донецький апеляційний го сподарський суд
24.01.2012
Постанова
Іменем України
10.01.2012 р. справа №21/72
Донецький апеляційний господарський суд у складі к олегії суддів:
Головуючого: Бойченка К.І.
Суддів: Черноти Л.Ф., Шевково ї Т.А.
Розглянувши апеляційну ск аргу:
Державного територіально -галузевого об`єднання “Півд енно-Західна залізниця” м. Ки їв
на рішення господарського суду Донецької області від 11. 10.2011року
по справі № 21/72 /суддя Ма тюхін В.І./
за позовом: Державного тер иторіально-галузевого об`єдн ання “Південно-Західна заліз ниця” м. Київ
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальніст ю Центральна збагачувальна ф абрика “Узлівська” м. Горлів ка
про стягнення 94460,00грн.
За участю представників ст орін:
від позивача - ОСОБА_1., д овіреність №3482-НЮ від 06.09.2011року
від відповідача - ОСОБА _2., довіреність №юр-08/2 від 02.01.2012р оку
ОСОБА_3 ., довіреність №юр-08/3 від 02.01.2012рок у
В С Т А Н О В И В:
Державне територіальн о-галузеве об`єднання “Півде нно-Західна залізниця” звер нулось до господарського суд у Донецької області з позово м про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальніст ю Центральна збагачувальна ф абрика “Узлівська” 94460,00грн. шт рафу за неправильно зазначен у у накладній №52312709 масу вантаж у за відправкою Трудова Доне цької залізниці - Трипілля-Д ніпровське Південно-Західно ї залізниці, вагони №№63699011, 61811535, 6348 0867, 60698206.
Рішенням господарського с уду Донецької області від 11.10.20 11року по справі №21/72 у задоволе нні позову відмовлено.
Дане рішення мотивовано н аступним:
- положеннями ч.2 ст.24 Статуту залізниць України, п.27 Правил видачі вантажів при видачі в антажів, затверджених Наказо м Міністерства транспорту Ук раїни від 21.11.2000р. № 644)
- необґрунтованістю позовн их вимог та відсутності непр авильного зазначення у перев ізних документах маси вантаж у відповідачем.
Не погоджуючись з рішенням господарського суду Донецьк ої області від 11.10.2011року у справ і №21/72, позивач звернувся до Дон ецького апеляційного господ арського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасу вати згадане рішення та прий няти нове рішення позовні ви моги задовольнити у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційн ої скарги апелянт вказує на т е, що:
- рішення господарського с уду винесено з невірним заст осуванням норм матеріальног о, неповно з' ясовані матері али справи, які мають істотне значення для об' єктивного винесення рішення;
- судом першої інстанції не було встановлено, чи пройшли ваги на яких здійснювалось к онтрольне зважування вагоні в №№63699011, 61811535, 63480867, 60698206 Держповірку;
- факт завантаження вантажо відправником вагонів №№63699011, 6181 1535, 63480867, 60698206 №67154658 понад максимальн у вантажопідйомність встано влений належними доказами, а саме комерційними актами ві д 09.06.2011року АА № 008132/170, АА № 008133/171, АА № 00 8134/172, АА № 008135/173, яке здійснювалось за заявкою та у присутності в антажоодержувача.
Відповідачем наданий від зив на апеляційну скаргу у як ому він проти апеляційної ск арги заперечує, рішення суду першої інстанції вважає зак онним та обґрунтованим, прос ить залишити апеляційну скар гу без задоволення, рішення п о справі без змін.
Частиною 2 ст.101 Господарсько го процесуального кодексу Ук раїни передбачено, що апеляц ійний господарський суд не з в' язаний доводами апеляцій ної скарги і перевіряє закон ність і обґрунтованість ріше ння місцевого господарськог о суду у повному обсязі.
Розглянувши матеріали спр ави, перевіривши юридичну оц інку обставин справи та повн оту їх встановлення, досліди вши правильність застосуван ня судом норм матеріального та процесуального права, суд ова колегія дійшла висновку, що апеляційна скарга не підл ягає задоволенню з огляду на наступне.
Як вбачається з матеріалів справи у серпні 2011року Товари ство з обмеженою відповідаль ністю «Центральна збагачува льна фабрика «Узлівська»за з алізничною накладною на груп у вагонів №52312709 від 06.06.2011року зі с танції Трудова Донецької зал ізниці на адресу Трипільсько ї ТЕС, станцією призначення Т рипілля-Дніпровське Південн о-Західної залізниці, відван тажило у чотирнадцяти вагона х, у тому числі спірних №№63699011, 6181 1535, 63480867, 60698206 , вантаж - концентрат вугільний.
Звертаючись з даним позов ом до господарського суду по зивач, в обґрунтування позов них вимог, посилається на ниж чевикладене.
При надходженні вантажу на станцію призначення Трипілл я-Дніпровське Південно-Захід ної залізниці, залізницею на вимогу вантажоодержувача ві дповідно до ст. 52 Статуту залі зниць України було здійснено переважування спірних вагон ів на 150-ти тонних вагонних тен зометричних вагах одержувач а, за результатами якого вста новлено неправильне зазначе ння у накладній маси вантажу .
За даним фактом залізницею складені комерційні акті АА №008132/170, АА№008133/171, АА№008134/172, АА№008135/173, які підписані з боку залізниці - н ачальником станції, начальни ком вантажного району, прийо моздавальником, з боку одерж увача - робітником, який бра в участь у зважуванні.
У комерційному акті АА № 008132/17 0 вказано, що проводилось пере вантаження вагону №60698206 та фак тично виявилось маса брутто - 93150кг, тара з бруса 22700кг, нетто 70450кг, що більш проти даних зал ізничної накладної на 1450кг.
У комерційному акті АА № 008133/17 1 вказано, що проводилось пере вантаження вагону №63480867 та фак тично виявилось маса брутто - 93250кг, тара з бруса 22000кг, нетто 71250кг, що більш проти даних зал ізничної накладної на 1250кг.
У комерційному акті АА № 008134/17 2 вказано, що проводилось пере вантаження вагону №61811535 та фак тично виявилось маса брутто - 93250кг, тара з бруса 22040кг, нетто 71210кг, що більш проти даних зал ізничної накладної на 1210кг.
У комерційному акті АА № 008135/17 3 вказано, що проводилось пере вантаження вагону №63699011 та фак тично виявилось маса брутто - 92950кг, тара з бруса 22000кг, нетто 70950кг, що більш проти даних зал ізничної накладної на 950кг.
Відповідно до вимог ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України з а неправильно зазначену у за лізничній накладній масу ван тажу позивачем нараховано шт раф у сумі 94460,00грн.
Судова колегія зазначає на ступне.
Відповідно до ст.ст. 33, 34 Госпо дарського процесуального ко дексу України кожна сторона повинна довести ті обстави ни, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і з аперечень. Докази подаютьс я сторонами та іншими у часниками судового процесу. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мают ь значення для справи. Обстав ини справи, які відповідно д о законодавства повинні бут и підтверджені певними зас обами доказування, не мож уть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Згідно ч.ч.1,2 ст.43 Господарськ ого процесуального кодексу У країни, господарський суд оцінює докази за своїм вн утрішнім переконанням, що ґр унтується на всебічному, пов ному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обст авин справи в їх сукупності, к еруючись законом. Ніякі дока зи не мають для господарсько го суду заздалегідь встановл еної сили.
Відповідно до ст.908 Цивільн ого кодексу України, перевез ення вантажу здійснюється за договором перевезення.
Загальні умови визначають ся цим Кодексом, іншими норма тивно-правовими актами та пр авилами, що видаються відпов ідно до них.
Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність ст орін щодо цих перевезень вст ановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Коде ксом, іншими законами, трансп ортними кодексами (статутами ), іншими нормативно-правовим и актами та правилами, що вида ються відповідно до них.
Згідно з ч.3 ст.909 Цивільного к одексу України, укладення до говору перевезення вантажу п ідтверджується складанням т ранспортної накладної.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Ста туту залізниць України (далі - Статут залізниць) накладна - це основний перевізний доку мент встановленої форми, офо рмлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезенн я вантажів, і наданий залізни ці відправником разом з вант ажем. Накладна є обовґязково ю двосторонньою письмовою фо рмою угоди на перевезення ва нтажу, яка укладається між ві дправником та залізницею на користь третьої особи-одержу вача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Згідно зі ст.24 Статуту заліз ниць вантажовідправник несе відповідальність за всі нас лідки невірності, неточності або неповноту відомостей, за значених ним у накладній.
Згідно з п.5.5. розділу 5 "Правил оформлення перевізних докум ентів", затверджених Наказом Міністерства транспорту Укр аїни 21.11.2000р. за № 644 та зареєстров аних в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 № 863/5084 (далі - Пр авила оформлення перевізних документів), якщо під час пере везення вантажу або на станц ії його призначення буде вия влено неправильне зазначенн я у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, н азву вантажу, його кількість , то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту з алізниць. Факт неправильного зазначення відправником ука заних відомостей засвідчуєт ься актом загальної форми, як що за цим фактом не складався комерційний акт.
Відповідно до п.4.2 розділу 4 П равил оформлення перевізних документів, під час перевезе ння передбачені Правила відм ітки проставляються на зворо тному боці накладної у графі 5 «Відмітки залізниці».
Частиною першою ст.26 Закону "Про залізничний транспорт" п ередбачено, що обставини, які можуть служити підставою дл я майнової відповідальності перевізників, відправників та одержувачів вантажу, бага жу, вантажобагажу, пасажирів посвідчуються актами.
За змістом ст.129 Статуту залі зниць обставини, що можуть бу ти підставою для матеріально ї відповідальності залізниц і, вантажовідправника, ванта жоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезенн я, засвідчуються комерційним и актами або актами загально ї форми, які складають станці ї залізниць.
Комерційний акт складаєть ся, зокрема, для засвідчення о бставин невідповідності най менування, маси і кількості м ісць вантажу, багажу чи ванта жобагажу натурою з даними, за значеними у транспортних док ументах.
Залізниця зобов' язана ск ласти комерційний акт, якщо в она сама виявила зазначені в ище обставини або якщо про іс нування хоча б однієї з них за явив одержувач або відправни к вантажу, багажу чи вантажоб агажу.
В усіх інших випадках обста вини, що виникли в процесі пер евезення вантажу, багажу і ва нтажобагажу і які можуть бут и підставою для матеріальної відповідальності, оформляют ься актами загальної форми.
Статтею 129 Статуту залізниц ь передбачено, що порядок скл адання комерційних актів та актів загальної форми встано влюється Правилами.
Правила складання актів за тверджені наказом Міністерс тва транспорту України за № 334 від 28.05.2002р. зареєстрованих у Мі ністерстві юстиції України 0 8.07.2002р. за №567/6855 (далі - Правила ск ладання актів).
За пунктом 4 Правил складанн я актів, комерційні акти на мі сцях загального користуванн я складаються у день виванта ження або в день видачі ванта жу одержувачу.
Пунктом 9 Правил складання а ктів, встановлено, що у комерц ійному акті детально описуют ься стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена н езбереженність, а також обст авини, які могли бути причино ю виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажоба гажу. Ніякі припущення та вис новки про причини незбережен ості або про вину відправник а і залізниці до акта не внося ться.
Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяєт ься проставлення рисок та ла пок замість повторення необх ідних даних.
У комерційному акті зазнач ається, чи правильно наванта жений, розміщений і закріпле ний вантаж, а також про наявні сть та стан захисного маркув ання для вантажів, що перевоз яться у відкритих вагонах. У р азі неправильного завантаже ння, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається , яке порушення було допущено .
Згідно п.10 Правил складення актів, комерційний акт підпи сує начальник станції (його з аступник), начальник вантажн ого району (завідувач вантаж ного двору, складу, контейнер ного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної пла тформи, старший прийомоздава льник) і прийомоздавальник с танції, а також одержувач, якщ о він брав участь у перевірці . Крім того, у разі необхідност і, до перевірки вантажу і підп исання акта можуть бути залу чені також інші працівники з алізниці.
Відповідно до ст.24 Статуту з алізниць, залізниця має прав о перевіряти правильність ві домостей про вантаж, зазначе ний відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станці ї призначення.
Згідно ст.52 Статуту залізни ць на станціях призначення з алізниця зобов'язана перевір ити масу, кількість місць і ст ан вантажу у разі прибуття ва нтажу прибуття вантажів у ва гонах навалом і насипом за ви могою одержувача у розмірах, передбачених Правилами.
Відповідно до матеріалів справи, 07.06.11року при проходжен ні спірних вагонів станції М икитівка Донецької залізниц і було здійснене контрольне зважування спірних вагонів, в результаті якого було вста новлено - у вагоні №60698206: вага б рутто 91 350кг, вага вагону 22700кг, ва га нетто 68650кг, недостача ванта жу складає 0,35т.; у вагоні № 63480867: вага брутто 91850кг, вага ваго ну 22000кг, вага нетто 69850кг, недост ача вантажу складає 0,15т.; у ваго ні №61811535: вага брутто 91840кг, вага в агону 22040кг, вага нетто 69800кг, нед остача вантажу складає 0,2т.; у в агоні №63699011: вага брутто 91600кг, ва га вагону 22000кг, вага нетто 69600кг , недостача вантажу складає 0,4 т.
Факт контрольного зважува ння вагонів за спірною відпр авкою Донецькою залізницею п ідтверджений випискою з книг и контрольних зважувань, над аного станцією Микитівка від повідачеві.
07.06.2011року при проходженні спі рних вагонів станції Чаплине у складі потягу № 2733 та одночас ному зважуванні (під час руху зі швидкістю 12-13км/год) було ви явлено - у вагоні №60698206: вага бру тто 93200кг, вага вагону з бази да них 23900кг, надлишок вантажу скл адає 0,3т.; у вагоні №63480867: вага бру тто 92300кг, вага вагону з бази да них 23000кг, недостача вантажу ск ладає 0,7т.; у вагоні №61811535: вага бр утто 92600кг, вага вагону з бази д аних 23000кг, недостача вантажу с кладає 0,3т.; у вагоні №63699011: вага б рутто 92500кг, вага вагону з бази даних 23000кг, недостача вантажу складає 0,5т.
Факт зважування підтвердж ений копією протоколу зважув ання, наданого відповідачеві станцією Чаплине.
08.06.2011року при проходженні спі рних вагонів на станції Знам ' янка у складі потягу №2235 та о дночасному зважуванні (під ч ас руху зі швидкістю 13км/год) п еревізником було встановлен о- у вагоні № 60698206: вага брутто 90400к г, вага вагону з бази даних 23900к г, недостача вантажу складає 2,5т.; у вагоні №63480867: вага брутто 900 00кг, вага вагону з бази даних 230 00кг, недостача вантажу склада є 3,0т.; у вагоні №61811535: вага бр утто 90200кг, вага вагону з бази д аних 23000кг, недостача вантажу с кладає 2,8т.; у вагоні № 63699011: вага б рутто 90 600кг, вага вагону з бази даних 23 000кг, недостача вантажу складає 2,4т, що підтверджено к опією протоколу зважування, наданого станцією Знам' янк а відповідачеві.
В цей же день, 08.06.11року, п рацівниками станції Знам' я нка Одеської залізниці було здійснене контрольне зважув ання спірних вагонів, в резул ьтаті якого було встановлено - у вагоні № 60698206: вага вант ажу за документом - 69000кг, факт ична вага - 68700кг, недо вантаження складає 300кг.; у вагоні №63480867: вага вантажу за документом - 70000кг, фактична ва га - 69900кг, недовантаження склад ає 100кг.; у вагоні №61811535: вага вант ажу за документом - 70000кг, факти чна вага - 69700кг, недовантаження складає 300кг.; у вагоні №63699011: ваг а вантажу за документом - 70000кг, фактична вага - 69800кг, недовант аження складає 200кг.
Факт контрольного зважува ння вагонів за спірною відпр авкою Одеською залізницею пі дтверджений випискою з книги контрольних зважувань, нада ної станцією Знам' янка відп овідачеві.
Розбіжностей з даними, зазн аченими відповідачем в перев ізних документах, встановлен о не було (виявлена тільки нес тача в межах норми природної втрати і гранічного розход ження визначення маси ванта жу, яке встановлено п.27 Правил видачі вантажів при видачі в антажів, затверджених Наказо м Міністерства транспорту Ук раїни від 21.11.2000року № 644).
У перелічених вище комерці йних актах зазначено, що пере важування вантажу у спірних вагонах здійснювалось на 150-ти тонних вагонних тензометрич них вагах вантажоодержувача .
Позивачем не надано доказі в контрольного зважування сп ірних вагонів на вагах, про як і йдеться у позовній заяві та у зазначених комерційних ак тах, а саме, на 150-ти тонних ва гонних тензометричних вагах вантажоодержувача.
Встановлено, що контрольн е зважування спірного вагону на станції призначення здій снювалось на 200-тонних вагонни х тензометричних вагах ванта жоодержувача.
Отже, враховуючи обставини справи, наведені вище супере чливі дані, судова колегія ді йшла висновку, що зазначені к омерційні акти не можуть роз цінюватись, як належні та доп устимі докази позовних вимог .
Відтак, позовні вимоги є нед оведеними та такими, що задов оленню не підлягають.
За таких обставин доводи ві дповідача судовою колегіє за лишаються поза увагою, а оска ржуване рішення суду першої інстанції залишає в силі з мо тивів, викладених у даній пос танові.
Судові витрати за апеляцій ною скаргою покладаються на заявника скарги.
Керуючись ст.ст. 33, 43, 49, 101, 103, 105 Гос подарського процесуального кодексу України, Донецький а пеляційний господарський су д у складі колегії суддів,-
П О С Т А Н О В И В:
1) Апеляційну скар гу Державного територіально -галузевого об`єднання “Півд енно-Західна залізниця” м. Ки їв на рішення господарського суду Донецької області від 11. 10.2011року по справі №21/72 залишити без задоволення.
2) Рішення господарськог о суду Донецької області від 11.10.2011року по справі №21/72 залишит и без змін.
Дана постанова набира є законної сили з дня її прий няття.
Постанову може бути оск аржено до Вищого господарськ ого суду України у касаційно му порядку через Донецький а пеляційний господарський су д протягом двадцяти днів.
Головуючий К .І.Бойченко
Судді Л.Ф .Чернота
Т.А.Шевкова
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2012 |
Оприлюднено | 06.02.2012 |
Номер документу | 21205275 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Бойченко К.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні