Рішення
від 29.11.2011 по справі 23/164
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

23/164

                                ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ  

                                  83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

                                                             Р І Ш Е Н Н Я   

                                                            іменем України

29.11.11 р.                                                                                 Справа № 23/164                               

Позивач: Публічне акціонерне товариство “Авдіївський коксохімічний завод”, м. Авдіївка

до відповідача: Державного підприємства “Донецька залізниця”, м. Донецьк

3-я особа: Товариство з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська”, м. Горлівка

про стягнення 1 902,95грн.

Суддя Матюхін В.І.

Представники:

позивача: Плуталова Н.В. - юр.   

відповідача: Ляшко Д.В. – пров. юр.

3-ї особи: Лисенко О.В. – юр.

Публічним акціонерним товариством “Авдіївський коксохімічний завод” до Державного підприємства “Донецька залізниця” пред'явлено позов про стягнення збитків, які виникли у зв'язку з несхоронним перевезенням вантажу (концентрат вугільний), відправленого позивачу Товариством з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” 28.05.11р. за залізничною накладною на групу вагонів № 52043890 у напіввагонах №№ 65490211, 67867606 у сумі 1 902,95грн.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що вагони з вантажем на станцію призначення прибули з недостачею, яка підтверджена складеними цією ж станцією комерційним актом БН 689725/23 від 31.05.2011р. Нестача, на його думку, виникла у зв'язку з незбереженням вантажу під час перевезення.

Позивачем у позовній заяві було заявлене клопотання про залучення до участі у справі у якості  третьої особи, яка не  заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача вантажовідправника - ВАТ “ЦЗФ “Узлівська” .

З огляду на те, що рішення по цій справі може вплинути на права та обов'язки позивача щодо вантажовідправника ТОВ “ЦЗФ “Узлівська”, господарський суд ухвалою про порушення провадження у справі від 31.10.11 р. залучив вантажовідправника, організаційно-правовою формою якого у дійсності є  „товариство з обмеженою відповідальністю”, до участі у справі у якості  третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору.

Залізниця позов не визнала з посиланням на те, що:

- згідно комерційного акту вантаж прибув у справних вагонах, люки і двері зачинені, витікання вантажу не має, навантаження в вагонах рівномірне, поверхня вантажу маркована двома подовжніми борознами;

- відповідно до п.”а” ст.111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу у разі, якщо вантаж прибув у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами відправника, якщо немає ознак втрати, псування або пошкодження вантажу під час перевезення.

ТОВ “ЦЗФ “Узлівська” пояснило, що:

- за незбереження залізницею вантажу під час його перевезення, відповідач повинен нести майнову відповідальність та відшкодувати позивачу вартість втраченого вантажу;

- ціна вантажу товариству не відома, оскільки фабрика не є продавцем вугілля, а є тільки його переробником  з давальницької сировини.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін і 3-ї особи у відкритому судовому засіданні, господарський суд встановив:

28.05.11р. ТОВ “ЦЗФ “Узлівська” (вантажовідправник) на адресу Публічного акціонерного товариства “Авдіївський коксохімічний завод (вантажоодержувач), у напіввагонах №№ 65490211, 67867606 за залізничною накладною на групу вагонів № 52043890 зі станції Трудова Донецької залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці відвантажило концентрат вугільний. За накладною вага у вагонах:

- № 65490211: нетто – 69 000 кг, брутто – не вказано, тара  – 22 400 кг;

- № 67867606: нетто – 71 000 кг, брутто – не вказано, тара  – 21 400 кг.

Позивач є покупцем вугільної продукції за договором ДУК-01/07-19р/34/08 Ос, укладеним 07.12.2007р. з Товариством з обмеженою відповідальністю “Метінвест Холдінг”. Згідно рахунку-фактури № СФ-119222 від 29.05.2011р. ціна 1т вугільного концентрату марки К-100 становить                   1 592,67 грн. без ПДВ.

На станцію призначення вагони прибули 29.05.2011р., де на вимогу вантажоодержувача (заявка від 30.05.11р.) на підставі ст. 52 Статуту залізниць України було здійснено перевірку маси вантажу. За результатами перевірки залізницею був складений комерційний акт БН 689725/23 від 31.0511р., згідно з яким:

-          вагони  в технічному відношенні справні;

-          люки і двері зачинені, витікання вантажу відсутнє;

-          навантаження в вагонах нижче бортів;

-          поверхнявантажу маркована двома подовжніми борознами;

-          зважування вагону проводилося на 100 тонних електронних вагах вантажоодержувача, приписаних до залізниці;

-          вага нетто зважування вантажу в вагонах:

·          №65490211 -  67 560кг (брутто 89 960 кг, тари 22 400 кг), що менше проти даних залізничної накладної на 1 440 кг;

·          №67867606 – 69 400кг (брутто 90 800 кг, тари 21 400 кг), що менше проти даних залізничної накладної на 1 600 кг.

Комерційний акт підписано належними особами, зокрема: з боку залізниці – начальником станції, прийомоздавальником, інженером з розшуку вантажів, з боку одержувача – прийомоздавальником Авдіївського коксохімічного заводу.

За таких обставин і зважаючи на те, що:

Відповідно до ст.909 Цивільного Кодексу України (ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його управомоченій на отримання вантажу особі.

Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.

Відповідно до ст. 12 Закону України “Про залізничний транспорт” залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.

Ч.2 ст.23 Закону “Про залізничний транспорт” передбачено, що за  незбереження  (втрату,  нестачу,  псування,  пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.

Згідно з ст.113  Статуту залізниць  України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника  причин.

Згідно ст.26 Закону України “Про залізничний транспорт” обставини, які можуть служити підставою для матеріальної  відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.

Статтею129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної  відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.

Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.

На станції  призначення спірні вагони видавалися одержувачу з перевіркою маси вантажу  не у зв'язку з прибуттям відкритого рухомого складу з ознаками недостачі під час перевезення, а на вимогу одержувача на підставі абз.6 ч.1 ст.52 Статуту залізниць України – прибуття вантажів у вагонах навалом і насипом за вимогою одержувача у розмірах, передбачених Правилами.

Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема  комерційним актом. В той же час згідно цього ж комерційного акту вантаж на станцію призначення прибув без слідів розкрадання чи втрати під час перевезення, тобто у тому ж стані, у якому він був прийнятий залізницею до перевезення.

Господарський суд вважає, що:

·          залізниця належними доказами довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин;

·          позов до неї пред'явлений без достатніх на те підстав і задоволенню не підлягає.

При прийнятті рішення судом також врахована і та обставина, що згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу і, як наслідок, посилання позивача на рахунок, виставлений йому Товариством з обмеженою відповідальністю “Метінвест Холдінг” (постачальник продукції), є неправомірним, оскільки позивач мав надати рахунок вантажовідправника, яким згідно перевізних документів є Товариства з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська”, або постачальника давальницької сировини Товариству з обмеженою відповідальністю „Центральна збагачувальна фабрика “Узлівська” - першого продавця у ланцюгу посередників за договорами купівлі-продажу.

Судові витрати покладаються на позивача.

На підставі викладеного, ст. ст.111, 115 Статуту залізниць України і керуючись ст.ст. 49, 82-84, 85 Господарського процесуального Кодексу  України, господарський суд, -

В И Р І Ш И В :

Відмовити Публічному акціонерному товариству “Авдіївський коксохімічний завод”  у задоволенні позову до Державного підприємства “Донецька залізниця” про стягнення 1 902,95грн. збитків.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття,  а у разі подання  апеляційної скарги - після розгляду справи апеляційною інстанцією, якщо його не скасовано.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу, протягом 10 днів з дня прийняття рішення місцевим господарським судом.

          

Суддя                                                               Матюхін В.І.           

< Список >                                                                  < Довідник >     

< Список >                                                                  < Довідник >    

Повний текст рішення складено 29.11.2011р.

Надруковано примірників:

1 – до справи;

1 – позивачу;

1 – відповідачу.

1 – 3-й особі

Вик

Тел.381-91-18

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення29.11.2011
Оприлюднено21.12.2011
Номер документу19876056
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —23/164

Ухвала від 11.02.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 28.04.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Рішення від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 16.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Рішення від 29.11.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Матюхін В.І.

Ухвала від 02.11.2011

Господарське

Господарський суд Київської області

Заєць Д. Г.

Ухвала від 31.10.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

Забарющий М.І.

Рішення від 17.05.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Кирилюк Т.Ю.

Рішення від 01.02.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

Ухвала від 13.01.2011

Господарське

Господарський суд Львівської області

Бортник О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні