Постанова
від 24.04.2008 по справі 15/498-07
ЗАПОРІЗЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

У к р а ї н а

 

У к р а ї н а

 

ЗАПОРІЗЬКИЙ

АПЕЛЯЦІЙНИЙ

  ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

 

ПОСТАНОВА

Іменем

України

24.04.08                                                                                              

Справа №15/498-07

 

Колегія суддів Запорізького апеляційного господарського

суду у складі:

 

Головуючий суддя Зубкова Т.П. судді  Зубкова Т.П.    , Колодій Н.А.  , Шевченко Т. М.

 

при секретарі: Лолі Н.О.

За участю представників сторін:

від позивача 

-       Глушенкова О.В.

(довіреність № 03-ЮР від 19.11.2006 р.)        

             

від відповідача -   

ОСОБА_1 (довіреність ВКК 004030 від 01.04.2008 р.)                

         

розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали

справи та апеляційну скаргу Державної 

інспекції по контролю  якості  лікарських 

засобів у Херсонській 

області     (м. Херсон)

на рішення господарського суду Херсонської області від

31.01.2008 р.                                            

у  справі  № 15/498-07

 

за позовом             

Державної  інспекції по

контролю  якості  лікарських 

засобів у

                               

Херсонській  області  (м. Херсон)

до відповідача      

Приватного підприємця ОСОБА_2

                                (м. Херсон)

 

про стягнення суми,

 

 

Державна інспекція по контролю  якості 

лікарських  засобів у Херсонській  області звернулася до господарського суду

Херсонської  області з позовом про

стягнення з Приватного підприємця ОСОБА_2 2798,12 грн. витрат на проведення  лабораторних досліджень лікарських  засобів.              

          Рішенням

господарського суду Херсонської  області

від 31.01.2008 р. у справі       №

15/498-07 (суддя  Клепай  З.В.) 

в  задоволенні позову

відмовлено.     

          Не

погоджуючись з  прийнятим  судовим 

актом,  Державна інспекція по

контролю  якості  лікарських 

засобів у Херсонській  області

(позивач у справі) звернулася до Запорізького апеляційного господарського суду

з апеляційною скаргою: просить скасувати рішення  господарського суду Херсонської  області від 31.01.2008 р. у справі №

15/498-07 та прийняти нове, яким стягнути з ПП 

ОСОБА_2 2798,12 грн. витрат на проведення  лабораторних досліджень лікарських  засобів.              

З підстав, викладених в апеляційній скарзі, заявник

вважає, що господарським судом 

Херсонської  області при прийнятті

рішення було невірно застосовано норми матеріального  права та  

порушено  норми процесуального

права. Заявник посилається на те, що суд 

першої  інстанції не  вивчив природу правовідносин, які  виникли 

між  сторонами. Зокрема, зазначає,

що  зобов'язання  відповідача 

по  сплаті  ним витрат 

на здійснення  державного  контролю 

якості  лікарських  засобів 

виникло  не з угоди, як  на це 

посилається в оскаржуваному 

рішенні господарський суд, а безпосередньо із  законодавчих актів (а саме, на підставі  ст. ст. 14, 15 Закону України «Про  лікарські 

засоби», ст. 7 Порядку  відбору

зразків  лікарських  засобів 

для  державного  контролю 

їх  якості, ст. ст. 1, 2 Порядку

визначення  вартості  здійснення 

контролю  якості  лікарських  

засобів  державними  інспекціями 

по  контролю  якості 

лікарських засобів в АРК, областях, містах Києві та Севастополі).

Крім  того,

вважає  висновки  суду 

першої інстанції  про те, що  інспекцією 

не надано  доказів  завершення робіт  по 

лабораторному  дослідженню  відібраних у 

відповідача  зразків  лікарських засобів, а також  були 

допущені  порушення  при 

відборі  зразків лікарських  засобів, безпідставними, та такими, що  не ґрунтуються  на 

нормах  закону,  суперечать фактичним обставинам  справи та наданим  доказам. 

Порушення 

норм  процесуального  права, на думку  заявника, полягає у тому, що суд  першої 

інстанції,  всупереч  вимог 

ст. 43 ГПК України, 

проігнорував  подані  позивачем 

на підтвердження  своїх  доводів 

докази.  

          Ухвалою

Запорізького апеляційного господарського суду від 18.03.2008 р. апеляційна

скарга  Державної  інспекції по контролю  якості 

лікарських  засобів у

Херсонській  області   прийнята 

до провадження та призначена до розгляду на  03.04.2008 р. 

В судовому  засіданні

оголошувалася  перерва  до 24.04.2008 р. 

         

Розпорядженням Першого заступника Голови Запорізького апеляційного

господарського суду № 857 від 23.04.2008 р. справу № 15/498-07 передано на

розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя  Зубкова Т.П. (доповідач),  судді             Колодій 

Н.А., Шевченко Т.М.

Відповідач у справі - Приватний підприємець ОСОБА_2

апеляційну скаргу позивача не визнає, проти 

доводів заявника  заперечує,

вважає оскаржуване рішення законним 

та  обґрунтованим, підстав  для його 

скасування не вбачає. Свою 

позицію виклав у письмовому відзиві. Зазначив, що  господарський 

суд  Херсонської  області 

правомірно  дійшов  висновку, що в рішеннях  позивача № 67 від 03.04.2007 р., № 126 від

16.07.2007 р., № 161  від 12.09.2007 р.

не вказано  підстави перевірки.

Посилається на те, що доручення ПП ОСОБА_2, відповідно до умов укладеного  сторонами у справі  договору від 24.01.2007 р., Державній  інспекції 

не надавав;  планова  перевірка суб'єктів  підприємницької  діяльності 

має  проводитися один  раз  на

рік, а не декілька, як  це було  зроблено 

позивачем;  доказів того, що  це 

була  перевірка на  підставі 

звернень  місцевих  органів 

державної влади, органів самоврядування, 

правоохоронних органів, або  за

скаргами споживачів  про якість

лікарських засобів,  суду  не надано. 

На підставі  викладеного  просить апеляційну  інстанцію 

залишити  скаргу  позивача 

без  задоволення, а  рішення 

суду - без   змін.

Представник відповідача 

в судових  засіданнях  підтримав 

доводи  в обґрунтування  заперечень 

на апеляційну  скаргу.

Представник позивача (заявника) в судових засіданнях

підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просить оскаржуване рішення

скасувати, позов задовольнити.

09.04.2008 р. супровідним  листом 

заявник на вимогу суду надіслав 

апеляційній  інстанції  копії 

Планів-графіків  перевірки  аптечної мережі  Херсонської області на ІІ-й та ІІІ-й квартали

2007 року, затверджених начальником Державної інспекції по контролю  якості 

лікарських  засобів у

Херсонській  області та погоджених

заступником Головного державного інспектора України з контролю якості

лікарських  засобів.

Представник заявника 

в судовому  засіданні 24.04.2008

р. пояснив, що  вказані  документи 

також підтверджують, що в 2007 році кожний з аптечних  кіосків відповідача, розташованих в м. Херсон

за адресами:  АДРЕСА_1, АДРЕСА_2,    АДРЕСА_3, 

перевірявся  лише  один 

раз за  рік, згідно плану

інспектувань.

За  клопотанням

представників сторін апеляційний розгляд справи здійснювався без застосування

технічних засобів фіксації судового процесу.

           За їх

згодою в судовому засіданні 23.04.2008 р. оголошено вступну та резолютивну

частини постанови.

     Згідно ст. 99

Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд,

переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими

суду першої інстанції.

     Відповідно до

ст. 101 Господарського процесуального кодексу України в процесі перегляду

справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими

доказами повторно розглядає справу. Апеляційний суд не зв'язаний доводами

апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого

суду в повному обсязі.

          

Перевіряючи законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення

місцевого господарського суду, розглянувши матеріали справи та апеляційної

скарги, вислухавши пояснення представників сторін, Запорізький апеляційний

господарський суд

 

ВСТАНОВИВ:

 

На підставі рішень 

начальника Державної інспекції по контролю  якості 

лікарських засобів в Херсонській області (надалі - Державної  інспекції) від 03.04.2007 р. № 67, від

16.07.2007 р. № 126, від 12.09.2007 р. № 161 

у  відповідача, як  суб'єкта 

господарської  діяльності,  комісією 

Державної  інспекції було  здійснено 

перевірку з питань забезпечення якості лікарських  засобів у 

процесі їх  виробництва,

зберігання, транспортування, реалізації 

та медичного  застосування.

За  актами від

03.04.2007 р. № 190 (в аптеці за адресою: АДРЕСА_2), від 16.07.2007 р. № 240 (в

аптеці за адресою: м. Херсон,      

АДРЕСА_3), від 12.09.2007 р. № 479 (в аптеці за адресою: м. Херсон,

АДРЕСА_1)  комісією  було 

відібрано  зразки  лікарських 

засобів  і  передано їх 

в  лабораторію  з аналізу якості  лікарських 

засобів Державної  інспекції

по  контролю  якості 

лікарських засобів в Херсонські 

області (арк. справи 10-12).

За результатами 

досліджень зразків 

лабораторією  складені  висновки № № 447-450 від 12.04.2007 р., № №

953,955  від 26.07.2007 р., № 954 від

30.07.2007 р., № № 1207-1209 від 18.09.2007 р. (арк. справи 13-22), згідно яких

всі відібрані зразки за 

перевіреними  показниками  відповідають 

встановленим  вимогам  АНД.

Для  оплати витрат

лабораторії  за  проведення досліджень лікарських  засобів Державною інспекцією були

виставлені  відповідачу  рахунки-фактури № 186 від 25.04.2007 р. (на

суму 1010,96 грн.), № 337 від  08.08.2007

р. (на суму 936,18 грн.), № 416 від 18.09.2007 р. (на суму  850,98 грн.) (арк. справи 29-31).

Відповідач виставлені 

рахунки-фактури  не оплатив.

Стягнення з ПП ОСОБА_2 

на користь Державної інспекції по контролю  якості 

лікарських  засобів у

Херсонській  області  2798,12 грн. витрат на проведення  лабораторних досліджень лікарських  засобів стало предметом  судового розгляду  у даній справі.               

Колегія суддів, вивчивши матеріали справи та апеляційної

скарги, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм

матеріального та процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення,

знаходить апеляційну скаргу позивача 

такою, що підлягає  задоволенню в

силу наступного.

Відповідно до ст. 14 Закону України “Про лікарські

засоби”  спеціальним органом  державного 

контролю  якості  лікарських засобів є Державна інспекція з

контролю якості лікарських  засобів

Міністерства  охорони    здоров'я  

України    з   безпосередньо підпорядкованими  їй 

державними  інспекціями  з 

контролю  якості лікарських

засобів в Автономній Республіці Крим, областях, 

містах Києві та Севастополі.

Посадові особи державних інспекцій з контролю якості

лікарських засобів Міністерства охорони здоров'я України в Автономній

Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, в межах компетенції,

визначеної законодавством, згідно ч. 1 ст. 15 Закону  мають право, зокрема:

- перевіряти додержання вимог законодавства щодо якості

лікарських засобів під час їх виробництва, зберігання, транспортування та

реалізації суб'єктами господарської діяльності;

- одержувати від суб'єктів господарської діяльності

необхідні відомості про додержання вимог стандартів, технічних умов, фармакопейних

статей і технологічних регламентів, а також про забезпечення якості лікарського

засобу під час виробництва, транспортування, зберігання та реалізації;

- відбирати зразки лікарських засобів для лабораторної

перевірки їх якості. Вартість відібраних зразків та проведення контролю їх

якості включається до виробничих витрат суб'єктів, у яких ці зразки відібрано.

Порядок відбору зразків лікарських засобів визначається Кабінетом Міністрів

України.

         

Відповідно до п. 1.5 Інструкції про порядок контролю  якості лікарських засобів під час

оптової  та  роздрібної торгівлі, затвердженої Наказом

Міністерства охорони здоров'я  України №

436 від 30.10.2001 р., державний 

контроль якості лікарських засобів під час їх оптової та роздрібної

торгівлі здійснюється  шляхом  інспектування територіальними  інспекціями 

суб'єктів  господарської  діяльності всіх форм власності і

підпорядкування,  які займаються

оптовою  чи роздрібною  торгівлею 

лікарських  засобів (далі -

суб'єкти),  для перевірки додержання ними

вимог  законодавства  щодо 

забезпечення якості лікарських засобів.

Пунктом 4.2 вказаної Інструкції передбачено, що

лікарські   засоби,   що  

пройшли   вхідний    контроль уповноваженими  особами 

і  перебувають  у 

процесі  зберігання та торгівлі,

підлягають вибірковому відбору інспектором, що проводить перевірку, для

виконання лабораторного аналізу, який здійснюється: за планами інспектувань (1

раз на  рік);  за 

окремими  завданнями

Державної  інспекції  чи 

територіальних  інспекцій;  на 

підставі звернень місцевих органів державної влади,  органів самоврядування або правоохоронних

органів щодо проведення перевірки;  за

скаргами споживачів про якість лікарських засобів.

Як свідчать долучені до матеріалів справи документи

(Плани-графіки перевірки аптечної мережі Херсонської області, погоджені

заступником Головного державного інспектора України з контролю якості

лікарських  засобів, рішення Державної

інспекції, акти відбору  зразків

лікарських  засобів), Державна  інспекція перевіряла аптечні кіоски відповідача,

розташовані в м. Херсоні за адресами: АДРЕСА_1,АДРЕСА_3,                       АДРЕСА_2,  в 2007 році 

лише  один раз. Жоден із  вказаних 

об'єктів (фармацевтичних закладів) не перевірявся  двічі. Отже, висновок  суду першої 

інстанції  про те, що це не є

планова  перевірка,  не 

відповідає  фактичним обставинам

справи.

Згідно з приписами Порядку відбору зразків лікарських

засобів для державного контролю їх якості, затвердженого постановою Кабінету

Міністрів України від 26.04.2003 № 610, відбір 

зразків лікарських засобів для державного контролю їх якості (далі -

відбір зразків лікарських  засобів)  проводиться за  рішенням 

Державної  інспекції  з 

контролю  якості лікарських

засобів МОЗ (далі - Державна інспекція МОЗ), 

а також за  рішенням державних   інспекцій 

з  контролю  якості 

лікарських  засобів  в Автономній Республіці Крим,  областях, 

мм.  Києві та  Севастополі 

(далі - територіальні інспекції). Зразки   лікарських  

засобів   беруться   за  

правилами, визначеними  у

Державній Фармакопеї України та окремих нормативних документах,  у кількості, 

достатній для проведення 

лабораторного аналізу  за

визначеними показниками діючої аналітичної нормативної документації із

складанням  висновку  щодо 

якості,  а  також 

для проведення у разі потреби повторного аналізу.  Відбір 

зразків  лікарських  засобів оформляється актом за формою,

затвердженою МОЗ         (п. п. 3, 4

Порядку).

У відповідності з погодженими Планами-графіками

перевірки аптечної мережі Херсонської області у ІІ-му та ІІІ-му кварталах 2007

р. рішеннями начальника Державної 

інспекції від 03.04.2007 р. № 67, від 

16.07.2007 р. № 126, від 12.09.2007 р. № 161  держінспекторів було уповноважено  здійснити 

перевірку аптечних  кіосків ПП

ОСОБА_2 з  одночасним  відбором 

зразків  лікарських  засобів.

Відбір зразків 

лікарських засобів було оформлено актами від 03.04.2007 р. № 190, від

16.07.2007 р. № 240, від 12.09.2007 р. № 479 за 

встановленою  формою із  вказівкою всіх  необхідних 

даних. Акти відбору зразків 03.04.2007 р. № 190 та від 12.09.2007

р.     № 479 підписані безпосередньо  приватним 

підприємцем ОСОБА_2 (відповідачем у справі); акт від 16.07.2007 р. № 240

- фармацевтом ОСОБА_3.

Відповідно до п. 7 Порядку вартість відібраних зразків

лікарських засобів та витрати на здійснення державного контролю їх якості

(включаючи роботи з відбору та доставки цих зразків, лабораторний аналіз,

складання висновку щодо якості лікарських засобів та видачу суб'єктам

господарської діяльності розпоряджень /приписів/ тощо) відносяться до

виробничих витрат суб'єктів господарської діяльності, у яких ці зразки

беруться.

Підставою для визначення витрат є акт відбору зразків

лікарських засобів та рахунок Державної інспекції МОЗ або відповідної

територіальної інспекції за здійснення державного контролю їх якості. Порядок

визначення вартості здійснення контролю якості лікарських засобів

встановлюється МОЗ.

Відповідно до пункту 7 згаданого Порядку наказом

Міністерства охорони здоров'я України від 24.11.2003 № 543 затверджено Порядок

визначення вартості здійснення контролю якості лікарських засобів державними

інспекціями з контролю якості лікарських засобів в Автономній Республіці Крим,

областях, містах Києві та Севастополі. Пунктами 4.1 і 4.2 цього Порядку

передбачено, що за наслідками здійсненого державного контролю якості лікарських

засобів територіальна інспекція виставляє рахунок. Оплаті суб'єктом

господарської діяльності підлягає вартість здійснення державного контролю

якості лікарських засобів (включаючи роботи з відбору та доставки зразків

лікарських засобів, лабораторного аналізу, складання висновку щодо якості

лікарських засобів та видачу суб'єктам господарської діяльності розпоряджень

/приписів/  тощо).

Як зазначалося 

вище, за наслідками лабораторних 

досліджень складені  висновки

щодо  якості  лікарських 

засобів № № 447-450 від 12.04.2007 р., № № 953, 955  від 26.07.2007 р., № 954 від 30.07.2007 р., №

№ 1207-1209 від 18.09.2007 р.

Відповідно до п. 1.7 Інструкції про порядок контролю

якості  лікарських засобів  під 

час  оптової  та роздрібної 

торгівлі висновок  щодо якості -

це документ з інформацією  про

перевірений  зразок  лікарського 

засобу  за результатами

лабораторного дослідження  та

висновком  щодо  відповідності вимогам  чинної 

в України АНД, який виданий 

лабораторією  з аналізу  якості лікарських засобів,

підпорядкованою  або  уповноваженою 

інспекцією.

Таким чином, 

висновки  лабораторії є

кінцевим  результатом   проведених лабораторних  досліджень відібраних  зразків.

Виконання суб'єктом підприємницької діяльності обов'язку

щодо оплати вартості здійсненого державного контролю якості лікарських засобів

не ставиться у залежність від того, чи було виявлено у процесі перевірки

порушення щодо придбання, зберігання та реалізації лікарських засобів.

У зв'язку з цим 

не знаходять  свого  підтвердження   висновки 

суду  першої інстанції про те, що

позивач, не видавши розпорядження або припису щодо результатів проведених

аналізів, не до кінця  виконав  свої 

зобов'язання  по  перевірці 

відібраних  зразків  лікарських 

засобів.

Виставлені  позивачем  рахунки-фактури № 186 від 25.04.2007 р. (на

суму    1010,96 грн.), № 337 від  08.08.2007 р. (на суму 936,18 грн.), № 416

від 18.09.2007 р. (на суму 850,98 грн.) відповідач не оплатив, в

результаті  чого у нього утворилася  заборгованість по відшкодуванню  витрат на проведення  лабораторних 

досліджень лікарських засобів в 

сумі 2798,12 грн.

Доказів  оплати

вказаної  суми  відповідач 

суду  не надав.

          Таким

чином, позовні вимоги про стягнення основного боргу заявлені правомірно і  підлягають задоволенню.

Висновки суду 

першої інстанції про відсутність підстав для задоволення  позову 

слід визнати необґрунтованими, такими що не відповідають фактичним

обставинам та матеріалам справи.

Згідно ст. 33 Господарського процесуального кодексу

України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як

на підставу своїх вимог і заперечень.

Оскільки доводи заявника апеляційної скарги щодо

незаконності рішення ґрунтуються на нормах права,  підтверджені відповідними доказами та

дослідженими обставинами справи, апеляційна скарга  підлягає задоволенню.

Враховуючи 

допущене  судом  першої 

інстанції  невірне застосування  норм 

матеріального права та невідповідність висновків, викладених в рішенні

суду, обставинам справи, судовий  акт  у справі 

слід скасувати, позовні вимоги задовольнити, стягнувши з ПП ОСОБА_2

2798,12 грн. витрат на проведення 

лабораторних досліджень лікарських 

засобів.    

Судові витрати у справі, відповідно до приписів ст. 49

ГПК України, покладаються на відповідача.

 

Керуючись ст.ст. 49, 99, 101, 103, 105 Господарського

процесуального кодексу України, Запорізький апеляційний  господарський 

суд

 

ПОСТАНОВИВ :

                

 

        Апеляційну

скаргу Державної  інспекції по

контролю  якості  лікарських 

засобів у Херсонській 

області  (м. Херсон) задовольнити.

       Рішення

господарського суду Херсонської області від 31.01.2008 р.                                            

у  справі  № 15/498-07 

скасувати.

       Позов  задовольнити.

       Стягнути з

Приватного підприємця ОСОБА_2(АДРЕСА_2) 

на користь  Державної  інспекції по контролю  якості 

лікарських  засобів у

Херсонській  області (АДРЕСА_4)  2798,12 грн. витрат на проведення лабораторних  досліджень 

лікарських засобів, 102 грн. державного 

мита, 118 грн. витрат на інформаційно-технічне  забезпечення 

судового  процесу. Видати  наказ.

                  

Стягнути з Приватного підприємця ОСОБА_2(АДРЕСА_2)  на користь 

Державної  інспекції по

контролю  якості  лікарських 

засобів у Херсонській  області

(АДРЕСА_4) 51 грн.  державного мита за

подання апеляційної скарги. Видати наказ.

        Видачу

відповідних наказів із вказівкою необхідних реквізитів доручити господарському

суду Херсонської області.

         

 

 

Головуючий суддя Зубкова Т.П.

 судді  Зубкова Т.П. 

 

 Колодій Н.А.  Шевченко Т. М.

СудЗапорізький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення24.04.2008
Оприлюднено11.09.2008
Номер документу1995596
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —15/498-07

Рішення від 31.01.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Клепай З.В.

Постанова від 24.04.2008

Господарське

Запорізький апеляційний господарський суд

Зубкова Т.П.

Постанова від 26.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Ухвала від 12.06.2008

Господарське

Вищий господарський суд України

Грек Б.М.

Постанова від 21.04.2008

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Такмаков Ю.В.

Рішення від 05.03.2008

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Рішення від 20.09.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резниченко О.Ю.

Ухвала від 08.08.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Резниченко О.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні