8/126/08
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Запорізької області
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.05.08 Справа № 8/126/08
Суддя Попова І.А.
за позовом Сільськогосподарського виробничого кооперативу “Калініна” (70040, Запорізька область, Вільнянський район, с.Антонівка, вул. Леніна, 31)
до відповідача Вільнянської районної державної адміністрації (70002, Запорізька область, м.Вільнянськ, вул. Бочарова, 12)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача –Товариство з обмеженою відповідальністю “Прогрес-Агро” (70040, Запорізька область, Вільнянський район, с.Антонівка)
про визнання частково недійсним розпорядження Вільнянської районної державної адміністрації від 11.10.2007 р. № 752, а саме в частині надання дозволу ТОВ “Прогрес-Агро” на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення в частині 62 га багаторічних насаджень, розташованих на території Антонівської сільської ради
Суддя І. А. Попова
Представники:
Від позивача: Азізбекян А.П., прот від 06.04.2007р.
Філенко І.Ф., дов. від 24.10.2007р.
Від відповідача: Скрябін М.В., дов. № 3 від 09.01.2008 р.
Від третьої особи: Данилов А.Г., дов. № 5 від 12.02.2008р.
Назарова Л.В., дов. № 4 від 11.02.2008 р.
В засіданні приймає участь спеціаліст відділу земельних ресурсів у Вільнянському районі Запорізької області –Пономарьова В.А.
Заявлено позовні вимоги про визнання частково недійсним розпорядження Вільнянської районної державної адміністрації від 11.10.2007 р. № 752, а саме в частині надання дозволу ТОВ “Прогрес-Агро” на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення в частині 62 га багаторічних насаджень, розташованих на території Антонівської сільської ради.
В судовому засіданні оголошувалися перерви, розгляд справи відкладався.
Вступну та резолютивну частини рішення оголошено в засіданні 30.05.2008 р.
В судовому засіданні 31.03.2008р. позивачем подано заяву про зміну предмету позову. Відповідно до ст.. 22 ГПК України заяву прийнято судом до розгляду. Розглядаються позовні вимоги про визнання недійсним в повному обсязі розпорядження Вільнянської районної державної адміністрації від 11.10.2007 р. № 752.
В обґрунтування вимог позивач зазначає, що у зв'язку з реформуванням аграрного сектора економіки, на підставі договору № 189 від 08.02.1992 р., філія Запорізького інституту землевпорядкування виготовила Проект роздержавлення і приватизації земель колгоспу їм. Калініна для передачі їх у власність КСП ім. Калініна. Правонаступником реформованого КСП ім. Калініна став СВК "Калініна" .
На підставі Рішення № 8 Вільнянської районної ради від 21.01.2003 р. КСП ім. Калініна одержало Державний акт серія ЗП № 00318 на право колективної власності на землю загальною площею 4742 , 2 га , зареєстрований під № 636 , до якого доданий План (опис меж) і Контурна відомість (технічна характеристика земель).
Відповідно до ст. 125 ч. 1 Земельного Кодексу України, право власності на земельну ділянку виникає після одержання її власником Державного акту на земельну ділянку та його державної реєстрації.
Єдиним і законним колективним власником земель, зазначених у вищевказаних документах є КСП ім. Калініна, а після його реформування СВК "Калініна".
На підставі Державного акту на право колективної власності на землю , Плану та Контурної відомості на контурі № 241 площею 20, 4 га та на контурі № 252 площею 41, 6 га, а всього 62 га, землі за своєю технічною характеристикою визначені як багаторічні насадження (сад).
ТОВ "Прогрес - Агро", яке розташоване на території Антонівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, одержало дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 108,19 га не витребувані земельні частки (паї) , в тому числі 46,19 га рілля, 62,0 га багаторічні насадження, що розташовані на території Антонівської сільської ради для передачі в оренду терміном на 5 років ( до моменту витребування громадянами земельних часток (паїв) з орендною платою 300 грн. за 1 га на рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Викладене свідчить, вказує позивач, що Розпорядженням Вільнянської районної державної адміністрації в оренду ТОВ "Прогрес - Агро" передані не витребувані земельні частки (паї) громадян у вигляді багаторічних насаджень, власником яких є СВК "Калініна". 62,0 га багаторічних насаджень знаходяться на балансі СВК "Калініна" та згідно інвентарної картки № 929 є основними засобами кооперативу .
Дії районної державної адміністрації порушують ст.. 14 ч. 2 і ст. 41 Конституції України, якими гарантовано набуття право власності на землю та гарантовано право володіти , користуватися і розпоряджатися своєю власністю .
Приймаючи Розпорядження від 11.10.2007 р. № 752, відповідач порушив вимоги Закону України "Про власність" та ст. 17 Закону України "Про землеустрій".
Районна державна адміністрація розпоряджається землями державної власності в межах, визначених частинами 1-2 ст. 78 , статтями 124-125 Земельного кодексу України.
Таким чином, Вільнянська районна державна адміністрація, приймаючи Розпорядження від 11.10.2007 р. № 752 заборонила законному власнику СВК "Калініна" розпоряджатися своїм майном.
Згідно із ст. 9 Закону України “Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)” розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), у натурі (на місцевості) проводиться відповідною радою за місцем розташування земельної ділянки.
Відповідно до статті 13 Закону, використання нерозподілених (не витребуваних) земельних ділянок за рішенням відповідної районної державної адміністрації може передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власником державного акту на право власності на земельну ділянку , про що зазначається у договорі оренди , а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відомо їх місцезнаходження .
Станом на день розгляду справи, зазначає позивач, відсутні докази, які підтверджують факт повідомлення Антонівською сільською радою або Вільнянською районною державною адміністрацією Запорізької області власників земельних часток (паїв)” про результати проведеного розподілу земельних ділянок.
Відповідно до Постанови КМ України № 122 від 04.02.2004 р. "Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток ( паїв), з метою інформування власників земельних часток ( паїв) про проведення розподілу земельних ділянок сільська рада чи районна державна адміністрація розміщує у загальнодоступному місці населеного пункту, де проживають власники земельних часток (паїв), оголошення про проведення зборів власників земельних часток (паїв) , не пізніше ніж за 14 днів до їх проведення.
Результати розподілу оформлюються протоколом.
Також, вказує позивач, районна земельна комісія до засідання за результатами якого складений протокол № 12 від 27.09.2007 р. з питання надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "Прогрес - Агро", не провела конкурс, чим порушила права та інтереси СВК "Калініна", на балансі якого знаходяться багаторічні насадження.
Враховуючи викладені обставини, СВК "Калініна" просить визнати недійсним Розпорядження районної державної адміністрації від 11.10.2007 р. № 752 повністю.
Відповідач у відзиві на позов вказує, що на підставі Державного акту на право колективної власності на землю КСП ім. Калініна до колективної власності КСП ім. Калініна було передано й 62 га багаторічних насаджень.
В подальшому, відповідно до положень Указу Президента України „Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 № 720/95, земля, що належала КСП ім. Калініна на підставі Державного акту на право колективної власності на землю від 15.08.1995 року, була розпайована між членами КСП.
Пунктом 1 Указу Президента України „Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" від 08.08.1995 № 720/95, встановлено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, тобто, й 62 га багаторічних насаджень.
Відповідно до ст. 17 та п. XII Перехідних положень Земельного кодексу України землями за межами населених пунктів розпоряджаються відповідні місцеві державні адміністрації.
Згідно зі ст. 13 Закону України від 05.06.2003 № 899-1V „Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та п.12 постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122 „ Про організацію робіт та методику розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв)" відповідна сільська, селищна, міська рада чи райдержадміністрація в межах повноважень визначених п.ХІІ Перехідних положень Земельного кодексу України повинні своїм рішенням (розпорядженням) визначити вищезазначені земельні ділянки (паї), як невитребувані земельні частки (паї) і мають право укласти договір оренди невитребуваних земельних часток (паїв) до настання певної умови, передбаченої ст.13 Закону України від 05.06.2003 № 899-1V „Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)” до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку. В силу зазначеного, 27.09.2007 року було проведено засідання земельної комісії на якому розглядалось питання набуття права оренди земельних ділянок на території Антонівської сільської радії площею 108,19 га невитребуваних земельних часток (паїв) в тому числі 46,19 га рілля, 62,0 га багаторічні насадження.
27.09.2007 року за результатами розгляду заяв право оренди земельних ділянок на території Антонівської сільської ради площею 108,19 га невитребуваних земельних часток (паїв) в тому числі 46,19 га рілля, 62,0 га багаторічні насадження отримало ТОВ „Прогрес-Агро".
Розпорядженням голови Вільнянської районної державної адміністрації від 11.10.2007 № 752 ТОВ „Прогрес-Агро" було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для подальшої їх передачі в оренду.
Представник третьої особи щодо предмету спору пояснив, що твердження Позивача, що він є єдиним і законним колективним власником земель суперечить нормам чинного законодавства, тому що з прийняттям Земельного кодексу України від 25.10.2001р. №2768-111 таке визначення як колективна власність відсутнє. Пункт 3 ст. 78 Земельного кодексу України встановлює, що земля в Україні може знаходитися в приватній, комунальній та державній власності. Ст.86 ЗК України передбачає право спільної власності на землю (часткова та сумісна). Право спільної власності на землю посвідчується державним актом на право власності на землю, а не Державним актом на право колективної власності. Право спільної часткової власності на земельну ділянку виникає при добровільному об'єднанні власниками належних їм земельних ділянок (п. 1 ст.87 ЗК). З моменту видачі Державного акту на право колективної власності майже усі громадяни, які мали сертифікати на землю отримали Державні акти на земельні ділянки, тому вони є їх власниками. У зв'язку з отриманням громадянами права приватної власності на землю, яка входила до складу земель КСП “Калініна” істотні дані вказані в Державному акті на право колективної власності (серія ЗП №00138 від 15.08.1995р.), а саме площа землі вказана 4742.2 га, не відповідає дійсності, тому такий Державний акт не є дійсним. Власниками землі, яка вказана в Державному акті, і який наданий до суду в якості доказу Позивачем, є не тільки СВК “Калініна”, як вказує Позивач у позові, а й багато інших фізичних осіб, які теж є власниками земельних ділянок.
На підставі ст.13 Закону України “Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)”“Нерозподілені (не витребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки...”, тому Розпорядження Вільнянської районної державної адміністрації від 11.10.2007р. №752 є таким, що в повній мірі відповідає чинному законодавству.
Заслухавши представників, дослідивши додані матеріали, суд знаходить позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, внаслідок наступного:
Позивач вбачає порушення своїх прав, по-перше, як власника земельної ділянки згідно Державного акта № 536 від 15.08.1995 р., по-друге, як власника багаторічних насаджень, розміщених на цих землях, по-третє, спірні земельні ділянки не є «не витребуваними», оскільки вони не розподілялися між власникам паїв (часток).
І. Як свідчать вивчені матеріали, відповідно до рішення № 8 Вільнянської районної ради народних депутатів від 21.01.1993 р. КСП ім.. Калініна видано Державний акт на право колективної власності на землю серія ЗП № 00318 (дата реєстрації 15.08.1995 р.)
07 березня 2000 р. загальними зборами членів СВК «Калініна»прийнято Статут товариства, створеного внаслідок реорганізації КСП «Калініна», зареєстрований 24.03.2000 р. Вільнянською райдержадміністрацією. Статтею 27 Земельного кодексу України (1992 р., що був чинним на момент реорганізації КСП ім.. Калініна) та створення СВК «Калініна», встановлені підстави припинення права користування землею, зокрема, в разі припинення діяльності підприємства, установи, організації. Чинним на момент реорганізації СВК «Калініна»Земельним кодексом України (як і чинним Земельним кодексом України 2002 р.) встановлено, що право власності або право користування земельною ділянкою переходить до особи лише у випадку переходу права власності на будівлю або споруду. В усіх інших випадках, незалежно від майнового правонаступництва, право користування земельною ділянкою (постійного користування чи права власності) підлягає оформленню в порядку, визначеному Земельним кодексом України.
Таким чином, внаслідок припинення діяльності КСП ім.. Калініна припинилося його право користування земельною ділянкою на праві колективної власності за зазначеним Державним актом та не виникло право на користування зазначеними у акті земельними ділянками у позивача по справі.
Крім того, землі, що були надані у колективну власність КСП ім.. Калініна, відповідно Указу Президента України № 720/95 від 08.08.1995 р. підлягали паюванню між членами КСП. Жоден із нормативно-правових актів щодо земельної реформи у сфері сільськогосподарського виробництва не містить положень про правонаступництво підприємств, створених на базі реформованих КСП, у земельних відносинах. Доводи позивача, викладені ним у запереченнях на відзив з цього приводу, суд знаходить хибними.
ІІ. Наказом Міністерства аграрної політики № 62 від 14.03.2001 р. (з наступними змінами та доповненнями) затверджено Порядок розподілу та використання майна реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств. Даний Порядок включає питання формування груп майна колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі реорганізованих; передачі майна підприємствам-правонаступникам під забезпечення кредиторської заборгованості; використання майнових паїв їх власниками; видачі підприємствами невитребуваних паїв на вимогу співвласників чи їх спадкоємців; використання майна, яке не підлягає паюванню; використання об'єктів соціальної інфраструктури. Складання (уточнення) переліків активів та зобов'язань підприємств здійснюється комісією з організації вирішення майнових питань, що виникають у процесі реформування аграрного сектора економіки, відповідно до Методики уточнення складу і вартості пайових фондів майна членів колективних сільськогосподарських підприємств, у тому числі реорганізованих, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2001 року N 177 “Про врегулювання питань щодо забезпечення захисту майнових прав селян у процесі реформування аграрного сектору економіки”.
Позивачем не зазначено в позові з яких саме підстав багаторічні насадження (як необоротні активи реорганізованого КСП) передані йому на баланс: під забезпечення кредитної заборгованості, майно, яке не підлягає паюванню тощо.
Наказом Міністерства аграрної політики України № 63 від 14.03.2001 р. затверджено також Порядок оформлення правонаступництва за зобов'язаннями реорганізованих колективних сільськогосподарських підприємств. Даний Порядок визначає наявність та обсяги правонаступництва, який визначається за передавальним (розподільчим) актом (балансом), складеним на дату реорганізації КСП. Відповідно до п. 19 Порядку передача майна КСП підприємствам здійснюється на підставі акту приймання-передачі.
В підтвердження доводів про право власності на багаторічні насадження позивачем надано баланс КСП ім.. Калініна, в якому в якості основних засобів зазначено «в т. ч сад»(напис внесено без застереження про виправлення). Будь-яких інших доказів передачі колективним сільськогосподарським підприємством кооперативу «Калініна»майна - багаторічних насаджень та підстав прийняття зазначеного майна на баланс позивач суду не надав. При цьому, суд зазначає, що знаходження майна на балансі підприємства не є безспірною ознакою його права власності, а є формою бухгалтерського обліку.
ІІІ. Відповідно до рішення Антонівської сільської ради від 15.03.2001 р. № 55 розмір земельної частки (паю) члена ліквідованого КСП ім.. Калініні складає 7.92 умовних кадастрових гектарів. На підставі розрахунку паювання підлягали рілля, землі під багаторічними насадженнями, сіножатті, пасовища. Згідно довідки відділу земельних ресурсів у Вільнянському районі після розпаювання КСП ім. Калініна отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) 681 чоловік. Станом на 31.03.2008 р. виділена земля в натурі та видані Державні акти на право власності на землю - 650 чоловікам.
За свідченням представника відділу земельних ресурсів в натурі виділені земельні ділянки власникам сертифікатів лише на ріллі.
Законом України «Про прядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)»визначено термін «нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки». Нерозподілена (невитребувана) земельна ділянка –земельна ділянка, що була запроектована, проте не була розподілена на зборах власників земельних ділянок часток (паїв). Відповідно до ст. 9 зазначеного Закону розподіл земельних ділянок у межах одного сільськогосподарського підприємства між власниками земельних часток (паїв), які подали заяви про виділення належних їм земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості), проводиться відповідною сільською, селищною, міською радою чи районною державною адміністрацією за місцем розташування земельних ділянок на зборах власників земельних часток (паїв) згідно з проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)
Статтею 13 Закону встановлено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
Таким чином, усі інші землі, що не були виділені в натурі власникам земельних часток (паїв) набувають статус «невитребуваних»земельних ділянок, які можуть бути розподілені у встановленому порядку компетентним органом за заявою власника земельної частки (паю). Будь-яких законних підстав на користування не витребуваними земельними ділянками підприємство - правонаступник реорганізованого КСП не має, крім випадку передачі йому цих земельних ділянок у користування власником або уповноваженим на це органом.
Оспорюваним розпорядженням Вільнянської райдержадміністрації № 752 від 11.10.2007 р. надано дозвіл ТОВ “Прогрес-Агро” на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення загальною площею 108,19 га невитребуваних земельних часток (паї), в тому числі 46,19 га рілля, 62,0 га багаторічні насадження, що розташовані на території Антонівської сільської ради для передачі в оренду терміном на 5 років (до моменту витребування громадянами земельних часток (паїв)) з орендною платою 300 грн. за 1 га на рік для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Суд не вбачає підстав вважати, що будь-які права або охоронювані законом інтереси позивача у справі порушені зазначеним розпорядженням.
Також суд не вбачає підстав вважати порушеним право позивача на користування спірними земельними ділянками внаслідок того, що не було проведено конкурс на право їх користуванням, оскільки позивач не обґрунтував з яких підстав мав бути проведеним конкурс.
В позові з заявлених підстав відмовляється.
Судові витрати відносяться на позивача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 49, 82-84 ГПК України, суд
ВИРІШИВ:
В позові відмовити.
Суддя І.А. Попова
Рішення підписано 25 червня 2008 року.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2008 |
Оприлюднено | 21.08.2008 |
Номер документу | 1912191 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Попова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні