Постанова
від 15.09.2011 по справі 2а-1870/4664/11
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КОПІЯ

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІ СТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 вересня 2011 р. С права № 2a-1870/4664/11

Сумський окружний адмін істративний суд у складі:

головуючого судді - Опімах Л.М.

за участю секретаря судов ого засідання - Шевченко В.М.,< Т екст >

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в приміщен ні суду в м. Суми адміністрати вну справу за позовом Товари ства з обмеженою відповідаль ністю "Сумська фабрика тесля рських виробів" до Державної податкової інспекції в міст і Суми про скасування податк ових повідомлень-рішень ,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який його пре дставники підтримали в судо вому засіданні, мотивуючи по зовні вимоги тим, що Державно ю податковою інспекцією в м. С уми здійснено перевірку Това риства з обмеженою відповіда льністю «Сумська фабрика тес лярських виробів» про, що скл адено акт від 27.01.2011 року № 312/2314/36067599/8 «Про результати планової виї зної перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю «Сумська фабрика теслярськи х виробів», код ЄДРПОУ 36067599 з пит ань дотримання вимог податко вого та іншого законодавства за пері од з 26.08.2008 по30.09.2010». Згідно висновків акту перевіркою в становлено порушення позива чем

п. 4.1., ст. 4, п. 5.1., п.п. 5.2.5. п. 5.2., п.п. 5.6.1. п. 5.6 ., п.п. 5.7.1. п. 5.7., п. 5.9. ст. 5, п.п. 11.2.1 п. 11.2, п.п. 11 .3.1 п. 11.3 ст. 11 Закону України « Про оподаткування прибутку п ідприємств» в результаті чог о занижено податок на прибут ок в періоді, що перевірявся, н а загальну суму 242986 грн., у тому ч ислі за 9 місяців 2009 року в сумі 33883 грн., за 2009 рік в сумі 53647 грн., за 1 квартал 2010 року в сумі 49914 грн., з а півріччя 2010 року в сумі 162267 грн ., за 9 місяців 2010 року в сумі 189339 гр н.;

пп. 7.4.1. п.п. 7.4.4. п. 7.4 ст 7 Закону України «Про податок на дода ну вартість» в результаті чо го занижено податок на додан у вартість в періоді, що перев ірявся, на загальну суму 210313 гр н., в тому числі за листопад 2008 р оку в сумі 3113 грн., за грудень 2008 р оку в сумі 10425 грн., за I квартал 2009 року в сумі 6371 грн., за квітень 20 09 року в сумі 2593 грн., за травень 2009 року в сумі 9571 грн., за липень 20 09 року в сумі 10153 грн., за серпень 2009 року в сумі 1606 грн., за вересен ь 2009 року в сумі 13140 грн., за жовтен ь 2009 року в сумі 1554 грн., за листоп ад 2009 року в сумі 10423 грн., за груде нь 2009 року в сумі 3147 грн., за січен ь 2010 року в сумі 13165 грн., за лютий 2010 року в сумі 9765 грн., за березен ь 2010 року в сумі 7035 грн., за квітен ь 2010 року в сумі 62087 грн., за травен ь 2010 року в сумі 17053 грн., за червен ь 2010 року в сумі 8639 грн., за липень 2010 року в сумі 5850 грн., за серпень 2010 року в сумі 9651 грн., за вересен ь 2010 року в сумі 4972 грн.

На підставі акту перевірки податковим органом прийнят і податкове повідомлення-ріш ення від 15 лютого 2011 року № 000132314/0/110 31 з податку на прибуток за осн овним платежем у сумі 237317 грн. т а за штрафними (фінансовими) с анкціями (штрафами) у сумі 59330 г рн. та податкове повідомленн я-рішення № 0000143314/0/11039 з податку на додану вартість за основним платежем у сумі 210313 грн. та за шт рафними (фінансовими) санкці ями (штрафами) у сумі 52578 грн.

Позивач не погоджується з в исновками, викладеними в акт і перевірки, вважає їх помилк овими, а також вважає протипр авними та просить скасувати податкові повідомлення-ріше ння, прийняті на підставі так их висновків, обгрунтовуючи свою позицію наступним.

Так у пункті 3.1.1. «Валов ий дохід» зазначено, що перев іркою повноти визначення ско ригованого валового доходу з а період з 01.07.2009 по 30.09.2010 встановле но його заниження всього на с уму 549031 грн., у тому числі за 9 міс яців 2009 року в сумі 124495 грн., за 2009 р ік в сумі 200117 грн., за 1 квартал 2010 р оку в сумі 178622 грн., за півріччя 2 010 року в сумі 318445 грн., за 9 місяці в 2010 року в сумі 348914 грн. та завище ння всього у сумі 5874 грн., у тому числі за півріччя 2010 року в сум і 5874 грн. Перевіркою встановле но, що підприємство у перевір яємий період здійснювало вир обництво теслярських виробі в (бруси, рейки, щити та ін.) з пи ломатеріалів хвойних та лист яних порід, використовуючи я к обрізні пиломатеріали (дош ки, заготівки) так і пиловник х войних та листяних порід.

Для розрахунку виход у обрізних пиломатеріалів (Г ОСТ 8486-72) з пиловочної сировини підприємство повинно було в икористовувати нормативи по гатунокового виходу обрізни х пиломатеріалів, затверджен і Мінтяжбудом УССР 02.04.81 р., які н а теперішній час є чинними.

Однак, підприємство не згод не з висновком за цим пунктом акту та його обґрунтуванням , так як дані висновки не відпо відають технології виробляє мої продукції - якими є: клеєни й брус, рейка, клеєна дошка, щи т та блоки.

Норм виходу готової п родукції та списання сировин а на даний вид продукції в Укр аїні не існує. У зв' язку одно типністю технологічних проц есів виготовлення клеєних - брусу, дошки, щитів та блоків ТОВ «СФТВ» у листопаді 2008 року було розроблено та затвердж ено Технологічний регламент на виготовлення брусу зроще ного клеєного із половника I, I I, III сортів та у грудні 2008 року Зв едені коефіцієнти поопераці йних норм витрати деревини н а 1 м3 3-х слойного зрощеного кле єного брусу за ГОСТом ДСТУ Б В .2.6-23-2001 (ГОСТ 23166-99).

Виробництво готової проду кції здійснювалось з викорис танням даних внутрішніх доку ментів товариства, а списанн я сировини на готову продукц ію здійснюється по факту її в икористання на конкретну про дукцію з урахуванням її якос ті та сортності в межах встан овлених норм.

Крім того, за пунктом 3.1.2. акту «Валові витрати» зазначено , що, перевіркою повноти визна чення витрат за період з 01.07.2009 п о 30.09.2010 встановлено їх завищенн я всього у сумі 423478 грн., у тому ч ислі за 9 місяців 2009 року в сумі 11125 грн., за 2009 рік в сумі 14657 грн., за 1 квартал 2010 року 21046 грн., за півр іччя 2010 року в сумі 336626 грн., за 9 мі сяців 2010 року в сумі 408821 грн., а са ме безпідставно віднесено до валових витрат вартість отр иманих послуг по договору по ставки товарів та надання по слуг від 01.01.2010 р. № 24076 з ТОВ «Метр о Кеш енд Кері Україна» (м. Київ) на загальну суму 364 141 г рн., в т.ч. за півріччя 2010 року на суму 315 884 грн., за 9 місяців 2010 року на суму 364 141 грн. Відповідач вва жає, що операції були нетипов ими в господарській діяльнос ті ТОВ «СФТВ», при їх проведен ні товар на склад не оприбутк овувся, довіреності на транс портування товару по даній о перації не надавало, тобто фа ктично товар пройшов транзит ом одним днем, в актах виконан их робіт на просування товар у та маркетинговим послугам конкретно зміст операції виз начено не було, а саме не зазна чено перелік заходів, які бул и проведені по просуванню то варів з їх документальним пі дтвердженням та кількість ук ладених угод або отриманої в игоди за результатами викона ння маркетингових послуг, то що».

Однак, позивач зазначає, що товар (будівельні матеріали ) придбавались у ПП «Арсенал Д » (м. Днепропетрівськ) та ТОВ « Опт Юніторг» (м. Днепропетрів ськ) в момент укладання догов орів № 01/10 від 10.03.2010р.та № ДГ-1/07С від 01.07.2010р. з вищезазначеними поста чальниками та здійснення гос подарських операцій їх сторо ни мали цивільну правоздатні сть та відповідну реєстрацію в державних органах.

Зміст вказаних договорів н е суперечили чинному законод авству України та дані догов ори не були визнані недійсни ми в установленому порядку.

Пунктом 3 договору між визн ачено, що поставка здійснюєт ься згідно заявки - специфіка ції Покупця та поставляється на умовах DDU - торгові центри ТОВ «Метро Кеш енд Україн а», умови поставки розуміють ся згідно з правилами «Інкот ермс» в редакції 2000 року, що озн ачає, що зобов' язання прода вця (ПП «Арсенал Д», ТОВ «Опт Ю ніторг») з поставки вважають ся виконаними після того, як в ін поставив товар у в погодже не місце покупця.

Продавець несе всі витрати і ризики, пов' язані з постав кою товару (місце призначенн я зазначене), що означає, що зо бов' язання продавця щодо по ставки вважаться виконаним п ісля того як товар доставлен ий в зазначене місце.

Відповідно до умов укладен ого договору № 24076 від 01.01.2010р.між позивачем та ТОВ «Метро Ке ш енд Україна» перехід пра ва власності на товар відбув ається в момент підписання п окупцем (ТОВ «Метро Кеш ен д Україна») транспортної нак ладної, а також передачі всіє ї супроводжувальної докумен тації, яка вимагається чинни м законодавством України та договором, датою прийняття п артії товару вважається дата підписання відповідної тран спортної накладної уповнова женими представниками покуп ця (дата, підпис, штамп). Всі пер винні документи (товарні нак ладні, транспортні накладні, податкові накладні) відпові дають законодавчим та нормат ивним актам, були складені ві дповідно до вимог чинного за конодавства та не порушували публічний порядок, встановл ений Законом України «Пр о бухгалтерський облік та фі нансову звітність в Україні» .

Згідно додатку 7Б до Договор у поставки товарів та наданн я послуг № 24076 від 01.01.2010 р. ТОВ «Ме тро Кеш енд Україна» надає спеціальні послуги, які пов' язані з товарами, які постача льник постачає до Метро. С утність послуг, що надаються постачальнику, полягає в том у, що Метро створює попит на товари постачальника сере д власних клієнтів, завдяки ч ому товари швидше та у більши х обсягах замовляються Мет ро у постачальника на підст аві окремих замовлень та пос тачаються до магазинів Мет ро. Послуги, передбачені до говором про надання маркетин гових, послуг по організації просування товарів постачал ьника, послуги з організації додаткового інформування по стачальника, реклама в Метр о - Пошті, які були укладен і між підприємством та контр агентом, пов' язані з продаж ем та придбанням продукції п ідприємства, та стосується т овару, постачання якого є гос подарською діяльністю підпр иємства.

Отже, витрати, здійснені під приємством на оплату таких п ослуг, є економічно обґрунто ваними. Оскільки зазначені п ослуги надавалися на період дії договірних відносин з по ставки товару, то послуги мал и регулярний, постійний та, ви ходячи з досягнутого результ ату, суттєвий характер. Отрим ання маркетингових, мерчанда йзингових та інших послуг з п росування товару не суперечи ли чинному законодавству Укр аїни, оскільки не існує норма тивно-правового акта, який би забороняв або обмежував так у діяльність.

Разом з тим, правилами веден ня податкового обліку, встан овленими чинним законодавст вом, зокрема ст. 11 Закону Ук раїни «Про оподаткування при бутку підприємств», не вимаг ається підтвердження витрат на проведення маркетингових , мерчендайзингових та інших послуг додатковими документ ами. Чинне законодавство не п ередбачає спеціальних вимог щодо обов' язкової наявност і певних документів для підт вердження факту надання марк етингових та інших послуг.

Також на думку податкового органу, позивачем неправомі рно було включено до податко вого кредиту суми ПДВ від вар тості придбаних послуг по пр осуванню товарів, маркетинго вих та рекламних послуг по до говору поставки товарів з ТО В «Метро Кеш енд Кері Україна» на суму 72828 грн. та сум у ПДВ від вартості придбани х матеріалів ( лісоматеріал ів, половника, столярних заго товок), які були понаднормово списані на виробництво гото вої продукції ( теслярських в иробів), у зв' язку з тим, що во ни фактично не були використ ані у виробництві готової пр одукції, тобто не були пов' я зані з господарською діяльн істю платника, на суму 137485 грн .

Однак, позивач зазнач ає, що суму ПДВ 72828 грн, підприєм ство правомірно віднесло до податкового кредиту, так як п ослуги по організації просув ання товарів постачальника, маркетингові послуги стосов но товарів постачальника, по слуги по організації додатко вого інформування постачаль ника та реклама в МЕТРО - Пошті пов'язані з господарською ді яльністю, це підтверджується первинними документами облі ку які є в наявності у підприє мства.

Також правомірно бул о включено до податкового кр едиту суми ПДВ від вартості п ридбаних матеріалів (лісомат еріалів, пиловника, столярни х заготовок та ін.), які були сп исані на виробництво готової продукції (теслярських виро бів), та були безпосередньо по в' язані з господарською ді яльністю підприємства на заг альну суму 137485 грн.

Представник відповід ача проти позову заперечив т а пояснив, що перевіркою вста новлено, що між ТОВ „Сумська ф абрика теслярських виробів” та ТОВ “Метро Кеш енд К ері Україна” було укладен о договір поставки товарів т а надання послуг від 01.01.2010р. №24076. З гідно п.п. 1.1 п.1 договору «МЕТРО » надає постачальникові рекл амні, інформаційні, маркетин гові та інші послуги у порядк у та згідно з додатковими уго дами та додатками до цього До говору. Надання рекламних та інших послуг підтверджуєтьс я актами приймання виконаних робіт. МЕТРО також надаватим е постачальнику послуги з ло гістики товарів згідно з про цедурою та умовами, які вказа ні в Додатку 6 до цього Договор у.

Сутність послуг, що надають ся постачальнику, полягає в т ому, що МЕТРО створює попит на товари постачальника серед власних клієнтів, завдяки чо му товари швидше та у більших обсягах замовляються МЕТРО у постачальника на підставі окремих замовлень та постача ються постачальником до мага зинів МЕТРО.

В ході перевірки встановле но, що товари (будівельні мате ріали) придбались у ПП “Арсен ал Д”, (м. Дніпропетровськ) ТОВ “Опт Юніторг”, (м. Дніпропетро вськ) . За умовами договорів з вищезазначеними постачальн иками поставка товару здійсн юється згідно заявки-специфі кації Покупця на умовах DDU - т оргові центри ТОВ “Метро Ке ш енд Кері Україна”. Під приємством для розгляду запе речення було надано товарні та транспортні накладні, що с відчать про отримання товару торгівельними центрами ТОВ «Метро Кеш енд Керрі Укра їна».

Проведеною перевіркою вст ановлено, що дані операції бу ли нетиповими в господарські й діяльності позивача, при їх проведенні товар на склад не оприбутковувався, довіренос ті на отримання товару на мат еріально-відповідальних осі б не виписувалися, документі в на транспортування товару по даній операції підприємст во не надало, тобто фактично т овар для подальшого продажу позивачу не приходив, в актах виконаних робіт на просуван ня товару та маркетинговим п ослугам конкретно зміст опер ації визначено не було, а саме не зазначено перелік заході в, які були проведені по просу ванню товарів з їх документа льним підтвердженням та кіль кість укладених угод або отр иманої вигоди за результатам и виконаних маркетингових по слуг, тощо.

Крім того, ТОВ “Сумська фабр ика теслярських виробів” у п еревіряємому періоді здійсн ювало виробництво теслярськ их виробів (бруси, рейки, щити та ін.) з пиломатеріалів хвойн их та листяних порід, викорис товуючи як обрізні пиломатер іали (дошки, заготовки) так і п иловник хвойних та листяних порід.

Підприємство у перевіряєм ому періоді переважно викори стовувало для виробництва п иловочну сировину хвойних та листяних порід 3 гатунку, яка оброблялася на обладнанні, щ о не є сучасним та найбільш ек ономічним на даний час (рама л ісопильна Р-63). На першому етап і виробництва готової продук ції з пиловника виготовляють ся обрізні пиломатеріали. Дл я розрахунку виходу обрізних пиломатеріалів (ГОСТ 8486-72) з пил овочної сировини підприємст во повинно було використовув ати нормативи погатункового виходу обрізних пиломатеріа лів, затверджені Мінтяжбудом УССР 02.04.81р., які на даний час не змінювались.

Під структурою норм витрат мається на увазі склад та спі ввідношення окремих нормоут ворюючих елементів (чисті чи корисні витрати, технологіч ні відходи та втрати). Чисті ви трати враховують кількість п иловочної сировини, котре су ттєво входить до складу пило продукції, що виробляється. Д о технологічних втрат та від ходів відносяться тирса, нед ілові горбилі та рейки, торці та вирізки, а також втрати на сушку пиломатеріалів та розп ил.

До складу норм витрат не вкл ючаються втрати пиловочної с ировини внаслідок браку прод укції та відступу від встано влених технологічних процес ів, а також втрати при транспо ртуванні та зберіганні пилом атеріалів.

Об' єм пиловочних колод ро зраховується без кори, тому к ора не входить до розрахунку балансу та є позабалансовим відходом. Кількість кори в не окорених колодах складає бли зько 10-12% об' єму колод, тобто п иловочна сировина з пиловник а хвойних та листяних порід найменше повинна складати 88%.

Згідно нормативів погатун кового виходу пиломатеріалі в з пиловочної сировини 3 гату нку без врахування обаполу (я кий є пиломатеріалом, але не в икористовується підприємст вом у виробництві теслярськи х виробів) вихід обрізного п иломатеріалу хвойних порід 1 4-24 см. становить - 58,3 % (60,1-1,8), з пилов очної сировини хвойних порід 26см. та більше вихід обрізно го пиломатеріалу становить - 61,3 % (63,3-2), з пиловочної сировини листяних порід 26см. та більше вихід обрізного пиломатер іалу становить - 59,9 % (62,1-2,2).

На другому етапі виробницт ва з обрізних пиломатеріалів виготовляється готова проду кція (брус, рейка, щит та ін.), як а є заготовкою для віконних т а дверних блоків. Оптимальни й вихід заготовок теслярськи х виробів (коробок віконних, б алконних та дверних блоків) з обрізних пиломатеріалів згі дно норм витрат матеріалів н а виробництві теслярських ви робів для деревообробних під приємств, затверджених Мінт яжбудом УССР 02.04.1981р. №57, які на те перішній час не змінювались, складає 66%.

Таким чином, для розрахунку норми використання підприєм ством матеріалів у виробницт ві готової продукції - тесляр ських виробів (брусів, рейок т а щитів для дверних блоків), з урахуванням всіх можливих в трат позивач повинен був зас тосовувати коефіцієнти наве дені на арк. 7 акту перевірки.

При проведенні перевірки п ідприємство не надало кальку ляції витрат на виробництво готової продукції та нормат ивні документи, якими корист ується при обробці деревини, а середній відсоток виходу г отової продукції з пиловочно ї сировини за даними підприє мства становить 10-20 %.

Перевіркою було встановле но, що основними покупцями го тової продукції ТОВ «СФТВ» б ули : ТОВ «Меранти - Плюс», ( м. До нецьк), (обсяг продажу в % від в сієї реалізації готової прод укції: 2008р. - 57,83%, 2009р. - 91,15%, 2010р. - 19,43 %); та підприємство «ОМІС» ВГО «ФСТРІ», (м. Харків) (обсяг прод ажу в % від всієї реалізації го тової продукції: 2008р. - 18,02%, 2009р. - 2,94%, 2010р. - 71,67%), які є виробниками м іжкімнатних дверей, тобто пр одукція, яка придбавалась ни ми у ТОВ «СФТВ», використовув алась у виробництві дверей, а не вікон, чи балконних дверей . Враховуючи вищевикладене п озивач безпідставно посилає ться на ГОСТи з виробництва в іконних блоків.

Таким чином проведеною пер евіркою розрахунку норми вик ористання різних матеріалі в у виробництві готової прод укції - теслярських виробів (б руси, рейки та щити для дверн их блоків) з урахуванням всіх можливих втрат згідно норма тивів погатункового виходу обрізних пиломатеріалів з п иловочної сировини, затвердж ені Мінтяжбудом УССР 02.04.81р. та н орм витрат матеріалів на вир обництві теслярських виробі в для деревообробних підприє мств, затверджених Мінтяжбуд ом УССР 02.04.1981р. №57, встановлено, щ о підприємством у перевіряєм ому періоді віднесено до скл аду валових витрат вартість придбаних матеріалів (обрізн і пиломатеріали (дошки, загот овки), пиловник хвойних та лис тяних порід), які фактично не були використані у виробниц тві готової продукції. Підпр иємством понад встановлені н орми було списано матеріали на виробництво теслярських в иробів відповідно актів про списання матеріалів на вироб ництво за перевіряємий періо д на загальну суму 922503 грн., в то му числі за період діяльност і підприємства на загальній системі оподаткування - 585657,52 грн., розрахунок норм викорис тання матеріалів у виробниц тві готової продукції та ва ртість списаних лісоматеріа лів понад встановлені норми наведено у додатку до акту. Т ак як підприємством обрано м етод списання ТМЦ за середнь озваженою вартістю, то розра хунок вартості матеріалів, с писаних понаднормово також в ідбувався за середньозважен ою вартістю. тобто, якщо придб ані товарно-матеріальні цінн ості використані з негоспода рською метою, то їх вартість м ає бути виключена з валових в итрат. Підприємством не пров одились коригування валових витрат при виробництві тесл ярських виробів за рахунок н е вірного застосування діючи х нормативів при виготовленн і готової продукції (теслярс ьких виробів).

Щодо виключення зі складу п одаткового кредиту сум ПДВ в ід вартості послуг по органі зації просування товарів пос тачальника, маркетингових по слуг стосовно товарів постач альника та реклами в МЕТРО-По шті, придбаних у ТОВ “МЕТРО Кеш енд Кері Україна”, згідно договору від 01.01.2010р. №24076 н а загальну суму 72828 грн. та від в артості придбаних матеріалі в (лісоматеріалів, пиловника , теслярських заготовок тощо ), які не використовувались в г осподарській діяльності ТОВ “Сумська фабрика теслярськи х виробів” для виробництва г отової продукції (брусу, рейк и та ін.) на загальну суму 137485 грн . Позивач зазаначив, що підпри ємством завищено податковий кредит за перевірений періо д, внаслідок віднесення до йо го складу ПДВ від вартості пр идбаних товарів та послуг, як і не приймають участі у госпо дарській діяльності на загал ьну суму 210313 грн., в тому числі за листопад 2008 року в сумі 3113 грн., з а грудень 2008 року в сумі 10425 грн., з а І квартал 2009 року в сумі 6371грн. , за квітень 2009 року в сумі 2593грн ., за травень 2009 року в сумі 9571грн ., за липень 2009 року в сумі 10153грн., за серпень 2009 року в сумі 2622 грн ., за вересень 2009 року в сумі 12124гр н., за жовтень 2009 року в сумі 1554гр н., за листопад 2009 року в сумі 10423г рн., за грудень 2009 року в сумі 3147г рн., за січень 2010 року в сумі 13165 гр н., за лютий 2010 року в сумі 9765грн., за березень 2010 року в сумі 7035грн ., за квітень 2010 року в сумі 62087 грн ., за травень 2010 року в сумі 17053грн ., за червень 2010 року в сумі 8639грн ., за липень 2010 року в сумі 5850грн., за серпень 2010 року в сумі 9651грн., за вересень 2010 року в сумі 4972 гр н.

ТОВ “СФТВ” неправомірно бу ло включено до податкового к редиту суми ПДВ від вартості придбаних послуг по просува нню товарів, маркетингових т а рекламних послуг по догово ру поставки товарів на надан ня послуг від 01.01.10р. №24076 з ТОВ “МЕ ТРО Кеш енд Кері Укра їна”, у зв' язку з тим, що отри мання даного виду послуг не п ов' язано з господарською ді яльністю платника.

Внаслідок цього було завищ ено податковий кредит на заг альну суму 72828 грн., в тому числі за квітень 2010 року на суму 59132 гр н., за травень 2010 на суму 2714грн., за червень 2010 року на суму 1331 грн., з а серпень 2010 року на 9651грн.

Також ТОВ “СФТВ” неправомі рно було включено до податко вого кредиту суми ПДВ від вар тості придбаних матеріалів ( лісоматеріалів, пиловника, с толярних заготовок та ін.), які були понаднормово списані н а виробництво готової продук ції (теслярських виробів), у зв ' язку з тим, що вони фактично не були використані у виробн ицтві готової продукції, тоб то не пов' язані з господарс ькою діяльністю платника.

Заслухавши пояснення стор ін, дослідивши письмові дока зи у справі, суд вважає, що поз овні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню, вихо дячи з наступного.

Судом встановлено, Державн ою податковою інспекцією в м . Суми була проведена докумен тальна планова виїзна переві рка ТОВ «Сумська фабрика тес лярських виробів», з питань д отримання вимог податкового , валютного та іншого законод авства за період з 26.08.2008 по 30.09.2010, п ро що складений акт від 27.01.2011 №312/ 2314/36067599/8 ( том 1 а.с. 29-75). На думку подат кового органу позивачем пор ушені п.4.1 ст. 4, п. 5.1, п.п. 5.2.1, п.п. 5.2.5 п. 5.2 ,п.п. 5.6.1 п. 5.6, п.п. 5.7.1 п. 5.7, п. 5.9 ст. 5, п.п. 11.2.1 п . 11.2, п.п. 11.3.1 п. 11.3 ст. 11 Закону Укр аїни “Про оподаткування приб утку підприємств” в результ аті чого занижено податок на прибуток в періоді, що переві рявся, на загальну суму 242986 грн ., а також пп.7.4.1. п.п. 7.4.4 п. 7.4 ст. 7 За кону України в результаті чого занижено податок на дод ану вартість в періоді, що пер евірявся, на загальну суму 210313 грн. В результаті були прийня ті податкові повідомлення рі шення від 15 лютого 2011 року № 000132314 /0/11031 з податку на прибуток за ос новним платежем у сумі 237317 грн. та за штрафними (фінансовими ) санкціями (штрафами) у сумі 5933 0 грн.; податкове повідомлення -рішення від 15 лютого 2011 року № 00 00143314/0/11039 з податку на додану варт ість за основним платежем у с умі 210313 грн. та за штрафними (фін ансовими) санкціями (штрафам и) у сумі 52578 грн. (том 1 а.с. 120, 121).

Однак, суд не може погодитис ь з такими рішеннями податко вого органу, вважає їх протип равними, а висновки, викладен і в акті перевірки такими, що н е відповідають фактичним обс тавинам з огляду на таке.

Так, судом встановлено, що Т ОВ “Сумська фабрика теслярсь ких виробів” у перевіряємому періоді здійснювало виробни цтво теслярських виробів (бр уси, рейки, щити та ін.) з пилома теріалів хвойних та листяних порід, використовуючи як обр ізні пиломатеріали (дошки, за готовки) так і пиловник хвойн их та листяних порід.

У зв' язку однотипністю те хнологічних процесів вигото влення клеєних - брусу, дошк и, щитів та блоків ТОВ «СФТВ» у листопаді 2008 року було розроб лено та затверджено Технолог ічний регламент на виготовле ння брусу зрощеного клеєного із половника I, II, III сортів та у г рудні 2008 року Зведені коефіці єнти поопераційних норм витр ати деревини на 1 м3 3-х слойного зрощеного клеєного брусу за ГОСТом ДСТУ Б В.2.6-23-2001 (ГОСТ 23166-99). (то м 1 а.с. 162-163).

Виробництво готової проду кції здійснювалось з викорис танням даних внутрішніх доку ментів товариства, а списанн я сировини на готову продукц ію здійснюється по факту її в икористання на конкретну про дукцію з урахуванням її якос ті та сортності в межах встан овлених норм.

У відповідності до діючого законодавства юридичні та ф ізичні особи мають право зай матися будь-якими видами дія льності на території України не забороненими діючим зако нодавством України.

Натомість органи державно ї влади повинні діяти виключ но в межах та у спосіб встанов леним діючим законодавство м .

Відповідно до Закону Ук раїни «Про бухгалтерський об лік і фінансову звітність в У країні» підставою ведення по даткового обліку є дані бухг алтерського обліку, що не зап еречується актом перевірки.

Відповідно до Положення (Ст андарту) бухгалтерського обл іку 9 "Запаси", затвердженого Н аказом Міністерства фінансі в України 31.12.1999 р. за №318 та зареєс трованого в Міністерстві юст иції України 19.01.2000 р. за № 27/4248: запа си - активи, які: утримуються д ля подальшого продажу за умо в звичайної господарської ді яльності; перебувають у проц есі виробництва з метою пода льшого продажу продукту виро бництва; утримуються для спо живання під час виробництва продукції, виконання робіт т а надання послуг, а також упра вління підприємством.

Відповідно до Положення (Ст андарту) бухгалтерського обл іку 16 «Витрати», затвердженог о Наказом Міністерства фінан сів України 31.12.1999р. за № 318 та заре єстрованого в Міністерстві ю стиції України 19.01.2000р. за № 27/4248 це економічні ресурси (сировин а, праця, основні засоби, послу ги, гроші) які є найважливішою частиною фінансової діяльно сті підприємства, та безпосе редньо пов' язані з виробниц твом. Витратами звітного пер іоду визнаються або зменшенн я активів, або збільшення зоб ов'язань, що призводить до зме ншення власного капіталу під приємства (за винятком зменш ення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу вла сниками), за умови, що ці витра ти можуть бути достовірно оц інені.

Відображення даних операц ій здійснюються у відповідно сті до Положення про докумен тальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, за твердженого Наказом Міністе рства фінансів України від 24 .05.95 року № 88.

ДПІ м. Суми зазначає, що пров еденою перевіркою розрахунк и норм використання різних м атеріалів у виробництві гото вої продукції - теслярських в иробів (бруси, рейки та щити дл я дверних блоків) з урахуванн ям всіх можливих втрат згідн о нормативів погатункового в иходу обрізних пиломатеріал ів з пиловочної сировини пов инно обраховуватись та обрах овано за нормами, затверджен ими Мінтяжбудом УССР 02.04.81 р. та н орм витрат матеріалів на вир обництві теслярських виробі в для деревообробних підприє мств, затверджених Мінтяжбуд ом УССР 02.04.1981 р. №57.

Проте, подальша пооперацій на обробка даних заготівок з дійснюється у відповідності до :

- ДСТУ Б.В.2.6-99: 2009 «Блоки дверні д ерев'яні Загальні ТУ»

- ГОСТ 2140-81 (СТ СЕВ 2017-79, СТ СЕВ 2018-79, С Т СЕВ 2019-79,

СТ СЕВ 320-76, СТ СЕВ 321-76, СТ СЕВ 391-76) В идимі пороки деревини. Класи фікація, терміни та визначен ня, способи вимірювання.

- ГОСТ 6449.1-82 Вироби з деревини і деревних матеріалів. Поля до пусків для лінійних розмірів і посадки.

- ГОСТ 6449.2-82 Вироби з деревини і деревних матеріалів. Допуск и кутів.

- ГОСТ 6449.3-82 Вироби з деревини і деревних матеріалів. Допуск и форми і розташування повер хонь.

- ГОСТ 8486-86 Пиломатеріали хвой них порід. Технічні умови

- ГОСТ 9685-61 Заготівлі з деревин и хвойних порід. Технічні умо ви .

- ГОСТ 6782.1 «Пилопродукція хво йних порід. Величина усушки »

- ГОСТ 20850 «Конструкції дерев 'яні клеєні ТУ»

- ГОСТ 7307 «Деталі з деревини і деревних матеріалів. Припус ки на механічну обробку »

- Довідник ГОССТРОЙІЗДАТ, 1975р . «Обсяги, площі та норми виход у пиломатеріалів »

Відповідно до розрахунку г оловної випробувальної лабо раторії в будівництві та ене ргетиці ДП ВАТ «СУМБУД» нор мативно обрахована норма спи сання сировини на 1м3 готової п родукції становить 7,506 м3, що св ідчить про необґрунтованіст ь акту перевірки, в цій частин і, фактичним даним бухгалтер ського і податкового обліку підприємства та про безпідст авне заниження норм списання матеріалів від 2,5 до 5 разів. ( то м 1 а.с.108-110).

Також судом встановлено, що позивачем придбавались буді вельні матеріали у ПП «Арсен ал Д» (м. Днепропетрівськ) та Т ОВ «Опт Юніторг» (м. Днепропет рівськ) в момент укладання до говорів № 01/10 від 10.03.2010р.та № ДГ-1/07С від 01.07.2010р. ( том 2 а.с. 57, 58). На час зд ійснення господарських опер ацій сторони мали цивільну п равоздатність та відповідну реєстрацію в державних орга нах.

Зміст вказаних договорів н е суперечили чинному законод авству України та дані догов ори не були визнані недійсни ми в установленому порядку.

В п. 3 договору «Поставка тов ару» поставка здійснюється з гідно заявки - специфікації П окупця та поставляється на у мовах DDU - торгові центри ТОВ «Метро Кеш енд Україна», умови поставки розуміються з гідно з правилами «Інкотермс » в редакції 2000 року, що означає , що зобов' язання продавця (П П «Арсенал Д», ТОВ «Опт Юнітор г») з поставки вважаються вик онаними після того, як він пос тавив товар у в погоджене міс це покупця.

Продавець несе всі витрати і ризики, пов' язані з постав кою товару (місце призначенн я зазначене), що означає, що зо бов' язання продавця щодо по ставки вважаться виконаним п ісля того як товар доставлен ий в зазначене місце.

Відповідно до умов укладен ого договору № 24076 від 01.01.2010р.між Т ОВ «СФТВ» та ТОВ «Метро Кеш енд Україна» ( том 2 а.с. 26-52) п 2.8 п ерехід права власності на то вар відбувається в момент пі дписання покупцем (ТОВ «Мет ро Кеш енд Україна») трансп ортної накладної, а також пер едачі всієї супроводжувальн ої документації, яка вимагає ться чинним законодавством У країни та договором, датою пр ийняття партії товару вважає ться дата підписання відпові дної транспортної накладної уповноваженими представник ами покупця (дата, підпис, штам п). Всі первинні документи (тов арні накладні, транспортні н акладні, податкові накладні) відповідають законодавчим т а нормативним актам, були скл адені відповідно до вимог чи нного законодавства та не по рушували публічний порядок, встановлений Законом Ук раїни «Про бухгалтерський об лік та фінансову звітність в Україні»

Згідно Додатку 7Б до Договор у поставки товарів та наданн я послуг № 24076 від 01.01.2010 р. ТОВ «Ме тро Кеш енд Україна» надає спеціальні послуги, які пов' язані з товарами, які Постача льник постачає до Метро. С утність послуг, що надаються Постачальнику, полягає в том у, що Метро створює попит на товари Постачальника сере д власних клієнтів, завдяки ч ому товари швидше та у більши х обсягах замовляються Мет ро у Постачальника на підст аві окремих замовлень та пос тачаються до магазинів Ме тро. На підставі первинних документів по операціям з ТО В «Метро Кеш енд Кері Україна» складені акти прий мання наданих послуг ( том 1 а.с . 193-202).

Ці первинні документи мают ь всі обов' язкові реквізити , в них розкритий повний зміст та обсяг господарських опер ацій. Первинні документи під писані відповідальними особ ами підприємств і скріплені печатками підприємств.

Відповідно до вимог с. 19 Конс титуції України органи держ авної влади та органи місцев ого самоврядування, їх посад ові особи зобов'язані діяти л ише на підставі в межах повно важень та у спосіб, що передба чені Конституцією та законам и України.

Згідно з п. 5.1 ст. 5 Закону У країни «Про оподаткування пр ибутку підприємств» валові в итрати виробництва та обігу це сума будь-яких витрат плат ника податку у грошовій, мате ріальній або нематеріальній формах, здійснюваних як комп енсація вартості товарів (ро біт, послуг), які придбаваютьс я (виготовляються) таким плат ником податку для їх подальш ого використання у власній г осподарській діяльності.

Підпунктом 5.2.1 ст. 5 закону Укр аїни «Про оподаткування приб утку підприємств» передбаче но, що до складу валових витра т включаються суми будь-яких витрат, сплачених (нарахован их) протягом звітного період у у зв' язку з підготовкою, ор ганізацією, веденням виробни цтва, продажем продукції (роб іт, послуг) і охороною праці.

Згідно інструкції щодо зап овнення форми державного ста тистичного спостереження № 1 -інновація «Обстеження техно логічних інновацій промисло вого підприємства», затвердж еної Наказом Держкомстату Ук раїни № 382 від 28.11.2005 року, зазнача ється, що маркетинг проводит ься з метою вдосконалення зб уту продукції на ринку.

Пунктом 19 Положення (станда рту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого На казом Міністерства фінансів України № 318 від 31.12.1999 р. (із змінам и і доповненнями) встановлен о, що витрати на збут, зокрема, витрати на рекламу та дослід ження ринку (маркетинг) включ аються також до складу витра т виробництва.

Послуги, передбачені догов ором про надання маркетингов их, послуг по організації про сування товарів постачальни ка, послуги з організації дод аткового інформування поста чальника, реклама в Метро - Пошті, які були укладені мі ж підприємством та контраген том, пов' язані з продажем та придбанням продукції підпри ємства, та стосується товару , постачання якого є господар ською діяльністю підприємст ва.

Відповідно до п. 1.32 ст. 1 Зако ну «Про оподаткування приб утку підприємств» господарс ька діяльність - будь-яка діял ьність особи, направлена на о тримання доходу в грошовій, м атеріальній або нематеріаль ній формах, у разі коли безпос ередня участь такої особи в о рганізації такої діяльності є регулярною, постійною та су ттєвою.

При цьому ні Закон про прибу ток, ні правила ведення подат кового обліку, ні Закон Украї ни «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Укр аїні» , ні Положення про доку ментальне забезпечення запи сів у бухгалтерському обліку , затверджене наказом МФУ від 24.05.95 р. N 88 не передбачають вичер пного переліку документів, щ о підтверджують зв'язок поне сених витрат платника податк у з господарською діяльністю , а лише вказують на необхідні сть мати первинні документи, які фіксують факти здійснен ня господарських операцій.

Для здійснення своєї госпо дарської діяльності юридичн і особи укладають договори, щ о за змістом є домовленістю, в наслідок якої виникають взає мні права і обов' язки. Уклад ення договору, який передбач ає придбання послуг вже є озн акою господарської діяльнос ті. Зміст договору про наданн я послуг та їх особливість в ц ілому полягає в тому, що вони с поживаються в процесі вчинен ня певної дії або здійснення певної діяльності (ст. 901 Цивіл ьного кодексу України).

Придбані послуги безпосер едньо впливали на результати діяльності підприємства з п родажу товарів та були напра влені на отримання доходу.

Підтвердженням того, що на п еріод надання послуг обсяги товарообороту та дохід підпр иємства від продажу такого т овару зростали, є аналіз обор отів та надходження коштів в ід зазначеного контрагенту о скільки покупець є роздрібно ю мережею супермаркетів, тов ар, який постачався (ізоляцій ні та покрівельні матеріали ), підпадає під сезонні колива ння попиту, тому в такі період и послуги (маркетингові, з про сування товару, збуту товару ) були направлені також на під тримання обсягів продажу тов ару у роздрібних мережах), адж е укладений договір поставки містить положення про можли вість повернення покупцем се зонного товару. В протилежно му випадку повернення товару покупцем з вищезазначених п ричин (низький попит) мало б на слідком зниження доходів.

Для уникнення цього підпри ємством оплачувались послуг и, направлені на збут товару.

Отже, витрати, здійснені під приємством на оплату таких п ослуг, є економічно обґрунто ваними. Оскільки зазначені п ослуги надавалися на період дії договірних відносин з по ставки товару, то послуги мал и регулярний, постійний та, ви ходячи з досягнутого результ ату, суттєвий характер.

Отримання маркетингових, м ерчандайзингових та інших по слуг з просування товару не с уперечили чинному законодав ству України, оскільки не існ ує нормативно-правового акта , який би забороняв або обмежу вав таку діяльність.

Разом з тим, правилами веден ня податкового обліку, встан овленими чинним законодавст вом, зокрема ст. 11 Закону Ук раїни «Про оподаткування при бутку підприємств», не вимаг ається підтвердження витрат на проведення маркетингових , мерчендайзингових та інших послуг додатковими документ ами. Чинне законодавство не п ередбачає спеціальних вимог щодо обов' язкової наявност і певних документів для підт вердження факту надання марк етингових та інших послуг.

Підпунктом 5.3.9 ст. 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» вста новлено, що не належать до скл аду валових витрат будь-які в итрати, не підтверджені відп овідними розрахунковими, пла тіжними та іншими документам и, обов'язковість ведення і зб ерігання яких передбачено пр авилами ведення податкового обліку. Статтею 9 Закону У країни «Про бухгалтерський о блік та фінансову звітність в Україні» передбачено, що пі дставою для бухгалтерського обліку господарських операц ій є первинні документи, які ф іксують факти здійснення гос подарських операцій, що пови нні мати такі обов'язкові рек візити: назву документа (форм и); дату і місце складання; наз ву підприємства, від імені як ого складено документ; зміст та обсяг господарської опер ації, одиницю виміру господа рської операції; посади осіб , відповідальних за здійснен ня господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші да ні, що дають змогу ідентифіку вати особу, яка брала участь у здійсненні господарської оп ерації.

Пунктом 2.4 Положення N 88 визна чено, що первинні документи (н а паперових і машинозчитуван их носіях інформації) для над ання їм юридичної сили і дока зовості повинні мати такі об ов'язкові реквізити: назва пі дприємства, установи, від іме ні яких складений документ, н азва документа (форми), код фор ми, дата і місце складання, змі ст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі), посади, прізвища і підписи осіб, відп овідальних за дозвіл та здій снення господарської операц ії і складання первинного до кумента.

Виходячи із змісту вищенав едених норм, вимог щодо адрес ної програми надання послуг, інформації щодо періоду над ання послуг та необхідності деталізації об'єкта надання послуг вони не містять. Акти, я кими оформлювався факт отрим ання послуг від контрагента , містять всі обов'язкові рекв ізити, що передбачені для офо рмлення первинних документі в: назву послуг, їх вартісне ви раження, одиницю виміру, місц е та дату складання, посади та підписи уповноважених осіб.

Відповідно до п. 1.32 ст. 1 Зако ну України «Про оподаткува ння прибутку підприємств» г осподарська діяльність - буд ь-яка діяльність особи, напра влена на отримання доходу в г рошовій, матеріальній або не матеріальній формах, у разі к оли безпосередня участь тако ї особи в організації такої д іяльності є регулярною, пост ійною та суттєвою.

Підпунктом 7.4.1 ст. 7 Закону України «Про податок на дода ну вартість» передбачено, що податковий кредит звітного періоду складається із сум п одатків, нарахованих (сплаче них) платником податку за ста вкою, встановленою п. 6.1 ст. 6 та с т. 81 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв 'язку з придбанням або вигото вленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з ме тою їх подальшого використан ня в оподаткованих операціях у межах господарської діяль ності платника податку. Виче рпний перелік операцій, що не є об'єктом оподаткування, виз начено в п. 3.2 ст. 3 Закону про ПДВ. Серед них маркетингові та послуг з просування товар у, відсутні. Як зазначалося ра ніше, придбання послуг здійс нювалося підприємством з мет ою наступного продажу товарі в та отримання максимального доходу від такого продажу, пі дтримання попиту на товар, то бто для використання у своїй господарській діяльності.

Згідно з пп. 7.4.5 ст. 7 Закону про ПДВ не дозволяється вклю чення до податкового кредиту будь-яких витрат зі сплати по датку, що не підтверджені под атковими накладними

Відповідно до пп. 7.5.1 ст. 7 Зак ону про ПДВ датою виникненн я права платника податку на п одатковий кредит вважається дата здійснення першої поді ї: або дата списання коштів з б анківського рахунку платник а податку в оплату товарів (ро біт, послуг), дата виписки відп овідного рахунку (товарного чека) - у разі розрахунків з ви користанням кредитних дебет ових карток або комерційних чеків; або дата отримання под аткової накладної, що засвід чує факт придбання платником податку товарів (робіт, послу г).

Норми Закону про ПДВ не мі стять жодних обмежень або за перечень щодо віднесення до складу податкового кредиту с ум ПДВ, сплачених з маркетинг ових послуг, послуг з просува ння товарів у торговельних м ережах, послуг з організації збуту товарів, послуг із стим улювання попиту, послуг мерч андайзингу.

Суд вважає що, суму ПДВ 72828 грн, підприємство правомір но віднесло до податкового к редиту, так як послуг по орган ізації просування товарів по стачальника, маркетингові по слуги стосовно товарів поста чальника, послуги по організ ації додаткового інформуван ня постачальника та реклама в МЕТРО - Пошті пов'язані з гос подарською діяльністю, це пі дтверджується первинними до кументами обліку які є в наяв ності у підприємства.

Також правомірно бул о включено до податкового кр едиту суми ПДВ від вартості п ридбаних матеріалів (лісомат еріалів, пиловника, столярни х заготовок та ін.), які були сп исані на виробництво готової продукції (теслярських виро бів), та були безпосередньо по в' язані з господарською ді яльністю підприємства на заг альну суму 137485 грн.

- Правомірність включення цих сум до податко вого кредиту, а також формува ння валового доходу та валов их витрат підтверджується, з окрема, і висновком економіч ного дослідження., проведени м Сумським відділенням при Х арківському науково - дослід ному інституті судових експе ртиз ім. Засл. Проф. М.С. Бокар іуса. ( том 1 а.с. 133-141).

З огляду на викладене, суд в важає, що оскаржувані податк ові повідомлення-рішення від 15 лютого 2011 року № 000132314/0/11031 та № 0000143314/0 /11039 є протиправними та підляга ють скасуванню.

На підставі ч.1 ст. 94 КАС України на користь позивача належить стягнути за рахуно к державного бюджету понесен і ним витрати по сплаті судов ого збору в розмірі 03 гривні 40 к опійок.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186 , 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний поз ов Товариства з обмеженою ві дповідальністю "Сумська фабр ика теслярських виробів" до Д ержавної податкової інспекц ії в місті Суми про скасуванн я податкових повідомлень-ріш ень - задовольнити.

Визнати протиправними та с касувати податкові повідом лення-рішення Державної под аткової інспекції в м.Суми ві д 15 лютого 2011 року № 0000132314/0/11031 про зб ільшення грошового зобов"яз ання товариству з обмеженою відповідальністю "Сумська ф абрика теслярських виробів" з податку на прибуток в розмі рі 303733 грн., та № 0000142314/0/11039 про збільш ення грошового зобов"язання з податку на додану вартість в розмірі 262891 грн.

Стягнути за рахунок держав ного бюджету на користь това риства з обмеженою відповіда льністю "Сумська фабрика тес лярських виробів" 03 грн.40 коп. в рахунок повернення судового збору.

< Сума стягнення (цифрами) > < Текст >

Постанова може бути оскарж ена до Харківського апеляцій ного адміністративного суду через Сумський окружний адм іністративний суд шляхом под ачі апеляційної скарги на по станову суду протягом десяти днів з дня отримання ко пії повного тексту постанови .

Постанова набирає законно ї сили після закінчення стро ку подання апеляційної скарг и. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не с касовано, набирає законної с или після закінчення апеляці йного розгляду справи.

Повний текст постанови виг отовлений 20 вересня 2011 року.

Суддя (підпис) Л.М. Опімах

З оригіналом згід но

Суддя Л.М.Опімах

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.09.2011
Оприлюднено07.12.2011
Номер документу19475310
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-1870/4664/11

Постанова від 15.09.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 26.07.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Постанова від 15.09.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 22.02.2012

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Постанова від 15.09.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

Ухвала від 08.07.2011

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Л.М. Опімах

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні