Рішення
від 05.01.2012 по справі 5010/2092/2011-2/120
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М   У К Р А Ї Н И

  

05 січня 2012 р.  25/12

Справа № 5010/2092/2011-2/120   

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Круглової О.М., при секретарі судового засідання Кошилович М. П., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Державного територіально-галузевого об"єднання "Львівська залізниця",                 вул. Гоголя, 1, м. Львів-7, 79007,  в особі відокремленого підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень", вул. Привокзальна, 15, м. Івано-Франківськ, 76000

до відповідача: Відкритого акціонерного товариства "Івано-Франківськоблагропостач"                вул. І.Макухи, 2, м. Івано - Франківськ, 76000

про стягнення заборгованості в сумі 20 274,00 грн. та розірвання Договору №105 від 15.03.2011р.

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1 - начальник юридичного сектора, (довіреність №НЮ-476 від 29.07.2010р.).

від відповідача: не з"явилися.

Державне територіально-галузеве об"єднання "Львівська залізниця в особі відокремленого підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" (далі Позивач) звернулося до суду з позовом до Відкритого акціонерного товариства "Івано-Франківськоблагропостач" (далі Відповідач) про стягнення заборгованості в сумі 20274 грн. та розірвання Договору №105 від 15.03.2011р.

Позивач позовні вимоги підтримав, в обгрунтування позовних вимог посилається на невиконання відповідачем умов договору №105 від 15.03.11 Про подачу та забирання вагонів, а саме п.14.3 не здйснював залізниці плату за складування вантажів або примикання під'їзних колій у смузі відведення за 5632 кв.м. згідно калькуляціями витрат на утримання 1 м.кв. смуги відведення Державного територіально-галузевого об"єднання "Львівська залізниця", діючої на момент нарахування за період з липня по жовтень 2011 року.

Відповідач в судове засідання не з"явився, про причини неявки суд не повідомив, направив суду доповнення до відзиву на позовну заяву за Вх.№79/2012 свх від 05.01.12, в якому зазначив, що позивач не надав доказів щодо наявності користування земельної ділянки (смуги відведення), а тому відсутні підстави для нарахування та відшкодування відповідачем земельного податку. В попередніх судових засіданнях проти позову заперечував з підстав викладених у відзиві на позовну заяву за Вх.№9551/2011 свх від 15.11.11 (а.с.27-28), доповненнях до відзиву на позовну заяву за Вх.№10945/11 свх від 22.12.11 (а.с.62-63), зокрема вважає, що тарифне керівництво №1, на яке зроблено посилання в абзаці 4 п.14 Договору №105 від 15.03.11, надає залізниці тільки право встановлювати плату за складування вантажів та за надання дозволу на примикання під'їзних колій, а не за утримання смуги відведення чи  примикання під'їзних колій відповідача у смузі відведення; вважає заявлені вимоги щодо стягнення 20 274,00 грн. інших послуг відшкодування витрат на утримання смуги відведення за липень-жовтень 2011 відповідно до накопичувальних карток зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов‘язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) №15080001 від 15.08.11 та №14100002 від 14.10.11 безпідставними. оскільки дані витрати договором сторін не передбачені.   

За таких обставин, згідно ст.75 ГПК України та ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, суд вважає за можливе розглянути справу без участі повноважного представника відповідача за наявними в ній матеріалами, враховуючи, що у суду є всі необхідні докази для вирішення спору по суті, запобігаючи, одночасно, безпідставному затягуванню розгляду спору та сприяючи своєчасному поновленню порушеного права.

Розглянувши матеріали справи, вислухавши представника позивача, дослідивши та оцінивши зібрані докази відповідно до приписів ст. 43 ГПК України, з"ясувавши обставини, на яких грунтуються  позовні вимоги, судом

                                                                   встановлено:

15.03.11 між сторонами по справі укладено Договір №105 від Про подачу та забирання вагонів. Пунктом 1 договору передбачено, що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів, на умовах цього договору здійснюється подача, розставлення на місця, навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під'їзної колії, яка належить Залізниці та примикає до під'їзної колії військової частини на станції Івано-Франківськ Львівської залізниці через стрілку №239, 247 і обслуговується локомотивом залізниці.  У межах смуги відведення залізниці під"їзною колією та спорудами Відкритого акціонерного товариства "Івано-Франківськоблагропостач" зайнята земельна ділянка площею 5632 кв.м. (п.3. Дговору). Договір укладено сторонами терміном на 1 рік: з 16.03.11 по 15.03.12 (Додаткова угода від 16.03.11).

Абзацом 3 п. 14 договору визначено, що користувач, тобто відповідач, сплачує залізниці плату за складування вантажів або примикання під'їзних колій у смузі відведення за 5632 кв.м. згідно калькуляції витрат на утримання 1 м.кв. смуги відведення Державного територіально-галузевого об"єднання "Львівська залізниця", діючої на момент нарахування.

Відповідно до п.14.5 Договору відповідач зазначені платежі зобов"язаний внести по накопичувальній карточці помісячно,  до 10 числа за поточний місяць.

На виконання умов договору позивачем складені Накопичувальні картки зборів за роботи (послуги) та штрафів, пов‘язаних з перевезенням вантажів (вантажобагажу) №15080001 від 15.08.11 та №14100002 від 14.10.11 (а.с.19-21), згідно яких відповідачу нараховано 16896 грн. відшкодування витрат на утримання смуги відведення за липень- жовтень 2011 року без ПДВ.

Відповідач відмовився від підписання накопичувальних карток, оформлених та пред'явлених залізницею для оплати нарахованої суми за утримання ділянки землі, зайнятої під'їзною колією та спорудами відповідача у межах смуги відведення залізниці за вказаний період, що підтверджується актами загальної форми, складеними за результатами такої відмови, та накопичувальними картками.

Частиною 4 ст. 9 Закону України «Про залізничний транспорт»передбачено, що розрахунки за роботи і послуги, пов'язані з перевезенням вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу, пошти, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються за домовленістю сторін у порядку, що не суперечить чинному законодавству про захист економічної конкуренції.

Відповідно до ст. 60 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998року № 457, залізницями затверджуються:

а) тарифи на перевезення вантажів і пасажирів всіма залізничними лініями, що не належать до загальної мережі залізниць;

б) ставки зборів з вантажоодержувачів за очищення, промивання та дезінфекцію вагонів засобами залізниць у випадках, передбачених статтею 35 цього Статуту, а також за очищення, промивання засобами залізниць вагонів після вивантаження в інших випадках, коли згідно з Правилами потрібне спеціальне очищення і промивання вагонів;

в) тарифи на перевезення вантажів коліями, що належать залізницям, без виходу на колії загального користування;

г) ставки зборів та розмір плати за послуги, передбачені у статті 12 цього Статуту;

д) пільгові тарифи на перевезення вантажів у місцевому сполученні.

Стаття 12 Статуту залізниць України визначає, що залізниця вправі приймати рішення про складування за плату підприємствами, організаціями, установами, громадянами-суб'єктами підприємницької діяльності вантажів у смузі відведення, а також надавати дозвіл на примикання під'їзних колій та будівництво тимчасових споруд.

Відповідно до пункту 6 розділу I Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язаних з ними послуги: Тарифне керівництво №1, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009року № 317, розрахунки за перевезення вантажів, роботи і послуги, пов'язані з ними, щодо яких не встановлені державні регульовані тарифи, проводяться за вільними тарифами, які визначаються суб'єктами господарювання за згодою сторін у порядку, що не суперечить   законодавству про захист економічної конкуренції.

Перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються за вільними тарифами, наведено в таблиці 5 пункту 32 розділу II цього Збірника, згідно яких власник під'їзної колії сплачує залізниці збір за утримання земельних ділянок в смузі відведення залізниць, якщо це передбачено договором сторін .

Відповідно до ч.1 ст.23 Закону України "Про транспорт", до складу земель залізничного транспорту входять землі, які є смугою відведення залізниць, а саме землі, надані під залізничне полотно та його облаштування, станції з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства та інші споруди, необхідні для забезпечення роботи залізничного транспорту. Статтею 126 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.

Земельна ділянка під під"їзною колією перебуває у користуванні залізниці згідно затверджено плану смуги відведення (а.с.73), а також відповідно до акту взаємозвірки площ по земельних ділянках, які знаходяться в користуванні Івано-Франківської дистанції колії Львівської залізниці по Івано-Франківській міськраді станом на 04.01.10 (а.с.60). При укладенні договору сторонами проведено обстеження умови роботи на під"їзній колії і станції примикання, про що складено двосторонній акт від 10.03.11, яким підтверджено встановлену в договорі площу ділянки землі, зайнятої під'їзною колією в межах смуги відведення 5632 кв.м., який підписний без будь-яких зауважень зі сторони відповідача (а.с.38).

Плата за землю проведена залізницею, виходячи з нормативно-грошової оцінки 1 кв.м. земельної ділянки в смузі відведення - 203,96 грн. (довідка від 16.09.08 - а.с.71), що становить 0,21 грн. за 1 кв.м. в місяць.  

Вищенаведене спростовує заперечення відповідача.

Щодо стосується стягнення 20274 грн., суд зазначає наступне:

Як свідчать матеріали справи,  в абзаці 3 п. 14 договору сторони  передбачили обов'язок сплати за складування вантажів або примикання під'їзних колій у смузі відведення за 5632 кв.м. згідно калькуляції витрат на утримання 1 м.кв. смуги відведення Державного територіально-галузевого об"єднання "Львівська залізниця", діючої на момент нарахування.

15.04.10 Укрзалізницею затверджено Єдину методику розрахунку ставок калькуляцій на додаткові послуги які надаються при перевезенні вантажів за вільними тарифами. Саме виходячи з даної методики (п.14) здійснюється розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення на підставі укладених договорів на подачу- забирання вагонів за формулою: (П + К)* S, де П -діюча ставка місцевого земельного податку за 1 кв.м.; К - витрати залізниці на утримання 1  кв.м. землі у межах смуги відведення залізниці; S - площа земельної ділянки, зайнята під'їзною колією у межах смуги відведення.

Відповідно до калькуляції за підписом заступника начальника служби колії з економічних питань (а.с.40), собівартість витрат залізниці на утримання 1 кв. м. смуги відведення за один місяць становить 0,65 грн з ПДВ, а з врахуванням ставки земельного податку - 0,75 грн. без ПДВ (0,54 грн. собівартість витрат залізниці на утримання 1 кв. м. смуги відведення без ПДВ за один місяць + 0,21 грн. ставка земельного податку).

Отже, відповідно до вищезазначеної формули, плата за утримання ділянки землі за один місяць, зайнятої під'їзною колією у межах смуги відведення залізниці, становить (0,54 грн. + 0,21 грн.) х 5632 м.кв.  + 20% ПДВ = 5068,8 грн., всього за липень- жовтень 2011 року -  20275,2 грн. Враховуючи, що позивач просив стягнути 20274 грн. боргу за утримання земельної ділянки, зайнятої під'їзною колією в межах смуги відведення за період з липня  по жовтень 2011 року, то вона і підлягає до стягнення.  

Відповідно до ст.629 ЦК України Договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України  зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Якщо у зобов”язанні встановлено строк (термін) його виконання то воно підлягає виконанню в цей строк (ч. 2 ст. 530 Цивільного кодексу України).

З метою досудового врегулювання спору позивач направляв відповідачу листи-вимоги (а.с.11-12) та претензію №16 від 16.08.11 (а.с.22) з вимогою погасити борг на загальну суму 20274 грн., однак останній залишив їх без відповіді і задоволення.

Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Згідно пункту 1 ст. 612 ЦК України боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно з п. 2 ст. 614 ЦК України відсутність своєї вини доводить особа, яка порушила зобов'язання. Відповідач належних заперечень проти позову чи доказів належного виконання своїх зобов'язань по оплаті не надав, доводи позивача не спростував, тому суд вважає позовну вимогу щодо стягнення 20274 грн. боргу за утримання земельної ділянки, зайнятої під'їзною колією в межах смуги відведення за період з липня  по жовтень 2011 року обгрунтованою і такою, що підлягає до задоволення.

Позов в частині розірвання Договору №105 від 15.03.2011р. слід залишити без розгляду, оскільки позивачем на вимогу ухвали суду не подано доказу оплати державного мита за вимогу немайнового характеру.

Відповідно до ст.33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ст.34 ГПК України).

Згідно із ч.1, 2 ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що грунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.  

Оскільки спір виник внаслідок неправильних дій відповідача, на нього відповідно до приписів, встановлених ст. 49 ГПК України, слід покласти судові витрати, а саме:     202,74  грн. державного мита та 236 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу .

          Керуючись ст.ст.124,129 Конституції України, ст.ст. 179, 193, 265 ГК України, ст.ст. 509, 526, 530, 610, 612, 614, 625, 629, 692 Цивільного кодексу України, ст.33, 34,43, 44, 49,75, ч.1 п.5 ст.81, ст. ст. 82 -85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" до Відкритого акціонерного товариства "Івано-Франківськоблагропостач" про стягнення    20274 грн. заборгованості  - задовольнити частково.

Стягнути з Відкритого акціонерного товариства "Івано-Франківськоблагропостач"                (вул. І.Макухи, 2, м. Івано - Франківськ, 76000, код 19399625) на користь Державного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" (вул.Гоголя,1, м.Львів,79007, код 01059900) в особі відокремленого підрозділу "Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень" (вул.Привокзальна, 15, м.Івано-Франківськ, 76000, код 25910967) –20274 (двадцять тисяч двісті сімдесят чотири) грн. 00 коп. основного боргу, 202 (двісті дві) грн. 74 коп. державного мита та 236 (двісті тридцять щість) грн. 00 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу .

Видати наказ позивачу після набрання рішенням законної сили.

Позов в частині розірвання Договору №105 від 15.03.2011р. залишити без розгляду.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Суддя                                                            Круглова О. М.

повне рішення складено 10.01.12

Виготовлено в КП "Документообіг  госп. судів"


помічник судді  Шунтов О. М. 10.01.12

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення05.01.2012
Оприлюднено12.01.2012
Номер документу20727906
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5010/2092/2011-2/120

Постанова від 04.04.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Ухвала від 07.03.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Ухвала від 02.02.2012

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Гриців В.М.

Рішення від 05.01.2012

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Круглова О. М.

Ухвала від 22.12.2011

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Круглова О. М.

Ухвала від 27.10.2011

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Круглова О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні