ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2011 р. Справа № 93692/09/9104
Колегія суддів Львів ського апеляційного адмініс тративного суду у складі:
головуючого судді Пліша М.А.,
суддів Коваля Р.Й., Гуля ка В.В.,
розглянувши в порядку пись мового провадження апеляцій ну скаргу управління Пенсійн ого фонду України в Горохівс ькому районі Волинської обла сті на постанову Горохівсько го районного суду Волинської області від 23 листопада 2009 рок у у справі за позовом ОСОБА _1 до управління Пенсійного фонду України в Горохівсько му районі Волинської області про стягнення заборгованост і,-
В С Т А Н О В И Л А :
ОСОБА_1, 10.11.2009 року звернув ся в суд першої інстанції з ад міністративним позовом до уп равління Пенсійного фонду Ук раїни в Горохівському районі Волинської області про поно влення пропущеного строку дл я звернення до адміністратив ного суду, визнання відмови н езаконною та зобов' язання н арахування недоплаченої щом ісячної соціальної допомоги , як дитині війни за 2006-2008 роки.
Постановою Горохівського районного суду Волинської об ласті від 23.11.2009 року позовні вим оги задоволено частково, виз нано відмову відповідача нез аконною, зобов' язано відпов ідача провести нарахування п озивачу щомісячної державно ї соціальної допомоги як дит ині війни за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 року до 31.12.2008 року в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком, в задоволенн і решти позовних вимог відмо влено.
Не погодившись з таким ріше нням суду першої інстанції у правління Пенсійного фонду У країни в Горохівському район і Волинської області оскаржи ло його в апеляційному поряд ку вважає постанову суду при йнятою з порушенням норм мат еріального права.
Апеляційну скаргу мотивує тим, що ст. 7 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що фінансо ве забезпечення державних со ціальних гарантій здійснюєт ься за рахунок коштів Держав ного бюджету України. Управл іння Пенсійного фонду Україн и в Горохівському районі Вол инської області здійснює сво ї повноваження по ефективном у використанню коштів Пенсій ного фонду України, реалізац ія нормативних приписів і пе нсійних програм здійснюєтьс я шляхом фінансування пенсій них виплат за рахунок чітко в изначених прибутковою части ною бюджету Пенсійного фонду України джерел і відповідно до конкретних напрямів витр атної частини бюджету Пенсій ного Фонду України.
Крім того апелянт зазначає , законодавством не прийнято жодного нормативного акту н а виконання вказаних вимог З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», не визн ачено на законодавчому рівні за рахунок яких коштів і джер ел, в якому порядку, яким чином обчислювати вказаний розмір . Тому просить постанову суду першої інстанції скасувати.
Особи, що беруть участь у сп раві, в судове засідання для р озгляду апеляційної скарги н е прибули, про дату, час та міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступало, а тому колегія суддів, у відпов ідності до ч. 1 ст. 197 КАС України , вважає за можливе розглянут и справу в порядку письмовог о провадження за наявними у с праві матеріалами, оскільки таку може бути вирішено на ос нові наявних у ній доказів.
Заслухавши суддю доповіда ча, вивчивши матеріали справ и та обговоривши доводи апел яційної скарги, колегія судд ів вважає, що апеляційна скар га підлягає частковому задов оленню.
Відповідно до ст. 202 КАС Украї ни суд апеляційної інстанції скасовує судове рішення та у хвалює нове, коли має місце не повне з'ясування судом обста вин, що мають значення для спр ави, недоведеність таких обс тавин, невідповідність висно вків суду обставинам справи та порушення норм матеріальн ого або процесуального права , що призвело до неправильног о вирішення справи чи питанн я.
Судом першої інстанц ії встановлено та підтвердже но матеріалами справи, що поз ивач, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дитин ою війни, а відтак має право на встановлене ст.6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» підвищення до пен сії.
Щодо вимог позивача за 2006 рік , то суд першої інстанції вірн о прийшов до висновку, що вони задоволенню не підлягають, о скільки Законом України «Про Державний бюджет України на 2006 рік» було встановлено обме ження щодо подібної допомоги , яке на предмет конституційн ості не розглядалось та неко нституційним визнано не було .
Згідно ст. 6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», дітям війни пенсії аб о щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціал ьна допомога, яка виплачуєть ся замість пенсії, підвищуєт ься на 30 відсотків мінімально ї пенсії за віком, розмір якої у 2007 році визначається прожит ковим мінімумом для осіб, які втратили працездатність, що урегульовано ч. 1 ст. 28 Закону У країни «Про загальнообов'язк ове державне пенсійне страху вання».
Статтею 62 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2007 рік» встановлено, що прож итковий мінімум осіб, які втр атили працездатність, встано влюється на рівні: з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гриве нь, з 1 жовтня - 411 гривень. Разо м з тим, дія норм п. 12 ст. 71 і ст. 111 За кону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», які п ередбачали вищевказані випл ати, була призупинена.
09 липня 2007 року рішенням Конс титуційного Суду України за № 6-рп у справі за конституційн им поданням 46 народних депута тів України щодо відповіднос ті Конституції України (конс титуційності) положень стате й 29, 36, частини другої статті 56, ч астини другої статті 62, частин и першої статті 66, пунктів 7, 9, 12, 13 , 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46 статті 71, статей 98, 1 01, 103, 111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік » (справа про соціальні гаран тії громадян) визнано такими , що не відповідають Конститу ції (є неконституційними) пол оження п. 12 ст. 71, ст. 111 Закону Укра їни «Про Державний бюджет Ук раїни на 2007 рік». З цього резюму ється висновок, що зупинення законом про Державний бюдже т України дії інших законів У країни щодо надання пільг, ко мпенсацій і гарантій, внесен ня змін до інших законів Укра їни, встановлення іншого (дод аткового) правового регулюва ння відносин, ніж передбачен о законами України, не відпов ідає статтям 1, 3, частині другі й статті 6, частині другій стат ті 8, частині другій статті 19, ст аттям 21, 22, пункту 1 частини друг ої статті 92, частинам першій, д ругій, третій статті 95 Констит уції України.
Разом з тим, судом першої ін станції не враховано посилан ня представника відповідача на пропущення позивачем стр оку звернення до адміністрат ивного суду, який передбачен ий ч.2 ст.99 КАС України (в редакц ії, що діяла на момент виникне ння спірних правовідносин).
Так, згідно ч.1 ст.99 КАС Україн и (в редакції, що діяла на моме нт виникнення спірних правов ідносин), адміністративний п озов може бути подано в межах строку звернення до адмініс тративного суду, встановлено го цим Кодексом або іншими за конами.
Зважаючи на те, що підвищенн я до пенсії у розмірі 30 % мініма льної пенсії за віком не нара ховувалось відповідачем з 09.07 .2007 року, колегія суддів вважає , що в даному випадку слід заст осовувати річний строк зверн ення до суду відповідно до ст .99 КАС України (в редакції, що ді яла на момент виникнення спі рних правовідносин), оскільк и законодавством інших строк ів з цього приводу не встанов лено.
Посилання суду на застосув ання до спірних правовідноси н ст. 87 Закону України «Про Пен сійне забезпечення» на думку колегії суддів є необґрунто ваним. Оскільки Закон Укр аїни «Про загальнообов' язк ове державне пенсійне страху вання» від 09 липня 2003 року прий нятий пізніше ніж закон Укра їни «Про Пенсійне забезпечен ня», то він має пріоритет над о станнім, а тому у вказаних пра вовідносинах застосовуютьс я положення ст. 46 Закону Украї ни «Про загальнообов' язков е державне пенсійне страхува ння», згідно якої пенсія випл ачується за минулий час лише нарахована.
Колегія суддів зазначає, що оскільки стосовно не нарахо ваних пенсій ніякими нормати вно-правовими актами, крім КА С України, не визначено строк звернення до суду, то під час вирішення спорів, які виника ють із вказаних правовідноси н, слід застосовувати річний строк звернення до суду.
З огляду на викладене, колег ія суддів вважає, що в частині позовних вимог за 2007 рік слід в ідмовити, оскільки позивачем пропущено річний строк звер нення до суду, а, отже, вказані вимоги є безпідставними.
Що стосується вимог позива ча за 2008 рік, то суд першої інст анції вірно виходив з того, що рішенням Конституційного Су ду України від 22.05.2008 року №10-рп/2008 визнано неконституційним по ложення Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік», що обмежувало дію ст. 6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», але, вра ховуючи річний строк звернен ня, починаючи лише з 10.11.2008 року і до 31.12.2008 року позов підлягає за доволенню.
Оскільки функції з призн ачення, нарахування та випла ти пенсії позивачу здійснює Пенсійний фонд України в осо бі управління Пенсійного фон ду України в Горохівському р айоні Волинської області, об ов' язок щодо нарахування і виплати спірної допомоги пра вильно покладено на відповід ача у справі. При цьому колегі я суддів вважає, що конкретні розрахунки розміру допомоги повинен визначити відповіда ч в межах передбачених Конст итуцією та законами України повноважень.
Положення ч.3 ст.28 Закону Укра їни «Про загальнообов' язко ве державне пенсійне страхув ання», на думку колегії судді в, не є перешкодою для застосу вання даної величини (мініма льного розміру пенсії за вік ом) до обрахування інших пенс ій чи доплат пов' язаних з мі німальною пенсією за віком, о скільки чинним законодавств ом не встановлено іншого, крі м передбаченого частиною 1 ці єї статті, мінімального розм іру пенсії за віком.
Згідно зі ст. 6 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" позивач має право на о тримання підвищення до пенсі ї, а тому ухвалення судом перш ої інстанції рішення щодо де ржавної соціальної допомоги є безпідставним.
Достатніх правових підста в чи застережень щодо неможл ивості підвищення пенсії поз ивачу у передбаченому ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» розмірі колегія суддів не вбачає.
Колегія суддів також зверт ає увагу, що відсутність бюдж етного фінансування на випла ту, передбаченого Законом Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни» підвищення до п енсії, не може бути причиною н евиконання відповідним суб' єктом владних повноважень по кладених на нього зобов' яза нь, оскільки реалізація особ ою права, що пов' язане з отри манням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спі рних правовідносин норматив но-правових актах національн ого законодавства, не може бу ти поставлена у залежність в ід бюджетних асигнувань (ріш ення Європейського суду з пр ав людини у справі «Кечко про ти України»).
З врахуванням вище наведен ого судова колегія вважає, що доводи апеляційної скарги я вляються суттєвими і складаю ть підстави для висновку про неправильне застосування су дом першої інстанції норм ма теріального та процесуально го права, які призвели до непр авильного вирішення справи, а також має місце невідповід ність висновків суду обстави нам справи.
Керуючись ст. 160, ч. 1 ст. 197, п. 3 ч. 1 с т. 198, ст. 202, ст.205, ст.207, ст. 254 КАС Украї ни, колегія суддів,
П О С Т А Н О В И Л А :
апеляційну скаргу управлі ння Пенсійного фонду України в Горохівському районі Воли нської області - задовольни ти частково, скасувати поста нову Горохівського районног о суду Волинської області ві д 23 листопада 2009 року у справі № 2а-1329/09.
Прийняти нову постанову, як ою позов ОСОБА_1 задовольн ити частково.
Визнати протиправною відм ову управління Пенсійного фо нду України в Горохівському районі Волинської області що до виплати ОСОБА_1 підвище ння до пенсії у розмірі 30% міні мальної пенсії за віком.
Зобов`язати управління Пен сійного фонду України в Горо хівському районі Волинської області нарахувати та випла тити ОСОБА_1 підвищення до пенсії у розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком передбаче ної ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 10 листопада 2008 рок у по 31 грудня 2008 року з врахуван ням ст. 28 ЗУ «Про загальнообов `язкове державне пенсійне ст рахування» та виплачених сум .
В решті позову відмовити.
Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі, та м оже бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосере дньо до суду касаційної інст анції.
Головуючий суддя М.А. П ліш
Судді Р.Й. К оваль
В.В . Гуляк
Суд | Львівський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.10.2011 |
Оприлюднено | 11.01.2012 |
Номер документу | 20637103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Пліш М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні