Ухвала
від 06.10.2010 по справі 2а-2538/09
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙ НИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 жовтня 2010 р. Справа № 15310/10

Колегія суддів Львівськог о апеляційного адміністрати вного суду у складі

Головуючого судді Попка Я.С.

Суддів Онишкевича Т.В. , Сапіги В.П.

розглянувши у порядку пи сьмового провадження у м. Льв ові апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в Галицькому районі Івано-Ф ранківської області на поста нову Галицького районного су ду Івано-Франківської област і від 2 квітня 2009 року у справі з а позовом ОСОБА_1 до управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Галицькому районі Івано -Франківської області про ст ягнення допомоги дітям війни ,-

В С Т А Н О В И Л А:

У березні 2009 року позивач - ОСОБА_1 звернулася до суд у з позовом до управління Пен сійного фонду України в Гали цькому районі Івано-Франківс ької області, в якому просить визнати неправомірними дії відповідача щодо відмови у п ідвищенні розміру пенсії як дитині війни, стягнути з відп овідача на її користь 3902,91 грн. н едоплаченої щомісячної соці альної державної допомоги до пенсії відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни» за періо д з 1 січня 2006 року по 1 січня 2009 ро ку та зобов' язати відповіда ча в подальшому щомісяця зді йснювати нарахування та випл ату їй підвищення пенсії роз мірі 30% мінімальної пенсії за віком.

Обґрунтовуючи свої позовн і вимоги позивач посилалася на те, що маючи статус дитини в ійни, згідно ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни», має право на отрим ання державної щомісячної гр ошової соціальної допомоги в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Однак відповідач, не дивлячись на рішення Констит уційного суду України від 09.07.20 07 року № 6-рп/2007, не виплачує їй со ціальну допомогу, заборгував ши позивачу в такий спосіб 3902,91 грн.

Постановою Галицького рай онного суду Івано-Франківськ ої області від 2 квітня 2009 року позов задоволено частково. В изнано дії управління Пенсій ного фонду України в Галицьк ому районі Івано-Франківсько ї області щодо не підвищення розміру пенсії ОСОБА_1, як дитині війни, протиправними . Зобов' язано управління Пе нсійного фонду України в Гал ицькому районі Івано-Франків ської області здійснити пере рахунок пенсії ОСОБА_1 за 2007-2008 роки з врахуванням щоміся чного підвищення на 30% мінімал ьної пенсії за віком відпові дно ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » у редакції, що діяла до внесе ння вказаного Закону України змін підпунктом 2 пункту 41 роз д. ІІ «Внесення змін до деяких законодавчих актів України» Закону України «Про Державн ий бюджет України на 2008 рік та п ро внесення змін до деяких за конодавчих актів України». В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.


Головуючий у 1-й інст. суддя М ула О.Д. ряд. ст. зв. № 2.19.6 суд дя-доповідач Попко Я.С. справа № 2-а-2538/09/0904 справа № 15310/10/9104.do c

Постанова суду першої інстанції мотивована тим, що підвищення до пенсії позива чу як дитині війни в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком у 2007-2008 роках повинно виплачува тися відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни», оскільки ок ремі положення статтей Закон ів України «Про Державний бю джет України на 2007 рік» та «Про Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розмір оспорюваної допомоги, визна но неконституційними (рішенн я Конституційного Суду Украї ни №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп/2008 від 22.05.2008 року). Рішення Констит уційного Суду України мають преюдиціальне значення для с удів загальної юрисдикції пр и розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дії полож ень статей законів, що визнан і неконституційними. Таким ч ином, позивач має право на пер ерахунок пенсії за 2007-2008 роки з в рахуванням щомісячного підв ищення на 30% мінімальної пенсі ї за віком з врахуванням щомі сячного підвищення на 30% мінім альної пенсії за віком відпо відно ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни» у редакції, що діяла до вне сення вказаного Закону Украї ни змін підпунктом 2 пункту 41 р озд. ІІ «Внесення змін до деяк их законодавчих актів Україн и» Закону України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» .

Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и підвищення до пенсії за пер іод 2006 року, то такі не підлягаю ть до задоволення, оскільки п оложення Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», як ими обмежувалася дія ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війн» на предмет конституційності не розгляд алися, у встановленому поряд ку неконституційними визнан і не були та своєї чинності не втратили.

Не погодившись із постанов ою суду першої інстанції, від повідач оскаржив її в апеляц ійному порядку. У апеляційні й скарзі просить скасувати п останову Галицького районно го суду Івано-Франківської о бласті від 2 квітня 2009 року та у хвалити нове рішення.

Обґрунтовуючи доводи апел яційної скарги, апелянт зазн ачає, що Законом України «Про соціальний захист дітей вій ни» передбачено, що фінансув ання виплат за цим Законом пр оводиться із державного бюдж ету, а не із бюджету Пенсійног о фонду України, тому будь-яки х порушень законодавства з б оку Пенсійного фонду не вбач ається. Із зміст уст. 6 вказано го Закону не вбачається яким саме органом, за яких коштів і джерел та в якому процедурно му порядку здійснюється приз начення і виплата пенсій.

Особи, які беруть участь у с праві в судове засідання для розгляду апеляційної скарги не прибули, про дату, час і міс це розгляду справи були пові домлені належним чином, клоп отань від осіб, які беруть уча сть у справі, про розгляд спра ви за їх участю не поступило а тому, колегія суддів, у відпов ідності до п.п. 1, 2, ч.1 ст. 197 КАС Укр аїни, вважає за можливе розгл янути справу в порядку письм ового провадження за наявним и у справі матеріалами. Справ у може бути вирішено на основ і наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповіда ча, перевіривши повноту вста новлення обставин справи, пр авильність їх юридичної оцін ки, обговоривши доводи апеля ційної скарги, дослідивши ма теріали справи, колегія судд ів дійшла висновку, що апеляц ійна скарга підлягає задовол енню частково з наступних пі дстав:

Із змісту ст. 19 Конституції У країни вбачається, що правов ий порядок в Україні ґрунтує ться на засадах, відповідно д о яких ніхто не може бути прим ушений робити те, що не передб ачено законодавством. Органи державної влади та органи мі сцевого самоврядування, їх п осадові особи зобов' язані д іяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що пе редбачені Конституцією та за конами України.

Задовольняючи позовні вим оги позивача частково, суд пе ршої інстанції виходив з тог о, що підвищення до пенсії поз ивачу як дитині війни в розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком у 2007-2008 роках повинно виплач уватися відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», оскільк и окремі положення статтей З аконів України «Про Державни й бюджет України на 2007 рік» та « Про Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшували розм ір оспорюваної допомоги, виз нано неконституційними (ріше ння Конституційного Суду Укр аїни №6-рп/2007 від 09.07.2007 року та №10-рп /2008 від 22.05.2008 року). Рішення Консти туційного Суду України мають преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей законів, що визн ані неконституційними. Таким чином, позивач має право на пе рерахунок пенсії за 2007-2008 роки з врахуванням щомісячного під вищення на 30% мінімальної пенс ії за віком з врахуванням щом ісячного підвищення на 30% міні мальної пенсії за віком відп овідно ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» у редакції, що діяла до вн есення вказаного Закону Укра їни змін підпунктом 2 пункту 41 розд. ІІ «Внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни» Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів України ».

Що стосується позовних вим ог позивача в частині зобов'я зання відповідача нарахуват и підвищення до пенсії за пер іод 2006 року, то такі не підлягаю ть до задоволення, оскільки п оложення Закону України «Про Державний бюджет на 2006 рік», як ими обмежувалася дія ст.6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війн» на предмет конституційності не розгляд алися, у встановленому поряд ку неконституційними визнан і не були та своєї чинності не втратили.

Такі висновки суду, на думк у колегії суддів, лише частко во відповідають нормам матер іального та процесуального п рава та фактичним обставинам справи.

Встановлено, що позивач О СОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є дит иною війни, що стверджується паспортом позивача та пенсі йним посвідченням. У Законі У країни «Про соціальний захис т дітей війни» визначено, що д ержавні соціальні гарантії д ітям війни, встановлені цим З аконом, не можуть бути обмеже ні або скасовані іншими норм ативно-правовими актами.

Статтею 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» передбачено, що дітям ві йни пенсії або щомісячне дов ічне грошове утримання чи де ржавна соціальна допомога, щ о виплачується замість пенсі ї, підвищується на 30% мінімаль ної пенсії за віком.

Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2007 рік» дію ст.6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » було зупинено на 2007 рік з урах уванням ст.111 Зазначеного Зако ну, яка передбачала, що у 2007 роц і підвищення до пенсії або що місячного довічного грошово го утримання чи державної со ціальної допомоги, яка випла чується замість пенсії, відп овідно до ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни» виплачується особам, які є інвалідами (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветерані в війни, гарантії їх соціальн ого захисту») у розмірі 50% від р озміру надбавки, встановлено ї для учасників війни.

Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року №6-рп /2007 були визнані неконституці йними положення п.12 ст.71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік», яким зупи нено на 2007 рік дію ст. 6 Закону У країни «Про соціальний захис т дітей війни», з врахуванням ст.111 Закону України «Про Держ авний бюджет України на 2007 рік ». Отже з 09.07.2007 року дію ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» було відно влено в повному обсязі і пози вач з 09.07.2007 року по 31.12.2007 року мала право на отримання щомісячно го підвищення до пенсії як ди тина війни відповідно до ст.6 з азначеного Закону.

Відповідно до ст.ст. 99, 100 КАС У країни для звернення до адмі ністративного суду за захист ом прав, свобод та інтересів о соби встановлюється річний с трок, який обчислюється з дня , коли особа дізналася або пов инна була дізнатися про пору шення своїх прав, свобод та ін тересів. Пропущення строку з вернення до адміністративно го суду є підставою для відмо ви у задоволенні адміністрат ивного позову за умови, якщо н а цьому наполягає одна зі сто рін (в редакції, яка діяла на м омент виникнення спірних пра вовідносин).

Із матеріалів справи не вба чається, що одна зі сторін нап олягала на застосуванні стро ків звернення до суду під час судового розгляду справи в с уді першої інстанції.

Що стосується дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни» у 2008 році то п оложення п.41 розділу 2 Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України» від 28.12.2007 року , вони визнані такими, що не ві дповідають Конституції Укра їни (є неконституційними) згі дно Рішення Конституційного Суду України від 22.05.2008 року № 10-р п/2008. А відтак, позивач саме з 22.05.2 008 року по 31.12.2008 року, згідно позо вних вимог, мала право на отри мання щомісячного підвищенн я до пенсії як дитина війни в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком, відповідно до ст.6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни».

Вказані Рішення Конституц ійного Суду України мають пр еюдиціальне значення для суд ів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів, які ви никли внаслідок дії положень статтей зазначених законів, що визнані неконституційним и.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 28.05.2008 року № 530 « Деякі питання соціального за хисту окремих категорій гром адян» було встановлено підви щення до пенсії дітям війни в таких розмірах: з 22 травня - 48 ,1 грн., з 1 липня - 48,2 грн., з 1 жовтн я - 49,8 грн. Однак вказана поста нова є підзаконним нормативн о-правовим актом, в зв'язку з ч им підлягають застосуванню в имоги положень закону. Крім т ого, відповідно до ст.3 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» державні соц іальні гарантії дітям війни, встановлені цим Законом, не м ожуть бути обмежені або скас овані іншими нормативно-прав овими актами.

Доводи відповідача про те, щ о мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений абз. 1 ч . 1 ст. 28 Закону України «Про заг альнообов'язкове державне пе нсійне страхування» застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсій, признач ених згідно з цим Законом, том у цей розмір не може застосов уватись для інших розрахункі в (доплат, підвищень, дотацій, надбавок), є безпідставними, о скільки наявність такої норм и за відсутності іншого міні мального розміру пенсії за в іком не є підставою для відмо ви в реалізації позивачем ко нституційної гарантії та пра ва на отримання підвищення р озміру пенсії, виходячи з роз міру мінімальної пенсії за в іком, як це встановлено ст. 6 За кону України «Про соціальний захист дітей війни».

Відповідно до ст. 17 Закону Ук раїни «Про виконання рішень та застосування практики Євр опейського суду з прав людин и» суди застосовують при роз гляді справ Конвенцію та пра ктику суду як джерело права.

Як зазначив Європейський с уд з прав людини в рішенні від 08.11.2005 року у справі Кечко проти України, заява № 63134/00, в межах св ободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати св оїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводит и, призупиняти чи закінчити в иплату таких надбавок, внося чи відповідні зміни в законо давство. Однак, якщо чинне пра вове положення передбачає ви плату певних надбавок, і дотр имано всі вимоги, необхідні д ля цього, органи державної вл ади не можуть свідомо відмов ляти у цих виплатах доки відп овідні положення є чинними (п . 23 Рішення). Згідно з п. 26 даного Рішення Суд не приймає аргум ент Уряду щодо бюджетних аси гнувань, оскільки органи дер жавної влади не можуть посил атися на відсутність коштів як на причину невиконання св оїх зобов'язань.

За таких обставин, колегія с уддів вважає, що приймаючи За кони України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» та «П ро Державний бюджет України на 2008 рік» держава в особі Верх овної Ради України в межах по вноважень, передбачених ст. 95 Конституції України, визначи ла видатки на загальносуспіл ьні потреби, розмір та їх ціль ове спрямування. Зокрема, п. 12 с т. 71, з врахуванням ст. 11 Закону, з упинено дію ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни». Однак, як зазначено вище, Рішеннями Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року № 6-рп/2007 та № 10-рп/2008 від 22.05.2008 року ви знано неконституційними окр емі положення Законів Україн и «Про Державний бюджет Укра їни на 2007 рік» та «Про Державни й бюджет України на 2008 рік», отж е з дня прийняття Рішень Конс титуційним Судом України поз ивачу повинно нараховуватис ь та виплачуватись щомісячне підвищення до пенсії як дити ні війни згідно ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни».

З врахуванням зазначеної в ище позиції Європейського су ду з прав людини, посилання ві дповідача на відсутність від повідних асигнувань з держав ного бюджету України на дані виплати колегія суддів не пр иймає.

На думку колегії суддів, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку про те, що по зовні вимоги позивача в част ині зобов'язання відповідача нарахувати та виплатити під вищення до пенсії за 2006 рік не п ідлягають до задоволення, ос кільки положення Закону Укра їни «Про Державний бюджет на 2006 рік», якими обмежувалася ді я ст.6 Закону України «Про соці альний захист дітей війни» н а предмет конституційності н е розглядалися, у встановлен ому порядку неконституційни ми визнані не були та своєї чи нності не втратили.

Колегія суддів також зазна чає, що не підлягає до задовол ення позовна вимога щодо зоб ов' язання відповідача в под альшому здійснювати нарахув ання та виплату щомісячного державної підвищення до пенс ії як дитині війни відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни », оскільки не можливо передб ачити порушення відповідаче м прав позивача в майбутньом у.

З огляду на положення ст.ст. 21, 105, 162 КАС України адміністрат ивний позов може містити вим оги щодо визнання незаконним и рішення, дії чи бездіяльнос ті відповідача, зобов' язанн я вчинити певні дії, відшкоду вати шкоду, заподіяну незако нними рішеннями, дією чи безд іяльністю. Встановивши, що ві дповідач у справі порушив но рми права, які регулюють спір ні правовідносини, адміністр ативний суд повинен визнати такі дії протиправними і зоб ов' язати відповідача прове сти нарахування та виплату н алежних позивачу сум відпові дно до закону, а не ухвалювати рішення про стягнення чи вип лату їх конкретних розмірів.

Оскільки функцію з признач ення, нарахування та виплати підвищення до пенсії або щом ісячного довічного грошовог о утримання чи державної соц іальної допомоги здійснює Пе нсійний фонд України в особі управління Пенсійного фонду України в Галицькому районі Івано-Франківської області, відповідний обов' язок слід покласти на відповідача у сп раві.

Отже, оскаржувана постанов а суду першої інстанції прий нята з порушенням норм матер іального та процесуального п рава, що відповідно до ст. 202 КАС України є підставою для скас ування та прийняття нової по станови.

Керуючись ст.ст. 195, п.п. 1, 2, ч.1 ст . 197, п.3 ч.1 ст.198, п. 4 ст. 202, 205, 207, 254 КАС Укра їни, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу управл іння Пенсійного фонду Україн и в Галицькому районі Івано-Ф ранківської області задовол ьнити частково.

Постанову Галицького райо нного суду Івано-Франківсько ї області від 2 квітня 2009 року у справі № 2а-2538/09 скасувати та при йняти нову постанову, якою ад міністративний позов ОСОБ А_1 задовольнити частково.

Визнати неправомірними ді ї управління Пенсійного фонд у України в Галицькому район і Івано-Франківської області щодо не нарахування та невип лати ОСОБА_1 щомісячного п ідвищення до пенсії як дитин і війни в розмірі 30% мінімальн ої пенсії за віком відповідн о до ст. 6 Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » за період з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року та за період з 22 т равня 2008 року по 31 грудня 2008 року з врахуванням ст. 28 Закону Укр аїни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння».

Зобов' язати управління П енсійного фонду України в Га лицькому районі Івано-Франкі вської області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 щомісяч не підвищення до пенсії як ди тині війни в розмірі 30% мініма льної пенсії за віком відпов ідно до ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» за період з 9 липня 2007 рок у по 31 грудня 2007 року та за періо д з 22 травня 2008 року по 31 грудня 200 8 року з врахуванням ст. 28 Закон у України «Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування» та виплачених сум.

В задоволенні решти позовн их вимог відмовити.

Постанова набирає законно ї сили через п'ять днів після н аправлення її копій особам, я кі беруть участь у справі та м оже бути оскаржена у касацій ному порядку шляхом подачі к асаційної скарги безпосеред ньо до суду касаційної інста нції протягом двадцяти днів з дня набрання нею законної с или.

Головуючий суддя Попко Я.С.

Судді Онишкевич Т.В . , Сапіга В.П.

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.10.2010
Оприлюднено20.01.2012
Номер документу20881378
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-2538/09

Ухвала від 20.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Заверуха О.Б.

Ухвала від 26.01.2012

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Ніколін В.В.

Ухвала від 23.04.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Каралюс В.М.

Ухвала від 06.10.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Попко Я.С.

Ухвала від 17.10.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Багрій В.М.

Ухвала від 30.06.2011

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Пліш М.А.

Ухвала від 16.06.2010

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Стародуб О.П.

Постанова від 02.02.2009

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Островська О.П.

Постанова від 29.04.2009

Адміністративне

Суворовський районний суд м.Херсона

Зубов О.С.

Ухвала від 20.10.2009

Адміністративне

Бердянський міськрайонний суд Запорізької області

Панченко Ольга Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні