені цим Законом, не мож уть бути обмежені або скасов ані іншими нормативно-правов ими актами.
Статтею 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» передбачено, що дітям в ійни пенсії або щомісячне до вічне грошове утримання чи д ержавна соціальна допомога, що виплачується замість пенс ії, підвищується на 30% мінімал ьної пенсії за віком.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мала право на отримання щомісячно го підвищення до пенсії як ди тина війни відповідно до ст.6 з азначеного Закону.
Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції на момент вини кнення спірних правовідноси н).
Із матеріалів справи не вб ачається, що одна зі сторін на полягала на застосуванні стр оків звернення до суду.
Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. Зважаючи на те, що позивач в позовній заяві просив нара хувати на його користь недоп лачену щомісячну державну со ціальну грошову допомогу як дитині війни за 9 місяців 2008 рок у, а відтак, він саме з 22.05.2008 року по 30.09.2008 року, згідно позовних в имог, мала право на отримання щомісячного підвищення до п енсії як дитина війни в розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком, відповідно до ст.6 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни».
Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.
Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.
Доводи відповідача про те, що мінімальний розмір пенсі ї за віком, встановлений абз. 1 ч. 1 ст. 28 Закону України «Про за гальнообов'язкове державне п енсійне страхування» застос овується виключно для визнач ення розмірів пенсій, призна чених згідно з цим Законом, то му цей розмір не може застосо вуватись для інших розрахунк ів (доплат, підвищень, дотацій , надбавок), є безпідставними, оскільки наявність такої нор ми за відсутності іншого мін імального розміру пенсії за віком не є підставою для відм ови в реалізації позивачем к онституційної гарантії та пр ава на отримання підвищення розміру пенсії, виходячи з ро зміру мінімальної пенсії за віком, як це встановлено ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни».
Відповідно до ст. 17 Закону У країни «Про виконання рішень та застосування практики Єв ропейського суду з прав люди ни» суди застосовують при ро згляді справ Конвенцію та пр актику суду як джерело права .
Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що приймаючи З акони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік», отж е з дня прийняття Рішень Конс титуційним Судом України поз ивачу повинно нараховуватис ь та виплачуватись щомісячне підвищення до пенсії як дити ні війни згідно ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни».
З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.
На думку колегії суддів, су д першої інстанції прийшов д о вірного висновку про те, що п озовні вимоги позивача в час тині зобов'язання відповідач а нарахувати та виплатити по зивачу щомісячну державну со ціальну грошову допомогу за 2006 рік не підлягають до задово лення, оскільки положення За кону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежу валася дія ст.6 Закону України «Про соціальний захист діте й війни» на предмет конститу ційності не розглядалися, у в становленому порядку неконс титуційними визнані не були та своєї чинності не втратил и.
З огляду на положення ст.ст . 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.
Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в м. Нововолинську у В олинській області, відповідн ий обов' язок слід покласти на відповідача у справі.
Колегія суддів зазначає, щ о що ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » передбачено не соціальну д опомогу у вигляді підвищення до пенсії, а підвищення на 30% мі німальної пенсії за віком, до пенсії обо щомісячного дові чного грошового утримання чи державної соціальної допомо ги, що виплачується замість п енсії.
Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.
Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в м. Нововолинську у Волинсь кій області задовольнити час тково.
Постанову Нововолинськог о міського суду Волинської о бласті від 30 червня 2009 року у сп раві № 2-а-1330/09 скасувати та прийн яти нову постанову, якою адмі ністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України в м. Нововолинську у Волинській області щодо не н арахування та невиплати ОС ОБА_1 щомісячного підвищенн я до пенсії як дитині війни в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» за періо д з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 р оку та з 22 травня 2008 року по 30 вер есня 2008 року з врахуванням ст. 2 8 Закону України «Про загальн ообов'язкове державне пенсій не страхування».
Зобов' язати управління П енсійного фонду України в м. Н ововолинську у Волинській об ласті нарахувати та виплатит и ОСОБА_1 щомісячне підвищ ення до пенсії як дитині війн и в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком відповідно до ст . 6 Закону України «Про соціаль ний захист дітей війни» за пе ріод з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по 30 в ересня 2008 року з врахуванням с т. 28 Закону України «Про загал ьнообов'язкове державне пенс ійне страхування» та виплаче них сум.
В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.
Постанова набирає законн ої сили через п'ять днів після направлення її копій особам , які беруть участь у справі та може бути оскаржена у касаці йному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосере дньо до суду касаційної інст анції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.
Головуючий суддя Я.С. Попко
Судді Т.В. Онишкевич
В.П. Сапіга
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2011 |
Оприлюднено | 04.11.2011 |
Номер документу | 18866008 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Гуляк Василь Васильович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Попко Я.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні